سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۵ - Dec 16, 2003
إذَا اِزْدَحَمَ الْجَوَابٍُ خَفِيَ الصَّوَابُ.
در هياهوي پاسخ هاي بسيار، پاسخ درست پوشيده مي ماند.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
من چنينم كه نمودم دگر ايشان دانند
در نظر بازي ما بيخبران حيرانند
عشق داند كه درين دايره سرگرداند
عاقلان نقطه پرگار وجودند ولي
بايد از ميراث عظيم و پرافتخار هنر ايراني بهره  گيريم
همايش بين المللي بزرگداشت استاد كمال الدين بهزاد صبح ديروز با سخنان سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري در تالار وحدت گشايش يافت .
به گزارش ايسنا وي در اين سخنراني گفت: تاريخ زايش نقاشي و آدميزاد يكي است. هميشه «شوقي دردناك»، او را به نقاشي كشيده است.
به اين علت است كه هر كودكي فطرتاً و طبيعتاً نقاش است. كودكان، نقاشي را نمي آموزند، بلكه در بزرگسالي، فراموشي و ترك آن را مي آموزند؛ آن چه انسان هاي اوليه را وامي داشت تا در و ديوار غار خود را نقاشي كنند و با ابتدايي ترين ابزار نقش هايي از اسب و درخت و انسان را بر دل سنگ و عاج و چوب بنشانند، همان «شوق دردناك» نقاشي بود.
در باب منشاء اين «شوق» و «درد» سخنان مختلفي گفته اند. بعضي از اين سخنان، قرن هاست كه در تاريخ فلسفه، تدريس و تكرار مي شود. بي شك بسياري از نظريات فيلسوفان كه در باب موسيقي و شعر و معماري گفته اند، با نوعي «تنقيح مناط» بر نقاشي نيز تطبيق مي كند.
مهندس ميرحسين موسوي رئيس فرهنگستان هنر نيز در اين مراسم بر لزوم بهره گيري از ميراث عظيم و پرافتخار هنر ايراني تاكيد كرد.
رئيس فرهنگستان هنر تصريح كرد:  نيازهاي ما امروزي و مربوط به هويت و وضعيت ما در جهان معاصر در ميان آواهاي بسيار است، لذا مي خواهم در اين فضا، هويتي روشن و پايگاهي مطمئن براي حكومت داشته باشيم.
مهندس موسوي فهم پيام استاد بهزادها را مهم ارزيابي و خاطرنشان كرد: مهم اين است كه هم عصران استاد بهزاد چه پيامي مي توانند براي ما داشته باشند و ما چه سئوال هاي از آنها مي توانيم داشته باشيم.
وي وقوف به موقعيت تاريخي را اساس كار فرهنگستان هنر عنوان كرد و افزود: در بازگشت به ميراث درخشان خود به ارزش هاي بنيادي فراواني بر مي خوريم كه مي تواند كمك حال ما باشد، چرا كه اگر افقي داريم، مديون افق هاي ديروز است.
رئيس فرهنگستان هنر برگزاري همايش بزرگداشت سلطان محمد به ويژه با توجه به تابلوي بسيار مهم او «معراج» را از جمله برنامه هاي سال آينده و برگزاري همايش بزرگداشت استاد رضا عباسي و هم عصران او پرداختن به زواياي مختلف سبك اصفهاني در اين دوران را از جمله برنامه هاي دو سال بعد فرهنگستان هنر عنوان كرد.
همايش دو روزه بزرگداشت استاد كمال الدين بهزاد طي روزهاي ۲۴ لغايت ۲۷ آذرماه جاري در تهران و تبريز برگزار مي شود.

مسعود شعاري در گفت و گو با همشهري:
پرسپكتيو و حجم، نياز موسيقي امروز است
002660.jpg
استفاده از پرسپكتيو و حجم افزون تر صداها، از جمله نيازهاي موسيقي امروز است كه بايد با نگاه كارشناسانه و علمي از آن استفاده شود.
مسعود شعاري، نوازنده سه تار و آهگنساز كه در روزهاي ۲۶ و ۲۷ آذرماه گروه موسيقي همساز را در اجرايي در تالار وحدت هدايت مي كند، در گفت وگويي با همشهري ضمن بيان اين مطلب گفت: از مدتها قبل به دنبال استفاده از سازهاي زهي و تركيب آنها با اركستر سازهاي سنتي بودم و نوار سير تجربه اي مفيد در اين زمينه بود كه درنهايت به استفاده از اركستر ۱۰ نفره زهي براي تمرينات و اجرا در تالار وحدت انجاميد.
وي نبود پرسپكتيو در سازها ي ايراني را از جمله دلايل استفاده از اركستر سازهاي زهي خواند و گفت: تنظيم و نحوه استفاده كيوان ميرهادي از سازها را پسنديدم و از ايشان براي هدايت بخش سازهاي زهي اين اجرا دعوت كردم.
شعاري درباره قطعات اجرايي در كنسرت گروه همساز و سازهاي زهي گفت: به دليل همزماني اين كنسرت با سالروز مولانا جلال الدين بلخي قطعه عدم را كه پيش از اين ساخته بودم با شكل و شيوه اي تازه تر و اضافه كردن بخش آوازي و اشعاري از مولانا اجرا خواهيم كرد. همچنين قطعات سير و آشين نيز در اين برنامه اجرا خواهد شد.
در كنسرت گروه همساز و اركستر زهي ۴ خواننده اصلي و دو خواننده همراه نيز حضور دارند و علاوه بر آن مسعود شعاري ۱۵ دقيقه تكنوازي سه تار به سبك قدما خواهد داشت.

شرايط شركت در دوسالانه بين المللي عكس بارسلونا
آژانس عكس ايران وابسته به انجمن سينماي جوانان ايران، با انتشار جزئيات شركت در هشتمين دوسالانه بين المللي عكاسي بارسلونا از عموم هنرمندان عكاسي دعوت به عمل آورد تا جهت حضور در اين مسابقه، آثار خود را حداكثر تا تاريخ ۱۲ اسفند ۱۳۸۲، به دفتر اين آژانس ارسال كنند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران مسابقه عكاسي بارسلونا با دو موضوع «آزاد» و «فرهنگ ملل» برگزار خواهد شد و عموم هنرمندان مي توانند آثار عكاسي خود را به صورت رنگي يا سياه و سفيد، در ابعاد ۴۰*۳۰ سانتي متر و «اسلايد» در ابعاد ۵*۵ سانتي متر را به نشاني آژانس عكس ايران بفرستند.

جايزه هاي ادبي اصفهان معرفي شدند
نخستين جايزه ادبي اصفهان، كه از روز شنبه ۲۲ آذر كار خود را آغاز كرده بود، عصر ديروز با معرفي برگزيدگان در سه بخش مجموعه داستان، رمان و داستان هاي كوتاه برگزيده اصفهان به كار خود پايان داد.
در بخش مجموعه داستان، هيأت داوران ضمن تقدير از احمد غلامي به دليل تلفيق رويا و واقعيت و نيز استفاده از تكنيك هاي ساير هنرها مثل سينما و عكاسي در مجموعه داستان« فعلا اسم ندارد»، مجموعه داستان برادران جمالزاده اثر حمد اخوت را به عنوان بهترين مجموعه داستان سال ۱۳۸۱ معرفي كرد.
در بخش داستان هاي برگزيده اصفهان از ميان ۵۵۰ داستان كوتاهي كه نويسندگان جوان براي دبيرخانه جايزه ارسال كرده بودند ۲۵۰ داستان به مرحله دوم راه يافتند.
هيأت داوران پس از انتخاب ۲۳ داستان براي چاپ در مجموعه ي داستان هاي برگزيده اصفهان در نهايت داستان هاي «مردگان» اثر محمدحسين محمدي از تهران، «سگ گنده خانه  آجر قرمز» اثر هادي كيكاوس از بندرعباس و «زخم صورت» اثر اكبر صحرايي از شيراز و «بر اساس خاطرات پسر همسايه» اثر حسين زارعي از بندر گناوه را به ترتيب به عنوان داستان هاي كوتاه برگزيده  اين بخش معرفي كردند.هيأت داوران اين بخش در بيانيه خود ابراز اميدواري كرده تا چراغي را كه امروز اصفهان در ستايش داستان برافروخته توسط شهرهاي ديگر همچنان برافروخته بماند.
در بخش رمان نيز هيأت داوران به دليل رويكرد برخي از نويسندگان به شيوه هاي غيرقابل درك كيفيت كلي رمان هاي منتشر شده در سال ۱۳۸۱ را در حد مطلوب ندانست و از ۳ رمان «پرنده  من» نوشته فريبا وفي، «سيماب و كيمياي جان» اثر رضا جولايي و «من ببر نيستم پيچيده به بالاي خود تاكم» نوشته محمدرضا صفدري تقدير كرد.
نخستين جايزه ادبي اصفهان عصر ديروز و پس از برگزاري چندين ميزگرد كارگاه داستان نويسي، نمايشگاه كتاب، نمايشگاه طراحي هاي روي جلد عدل سجاديه و نمايش آثار از سهراب شهيد ثالث و كيومرث درم بخش با معرفي آثار داستاني برگزيده به كار خود پايان داد.

معرفي برگزيدگان جشنواره نهادهاي پژوهشي ادبي
نهاد پژوهشي برگزيده حوزه ادبيات فارسي كشور و پژوهشگر برتر اين حوزه ديروز معرفي شدند.
هيات علمي نخستين جشنواره نهادهاي پژوهش ادبي به اتفاق آراء حسن انوشه را به عنوان پژوهشگر برگزيده در حوزه ادب فارسي و موسسه فرهنگ نگاري سخن،  به رياست دكتر حسن انوري را به عنوان نهاد پژوهشي برگزيده معرفي كردند.
در اين مراسم كه روز گذشته در تالار فردوسي دانشگاه تهران برگزار شد، سيد مصطفي موسوي گرمارودي دبير جشنواره، درباره اهداف برپايي اين جشنواره، گفت: اين همايش به منظور ارج نهادن به تلاش هاي بنيادي و كاربردي در حوزه ادب فارسي و براي يافتن راهكارهاي تبديل پژوهش هاي پايه به كاربردي برپا شده است.
وي افزود: تشويق صاحبان سرمايه و متوليان فرهنگ و ادب فارسي براي سرمايه گذاري بيشتر و گسترش پژوهش هاي جمعي در حوزه ادبيات فارسي از ديگر اهداف جشنواره بود كه توانستيم تا حدودي نيز به اين هدف دست يابيم.
گفتني است، علي اشرف صادقي، محمد حسين ساكت و محمد رضا خسروي اعضاي هيات انتخاب نخستين جشنواره نهادهاي پژوهش ادبي بودند.

نگارستان
بخيه
002662.jpg
۱- آلبرتو بوري زAlberto Burriز
۲- تولد: سيتادي كاتسلو ۱۹۱۵ / وفات: نيس ۱۹۹۵
۳- سبك هنرمند: هنر غيرمتعارف يا بي شكل (از سال ۱۹۵۰ در فرانسه آغاز شد و سپس در اسپانيا، ايتاليا و آلمان رايج شد. هنرمندان اين سبك، دست به خلق آثاري «بدون فرم و شكل خاص» زدند. اين سبك متضاد سبكهاي كوبيسم و اكسپرسيونيسم است)
۴- زندگينامه هنرمند: تجربه خاطرات تلخ هنرمند از جنگ جهاني دوم، به عنوان «پزشك»: زمينه ساز خلق آثار اوست. چرا كه در آن زمان؛ پزشكان مجبور به پانسمان زخم مجروحان با باندهاي كثيف؛ جراحي با وسايل آلوده و بخيه زدن با نخهاي كثيف بودند.او آ ثار فراواني با چوبهاي سوخته؛ آهن؛ ورقه هاي پلاستيك و زغال سوخته دارد. در بعضي از كارهايش از «چراغ لحيم كننده فلزات»، به عنوان وسيله اي براي «بخيه زدن» استفاده كرده است!
۵- نام اثر و مشخصات اثر: «ساكو» / ۱۹۵۴ گوني+ پنبه+ روغن و رنگ طلايي بر روي تخته/ ۳۸*۳۳ سانتيمتر.موادي خشن، كثيف و مستعمل براي كار انتخاب شده است، و مهمتر اينكه اين مواد مستعمل و غيربهداشتي با «بخيه» به هم متصل شده اند!
۶- محل نگهداري تابلو: گالري خصوصي.

نگارستان
انتهاي پريشان راه
خواندي ام
فصلي به باد رفت و پرنده ها هنوز
بي آشيانه ماندن من را
تفسير مي كنند.
فيروزه ميزاني

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

روزنامك
پايان معاهده
در چنين روزي در سال ۱۲۹۶(۱۹۱۷ ميلادي) ، بيانيه لنين خطاب به مسلمانان و مردم ايران منتشر شد . در اين بيانيه آمده بود : «رفقا، برادران، وقايع عمده در خاك روسيه در جريان است؛ خاتمه مجازات خونيني كه از براي تقسيم كردن ممالك ديگران شروع شده بود نزديك مي شود. سلطنت وحشيانه كه زندگاني ملل عالم را بنده خود قرار داده بود مقهور گرديد.
عمارت كهنه و پوسيده استبداد و بندگي [حكومت تزاري] در زير ضرورت انقلاب روس خراب مي شود.... حكومت مملكت در دست ملت است... در اين مقصود مقدس روسيه تنها است...
مسلمانان مشرق؛ ايرانيان، ترك ها، عرب ها؛ هندوها و تمام طوايفي كه سباع حريص اروپا زندگي و دارائي و آزادي آنها را در قرون متوالي مال الاجاره از براي خود قرارداده و غارت گران جنگجو مي خواهند ممالك آنها را تقسيم كنند!
ما اعلام مي كنيم كه عهدنامه سري راجع به تقسيم ايران محو و پاره  گرديد و همين كه عمليات جنگي خاتمه يافت قشون روس از ايران خارج مي شود و حق تعيين مقدرات ايران به دست ايرانيان تامين خواهد گرديد...»
چندي پس از انتشار اين بيانيه، تروتسكي، از سوي دولت بلشويكي لنين نامه اي به شارژدافر (كاردار) ايران در پتروگراد (سن پترزبورگ) نوشت و در آن بر لغو رسمي قرارداد ۱۹۰۷ تأكيد كرد: «نظر به اينكه ملت ايران از وضع آتيه عهدنامه ۱۹۰۷ منعقد بين روس و انگليس مردد است با نهايت احترام به نام حكومت جمهوري روسيه مراتب ذيل را به استحضار خاطر شريف مي رساند: موافق نص صريح اصول سياست بين المللي كه در كنگره ثاني كميسرهاي ممالك روسيه در ۲۶ اكتبر ۱۹۱۷ مقرر شده است شوراي كميسرهاي ملت روس اعلام مي دارند كه معاهده فوق الذكر نظر به اينكه عليه آزادي و استقلال ملت ايران بين روس و انگليس بسته شده به كلي ملغي و تمام معاهدات سابق و لاحق آن نيز كه هرجا حيات ملت، آزادي و استقلال ايران را محدود نمايد از درجه اعتبار ساقط خواهد بود.
درخصوص تعديات دستجاتي از قشون روس كه هنوز خاك ايران را تخليه نكرده اند،بايد خاطرنشان شود كه اين ترتيبات بر خلاف اراده و ميل ما صورت گرفته و ناشي از جهالت قسمتي از سربازان و سوءنيت ضدانقلابي فرماندهان ايشان است. شوراي كميسرهاي روسيه آنچه در حيز قدرت دارد به استخلاص ايران از مامورين تزار و سرمايه داران امپراطوري خود كه هم دشمن ملت ايران و هم خصم روسيه مي باشند مبذول داشته تمام اتباع روس را كه مرتكب اعمال تجاوزكارانه نامشروع نسبت به ملت ايران شده اند.
مجدانه موافق قوانين انقلابي تنبيه خواهد كرد و در زمينه روابط بين المللي تا درجه امكان جديت خواهد كرد كه به تخليه كامل قشون عثماني و انگليس از ايران موفقيت حاصل كند. صميمانه اميدوارم موقع آن نزديك شده باشد كه ملل دنيا حكومت هاي خود را به جلوگيري از تجاوزات نسبت به ملت ايران وادار و موانع توسعه قوي و ترقي آزادانه مملكت مزبور را مرتفع نمايند. به هرحال، شوراي كميسرهاي ملت روس فقط روابطي را با ايران معتبر مي داند كه مبني بر تعهداتي به رضايت طرفين و احترامات بين دو دولت باشد.»
* متن فارسي اعلاميه لنين و نامه تروتسكي، از كتاب «گاهشمار تاريخ ايران، از مشروطه تا انقلاب» تأليف دكتر باقر عاقلي نقل شده است.
rooznegar@hamshahri.org

داستانك
من و قلك
بابا پول توجيبي ام رو كه مي داد، مامان مي گفت:
بنداز تو قلك.
هر روز شكم قلك از پول سروصدا مي كرد، شكم من از بي پولي.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
افزايش قد
پاريس: يك جوان ۱۷ ساله فرانسوي كه دچار اختلالات ژنتيكي است از كوتاهي قد رنج مي برد.
سه ماه پيش جراحان، پيچ هاي مخصوصي داخل پاهايش قرار دادند تا با منبسط شدن باعث كشيدگي عضلات و استخوان اين جوان و در نهايت افزايش قد وي شوند.
ديروز اعلام شد كه طي سه ماه، قد اين جوان در حدود ۱۰ سانتي متر افزايش يافته است اما هنوز پايش به پدال گاز و ترمز خودروها نمي رسد.
باشگاه هاي صبحانه
لندن: اخيرا در بسياري از مدارس انگليس، باشگاه صبحانه ايجاد شده است. هدف از تاسيس اين باشگاه ها، ارايه صبحانه سالم به دانش آموزان است تا از چاق شدن آنان جلوگيري شود.
اما بررسي ها نشان مي دهد كه اين باشگاه ها نه تنها براي دانش آموزان مفيد نيست بلكه براي آنان مضر مي باشد. در اين باشگاه ها، ميوه و غلات ارايه نمي شود و جالب اينكه نمك موجود در غذاهاي اين باشگاه بيش از اندازه اي است كه افراد بزرگسال در طول روز مصرف مي كنند.
معلم فداكار
مكزيكوسيتي: يك معلم در مكزيك حاضر شد يكي از كليه هايش را به ارزش ۵۵ هزار دلار بفروشد تا پول لازم را براي ساخت سه كلاس درس در دبستان محل تدريس خود تأمين كند.
به همين دليل اين معلم ۴۱ ساله چندين هفته در روزنامه هاي مكزيك فروش كليه خود را آگهي كرد.
اين معلم فداكار گفت: با آنكه من بيكار نيستم اما پولي ندارم كه به ساخت كلاس هاي درس كمك كنم به همين دليل تنها راه حل فروش كليه است.
به ياد صحاف
كويت: مردم كويت ديروز براي ابراز خوشحالي خود از دستگيري صدام حسين به روي تلفن هاي همراه يكديگر پيام كوتاه ارسال مي كردند. اما اغلب اين پيام ها حول محور سعيدالصحاف وزير اطلاعات سابق عراق دور مي زد.
صحاف در طول جنگ عراق و آمريكا همواره اطلاعات معكوس در اختيار مردم قرار مي داد و خبر شكست عراقي ها را تكذيب مي كرد.
به همين دليل ديروز مردم كويت اين پيام را روي تلفن هاي يكديگر ارسال مي كردند: صحاف خبر دستگيري صدام را تكذيب كرد و مدعي شده كه فرد دستگيرشده رهبر طالبان است.البته واكنش دريافت كنندگان اين پيام هاي كوتاه خنده هايي از عمق وجود براي چند ثانيه بود.
اسكناس در زباله
توكيو: زباله هاي شهر توكيو در كارخانه اي واقع در شمال غرب اين شهر بازيافت مي شود. ديروز كارگران اين كارخانه در حين بازيافت زباله ها متوجه شدند كه روي تسمه دستگاه مقدار زيادي اسكناس به چشم مي خورد. به همين دليل بلافاصله حركت دستگاه را متوقف كردند و از ميان زباله ها هزاران اسكناس به ارزش ۲۸۷ هزار دلار بيرون آوردند.درصورتي كه تا ۶ ماه آينده صاحب پول ها ادعاي مالكيت نكند آنگاه تمام اين مبلغ به كارخانه بازيافت تعلق خواهد گرفت.
تماس تلفني در ميان زمين بازي
نيواورلئان: يكي از بازيكنان تيم فوتبال آمريكايي نيواورلئان به مادرش قول داده بود درصورتي كه در جريان بازي دو گل به ثمر برساند از ميان زمين چمن با او تماس تلفني خواهد گرفت.به همين دليل وي پس از اينكه گل دوم خود را به ثمر رساند، گوشي تلفن همراه را كه در كنار تير دروازه جاسازي شده بود، بيرون آورد و در ميان زمين بازي، شماره مادرش را گرفت و با او صحبت كرد.
پيش بيني مي شود كه جريمه سنگيني براي اين بازيكن درنظر گرفته شود.
ركورد سرودخواني
نيويورك: ۵۱۹ آمريكايي با خواندن سرود عيد ميلاد مسيح، ركوردشكني كردند. اين افراد در هواي بسيار سرد نيويورك به طور همزمان و به مدت ۱۶ دقيقه و ۱۷ ثانيه اين سرود را سر دادند.ركورد قبلي متعلق به گروه ۵۱۷ نفره بود كه به مدت ۱۵ دقيقه اين سرود را خوانده بودند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۱۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۳۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۸ دقيقه

گل و گياه
آبشار طلايي
002658.jpg
نام علمي: Rosa banksiae lutea
خانواده: ROSACEAE
گونه اي رز بالارونده با بلندي و گستردگي ۱۰ متر كه روي ديوار، فنس و پرگولا هدايت مي شود. داراي برگهاي كوچك سبز پررنگ است. گلهاي فراوان ، زردرنگ و غير معطر آن در اواخر بهار ظاهر مي  شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك غني و مرطوب بازهكشي خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: بوسيله قلمه خشبي در پاييز و پيوند جوانه در تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |