سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۵ - Dec 16, 2003
زيدان مرد سال فوتبال جهان
002670.jpg

گروه ورزشي: بهترين بازيكن جهان چگونه انتخاب مي شود. معيارهاي اين انتخاب كه از سال ۱۹۹۱ فيفا اقدام به انتخاب آن كرده چيست؟
بهترين كارشناسان دنيا، مربيان، تحليل گران با نگاه كلي به بازيهاي بازيكنان برجسته در سطح باشگاهي و تيم ملي بهترين بازيكن را برمي گزينند.
نگاه كلي راي دهندگان به ارزشهاي گروهي و فردي بازيكن و تاثير آ ن بر موفقيت تيم در رويدادهاي مختلف است.
در سال ۱۹۹۱ لوتار ماتيوس ستاره بلامنازع آلمان و بايرن مونيخ با راي بالا و مطلق مرد سال فوتبال جهان شد. ماتيوس با رهبري خود تيم ملي آلمان را در جام جهاني ۱۹۹۰ ايتاليا قهرمان كرد و يكبار ديگر بايرن مونيخ را در خاطره ها زنده كرد. بايرن مونيخ دوران اوج خود را در سالهاي (۷۶-۱۹۷۵) پشت سر گذاشته بود. دوره اي كه فرانس بكن باوئر، زپ ماير، گردمولر، اولي هوينس و ... بايرن را به قهرماني اروپا رسانده بودند. يك سال بعد يعني در سال ۱۹۹۲ اعجوبه تازه فوتبال هلند ماركو فان باستن كه هلند را به قهرماني اروپا و آ.ث.ميلان را دوباره در اروپا آقاي باشگاه ها نموده بود به اين مقام دست پيدا كرد.
ماركو به اتفاق فرانك ريكارد و رودگوليت در خاطره ها باقي مانده اند و هلند و ميلان هرگز آن روزها را فراموش نمي كنند. رعناي فوتبال اروپا خيلي زود به دليل آسيب ديدگي زانو با فوتبال وداع گفت. در سومين سال، مرد محبوب ايتاليايي ها يعني روبرتو باجو با درخشش خود در تيم ملي ايتاليا و باشگاه يوونتوس به اين افتخار رسيد. او يكي از محبوب ترين ورزشكاران و بازيكنان فوتبال ايتاليا طي چند دهه اخير بود. پس از مازولا، ريورا، فاكتي و بته گا، اين ايتاليايي خونسرد در ميان مردم از محبوبيت خاصي برخوردار بود.
روماريو برزيلي يكسال بعد به عنوان بهترين بازيكن جهان انتخاب شد. ژرژوه آ سياهپوست افريقايي ليبريا در بين غولان اروپا و در حالي كه بهترين مهاجم آ.ث.ميلان بود اين افتخار را نصيب خود كرد.
از سال ۱۹۹۶ حكومت رونالدو جوان بر فوتبال جهان آغاز شد و اين برزيلي نابغه دوبار پي در پي بهترين بازيكن جهان شد. زمانيكه در جام جهاني ۱۹۹۸ رونالدو در فينال فروريخت يك فرانسوي دورگه و با اخلاق بنام زين الدين زيدان در دوران طلايي فرانسه در بالاترين نقطه فوتبال جهان ايستاد. زيدان در فينال جام جهاني دو گل به برزيل زد، فرانسه را قهرمان جهان كرده و رونالدو را به فراموشي سپرد. اما از آنجايي كه زمين مستعد و مساعد فوتبال برزيل هرگز خشك نمي شود و در سال ۱۹۹۹ ريوالدو از برزيل به عنوان بهترين بازيكن برگزيده شد. ريوالدو در بارسلون درخشيد و به ميلان كوچ كرد، اما پس از آن ديگر ريوالدو بزرگ نشد و در آ.ث.ميلان روي نيمكت بهترين دوران خود را سپري كرد، او حالا لب به اعتراض گشوده است تا از ميلان جدا شود.
سال ۲۰۰۰ درخشش دوباره زيدان را شاهد بوديم. او با رئال مادريد به دوران پرشكوه اين باشگاه بازگشت. دهه طلايي پنجاه تا شصت را هيچكس فراموش نمي كند كه رئال مادريد با دي استفانو افسانه اي چگونه پنج دوره قهرمان اروپا شد زيدان در سال ۲۰۰۰ و در اوج پختگي خود بهترين بازيكن جهان شد و يكسال بعد يك ستاره از پرتغال به اين افتخار رسيد.
002644.jpg

لوئيز فيگو براي پرتغالي ها مايه مباهات و سربلندي شده است. پرتغالي ها در دهه شصت با اوزه بيو فخر مي فروختند و حالا با لوئيز فيگو.
در دوازدهمين دوره يكبار ديگر رونالدو برزيلي مرد سال فوتبال جهان شد تا به يك ركورد سه ساله دست يابد.
اما در سيزدهمين سال اين انتخاب، سه رقيب بزرگ وجود داشتند. زيدان كه دوبار به اين مقام رسيده بود، خود رونالدو نيز سه سال پي در پي مرد سال فوتبال شده بود، يك فرانسوي ديگر بنام تيري هانري كه فوتبال را چون شعبده بازان توپ گرد بازي مي كند.
زيدان براي سومين بار مرد سال فوتبال جهان شد
اما بازيكني كه توپ طلايي بازيكن سال جهان را از آن خود كرد تيري هانري نبود. هم وطن او زين الدين زيدان براي سومين بار با اختلاف فاحش نسبت به تيري هانري با ۲۶۸ امتياز به عنوان بهترين بازيكن جهان، تيري هانري با ۱۸۶ امتياز دوم و رونالدو برزيلي با ۱۷۶ امتياز در مكان سوم ايستاد. زيدان با كسب اين مقام چون رونالدو براي سومين سال است كه اين عنوان را بدست مي آورد.
اين انتخاب براساس نظرخواهي ۱۴۲ مربي تيمهاي ملي كشورهاي جهان صورت گرفت. زيدان قبلا در سالهاي (۲۰۰۰-۱۹۹۸) به اين افتخار
رسيده بود.
۱۳ مرد سال فوتبال جهان
۱۹۹۱- لوتار ماتيوس (آلمان)
۱۹۹۲- ماركوفان باسن (هلند)
۱۹۹۳- روبرتو باجو (ايتاليا) 
۱۹۹۴- روماريو (برزيل)
۱۹۹۵- ژرژوه آ (ليبريا)
۱۹۹۶- رونالدو (برزيل)
۱۹۹۷- رونالدو (برزيل)
۱۹۹۸- زيدان (فرانسه)
۱۹۹۹- ريوالدو (برزيل)
۲۰۰۰- زيدان (فرانسه) 
۲۰۰۱- لوئيز فيگو (پرتغال) 
۲۰۰۲-رونالدو(برزيل)
۲۰۰۳-زيدان (فرانسه)

ورزش جهان
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |