پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۳
سرقت و كلاهبرداري به بهانه كمك به زلزله زدگان
پيدا كردن سوزني در انبار كاه
پس از زلزله بم اجناس زيادي براي فروش، آن هم زير قيمت مصوبه براي ما آوردند كه باعث شد موضوع را به پليس اطلاع دهيم
003192.jpg
باز هم گلي به جمال ماموران نيروي انتظامي كه توانستند خيلي از اين اموال مسروقه را كشف كنند.
يك هفته پس از زلزله 
خبر در تمام شهر پخش شد «تعدادي از اقلام اهدايي مردم به زلزله زده هاي بم در بازار ناصرخسرو ديده شده است.» هيچ دستگاه مسوولي دربرابر اين خبر كه در ابتدا در حد يك شايعه بود از خود واكنش نشان نداد.
بازار ناصرخسرو
در بازار ناصرخسرو كنارخيابان جواني ايستاده است «چادرهاي خارجي، آقا چادر پارچه اش اصل... است» كنجكاو مي شوي قيمت را مي پرسي و او نگاهي به تو مي اندازد و با بي ميلي (مثل اينكه متوجه شده است تو خريدار نيستي) مي گويد: ۲۰ هزار تومان. از قيمت ارزان آن تعجب مي كني.
فعاليت هاي غيرقانوني 
در تمام كشورها گروهي كلاهبردار با سوءاستفاده از شرايط بحراني به وجود آمده در كشورمان چون سيل، زلزله و ... اقدام به فعاليت هاي غيرقانوني خود مي كنند.
در بم زلزله آمده است. خبري بود كه باعث شد خيلي ها خواب روز تعطيل خودشان را فراموش كنند و ميخكوب جلو تلويزيون، اخبار زلزله را دنبال كنند.
هرچه زمان مي گذشت عمق فاجعه بيشتر مشخص مي شد. درهمان ساعات اوليه بعد از زلزله، سازمان انتقال خون اعلام كرد كه نياز شديدي به واحدهاي خوني دارد. سريع همه  شال وكلاه كردند و از خانه زدند بيرون. جلو شعبه هاي انتقال خون افراد زيادي ايستاده بودند. چنان مردم ازاين فراخوان استقبال كردند كه رئيس سازمان خون، غروب همان روز اعلام كرد «ديگر با كمبود خون روبه رو نيستيم.»
اكثر خانه ها خراب شده بودند. هر كس هرچه از دستش بر مي آمد كمك مي كرد.
پيرزني يك پتو اهدا مي كند و مي گويد: « من كه چيزي ندارم اما حقوق مستمري شوهر مرحومم است كه با نصف آن اين پتو را خريدم تا... »
مردم نوعدوست كشور در يك فراخوان ملي شركت كردند به طوري كه امدادگراني كه از كشورهاي ديگر آمده بودند از اين موضوع ابراز شگفتي مي كردند.
فقط يك مقام انتظامي اعلام كرد «چند دستگاه كاميون كه حامل كمك هاي مردمي به زلزله زده هاي بم بودند قصد سرقت كمك ها را داشتند كه با هوشياري ماموران نيروي انتظامي در جاده هاي مختلف كشور شناسايي و دستگير شدند.
براي پيگري ماجرا به بازار ناصرخسرو و مولوي مي روي ولي چطور مي تواني دراين مغازه هاي بزرگ، كمك هاي مردمي را پيدا كني؟ مثل «پيدا كردن سوزن درانبار كاه است.»
هرچه مي گزرد نا اميد مي شوي . در بازار ناصرخسرو كنارخيابان جواني ايستاده است «چادرهاي خارجي، آقا چادر پارچه اش اصل... است» كنجكاو مي شوي قيمت را مي پرسي و او نگاهي به تو مي اندازد و با بي ميلي (مثل اينكه متوجه شده است تو خريدار نيستي) مي گويد: ۲۰ هزار تومان. از قيمت ارزان آن تعجب مي كني. اما تعجب تو وقتي بيشتر مي شود كه با باز كردن چادر در روي  آن با آرم «هلال احمر» روبه رو مي شوي. خيلي خوشحال مي شوي. شايد اين سرنخ  ماجرا باشد. با كنجكاوي شروع به سوال كردن مي كني.
- اين چادر را از كجا آوردي؟
-يكي از دوستانم سوغاتي از خارج برايم آورده.
-پس اين آرم چيه روش؟
(از طرز جواب دادنش مشخص است كه سواد ندارد) در حالي كه قيافه حق به جانبي به خودش گرفته جواب مي دهد.
-خب، معلومه آرم شركتي است كه اينو ساخته به موضوع مشكوك  شده و سريع از محل دور مي شود.
تنها سر نخ موضوع از دستت فرار مي كند. دوباره به سراغ مغازه دارها مي روي. يكي از آنها اطلاعات جالبي را در اختيارت قرار مي دهد.
در زمان زلزله شركت تن ماهي... محصولات خود را با ۱۰۰ تومان تخفيف در اختيار افرادي قرار داد كه قصد كمك كردن به زلزله زده هاي بم را داشتند. اما ظرف چند روز تن هاي ماهي سر از فروشگاه هاي خيابان مولوي سر در آوردند.»
به خيابان مولوي مي روي و در نهايت ناباوري با تن هاي ماهي روبه رو مي شوي.
براي پيگيري ماجرا به سراغ مركز اطلاع رساني نيروي انتظامي مي روي آنها مي گويند: «ماموران ما پس از اطلاع از ماجرا، پيگيري و بررسي هاي خود را آغاز كردند و در اين رابطه تاكنون چند نفر بازداشت شده اند.»
يك مقام آگاه در نيروي انتظامي در اين خصوص گفت: «در پي كسب خبر عرضه كنسرو تن ماهي موسوم به يكي از شركت هاي اهدايي به زلزله زدگان بم، زير قيمت مصوب در بازار فروش موضوع مورد بررسي نيروي انتظامي قرار گرفت كه متعاقب آن در بررسي هاي به عمل آمده، تعداد محدودي از اين كنسروها از يك واحد صنفي در خيابان مولوي تهران به دست آمد. در ادامه پيگيري  ها مشخص شد كه يكي از بنكداران مواد غذايي، تعداد ۵۰۰ كارتن ۲۴ عددي از اين نوع محصول را با تخفيف ۱۰۰توماني براي هر قوطي از كارخانه توليدكننده، خريداري و مقاديري از اين كنسروها در بازار توزيع شده است.»
وي افزود: در ادامه با هماهنگي مقام قضايي مديرفروش شركت به نام مجتبي و سپس مديرعامل آن شركت به نام محمد احضار شدند كه در بازجويي ها گفتند: «در پي وقوع زلزله بم در جهت ياري رساندن به آسيب ديدگان اين حادثه بخشي از محصول خود را با ۱۰۰ تومان تخفيف در هر قوطي كنسرو در اختيار كمك كنندگان قرار داديم كه پس از اين جريان، ده ها هزار قوطي كنسرو به فروش رسيد.»
در زلزله بم تعدادي افراد با سوءاستفاده از حس انسان دوستي شهروندان، دست از فعاليت هاي خلافكارانه خود برنداشتند كه خوشبختانه با واكنش سريع ماموران نيروي انتظامي، آنها در انجام نقشه هاي خود ناكام ماندند.
ماموران همچنين تعدادي از سارقان كه اقدام به سرقت اموال زلزله زده كرده بودند را بازداشت كردند و تحويل دستگاه قضايي دادند. قانون گذار هم براي اين سارقان سوءاستفاده گر، مجازات سنگيني را در نظر گرفته است. طبق ماده ۶۵۸ قانون مجازات اسلامي، هر گاه سرقت بر مناطق سيل يا زلزله زده يا جنگي يا آتش سوزي يا در محل تصادف رانندگي صورت پذيرد و حائز شرايط حد نباشد، مرتكب به مجازات حبس از يك تا پنج سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محكوم خواهد شد.
يكي از بنكداران هم مي گويد: «پس از زلزله بم اجناس زيادي براي فروش، آن هم زير قيمت مصوبه براي ما آوردند كه باعث شد موضوع را به پليس اطلاع دهيم. اما نكته قابل توجه اين است كه چون اجناس اهدايي به مردم زلزله زده بم داراي علامت مشخصي نيست، نمي توان تشخيص داد اجناسي كه براي ما مي آورند جزو كمك هاي مردمي به زلزله زدگان بم است يا نه.»
وي كه نخواست اسمش فاش شود در ادامه گفت: «پتويي كه ما از كارخانه به قيمت ۲۵ هزار تومان مي خريديم در اين مدت اين افراد با قيمت ۱۵ هزار تومان براي فروش پيش ما مي آورند. تعدادي از آنها هم خودشان با ايستادن در بازار، اجناس سرقتي را به مشتريان مي فروشند.» متاسفانه زلزله اي در شهرستان بم اتفاق افتاد كه باعث كشته شدن بيش از ۵۰ هزار نفر از هموطنانمان شد كه خوشبختانه شهروندان به طور خودجوش اقدام به كمك به حادثه ديدگان كردند. اما مشاهده اجناس اهدايي در بازار سياه تهران باعث خواهد شد كه اعتماد مردم به دستگاه هاي مسوول براي رساندن كمكشان به آسيب ديدگان، كمرنگ شود كه اين موضوع مسوولان را در زمان ايجاد بحران با مشكل روبه رو خواهد كرد. پس بهتر است با شناسايي اين افراد سودجو كه تعدادشان شايد به تعداد انگشتان دست هم نرسد باعث سلب اعتماد مردم نشوند.

افزايش سقط جنين غيرقانوني
مدتي است شاهدعمل هاي غيرقانوني سقط جنين در مطب ها و زيرزمين هاي متروك هستيم كه اكثر اين عمل ها با عوارض جبران ناپذيري براي بيماران همراه است. هنوز ماجراي مرگ دختر جواني به خاطر سقط جنين در مطب يك متخصص زنان و زايمان در منطقه شيمران نو فراموش نشده بود كه روزنامه ها خبر از دستگيري زن بي سوادي دادند كه در زيرزمين خانه اش و با لوازم غيربهداشتي و زنگ زده اقدام به سقط جنين مي كرد.
ماموران، هنگامي كه براي دستگيري اين زن وارد خانه اش شدند با پيكر نيمه جان دختري در گوشه زيرزمين روبه رو شدند كه بلافاصله به بيمارستان منتقل شد.
به دليل اينكه كار خود بيماران هم غيرقانوني است اين موضوع باعث شده كه اين افراد با خيالي راحت و بدون ترس از لورفتن، اقدام به فعاليت به طور آشكار كنند.
همچنين طبق ماده ۶۲۳ قانون مجازات اسلامي هركس به واسطه دادن ادويه يا وسايل ديگري موجب سقط جنين زن شود به شش ماه تا يك سال حبس محكوم مي شود و اگر عالماً و عامداً زن حامله اي را دلالت به استعمال ادويه يا وسايل ديگري كند كه جنين وي سقط شود به حبس از سه تا شش ماه محكوم خواهد شد مگر اين كه ثابت شود اين اقدام براي حفظ حيات مادر است و در هر مورد حكم به پرداخت ديه، مطابق مقررات مربوطه داده خواهد شد.
همچنين براساس ماده ۶۲۴ اين قانون، اگر طبيب يا ماما يا داروفروش و اشخاصي كه به عنوان طبابت يا مامايي يا جراحي يا داروفروشي اقدام مي كنند وسايل سقط جنين فراهم سازند و يا مباشرت به اسقاط جنين كنند به حبس از دو تا پنج سال محكوم خواهند شد و حكم به پرداخت ديه مطابق مقرارت مربوط صورت خواهد پذيرفت.
قانون گذار، همچنين در ماده ۴۸۷ قانون مجازت اسلامي ديه سقط جنين را به ترتيب زير اعلام كرده است:
۱- ديه نطفه كه در رحم مستقر شده بيست دينار.
۲- ديه علقه  كه خون بستر است چهل دينار.
۳- ديه مضغه كه به صورت گوشت درآمده است شصت دينار.
۴- ديه جنين در مرحله اي كه به صورت استخوان درآمده و هنوز گوشت نروئيده است هشتاد دينار.
۵- ديه جنين كه گوشت و استخوان بندي آن تمام شده و هنوز روح در آن پيدا نشده يكصد دينار.
۶- ديه جنيني كه روح در آن پيدا شده است اگر پسر باشد ديه كامل اگر دختر باشد نصف ديه كامل و اگر متشبه باشد سه ربع ديه كامل خواهد بود.
آخرين عضو...
دكتر«م» فقط با نيم ميليون 
«۵۰۰ هزار تومان». اين مزد قتل بچه هاي ناخواسته در جنين مادران بود. شما حتي مي دانيد «كورتاژ» يعني چه؟
او پزشك بود. آقاي «دكتر م». آدم بدي هم به نظر نمي رسيد. هميشه لبخند بر لبش بود و شايد تصور مي كرد به نوع بشر كمك مي كند تا دنيا از ازدياد جمعيت نتركد! مطب او در خيابان انقلاب، پاتوق دختران جواني بود كه مي  آمدند و خودشان را خلاص مي كردند، اجرت و دستمزد دكتر هم كه چيزي نمي شد، ۵۰۰ هزار تومان. آيا اين پول زيادي است؟
كار آقاي «م» ويژگي ديگري هم داشت، اينكه هيچ كس بدون رضايت كتبي مورد جراحي قرار نمي گرفت. دختر جواني كه از او شكايت كرده مي گويد: «يك فرم دو صفحه اي به من داد و من متعهد شدم با رضايت خودم اقدام به اين عمل كرده ام و در صورت بروز مشكل در عمل، او هيچ مسووليتي ندارد.»
نكته جالب اين است كه او در لابه لاي حرف هايش مي گويد دكتر ابتدا قبول نكرد. اما به اصرار من و با دريافت ۵۰۰ هزار تومان دست به اين عمل زد.
دردسرتان ندهيم. داستان را از قول شاكي پرونده بخوانيد:
«چند روز پس از عمل دچار عوارض جسمي شدم و هنگامي كه به او مراجعه كردم، دكتر «م» منكر عمل من شد. پس از شكايت اين دختر جوان ماموران، مطب او را زير نظر گرفتند و متوجه رفت و آمدهاي مشكوك به آنجا شدند. در ادامه تحقيقات، مشخص شد، اين پزشك به طور حرفه اي اقدام به سقط جنين غيرقانوني در مطب خود مي كند.»
بعد از دستگيري دكتر، در مطب او لوازم سقط جنين كشف شد و حالا... از اين به بعد قاضي پرونده است كه تصميم مي گيرد.

باز هم مواد محترقه
چهار نفر از اعضاي خانواده اي بر اثر انفجار مواد محترقه در يك منزل مسكوني در شهر اردبيل به شدت زخمي شدند.
در اثر اين حادثه سقف منزل فرو ريخت و چهار عضو خانواده در زير آوار گرفتار شدند.بر اثر اين انفجار پاي يكي از اعضاي خانواده قطع، يك نفر ديگر دچار آسيب از ناحيه ستون مهره ها شده و دو دختر خانواده هم دچار سوختگي شده اند.
به گفته پزشكان به احتمال زياد بر اثر شدت سوختگي يكي از اين دود ختر يك چشم خود را از دست خواهد داد.
هر ساله در روزهاي پاياني سال با تلفات استفاده و نگهداري مواد محترقه در كشور روبه رو هستيم كه متاسفانه تعدادي از شهروندان جان خود را از دست مي دهند.

برف گل آلود
در شهر ايلام در يك پديده كم سابقه برف گل آلود باريد.
سطح خيابان ها، معابر، خودروها و منازل مسكوني و مزارع مجاور شهر ايلام را برف گل آلود به ارتفاع دو سانتي متر پوشانده است.
اين پديده به دليل حركت سريع سامانه كم ارتفاع در اطراف ميانه جو از روي مديترانه و نفوذ و گسترش سيستم پرفشار سطح زمين از روي شمال آفريقا توام با ذرات گرد و غبار معلق در جو رخ داده است.
سال گذشته نيز يك بار باران گل آلود كه بر اثر آن خسارت هاي فراواني به زمين هاي كشاورزي ايلام وارد شد، باريد.

دانش آموزان معتاد
نيمي از دانش آموزان دوره متوسطه در صوفيه پايتخت بلغارستان مواد مخدر مصرف مي كنند. اين دانش آموزان بين سنين ۱۴ تا ۱۸ سال هستند و عمده موادي كه مصرف مي كنند عبارتند از ماري جوانا، داروهاي مخدر و يا انرژي زا. در بلغارستان ۳۰۰ هزار نفر به مصرف مواد مخدر معتاد هستند كه ۲۰۰ هزار نفر ازآنان به مصرف ماري جوانا اعتياد دارند.
همچنين تعداد مصرف كنندگان ومعتادان به مواد مخدر نسبت به پنج سال گذشته در بلغارستان دو برابر شده است. بلغارستان به علت موقعيت جغرافيايي خود و نيز پس از بحران هاي بالكان به محل عبور و گذرگاه مواد مخدر از شرق به اروپاي غربي مبدل شده است.

شير آلوده در نيشابور
مردم نيشابور نسبت به توزيع سه هزار بسته شير آلوده در بين مردم و دانش آموزان اين شهر از سوي يك كارخانه اعتراض كردند.
مسوولان اين كارخانه بلافاصله پس از اعتراضات مردمي و پيگيري هاي مسوولان دستگاه هاي اجرايي نيشابور اقدام به جمع آوري شيرهاي آلوده از سطح مراكز توزيع كردند.يك مقام مسوول در مركز بهداشت نيشابور با تاييد اين خبر گفت:  «متاسفانه شيرهاي توزيع شده در بين شهروندان و دانش آموزان نيشابوري داراي درصد اسيد بسيار بالايي بوده است.»
وي افزود: به دليل مصرف شيرهاي آلوده، تعداد زيادي از شهروندان نيشابوري دچار حالت تهوع و سردرد شده اند.

خطر انفجار در اصفهان
نشت بنزين از پمپ يك جايگاه سوخت در اصفهان به سيستم فاضلاب شهري، شهر را با خطر يك آتش سوزي مهيب روبه رو كرده است.
هم اينك فاضلاب جنوب شهر اصفهان واقع در خيابان «هزار جريب» و خيابان «مرداويچ» آلوده به بنزين شده است.
هم اينك سيستم فاضلاب شهري برخي اداره هاي دولتي ازجمله سازمان مسكن و شهرسازي اصفهان از سوي آتش نشاني درحال شست وشو است تا از احتمال آتش سوزي و انفجار جلوگيري شود.

سقوط دكل برق
سقوط دو دكل برق فشار قوي در دماوند موجب قطع مكرر برق در شهر دماوند شد.
بر اثر وزش باد و توفان شديدي كه چند روز پيش در اين شهر اتفاق افتاده است اين دو دكل سقوط كردند كه موجب قطع برق اين شهر براي چند ساعت شد.
به گزارش خبرنگار ما اين دو دكل آسيب ديده از جمله دكل هاي اصلي انتقال برق فشار قوي بودند كه برق رساني به مناطق شهري دماوند از طريق آنها صورت مي گيرد. بايد خدا را شكر كنيم كه با سقوط اين دو دكل هيج اتفاق خاصي - نه جاني ونه مالي- رخ نداده است.

تلخ مثل نامزدي
دختر ۱۳ ساله اي كه به اجبار پدرش با پسرعموي خودنامزد كرده بود، خودكشي كرد. آيسال ۱۳ ساله كه به خاطر ناراحتي قلبي اش قرص مصرف مي كرد بعد از دوماه نامزدي با پسرعموي خود با خوردن ۲۰قرص از قرص هاي قلبش خودكشي كرد. يكي از دوستان قرباني مي گويد: آيسال روز خودكشي اش به من گفت ديگرنمي تواند زورگويي هاي پدر و نامزدش را تحمل كند. اما من جدي نگرفتم. خواهر آيسال مي گويد: «تمام موهاي سر پدرم از خودكشي آيسال سفيد شده من تازه مي فهم كه او با تمام سخت گيري هايش باز هم به ما علاقه دارد. اما او به خاطر وصيت مادر بزرگم كه گفته بود آيسال با پسرعمويم ازدواج كند او را مجبور كرد.»

فرزند سارق
علي ۲۲ ساله، بيكار براي تهيه مواد مخدر مورد نيازش اموال با ارزش و طلاهاي مادرش را سرقت مي كرد. براساس شكايت مادرش علي پس از سرقت طلاهاي مادرش آنها را به يكي از دوستانش به نام حامد مي داد و او براي فروختن طلاهاي سرقتي آنها را به مادرش مي داد و به او مي گفت طلاها براي مادر بزرگ علي است و چون فاكتور ندارد و مي دانست كه طلا فروش آشنا داريم خواست تا برايش بفروشيم. تعدادي از طلاها توسط مادر حامد در امام حسين فروخته شده و تعدادي ديگر از طلاها فروخته نشده است اما مقداري ازآنها كه حدود پنج ميليون تومان است مفقود شده همچنين هنوز مالخرهاي اموالي كه علي از خانه مادرش سرقت كرده است دستگير نشده اند.

فريب در ازدواج
مردي از زنش به خاطر فريب در ازدواج و مخفي كردن سه ازدواج قبلي  همسرش و همچنين ۲۰ ميليون تومان سرقت از وي شكايت كرد.
اين مرد در حالي كه از زنش كتك خورده بود براي شكايت به كلانتري رفت و به ماموران گفت: با زنم از طريق يكي از دوستانم آشنا شدم، او به من نگفته بود كه در گذشته ازدواج كرده است،اما من فكر مي كردم او فقط يك بار ازدواج كرده است. وقتي متوجه موضوع شدم او با گريه هايش مرا خام كرد و گفت كه اين موضوع را فاش نكنم. من هم به خاطر علاقه اي كه به او داشتم اين موضوع را به كسي نگفتم تا اينكه پس از يك سال از ازدواجمان، فهميدم او سه بار قبل از من ازدواج كرده است و از شوهرهاي قبلي اش به خاطر عدم ناسازگاري جدا شده است. وقتي به او گفتم كه از سه ازدواج قبلي باخبر شدم، به جانم افتاد وكتكم زد. يك ساعت بعد هم ۲۰ ميليون تومان چك و پول نقدي را كه در گاوصندوق خانه نگه داشته بودم برداشت و از خانه بيرون رفت و الان يك هفته است كه به خانه مادرش رفته است.

عروس سارق
عروس جواني كه از خانه فاميل شوهرش، طلا سرقت مي كرد دستگير شد.
اين عروس جوان، انگيزه سرقت طلا از خانه فاميل شوهرش را اينگونه بيان كرد: «وقتي با شوهرم به منزل فاميلش مي رفتيم آنها طلاهاي خود را به رخم مي كشيدند، من هم براي اينكه حرص آنها را دربياورم طلاهايشان را بر مي داشتم و به خواهرم مي دادم و مي گفتم پيدايش كرده ام. خواهرم هم آنها را مي فروخت. من نيازي به پول نداشتم، فقط مي خواستم عقده هايم را خالي كنم.»تعدادي از طلاها به صاحبان آنها برگردانده شده است و پول تعدادي از آنها كه فروخته شده بود نيز برگردانده شد.

عاقبت خواستگار سمج
خواستگار سمج، پس از ۱۰ سال خواستگاري از دختر همسايه با شكايت پدر دختر به جرم مزاحمت دستگير شد. امير كه از ۱۰ سال پيش عاشق دختر همسايه شان شده در هر خواستگاري فقط جواب رد پدر سميه را شنيده بود، اما باز هم به خواستگاري سميه رفت.
امير به خبرنگار ما گفت: من مي دانم كه سميه هم به من علاقه دارد، چون اگر علاقه اي در كار نبود او در اين ۱۰ سال ازدواج كرده بود. پدر امير نيز گفت: من تقريبا بيش از ۱۰ بار به خواستگاري سميه رفتم اما نمي دانم چرا پدر او با اينكه مي  داند اين دو نفر به هم علاقه دارند باز هم مخالفت مي كند.پدر سميه علت مخالفت خود را اعتياد امير و همچنين وضعيت مالي او بيان كرد و افزود: اگر علاقه امير به دخترم واقعي بود در اين مدت۱۰ سال حداقل يك كار مناسب براي خودش پيدا مي كرد. براي همين وقتي امير مثل روزهاي گذشته براي ديدن دخترم به منزلم آمد با پليس ۱۱۰ تماس گرفتم و آنها او را به جرم مزاحمت دستگير كردند.

حوادث
ايرانشهر
تهرانشهر
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |