جمعه ۱۶ آبان۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۸
۵ ميليارد ريال هزينه اتاق چت جوانان ايراني
005206.jpg

سيد نورالدين رضوي زاده
ترجمه: اسماعيل يزدان پناه
اينترنت به عنوان ابزار اصلي ظهور و گسترش جهان مجازي، اهميت خاصي در برآورد سطح عمومي هر كشور از نظر توجه به زيرساخت هاي فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي دارد.
«رقم كاربران اينترنت در ابتداي نوامبر سال ۲۰۰۳ به ۶۱۹ ميليون كاربر رسيد. اين در حالي است كه كشورهاي انگليسي زبان ۵/۳۶ درصد (۲۳۰ ميليون) از كاربران اينترنت را شامل مي شوند. زبان بعدي روي اينترنت، زبان چيني با ۹/۱۰ درصد (۴۰۰/۶۸ ميـليون كاربر) و سپس ژاپـني با ۷/۹ درصد (۴۱ ميليون نفر كاربر) مقام هاي دوم و سوم اينترنت را به خود اختصاص داده اند. تعداد فارسي زبانان آن لاين روي اينترنت به رقم ۲/۲ ميليون كاربرد مي رسد. تا دو سال قبل اين رقم فقط ۲۰۰ هزار كاربر بوده است كه بر اين اساس رشد قابل توجهي را نشان مي دهد» بدين ترتيب ميزان كاربران فارسي زبان اينترنت در طول دو سال حدوداً ده برابر افزايش يافته است. طبق همين گزارش تا سال ۲۰۰۴ جمعيت كل كاربران اينترنت به ۹۴۰ ميليون نفر خواهد رسيد.
آمريكا از طريق شبكه كابلي و مودم هاي كابلي (كه مخترع آن يك ايراني بوده) و تجهيزات پيشرفته DSL كه توانمندي دريافت دو مگابايت در ثانيه را از طريق خطوط معمولي تلفن در فواصل محدود فراهم مي كند توانسته امـكان دسترسي ۷۰ درصد مردم كشورش را به شبـكه هـاي پـر۰سرعت (Broadband) به وجود آورند. طبق برنامه اين توسعه تا پايان سال ۲۰۰۲ ميلادي به ۹۰ درصد مي رسد در ميان كشورهاي اروپايي، دانمارك و ايرلند در اقدام  براي رسيدن به جامعه اطلاعاتي موفق تر بودند. در آسيا نيز مالزي و هند جامعه اطلاعاتي جهاني را به خوبي درك كرده اند و از آن استفاده هاي اقتصادي متنابهي هم برده اند. توجه ماهاتير محمد نخست وزير مالزي به اين عرصه چنان چشمگير است كه مجله تايمز در شماره ۲۲ سپتامبر ۱۹۹۷ او را نفر بيست و نهم پيشگام دنياي ديجيتال معرفي كرد يعني زماني كه شايد برخي از مسئولان ما حتي نام «جامعه اطلاعاتي» را نيز نشنيده بودند.
شمار مشتركان اينترنت در كشور چين تا پايان ماه ژوئن ۲۰۰۳ به ۶۸ ميليون نفر رسيد كه ۸ ميليون و ۹۰۰ هزار نفر بيشتر از مدت مشابه سال گذشته ميلادي است.
در حال حاضر ۵/۳ درصد از جمعيت يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون نفري اين كشور با اينترنت كار مي كنند. در چين ۲۷ ميليون و ۷۲۰ هزار دستگاه رايانه با اينترنت مرتبط هستند و اين كشور ۴۷۳ هزار پايگاه و سايت اينترنتي دارد كه اين رقم ۵/۲۷ درصد بيشتر از شش ماه گذشته است.
بستن سايت گوگل از طرف دولت چين وعكس العمل هاي جهاني كه باعث باز شدن مجدد آن شد، نشان مي دهد كه برقراري محدوديت در اينترنت آسان نيست و تبعات منفي جهاني خواهد داشت.
گوگل در حال حاضر بهترين سايت جست وجو گر دنيا محسوب مي شود كه روزانه نتيجه بيش از ۲۰۰ ميليون جست وجوي اينترنتي را ارايه مي دهد. تلاش هاي «اميد كردستاني» معاون ارشد رييس گوگل، بزرگ ترين سايت جست وجوگر دنيا را به داغ ترين بازار تبليغاتي شبكه اي تبديل كرده كه فقط در ظرف ۱۸ ماه توانسته است از بيش از ۱۰۰ هزار آگهي كننده سبقت بگيرد. اين وضعيت، يك ميليارد دلار سود مالي نصيب گوگل خواهد كرد.
اينترنـت و كاربرد آن در دنيا به سرعت در حال گسترش است. طبق اطلاعات شركت «اتفـوركاست (Etforecasts)» تا سال ۲۰۰۵ ميلادي جمعيت
استفاده كنندگان اينترنت به ۱۲/۱ ميليارد نفر در جهان خواهد رسيد.آشنايي ايرانيان با اينترنت حدوداً به سال ۱۳۷۳ بازمي گردد، اين پديده را نخستين بار يك موسسه تحقيقاتي در امور فيزيك و رياضي به جامعه ايران معرفي كرد. اما اينترنت خيلي سريع در ايران گسترش يافت. قبل از اينترنت كامپيوتر به برخي از خانه ها راه يافته و زمينه سازي لازم انجام شده بود. به تدريج با افزايش تعداد كاربران اينترنت، هزينه سنگين اوليه آن كاهش يافت و اكنون شايد ايران يكي از كشورهايي است كه در منطقه خود امكانات سهل الوصولي را براي استفاده از اينترنت فراهم ساخته اند.
به گفته احمد معتمدي، وزير پست، تلگراف و تلفن هم اكنون يك ميليون و هفتصد هزار نفر در ايران به اينترنت دسترسي دارند و در يك برنامه پنج ساله قرار است اين رقم به ۲۰ ميليون نيز افزايش يابد.
به گفته وي تا تاريخ آبان ۱۳۸۱ ، ۸۵۰ مشترك پر ظرفيت در شبكه اينترنت ايران ايجاد شده كه از اين تعداد به ۲۵۲ شركت اجازه داده شده تا خدمات اينترنت به مردم ارايه كنند.
تعداد سايت هاي اينترنتي راه اندازي شده يكي از شاخص  هاي توسعه كاربرد ابزار اطلاع رساني در كشور تلقي مي شود. ايران با برخورداري از جمعيتي جوان، در دو ساله گذشته رشد بسيار سريع و حيرت انگيزي را در ثبت شناسه هاي اينترنتي داشته است. اغلب ارگان ها و سازمان هاي دولتي، اكثر شركت هاي خصوصي و بسياري از افراد حقيقي، اقدام به استفاده از سرويس هاي اينترنتي در جهت ثبت شناسه و اجراي فضاي مجازي كرده اند و برنامه هاي ارتباطي و اطلاع رساني خود را از اين طريق دنبال مي كنند. البته به علت حجم روزافزون ثبت شناسه توسط ايرانيان هنوز آمار دقيقي از تعداد شناسه هاي ثبت شده وجود ندارد. در حال حاضر ۲/۶ درصد خانواده هاي ايراني به شبكه اينترنتي دسترسي دارند. تعداد مشتركان Dial Up نيز حدود ۲ ميليون و پانصد هزار مشترك است و ۴۹ درصد كاربران شبكه اينترنت در كشور را زنان تشكيل مي دهند.
برخي ديگر از آمارها از زواياي ديگر بيانگر آن هستند كه تعداد استفاده كنندگان از اينترنت براي هر ده هزار نفر در ايران نزديك به ۶/۱۵۵ نفر گزارش مي شود. اين در حالي است كه ميانگين جهاني استفاده از اينترنت در دنيا ۲/۹۷۲ نفر است. تعداد خدمات ميزباني نيز در ايران براي هر ۱۰هزار نفر ۵۳ صدم نفر گزارش مي شود كه اين رقم براي دنيا به طور متوسط ۳/۲۳۸ نفر است. ضريب نفوذ اينترنت با سرعت زيادي در داخل كشور در حال رشد است. اغلب شهروندان طبقه متوسط از نظر درآمد توانايي داشتن كامپيوتر (با هزينه متوسط ۴۵۰ هزار تومان) و دسترسي و استفاده از اينترنت (با هزينه هر ساعت كارت اعتباري حدوداً ۲۵۰ تومان و پرداخت هزينه تلفن) را دارند. بنابراين اينترنت هر روز فراگيرتر مي شود. «فقط در ظرف يك سال يعني از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۸۱ تعداد كاربران اينترنت از يك ميليون و ۸۰۰ هزار نفر به ۳ ميليون و ۳۰۰ هزار نفر رسيده است.»
005204.jpg

اكنون در بسياري از شهرهاي كوچك، مردم براي دسترسي به اينترنت از سرويس هاي شهرهاي بزرگ مانند تهران استفاده مي كنند كه اين خود سبب افزايش هزينه آنها خواهد شد. از سوي ديگر شاهد طرح هايي هستيم كه به دنبال گسترش استفاده از اينترنت در روستاها هستند. نمونه اين طرح ها را مي توان در روستاي اينترنتي شاهكوه در استان گلستان مشاهده كرد.
گردهمايي سالانه دانشگاه ميان شاهكويي در تاريــخ ۱۰/۵/۸۲ برگزار گرديد و قرار است نخستين كتابخانه مجازي روستايي ايران تا پايان سال ۱۳۸۲ در روستاي قرن آباد شاهكوه به بهره برداري برسد.
صرف نظر از اين كه اكنون در بسياري از نقطه نظرات علمي كه تحت تاثير جاذبه هاي نوين جهاني مجازي بيان مي شود و در آن گسترش نفوذ اينترنت در ميان مردم را از شاخص هاي توسعه و حركتي لازم و ضروري عنوان مي كنند تذكر يك نكته فقط در حد سؤال براي قدري تامل و تفكر لازم به نظر مي رسد و آن اين كه آيا گسترش فناوري مانند آنچه از گذشته تا كنون در كشور ما رايج بوده و هميشه ابتدا بسياري با آن مخالفند اما به تدريج آن فناوري خود را به ما تحميل كرده آيا گسترش صرف اين فناوري منجر به توسعه خواهد شد؟ آيا فناوري هاي دوره هاي قبل به خصوص ابزار ارتباطي و اطلاعاتي مانند مطبوعات، راديو، تلويزيون، ويديو و نهايتاً ماهواره كمكي به توسعه كشور كرده است؟ يا در برنامه هاي توسعه مورد توجه قرار گرفته اند؟ به نظر مي رسد موج نوين انقلاب ارتباطات در صورتي كه با خردگرايي و عقلانيت و ايجاد زيرساخت هاي فرهنگي و آموزشي لازم همراه نباشد و برنامه هاي در نظر گرفته شده براي آنها منطبق با ماهيت تكنولوژي و نياز داخل عملاً اجرا نگردد، مانند گذشته نه تنها مفيد به حال توسعه نخواهد بود بلكه مي تواند مانعي جدي براي توسعه به خصوص با آسيب هاي فرهنگي و انساني كه به بار خواهد آورد، باشد.
آمارها نشان مي دهد كه بيش از ۸۲ درصد از سايت هاي اينترنتي، تجاري، ۷ درصد آموزشي، ۲/۱ درصد سايت هاي غير اخلاقي و ۸ درصد مذهبي و كمتر از اين مقدار مربوط به سايت هاي خبري و مابقي مربوط به دولت و يا سايت هاي شخصي و غيره هستند. اين در حالي است كه در كشور ما بخش اصلي توجهات به امور غير اقتصادي اينترنت معطوف شده است و در عين حال يكي از مشكلات اساسي كشور ما، مشكل اقتصادي و بيكاري است.
اكنون مشكل فرهنگي در حوزه فناوري ارتباطات و اطلاعات يك مشكل اساسي است كه در سطح كلان، مسايل سياسي و نگرش خاص حاكم در نظام سياسي زمينه هايي را فراهم ساخته تا اين مشكل به صورت فزا ينده اي نمود پيدا كند. نبود آموزش مناسب در مقاطع قبل از دانشگاه و محدوديت ها ي فني از عمده ترين اين عوامل زمينه ساز هستند. اكنون به صراحت مي توان گفت كه اين مسايل سبب شده تا كامپيوتر به وسيله اي براي تايپ، موسيقي و انواع بازي و اينترنت تا حد وسيله اي براي «چت كردن (chat) » پايين آورده شود. به اين ترتيب امروز شاهد رشد سريع نامتوازن استفاده از كامپيوتر و اينترنت هستيم.
تحقيقي روي اتاق «چت ايراني» در سايت ياهو انجام شد و مشخص كرد كه در شبانه روز به طور متوسط ۲۰۰ نفر در اين اتاق حضور دارند كه اين تعداد از افراد در هيچ اتاق ديگري ديده نمي شوند.
گفت و گو با آنها مشخص كرد كه اغلب آنها براي هر ساعت استفاده از اينترنت ۲۵۰۰ ريال پرداخت كرده اند و اگر براي هر ساعت استفاده از تلفن ۶۰۰ ريال هزينه كرده باشند، در مجموع براي هر ساعت استفاده از اينترنت و «چت كردن» ۳۱۰۰ ريال هزينه خواهند كرد. ضرايب اعداد مذكور نشان مي دهد كه روزانه ۱۴ ميليون و ۸۸۰ هزار ريال، ماهانه ۴۶ ميليون و ۴۰۰ هزار ريال و سالانه ۵ ميليارد و ۳۵۶ ميليون و ۸۰۰ هزار ريال براي «چت كردن» ايراني ها فقط در اتاق سايت ياهو هزينه مي شود. اين تحقيق نشان مي دهد كه درصد استفاده ايرانيان (و به خصوص جوانان ايراني) از اين پديده نوين (چت) نسبت به ديگر كشورهاي جهان بسيار بالاتر است.
بــر اسـاس اطلاعـات و آمـاري كــه طـي سـه سـال گــذشتـه از ســوي مــوسسه  «اي.كـرنـي (A.T.Kearney)» تهيه و در مجله سياست خارجي به چاپ رسيده است، در بين ۶۲ كشور، ايران از نظر رتبه فني اينترنت مقام ۵۵ را دارد. اين رتبه براساس شاخص هاي سه گانه، سرورهاي اينترنتي امن (رتبه ۵۸)، ارايه دهندگان اينترنت (رتبه ۵۶) و كاربران اينترنت (رتبه ۵۸) سنجيده شده است.همچنين رتبه كل ايران از نظر رتبه فني، رتبه سياسي، رتبه تماس فردي و رتبه اقتصادي در بين ۶۲ كشور، آخرين رتبه (يعني ۶۲) است. اين جدول همچنين نشان مي دهد كه رتبه كل كشورهايي مانند بنگلادش (۵۴)، پاكستان (۵۰)، تايلند (۴۷)، مصر (۴۶)، كنيا (۴۳) و اوگاندا (۳۶) از ايران بالاتر است.
در مجموع اين آمارها و مسايل منتج از آنها مي تواند به منزله يك هشدار براي مسئولان نظام ما تلقي شود. با وجود توجه بسيار زياد مسئولان به خصوص سال هاي اخير به رشد شاخص هاي فناوري هاي ارتباطي و حركت سريع ايرانيان در دسترسي به تلفن ثابت و همراه و نيز اينترنت، همچنان خلاء ها و نيازهاي زيادي در اين زمينه احساس مي شود و پيداست كه بخش دولتي از عهده اين پروژه عظيم برنخواهد آمد. از سوي ديگر برخي آمارها نشان دهنده رشد نامتوازن و انحراف گونه استفاده از اينترنت در داخل كشور هستند و اين نشان دهنده نياز كشور به فرهنگ سازي و آموزش در اين زمينه است. از دلايل رشد نامتوازن نهال اينترنت در كشور ما نداشتن سياست مشخص، مبهم، چندگانه، حذفي و دستوري نسبت به فناوري ارتباطي ما قبل اينترنت يعني ماهواره است. شايد بتوان با احتياط گفت كه برخوردها و سياست هاي نادرست، ناموزون، ديرهنگام و حذفي با رسانه هاي قبل از اينترنت يعني ويديو و ماهواره شرايط نامتوازن شدن كاربرد اين رسانه نوين را در كشور ما تقويت كرده است. درهر حال طرح ها و برنامه هايي همچون طرح توسعه كاربرد فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي (تكفا) روزنه هاي اميدي را براي آينده فناوري هاي ارتباطي در ايران خواهد گشود. اما تجربه برنامه ريزي و اجراي برنامه هاي توسعه در ايران قدري از اميدواري هاي ما نسبت به برنامه تكفا خواهد كاست.

نماينده اينترنت سيتي دبي:
توان فكري جوانان ايران مي تواند نيازهاي ITخاورميانه را تامين كند
005212.jpg
جوانان ايراني با برخورداري از پتانسيل  بالاي فكري در زمينه سخت افزار و نرم افزار مي توانند نيازهاي IT منطقه خاورميانه را تامين كنند.
به گزارش روابط عمومي اتحاديه صادر كنندگان نرم افزار ايران، «محمد اسكندري» نماينده اينترنت سيتي دبي، ضمن اعلام اين مطلب در خصوص صنعت IT در ايران گفت: يكي از عوامل پيشرفت كشورمان در اين زمينه برخورداري دانشگاه ها از سطح علمي بالاست، در حالي كه كشورهايي نظير اردن و پاكستان از چنين امكاني بي بهره اند.
وي افزود: متاسفانه به دليل نبودن امكانات و تسهيلات لازم در اين زمينه از پتانسيل هاي نيروي جوان به نحو مطلوب بهره برداري نمي شود و همين امر موجب فرار مغزها شده است.
به گفته وي در حال حاضر ايران فاقد بازار تجاري مناسب براي صادرات و نيز سرمايه گذاري لازم براي توليد نرم افزار هاي صادراتي است، چرا كه قوانين و مشكلات دست و پاگير موجب تاخير پروژه هاي نرم افزاري مي شود، در نتيجه كمتر سرمايه گذار حاضر به مشاركت در طرح هاي نرم افزاري ايران است.
نماينده اينترنت دبي، در خصوص راهكارهاي مناسب براي پيشرفت IT در ايران، گفت: بايد زمينه هاي بازگشت و سرمايه گذاري متخصصان ايراني
فارغ التحصيل از دانشگاه هاي خارجي فراهم شود.
اسكندري، نقش خانه فناوري اطلاعات را در توسعه IT مثبت ارزيابي كرد و گفت: اين اقدام قدم بسيار مثبتي در راستاي توسعه IT كشور به شمار مي آيد. به ويژه آن كه در اينترنت سيتي دبي ۱۲۰۰ كمپاني خارجي در سطح بين المللي فعاليت دارند و در واقع خانه فناوري اطلاعات ايران پل ارتباطي مناسبي براي متخصصان و مغزهاي كشور جهت ايجاد ارتباط به شركت هاي خاورميانه خواهد بود.
دكتر منصور غلامي، رييس دانشگاه بوعلي همدان، به نقش دانشگاه و رشد و پرورش نيروها در اين زمينه اشاره دارد و مي گويد: با توجه به مدت زمان كم ورود تكنولوژي (ICT) به دنيا شاهد پيشرفت سريع آن هستيم و در اين ميان دانشگاه ها نيز در زمينه توسعه استفاده و بهره برداري از آن نقش مهمي را ايفا مي كنند.
وي افزود: با توجه به كاربرد استفاده از IT در زمينه هاي مهم تجاري دانشگا ه ها در كليه جوامع از اين سيستم عقب هستند و دانشگاه هاي بزرگ دنيا نيز با مشكل به روز كردن IT مواجه اند.
غلامي، خاطر نشان ساخت: يكي از مشكلات عدم به روز شدن IT تعقيب سنتي در به كارگيري اين فناوري است. اگر كاربرد استفاده از آن به سهولت استفاده از تلفن باشد، راحت تر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مكث
تجارت الكترونيك بدون امنيت ميسر نيست
005208.jpg

در گذشته هيچ استانداردي براي برقراري امنيت تراكنش هاي مالي و تجاري بر روي اينترنت پذيرفته نشده بود و اين مسئله مانع روي آوري شركت ها به تجارت الكترونيك بود.
عليرضا حشمي در گفت وگو با ايلنا، با بيان مطلب فوق افزود: تجارت الكترونيك يك فناوري براي تغييرات و شركت هايي كه از آن به هدف ارتقاي سيستم فعلي خود استفاده مي كنند از مزاياي آن به طور كامل بهره نخواهند برد. وي گفت: بيشترين امتيازات تجارت الكترونيكي نصيب سازمان هايي خواهد شد كه مي خواهند روش و ساختار تجارت خود را تغيير داده و آن را با تجارت الكترونيكي همگون سازند.
حشمي گفت: تجارت الكترونيكي در ابتداي پيدايش خود چيزي بيش از يك اطلاع رساني ساده تجاري نبود و با پيشرفت تجارت الكترونيكي به شركت ها اين امكان داده شد كه تراكنش هاي تجاري خود را به شكل الكترونيكي به انجام برسانند.
005214.jpg

سناي آمريكا قانون ممنوعيت ارسال پيام هاي ناخواسته را تصويب كرد
نمايندگان مجلس سناي آمريكا قانوني را مبني بر ممنوعيت ارسال پيام هاي ناخواسته گمراه كننده تصويب كردند.
به گزارش شبكه خبري رويتر، اين قانون همچنين براي كساني كه خواستار دريافت پيام ناخواسته بازرگاني اينترنتي نيستند گزينه اي فراهم آورده كه با ثبت نام در آن هيچ فرد حقيقي يا حقوقي اجازه ارسال اين گونه پيام ها را براي كاربر مذكور ندارد.
بنابراين گزارش از اين پس ارسال كنندگان پيام هاي ناخواسته اينترنتي با مجازات زندان و پرداخت ميليون ها دلار جريمه روبه رو خواهند شد.
سناتورهاي راي دهنده به اين قانون معتقدند وجود پيام هاي ناخواسته اينترنتي يكي از نگراني هاي اصلي در مورد اين وسيله ارتباطاتي است و اگر به موقع درباره آن تصميم گيري نشود، مي تواند شبكه جهاني اينترنت را در خود غرق كرده و از كارايي آن بكاهد.
اين گزارش مي افزايد:  قانون جديد شامل تمامي انواع پيام هاي ناخواسته اينترنتي نمي شود بلكه ارسال آن دسته از پيام ها كه فريبنده و تقلبي هستند و در مجموع دوسوم از پيام هاي ناخواسته تجاري را شامل مي شوند جرم محسوب مي شود.
بر همين اساس شركت هايي كه پيام هاي بازرگاني خود را با نام هاي تحريف شده كه مقصود تجاري آنان را پنهان مي كند براي كاربران ارسال كنند به يك سال زندان و پرداخت جريمه هايي تا سقف يك ميليون دلار محكوم مي شوند. در صورت تكرار جرم، آنان به پنج سال زندان محكوم مي شوند.

نقاشي نقاشان معتبر دنيا
در اينترنت
براي نخستين بار در كشور مجموعه نفيسي از نقاشي نقاشان معتبر دنيا با بيش از ۱۰۰ اثر به روي سايت اينترنتي www.iranganjine.com قرار گرفته است.
به گزارش ايلنا، آثار نقاشي از مكاتب مختلف نقاشي مانند امپرسيانيسم، رئاليسم، سورئاليسم، كلاسيك، كوبيسم و... از آثار برجسته نقاشان اين سبك ها برگزيده شده است.
آثار لئوناردو داوينچي، ونسان ونگوگ، سالوادور دالي، خوان ميرو، سزان، مونه، پل گوگن، رامبراند و... در اين سايت در معرض ديد عموم قرار گرفته است.
در ضمن علاقه مندان مي توانند كپي اين نقاشي ها را با بالاترين كيفيت از اين سايت تهيه نمايند.
005202.jpg

دستبرد اينترنتي از بانك  هاليفاكس انگليس
مشتريان بانك هاليفاكس ايميلي دريافت مي كنند كه با گمراه كردن آنان به اطلاعات حساب هاي بانكي آنان دستبرد مي زند. شبكه خبري بي.بي.سي گزارش داد كه در پي دريافت ايميل هايي گمراه كننده از سوي مشتريان بانك هاليفاكس اين بانك، ارايه خدمات آن لاين خود را متوقف ساخت.
بنابر اين گزارش طي ماه هاي گذشته از اين گونه ايميل ها براي مشتريان بانك هاي باركلي، لويدز و نات و سمت نيز ارسال شده است.
در همين ارتباط سخنگوي بانك هاليفاكس اعلام كرده به مشترياني كه توسط اين ايميل زيان ديده اند، خسارت پرداخت مي شود.
همچنين مسئولان بانك هاليفاكس قصد دارند قبل از راه اندازي دوباره خدمات آن لاين خود ضريب امنيتي اين خدمات را چندبرابر كنند.
اين گونه ايميل ها با گمراه كردن كاربران به اطلاعات محرمانه بانكي آنان دسترسي پيدا مي كند سپس با ارايه پيشنهادهاي شغلي به كاربران يا وعده ارايه خدمات بانكي مطلوب تر به عنوان آژانس واسطه از آنان مي خواهد كه پول خود را از اين طريق به بانكي ديگر منتقل كنند.

نشريات جهان
نخستين «خبرگزاري قرآني» راه اندازي مي شود
005222.jpg

نخستين خبرگزاري قرآني همزمان با نيمه ماه مبارك رمضان با حضور محمد خاتمي رييس جمهوري در محل برگزاري يازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم آغاز به كار مي كند.
به گزارش ستاد خبري يازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم، اطلاع رساني آخرين اخبار و گزارش هاي قرآني، معرفي پايان نامه ها و گزارش هاي تصويري از فعاليت هاي مورد توجه خبرگزاري قرآني است.
اين پايگاه اطلاع رساني بخشي از «ايسكا» مركز فعاليت هاي قرآني جهاد دانشگاهي است.
خبرگزاري قرآني قرار است علاوه بر بهره مندي از خبرنگاران و عكاسان ويژه، اخبار و اطلاعات مورد نظر خود را از طريق رسانه ها، خبرگزاري ها، اينترنت و واحدهاي دانشگاهي دريافت كند.
مركز فعاليت هاي قرآني جهاد دانشگاهي تاكنون ۳۰۰ پايگاه اطلاع رساني ويژه فعاليت هاي قرآني را به كاربران معرفي كرده و به زودي ۸۰۰ پايگاه اطلاع رساني قرآني به زبان هاي مختلف را نيز معرفي مي كند.
يازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم، با حضور ۳۰ كشور، ۱۵۱ موسسه و ناشر و ۳۴ موسسه رايانه اي تا پايان ماه مبارك رمضان (۲۵ نوامبر) در تهران برپاست.
005210.jpg

روزنامه تايمز
تايمز يكي از قديمي ترين و مشهورترين نشريات انگلستان است كه يكي از سه روزنامه بزرگ اين كشور به شمار مي رود.
به گزارش كتاب «روي دكه هاي جهان» چاپ موسسه فرهنگي مطبوعاتي جام جم، اين روزنامه صبح انگليسي زبان كه در لندن منتشر مي شود در اولين روز سال ۱۷۸۵ توسط جان والستر و با نام Universal Register daily به صورت دو برگي منتشر شد.
در ۱۷۸۸ جان والستر نام روزنامه را به تايمز تغيير داد و به درج اخبار اقتصادي و تجاري، كشف پيمانكاري هاي مالي و اختلاس ها پرداخت. در ۱۸۰۳ فرزند موسس، كنترل روزنامه  را به دست گرفت و تعداد صفحات را از چهار صفحه به دوازده صفحه افزايش داد. همچنين موضوعات مندرج در روزنامه را با به كارگيري تعداد بيشتري خبرنگار، متنوع تر كرد.
از ۱۸۱۷ تا ۱۸۴۱ توماس بازنز به عنوان سردبير تايمز انتخاب شد و او كه يكي از قوي ترين ژورناليست هاي دوره بود توانست تايمز را به روزنامه هاي مستقل، مردم پسند و در عين حال جريان ساز تبديل كند. به گونه اي كه تيراژ پنج هزار نسخه اي اين روزنامه در ۱۸۱۵ به ۴۰ هزار نسخه در مه ۱۸۵۰ بالغ شد. بارنز در دوره سردبيري اش اقدام مهم ديگري هم انجام داد و آن انتشار هفته نامه ضميمه روزنامه در روز تعطيل با عنوان ساندي تايمز بود.
تايمز اولين نشريه اي بود كه خبرنگار جنگ داشت و در خلال سال هاي ۱۸۵۳ تا ۱۸۵۶ اولين روزنامه اي بود كه اخبار و وقايع جنگ كريمه را درج كرد.
در اواخر قرن نوزدهم روزنامه به خاطر سياست هاي ضد يهودي اش به شدت از لحاظ اقتصادي در مضيقه قرار گرفت و اين رويه همچنان ادامه داشت تا اين كه سر ويليام هالي مدير بي . بي .سي، سردبيري تايمز را در ۱۹۵۲ بر عهده گرفت. از اين مقطع به بعد تايمز احيا شد و مجدداً به عنوان روزنامه اي صاحب نام با سبك و سياقتي جديد به لحاظ پرداختن به اخبار و گزارش ها، مطرح شد. در ۱۹۶۶ صفحه يك روزنامه به جاي درج آگهي به صفحه اي خبري تبديل شد و خبرها با شيوه اي متفاوت و روايي تنظيم شدند. از سال ۷۸ تا ۷۹ روزنامه يك سال منتشر شد چرا كه در حروفچيني و چاپ آن تغييراتي به وجود آمد اما با چاپ مجدد روزنامه در ۷۹ مجدداً تغييرات ويژه اي در روزنامه انجام شد كه روزنامه را به عنوان نشريه اي در قد و قواره بين المللي مطرح كرد.
در ۱۹۸۱ روزنامه تايمز و ساندي تايمز توسط غول مطبوعاتي استراليايي رابرت مرداخ خريداري شدند.
تايمز در حال حاضر يكي از پرتيراژترين روزنامه هاي جهان است كه به خاطر حجم وسيع اخبار همچنين تنوع و تازگي خبرهاي مندرج در آن شهره است.
گزارش هاي خارجي تايمز از بهترين مندرجات اين روزنامه است كه مخاطبان بسياري در سراسر جهان دارد و موضوعات ساده اي را دستمايه كار قرار مي دهد.
بخش بريتانيايي اين روزنامه از اهميت بسياري برخوردار است و يكي از مهم ترين منابع تاثير گذار بر سياست داخلي و خارجي بريتانياست. گفته مي شود مجلس اعيان بسيار تحت تاثير اين روزنامه اند.
جهان، ورزش، تجارت و هنر از ديگر عناوين صفحات اين روزنامه اند.
اين روزنامه صفحات گردشي متعددي نيز همراه دارد كه از آن ميان مي توان به صفحه راي و نظر Opinion اشاره كرد كه صفحه اي غني است و در آن نظر يا نظريات افراد مختلف به صورت مصاحبه، اقتراح و مقاله درج مي شود.

رسانه
ادبيات
ايران
جامعه
زمين
سفر
شهر
علم
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  سفر  |  شهر  |  علم  |
|  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |