سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۵ - Dec 16, 2003
نگراني وزير اقتصاد و دارايي از شكل گيري انحصار هاي جديد
گروه اقتصادي: در حالي كه سازمان خصوصي سازي در هفته هاي آتي بار ديگر سهام دولتي عمده اي را در بازار سهام تهران عرضه خواهد كرد و انتظار مي رود سهام شركت هاي صدرا و ماشين سازي اراك را بار ديگر شركت ها و نهادهاي شبه دولتي و يا عمومي خريداري كنند، وزير امور اقتصادي و دارايي در اظهاراتي از خطر حاكميت نهادهاي شبه دولتي بر اقتصاد كشور ابراز نگراني كرد.
وي در حالي كه راه حلي براي اين معضل ارائه نكرد گفت: در حالي كه جريان واگذاري سهام دولت رفته رفته حركتي شتابان مي گيرد بخش خصوصي از شكل گيري شيوه اي ديگر از انحصار ابراز نگراني مي كند اما دولت اطمينان مي دهد كه قرار نيست در جريان واگذاري سهام دولت متوليان شبه دولتي حاكميت اقتصاد را بر عهده گيرند.
وي با اشاره به اينكه اقتصاد ايران در شرايط گذار از اقتصاد دولتي به اقتصاد مبتني بر سرمايه گذاري و توليد اقتصادي توسط بخش خصوصي و تعاوني در يك فضاي رقابتي است تاكيد كرد: شكل گيري  تراست ها پديده اي است كه دولت در برنامه خصوصي سازي خود از آن اجتناب و حداكثر سعي خود را براي جلوگيري از آن بكار خواهد برد.
وي به تلاش دولت براي آسان سازي فعاليت بنگاه هاي بخش خصوصي و كاهش هزينه هاي سرمايه گذاري، مبادله و توليد اشاره كرد و گفت: سازمان ها و نهادهاي دولتي و شبه دولتي بايد نقش فعال تري در خصوصي سازي داشته باشند.
۵/۷ ميليارد ريال سهام واگذار شد
مظاهري كه با مركز تحليل اخبار خصوصي سازي ايران گفتگو مي كرد اعلام كرد: تا پايان هفته گذشته ۷ هزار و ۵۳۰ ميليارد ريال سهام شركت هاي دولتي فروخته شده است و در صورت تحقق برنامه ها امسال به اندازه كل واگذار ي هاي دهه ۷۰ سهام به مردم واگذار خواهد شد. وي تاكيد كرد كه روند خصوصي سازي با شتابي كه گرفته است، نشانه هاي مثبتي از تحقق اهداف پيش  بيني شده دولت و مجلس در برنامه سوم توسعه است.

گفتگوي امروز
يك ركورد ديگر براي خصوصي سازي
002652.jpg
سازمان خصوصي سازي هفته هاي آينده بار ديگر ركورد خصوصي سازي را در بورس تهران خواهد شكست و افزون بر ۳۴۱ميليون سهم شركت صدرا و ماشين سازي اراك را به ارزش تقريبي ۴ هزار و ۷۰۰ ميليارد ريال به صورت بلوك عرضه خواهد كرد. در اين زمينه با ابراهيم صادقي مدير امور عرضه سهام سازمان خصوصي سازي گفتگو كرده ايم.
***
* سهام دو شركت يادشده چه زماني در بورس تهران عرضه مي شود؟
- براساس تاييد هيات عالي واگذاري، سهام شركت هاي صنعتي دريايي ايران صدرا و ماشين سازي اراك كه سهام مديريتي محسوب مي شود طبق مقررات در بورس عرضه مي گردد.
آگهي فروش سهام هاي يادشده در هفته آينده طي دو نوبت در روزنامه هاي كثير الانتشار چاپ و طبق قانون بايد حداقل پس از ۲۰ روز سهام اين دو شركت در بورس عرضه شود.
* ارزش و تعداد سهام اين دو شركت چه ميزان است؟
- ۳۵ در صد از سهام صنعتي دريايي ايران صدرا كه كل سهام آن معادل ۵۰۰ ميليون سهم است به صورت بلوك در بورس عرضه مي شود. تعداد سهام قابل واگذاري اين شركت ۱۷۵ ميليون سهم است.مابقي سهام اين شركت پيش از اين به تدريج در بورس عرضه شده بود. سهام شركت ماشين سازي اراك نيز كه براي عرضه آماده شده ۴۹ درصد از كل سهام ۲۴۰ ميليوني اين شركت است. اين بلوك نيز ۱۶۶ ميليون و ۶۰۰ هزار سهم مي باشد. سهام باقيمانده ماشين سازي اراك نيز پيش از اين در بورس عرضه شده بود. ارزش بلوك هاي سهام اين دو شركت براساس تاييد هيات عالي واگذاري در مجموع حدود ۴ هزار و ۷۴۰ ميليارد ريال است كه ۳۵ درصد سهام صدرا معادل ۴ هزار ميليارد ريال و ۴۹ درصد سهام ماشين سازي اراك حدود ۷۴۰ ميليارد ريال قيمت دارد.
* علت عرضه سهام اين دو شركت به صورت بلوك و يكجا چيست؟
- قانونگذار به دليل اينكه عرضه سهام اين شركت ها اخلالي در نحوه مديريت و اداره شركت هاي بزرگ ايجاد نكند مقرر كرده  است تا عرضه سهام به نحوي باشد تا اين شركت ها دچار تاخير در اداره امور نشوند. به همين دليل سهام آنها به صورت كنترل شده عرضه مي شود تا از حمايت هاي مالي و اداري لازم برخوردار باشند و در معرض ضرر و زيان قرار نگيرند.

خبر كوتاه
*كارگاه تخصصي سياستگذاري و راهبردهاي مديريت آب در كشورهاي اسلامي ديروز در تهران گشايش يافت.معاون وزير نيرو در امور آب ابراز اميدواري كرد، كارگاه راهبردهاي مديريت آب در كشورهاي اسلامي نقطه آغازي براي ايجاد يك حركت پرشتاب و موثر براي ارتقاي سطح همكاري هاي بين  كشورهاي اسلامي در خصوص مديريت آب باشد.
* همايش حسابداري و توسعه بانكداري به همت انجمن حسابداران خبره ايران و با همكاري و پشتيباني شبكه بانكي كشور ۹ و ۱۰ ديماه امسال در تهران برگزار مي شود.
* چهارمين همايش ملي كار از ديروز به مدت ۳ روز آغاز شد.اين همايش براساس راهبرد پذيرفته شده جهاني سه جانبه  گرايي در زمينه مسايل كار، با مشاركت محققان و صاحبنظران و با هدف نهادينه شدن تصميمات سه جانبه ملي در مجموعه فرهنگي ورزشي وزارت كار برگزار مي شود.
* در هشت ماهه سال جاري ۲۰۱ هزار بسته هديه وسوغات به ارزش ۵/۲۵ ميليارد ريال به خارج از كشور ارسال شد كه از لحاظ تعداد ۶ درصد كاهش داشته است.

براي جلوگيري از قطع گاز
نيروگاه ها و صنايع بزرگ از مصرف گاز منع شدند
گروه اقتصادي: حميدرضا عراقي مدير گازرساني شركت ملي گاز ديروز با اعلام اين خبر كه براي جلوگيري از قطع گاز مصرفي خانگي، در روزهاي سرد سال جاري نيروگاه ها و صنايع بزرگ از مصرف گاز منع شده اند به صورت تلويحي تاييد كرد كه توليد گاز در زمستان امسال با نياز مصرف كنندگان برابر نيست.
وي ديروز در گفت وگو با ايسنا، اعلام كرد: به دليل تغيير ۱۰ تا ۱۵ درجه اي هوا و سردشدن دما ،مناطق كردستان، كرمانشاه، سمنان، پيشوا، قرچك و ورامين با قطع گاز مواجه شدند.
عراق با اشاره به اينكه درحال حاضر مشكل و قطعي گاز در سمنان به طور كامل برطرف نشده است، تاكيد كرد كه افتتاح فاز يك پارس جنوبي براي حل اين مشكل نقش مهمي دارد.
شركت گاز هر ساله اقداماتي در زمينه افزايش توليد گاز و اجزاي ويژه خطوط انتقال و احداث خط انتقال تقويتي و غيره انجام مي دهد.
در تابستان امسال مصرف گاز طبيعي نيروگاه هاي كشور به ۱۱۰ ميليون مترمكعب در روز رسيد و در روزهاي سرد سال مصرف خانوارها هفت تا هشت برابر بقيه سال است.وي توليد گاز سال ۸۲ را ۴۰ ميليون مترمكعب بيشتر از سال هاي قبل اعلام كرد و يادآور شد، به تناسب افزايش توليد تعداد مشترك و مصرف كننده نيز افزايش يافته است.
در همين حال رئيس كميسيون انرژي مجلس گفت: اين كميسيون تاخير در بهره برداري از فاز يك پارس جنوبي را بررسي خواهد كرد.

وزير راه و ترابري:
براي احداث ده هزار كيلومتر راه آهن بايد ۹۰ سال انتظار كشيد
بحران آينده كشور اتوبان است
گروه اقتصادي: وزير راه و ترابري از موافقت سازمان مديريت و برنامه ريزي با هرگونه پيشنهاد اين وزارتخانه در زمينه ساخت راه آهن خبر داد ولي تاكيد كرد براي ساخت ده هزار كيلومتر ريل در كشور بايد ۹۰ سال انتظار كشيد.
احمد خرم ديروز در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اينكه كشور به ۱۷ هزار كيلومتر ريل راه آهن نياز دارد گفت: در ۷۴ سال گذشته فقط ۷ هزار كيلومتر در ايران ريل احداث شده و براي ساخت ۱۰ هزار كيلومتر ديگر بايد ۹۰ سال صبر كرد.
وي در اين گفت وگو از پايان مرحله نخست طرح احداث فرودگاه امام (ره) خبر داد و گفت: تا دو سال ديگر احداث ۸ فرودگاه در تبريز، مشهد، شيراز، اهواز، كرمان، بندرعباس، اصفهان و كرمانشاه آغاز مي شود.
وي گفت:اتصال راه آهن ايران به شبكه راه آهن عراق از طريق راه آهن خرمشهر به بصره، مصوب و يادداشت تفاهم آن با وزير حمل و نقل عراق و استاندار بصره و عضو شوراي حكومت انتقالي عراق امضا ء شده است.
وزير راه و ترابري همچنين در سخنان خود در همايش چشم انداز توسعه خوزستان اعلام كرده است كه بحران آينده كشور شبكه اتوبان برون شهري و درون شهري است.

يادداشت
آيا گاز ايران به هند مي رسد؟
با گذشت چندين سال از طرح انتقال گاز ايران به هند از طريق پاكستان، پيشرفت محسوسي در اجراي اين طرح بجز اظهار نظر پراكنده مقامهاي سه كشور صورت نگرفته است. سفر اخير وزير امور خارجه هند به تهران اين ذهنيت را تقويت كرد كه دو كشور براي عملي شدن طرح به توافق هاي جدي و مستحكمي دست يابند ، اما برخلاف تصور، در گفت و گوهاي انجام شده، بحث انتقال گاز ايران به هند از برجستگي و اهميت لازم برخوردار نبود و صرفا به طرح مسائل كلي و مكرر بسنده شد. وزير امور خارجه هند در پاسخ به سئوالي پيرامون اين طرح اعلام كرد كه دولت هند با تشكيل گروهي در حال مطالعه چگونگي واردات گاز است و نتيجه كارشناسي آن هنوز اعلام نشده است، در همين حال ديروز خبرگزاري رويتر به نقل از وزير نفت هند اعلام كرد كه اين كشور هيچ برنامه اي براي واردات گاز از ايران ندارد مگر اينكه در روابط هند و پاكستان تغييراتي حاصل شود. وي تاكيد كرده است كه اسلام آباد بايد ابتدا امنيت لازم را براي ترانزيت اتوبوس، قطار و هواپيماهاي هندي از كشورش بدهد سپس مذاكره بر سر عبور خطوط لوله گاز از خاك پاكستان به هند آغاز مي شود. طرح چنين سخناني هر چند جديد نيست با اين حال نشان از اين مهم دارد كه چالش هاي سياسي موجود بين هند و پاكستان به عنوان مهمترين مانع بر سر اجراي طرح همچنان جدي است.
واقعيت اين است كه بازار هند از جذاب ترين و ناب ترين بازارهاي گاز ايران است كه البته اين بازار هدف واحد نيست و با دستيابي به بازار هند از طريق خط لوله زمينه دستيابي به بازار چين نيز فراهم مي شود.
مقامهاي هندي اخيرا تلاش گسترده اي را براي تامين مطمئن و تضمين شده گاز آغاز كرده اند. شركتهاي دولتي و خصوصي هند با فعال شدن در اين زمينه قراردادهاي كلان و بلندمدتي با قطر امضا كرده اند و به نظر مي رسد بخش قابل توجهي از نيازهاي انرژي هند به صورت گاز طبيعي مايع (LNG) از قطر تامين گردد. در اين راستا حتي طرح انتقال گاز از آسياي مركزي به هند نيز مطرح شده است.
در چنين شرايطي هر گونه اهمال در به تاخيرانداختن طرح انتقال گاز ايران به هند، سبب از دست رفتن بازار هند مي شود و به نظر مي رسد مقامهاي جمهوري اسلامي ايران بايد راه هاي ديگر خط لوله از طريق دريا و انتقال گاز از طريق كشتي به هند را به طور جدي مورد توجه و مطالعه قرار دهند.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعداد سهام معامله شده
نام شركت
۸
۱۴۳۳
۶۷۵۱۳۱
توسعه معادن روي ايران
۲
۵۳۴۶
۲۷۲۴۸
شهد ايران
۸۵-
۵۸۶۴
۵۹۱۴۸
مارگارين
۲۴-
۵۹۵۱
۳۲۰۷۲
صنعتي بهشهر
۳۹۹-
۹۶۱۶
۱۰۵۱۷۹
لبنيات پاك
۳-
۱۷۱۵
۲۱۱۹۸
بيسكويت گرجي
۲۰۴
۵۱۰۰
۶۱۴۸۸
پارس مينو
۵۷-
۳۱۵۱
۲۰۰۸۸
توليدي مهرام
۱۷۰
۳۵۸۳
۱۸۱۴۰
ايران مرينوس
۱۲۰۵-
۳۹۸۰۵
۶۷۸۷۸
افست
۱۱
۱۸۹۹۳
۵۵۵۵۸
نفت پارس
۱۸۰
۴۷۷۲۵
۷۹۴۵
نفت بهران
۶۷
۹۷۹۳
۳۳۰۱۰
پتروشيمي فارابي
۱۴۶-
۹۳۵۶
۴۸۶۳۲
صنايع شيميايي ايران
۲۶۹۳-
۱۵۰۰
۲۰۰۰
صنايع شيميايي سينا
۳-
۸۵۰۴
۸۹۶۲۳
پتروشيمي خارك
۲۳۷-
۲۲۵۹۷
۳۶۶۸۱
پتروشيمي اصفهان
۶۸-
۷۱۴۶
۲۶۳۴۱۷
پتروشيمي اراك
۱۱۱-
۱۰۴۱۳
۱۱۲۰۴۲
پتروشيمي آبادان
۷-
۱۲۹۰۱
۱۴۵۳۳
داروسازي جابرابن حيان
۹-
۶۸۸۱
۵۸۸۸۷
كيميدارو
۱۵۰
۱۴۱۹۵
۱۰۷۹۹
دارويي رازك
۶۳
۹۱۷۹
۲۲۸۳۱
پارس دارو
۲۵
۲۳۷۲۶
۷۴۹۵
داروسازي سينا
۳۲
۲۶۶۷
۱۷۰۰۴
كف
۲۶
۳۰۰۸
۱۷۶۷۳
پاكسان
۶۰
۲۰۷۲
۲۶۵۱۰
گلتاش
۴۹-
۳۵۳۳
۱۳۲۹۲
توليدي لاستيك دنا
۳۴
۱۱۹۷
۵۴۳۴۶
درخشان تهران
۷۸۷-
۱۷۲۳۸
۱۶۶۷۰
گاز لوله
۴۴-
۴۸۰۰
۴۹۵۶۰
فرآورده هاي نسوز ايران
۱-
۵۸۶۱
۲۲۷۲۹
فرآورده هاي نسوز آذر
۴-
۳۳۸۴
۱۱۳۰۹
توليدي كاشي تكسرام
۸۷۹
۴۵۳۴۹
۱۲۲۷۵۵
سيمان تهران
۶۹
۵۳۰۷۱
۱۲۷۷۰
سيمان كرمان
۶۹
۲۸۷۷۰
۲۰۳۴۷
سيمان فارس و خوزستان
۵۱۵
۲۳۵۱۶
۲۰۶۳۲۶۶
سيمان شرق
۱۱۰۹
۲۳۲۹۱
۵۱۰۰۰۰
سيمان خزر
۱۳۱-
۴۴۰۱۶
۳۷۶۱۱
حق تقدم سيمان سپاهان
۱۷۴۲
۳۶۵۸۹
۷۹۹۹۸
سيمان شاهرود
۱-
۵۸۳۴۳
۵۲۱۷۵۳
سيمان بهبهان
۵۰۵
۱۳۱۷۴
۶۰۰۱۰
سيمان كارون
۱۵۳
۴۹۵۴
۳۷۹۷۰
لوله و ماشين سازي ايران
۹۷
۴۴۹۳
۱۰۸۶۴۲
صنعتي سپاهان
۳۳۸-
۲۵۰۱۷
۱۱۷۴۱
آلومتك
۵۹-
۴۱۲۷
۲۷۶۳۹۱
ماشين سازي اراك
۲۵۰-
۸۴۳۸
۲۸۹۷۱۴
صنايع آذرآب
۴
۱۸۱۱
۲۸۷۷۴
بسته بندي ايران
۳۲-
۲۰۱۹
۲۷۴۳۰
آبسال
۶۴
۷۰۸۰
۲۱۳۵۹
ايران ترانسفو
۵۲-
۵۰۰۶
۱۰۰۱۰
كابلسازي ايران
۱۱۳-
۴۰۵۴
۲۸۱۹۰۳
ايران خودرو ديزل
۱۱۶-
۷۴۷۲
۴۱۵۱۰
بانك كارآفرين
۱۱۳
۳۳۱۳
۱۷۷۰۳۸۶
سرمايه گذاري البرز
۲۳۹-
۵۸۰۰
۵۶۲۳۸۸
توسعه صنايع بهشهر
۶۸-
۴۴۰۳
۷۱۳۷۲۲
سرمايه گذاري ملي ايران
۲۲-
۲۵۷۴
۳۰۶۶۲۴
سرمايه گذاري پتروشيمي
۲۵
۱۸۴۸
۱۴۴۲۷۶
سرمايه گذاري ملت
۲۲-
۶۱۴۰
۵۳۷۱۴۸
سرمايه گذاري بانك ملي
۴۵-
۵۹۹۲
۵۲۰۶۹
سرمايه گذاري رنا
۱-
۴۹۱۶
۲۳۲۰۵
حق تقدم سرمايه گذاري رنا
۱-
۶۴۵۶
۱۲۴۶۳۶۸
سرمايه گذاري غدير
۳
۳۹۹۲
۲۶۲۰۹۷
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۲۶
۴۶۲۲
۱۳۸۸۳۶
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۳۴
۳۱۹۱
۳۶۶۱۹
سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات
۵۰-
۱۸۴۵
۷۴۵۰۱۱
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۱۷
۲۱۵۶
۲۱۳۹۰
سرمايه گذاري صنعت نفت

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۲۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۳۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۲۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۳۷۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۲۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۱۶۷

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |