سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۵ - Dec 16, 2003
۴۰۰ هزار كودك زير پوشش طرح پيشگيري از سوءتغذيه قرار مي گيرند
مديركل دفتر امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي كشور گفت: ۴۰۰ هزار كودك تحت پوشش مهد كودك مراكز نگهداري و شبانه روزي هاي سازمان بهزيستي در صورت موافقت مسئولان به مدت ۵ ماه تحت پوشش طرح پيشگيري از سوءتغذيه كودكان سالم قرار مي گيرند.
دكتر ترابي در گفتگو با خبرگزاري دانشجويان ايران افزود: با توجه به اهميت و ارزش جايگاه تغذيه به خصوص شير در سبد غذايي كودكان، اين دفتر در نظر گرفته است تا ۴۰۰ هزار كودك تحت سرپرستي سازمان بهزيستي كشور را با قراردادن هفته اي ۳ وعده شير در سبد غذايي آنها، به مدت ۵ ماه تحت پوشش قرار دهد.وي با اشاره به اين كه اين برنامه نيازمند ۲/۲ ميليارد تومان سرمايه گذاري است، اظهار كرد: دولت سا لانه ۱۳۸ ميليارد تومان يارانه براي شير مصرفي مردم و ۴۰ ميليارد تومان يارانه نيز به آموزش و پرورش اختصاص مي دهد، بر اين اساس سا زمان بهزيستي نيز پيش بيني كرده است تا اين برنامه  غذايي را براي كودكان تحت پوشش خود در نظر بگيرد.
مديركل دفتر امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي كشور با اشاره به طرح مداخله در بحران سوءتغذيه گفت: اين طرح براي خانواده هاي تحت پوشش سازمان و با هدف رفع كمبود مواد غذايي مناطق مختلف از طريق اختصاص دارو، مواد غذايي، اختصاص جيره نقدي، تغيير فرهنگ طبخ و... در حال اجراست.
وي كمبود آهن، پوكي استخوان، تخريب دندانها، كوتاهي قد را از مهمترين مسائل كودكان مبتلا به سوءتغذيه خواند و ادامه داد: براساس گزارش وزارت بهداشت دو نسل اخير به لحاظ قدي ۴-۵ سانتي متر كوتاهتر از نسل قبلي هستند اين در حاليست كه سرانه سالانه مصرف شير در ايران برخلاف كشورهاي صنعتي با سرانه مصرف شير ۳۰۰ ليتر، تنها ۷۵ ليتر است.
دكتر ترابي در پايان گفت: بر اين اساس تغيير روشهاي مصرف مواد غذايي براي جلوگيري از سوءتغذيه به خصوص سوءتغذيه كودكان امري ضروري است.

دستمزد روزانه شاغلان در مؤسسات مسافربري درون شهري تعيين شد
002646.jpg
سازمان تامين اجتماعي دستمزد مقطوع روزانه مبناي كسر حق بيمه افراد شاغل در بنگاهها و موسسات مسافربري درون شهري را تعيين كرد.
بر اساس اعلام اين سازمان، دستمزد مقطوع روزانه مبناي كسر حق بيمه سرمكانيك شاغل در بنگاهها و موسسات مسافربري درون شهري براي شهرهاي كمتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعيت، معادل ۴۲ هزار و ۶۷۰ ريال و براي شهرهاي بيش از ۵۰۰ هزار نفر جمعيت، معادل ۴۵ هزار و ۵۱۰ ريال اعلام شده است.
همچنين دستمزد مقطوع روزانه مبناي كسر حق بيمه مشاغل مكانيك و راننده اتوبوس در بنگاهها و موسسات مزبور براي شهرهاي كمتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعيت، معادل ۳۹ هزار و ۸۲۰ ريال و براي شهرهاي بيش از ۵۰۰ هزار نفر جمعيت، معادل ۴۲ هزار و ۶۷۰ ريال خواهد بود.
سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد: براي باطريساز و راننده ميني بوس دستمزد مقطوع روزانه مبناي كسر حق بيمه معادل ۳۶ هزار و ۹۸۰ ريال و در شهرهاي كمتر از ۵۰۰ هزار نفر، ۳۹ هزار و ۸۲۰ ريال و در شهرهاي بيش از ۵۰۰ هزار نفر جمعيت، ۴۲ هزار و ۶۷۰ ريال تعيين شده است.
دستمزد مقطوع روزانه مبناي كسر حق بيمه مشاغل سرويس كار، تلفنچي، كمك مكانيك، منشي، كمك راننده و سرايدار در بنگاهها و موسسات مزبور براي شهرهاي كمتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعيت، معادل ۳۴ هزار و ۱۳۰ ريال و براي شهرهاي بيش از ۵۰۰ هزار نفر جمعيت، معادل ۳۶ هزار و ۹۸۰ ريال تعيين شده است.
گفتني است اين دستمزد براي شاگرد باطريساز، ماشين شوي، نظافتچي و پادو در شهرهاي كمتر از ۵۰۰ هزار نفر معادل ۳۱ هزار و ۲۹۰ ريال و براي شهرهاي بيش از اين تعداد جمعيت، برابر ۳۴ هزار و ۱۳۰ ريال اعلام شده است.

۹۰ درصد مواد آرايشي و بهداشتي از مبادي غير مجاز وارد كشور مي شود
۹۰ درصد محصولات آرايشي و بهداشتي از مبادي غير مجاز وارد كشور مي شود و اين امر سلامتي مردم را در معرض خطر قرار داده است. به گزارش خبرگزاري مهر، مشاور معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت در اولين همايش اجراي ضوابط بهداشت انساني در مناطق آزاد با اعلام اين مطلب افزود: فعاليت باندهاي مافيايي قاچاق كالا منجر به تضعيف اقتصاد كشور و تهديد سلامت مردم شده است.
دكتر محسن باستاني صدور مجوزهاي بهداشتي براي كالاهاي وارداتي را يكي از راه هاي شناسايي و مبارزه با كالاهاي قاچاق برشمرد و گفت: با تفويض اختيار وزارت بهداشت به مناطق آزاد ضمن حذف دوگانگي، كالاها با كنترل بهداشتي امكان ورود به سرزمين اصلي را خواهند يافت.
وي امكان تشخيص كالاهاي قاچاق و غيربهداشتي را در شرايط فعلي براي مردم دشوار دانست و گفت: از اين پس مردم در شهرهاي كشور با مشاهده يا عدم مشاهده برچسب بهداشتي مناطق آزاد بر روي كالاها به راحتي قادر به تشخيص خواهند شد.
وي فارسي نويسي بر روي كالاهاي وارداتي را از ديگر الزامات اعلام كرد و افزود: در اين روش ضمن تضمين سلامتي مردم و جلوگيري از قاچاق، درآمد قابل توجهي از طريق اعمال مقررات از باندهاي مافيايي حذف و به اقتصاد ملي تزريق خواهد شد.
دبير همايش و مدير مركز بهداشت و استاندارد منطقه آزاد قشم نيز دراين همايش جلوگيري از ورود كالاهاي غير بهداشتي به مناطق آزاد و سراسر كشور را مورد تاييد قرار داد و گفت: از اين پس با صدور شناسنامه بهداشتي و كيفي براي كالاهاي وارده به قشم ضمن تأمين سلامت مردم، راه هاي
سوء استفاده و تخلف بسته خواهد شد.
مهندس كاظم قرباني با اشاره به اينكه رعايت ضوابط بهداشتي طبق قانون مختص تمامي مناطق آزاد است، افزود: هماهنگ سازي قوانين و اجراي اجباري آن در تمامي مناطق، سهم مهمي در جلوگيري از ورود كالاهاي غيربهداشتي اعم از لوازم آرايشي، بهداشتي، غذايي، دارويي و تجهيزات پزشكي ايفا خواهد كرد.وي گفت: از اين پس مجوزهاي بهداشتي صادره براي سازمان قشم و صاحبان كالاهاي تعهد آور بوده و اگر حادثه اي از ناحيه مصرف كالاها براي مشتريان رخ دهد، فروشنده مقصر قلمداد مي شود.

امروز- روز پژوهش
سنجش اقتدار
يكي از پارامترهاي آشكار و شاخص در سنجش اقتدار و امنيت اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي كشورها در عصر حاضر، بهره مندي از ظرفيت علمي، تحقيقاتي و پژوهشي است. به عبارت ديگر، كشوري كه داعيه حضور پرقدرت، پرصلابت و پررونق را در سر مي پروراند و رو به سوي پيشرفت و تعالي و ترقي دارد،  ناگزير بايد به بيشترين سرمايه گذاري و اعتبار در بخش تحقيقات و پژوهش تن دهد. چرا كه ميان هزينه و اعتباري كه به بخش تحقيقات اختصاص مي يابد با رشد اقتصادي هر كشور ارتباط مستقيم وجود دارد. اين در حالي است كه پژوهش و تحقيق در ايران هيچ گاه نتوانسته است بيش از نيم درصد از توليد ناخالص ملي را به خود اختصاص دهد و تنها سهم تحقيقات از توليد ناخالص ملي تعدادي از كشورهاي آفريقايي از ايران كمتر است.
چرا با وجود آنكه سرمايه گذاري و اعتبار در بخش تحقيقات از هزينه هاي بنيادي و بسيار مهم براي دستيابي به رشد و توسعه بوده و پايبندي به نتايج آن از اصلي ترين عوامل خودكفايي محسوب مي شود اما به اين مهم توجه و اهميت ويژه داده نمي شود؟
غني نبودن جايگاه مناسب اعتبارات تحقيقاتي در بودجه عمومي، كمبود نيروي كار تحقيقاتي، استفاده بودجه تحقيقاتي در موارد غيرپژوهشي، ارتباط ضعيف و ناكارآمد ميان واحدهاي پژوهش با دستگاه هاي اجرايي و مشخص نبودن جايگاه بخش خصوصي در تحقيقات از عوامل كم توجهي و محروم ماندن كشور از فعاليت عميق پژوهشي در ايران است. چه بايد كرد؟ گسترش ارتباطات و حذف موانع در انتقال اطلاعات علمي به داخل كشور، افزايش فرصت هاي مطالعاتي براي پژوهشگران، ايجاد ارتباطات عميق، مستحكم و صرفاً علمي با مجامع بين المللي، اجراي پروژه هاي تحقيقاتي مشترك و دسترسي به بانك هاي اطلاعاتي جهان، افزايش شمار پژوهشگران، حذف كارشكني بر سر راه محققين و همكاري مناسب با مبتكران، مخترعان، نوآوران و جذب مديريت آشنا به پژوهش و تحقيقات مي تواند بازار ركود و همراه با رخوت پژوهش در كشور را به بالندگي، شادابي و كارآمدي لازم تبديل كند.
آخر سخن: آنچه در باب تحقيق ، پژوهش و كم توجهي به اين بخش نگاشته مي شود، اشاره به نبود يك اراده ملي، نظام مند و حمايت شده در اين بخش است وگرنه بسيارند پژوهشگراني كه فارغ از حمايت رسمي با تلاش و تكاپوي شخصي به قله هاي علم و دانش دست يافته و موجب فخر و مباهات و سربلندي و عزت براي ايران شده اند.
عباس اسدي

كوتاه از جامعه و فرهنگ
* سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد: سالانه بيش از ۱۵۰ هزار تن بر اثر پيامدهاي تغييرات جوي جان خود را از دست مي دهند.
* مديركل دفتر برنامه ريزي سازمان بازرسي كل كشور گفت: عامل حدود ۷۰ درصد از تخلفات اداري ناشي از سوءمديريت، نقايص موجود در قوانين و ساختار اداري است.
* دو نفر زن و مرد كه با معرفي خود به عنوان مامور نيروي انتظامي اقدام به آ دم ربايي و اخاذي از يك خانواده كرده بودند توسط مامورين اداره آگاهي مشهد دستگير شدند.
* وزارت آموزش و پرورش به ۳۵ تا ۴۰ هزار نيرو نياز دارد. معاون پشتيباني اين وزارتخانه با اعلام اين خبر، ميزان مطالبات معوقه كاركنان آموزش و پرورش را ۴۶۰ ميليارد تومان ذكر كرد.
* فرماندار شهرستان  مرزي  قصرشيرين  گفت : زمينه  تردد روزانه  پنج  هزار زاير ايراني  از طريق  مرز بين المللي  و رسمي  خسروي  در اين  شهرستان  به  كشور عراق فراهم  شد.

شناسايي۴۰ هزار مصرف كننده مواد مخدر صنعتي در ايران
دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر از شناسايي ۴۰ هزار مصرف كننده مواد مخدر صنعتي در كشور خبر داد.
دكتر علي هاشمي در گفتگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، سود بين المللي حاصل از فروش مواد مخدر صنعتي را ۳ هزار درصد ـ ۳۰ برابر ـ دانست و اظهار كرد: ارزش مالي مواد مخدر صنعتي در دنيا ۶۵ ميليارد دلار است؛ به نحوي كه از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ ميزان مصرف اكستاسي و آمفتامينها به ترتيب ۷۰ و ۴۰ درصد رشد داشته است. مشاور رئيس جمهوري ادامه داد: اين رشد در حاليست كه مصرف هروئين به كوكائين در دنيا تنها يك درصد رشد داشته و اين امر بيانگر خطر پيش روي نسل آينده است؛ چراكه مواد مخدر صنعتي كه بيشتر به علت كلاس بالا در برخي مهمانيهاي شبانه مصرف مي شود، با بالا بردن فشار خون، ضربان قلب، درجه حرارت و تشنج شديد، اختلالات قلبي و عروقي و در نهايت سكته مغزي را به دنبال خواهد داشت.

طرح هاي پژوهشي برگزيده تا ۲۰۰ ميليون ريال اعتبار مي گيرند
دبير چهارمين جشنواره پژوهشگران برگزيده سال از تخصيص ۸۰ ميليون تا ۲۰۰ ميليون ريال اعتبارات به طرح هاي پژوهشي در سال جاري خبر داد.
دكتر مسعود محرابي با اعلام اين مطلب به خبرنگار ما افزود: در چهارمين جشنواره پژوهشگران برگزيده طي مذاكرات انجام شده، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در نظر دارد به منظور توسعه  بخش پژوهشي و تحقيقاتي كشور، اعتباراتي را بنا به ضرورت به طرح هاي برگزيده اختصاص دهد.
به گفته وي، پس از تجليل از دانشمندان و پژوهشگران برگزيده، ضمن بررسي و ارزش گزاري طرحهاي منتخب، به نسبت مقبوليت طرح ، اعتباراتي به آن تعلق خواهد گرفت . وي با اشاره به لزوم توجه بيشتر به پژوهش و تحقيق در كشور، خاطرنشان كرد: تخصيص اعتبارات تحقيقي در سال جاري اين امكان را به پژوهشگر مي دهد تا با امكانات بيشتر، تحقيقات خود را به ثمر برسانند.
اين مقام مسئول در ادامه افزود: ۳ درصد از كل اعتبارات پژوهشي در اختيار وزارت علوم، تحقيقات و فناوري قرار مي گيرد ولي انتظارات پژوهشگران از اين وزارتخانه  متناسب با بودجه فوق نيست.

نخستين مركز تخصصي درمان سقط مكرر افتتاح شد
گروه اجتماعي: مركز فوق تخصصي درمان ناباروري و سقط مكرر ابن سينا وابسته به جهاد دانشگاهي افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر محمدمهدي آخوندي، رئيس پژوهشكده ابن سينا در مراسم گشايش اين مركز همزمان با هفته پژوهش گفت: نخستين كودك از طريق لقاح خارج رحمي در سال ۱۹۷۸ يعني ۲۵ سال پيش متولد شد و اكنون ۹۰درصد مشكلات زوج هاي نابارور با تكنيك ها و روشهاي مطرح روز جهاني قابل درمان است.
وي رعايت آخرين استانداردهاي بين المللي در زمينه تجهيزات و درمان ناباروري و سقط مكرر را از ويژگي هاي اين مركز ذكر كرد و گفت: ما همكاري علمي و درماني مشترك را با مركز ART دانشگاه USHCL آلمان كه از معتبرترين مراكز درمان ناباروري و سقط مكرر در اروپا مي باشد نيز شروع كرديم.
رئيس مركز فوق تخصصي ابن سينا گفت:  براي نخستين بار در كشور، طراحي، نصب و بهره برداري از سيستم جامع مديريت اطلاعات بيماران نابارور را در دستور كار داريم و اين مركز خدماتي نظير تشخيص بيماري هاي ژنتيكي، تعيين جنسيت نوزاد قبل از انتقال به رحم، تاسيس بانك DNA زوجهاي نابارور و همچنين تاسيس بانك اهداء تخمك و جنين و بانك ذخيره اسپرم براي بيماراني كه شيمي درماني مي شوند را نيز ارائه مي دهند.
دكتر علي منتظري، رئيس جهاد دانشگاهي در اين مراسم گفت: در امر درمان ناباروري جهاد دانشگاهي با دو مركز پژوهشي رويان و ابن سينا به طور فوق تخصصي وارد كار شده است.
وي با اشاره به اينكه ما به لحاظ نيروي انساني متخصص هيچ كمبودي نداريم و متخصصان ما قابل قياس با متخصصان ديگر در سراسرجهان هستند، عمده ترين مشكل ما روابط مان با بيمار است كه بايد مورد بازنگري قرار بگيرد.
همچنين در اين مراسم دكتر اعتمادزاده مديرعامل شركت شهرسالم شهرداري تهران ضمن اعلام آمادگي شهرداري براي كمك به ايجاد مراكز پژوهشي گفت: شهرداري مي تواند با پشتوانه مالي در گسترش مراكز علمي و پژوهشي نقش ويژه اي داشته باشد.

ناامني غذايي ۲۵ درصد جمعيت كشور را تهديد مي كند
يك عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: براساس ماده ۱۹۷ قانون برنامه سوم توسعه، وظيفه تاسيس سازمان غذا و دارو بر عهده وزارت بهداشت است و اين وزارتخانه بايد لايحه آن را به مجلس ارائه مي كرد.
براساس ماده ۱۹۷ قانون برنامه سوم توسعه كه بحث امنيت غذا و دسترسي همه افراد جامعه به غذاي كافي و سالم و بهبود تغذيه مردم و در نتيجه كاهش بيماريهاي ناشي از سوءتغذيه در آن قيد شده، به دولت يكسال مهلت داده شد تا براي تعيين سبد غذايي مطلوب اقدام كند.
نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي گفت: كشور در بخش غذا با مسايلي روبرو است كه بايد به آنها توجه شود.وي گفت :آمارها نشان مي دهند كه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از جمعيت كشور در معرض خطر ناامني غذا و تغذيه قرار دارند.خاتمي تصريح كرد: وقتي مي گوييم سبد غذايي مطلوب، سبد غذايي مطلوب ما اين چيپس و پفكي كه در حال حاضر از سوي صدا و سيما تبليغ مي شود، نيست.
خاتمي «افت قد و همه گيرشدن كوتاه قدي در جامعه» را يكي از مسايل جدي و نگران كننده خواند و گفت: ما به بحث تركيبات غذايي و سبد غذايي مناسب خانوار توجه كافي نداشته ايم و اين مساله باعث شده است كه ما در برخي از مناطق كشور با مشكل روبرو شويم.

تهراني ها در ميادين اصلي شهر واكسينه مي شوند
آمبولانس هاي اتوبوسي مجهز در ميادين اصلي تهران بزرگ اقدام به واكسيناسيون سرخك و سرخجه شهروندان تهراني مي كنند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، در پي استقبال فراوان شهروندان تهراني از برنامه واكسيناسيون سراسري حذف سرخك و سرخجه مادرزادي، نيروي مقاومت بسيج و بسيج جامعه پزشكي، اقدام به استقرار تيم هاي سيار به صورت آمبولانس هاي اتوبوسي مجهز در ميادين اصلي شهر تهران بزرگ كرد.
بنا بر اين گزارش، ميادين امام حسين(ع)، انقلاب، وليعصر، تجريش، شوش، راه آهن، آزادي، رسالت و نيز فرودگاه مهرآباد و ترمينال جنوب، علاوه بر روزهاي عادي در روزهاي تعطيل (جمعه) نيز از ساعت ۸ صبح تا ۷ شب به مراجعه كنندگان داراي شرايط واكسيناسيون سرخك و سرخجه واكسن تزريق مي كنند.
علاوه بر ميادين فوق كه تيم هاي سيار در آنها مستقر هستند، در ميدان خراسان نيز، تيم ثابتي در درمانگاه تخصصي خاتم الانبياء به شهروندان تهراني ارائه خدمت مي كند.
تيم هاي سيار كه به صورت آمبولانس هاي اتوبوسي مجهز به تجهيزات پزشكي است، در روزهاي جمعه نيز در كنار جايگاه هاي مقدس برگزاري نماز جمعه در تهران و سراسر كشور اسلامي  اقدام به واكسيناسيون هموطنان مي كنند.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |