مريم دري منش- ميشائيل شوماخر در حدود سيزده سال است كه راننده حرفه اي مسابقات اتومبيلراني سرعت، فرمول ۱ مي باشد. وي در سال ۱۹۹۱ عضو تيم جردن، بين سالهاي ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ در تيم بنتون و از سال ۱۹۹۶ تاكنون نيز در عضويت تيم فراري مي باشد.
وي علاوه بر رانندگي به ورزشهاي فوتبال، تنيس، شنا و اسكي نيز علاقه مند بوده و در كنار رشته اصلي خود به آنها نيز مي پردازد.
ميشائيل شوماخر تنها راننده اي است كه ۶ بار موفق به كسب عنوان قهرماني جهان در مسابقات فرمول ۱ شده است كه اين قهرماني ها مربوط به سالها ي ۱۹۹۴-۱۹۹۵ -۲۰۰۰- ۲۰۰۱- ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ مي باشد. وي چندي پيش نيز به عنوان برترين ورزشكار دنيا در سال ۲۰۰۳ شناخته شد.
آيا اصولاً، هنوز هم پس از كسب ششمين عنوان قهرماني، انگيزه اي داريد؟
بله، بديهي است. به طور كلي از لحاظ انگيزه هيچ مشكلي ندارم. من براي خوشبختي فقط به يك فرمان و چهار تا چرخ نياز دارم. تيم هم انگيزه دارد. فصل بسيار سختي بود، ما تمام مدت به اين موضوع توجه مي كرديم كه چه چيزي احتياج داريم تا دوباره بتوانيم پيروز شويم.
شما در ۷۰ تورنمنت پيروز شده ايد و اكنون با ۳۵ سال سن، ۱۴ فصل را پشت سر گذاشته ايد. چه موقع به كار خود پايان مي دهيد؟
وقتي كه متوجه شوم ديگر قادر به رقابت نيستم، وقتي كه هم تيمي هايم از من پيشي مي گيرند، وقتي كه من تمام تلاشم را مي كنم ولي باز هم عقب مي مانم. البته اين بدان معنا نيست كه ديگر علاقه اي به قهرمان شدن نداشته باشم.
رئيس فراري، لوكادي مونته زملو به اين موضوع اشاره كرده كه شما پس از پايان قراردادتان در سال ۲۰۰۶ هم مي توانيد در تيم فراري رانندگي كنيد.
من هيچ گاه، حتي پس از سال ۲۰۰۶ نيز رانندگي را ترك نمي كنم. اگر در آينده نيز، همين احساسي را كه الان دارم،داشته باشم آن وقت همه راهها به رويم باز خواهد بود.
آيا تاكنون اتومبيل جديدي را كه روز ۲۶ ژانويه معرفي مي شود، ديده ايد؟
من نقشه آن را مي دانم ولي ديدن آن در واقعيت، مسلماً خيلي بهتر است. من مطلع شده ام و مطمئنم كه اتومبيل جديد سريع تر از فراري سال ۲۰۰۳ خواهد بود.
آيا در اولين مسابقه در ملبورن با اتومبيل جديد، متفاوت تر از دو سال گذشته شروع خواهيد كرد؟
اين هدف ما است.
ب.ام.و ويليامز جديد درقسمت جلويي اتومبيل، تغييراتي غيرمعمولي داده است كه بايد مزيتهاي آيروديناميكي داشته باشد. نظر شما در مورد آن چيست؟
اين خيلي جالب است ولي براي ما چيز جديدي نيست. ما همه آن را آزمايش كرده ايم ولي آن موقع چيزي براي ما به ارمغان نياورد.
البته معني اش آن نيست كه براي ويليامز خوب نباشد، ولي من تصور مي كنم كه امسال اين مسئله فقط مربوط به بهبود قطعات جزئي اتومبيل مي شود، چون تقريباً از لحاظ تكنيكي تغييري نداده اند.
فصل گذشته، ب.ام.و ويليامز و مك لارن مرسدس از لاستيك هاي ميشلين استفاده كردند. آيا اين يك نكته منفي نيست كه طرف قرارداد شما، بريجستون، فقط يك تيم خوب با فراري دارد، درحالي كه ميشلين سه تا دارد؟
چند سال پيش يك نفر (رئيس بخش ورزشي ميشلين) گفت كه تجهيز كردن فقط يك تيم مزيت مي باشد، الان او عكس اين قضيه را ادعا مي كند. اين فصل نشان خواهد داد كه حق با كيست.
رقيب اصلي فراري كيست؟
ب.ام.و ويليامز و مك لارن .
رنو را به حساب نمي آوريد؟
رنو بايد در قدم آخر موفق شود. سخت ترين مرحله رسيدن از يك تيم خوب به يك تيم تاپ است.
قرارداد روبنس باريچلو به مدت دو سال ديگر يعني تا پايان فصل ۲۰۰۶ تمديد شده است. نظرتان راجع به آن چيست؟
من خيلي راضي ام. اين يك تصميم صحيح و منطقي از طرف فراري بود. بهتر از او را نمي توان پيدا كرد. او خيلي سريع است. ما با هم موفقيتهاي زيادي داشته ايم.
بيشتر دلتان نمي خواهد با برادرتان رالف، در تيم فراري باشيد؟
به هيچ وجه. اگر هر دو در يك تيم باشيم، آن وقت هميشه بايد يكي ببرد و همزمان يكي ديگر ببازد. ما هيچ كداممان اين را نمي خواهيم. برادران كليچكو هم هيچ گاه نمي خواهند در مقابل يكديگر قرار گيرند.