جمعه ۸ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۱
هواپيماي SR-۷۱ (پرنده سياه)
سياه ترين و سريع ترين جاسوس دنيا
001854.jpg
عميد نمازي خواه
چندين دهه اخير, تمامي افراد دنيا شاهد رقابت شديد و بسيار سخت كشورهاي آمريكا و اتحاد جماهير شوروي (روسيه) بوده اند. اين دو كشور در تمامي مسايل با يكديگر رقابت داشتند و در ميان تمام اين مسايل، هر دو مي دانستند كه اگر بخواهند بر ديگري برتري داشته باشند، اولين حرف را قدرت تسليحاتي و مسايل نظامي مي زند. به عنوان مثال اگر روسيه به فكر ساخت موشك هاي بالستيك و قاره پيما مي افتاد آمريكا سريعاً در فكر ساخت يك سپر موشكي قوي بود و از طرف ديگر به فكر ساخت موشكي قوي تر از موشك بالستيك روسيه.
براي آگاهي به تمام اين موضوعات، ناچار، دو كشور احتياج به جاسوس و دسترسي به اطلاعات يكديگر داشتند و به همين خاطر شبكه ها و سازمان هاي جاسوسي هر دو كشور بسيار قوي بودند و ما همگي با آنها آشنايي داريم و هنوز هم كتابهاي زيادي در حال افشا كردن اسرار پنهان آنهاست.
كشوري در دنيا نبود كه يك جاسوس روسي يا آمريكايي و بعضاً انگليسي نداشته باشد. بله!
كا-گ-ب سازمان جاسوسي روسيه و سيا (CIA) سازمان جاسوسي آمريكا بود.
يكي از بهترين راههاي دسترسي به اطلاعات استراتژيك هواپيماها بودند. هواپيماهاي جاسوسي و شناسايي با امكانات خاص خود از قبيل دوربين هاي پيشرفته و خصوصيات خاصي چون سرعت زياد و ارتفاع پرواز بالا از امن ترين شيوه هاي جاسوسي به حساب مي آمدند. (البته هم اكنون ماهواره ها تمامي اين وظايف را به عهده گرفته اند) كه من مي خواهم در اين مقاله شما را با سريع ترين جاسوس دنيا آشنا كنم.
يكي از هواپيماهاي جاسوسي آمريكا U-2 نام داشت. اين هواپيماي جاسوسي ملقب به اژدها خانم (Dragon Lady) نواقص بسيار زيادي داشت. ارتفاع پرواز خوبي داشت ولي هنوز هم موشك هاي زمين به هواي روسيه مي توانستند او را نشانه روند و از طرف ديگر سرعت پاييني داشت و هواپيماهاي رهگيرـ شكاري روسي به راحتي مي توانستند او را شناسايي و منهدم سازند. به همين خاطر نيروي هوايي آمريكا به دستور دولت موظف به ساخت يك پرونده بسيار سريع  و بلند پرواز شد.
مانند هميشه اين پروژه به تمامي شركت ها چون بوئينگ، لاكهيد مارتين و ... اعلام شد و طبق معمول شركت لاكهيد مارتين (Lockhieed Martin) مسئوليت اين طرح را به عهده گرفت.
بعد از مدتي بحت و جدال شركت لاكهيد مارتين يك هيات بلندپايه مهندسي به سرپرستي كلارنس جانسون (Clarence Johnson) تشكيل داد. اين هيات چندي بعد قرار شد هواپيمايي را طراحي كنند كه توانايي رسيدن به ارتفاعات بيش از ۷۰ هزارپا و سرعت هاي بالاي سه ماخ را داشت. كار طراحي بسيار مشكل بود. به عنوان مثال براي طراحي بال و بدنه اگر اين هواپيما ۲/۳ ماخ سرعت مي گرفت قسمت هاي خارجي بال و بدنه بايد متحمل ۳۱۶ درجه سانتي گراد حرارت مي شدند كه در اين صورت به علت نرم تر شدن بدنه و كشش ها و تنش هاي به وجود آمده هواپيما حتماً منفجر مي شد. ولي با ابتكار مهندسان طراح، از نوعي آلياژ خاص تيتانيوم استفاده شد كه مقاومت بالايي در برابر حرارت داشتند. در بين لايه هاي تيتانيوم براي كمتر شدن وزن هواپيما از آلومينيم استفاده شد.
بعد از طراحي بال ها و بدنه مهم ترين مسئله ايجاد يك نيروي پيشران (thrust) بسيار بالا براي دستيابي به سرعت هاي مافوق صوت بود. شركت لاكهيد مارتين اين بخش طراحي را به شركت مجرب پرت و ويتني (Pratt and Whitney) محول كرد. اين شركت همواره يك سر و گردن از بقيه شركت هاي موتورسازي و رقبايش جنرال موتورز و رولزرويس جلوتر بود.
در ابتداي طرح شركت پرت ويتني در نظر داشت از موتورهاي هيدروژن مايع كمك بگيرد ولي پس از كمي تحقيق و بررسي مهندسان تصميم گرفتند از موتورهاي جت هوا دم استفاده كنند. موتورها بايد توان بسيار بالايي داشتند به طوري كه در كمترين زمان پس از برخاست سرعت را از ۳۳۴ كيلومتر در ساعت به ۳۵۴۰ كيلومتر در ساعت مي رساندند و اين فرآيند بايد به گونه اي انجام مي شد تا ضربه هاي ناگهاني هوا در داخل موتور كمتر شود زيرا درغير اين صورت احتمال انفجار موتور زياد بود.
يكي از مسايل مهم ساخت يك هواپيما مخصوصاً يك هواپيماي جاسوسي رادار گريز بودن آن است. زيرا هرچقدر كه سرعت و ارتفاع آن زياد باشد رادارهاي قوي مي توانند به راحتي آن را رديابي كنند و عكس العمل نشان دهند. ما مي توانيم اكثر خصوصيات رادار گريزي در (Stealth) را در هواپيماهاي جاسوسي ببينيم و در پروژه شركت لاكهيد مارتين نيز اين پديده به وضوح مشخص است.
اولين پرواز آزمايشي A-12 در ۲۴ آوريل سال ۱۹۶۲ توسط خلبان سرشناس و مشهوري به نام لوشاك (Lau Schalk) انجام شد ولي بعد از آن مهندسان دريافتند كه طرح كامل نشده و سريعاً مشغول رفع نواقص آن شدند.
به قدري اين اصلاحات سريع انجام شد كه اين هواپيما سرانجام در ۳۱ مي سال ۱۹۶۷ ميلادي نخستين عملياتش را بر فراز شمال ويتنام انجام داد. بعد از اولين تست آن در سال ۱۹۶۲ شركت لاكهيد مارتين شروع به رفع نواقص A-12 كرد تا بتواند هواپيمايي قوي و متناسب با خواسته هاي نيروي هوايي آمريكا (USAF) بسازد.
كمي بعد ازتلاش مهندسان نيروي هوايي آمريكا دستور ساخت نوعي از هواپيماي رهگير شكاري از روي مدل
A-12 را به شركت لاكهيد مارتين داد كه به YF-12A معروف شد. تصور كنيد يك هواپيماي شكاري با سرعت سه ماخ به جنگ يك هواپيماي شكاري با سرعت ۵/۱ ماخ برود قطعاً برنده اين جنگ معلوم است. در آن زمان نيز سريع ترين هواپيماهاي جنگنده و شكاري حدود دو ماخ سرعت داشتند.
البته طرح YF-12A موفقيت آميز نبود زيرا تنها سه فروند از آن ساخته شد كه دو فروند آن در انجام آزمايش ها و تست ها منهدم شد و نمونه سوم هم اكنون در موزه نيروي هوايي آمريكا در شهر ديتون (Dayton) نگهداري مي شود.
از نمونه A-12 نيز در كل ۱۵ فروند به اضافه دو فروند نمونه خاص دو سرنشينه براي آموزش خلبان با نام M-12 ساخته شد.
چندي گذشت و نام
A-12 به SR-71 تغيير يافت و نيروي  هوايي آمريكا دستور ساخت ۳۲ فروند SR-71 را به شركت لاكهيد ابلاغ كرد.
به  دليل رنگ سياه و حالت خاص هواپيما
براي آن لقب پرنده سياه
001869.jpg

(black bird) گذاشتند كه به راستي لقبي شايسته است.
پرنده سياه نخستين پروازش را در ۲۲ دسامبر سال ۱۹۶۴ ميلادي انجام داد. تصميم بر آن شد كه SR-71 دو سرنشينه ساخته شود كه يكي از اين افراد خلبان و ديگري افسر سيستم هاي شناسايي (Reconnassance System Officer) بودند. وظيفه افسر سيستم هاي شناسايي كنترل تمامي رادارها، دوربين ها و تجهيزات شناسايي است كه بر روي SR-71 تعبيه شده است.
پرنده سياه از يك سيستم پاد الكتريكي (Electronic Counter measure) استفاده مي كند كه مي تواند با ايجاد اغتشاش، امواج رادارها را گمراه كند. آنقدر سريع و در ارتفاعات بالا پرواز مي كند كه سرنشينانش بايد از لباس هاي ضد فشار استفاده كنند اين لباس دقيقاً مانند لباس فضانوردان است.
SR-71 از مدرن ترين دوربين ها بهره مي  برد كه از آن ارتفاع مي توانند عكس هايي باوضوح بالا را از مناطق زميني بگيرند. فرستنده هاي ديجيتالي قوي آن كوچكترين فركانس هاي فرستاده شده از طرف زمين را دريافت مي كنند و حتي طول موج آنها را تشخيص مي دهد.
SR-71 قابليت سوختگيري هوايي را دارد و براي هربار سوختگيري خلبان بايد آن را به ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ هزار پايي راهنمايي كند تا سوختگيري آن توسط يك kc-130 (هواپيماي هركولس سوخت رسان) انجام شود.
اين پرنده مي تواند ۲۰ هزار ليتر بنزين با خود حمل كند و اين سوخت مي تواند نيروي ۷۵ هزار پوند در موتور ايجاد كند. SR-71 با داشتن تجهيزات جاسوسي مي تواند ۱۰۰ هزار مايل مربع را تحت پوشش قرار دهد، جزو بهترين جاسوس هاي سيا (CIA) محسوب مي شود و تا سال ۱۹۹۰ هر كجا احتياجي به عكسبرداري داشتند اين پرنده سياه با يك پرواز سريع احتياجشان را برطرف مي كرد. براي مثال در سال ۱۹۷۳ به نفع اسرائيل مشغول عكسبرداري از لبنان شد. سال ۱۹۸۶ بر فراز آسمان ليبي بود و در سال ۱۹۸۷ بر روي خليج فارس بود و در هيچ كدام از اين عمليات ها هيچ راداري نتوانست آن را رديابي كند.
001860.jpg

در ميان تمام خلبان ها يكي از آنها با پرنده سياه خو گرفته و بيشترين پرواز را داشته است. او كسي به جز ژنرال جروم مالي (Jerome Malley) نبود كه در حدود ۲۹۸۱ ساعت پرواز در ۹۴۲ عمليات براي خود ثبت كرده بود.
SR-71 آخرين عملياتش را در سال ۱۹۹۰ انجام داد و از آن به بعد بازنشسته شد. بعد از مدتي ناسا (NASA) از نيروي هوايي اجازه انجام آزمايش هاي خاص را بر روي SR-71 از نيروي هوايي آمريكا گرفت و از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱ نيز او آزمايش هاي خاصي در مركز هوايي ادواردز انجام داد. مدير پروژه آزمايش ها آقاي استيو اشميت (Stere Schmidt) گفت كه آمادگي پرنده سياه بسيار بيشتر از آن بود كه ما حدس مي زديم.
هم اكنون نيز پس از گذشت ۳۰ سال اين هواپيما سريع ترين هواپيماي جاسوسي دنياست كه توانست در نهايت ۳/۳ ماخ سرعت بگيرد و اين ركورد از سال ۱۹۷۴ تاكنون هنوز پابرجاست «البته هواپيماي
X-15 سريع تر از SR-71 پرواز كرد ولي X-15 تنها براي به دست آوردن سرعت حدود هفت ماخ آزمايش شد و هيچ كاربرد ديگري نداشت.»
با پيشرفت هاي سريع در صنايع هواپيماسازي ما هم اكنون پرنده اي را مي شناسيم كه جايگزيني اصلي براي SR-71 محسوب مي شود. بله! پروژه  هايپرايكس (hyper - x) با استفاده از موتورهاي اسكرم جت به سرعت ۱۰ ماخ رسيده است. باوركردنش كمي سخت است ولي سرعتش ۱۰ برابر سرعت صوت است.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۷:۱۲ ـ
اذان مغرب: ساعت ۱۶:۱۸
اذان صبح فردا: ساعت ۰۶:۵

گزارش آسمان
سريع ترين پرندگان آهني دنيا
001866.jpg
001863.jpg
از مهم ترين مسايل در ساخت انواع هواپيما از قبيل جنگنده، رهگير ـ شكاري، بمب افكن، جاسوسي و غيره سرعت آنهاست. اين فاكتور در بعضي از هواپيماها به عنوان مهم ترين محسوب مي شود مانند هواپيماهاي رهگير ـ شكاري و جاسوسي و در هواپيماهاي ديگر چون بمب افكن نيز اگر مهم ترين فاكتور نباشد جزو مهم ترين هاست. در اين گزارش قصد دارم شما را با سريع ترين موجودات پرنده آشنا كنم. البته بايد بگويم كه تمامي اين آمار براي قبل از سال ۲۰۰۳ ميلادي است. زيرا در سال ۲۰۰۳ موجودي خارق العاده ركوردي از سرعت برجاي گذاشت كه كمتر كسي مي تواند باور كند. هواپيماي تحقيقاتي X-43 ملقب به هايپرايكس (hyper-x) توانست با استفاده از موتورهاي اسكرم جت و پرتاب هاي چند مرحله اي به سرعت ۱۰ ماخ برسد.
در صورتي كه اين ركورد با استفاده از موتور رمجت (ramjet) در حدود ۵۰ سال پيش به دست هواپيماي
X-15 شركت آمريكاي شمالي بود.
X-15 توانست ۷۲/۶ ماخ سرعت بگيرد و در ارتفاع ۳۵۴ هزار و ۲۰۰ پايي پرواز كند. با اين كه اين پروژه تحقيقاتي تنها براي به دست آوردن سرعت هاي مافوق صوت بود و ديگر ساخته نشد ولي بهتر است بدانيد كه در سال ۱۹۵۴ به سرعت ۷۲/۶ ماخ رسيدند. بعد از هواپيماي
X-15 ركورددار سرعت پرنده سياه است كه با سرعت
۳۵/۳ ماخ به ارتفاع ۸۵ هزار پايي دست يافت. پرنده سياه يا SR-71 يك هواپيماي جاسوسي است.
001857.jpg
001851.jpg

بعد از پرنده سياه هواپيماي تحقيقاتي X-2 با رقابتي نزديك نسبت به SR-71 به سرعت ۱۹۶/۳ ماخ و ارتفاع ۱۲۵ هزار و ۹۰۷ پايي رسيد. بازهم در رده سرعت هاي بالاي سه ماخ هواپيماي
XB-70 با سرعت ۱/۳ ماخ وجود دارد كه در ارتفاع ۹۵ هزار پايي بر فراز آسمان ها به پرواز درآمد.
بعد از اين چهار هواپيماي آمريكايي رتبه پنجم متعلق به هواپيماي روسي معروف به نام Mig31 ملقب به (Foxhound) است. اين هواپيماي شكاري مي تواند ۸۳/۲ ماخ سرعت در ارتفاع ۶۷ هزار و ۶۰۰ پا به دست آورد. بعد از آن برادر تني اش Mig25 است كه رقابتي بسيار نزديك با Mig31 دارد و ۸/۲ ماخ سرعت دارد.
001848.jpg

بازهم در رتبه هفتم هواپيماي معروف آمريكايي به نام F-15 ملقب به عقاب است كه۵/۲ ماخ سرعت مي گيرد و در ارتفاع ۶۰ هزار پايي پرواز مي كند. هواپيماي هشتم را ايران هم دارد و همه ما با آن آشناييم. هواپيماي جنگنده
F-14 است با ۴/۲ سرعت به ارتفاع ۵۰ هزار پايي مي رسد. رتبه نهم متعلق به F-111 با سرعتي برابر سرعت F-14 يعني همان ۴/۲ ماخ است و بالاخره رتبه دهم جايگاه هواپيمايي روسي Mig23 است كه سرعتش به ۳۵/۲ ماخ و ارتفاع پروازش به ۵۹ هزار و ۵۵ پا مي رسد.
با نگاهي گذرا به آمار مي بينيم كه فاصله بين نفر اول و دوم بسيار زياد است ولي از آن به بعد رقابت بسيار نزديك تر مي شود.

خبر
ايرباس و بوئينگ در آسيا
001839.jpg
شركت هاي ايرباس و بوئينگ كه جزو بزرگترين شركت هاي سازنده هواپيماهاي تجاري هستند در نمايشگاه هوايي سنگاپور با علاقه اي خاص به دنبال مشتريان خاص خود بودند. اين علاقه مندي به  دليل آمارهاي سال ۲۰۰۳ بود زيرا اين دو شركت توانستند ۴/۵ درصد بيشتر از سال ۲۰۰۲ به حمل و نقل مسافران در آسيا كمك كنند. در صورتـي كـه در قاره هاي ديگر در كل اين پيشرفت به ۹/۳ درصد رسيده بود. در كل كشورهاي آسيايي گرايش خاصي به هواپيماهاي شركت بوئينگ و ايرباس دارند كه در اين ميان سهم شركت بوئينگ بيشتر است. شركت بوئينگ اعلام كرد كه در دهه اخير باوجود خريدهاي كم كشورهاي آسيايي، ما به فروش ۵۹۰ ميليارد دلاري در عرصه هواپيماسازي براي قاره آسيا رسيديم.
با اين حساب هم هنوز رقابتي سنگين بين كشورهاي هواپيماسازي براي فروش در خطوط هوايي كشورهاي آسيايي ديده مي  شود.
001842.jpg

تغيير و تحول در بخشي از بوئينگ
شركت بوئينگ كه شايد گزاف نباشد كه بگوييم بزرگترين شركت هواپيماسازي دنياست در ۲۰ فوريه سال جديد ميلادي گروهي مجرب و كارآزموده را براي سنجش قوي و پيشرفته اش مربوط به سيستم هاي دفاعي بوئينگ (Boeing Defence Systems) كه در پايگاه شيكاگو قرار دارد معرفي كرد. اين تغييرات براي دسترسي به سود و كار بيشتر اعلام شده كه در بين تمامي اين افراد، سه تن از شناخته شدگان و پيشكسوتان شركت بوئينگ هستند.
۱ـ پت  فينرن (Pat Finneran) كه به جاي ديويد اسپانگ به عنوان معاون دوم سنجش پشتيباني هوافضا انتخاب شد قبلاً پست معاون دومي سنجش سيستم هاي دريايي را به عهده داشت.
۲ـ نورما كليتون (Norma Clayton) اين خانم به جاي آقاي بيل استورز نشست كه وظيفه تداركات و پشتيباني را بر عهده داشت.
۳ـ جان تريسي (John Tracey) كه به جاي تد سانفورد نشست و معاونت مهندسي سنجش IDS را به عهده گرفت.
گروه سيستم هاي دفاعي بوئينگ كه تمامي دستگاه هاي پيشرفته راداري و شناسايي و جاسوسي را مي سازد تاكنون در كل حدود ۲۷ ميليارد دلار با نيروي هوايي آمريكا (USAF) قرارداد امضا كرده است.
شركت بوئينگ رتبه چهارم ليست شركت هاي پيشرفته جهان را به دست آورده است. در اين ليست  اسامي ۱۰۰ شركت  مدرن در عرصه تكنولوژي به چشم مي  خورد.
001845.jpg

هوافضا به عنوان يكي از بهترين منابع درآمد
سازمان آمار KPMG امسال با تحقيق روي ۱۲ منبع سودآور در اروپا كشورهاي موفق در ۱۰ سال گذشته را اعلام كرد كه در اين ميان كشور انگلستان رتبه سوم را به دست آورد. رتبه هاي اول و دوم به ترتيب كانادا و استراليا هستند.
اين آمار از بين كشورهاي صنعتي چون استراليا، كانادا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ژاپن، ايسلند، لوگزامبورگ، هلند و انگلستان گرفته شده است و به وضوح ديده مي شود كه براي سنگين تر كردن رقابت بعضي كشورها از خارج از قاره اروپا انتخاب شد ه اند. شايان ذكر است برايتان بگوييم كه يكي از موثرترين منابع سود آور انگلستان بين ۱۲ منبع سودآور، تلاش هاي اين كشور در عرصه هوافضا است. با داشتن شركت موتورسازي چون رولزرويس (Rolls Royce) و سازمان هوافضاي انگلستان
(British Aerospace) بايد چنين انتظاري از كشور انگلستان هم داشت.

علم
ايران
تكنيك
جامعه
داستان
دهكده جهاني
رسانه
عكس
ورزش
هنر
|  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  داستان  |  دهكده جهاني  |  رسانه  |  عكس  |  علم  |
|  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |