جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۶
كاميون FH16 ساخت شركت ولوو
قوي ترين، امن ترين، بهترين
عميد نمازي خواه
002103.jpg
002106.jpg

تاكنون در صفحه ماشين روزنامه همشهري همواره بحث پيرامون ماشين هاي سبك بود. ولي امروز مي خواهم دو نمونه از ماشين هاي سنگين را كه هر كدام متعلق به يك شركت بزرگ در صنايع خودروسازي هستند به شما معرفي كنم. كاميون ها و به ندرت اتوبوس ها نيز طرفداران خاص خود را دارند و در دهه اخير ميلادي اين طرفداران به گونه اي زياد شده اند كه هر ساله مسابقات مهيج و پرخطر اتومبيلراني را تبديل به جدال سخت ماشين هاي سنگين و كاميون ها كرده اند. در اين ميان ماشين هاي سنگين بايد اولاً وظيفه خود را كه اكثراً حمل ونقل بار و مسافر است به خوبي انجام دهند و در مرحله بعد بايد نيازهاي خاص مردم و طرفداران خاص خود را برآورده كنند. جالب است بدانيم كه
حمل و نقل جاده اي از سال ۱۹۹۸ ميلادي تاكنون ۳۸ درصد افزايش داشته و اين نشان دهنده گرايش كشورها به حمل و نقل از طريق كاميون هاست و من قصد دارم كه امروز جديدترين و قوي ترين كاميون دنيا و اتوبوس دنيا را به شما معرفي كنم.

در ميان برجسته ترين مدل هاي كاميون كه تاكنون شركت هاي بزرگ ساخت ماشين هاي سنگين مانند ولوو، اسكانيا، ماك، داف و... ساخته اند امسال موجودي خارق العاده پا به عرصه حمل و نقل گذاشت. اين موجود جديد از همه لحاظ نسبت به كاميون هاي ديگر برتري دارد.
مهندسان در ساخت آن نهايت وسواس در طراحي را به كار برده اند. اين كاميون از نظر قدرت از قوي ترين هاي حال حاضر محسوب مي شود. اين موجود شگفت انگيز ولوو FH16 نام دارد. FH16 از يك موتور ۱۶ ليتري بهره مي برد كه مي تواند با بازده بسيار بالا و توان خروجي ۶۱۰ اسب بخار بيشترين گشتاور را براي چرخ هاي محرك FH16 به وجود آورد. با تجربه بسيار خوب، طراحان و مهندسان شركت ولوو به دنبال ساخت كاميوني بودند كه هيچ كدام از نواقص نسل هاي قبل كاميون ها را نداشته باشد.
FH16 در واقع طرح پيشرفته اي از مدل FH12 است كه در پاييز سال ۲۰۰۱ ميلادي ساخته شد. با اين تفاوت كه در FH16 مشخصات منحصر به فردي وجود دارد كه در هيچ كدام از كاميون هاي ديگر ديده نمي شود.
معاون بخش كاميون هاي شركت ولوو آقاي جرما هالونن (Jorma Halonen) درباره FH16 مي گويد:  FH16 كاميوني است كه براي انجام هر ماموريتي ساخته شده و من معتقدم كه در آينده ما شاهد تاثير بسيار زياد FH16 در حمل و نقل بين المللي به خصوص در قاره اروپا خواهيم بود زيرا FH16 قوي ترين كاميون دنياست.
قلب اين كاميون موتوري به نام D16C است. يك موتور پيشرفته و مدرن احتراقي ـ ديزلي كه شش سيلندر دارد و با حجم موتوري حدود
۱/۱۶ ليتر توان خروجي آن بستگي به استفاده راننده دو حالت دارد. در حالت اول ۵۵۰ اسب بخار و در حالت دوم ۶۱۰ اسب بخار است.بيشينه گشتاور اين موتور ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰ نيوتن متر است كه دور موتور ۹۵۰ تا ۱۵۰۰ دور در دقيقه به دست مي آيد. اين موتور به سيستم (VEB (Volvo Engine Brake نيز مجهز است.
طراحان موتور از جديدترين شيوه ها براي دستيابي به بالاترين بازده استفاده كرده اند. اين موتور تزريقي (انژكتوري) است و هر سيلندر آن چهار سوپاپ دارد. در واقع پايه اساسي طراحي آن از روي موتور D9A است كه از طرف شركت ولوو در سال ۲۰۰۱ به عنوان يك موتور مفهومي معرفي شد. با وجود وزن بسيار كم و مصرف سوخت بسيار پايين و كمترين لرزش توانسته است به سه استاندارد برجسته اروپايي دست يابد.
دو نوع جعبه دنده (چهاردنده) بر روي FH16 تعبيه شده است. اين كاميون همان طور كه مي توان از مارك شركت سازنده آن كه ولوو است انتظار داشت ماشيني بسيار امن است.
شركت ولوو از معروف ترين شركت ها در زمينه امنيت خودرو است. اين مسئله در FH16 به وضوح نمايان است؛ از تمامي سيستم هاي پيشرفته امنيتي در FH16 استفاده شده كه به عنوان مثال سيستم ACC Active Cruise Control)) وظيفه سنجش فاصله كاميون با خودروي جلويي را دارد تا به هنگام ترمز كردن هيچ تصادفي براي FH16 رخ ندهد.
با وجود اين سيستم باز هم مهندسان آرامش خاطر نداشته و تا جايي كه مي توانستند سيستم هاي ترمز آن را تقويت كردند
به عنوان مثال سامانه
تثبيت ترمز
002112.jpg

(Brake Stabilisation System) مي تواند نهايت دقت در ترمز را براي FH16 مهيا كند. ترمزهاي آن از سيستم (EBS (Electronic Brake System استفاده مي كند كه باعث عكس العمل سريع ترمزها مي شود.
سه نوع كابين (جاي راننده كاميون) مختلف مي تواند بر روي FH16 نصب شود كه در مدل هاي واگن تختخواب دار (Sleeper)، جهانگردي و مدل XL است.
FH16 به نسبت كاميون ها و مدل هاي ديگر ولوو داراي يك شمايل جديد است به گونه اي كه با نگاهي گذرا به ورودي هواي رادياتور آن مي شود آن را به خوبي از FH12 تشخيص داد. خطوطي كشيده با رنگ روشن در شبكه هاي متعدد در آن ديده مي شود و در قسمت بالاي آن نيز آرم ولوو مي درخشد. طراحي داخلي FH16 بي نظير است به گونه اي كه با استفاده از نظر تعداد بسياري از روان شناسان طراحي شده، اين طراحي باعث شادي روحيه راننده مي شود تا در هنگام رانندگي به خواب نرود. در اين كابين از مواد و آلياژهاي خاص استفاده شده است. سه نوع مختلف صندلي مي تواند بر روي FH16 نصب شود كه هر سه نوع آنها داراي ريل هاي چرخ دار در زيرشان است تا جابه جايي آنها به راحتي صورت گيرد و تودوزي آنها از چرم خالص است البته طراحي روكش ها به گونه اي صورت گرفته تا پشت راننده عرق نكند.
شركت ولوو سري هاي گوناگوني از كاميون ها را مي سازد كه هر كدام از سري ها كارآيي خاص خود را دارد و در ايران نيز سري هاي خاص آن به ندرت ديده مي شود كه در اين ميان ما با سري FH آن آشنايي بيشتري داريم. سري هاي مختلف ولوو مانند FL، FM، FH، NH، VHD، VN و VM هر كدام داراي شمايل و ظاهري خاص است. به عنوان مثال مدل هاي NH، VN و VHD دماغه دارند در صورتي كه مدل هاي FH و بسياري از مدل هاي ديگر بدون دماغه هستند و شمايلي كاملاً  متفاوت دارند.
با توجه به اين كه حمل و نقل جاده اي از سال ۱۹۹۸ تاكنون ۳۸ درصد افزايش داشته است بزرگان شركت ولوو اميد دارند كه اين افزايش تا اواخر سال ۲۰۱۰ ادامه داشته باشد و در اين صورت آنها مي توانند به يكي از بهترين آمارهاي فروش خودرو در ابتداي قرن جديد ميلادي دست يابند.
شركت ولوو ركورد جالبي در پنج سال گذشته به دست آورده است و توانسته صدهزار كاميون بفروشد و اين رقم حتي مي تواند با مجموع فروش چندين شركت ديگر توليدكننده كاميون برابري كند.

VOLVO 9900
بيشترين امنيت براي مسافران
علي مسعود سينكي
002115.jpg

يكي ديگر از بازوان تواناي حمل و نقل، اتوبوس ها هستند كه مي توانند با هربار جابه جا شدن تعداد زيادي مسافر را با خود حمل كنند. باز هم در اين جا نام يك شركت مي درخشد و آن شركت ولوو است. اين شركت پيشرفت عظيمي در صنعت ساخت ماشين هاي سنگين پيدا كرده است و مدل VOLVO ۹۹۰۰ آن جزو جديدترين اتوبوس هاي جهان محسوب مي شود. مهندسان شركت ولوو طبق عادت از بهترين وسايل براي به وجود آوردن بيشترين امنيت استفاده كرده اند. تمامي وسايل كنترل در دسترس راننده قرار دارد و تسلط خاصي بر تمامي قسمت هاي اتوبوس دارد. اين اتوبوس داراي فرمان قابل تنظيم و صندلي هاي بادي براي راننده و كمك آن است. همچنين داراي يك آينه يك پارچه با زاويه وسيع است كه راننده را كاملاً به اطراف مسلط مي كند.
از موتوري با مدل DH12 بهره مي برد كه مي تواند ۴۲۰ اسب بخار نيرو فراهم آورد و گشتاوري در حدود دوهزار نيوتن متر را به چرخ ها انتقال دهد.
اتوبوس ۹۹۰۰ در دو مدل مختلف ساخته مي شود كه به صورت دو محوره و سه محوره است.
نوع دو محوره،  وزني معادل ۱۸ تن و نوع سه محوره وزني معادل ۵/۲۶ تن دارد. سيستم ترمز به صورت ABS است و عملكرد ترمزها كاملاً با سامانه هاي الكترونيكي صورت مي گيرد. طول اين اتوبوس (نوع سه  محوره) ۷/۱۳ متر، عرض آن ۵۵/۲ متر و ارتفاع آن ۵/۳ متر است. اين اتوبوس مي تواند به دو نوع جعبه دنده مجهز باشد. نوع اول جعبه دنده دستي كه هشت سرعته (هشت دنده) است و نوع دوم كه پنج سرعته و به صورت اتوماتيك است.
اين اتوبوس داراي محفظه اي ۱۲ متر مكعبي براي گنجايش بار است. پايه طراحي ولوو ۹۹۰۰ اتوبوس قبلي شركت ولوو با مدل ولوو ۹۷۰۰ است.
طراحي ها در اين دو مدل نسبتاً يكسان است ولي موتور DH12 كه در مدل ۹۹۰۰ استفاده شده است بسيار پيشرفته تر است. اين موتور داراي شش سيلندر با حجم ۱۲ ليتر است.
002109.jpg

در اين اتوبوس امكاناتي كه براي مسافران و راننده در نظر گرفته شده بي نظير است. كف شيب دار و پنجره هاي كناري وسيع يك ميدان ديد وسيع را از هر طرف در اختيار مسافران قرار مي دهد. حالت هاي فراوان تنظيم صندلي، جاي پا، نگهدارنده سر، چراغ مطالعه و راه ورود هواي مجزا و بلندگو كه براي هر صندلي وجود دارد به همراه يك سيستم تهويه بي نظير باعث مي شود مسافرت با اين اتوبوس مطبوع و در راحتي بي نظير باشد. از ديگر ويژگي هاي مهم اين اتوبوس مي توان به دسترسي آسان به اجزاي اصلي (كه از طريق يك دريچه بزرگ در جلوي اتوبوس انجام مي گيرد) و وجود سيستم الكترونيكي مركب عيب ياب و دستگاه هاي الكترونيكي پيشرفته كه ارتباط راننده را با سيستم هاي هشدار دهنده و امنيتي تقويت مي كنند اشاره كرد.
همچنين اين سيستم ها در هر لحظه مي توانند راننده را از وضعيت قسمت هاي مختلف خودرو و چگونگي عملكرد آنها آگاه كنند و اگر اشكالي پيش بيايد بلافاصله هشدار مي دهند. لازم به ذكر است تمام اين عمليات را راننده مي تواند از طريق يك صفحه نمايش كنترل كند.
اين سيستم كار تشخيص عيب  را براي كارگاه ها آسان مي كند كه اين خود باعث صرفه جويي در وقت و افزايش ميزان ساعات كار مفيد خودرو مي شود.
تمام اين تجهيزات ولوو ۹۹۰۰ را تبديل به خودرويي ايمن، قابل اعتماد و راحت مي كند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۶:۱۲ ـ
اذان مغرب: ساعت ۲۳:۱۸
اذان صبح فردا: ساعت ۵۷:۴ذ

گزارش ماشين
خودرويي منحصر به فرد
Toyota MTRC
002097.jpg

يكي از مهم ترين مسايلي كه در اين چند دهه مهندسان ساخت ماشين ها به آن توجه داشته اند وضعيت آلايندگي خودروهاست. به طوري كه با كمترين مقدار مصرف سوخت به سرعت هاي بالا برسند و در هر صورت كمترين ميزان آلودگي را به وجود آورند. همان طور كه در بسياري از خبرها مي بينيم و مي شنويم به تازگي شركت هاي خودروسازي در فكر ساخت موتورهاي هيبريدي هستند.
002100.jpg

اين موتورها مي توانند سوختي جداي از بنزين استفاده كنند تا كوچكترين ضرري به محيط زيست نزنند. شركت هاي خودروسازي بنام آسيايي جزو پيشگامان اين صنعت به شمار مي روند و ما قوي ترين منظر اين حركت را در نمايشگاه ماشين ژنو ديديم. بله! شركت تويوتا با نمايش مدلي شگفت انگيز به نام تويوتاي مفهومي MTRC ماشين مسابقه اي سه گانه
002094.jpg

( Motortira thlon Race car) باعث تعجب همگان شد.
يك مدلي جديد Offroud با ظاهري بسيار عجيب كه بيشتر مانند ماشين هاي فضايي و تخيلي است. البته اطلاعات كامل و دقيقي از اين ماشين در دسترس نيست ولي مهندسان شركت تويوتا قول داده اند كه بين روزهاي چهارم تا چهاردهم ماه مارس امسال و بعد از انجام آزمايش هاي مختلف اطلاعات بيشتري به علاقه مندان بدهند.
002091.jpg

MTRC كه در استوديوي اروپايي شركت تويوتا به نام ED2 طـراحي شده است داراي چهار چرخ است و با يك موتور الكتـريـكي خـورشيدي كار مي كنـد و از سيستم انـتقـال قـدرت به چهارچرخ (4WD) بهره مي برد به اين جهت به آن سه منظوره مي گويند كه در سه نوع محيط مختلف مي توان از آن استفاده كرد. اين محيط ها مي توانند به صورت Offroud پيست مسابقه و جاده هاي شهري باشد
002124.jpg

قبل از اين كه اين ماشين به توليد برسد به قدري شمايل عجيبي داشت كه مي توان آن را در بازي هاي كامپيوتري نظير گرندتوريزموي چهار مشاهده كرد.

خبر
ركورد شكني لامبورگيني
002118.jpg

شركت ماشين سازي اسپورت ايتاليايي به نام لامبورگيني امسال بهترين ركورد فروش را نسبت به ۴۰ سال گذشته داشته است. اين ركورد بي سابقه در پي ساخت ماشين هايي چون ديابلو، كالاردو و مورسيلگو بوده است. در كل لامبورگيني امسال ۴۲۵ دستگاه مورسيلگو و ۸۹۰ دستگاه گالاردو را تا پايان سال ۲۰۰۳ به فروش رسانده است. البته هنوز بخش فروش شركت لامبورگيني در حال پذيرش متقاضيان ماشين هاي لوكس خود است و مي تواند آنها را تا اواسط سال ۲۰۰۴ به مشتريان تحويل دهد.محصولات لامبورگيني در قاره اروپا و به خصوص آمريكا مشتاقان بسياري دارد.
002121.jpg

اميدواري رئيس فيات
معاون شركت فيات آقاي آمبرتو آگنلي
(Umberto Agnelli) اظهار اميدواري كرد كه چندي بعد شركت فيات بسيار قوي تر از حال حاضر شود. اين جواب را آگنلي در جواب به خبرنگاران داد كه از او پرسيدند آينده فيات چه خواهد شد.آگنلي گفت: من هم اكنون از وضعيت و نتيجه فروش شركت بسيار راضي هستم و آينده اي روشن را در افق بسيار نزديك مي بينم. وي گفت با وجود ضرر چهار ميليارد يورويي در سال گذشته ما مي توانيم علاوه بر جبران خسارات، سود بالايي نيز به دست آوريم.
002088.jpg

جلوگيري از توليد سوبارو
با شكايت كارشناسان محيط زيست از ماشين آوت بك (out back) شركت سوبارو، از تاريخ ۲۸ فوريه سال ۲۰۰۴ ديگر اين ماشين توليد نخواهد شد. مهندسان شركت سوبارو اعلام كردند كه سيستم و نحوه مصرف سوخت اين ماشين بسيار شبيه  به ماشين هاي شركت داج (Dodge ) است و كارشناسان حق چنين كاري را ندارند.اين مدل كه اخيراً با گونه اي جديد به نام out back2005 طراحي شده است باعث ايجاد جنجالي در شركت سوبارو شده است.سخنگوي شركت سوبارو خانم ليزا فلمينگ (Lisa Fleming) اعلام كرد كه ما سرسختانه در مقابل چنين اعتقادات نابه جايي ايستادگي مي كنيم.از لحاظ اقتصادي و محيط زيستي هر ماشين سنگين مي تواند حداقل ۷/۲۰ مايل را با يك گالن سوخت طي كند در صورتي كه ماشين هاي سبك بايد حداقل ۵/۲۷ مايل را با يك گالن سوخت بپيمايند كه ماشين سوبارو out back چنين شرايطي را دارا نيست.
002127.jpg

شانس  اول براي رياست بنز
دكتر ولفگانگ برنهارد مردي است كه انتظار مي رود سال بعد هنگامي كه يورگن  هابرت بازنشسته شد رئيس جديد مرسدس  بنز شود .برنهارد با مرسدس بنز به عنوان مشاور كمكي مديريت مرسدس AMG در سال ۱۹۹۹ نشان مي  دهد كه او به خوبي از نياز مرسدس بنز به برنامه توليد خودروهاي اسپورت آگاه است. AMG ساخت خودروهايي با كاربري بالا را براي مرسدس بنز به عهده داشت كه موفقيت در اين كار به موفقيت در پيست مسابقه بستگي داشت.برنهارد يك مهندس برق است اما او درجه استادي در رشته بازرگاني را نيز از دانشكده كلمبيا در نيويورك دريافت كرده است.او در سال ۱۹۹۴ به گروه مرسدس بنز پيوست.
او مدير و آغازگر پروژه مرسدس بنز اس ـ كلاس
(S-Class) بود توليد اين خودرو را تا مرحله توليد هدايت كرد سپس به AMG پيوست.
او براي پست مديريت توليد در كمپاني كرايسلر در نوامبر سال ۲۰۰۰ نيز برگزيده شد.

علم
ايران
جامعه
داستان
دهكده جهاني
رسانه
شهر
عكس
ورزش
هنر
|  ايران  |  جامعه  |  داستان  |  دهكده جهاني  |  رسانه  |  شهر  |  عكس  |  علم  |
|  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |