چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۹۶
پرتغال در انتظار يورو ۲۰۰۴
روز موعود
001887.jpg
اشكان نعمت پور- حالا همه چيز رو به راه به نظر مي رسد. نگاه ها اندكي دگرگون شده و اينك با چشماني پر اعتماد به مديران پرتغالي كه راهي صعب را طي كرده اند، نگريسته مي شود.
هنگامي كه در سال ۱۹۹۹ نام پرتغال از جام زرين اقبال بيرون كشيده شد و سرزمين مردان لاتين در قاره سبز ميزباني جام ملت هاي اروپاي ۲۰۰۴ را از آن خود كرد، خيلي ها قابليت هاي مردان پرتغالي را براي به پايان رساندن چنين مهمي كافي ندانستند و كفايت شان را در هاله اي از ابهام فرو بردند اما آنتونيو لارانيو و تيمش كه مسئوليت ساماندهي امكانات مورد نياز را بر عهده داشتند يكايك مصايب پيش روي خود را به كناري راندند تا پرتغال در آستانه يورو ۲۰۰۴ با افتخار به انتظار اهتزاز پرچم آغاز رقابت ها باشد.
افتتاح ورزشگاه بزرگ «نور» ، كه قرار است تابستان آتي ديدار پاياني بازي ها را به انجام برساند، حضور آرام و موفقيت بار شصت و پنج هزار تماشاگر در آن نور ملايمي كه بر خلوت شبانگاهي شان مي لغزيد نشاني از پيروزي لارانيو و مردانش را در خود دارد:
«همه ما مي دانستيم ساخت ده ورزشگاه دشوار و دهشتناك است، اما در نهايت به ياري دولت، باشگاه ها و شركت هاي ساختماني آن را به فرجامي نيك رسانديم.»
بناكردن اين ورزشگاه ها، كه واپسين مراحل خود را طي مي كند، در مجموع دويست و پنجاه و هشت ميليون پوند هزينه براي پرتغال در برداشته، امري كه بسياري از مردمان اين گستره گمان مي بردند بر مشكلات كشورشان دامن خواهد زد اما لارانيو به رغم دريافتن اعتراضات آنان، به دفاع از عملكرد گروهش مي پردازد. «آشكار است كه سرمايه اي گزاف را به كار گرفته ايم تا برگزاري موفقيت آميز بازي ها را به يقين برسانيم اما مردم بايد دريابند كه بي ترديد به زودي از سود سرشار آن متمتع خواهند شد. منتقدان صرف پول ساخت ورزشگاه ها را براي برآوردن ديگر نيازهاي اجتماعي مفيد تر مي دانند اما اين امكانات بنيادين، استفاده اي فراتر از فوتبال صرف دارند، شايد محملي براي رشد و پيشرفت كساني كه هرگز فرصت ترقي نيافته اند.» او سپس، در حالي كه در چشمانش برق پيروزي تلالو مي زند، قاطعانه مي گويد: «وراي اين، برگزاري مسابقات به پرتغال اجازه مي دهد خودش، قابليت هايش را به ساير كشورهاي دنيا نشان دهد. حالا اميدواريم تعداد جهانگرداني كه چمدان هايشان را براي بازديد از پرتغال مي بندند شانزده درصد افزايش بيابد. اگر نه تمام، كه اين كار كمك مي كند و بخش غالب مخارج هزينه شده را دوباره به چنگ بياوريم.»
مشكلي  بزرگ تر
به هر روي، دغدغه زا تر از مشكلات اقتصادي، تأمين امنيت كشور به هنگام برگزاري ديدارهاست. پرتغال در تابستان شاهد هجوم صدها هزار مشتاق فوتبال است كه با خود بلوا و درگيري به همراه دارند. لارانيو با اعتماد به نفس سخنانش را از سر مي گيرد. انگار براي هر مشكلي زودتر تدبيري انديشيده شده است:
001890.jpg

«خب، رسيدن به ورزشگاه، پيدا كردن مسير درست، تهيه بليت، پارك كردن ماشين، همه و همه مي توانند ناخودآگاه به يك درگيري ،يك فاجعه خشونت بار تبديل شوند. آنچه كميته برگزار كننده بازي ها، در كنار وزارت كشور و فرمانداران در پي آن است اطمينان از احاطه مردماني است كه به اينجا هجوم مي آورند و اينكه دوستداران فوتبال با هيچ مساله ناگهاني رودررو نشوند.»
خطر بارتر از هواداران آشوب طلب، نه هزار خبرنگاري هستند كه پا تا سر مجهز به قلم، كاغذ، دوربين و ميكروفون پرتغال را در حصار خود مي گيرند، مرداني كه در صورت اراده مي توانند تمامي شرايط را واژگون سازند.
در چنين بحبوحه اي پيشه آنتونيو فلورنسيو، رييس دفتر مطبوعاتي گروه اهميت مي يابد. او است كه بايد شرايط را براي فراغ بال خبرنگاران به بهترين وجهي مهيا سازد: «تمام ورزشگاه هاي جديد به تجهيزاتي مجهز شده اند كه به خبرنگاران اجازه مي دهد در بهترين و بالاترين سطح كارشان را انجام دهند. براي نمونه، پشت هر دروازه بيست و پنج اتصال اينترنت برقرار مي شود تا عكاسان دم به دم، عكس هاي خود را روانه رسانه مطبوعشان كنند.
در ورزشگاه نور، تنها هزار جايگاه براي خبرنگاران تدارك ديده شده، يكصد و سي و پنج جايگاه براي مفسران و گزارشگران و اتاق كنفرانسي با ظرفيت هشتصد نويسنده. از اين رو است كه خيال مي كنيم پرتغال شرايط ضروري براي برگزاري بهترين دوره جام ملت هاي اروپا را در خود دارد كه مي تواند براي رسانه ها و كاركنان شان هم به سان هواداران دلنواز باشد.»
... و حالا همه چيز رو به راه به نظر مي رسد. نگاه ها دگرگون شده و اينك با چشماني پر اعتماد به مديران پرتغالي كه راهي صعب را طي كرده اند، نگريسته مي شود.

با برادرم در يك تيم؟ هرگز
001878.jpg
مريم دري منش- ميشائيل شوماخر در حدود سيزده سال است كه راننده حرفه اي مسابقات اتومبيلراني سرعت، فرمول ۱ مي باشد. وي در سال ۱۹۹۱ عضو تيم جردن، بين سالهاي ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ در تيم بنتون و از سال ۱۹۹۶ تاكنون نيز در عضويت تيم فراري مي باشد.
وي علاوه بر رانندگي به ورزشهاي فوتبال، تنيس، شنا و اسكي نيز علاقه مند بوده و در كنار رشته اصلي خود به آنها نيز مي پردازد.
ميشائيل شوماخر تنها راننده اي است كه ۶ بار موفق به كسب عنوان قهرماني جهان در مسابقات فرمول ۱ شده است كه اين قهرماني ها مربوط به سالها ي ۱۹۹۴-۱۹۹۵ -۲۰۰۰- ۲۰۰۱- ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ مي باشد. وي چندي پيش نيز به عنوان برترين ورزشكار دنيا در سال ۲۰۰۳ شناخته شد.
آيا اصولاً، هنوز هم پس از كسب ششمين عنوان قهرماني، انگيزه اي داريد؟
بله، بديهي است. به طور كلي از لحاظ انگيزه هيچ مشكلي ندارم. من براي خوشبختي فقط به يك فرمان و چهار تا چرخ نياز دارم. تيم هم انگيزه دارد. فصل بسيار سختي بود، ما تمام مدت به اين موضوع توجه مي كرديم كه چه چيزي احتياج داريم تا دوباره بتوانيم پيروز شويم.
شما در ۷۰ تورنمنت پيروز شده ايد و اكنون با ۳۵ سال سن، ۱۴ فصل را پشت سر گذاشته ايد. چه موقع به كار خود پايان مي دهيد؟
وقتي كه متوجه شوم ديگر قادر به رقابت نيستم، وقتي كه هم تيمي هايم از من پيشي مي گيرند، وقتي كه من تمام تلاشم را مي كنم ولي باز هم عقب مي مانم. البته اين بدان معنا نيست كه ديگر علاقه اي به قهرمان شدن نداشته باشم.
رئيس فراري، لوكادي مونته زملو به اين موضوع اشاره كرده كه شما پس از پايان قراردادتان در سال ۲۰۰۶ هم مي توانيد در تيم فراري رانندگي كنيد.
من هيچ گاه، حتي پس از سال ۲۰۰۶ نيز رانندگي را ترك نمي كنم. اگر در آينده نيز، همين احساسي را كه الان دارم،داشته باشم آن وقت همه راهها به رويم باز خواهد بود.
آيا تاكنون اتومبيل جديدي را كه روز ۲۶ ژانويه معرفي مي شود، ديده ايد؟
من نقشه آن را مي دانم ولي ديدن آن در واقعيت، مسلماً خيلي بهتر است. من مطلع شده ام و مطمئنم كه اتومبيل جديد سريع تر از فراري سال ۲۰۰۳ خواهد بود.
آيا در اولين مسابقه در ملبورن با اتومبيل جديد، متفاوت تر از دو سال گذشته شروع خواهيد كرد؟
اين هدف ما است.
001881.jpg

ب.ام.و ويليامز جديد درقسمت جلويي اتومبيل، تغييراتي غيرمعمولي داده است كه بايد مزيتهاي آيروديناميكي داشته باشد. نظر شما در مورد آن چيست؟
اين خيلي جالب است ولي براي ما چيز جديدي نيست. ما همه آن را آزمايش كرده ايم ولي آن موقع چيزي براي ما به ارمغان نياورد.
البته معني اش آن نيست كه براي ويليامز خوب نباشد، ولي من تصور مي كنم كه امسال اين مسئله فقط مربوط به بهبود قطعات جزئي اتومبيل مي شود، چون تقريباً از لحاظ تكنيكي تغييري نداده اند.
فصل گذشته، ب.ام.و ويليامز و مك لارن مرسدس از لاستيك هاي ميشلين استفاده كردند. آيا اين يك نكته منفي نيست كه طرف قرارداد شما، بريجستون، فقط يك تيم خوب با فراري دارد، درحالي  كه ميشلين سه تا دارد؟
چند سال پيش يك نفر (رئيس بخش ورزشي ميشلين) گفت كه تجهيز كردن فقط يك تيم مزيت مي باشد، الان او عكس اين قضيه را ادعا مي كند. اين فصل نشان خواهد داد كه حق با كيست.
رقيب اصلي فراري كيست؟
ب.ام.و ويليامز و مك لارن .
رنو را به حساب نمي آوريد؟
رنو بايد در قدم آخر موفق شود. سخت ترين مرحله رسيدن از يك تيم خوب به يك تيم تاپ است.
قرارداد روبنس باريچلو به مدت دو سال ديگر يعني تا پايان فصل ۲۰۰۶ تمديد شده است. نظرتان راجع به آن چيست؟
من خيلي راضي ام. اين يك تصميم صحيح و منطقي از طرف فراري بود. بهتر از او را نمي توان پيدا كرد. او خيلي سريع است. ما با هم موفقيتهاي زيادي داشته ايم.
بيشتر دلتان نمي خواهد با برادرتان رالف، در تيم فراري باشيد؟
به هيچ وجه. اگر هر دو در يك تيم باشيم، آن وقت هميشه بايد يكي ببرد و همزمان يكي ديگر ببازد. ما هيچ كداممان اين را نمي خواهيم. برادران كليچكو هم هيچ گاه نمي خواهند در مقابل يكديگر قرار گيرند.

خبرها و نگاه ها
ليگ  فوتبال  فرانسه  مخالف  حضور اين  كشور در مسابقات  جام  كنفدراسيونهاست 
معراج مژده- رئيس ليگ  فوتبال  فرانسه  مي گويد كه  مسابقات  جام  كنفدراسيونها در سال ۲۰۰۵ با تقويم  زماني فشرده  مسابقات  ليگ  فوتبال  فرانسه  براي  فصل  ۵ - ۲۰۰۴ تقابل  دارد و با توجه  به  اين  اشكال ، امكان  حضور فرانسه  در اين  مسابقات وجود ندارد .
«فردريك  تي ري يز»   با اعلام  اين  خبر گفت  كه  حضور فرانسه  در مسابقات  جام  كنفدراسيونها در سال  ۲۰۰۵در روند برگزاري  مطلوب  مسابقات  ۳۸ هفته اي  ليگ  اخلال  ايجاد خواهد كرد .
001884.jpg

پايان فوتبال دسته اول باشگاههاي تهران صعود درنا و فجر، نفت و تلاش در انتظار
مسابقه هاي فوتبال دسته اول باشگاههاي تهران با قهرماني تيم درنا به پايان رسيد. درنا با هدايت «احمد كاروي» مربي اين تيم كه نويسنده فوتبال مجله كيهان ورزشي است توانست قهرمان شود و جواز صعود به بازيهاي دسته دوم جام آزادگان را به دست آورد. به دنبال اين تيم فجر تهران دوم شد. گفته مي شود كه امسال به احتمال زياد قرار است چهار تيم نخست راهي ليگ دسته دوم شوند. درواقع اين تقاضايي است كه فوتبال تهران از دست اندركاران ليگ دارد. تهران بزرگي كه بايد به اندازه وسعت، امكانات و جمعيتش در ليگ نماينده داشته باشد.
ناصر فرياد شيران مدير فني و سرمربي سابق آذربايجان و سرمربي صنعت نفت تهران در گفت وگويي گفت با توجه به جمعيت جوان تهران و امكانات بسيار مجهز باشگاه نفت در (ورزشگاه تهرانسر) اكثر نقاط تهران و فاصله بسيار اندك دو تيم نفت و تلاش با دو تيم درنا و فجر كه به جام آزادگان صعود كردند اميدوار به راهيابي به ليگ هستند. باشگاه نفت كه از باشگاههاي قديمي ايران است در حال حاضر حدود ۵۰۰ نفر در رده هاي مختلف نونهالان، نوجوانان، جوانان اميد و بزرگسالان و مدرسه فوتبال فعاليت چشمگيري انجام مي دهند. فرياد شيران در ادامه افزود بنده به عنوان يك مربي از مسئولين فدراسيون فوتبال و هيأت فوتبال بخصوص علي كاظمي تقاضا دارم در مورد دو تيم نفت و تلاش كه از امكانات بسيار خوبي برخوردارند و مي توانند بازوي توانا براي فوتبال تهران باشند با درايت و دورانديشي ترتيبي دهند تا اين دو باشگاه به مانند درنا و فجر به ليگ كشوري صعود نمايند. تيم نفت با تلاش بازيكنان و حمايت و راهنمايي آقايان معين، ميرشيباني، ايرانيان و با مديريت نعمت اللهي و دكتر آشتياني در ۹ بازي پاياني بدون شكست پيش رفت و با ۲۳ امتياز چهارم شد.

سايه روشن ورزش
برنامه اعزام تيم هاي ورزش ايران به المپيك ۲۰۰۴ آتن اعلام شد
001893.jpg
معراج مژده: برنامه اعزام تيم ها و ورزشكاران ايران به بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ آتن از سوي كميته ملي المپيك اعلام شد. بر اساس اين برنامه، اعضاي هماهنگ كننده كميته ملي المپيك ۱۶ مردادماه ۸۳ تهران رابه مقصد آتن ترك مي كنند و تا ۹ شهريور ماه ۸۳ در اين شهر به سر خواهند برد. برنامه اعزام تيم هاي ورزشي ايران به شرح زير است:
فوتبال در (صورت صعود)
برگزاري مسابقات: ۲۱ مرداد تا ۸ شهريور ۸۳
زمان اعزام: ۲۱ مرداد، بازگشت: ۹ شهريور
بوكس
برگزاري مسابقات: ۲۴ مرداد الي ۸ شهريور ۸۳
زمان اعزام: ۲۱ مرداد ،بازگشت: ۹ شهريور
دوچرخه سواري
برگزاري مسابقات: ۲۴ مرداد تا ۴ شهريور ۸۳
اعزام: ۲۱ مرداد، بازگشت: ۵ شهريور
جودو
برگزاري مسابقات: ۲۴ تا ۳۰ مرداد ۸۳
اعزام: ۲۱ مرداد، بازگشت: ۳۱ مرداد
وزنه برداري
برگزاري مسابقات: ۲۳ مرداد تا ۴ شهريور ۸۳
اعزام: ۲۱ مرداد، بازگشت: ۸ شهريور
شنا
برگزاري مسابقات: ۲۴ مرداد تا ۳۱ مرداد
اعزام: ۲۱ مرداد، بازگشت: ۳۱ مرداد
كشتي آزاد و فرنگي
برگزاري مسابقات: اول تا ۸ شهريور ۸۳
اعزام: ۲۷ مرداد، بازگشت: ۹ شهريور
تكواندو
برگزاري مسابقات: ۵ الي ۸ شهريور
اعزام: ۳۱ مرداد، بازگشت:۹ شهريور
دو وميداني
برگزاري مسابقات: ۳۰ مرداد الي ۸ شهريور
اعزام: ۲۷ مرداد ،بازگشت: ۹ شهريور

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
جهان
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  جهان  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |