يكشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۲۰- Nov. 9, 2003
تمام فوتبال اروپا
چالش مونيخي ها
يكشنبه بحراني
000938.jpg

حسن حيدري- يكشنبه بحراني براي تيم هاي بزرگ اروپا از راه رسيد. چلسي، منچستر يونايتد، ليورپول، بايرن مونيخ، لوركوزن، دورتموند، آث ميلان، يوونتوس، رم، لاتزيو از جمله تيم هايي هستند كه در قالب رقابت هاي باشگاهي كشورهاي خود به ميدان مي روند. در اين ميان دو بازي در انگليس و ايتاليا از همه چشمگيرتر است. جايي كه در رم يك دربي بين تيم هاي آث رم و لاتزيو برگزار مي شود و در غرب اروپا نيز، شاهد برخورد منچستر يونايتد و ليورپول در آنفيلد هستيم.
با بررسي كامل رقابت هاي ليگ هاي مختلف شما از آخرين وضعيت تيم ها آگاهي مي يابيد.
تيفوسي هاي ايتاليايي خود را براي يك جنگ داخلي آماده مي كنند. هزاران مأمور پليس و ارتش ايتاليا امشب خود را براي مقابله با اين ديوانگان فوتبال آماده مي كنند. ديدار تيم هاي آث رم و لاتزيو بهترين بهانه براي درگيري بين هواداران دو تيم است تا عقده هاي خود را به گونه اي بروز دهند.
دامنه اين مبارزه ها از ساعت ها قبل از بازي آغاز و تا ساعت ها بعد از پايان ديدار هم ادامه خواهد داشت.
كاپلو كه اكنون تيم او در مكان سوم جدول ايستاده در مورد اين بازي مي گويد: براي ما ديدار با لاتزيو يكي از مهمترين ديدارهاي فصل به شمار مي رود. آنها در ديدار قبلي خود در اين ورزشگاه چهار گل از چلسي دريافت كرده اند اما نمي شود روي اين نتيجه حساب كرد.
لاتزيو تيم پر مهره اي است و مي تواند در راه پيشرفت ما مشكل آفرين باشد. آث رم در هر ۴ بازي خانگي اش مغلوب نشده است. اما لاتزيو در مجموع ۴ ديدار خانگي يك بار تن به شكست داده است.
رقابت اين دو تيم به سالها دور برمي گردد. در سال ۱۹۴۰ اولين دربي بين دو تيم لاتزيو و رم برگزار شد كه طي آن آث رم با يك گل به برتري رسيد. اين ديدار نودوهفتمين بازي گر گ ها (لقب رم) با جوجه عقاب هاست (لقب لاتزيو) است.
بيشتر ين نتيجه در بازي هاي دو تيم به ديدارهاي تساوي آنها منتهي مي شود ۴۳ مساوي، ۲۷ برد براي لاتزيو و ۲۶ برد براي آث رم رقابت نزديك اين دو تيم را نشان مي دهد.
بهترين برد مردان مانچو در اين سالها در سال ۹۸ و در جام حذفي رخ داد كه لاتزيو چهار بر يك قرمزهاي رمي را شكست داد. ۴ سال بعد در رقابت هاي سري A رم موفق شد با نتيجه بهتري يعني پنج بر يك حريف را در هم بكوبد.
تجزيه وتحليل
شايد مهمترين عامل شكست لاتزيو مقابل چلسي وجود يك دروازه بان ناكارآمد به نام سرني بود. او روي سه گل تيمش مقصر اصلي بود. حالا بايد ديد مانچو در اين بازي مهم باز هم دست به ريسك مي زند و از وجود سرني استفاده مي كند يا كاسازا جايگزين او مي شود. مهاجمان رم حتي از مهاجمان چلسي خطرنا ك ترند و اشتهاي آنها بيشتر است.
البته در تركيب احتمالي گازتادلا اسپورت نام سرني به عنوان دروازه بان ديده مي شود.
در اين بازي لاتزيو با سيستم ۲-۴-۴ به ميدان مي رود. اودو، كوتو، ميهايلوويچ و فاوالي ۴ دفاع زنجيره اي اين تيم هستند. فيوره، رابو، ليوراني و استانكوويچ در خط مياني و اينزاگي و كوراري در خط حمله حضور خواهند داشت.
تيم آث رم با چند جابجايي در خطوط مختلف پاي به اين مسابقه مي گذارد كريستين چيوو در خط دفاع جايگزين پانويي مي شود. در خط مياني «دي روسي» در خط مياني بازي مي كند و در خط حمله نيز مونتلا به عنوان بازيكن ذخيره روي نيمكت قرار دارد و به جاي او كاسانو در كنار توتي با جوجه عقابها مقابله مي كند.
يوونتوس امروز اگرچه در دل آلپي ميزبان اودينزه است اما چشم  به بازي پارما و آث ميلان دارد تا در صورت لغزش اين تيم به تنهايي در صدر قرار گيرد. اكنون دو تيم ۲۰ امتيازي هستند اما تفاضل گل ميلان اين تيم را در صدر نگه داشته است. يوونتوس تاكنون در تورين شكست نخورده و جزو سه تيم بدون شكست كالچو است. خبر شادي بخش براي يووه حضور مجدد دل پيرو و بازگشت به ميدان اوست. حالا اين تيم با تمام قوا به ميدان مي رود اگرچه شايعات فراواني مبني بر اينكه اين قدرت لوكاموجي اين تيم را به پيش مي برد،وجود دارد و در ايتاليا اكثريت معتقد هستند داوري ها بيشتر به سود اين تيم است. اما رييس فدراسيون فوتبال ايتاليا تمامي اين شايعات را بي اساس خوانده است.
با حضور دل پيرو به طور حتم قدرت خط حمله اين تيم افزايش مي يابد. اما با تمام شايعاتي كه در مورد يوونتوس رايج است اين تيم در بازي آث ميلان استحقاق پيروزي را داشت.
اما در اينوتار ديني آث ميلان روز سختي را در پيش رو دارد. اكنون غيبت اينزاگي موجب ضعف خط حمله اين تيم شده به گونه اي كه در دو بازي قبلي ميلاني ها تنها ۲ گل به ثمر رسانده اند. يك گل مقابل يوونتوس و يك گل برابر بروژ در ليگ قهرمانان. آنجلوتي در اين بازي باز هم توماسون و شوچنكو را در خط حمله قرار داده است. ميلان آ خرين بار در سال ۲۰۰۱ در اينوتار ديني موفق به شكست دادن حريف شده است آن هم تنها با پيروزي ضعيف يك بر صفر. از سال ۱۹۹۹ تاكنون دو تيم ۴ بازي در اين ورزشگاه انجام داده اند كه پارما در ۳ بازي حريفش را مغلوب كرده است.
در بازي هاي ديگر هفته نهم اينترميلان ميزبان آنكونا ته جدولي است. اينتر با ركورد تنها يك پيروزي در سن سيرو در ۴ بازي خانگي وضعيت خوبي ندارد و اكنون با ۱۳ امتياز در مكان ششم جاي دارد. پروجا با لچه، رجيانا با مودنا و سيه نا باكيه وو ساير بازي هاي اين هفتم را تشكيل مي دهند.
منچستر يونايتد و چلسي كه هنوز در سايه آرسنال در ليگ برتر قرار دارند در يك روز پردغدغه با دو حريف سخت كوش ملاقات مي كنند.
امروز منچستر يونايتد بايد پيراهن هميشگي خود به رنگ قرمز را تعويض كند و با رنگ ديگري در آنفيلد به مصاف ليورپول برود. ليورپولي ها فصل پيش با اشتباهات بچه گانه «دودك» دروازه بان هلندي خود در همين ورزشگاه شكست سختي را متحمل شدند اما ليورپول در هفته هاي اخير برخلاف بازي هاي آغاز فصل بهتر ظاهر گشته اگر چه تاكنون دوبار در طول يازده بازي اش در اين ورزشگاه مغلوب شده است.
000940.jpg

ليورپول اكنون در رتبه هشتم ۱۷ امتياز  اندوخته است.
اين بازي براي هوليه بسيار حائز اهميت است به احتمال زياد« اميل هسكي» و «مايكل اوون» مردان سرنوشت ساز اين ديدار هستند تا منچستر را به زانو در آورند. كه به نظر مي رسد كار چندان آساني نباشد. از سوي ديگر تيم منچستر بعد از پيروزي پرگل مقابل گلاسكو رنجرز در شرايط خوب و آرماني بسر مي برد. تنها مشكل اين تيم غيبت يك بازي ساز تمام عيار است . منچستر يونايتد با صدر فاصله زيادي ندارد و با ۲۵ امتياز در جاي سوم ايستاده است. در اين بازي همه نگاهها به ساق هاي جادويي نيستلروي است تا باز هم با گلهايش آمار منچستر را بالا ببرد.
منچستر يونايتد تاكنون در ۵ بازي خارج از خانه با كسب ۴ پيروزي و يك باخت ۱۲ امتياز را بدست آورده است. فرگوسن برخلاف تمام منتقدين منچستر عقيده دارد اين تيم براي قهرماني مي جنگد و هنوز يكي از بخت هاي بزرگ احراز اين مقام به شمار مي رود.
منچستر براي اين كه كام هوادارانش تلخ نشود در فكر پيروزي در اين بازي مهم است.
اما در لندن آبي هاي خوشحال در انتظار نيوكاسلي ها لحظه شماري مي كنند. ابراموويچ كه به عنوان ثروتمندترين مرد بريتانيا انتخاب شده اكنون نمي تواند لبخندهاي خود را از موفقيت هاي تيم پنهان كند، برتري قاطع چهار بر صفر مقابل لاتزيو در ليگ قهرمانان نه تنها اين تيم را در صدر جدول قرار داد بلكه زمينه صعود به مرحله بعد را نيز فراهم كرد. اين تيم در بازي بعدي به مصاف اسپارتا پراگ مي رود تا در صورت پيروزي صعودش به مرحله بعد قطعي شود. چلسي با ستارگاني چون موتو، كرسپو، مكاله له، داف و ... در راه موفقيت گام برمي دارد.
اين تيم نيز مثل آرسنال هنوز در ورزشگاه اختصاصي خود شكست نخورده و تنها شكست اين تيم مربوط به بازي خارج از خانه آنها به حساب مي آيد.
ابراموويچ ضمن تقدير از تلاش بازيكنانش اين موفقيت را بيشتر مديون كلوديو رانيري مي داند. او رانيري را مربي فهيم، كارآمد و خوش فكر تلقي مي كند و درباره اش مي گويد رانيري يك جنتلمن واقعي است. چلسي در حال حاضر با ۲۶ امتياز زير سايه آرسنال قرار دارد.
كارنامه نيوكاسل در بازيهاي خارج از سنت جيمز پارك پرنوسان است. دو پيروزي، دو مساوي و يك شكست حاصل كار مردان بابي رابسون است اين تيم تاكنون با ۱۶ امتياز يك پله پايين تر از ليورپول در جدول ايستاده.
البته اگر پنالتي هفته پيش شيرر برابر آستون ويلا به هدر نمي رفت مكان پنجم جايگاه اصلي نيوكاسل بود. بابي رابسون با اشاره به پرمهره بودن حريف در تمامي خطوط سه گانه،چلسي را تيم خطرناكي ارزيابي مي كند اما با اين وجود عقيده دارد اين موضوع نبايد باعث شود تا ما در نتيجه گيري بد عمل كنيم.
بوندس ليگا
بايرن مونيخ در چالشي جديد

سرنوشت قهرمان فصل پيش بوندس ليگا چه خواهد بود، آيا اين تيم نيز به درد لوركوزن دچار شده است كه بعد از يك فراز بلند به يك نشيب تند رسيده، آيا دانش هيتسفلد در بايرن به پايان خود نزديك مي شود و چندين پرسش ديگر كه اكنون اين تيم را در چالشي جديد قرار داده است.
اين تيم در دو بازي قبلي خود شكست را پذيرا شده و در هفته دوازدهم ميزبان دورتموند كه در جدول با يكديگر همسايه هستند ،خواهد بود.
بايرن براي خروج از اين وضعيت نياز به شوك دارد، شايد خروج هيستفلد از اين تيم براي مونيخي ها پايان ماجرا باشد.
نكته مهم اين كه در حالي اين شرايط به بايرن تحميل مي شود كه بهترين هاي اين كشور را براي خود برگزيده است و اين قضيه وضعيت را براي هيتسفلد دشوارتر مي كند. البته بايد در انتظار بازي امروز باوارياها با دورتموند بود. توماس لينكه در اين بازي غايب است و به جاي او هارگويز در خط مياني بازي مي كند.
بايرن در اين فصل تاكنون در ورزشگاه المپيك مونيخ نباخته است. از سال ۱۹۹۴ تاكنون اين دو تيم ۱۹ بار برابر هم روبه رو شده اند كه حاصل آن ۸ پيروزي براي بايرن، سه پيروزي براي دورتموند و ۸ بازي نيز با تساوي به اتمام رسيده است. طي اين ۸ سال هيچ گاه دورتموند در خانه باوارياها پيروزي را لمس نكرده است. بهترين برد بايرن نيز در اين سالها به برتري شش بر دو اين تيم برابر حريف به سال ۲۰۰۰ برمي گردد.

غول كش هفته پيش بوندس ليگا
* (شالكه) امروز در آرنا به مصاف لوركوزن مي رود.
مردان اوگن تالر در ۴۵۰ دقيقه بازي خانگي هيچ امتيازي را از دست نداده اند تا بتوانند همچنان در بين تيم هاي بالاي جدول قرار داشته باشند.
شالكه فصل پيش در همين ورزشگاه سه بر يك لوركوزني ها را مغلوب كرد.
در صورت پيروزي احتمالي شالكه اين تيم كه هم اكنون در رديف دهم ايستاده تا مكان هشتم صعود خواهد داشت.
برنامه كامل بازي هاي امروز اروپا در كشورهاي مختلف
ايتاليا
اينترميلان- آنكونا، يوونتوس- اودينزه، پارما- آث ميلان، پروجيا- لچه، رجيانا- موده نا، رم- لاتزيو، سيه نا- كيه وو
تركيه
ديار باكراسپور- مالايتا اسپور، گازيانتپ اسپور- دانيزلي اسپور، الازيك اسپور- استانبول، گنجلر- بشيكتاش، گالاتاسراي- آنكارا
آلمان
لوركوزن- شالكه، بايرن مونيخ- دورتموند
فرانسه
آژاكسيو- موناكو، اوسر- گنگان، لانس- مون پوليه، سوشو- تولوز، استراسبورگ- بوردو، مارسي- ليون
هلند
وولندام- فاينورد، دن هاگ- آژاكس، نيمگن- گرونينگن، اوترخت- والويك
انگليس
چلسي- نيوكاسل، ليورپول- منچستر يونايتد، منچسترسيني- لستر سيتي
نبرد بزرگ در ماسيتا
لاليگا امروز شاهد بازي هاي مهمي از هفته دوازدهم است. تيم هاي والنسيا، رئال مادريد و لاكرونيا اكنون با امتيازهاي نسبتاً  بيشتر ۳ سكوي اول تا سوم جدول را
اشغال كرده اند.
والنسيا در منطقه باله آريكه به ديدار شگفتي ساز هفته پيش به نام راسينگ سانتاندر مي رود كه موفق شد با يك گل سلتا ويگو را مغلوب كند. والنسيا در اين فصل بدون نقص بود و در يازده بازي گذشته تنها يك بار مغلوب شده است، البته اين تيم در بازي هاي خانگي همچنان بدون شكست پيش مي رود.
سانتاندر با پيروزي هفته پيش برابر سلتا تا مكان هشتم صعود كرد.
اما رئال مادريد كه در اين باي روبرتو كارلوس را در اختيار ندارد، در شهر سويل به مصاف تيم اول اين شهر مي رود. رئالي ها در ۵ بازي خارج از خانه تنها به دو پيروزي رسيده اند و در دو بازي به مساوي و در يك بازي نيز تن به شكست داده اند.
سويل در مكان چهاردهم جدول روزهاي پرالتهابي را سپري مي كند و براي خروج از بحران نياز به يك آرام بخش دارد، پيروزي برابر رئال مي تواند بسياري از مسائل اين تيم را حل كند.
اكنون دو تيم والنسيا و رئال هر دو ۲۳ امتيازي هستند اما تفاضل گل بهتر مردان والنسيا اين تيم را در صدر قرار داده است.
در ساير بازي هاي امروز آلباسته با مالاگا، آتلتيكو مادريد با ويارئال، مايوركا با مورسيا، اوساسونا با وايادوليدو بارسلونا با بتيس ديدار مي  كنند.

سايه روشن ورزش
فوتبال حرفه اي
000942.jpg

معراج مژده - چه رازي در اين توپ گرد نهفته است كه قادر است اينگونه مردم جهان را جذب خود كند و ۲۲ بازيكن و سه داور را بدنبال خود بكشاند. واقعا چه سحري است در بازي با اين توپ سياه و سفيد كه جادوگران بزرگ جهان از گوشه هاي قله لاپاز تا جنگلهاي هانوي از پس پيش بيني آن عاجزند. اين توپ امروز دنياي عجيب و گسترده اي را براي جهانيان ترسيم كرده است و هر روز نيز بر تعداد طرفداران آن افزوده مي شود. جامعه جهاني بزرگترين رخداد ورزشي جهان شده است، حتي ابعاد كمي آن از بازيهاي المپيك نيز فراتر رفته و در پست ترين مناطق قاره هاي فقير و مدرن ترين شهرهاي جهان فوتبال اين رشته با يك قانون بازي مي شود.
فوتبال امروز به زبان شيواي بين المللي تبديل شده است كه هر كس با هر مسلك و مردم و رنگ و پوست كه باشد مي تواند با آن سخن بگويد. فوتبال در كشور ما نيز به مرزهاي تازه اي دست پيدا كرده است و با قبول نوع حرفه اي آن بدنبال دستاوردهايي است كه سالها از آن محروم بود. شرايط حرفه اي فوتبال ايران، امكانات حرفه اي مي خواهد، نيروهاي حرفه اي را به ميدان مي طلبد و در هر سو خود نياز به پول دارد، هر چند در سمت ديگرش درآمدهاي كلان خوابيده است. مديران و برنامه ريزان اين رشته بايد به فوتبال حرفه اي نگاه ديگري داشته باشند، اين رشته نه دوستي مي شناسد و نه قلدري و منيت، تنها با برنامه ريزي مدون و نگاه عمومي به اين رشته است كه مي توان راه پيشرفت را هموار كرد. در موقعيت فعلي فوتبال آنچه كاملا از تمام نگاهها پنهان مانده است، رفتار حرفه اي است. در چنين شرايطي ديگر تعصب باشگاهي تخريب و تهديد حريف هيچ معنايي ندارد و همه چيز در چهار چوب رفتار حرفه اي تفسير مي شود. اما اكثر تيمها، مديران و بازيكنان ما هنوز با همان رفتار آماتوري، احساسي و عاطفي قصد دارند تيمهاي خود را اداره كنند. يك بازيكن حرفه اي آزاد است كه به هر باشگاهي كه دوست دارد برود و به آنچه منافعش را تأمين مي كند و به صلاح اقتصادي اوست عمل كند. چرا بايد هنوز حرف از تعصب باشگاهي بزنيم. فوتبال حرفه اي تعريف خود را دارد. اين فوتبال در چهارچوب مديريتي خود مي تواند يك مربي را خلع و يا عزل كند. فوتبال حرفه اي منطق و استدلال خود را دارد. تماشاگران ما نيز بايد حرفه اي فكر كنند و مرز خواسته هاي خود را با خواسته هاي مديران مشخص كنند. فوتبال حرفه اي ما بايد تربيت حرفه اي نيز داشته باشد اتفاقا فوتبال حرفه اي در درجه اول تمام برنامه هاي خود اخلاق، انضباط و رفتار انساني را قرار داده است و بسيار هم به آن پايبند است. مسئولان واقعي و اصلي فوتبال بايد فضاي حرفه اي را در تمام بخش ها به وجود آورند تا تمام علاقمندان به فوتبال بتوانند براساس ضوابط حرفه اي به ورزشگاه بيايند و از ديدن يك بازي لذت ببرند، نه اينكه نود دقيقه بد و بيراه بشنوند و سرانجام نيز به بازيكن، داور، مربي و... توهين كنند. اين امر متوجه چه كسي است؟

طرح جامع ۵۰۰ ميليون توماني
مي گويند سند راهبردي نظام جامع تربيت بدني آماده است و از اين پس معاونان و مديران سازمان تربيت بدني بايد براساس آن برنامه هاي خود را هماهنگ و اجرا كنند. پس از تصويب نظام جامع تربيت بدني و ورزش در هيأت دولت براي اجراي اين طرح سازمان ورزش آمادگي خود را جهت اجراي تدوين طرح اعلام داشته است. اين طرح براساس چهار محور روند اجرايي آن امكان پذير است.
الف- بديهي است كه بايد نوعي تقسيم وظايف نوين تعريف و براساس آن برنامه ها انجام شود. ب- مطالعه قوانين و مقررات خاص ورزش صورت بگيرد. پ- تقويت مراكز ملي مديريت و توسعه ورزش كشور ت- تنظيم نظام جامع آماري تربيت بدني
براي شروع طرح جامع ورزش ۵۰۰ ميليون تومان در نظر گرفته شده است كه اميدواريم اين طرح با اين بودجه و با توجه به ساختار فرهنگي جامعه ما به بن  بست نرسد. ما خوشبين هستيم و منتظر مي مانيم.
000944.jpg

يك ضربه و چهار جلسه محروميت
اين حرفه ايهاي فوتبال در تمام زمينه قاطع و انساني رفتار مي كنند. باور كنيد در هيچ زمينه اي شوخي ندارند. توماس لينكه مدافع بايرن مونيخ قهرمان فصل گذشته باشگاه هاي آلمان به دليل اخراج از زمين كه در بازي با شالكه اتفاق افتاد از شركت در چهار ديدار تيمش محروم شد. دادگاه ورزشي فدراسيون آلمان اين بازيكن را طي يك توبيخ كتبي و محروميت از چهار بازي در ليست سياه قرار داد. لينكه ۳۳ ساله در بازي با شالكه با آرنج به سر نيلز اوده كايفوس كوبيد و داور هم بلافاصله او را اخراج كرد. نكته جالب اينكه اوتمار هيتسفلد مربي بايرن مونيخ اين بازيكن را ده هزار يورو جريمه نقدي كرد.
هر چند لينكه معتقد است كه اين حركت او غيرعمدي بوده است.

يادها و خاطره ها
مارك اسپيتز
000946.jpg

محمدرضا منصوريان -شناگر آمريكايي و برنده ۷ مدال طلا از المپيك ۱۹۷۲ مونيخ كه اين افتخار بزرگ سبب گشت وي يكي از ستاره هاي آن المپيك شناخته شود. اسپيتز در در هر ۴ سبك شنا مهارت داشت،اما مواردي كه در آنها غوغا كرد، شناهاي پروانه و كرال بود.
اسپيتز در حالي ۷ مدال طلا از آب هاي مونيخ بيرون كشيد كه رقباي پرقدرت و صاحب نامي از آمريكا و اروپا مانند هايدن ريش، لمپ، هال و رابرتسون وي را در محاصره خود گرفته و اميدوار بودند كه حداقل ۲ يا ۳ طلايي را كه اسپيتزبرايشان نقشه كشيده بود، از چنگ وي خارج سازند.
اما شناگر سبيلوي آمريكايي كار خارق العاده اي كرد و هر ۷ طلايي را كه هدف گرفته بود، با استادي بسيار فتح كرد. نام اسپيتزدر تاريخ شناي المپيك ها به يادگار مانده است.
اسپيتز پس از بازي هاي المپيك ۱۹۷۲ مونيخ حرفه اي شد و با شركت در آگهي هاي تبليغاتي و مسابقات نمايشي از قدر و ارزش خود كاست. وي هم اكنون مديريت چند شركت تجاري ورزشي را به عهده دارد.
موادي كه اسپيتزدر آن ها، برنده ۷ مدال طلاي المپيك شد ۱۰۰ و ۲۰۰ متر كرال، ۱۰۰ و ۲۰۰ متر پروانه، ۱۰۰*۴ متر و ۲۰۰*۴ متر آزاد امدادي و ۱۰۰*۴ متر مختلط امدادي بود.
اسپيتز در المپيك ۱۹۶۸ مكزيكو نيز برنده ۲ مدال طلا در مواد امدادي شده بود. بدين ترتيب طلاهاي المپيكي وي ۹ عدد است. او طي سال هاي ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۲ ميلادي بيست و هفت بار ركوردهاي جهاني مواد مختلف شناهاي كرال و پروانه را جابجا كرد.
اسپيتزدر تمامي مواد شناي كرال قدرت نشان مي داد و با اينكه معروف بود كه متخصص مواد ۱۰۰ و ۲۰۰ متر كرال و پروانه است، اما در شناهاي طولاني تر نظير ۴۰۰، ۸۰۰ و ۱۵۰۰ متر هم بسيار كارآمد بود. چنانكه ركورد جهاني ۴۰۰ متر كرال را شكست و در ۱۵۰۰ متر هم تا ۴۰ صدمي ركورد دنيا پيش رفت.
قبل از آنكه اسپيتز هفت مدال طلاي المپيك مونيخ را ببرد ركورددار مدال طلاي شناي بازي هاي المپيك دان شولاندر هموطن و رقيب اسپيتز بود. اين دو با هم رقابتي ديرينه داشتند و قبل از المپيك مونيخ چنين به نظر مي رسيد كه شولاندر اين رقابت را چه از نظر مدال و افتخار و چه از نظر كيفيت و كلاس كار برده است. اما در سال ۱۹۷۲ همه چيز زير و رو شد. اسپيتز ۷ طلاي المپيكي اش را با شكستن ۶ ركورد جهان تكميل كرد.
حماسه اسپيتزدر المپيك مونيخ به روايات و زبان هاي مختلفي بر سر زبان ها افتاده است.
واقعيت اين بود كه اسپيتز در ميان شناگران هموطنش در اردوها آدم محبوبي نبود.
خودش مي گويد: در المپيك مكزيكو شناگران
هم تيمي ام با من خوب تا نكردند. آنها راضي بودند كه يك غيرآمريكايي يعني كسي كه هموطنشان نيست، قهرمان شود. اما من قهرمان نشوم! يكي از بچه هاي آن سال به من گفت: هي بچه ، تو هيچ مدال طلايي در قسمت انفرادي نمي بري. اين را باور كن.
در المپيك مونيخ هم هنوز دوستانم با من خوب نبودند. اما به جايي رسيده بودم كه فكر مي كردم اگر از ۷ مدال طلاي موردنظرم، ۶ طلا را ببرم و يكي را ببازم در كل خودم را بازنده احساس مي كنم. چرا كه در اين مسابقه ها مسئله «نفس» و خواستن بود. روح من ۷ مدال طلا را از من مي خواست.

فرانس پوشكاش
000948.jpg

بازيكن افسانه اي فوتبال، عضو تيم هاي اوژپشت و هانود مجارستان و همچنين رئال مادريد اسپانيا. وي ستاره تيم ملي مجارستان و كاپيتان اين تيم در سال هاي طلايي دهه ۵۰ بود. در اين دهه مجارها در ميادين بين المللي درخششي شگرف داشتند، منجمله در جام جهاني ۱۹۵۴، به مقام دوم رسيدند و نخستين تيم غير بريتانيايي شدند كه توانستند انگلستان را در خانه اش و پيش چشم تماشاگران و طرفدارانش با شايستگي تمام شكست دهند.
در سال ۱۹۵۶ پوشكاش وطنش مجارستان را ترك كرد و به تيم فوتبال رئال مادريد اسپانيا پيوست و در پيروزي سال ۱۹۶۰ اين تيم در جام باشگاه هاي اروپا سهيم شد، در فينال آن جام رئال مادريد (۳-۷) تيم الماني اينتراخت فرانكفورت را درهم كوبيد.
در اين مسابقه ۴ گل تيم اسپانيايي را پوشكاش به تنهايي به ثمر رسانيد.
اين مسابقه تاريخي در ورزشگاه هامپدن پارك شهر گلاسگو انجام شد و پوشكاش با نمايش هاي ديدني و شوت هاي ترسناك پاي چپش، ستاره مسلم آن بود.
دو سال بعد پوشكاش باز هم در فينال جام باشگاه هاي اروپا سه بار براي تيمش رئال مادريد گل زد، اما پيروزي به دست نيامد چون حريف فيناليست آنان يعني بنفيكاي پرتقال ۳ گل آنان را ۵ گل جواب گفت.
پوشكاش كه گلزني را خوب مي شناخت در دهه ۵۰ نيز شاهكارهايي از اين دست به دفعات براي هانود، اوژپشت و تيم ملي مجارستان خلق كرده بود.
پس از آويزان كردن كفش هايش، پوشكاش به مربيگري روي آورد و در اين حرفه نيز آنقدر موفق بود كه تيم يوناني پاناتينايكوس را كه هرگز يك قدرت در فوتبال اروپا نبوده و نيست در سال ۱۹۷۱ تا فينال جام باشگاه هاي اروپا بالا آورد كه در اين مرحله، بازيكنان يوناني اسير فوق ستاره هاي آن زمان آژاكس هلند شدند.
پوشكاش تا قبل از آنكه تبعه اسپانيا شود و براي اين كشور در دور نهايي بازي هاي جام جهاني ۱۹۶۲ شيلي توپ بزند، ۸۴ بازي ملي براي مجارستان انجام داد كه در آن ها زننده ۸۲ گل بود.اين از جمله ركوردهاي به يادماندني در فوتبال جهان است.معروف بود كه مي گفتند پوشكاش تنها با پاي چپش قادر به انجام كارهايي بود كه بازيكنان ديگر با دوپاي خود، قادر به انجام آن نبودند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
زندگي
سياست
فرهنگ
موسيقي
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  زندگي  |  سياست  |  فرهنگ   |  موسيقي  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |