جمعه ۸ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۱
به زودي برچيده مي شود
بازار سياه دارو
آيا وزارت  بهداشت و دستگاه  قضايي برنامه مشخص مشتركي براي موضوع بازارسياه دارو در دست دارند
001920.jpg
«يه دكتر هست كه توي بالاي شهر مطب داره دماغ عمل مي كنه عالي، دماغ «مي مي جون» رو سه هفته پيش عمل كرد ماه شده. جالب تر اينه كه بدوني براي هر عمل ۵۰۰ هزار تومان مي گيره. به نظرم ضرر نداره امتحان كني. بهتر از اينه كه يك ميليون پول بدي.»
اين جمله ها را بيشتر ما شنيده ايم به خصوص وقتي بحث عمل هاي زيبايي پيش مي آيد مردم سعي مي كنند اين عمل ها را با كمترين هزينه و بهترين نتيجه انجام دهند.

ارزاني بي حكمت
گفته اند هيچ «ارزاني بي حكمت نيست» هر چند شايد اين ضرب المثل هميشه كاربرد نداشته باشد. اما شكايت هاي انباشته شده از اين نوع كار و ضرب المثل  مرجع را به عنوان يك اصل براي ما جا مي اندازد.
001917.jpg

طبابت هاي بدون تخصص توسط برخي پزشكان و يا حتي كساني كه پزشك هم نيستند دردسرهايي را پديد آورده است كه لزوم كارشناسي هرچه بيشتر بر اين نوع جرم ها را افزايش داده است. از سوي ديگر برخي تخلفاتي كه از سوي پزشكان در هنگام درمان بيماران - اعمال جراحي و يا مداواي دارويي - اعمال مي شود و تعيين حد و مرز مجازات براي پزشكان و يا آسيبي كه در اين موارد بر بيماران وارد مي شود ضرورت نظريه هاي تخصصي را در موارد گوناگون گوشزد مي كند.
دادسراي جرايم پزشكي
دادسراي ويژه جرايم پزشكي، دارويي و بهداشتي كشور اواسط هفته گذشته افتتاح شد. با توجه به مشكلاتي كه در پرونده هاي جرايم پزشكي و دارويي كشور به وجود مي آيد لزوم ايجاد دادسرا به عنوان نهمين دادسراي تخصصي كشور بيش از پيش احساس مي شد.
قاچاق دارو
رئيس انجمن داروسازان كشور ضمن تاكيد بر اين كه دادسراي فوق مي تواند گام مهمي در برخورد با قاچاق دارو در كشور بردارد، گفت: بازرسان وزارت  بهداشت داروهايي را كه در ليست دارويي كشور نيستند از سراسر كشور جمع آوري مي كنند.
سيد جمال سعيد واقفي معتقد است: قاچاق دارو در كشور باعث سودآوري عده اي و مصرف خودسرانه داروها بدون توجه به عوارض آن از جانب عده ديگري از مردم مي شود.
001923.jpg

وي تاسيس دادسراي ويژه جرايم پزشكي، دارويي و بهداشتي را گام مهمي براي جلوگيري از گسترش قاچاق دارو دانست.
از سوي ديگر وزير  بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه پرسيد: «آيا وزارت  بهداشت و دستگاه  قضايي برنامه مشخص مشتركي براي موضوع بازارسياه دارو در دست دارند؟ مي گويد: برنامه مشخص و مشتركي در اين باره وجود ندارد اما هردوي اين نهادها تلاش خواهند كرد تا در زمينه هايي از قبيل بهداشت آب، غذا ، محيط، استاداردها و... در حوزه اختيارات خود بررسي ها و برخوردهاي لازم را
به عمل آورند.»
رسيدگي تخصصي
دكتر پزشكيان ويژگي بارز دادسراي ويژه جرايم پزشكي، دارويي و اموربهداشتي را رسيدگي تخصصي به پرونده هاي مربوط به اين جرايم دانست واظهار اميدواري كرد كه وزارت درمان، بهداشت و آموزش پزشكي بتواند كارشناسان موردنياز اين دادسرا را تامين كند و هماهنگي هاي لازم را براي رسيدگي به پرونده ها انجام دهد. به نظر مي رسد اين همكاري مشترك ميان قوه قضاييه و وزارت  بهداشت، درمان و آموزش پزشكي آينده اي شفاف و روشن خواهد داشت. بايد منتظر بود و ديد كه آيا اين همكاري نتيجه اي ثمربخش خواهد داشت؟

يادداشت
ناهنجاري هاي اجتماعي
محمدرضا طوراني
001908.jpg

۱ - رويكرد عقلگرايي
افزايش سطح كمي و كيفي عقلگرايي باعث پرهيز از احساس گرايي در جامعه مي شود. در ضمن اين رويكرد با ترويج آموزش هاي منطقي در سطوح مختلف باعث افزايش حس بلوغ زودرس عقلي در نوجوانان مي شود. در نتيجه ما شاهد گرايش نوجوانان به فعاليت هاي علمي، فرهنگي و هنري و به تبع آن ارتقاي سطح رقابت در ميان آنان نسبت به فعاليت هاي جدي علمي، فرهنگي و هنري خواهيم بود.
آگاهي و شناخت عمومي در ميان سطوح مختلف نوجوانان آرام آرام نضج مي گيرد و حس اعتماد به نفس در نوجوانان افزايش مي يابد و اين به نوبه خود عاملي جهت ايجاد مصونيت بخشي در مقابل آسيب ها خواهد بود.
۲ - مشاركت اجتماعي
وجود چنين رويكردي به نوبه خود باعث ارتقاي احساس مسئوليت اجتماعي شده و مسايل اجتماعي به عنوان مسايل عامه مردم تلقي مي شود نه فقط مسايل حكومتي، در اين بين شاهد بروز و تقويت پشتوانه مردمي در برنامه هاي دولتي جهت مقابله با مسايل اجتماعي خواهيم بود و اين امر باعث افزايش احتمال موفقيت برنامه هاي دولت خواهد بود. در پي اين فرآيند ثبات اجتماعي در جامعه تقويت شده و يكي از بسترهاي مناسب جهت كاهش بروز آسيب هاي اجتماعي فراهم مي آيد.
۳ - برنامه ريزي براي اوقات فراغت
برنامه ريزي اصولي براي اوقات فراغت جوانان و نوجوانان داراي دو كاركرد پنهان و آشكار است:
اولين اثر مطلوب اين امر درگير ساختن جوانان و نوجوانان به تفريحات سالم و مشروع است كه در نتيجه اين نوع تفريح ها در جامعه نهادينه خواهد شد و آرام آرام گرايش جوانان و نوجوانان به تفريحات ناسالم و نامشروع كمرنگ شده و باعث عدم ايجاد بستر مناسبي براي رشد و گسترش
خرده فرهنگ هاي كجرو خواهد شد. لذا مشاهده مي شود جمع اثرات پنهان و آشكار برنامه ريزي اصولي براي اوقات فراغت جوانان و نوجوانان باعث نفوذ و گسترش آموزه هاي فرهنگي و اجتماعي در سطح رفتارها و مناسبات اجتماعي مي شود و به عنوان يكي از روش هاي اصولي جهت كاهش آسيب ها و ناهنجاري هاي اجتماعي تلقي مي گردد.
۴ - پالايش فرهنگي
001905.jpg

منظور از پالايش فرهنگي زدودن عناصر متحجرانه و متجددانه از ساختار فرهنگ است. اين رويكرد تقويت ارزش ها، هنجارها و الگوهاي رفتاري فرهنگ خودي را به دنبال دارد. در ضمن بايد در همين راستا تلاش موثر جهت بومي سازي فرهنگ جذب عناصر مثبت فرهنگ بيگانه و دفع عناصر منفي آن نيز صورت پذيرد. چرا كه جهت تنظيم مناسبات اجتماعي افراد و گروه ها براساس فرهنگ خودي بايد ارزش ها، هنجارها و الگوهاي رفتاري فرهنگ بومي در جامعه گسترش يابد تا بدين وسيله بتوانيم ميزان احساس مسئوليت اجتماعي و جريان يافتن نظارت اجتماعي كه همان اصل
امر به معروف و نهي از منكر است را در جامعه ارتقا دهيم.
۵ - مصونيت بخش فرهنگي:
۱- رويكرد جامعه محوري جهت مبارزه و مهار آسيب ها و ناهنجاري هاي جامعه كه باعث افزايش پذيرش عمومي پليس، مقبوليت و مشروعيت اجتماعي نيروي انتظامي گرديده است.
۲- تخصصي كردن پليس جهت انجام ماموريت هاي خود كه در نتيجه ارتقاي سطح شناخت و آگاهي و همچنين احاطه و اشراف نسبت به مسايل سطح جامعه به وجود آمده است و در اين بين شاهد افزايش كارآمدي و اثربخشي عملكرد اين نيرو هستيم، اما اين سعي و تلاش احتياج به تقويت، پشتوانه و دلگرمي همه نهادها و بخش هاي مختلف جامعه دارد تا بتواند از اين طريق در سالي كه به فرموده مقام معظم رهبري سال نهضت خدمت رساني نامگذاري شده است بهترين و مطلوب ترين خدمات را به مردم عزيزمان ارايه دهند.

قتل هاي تهران
مرخصي آدمكش ها
001929.jpg
اين هفته تهران هم با وقوع چند قتل رقم خورده است. در ميان آن وقايع ماجرايي مي رفت تا فرضيه يك سري قتل سريالي را قوت ببخشد اما گويا كه حكايت و انگيزه هاي ديگري داشته است.
به هر حال حادثه هاي منجر به قتل و جنايت منجر به قتل در اين هفته تهران با يك كاهش در ميزان وقوع مواجه بود! گويا آدمكشان به مرخصي رفته بودند.
دامادي كه به مرخصي نرفته بود
001932.jpg

ساعت از ۱۰ صبح روز سه شنبه ۲۸ آبان ۸۲ گذشته بود كه صداي شليك چندگلوله در خانه اي واقع در شهرك غرب تهران به گوش رسيد.
در اين ماجرا يك جوان به نام «بهزاد» مادرزن و خواهرزنش را هدف گلوله هاي اسلحه شكاري خود قرار داد و از محل متواري شد. در اين ماجرا «فاطمه»،  مادرزن بهزاد در دم جان سپرد و «مرضيه» پس از ۲۴ ساعت در بيمارستان آتيه فوت كرد.
پس از اين بازپرس مجيد متين راسخ و بازپرس بهروز هنرمند در دو مرحله رسيدگي به ماجرا را آغاز كردند ولي براساس يك تحليل احتمال خودكشي بهزاد بيشتر قوت گرفت.
كارشناسان جنايي معتقدند در پي وقوع قتل هاي خانوادگي نظير آنچه در شهرك غرب روي داده است
سه حالت متصور خواهد بود. يكي معرفي قاتل پس از پشيماني، ديگري وقوع جنايت هايي مشابه و قرباني شدن اعضاي ديگر خانواده و بالاخره احتمال خودكشي. با توجه به اين كه بهزاد هنوز جنايت ديگري مرتكب نشده و حداقل همسرش مهرانه هنوز سالم است و با توجه به اين كه هنوز خود را معرفي نكرده احتمال خودكشي وي قوت گرفته است. با اين حال با گذشت چند روز از وقوع اين دو جنايت كارآگاهان جنايي در تحقيقات خود مشخصاتي از جمله عكس بهزاد را به دست آوردند. وي مهندس مكانيك و جواهرفروشي ورشكسته بوده است. مادرزنش فاطمه مدتي قبل به اتهام ايجاد مزاحمت از سوي بهزاد شكايتي عليه او مطرح كرده بود. بازپرس ويژه قتل تهران بهروز هنرمند، دستور چاپ عكس اين مرد جوان موتورسوار را صادر كرد تا هر كس از مخفيگاه وي باخبر است اطلاعي از او به دادسراي جنايي اعلام كند.
ديگر قاتلي كه
به مرخصي نرفته بود
001935.jpg

با وجود فرضيه قوي اي مبني بر قتل سريالي زنان به شيوه خفه كردن،  يك زن ديگر به همين شيوه خفه شد. اما از بد حادثه و بدشانسي تئوري پرداز فرضيه قتل سريالي زنان، كارآگاهان و بازپرس ويژه قتل در اين ماجرا به شوهر صيغه اي مقتول مظنون اند. زيرا انگيزه اي براي ارتكاب جنايت براي او متصورند.
اين جنايت در حالي برملا شد كه صاحبخانه زن
۳۰ ساله اي به نام «فاطمه» با گذشت دو روز متوجه استمرار صداي بلند تلويزيون خانه وي شد و پس از بارها مراجعه و عدم توجه، پليس را خبر كرد. در پي حضور پليس مشخص شد كه فاطمه به وسيله يك پارچه قرمزرنگ خفه شده است.
بهروز هنرمند، بازپرس ويژه قتل در رسيدگي به پرونده اين زن، شوهر صيغه اي او كه عليرضا نام دارد را تحت تعقيب قرار داده است. براساس بررسي هاي نخستين پليس عليرضا از سال ۸۰ همسر صيغه اي فاطمه بوده و به نظر مي رسد به تازگي از ارتباط فاطمه و مرد ديگري باخبر شده و از او انتقام گرفته است.
تحقيق براي شناسايي
يك قاتل فراري
كشف جسدي در بزرگراه خاوران در يك پيكان سفيدرنگ ماموران كلانتري ۱۶۷ دولت آباد را برآن داشت تا موضوع را به پليس آگاهي ري گزارش كنند.
مقتول يك افسر جوان به نام «سليمان» است و در تجسس هاي پليسي نيز پنج پوكه در خودرو كشف شده است. تحقيق در اين باره در آگاهي ري ادامه دارد.

خبر
دزد يك پا
001914.jpg

دزد يك پا در كلانتري شناسايي شد. نقص هاي جسمي گاهي مي  تواند راهگشا باشد و گاهي نيز مي تواند دردسرساز باشد.
سه كيف قاپ حرفه اي پس از دستگيري خود اعتراف كردند همگي زيرنظر اصغر «معروف به يك پا» كه يك سارق حرفه اي است كار مي كنند.
يك  پا بودن اصغر رد مناسب و پررنگي براي تعقيب او به ماموران داد.
بالاخره دو ماه پس از دستگيري سه كيف قاپي كه در گروه اصغر (يك پا) فعاليت مي كردند،هفته گذشته يكي از ماموران كلانتري به فرد يك پايي مظنون شد. مرد يك پا پس از درگيري با مامور كلانتري به كلانتري منتقل شد.
بنا به گزارش خبر جام جم پس از انتقال اصغر يك پا به كلانتري هويت واقعي وي كشف شد.
اين يك پا اعتراف كرد كه تاكنون ۱۷ فقره گردنبند قاپي از خانم ها و سرقت كيف داشته است.
اصغر به دليل اين كه چندي پيش در يك تصادف پاي خود را از دست داده و از پاي مصنوعي استفاده مي كند در ميان ديگر همدستانش به سارق يك پا مشهور است.

گاز واژگون شد
يك دستگاه تريلر حامل گاز واژگون شد.
به علت واژگون شدن اين تريلر حامل گاز و نيز خرابي تانكر ديگري كه حامل بنزين بود جاده تهران ـ فيروزكوه مسدود شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان كشور مسدودبودن محور تهران ـ فيروزكوه ۲۲ ساعت ادامه داشت.
مديركل راه و ترابري تهران در اين  باره گفت: «اين حادثه با هوشياري و تلاش مجدانه راهداران اين اداره كل در مسير تهران ـ فيروزكوه از بروز فاجعه انساني جلوگيري كرد.»
صديقي با اشاره به اين كه از مسير تهران ـ فيروزكوه روزانه ۴۰ هزار تردد خودرو انجام مي شود گفت: اگر هوشياري راهداران و همكاري مجدانه نيروي انتظامي صورت نمي گرفت اين تانكر در آستانه انفجار، حادثه مي آفريد.
001911.jpg

پولتان را به حمام نبريد
اگر قصد داريد به حمام هاي عمومي برويد از همراه بردن پول خودداري كنيد. هفته گذشته دو دزد مسلح در حالي كه از نقاب براي پوشاندن چهره شان استفاده مي كردند به يك حمام عمومي دستبرد زدند.
جمعه گذشته دزدان با ورود به حمامي در خيابان سرچشمه پس از حمله به صاحب حمام و كتك زدن كارگران و دو مشتري كه براي پاكيزگي روز جمعه به حمام آمده بودند، همه را در يك حمام نمره خصوصي زنداني كردند.
بنابر خبر جام جم اين دزد ها پس از گشودن
گاو صندوق حمام ۶۰۰ هزار تومان پول حمام و مقداري پول از مشتريان را ربوده و فرار كردند. دقايقي پس از رفتن دزدها. صاحب حمام پس از باز كردن در حمام نمره اي كه در آن زنداني شده بودند از پليس درخواست كمك كرد.
صاحب حمام در شكايت خود به بازپرس شعبه سوم بازپرسي دادسراي جنايي گفت: «وقتي كه مي خواستيم حمام را تعطيل كنيم، دو نفر نقابدار وارد حمام شدند و مرا تهديد كردند و پس از آن ما را داخل يك نمره خصوصي زنداني كردند، در برابر مقاومت يك مشتري او را كتك زدند، به من گفتند اگر كليد صندوق را به آنها ندهم ما را خواهند كشت.»
اين صاحب حمام در ادامه گفت: «پس از زنداني شدن، ما را تهديد كردند كه تا يك ساعت حق
خارج شدن از آن جا را نداريم.»
بازپرس سعيد رضايي دستور تحقيق و پيگيري در اين زمينه را در پليس تهران صادر كرد و شاكيان با حضور در اداره تشخيص هويت اطلاعات مربوط به سارقان را ارايه كردند.

يادداشت
قرباني جنون
مهشيد مجلسي
همين كه صفحه روزنامه هاي تلنبار شده اين هفته را ورق زدم جاخوردم. يه خبر از صفحه حوادث. آخه همين چند وقت پيش بود كه يه خبر مشابه اون خونده  بودم همين شد كه از شدت ترس تصميم گرفتم بشينم و اين دو تجربمو بنويسم شايد يه راه حل براي غلبه بر ترسم پيدا كنم و ماجرايي كه منو ترسونده بود دو حادثه آدم ربايي بود. آره دو ماجراي زن ربايي و حالا من داشتم به خودم فكر مي كردم. به خودم كه مشابهت هايي بين زندگيم و دو حادثه تو روزنامه وجود داشت.
وقتي با ماشينم برمي گردم خونه
اولين ماجرايي كه منو ترسونده بود و حالا با ديدن خبر تازه روزنامه داشتم بهش دوباره فكر مي كردم، ماجراي ربودن زني با ماشينش بود. آخه ياد شبايي افتادم كه با رنو فكستني ام به خونه برمي گردم و به لطف داشتن همين چارچرخه خيلي شب ها تا ديروقت سركار مي مونم و بعد با خيال راحت در حالي كه ترافيك هم تموم شده به خونه برمي گردم.
تو اون ماجرا زني به نام «سارا» كه يه چند سالي از من بزرگتر بود بعد از رسوندن دوستش به خونش برگشت و دم در وقتي مي خواست در پاركينگ آپارتمان را باز كند چهار مرد خودش و ماشينش را دزديدند. واي... باز خدا را شكر كه اسم من «سارا» نيست و من هم ۴۰ سالم نيست و گرنه كابوس هر شبم همين مي شد! آن چهار نفر «سارا» را تا شهرري بردند و در يك جاي خلوت همگي با هم او را اذيت و آزار دادند.
آخر سر هم موبايل و كيفش را با پرايدي كه به هزار ضرب و زور قسطي خريده بود دزديدند و بدون كرايه برگشت رهايش كردند. از روزي كه اين ماجرا را در روزنامه خواندم همش خودم را جاي «سارا» مي بينم. حتي يه لحظه هم نمي توانم آروم بگيرم. گاهي وقتا فكر مي كنم آدم بميره ولي خاطره گذشته، اون هم تحمل اذيت و آزار چهار نفر رو با خودش يدك نكشه.
وقتي اين خبر رو خوندم تا يكي دو هفته جرات نداشتم با ماشين شبا به خونه برگردم. زندگيم مختل شد، چون با اتوبوس برمي گشتم و مجبور بودم كار رو با استراحت و خونه قاطي كنم. حتي يه شب كه خيلي خسته بودم دلمو به دريا زدم و با تاكسي راهي خونه شدم. وسطاي راه نگاه به بغل دستيام كردم ديدم همه مردند. يه دفعه يادم افتاد كه يك سري زورگير به عنوان مسافر خانومارو سوار مي كردن و بعد... اون شب اونقدر به خودم بد و بيراه گفتم كه نفهميدم كي خوابم برد. آخه اينم شد زندگي! از روز بعدش بود كه دوباره تصميم گرفتم با ماشينم برم سركار و شبا حداقل زودتر برگردم خونه ولي هنوز كابوس اون چهار نفر رو به همراه داشتم كه اين خبر جديد منو دوباره با وحشتي جديد روبه رو كرد.
001926.jpg

اگه پياده برگردم خونه چي
تازه حالا كه دوباره با ماشين مي رم سركار و برمي گردم ياد يكي دو هفته گذشته افتادم كه پياده به خونه مي رفتم. آخه تو اون خبر نوشته بود كه دو جوون موتورسوار يه دختر ۱۷ ساله رو سر راه مدرسه تا خونه به زور دزديدن و بعد به يه خونه بردنش و باز هم ماجراي اذيت و آزار.
يادم افتاد كه چند بار چند موتورسوار با شدت از كنارم گذشتن و حتي بيخ گوشم جيغ كشيدن و چقدر من ترسيدم. بماند ماشينايي كه رانندشون جاي بابام بودن و هي بوق مي زدن تا سوار شوم. راستي چقدر همه چيز مسخره  شده، ديگه هيچ كي جاي خودش نيست. جاي خودش فكر نمي كنه. آخه چرا يه مرد جاافتاده كه از قيافش مي شه فهميد زن و بچه داره، بايد انرژيشو تو خيابان صرف كنه نه جاي ديگه. دوباره دو ماجرايي كه خوندم رو به ياد آوردم. آخه چرا به خاطر برقراري يه رابطه كوتاه مدت كه به شدت به عواطف و احساسات آدما بستگي داره يه نفر يا چند نفر به زور متوسل مي شن؟!
هنوز اين پرسش تو ذهنم به درستي نگذشته بود كه ياد چند وقت قبل افتادم. اون روزي كه پنج تا جوون رو تو ميدون آزادي و لويزان اعدام كردن.
جرمشون همين بود. ربودن زنان و دخترا و اذيت و آزار اونا. آخر ماجرا همينه. حالا خوب يادم اومد يه روز يك شنبه بود، هفتم مهر سال ۱۳۸۱. باند كركس ها. تو روزنامه ها اونا رو به اين اسم معرفي كرده بودن. بعدش هم يادمه چند تا خبر راجع به اين كه «كركس هاي» اهواز، شيراز، فولادشهر، اصفهان و... دستگير كردن يا اعدام، خوندم. جالبه آخر خط كه معلومه. يعني حتي اگه سراغ من بيان و بعد من شكايت كنم و بگيرنشون اعدامشون مي كنن ولي تموم نمي شه. يعني ماجرا تموم نمي شه. چون مشكل با مجازات و اعدام حل نمي شه. اونا بيمارن. آره اونا نمي دونن كه با هر وضعيت خوب يا بد حالي كه دارن از هر قشر و طبقه اجتماعي كه هستن بايد چطوري درد خودشونو درمون كنن. دلم سوخت و فكر كردم چرا ما بايد قرباني بيماري چند جوون بشيم!

آخرين خبرها
ياسر عرفات رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين از عملكرد نماينده فلسطين در نشست دادگاه لاهه براي بررسي ديوار حايل ابراز رضايت كرد.
بيش از ۲۰۰ نظامي آمريكايي در راه بازگشت به كشورشان از عراق وارد پايگاه هوايي اينجرليك تركيه شدند.
در پي انتشار گزارش هاي دولت آمريكا درباره كاهش ذخاير بنزين در اين كشور بهاي هر بشكه نفت خام سبك آمريكا در بازار نيويورك چهارشنبه حدود يك دلار افزايش يافت.
رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي از توجه ويژه دولت و مجلس در بودجه سال ۸۳ به بخش صنايع و معادن خبر داد.
پارلمان جمهوري چك روز چهارشنبه با اعزام ۱۰۰ سرباز اين كشور به افغانستان موافقت كرد.
فرانكو فراتيني وزير امور خارجه ايتاليا گفت: ايتاليا از ناتو مي خواهد به منظور تقويت جنگ با تروريسم شراكت راهبردي گسترده اي را با كشورهاي عرب حاشيه مديترانه تشكيل دهد.
در پي اوج گرفتن بحران هائيتي و حاكم شدن هرج و مرج بر سراسر اين كشور شوراي امنيت سازمان ملل ديروز در جلسه اي اضطراري بحران هائيتي را بررسي مي كند.
به خبرنگاران در پرو فقط ۳۰ دقيقه فرصت داده شد تا از دو موميايي كه حدود دو هفته پيش نزديك مدرسه اي كشف شده بود، ديدن كنند.
شركت خطوط هوايي آلمان - لوفت هانزا - از ضرر مالي ۹۸۰ ميليون يورويي خود در سال ۲۰۰۳ خبر داد. به گزارش شبكه تلويزيوني يورونيوز، شركت هوايي لوفت هانزاي آلمان در سال ۲۰۰۳ بيش از ۹۰۰ ميليون دلار ضرر مالي داشت.
ماموران امنيتي كاخ سفيد روز چهارشنبه مردي را كه با عبور از نرده هاي اطراف كاخ سفيد وارد محوطه چمن اين كاخ شده بود بازداشت كردند.
به گزارش خبرگزاري رويتر از واشنگتن شاهدان گفتند اين مرد كه نامش اعلام نشده است كاپشن و شلوار جين به تن داشت و عينك آفتابي به چشم زده بود.
يك هيات عراقي در لندن موضوع ترغيب سرمايه گذاري شركت هاي انگليسي در عراق را مورد بحث و بررسي قرار داد.
سازمان فضانوردي آمريكا - ناسا - اعلام كرد: با برطرف شدن نگراني هاي اوليه درباره امنيت فضانوردان مستقر در ايستگاه فضايي بين المللي به آنان اجازه داده است اين هفته در فضا راهپيمايي كنند و ايستگاه فضايي را خالي بگذارند.
قانون اساسي اروپا در يك بازي اينترنتي ميان دانش آموزان اين قاره محك خواهد خورد. به گزارش شبكه تلويزيوني يورونيوز، دانش آموزان مدارس اتحاديه اروپا در يك بازي اينترنتي به سؤالات مربوط به قانون اساسي اروپا پاسخ مي دهند.
به گزارش شبكه تلويزيوني سي ان ان، سازمان ملل متحد در گزارشي اعلام كرد، اتباع روسيه در صدر فهرست پناه جوياني قراردارند كه پناهندگي در كشورهاي صنعتي جهان را خواستارند.
به گزارش شبكه تلويزيوني سي ان ان، شورشيان كلمبيا موسوم به فارك در نبردي پنج ساعته با نيروهاي دولتي در جنوب غرب اين كشور ۱۵ نظامي را به قتل رساندند.
جورج دبليو بوش رئيس جمهور آمريكا روز چهارشنبه از روسيه خواست تا دو پايگاه نظامي خود را كه از زمان شوروي سابق در گرجستان برپا شده است، تعطيل كند.
كالين پاول وزير امور خارجه آمريكا گفت: ديوار حايل كه اسرائيل در حال احداث آن در كرانه باختري رود اردن است مانع غيرقابل عبوري براي دستيابي به پيشرفت در اجراي طرح صلح بين المللي موسوم به نقشه راه نيست.
خبرنگار شبكه تلويزيوني الجزيره در فلسطين از زخمي شدن ۳۵ نفر از اهالي روستاي البعنه الجليل بر اثر درگيري با نظاميان رژيم صهيونيستي خبر داد.
اين منبع درگيري ساكنان اين منطقه با نظاميان اسرائيلي را شديد توصيف كرد اما به جزييات بيشتر اشاره نكرد.
سربازان ژاپني كه قرار است در قالب يك ماموريت انساني در عراق مستقر شوند روز چهارشنبه تمرين نظامي جنگ در صحرا را در بيابان هاي شمال كويت اجرا كردند.
محمود الابرش، رئيس پارلمان سوريه، روز چهارشنبه گفت: اسراييل بايد در امكان صلح با سوريه تجديدنظر كند زيرا سوريه وزنه مهمي در منطقه است.
منابع ديپلماتيك اعلام كردند: دو دختر ژان برتراند اريستيد رئيس جمهوري هائيتي روز چهارشنبه اين كشور را به مقصد آمريكا ترك كردند.
مذاكرات شش جانبه درباره مسئله هسته اي كره شمالي پنج شنبه براي دومين روز پياپي آغاز شد.
ديپلمات ها و مسئولان امور بازرگاني روز چهارشنبه اعلام كردند: در مذاكراتي كه اين هفته برگزار شد عربستان به عضويت در سازمان تجارت جهاني نزديك شد و احتمالاً مذاكرات مربوط به عضويت عربستان در اين سازمان تا نيمه امسال به پايان خواهد رسيد.
نخست وزير ايتاليا دستور داد همه برنامه هاي طنز هفت شبكه تلويزيوني متعلق به او قطع شود به گزارش شبكه تلويزيوني بي بي سي، سيلويو برلوسكوني نخست وزير ايتاليا دستور داد تمام برنامه هاي طنز از هفت شبكه تلويزيوني در مالكيت او قطع شود. داريوفو بازيگر ايتاليايي طنز گفت: ما در برنامه هاي طنز دروغ ها و ساير مسايل دولت برلوسكوني را به اطلاع مردم مي رسانيم.

ايران
تكنيك
جامعه
داستان
دهكده جهاني
رسانه
عكس
علم
ورزش
هنر
|  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  داستان  |  دهكده جهاني  |  رسانه  |  عكس  |  علم  |
|  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |