پنج شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۵۷- Dec,18, 2003
انقلاب خاموش
اشكان نعمت پور- به هنگامي كه پاول ندود به برجسته ترين چهره ميانه ميدان يووه تبديل شد، توماس روسيچكي قلب تپنده دورتموند شد و يان كولر مهاجم مهار ناپذير آن، كمتر كسي گمان مي كرد اينان در كنار هم چنان مجموعه پرتواني را تشكيل دهند كه مهار آن ناممكن بنمايد و اكنون جمهوري چك، دورنماي قهرماني اروپا را پيش روي خود ترسيم كرده است.
002372.jpg

از هنگامي كه چك رقابت هاي مرحله مقدماتي جام ملت هاي اروپاي ۲۰۰۴ را آغاز كرد تا زماني كه با نتيجه سه بر يك هلند را در پراگ به زانو درآورد و خود به طور مستقيم روانه يورو ۲۰۰۴ شد، تيم بلوك شرقي چنان پرصلابت ظاهر شد كه پاول ندود، كاپيتان مجموعه، آن را بسيار قدرتمندتر از نايب قهرمان يورو ۹۶ ارزيابي مي كند. از وقتي كه براكنر سكان هدايت چك را برعهده گرفته، هفده بازي بدون شكست را پشت سر گذارده و تمام اين ها به مدد فروغ والاي مرداني با تجربه و مستعد است.
نمايش هاي غيرقابل پيش بيني كارل پوبورسكي، اهتمام بيش از حد توماس گالاسك جنگنده، خلاقيت ندود و روسيچكي يكي از برترين خطوط مياني اروپا را سامان بخشيده، در حمله، يان كولر تنومند با آن بازي درگيرانه اش در كنار «ميلان باروش» سرعتي زوجي مرگبار را تشكيل داده و در دفاع، بازيكناني بسيار خوش آتيه اما كم تجربه در كنار پتير كچ بيست ويك ساله كه وظيفه حراست از دروازه را برعهده دارد، گروهي منسجم و پرشور و همچون همه شرقي ها مبارزه جو را شكل بخشيده اند.
مي توان با قياسي ساده توان والاي چك را دريافت. در زمان برگزاري قرعه كشي جام ملت هاي اروپا، به تقريب تمامي مربيان آرزو مي كردند با هلند رودررو نشوند و چك تيمي است كه هلند را در هم خرد كرده است. حالا خيلي ها معتقدند مردان براكنر، قادرند دست كم تا مرحله نيمه نهايي يورو ۲۰۰۴ پيش روند. يان كولر درباره آتيه تيم مي گويد: «خيلي سخت است كه آينده را پيش بيني كني. به ياد داشته باشيد كه ما تمام مسابقات دور مقدماتي يورو ۲۰۰۰ را با پيروزي پشت سر گذارديم اما حتي به مرحله حذفي هم نرسيديم.» براكنر هم به سياق شاگردش بسيار محتاطانه سخن مي راند: «آمادگي تيم و كمي اقبال مهم ترين عوامل براي رسيدن به كاميابي هستند اما اين قضيه براي ساير تيم ها هم صادق است.»
آنچه بيش از همه كارشناسان چك را نگران اوضاع تيم كشورشان ساخته بي تجربگي مدافعان تيم و فقدان مرداني است كه در كوره رويارويي با مهاجمان بزرگ اروپا آزموده شده باشند، اين دغدغه زماني كامل مي شود كه دريابيد براكنر هافبك هاي دفاعي چنداني نيز در اختيار ندارد. چندي پيش در پي مصدوميت گالاسك و پاتريك گوئون، او سردرگم در جست وجوي مردي بود كه بتواند بي تجربگي هاي مدافعان را سامان ببخشد و مانع از بازسازي آسوده هافبك هاي رقيبان شود. با اين وجود چهره تيم امروزي جمهوري چك بسيار رويايي تر از چند سال پيش است.
دگرگوني سودمند
دو سال پيش بود كه چهره بسيار خموده اي از اين كشور در عرصه رقابت هاي بين المللي حك شده بود. جوزف چووانچ، مربي تيم به خاطر نتايج اسفبار يورو ۲۰۰۰ زير فشار خوفناك انتقادات قرار داشت كه ناكامي صعود به جام جهاني بر آن آماس كرد. چووانچ كه يك بار گفته بود دلگرمي بازيكنان و اتكا به آنان، نخستين هدف او است به انتقاد از حركات فردي مردانش پرداخت و ديگر ستاره هاي چك نشاني از روزهاي آرماني پيشين نداشتند. در چنين اوضاع آشفته اي- و در حالي كه رسانه ها دم از حضور يارابينسكي مربي بانيك استراوا در تيم ملي مي زدند- فدراسيون فوتبال چك در دسامبر ۲۰۰۱، به گونه اي نامنتظره براكنر، دستيار چووانچ را به عنوان مربي تيم ملي برگزيد.
اگرچه براكنر در اين كشور شخصيت محبوبي به شمار مي رفت اما مردي شصت و دوساله كه در تمامي ناكامي ها دوشادوش چووانچ ايستاده بود نمي توانست حس جنگ طلبي مردمان جسور چك را ارضا كند. حتي پاتريك برگر اين انتخاب را يكي از دلايل وداعش با تيم ملي برشمرد.
از رويكردي ديگر، او هيچ تجربه اي در مربيگري فراتر از خاك چك نداشت و همين منتقدان را بيش از پيش دلواپس مي كرد اما حالا نتايج او پاسخي است بر تمامي ضديت ها. برتري در ديدارهاي دوستانه برابر ايتاليا، فرانسه و تركيه، اكنون ديگر جزيي از تاريخ فوتبال اين كشور شده است. اما براكنر خاضعانه از تمامي موفقيت ها ياد مي كند: «آشكار است كه بيشتر اين پيشرفت به سبب تلاش بازيكنان است. تنها از اين كه توانسته ام ارتباط خوبي در ميان بازيكنان خلق كنم، خوشحالم. فكر مي كنم نقش من تنها زدودن برخي ابهامات بوده است.»
اما يان كولر نقش براكنر را افزون تر مي داند: «پس از ناكامي در رسيدن به دور پاياني جام جهاني او بار ديگر بازيكنان را برانگيخت. حتي برخي بازيكنان مي توانستند تيم را ترك كنند اما جو جديد آنها را به ماندن ترغيب كرده.»
از بارزه هاي براكنر، اعتماد او به جوانان است. تيم چك در بسياري مواقع با اتكا به جوانان خود روانه ميدان شده و البته موفق هم بوده اما اين تنها ويژگي مفيد اين مربي كهنه كار نيست. كولر درباره او مي افزايد: «معمولاً استراتژي خاصي را در نظر مي گيرد كه مؤثر واقع مي شود، حالا فرقي نمي كند كه با هلند بازي داريم يا مولداوي، او تاكتيك هايش را به كار مي بندد.» در حقيقت بازي خواني براكنر وراي آنچه است كه گمان مي رود. در بازي با هلند كه در روتردام برگزار شد، چك نيمه اول را با نتيجه يك بر صفر به ميزبان واگذار كرد اما در وقت دوم، او ميلان باروش را به جاي روسيچكي روانه زمين كرد كه به جاي نفوذ از عمق، بازي را به كناره ها ببرد. مهاجم جوان ليورپول اولين توپي را كه لمس كرد براي كولر پرداخت تا گل تساوي بر ثمر برسد و توازن قدرت گروه به سود چك برهم بخورد.
002382.jpg

خود براكنر از آن دو مسابقه تماشايي با هلند چنين ياد مي كند: «نمي توانيم صعودمان را در قالب تساوي يك بر يك با هلند در روتردام و برتري سه بر يك برابر آنها در پراگ، تنها به خاطر اين كه نتايج كليدي در راه موفقيت ما بودند، خلاصه كنيم. اولين ديدار برابر مولداوي هم به خاطر برگزاري در زمين حريف، شرايط نامطلوب هوا و وضعيت بد زمين دشوار بود. به هر روي، تيم با اقتدار بر رقيبان خود پيشي گرفت. خرد كردن هلند در خانه تنها طعم اين پيروزي ها را دلپذيرتر كرد.»
و اكنون چك، به عنوان مدعي جدي ايستادن بر ستيغ افتخار اروپا مسابقات يورو ۲۰۰۴ را نشانه رفته است.

زهرا احمدي پور؛ رئيس ورزش بانوان:
در ورزش زنان بيشتر شعار داده شده است
002378.jpg
معاون ورزش بانوان در جلسه  معارفه  مديران اين معاونت گفت: در طول مدت فعاليتي كه در ورزش بانوان خواهم داشت، سعي خواهم كرد انرژي نهفته بالقوه را به بالفعل تبديل كنم.
در اين جلسه  كه با حضور مهرزاد حميدي مديركل تربيت بدني وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، مهدي دادرس مدير عامل باشگاه پيكان، دكتر اسدي رئيس فدراسيون ژيمناستيك، مهندس فائقي و جمع كثيري از مسئولان ورزش بانوان در سالن آمفي تئاتر آكادمي ملي المپيك برگزار شد، زهرا احمدي پور افزود: طي مدت ۲ ماه و نيمي كه از مسئوليت من در ورزش بانوان مي گذرد، بر اساس بررسي هاي به عمل آمده و ارزيابي مختصري كه داشتم، به اين نكته دست يافتم كه در بخش ورزش زنان فعاليت هاي مثمرثمري صورت نگرفته و بيشتر شعار داده شده است.
احمدي پور گفت: اگر حضور زنان در ورزش را پررنگ تر كنيم، با توجه به نگاه اصولي كه دولت به اين بخش دارد، قطعا خواهيم توانست در تمام ابعاد اجتماعي تأثيرگذار باشيم.
اين رسالتي است كه بر دوش من و تك تك شما مسئولين انجمن هاست و بايد به نحو احسن آن را اجرا كنيم.
معاون ورزش بانوان با بيان اينكه بدون تدوين استراتژي در ورزش مسير توسعه كامل نخواهد شد، ادامه داد: هر چند پيش از اين براي رشد و توسعه ورزش بانوان فعاليت هايي انجام شده است و اين احساس در تمامي خانواده ها ايجاد شده كه اجازه فعاليت در تمام زمينه هاي ورزشي را به دختران خود بدهند، اما اين نوع نگرش كافي نيست و بايد نگرش جديدتر و قوي تري ايجاد شود تا يك استراتژي كلان براي ۵۰ سال آينده ورزش بانوان طراحي شود.
وي اضافه كرد: براي رشد ورزش زنان، پايگاه هاي قهرماني در استان ها ايجاد خواهيم كرد، تا ارزيابي درستي از وضعيت ورزش در استان ها داشته باشيم.
بودجه به استان ها بر اساس نوع فعاليت هر رشته و شاخص هاي مورد توجه، تخصيص مي يابد؛ ضمن اينكه شوراي هماهنگي در استان ها ايجاد خواهيم كرد تا بهتر در جريان فعاليت هاي ورزش بانوان قرار بگيريم.
احمدي پور با بيان اينكه در تعيين استراتژي ها و برنامه ريزي هاي ورزش زنان از نيروهاي مرد نيز استفاده خواهد كرد، افزود: دليلي ندارد كه در برنامه ريزي،  تنها به نيروهاي زن بسنده كنيم.
وي از تشكيل شوراي سياستگذاري در معاونت ورزش بانوان خبر داد و خاطر نشان ساخت: تمام سياستگذاري و تصميم گيري هاي كلان ورزش بانوان از طريق اين شورا تصويب و به مرحله اجرا درخواهد آمد، مطمئنا اگر اين شورا اصولي پيش رود ديگر نگران وضعيت ورزش بانوان در چند سال آينده نخواهيم بود.
احمدي پور در پايان «پروانه نظرعلي» را به عنوان مدير كل معاونت ورزش بانوان و «ربابه شهريان» را به عنوان رئيس انجمن هاي ورزشي معرفي كرد.

خبرها و نگاه ها
۲۱ سالن كشتي در تهران احداث مي شود
002376.jpg

معراج مژده -دكتر احمدي نژاد اعلام كرد شهرداري تهران آماده است زمينهاي مورد نياز براي ساخت ۲۱ سالن كشتي در ۲۱ منطقه شهر تهران را در اختيار فدراسيون كشتي كشور قرار دهد. شهردار تهران كه در ديدار با طالقاني رئيس فدراسيون كشتي و چند تن از پيشكسوتان برجسته قهرمان جهان و المپيك سخن مي گفت ضمن اعلام اين خبر افزود: شهرداري تهران همچنين با ايجاد يك كانون كشتي در منطقه يك شهرداري موافق است و پروانه ساخت آنرا صادر خواهد كرد، مشروط بر اينكه تمام شهروندان بتوانند به سهولت از امكانات ورزشي، فرهنگي و فضاي سبز آن بهره مند شوند.
به گزارش معاونت امور رسانه اي اداره كل روابط عمومي و بين الملل شهرداري، دكتر احمدي نژاد در بخش ديگري از اظهارات خود تصريح كرد: ورزش باستاني كشتي ريشه در فرهنگ ديني و تاريخي ايرانيان دارد. وي از ورزشكاران اين رشته خواست با اقتدا به مولاي متقيان، حضرت علي(ع) همانند پورياي ولي روحيه فتوت و جوانمردي را در جامعه ترويج كنند.
شهردار تهران كه بناست رياست كميته تشكيلات مسابقات قهرماني كشتي آزاد آسيا در سال آينده را نيز بر عهده گيرد، رسيدگي به مشكلات رفاهي كشتي گيران و قهرمانان برجسته جهان و المپيك را مورد تاكيد قرار داد و اظهار اميدواري كرد كه مجموعه دستگاههاي ذيربط بتوانند به سهم خود باري از دوش ورزشكاران بردارد.
جامعه تنيس بايد از حاشيه سازي دوري كند
002388.jpg

رئيس هيأت تنيس تهران گفت: به دنبال ايجاد آرامش در تنيس هستم و از اينكه جو تنيس را متشنج كرده ام، ناراحتم و عذرخواهي مي كنم.
جمشيدي تصريح كرد: احساس مي كنم، جامعه تنيس بايد از حاشيه سازي دوري كند، چرا كه اين وضعيت كاملا به ضرر تنيس خواهد بود، بنابراين بايد اختلافات را كنار گذاشته و مسابقات ديويس كاپ را به نحو احسن برگزار كنيم.
وي با اشاره به صحبت هاي اخير خود در مورد عملكرد مسئولان فدراسيون تنيس افزود: صحبت هاي چند روز پيش من در اين زمينه از روي عصبانيت بود و به نظرم نبايد موضع گيري تندي مي كردم، چرا كه اگر با آرامش بيشتري اظهار نظر مي كردم، دامنه اختلافات گسترده تر نمي شد! جمشيدي با تأكيد بر آرزوي قلبي اش براي موفقيت تيم ملي تنيس در مسابقات ديويس كاپ لبنان، اضافه كرد: شخصا همه تلاشم را براي كسب موفقيت بيشتر در اختيار تنيس كشور قرار خواهم داد، چرا كه در صورت عدم موفقيت در اين جام، تنيس بازان كشورمان از لحاظ روحي مشكل پيدا مي كنند.
وي حل شدن مشكلات تنيس را نزديك دانست و گفت: شخصا براي پيشرفت تنيس هر كاري لازم باشد انجام خواهم داد، حتي اگر لازم باشد آماده ام از تمام مسئوليت هايم در تنيس كناره گيري كنم، چرا كه عرق ملي را از هر چيزي برتر مي دانم و معتقدم تنيس كشورمان نبايد به راحتي از صحنه هاي تنيس كنار برود و اختلافات داخلي پيش پا افتاده، روند رشد آن را تحت تأثير قرار دهد.
جمشيدي در پايان با اشاره به مشترك بودن دفتر كارش در پاسخ به خزايي رئيس فدراسيون تنيس كه عدم حضور وي در هيأت را يادآور شده بود، افزود: به علت مشغله كاري بسيار، اكثر جلسات و كارهاي اداري ام در دفتر مجموعه انقلاب انجام مي شود و اكثر فعاليت هاي تنيس نيز در همين مكان برنامه ريزي مي شوند.

سايه روشن ورزش
انتقاد شول از بكهام
002386.jpg

كيوان آشفته- مهمت شول، مرد مياني بايرن مونيخ كه گروهش در مرحله حذفي ليگ قهرمانان اروپا ديدار دشواري را برابر رئال مادريد در پيش دارد، به شدت از ديويد بكهام، خريد تازه رقيب انتقاد كرد.شول، احترام زيادي براي ساير ستارگان مادريدي قائل است، اما بكهام را جزو آنها نمي داند.
بازيكن ملي پوش تركيه اي  بايرن در اين باره گفت:« ما همگي براي بازيكناني نظير زيدان، رائول، روبرتو كارلوس و فيگو ارزش زيادي قائل هستيم، اما بكهام چطور؟ او برابر بايرن مونيخ يك بازيكن ساده است. براي اينكه اثري از بكهام در ديدار برابر بايرن نخواهد بود! خوشبختانه اين ديدار تا انتهاي ماه فوريه برگزار نمي شود و اميدوارم تا آن ديدار از بند مصدوميت رها شوم.»
اين توهين شول به ستاره ميليون دلاري رئال، بي پاسخ نخواهد ماند.
از تيم هاي بايرن و رئال تنها يك تيم به جمع هشت تيم پاياني مي رسد.
فروش توتي و پايان مشكلات مالي رم
002374.jpg

هرچه به ماه ژانويه و فصل نقل و انتقالات اروپا نزديك مي شويم، اخبار بيشتري از چلسي و رئال به گوش مي رسد.
به نظر مي آيد  اين دو گروه ثروتمند اروپا نبرد دشواري براي خريد بازيكنان مورد نظر خود خواهند داشت و تقريبا فهرست خريد سال نوي آنها مشابه يكديگر است.
پس از موضوع انتقال تيري آنري، اكنون سران چلسي مي خواهند با خريد فرانچسكو توتي به مشكلات رم پايان دهند! نشريه The People نوشت، آبراموويچ با آگاهي كامل از بدهي هاي گيالوروسي و كاهش سهام اين باشگاه در بازار بورس قصد دارد ۲۰ ميليون يورو به علاوه معاوضه يكي از بازيكنان چلسي را به سران رم پيشنهاد بدهد.
شايد پذيرفتن اين پيشنهاد، توتي را از پايتخت جدا كند، اما رومي ها مي توانند بازيكنان ديگر خود مانند «امرسون» و «زبينا» را حفظ كنند.
 اين دو بازيكن نيز مورد توجه باشگاه هاي بزرگي در ايتاليا و انگلستان هستند.
بزرگ ترين مخالف فروش توتي، فابيو كاپلو است.
سرمربي رم معتقد است، گروهش به نظم خوبي در سري A رسيده است و نمي خواهد تغييري در آن بوجود آورد.
گزارش  كنفدراسيون  فوتبال  آسيا در مورد لژيونرهاي  آسيايي  در اروپا
002380.jpg

 سايت  اينترنتي  كنفدراسيون  آسيا   همچون  گذشته  به  ارايه  گزارشي در مورد عملكرد بازيكنان  آسيايي  حاضر در تيم هاي  اروپايي  پرداخت .
اين  سايت  نوشت  تيم  فوتبال  هامبورگ  آلمان  با حضور مهدي  مهدوي  كـــيا بهترين  بازيكن  سال  قاره  آسيا و نائوهيرو تاكاهارو مهاجم  ژاپني  خود، كارنامه  موفقي  مقابل  فرايبورگ  داشت  و اين  مسابقه  را با برتري  ۴ بر ۱ به پايان  برد.
در ديگر ديدار از سري  رقابتهاي  فوتبال  باشگاه هاي  آلمان  وحيد  هاشميان  مهاجم  ايراني  تيم  بوخوم  تنها گل  اين  تيم  مقابل  اينتراخت  فرانكفورت  را به ثمر رساند تا يك  پيروزي  ارزشمند را براي  تيمش  رقم  زده  باشد.
تيم  بوخوم  با كسب  اين  پيروزي  به  طلسم  سه  مسابقه  بدون  پيروزي  خود خاتمه داد و هاشميان  دهمين  گل  خود در بوندسليگا را به  ثبت  رساند.
هاشميان  تك  گل  تيم  بوخوم  را دقيقه  ۲۱ وارد دروازه  حريف  كرد و فرصت هاي  ديگري  در نيمه  دوم  بدست  آورد كه  با مهار خوب  دروازه بان   اينتراخت  فرانكفورت  به  گل  تبديل  نشد.
بوخوم  با اين  حساب  در مكان  پنجم  جدول  رده بندي  ليگ  باشگاه هاي  آلمان  قرارگرفت  كه  در صورت  حفظ اين  رتبه  حداقل  جواز حضور در رقابت هاي  فصل  آتي  يوفا كاپ  ( جام  اتحاديه  باشگاه هاي  اروپا) را در كيسه  داشته  باشد.
آيلتون جايي در تيم ملي آلمان ندارد
002384.jpg

رودي فولر، سرمربي تيم ملي آلمان اعلام كرد كه از  آيلتون، مهاجم كهنه كار وردربرمن در رقابت هاي جام جهاني سال ۲۰۰۶ استفاده نخواهد كرد.
اين بازيكن برزيلي الاصل پس از آن كه ديد در زادگاهش جايي براي او در تيم ملي در نظر نمي گيرند، به اميد پذيرفتن تابعيت كشور آلمان و بازي كردن در گروه رودي فولر نشسته بود. آيلتون فصل بسيار موفقي را تا كنون پشت سر گذاشته است. او موفق شد پانزدهمين گل فصل خود را برابر لوركوزن به ثمر برساند.
وردربرمن اين ديدار را با پيروزي سه بر يك پشت سر گذاشت، اما رودي فولر اعتقادي به  آيلتون ندارد.
سرمربي تيم ملي آلمان او را يك برزيلي مي داند و تصميم ندارد به يك برزيلي در خط آتش گروهش ميدان بدهد. جام جهاني آينده در كشور آلمان برگزار مي شود و هواداران تيم ملي اين كشور اميد زيادي به قهرماني در اين دوره دارند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |