جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۶
اينترنت وارد كليسا مي شود
002031.jpg
در اوايل سال ۲۰۰۱، كليساي ملي استراليا در راستاي جذب بيشتر مردم براي حضور در مراكز و محافل مذهبي، از ابزار نوظهوري به نام اينترنت بهره برد و افرادي كه روزهاي يك شنبه براي شركت در مراسم كليسا مي رفتند، مي توانستند ساعاتي از اينترنت به طور رايگان استفاده كنند.
بنا بر گزارش ماهنامه اخبار اديان، چندي بعد مهندسان و طراحان اينترنتي در كليساهاي پروتستان آمريكا، اقدام به راه اندازي سايت هايي كردند كه در آن به شكل همزمان افراد مي توانستند با استفاده از اينترنت در دعاهاي روز يك شنبه كليسا شركت كنند بدون آن كه نياز به طي كردن مسافت و حضور در كليسا را داشته باشند.
اين مسئله در موارد بسياري مورد انتقاد اسقف ها و كشيشاني قرار گرفت كه معتقد بودند اينترنت مردم را از كليساها دور كرده است.
رويتر با چاپ گزارش مفصلي در تاريخ ۲۸ دسامبر ۲۰۰۱ اعلام كرد كه از هر چهار مراجعه كننده آمريكايي، يك نفر براي مقاصد ديني به اينترنت رجوع مي كند.
در اين گزارش همچنان ذكر شده كه ۶۹ درصد از اين افراد در صدد يافتن منابع مطالعاتي ديني و تحقيق درباره اديان مختلف هستند و تنها ۲۱ درصد در جست وجوي متون مقدس ديني و شركت در اعمال و نيايش هاي آن هستند و مابقي نيز براي امور متفرقه به اين سايت ها مراجعه مي كنند.
در گزارش ديگري كه در اواخر همان سال توسط مركز مطالعاتي و تحقيقاتي پيواينترنت به چاپ رسيد، شمار مراجعه كنندگان امور مذهبي بين دو تا سه ميليون نفر در سال تخمين زده شد.
اسقف كن كِلسي، به عنوان يكي از نخستين كشيشان اينترنتي در مصاحبه اي با آسوشيتدپرس در اوايل سال ۲۰۰۳ گفت: كليساي اينترنتي جامعه اي جديد و به عبارتي خلق سرزميني جديد است. ما در كليساي اينترنتي تمام كارهاي جامعه ديني را انجام مي دهيم. به طور مثال عبادت هاي روزانه، خواندن كتاب مقدس، حضور كشيش براي گفت وگو و تسكين و حتي ثبت اعترافات گناهكاران در اين جامعه الكترونيك تحقق يافته است.
ربكا سامرز، مسئول مركز شوراي كاتوليكي كانزاس سيتي نيز چند ماه بعد خبر از راه اندازي جامعه اينترنتي اديان داد و گفت كه آنها بودجه قابل توجهي براي اين جامعه كه به گسترش تعاليم مسيح و حفظ مسيحيان در جهان كمك خواهد كرد، اختصاص داده اند.
براندا براشر كه از محققان و مولفان گروه تحقيقاتي بارناست، با انتشار كتابي با عنوان
Give Me that Online Religion با تاكيد بر ضرورت اجتناب ناپذير توسعه جوامع ديني در اينترنت، خبر داد كه بيش از نيم ميليون وب سايت ديني روي اينترنت فعال است كه اين تعداد هر روز رو به افزايش است. اين مسئله به فرقه هاي ديگري از مسيحيت و همچنين اديان ديگر به ويژه بوديسم سرايت كرد و آنها نيز اقدام به راه اندازي چنين مراكزي كردند. اكنون در جهان مسيحيت كليساهاي مجازي وجود دارد كه به شكلي گسترده و با مراجعان بسيار، نه تنها تمامي ويژگي هاي يك كليساي واقعي را دارند، بلكه فعاليت و ارايه خدمات آنها از تنوع بيشتري برخوردار است.
دسترسي شبانه روزي به كشيش هايي كه ساعت ها با مراجعان چت مي كنند، موسيقي هاي مذهبي كه در تمام ساعات قابل شنيدن است، استفاده از كتابخانه ها و مقالات و تحقيقات آكادميك و علمي و همچنين شركت در دعاهاي دسته جمعي و خواندن كتاب مقدس از جمله متداول ترين امور كليساهاي اينترنتي است. بزرگترين مشكلي كه كليساهاي اينترنتي با آن مواجهند تماس افراد بسيار با زبان ها و فرهنگ هاي متفاوت و مليت هاي گوناگون است.
مشكل ديگر كليساهاي اينترنتي انتقاد شديد سنت گرايان است كه همچنان معتقدند اينترنت عامل جدايي مومنان مسيحي از كليسا و قطع رابطه آنها با سازمان كشيشان است.
كن كلسي در پاسخ به اين انتقادات مي گويد: ما بايد تصميم بگيريم يا رابطه را براي هميشه قطع كنيم و هر روز شاهد كاهش مومنان باشيم يا بپذيريم اين رابطه وجود داشته باشد حتي به شكل مجازي.

روزنامه نگاري اينترنتي و تفاوت هاي آن با روزنامه نگاري سنتي
002025.jpg
در تاريخ يازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ كساني كه به روزنامه هاي اينترنتي، به عنوان مثال نسخه اينترنتي نيويورك تايمز، دسترسي داشتند مانند كساني كه بر صفحه تلويزيون سي ان ان مي نگريستند چند دقيقه پس از برخورد اولين هواپيما به يكي از برج ها، برخورد دومين هواپيما، سقوط برج ها و انفجار ساختمان وزارت دفاع آمريكا را همزمان با حادثه بر صفحه كامپيوترهاي خود ديدند.
بي بي سي ـ اما مخاطبان روزنامه هاي اينترنتي اين امتياز را بر بينندگان تلويزيون داشتند كه با مراجعه به پيوندها، پس زمينه و تاريخچه را نيز دريافت كنند. نقشه برج هاي دوقلو، طرح هواپيماهاي مسافربري، تاريخچه فعاليت هاي بزرگ تروريستي و كمي بعدتر تاريخچه شبكه القاعده و زندگينامه رهبران آن در دسترس بود.
دبيران بخش هاي گوناگون روزنامه اينترنتي به نامه هاي الكترونيك، (اي ميل هاي) خوانندگاني كه پرسش هاي خود را مطرح مي كردند پاسخ مي گفتند.
عكس ها و فيلم هاي ديجيتالي، حرفه اي يا آماتور، همزمان با وقوع حادثه بر صفحه هاي كامپيوتر خانگي منتقل مي شد و به مراجعه كننده اين امكان را مي داد كه از زواياي گوناگون به تصويرها بنگرد. افراد درگير در حادثه، متخصصان و خوانندگان معمولي نيز نظريات خود را مكتوب يا بر نوارهاي صوتي و تصويري در روزنامه هاي اينترنتي منعكس مي كردند. گپستان ها نيز به گروه هاي گوناگون امكان مي داد كه افكار و آراي خود را با يكديگر در ميان بگذارند. اين در حالي بود كه بينندگان فرستنده هاي خبري بزرگ تنها تماشاگران منفعل حادثه بودند و محكوم به ديدن و شنيدن چيزهايي كه رسانه هاي بزرگ خبري در اختيار آنان قرار مي دادند.
در ميان فعاليت هاي فرهنگي، روزنامه نگاري بيش از هر عرصه ديگري از تحولات تكنولوژيك به ويژه در زمينه اطلاع رساني تاثير مي گيرد. اينترنت چون مهم ترين دستاورد انقلاب ارتباطات به پيدايش روزنامه نگاري اينترنتي انجاميد كه رابطه نشريه و خواننده، رابطه رسانه صوتي و تصويري و مخاطب را از رابطه يك سويه به رابطه اي متقابل و ميان كنشي Interactive ارتقا داد. نشريات اينترنتي در تحقق دو كاركرد اساسي روزنامه نگاري يعني اطلاع رساني و طرح افكار و آراي متفاوت نه تنها مكانيزم هاي متفاوت سانسور، خودسانسوري، سرمايه و توزيع را خنثي كردند كه از محدوده ژورناليسم سنتي مكتوب، صوتي و تصويري فراتر رفته، كاركردهاي جديد خود را در اين عرصه خلق كردند.
در نشريات اينترنتي اگرچه از كلام بهره گرفته
مي شود اما مخاطب مي تواند به جاي خواندن يك مصاحبه، اگر خواست به نوار آن گوش دهد؛ به جاي خواندن يك گزارش خبري، فيلم آن را نگاه كند. راديو تلويزيون نيز از تصوير متحرك و صدا و پخش همزمان بهره مي گيرند اما در اين دو رسانه زمان ارتباط در اختيار مخاطب نيست. مخاطب اين رسانه ها چون مخاطب نشريات مكتوب، محكوم به دريافت اطلاعاتي است كه دبيران رسانه در اختيار او
مي گذارند. در نشريات اينترنتي زمان ارتباط در اختيار مخاطب است.
مخاطب با بهره گيري از پيوندها، اطلاعات را از ميان منابع نامحدودي كه در اينترنت وجود دارد به دلخواه خود انتخاب مي كند. در نشريات اينترنتي مراجعه كننده مي تواند نه فقط بخش هاي انتخاب شده يك گزارش يا مصاحبه كه تمامي آن را ببيند يا بشنود.
در نشريات مكتوب امكان دسترسي سريع به
داده ها وجود ندارد. اين نشريات براي تكميل يا تصحيح اخبار و گزارش هاي خود بايد تا انتشار شماره بعدي حداقل يك روز براي روزنامه ها صبر كنند. در حالي كه نشريات اينترنتي مي توانند هر لحظه با رجوع به سايت هاي ديگر داده هاي خود را تكميل يا تصحيح كنند.
در نشريات اينترنتي امكان ارسال و پخش گزارش، مقاله، فيلم، عكس و نوار صدا در اختيار همگان است. دست اندركاران رسانه هاي سنتي مكتوب، تصويري و صوتي ميزبانان مديران، سياستگذاران، كاركنان و مدعواني هستند كه براي اين يا آن گزارش و موضوع دعوت شده اند. نشريات اينترنتي ميزبان همه كساني هستند كه علاوه بر اطلاع گيري، سوداي شركت فعال در توليد نشريه و حضور خلاق در رابطه اي زنده و متقابل و چندجانبه را در سر دارند.
نشريه اينترنتي نه فقط از قيد سانسور و خودسانسوري آزاد است كه از سلطه سرمايه كه براي رسانه هاي سنتي مكتوب و صوتي و تصويري اساسي است، نيز رهاست. كاركنان نشريات اينترنتي در خانه هاي خود و نه در دفاتر پرهزينه كار مي كنند. هزينه هاي كمرشكن چاپ، كاغذ، پست و توزيع از بودجه نشريات اينترنتي حذف شده است.
شبكه جهاني وب ها و اينترنت رابطه بسته مصرف كننده منفعل و توليدكننده مسلط را به رابطه آزاد و فعال و متقابل همه انسان ها بدل كرده است. به گفته «وي پاوليك» از كارشناسان برجسته
روزنامه نگاري اينترنتي «نشريات اينترنتي انسان هاي بي تفاوت را از طريق كلمات، صدا، تصوير و فيلم درگير مي كند چرا كه اين نشريات مي توانند مجموعه هايي از مخاطبان را كه بر مبناي علاقه مشترك شكل گرفته اند به وجود آورند و از آن جا كه اين نشريات امكان نامحدودي براي ارايه متن ها، به عمق و سطوح متفاوت، در اختيار دارند، مي توانند نوعي از روزنامه نگاري را به وجود آورند كه با هيچ رسانه اي قابل سنجش نيست.»
روزنامه نگاري اينترنتي تلفيقي خلاق از چندين رسانه گوناگون است. پس دست اندركاران آن بايد تخصص روزنامه نگاري را با دانش فني همراه كنند. انتشار يك نشريه الكترونيك به ظاهر ساده و آسان است و بي دليل نيست كه در كنار نشريات اينترنتي معتبر و حرفه اي نشرياتي را مي توان ديد كه از كوچكترين معيارهاي حرفه اي بي بهره اند. برخي از كارشناسان، توليد آسان يك نشريه اينترنتي ضعيف را از جنبه هاي منفي روزنامه نگاري اينترنتي قلمداد مي كنند اما در رسانه هاي سنتي مكتوب يا صوتي و تصويري نيز مي توان به صدها نمونه اشاره كرد كه به دور از موازين و معيارهاي حرفه اي به بازار عرضه مي شوند.

يادداشت
مخابرات و درآمد هاي غير متعارف
002034.jpg
دريافت هزينه اي  براي سرويس هاي ويژه  تلفن ثابت و همراه در دنيا امري غيرمتعارف است.
در خصوص دريافت مبالغ سرويس
ID Callerتلفن همراه از سوي شركت مخابرات ايران معتقدم سرويس هايي كه در سوئيچينگ تلفن ثابت و همراه وجود دارد، در حقيقت جزو نرم افزاري است كه بر روي سيستم نصب مي شود، لذا جزو هزينه هاي سخت افزاري محسوب نمي شود و بابت آن دستگاه مجزايي خريداري نشده كه هزينه  آن از مشتركان دريافت شود، به عبارتي نرم افزار است كه در زمان خريداري تجهيزات خريداري مي شود، در نتيجه لزوماً گرفتن هزينه  اضافي در قبال ارايه  اين سرويس هاي ويژه بي معني است و دقيقاً به خاطر انحصاري بودن قضيه در بخش دولتي است.
سرويس هاي ويژه به عنوان سرويس اضافي محسوب نمي شوند و جز تعاريف و مشخصات خود سيستمي است كه از خارج خريداري شده و در كشورمان طراحي و نصب شده است. اين مورد تنها به تلفن همراه باز نمي گردد بلكه در مورد ساير سوئيچينگ هاي ديجيتال كه در تلفن ثابت نيز وجود دارد، ارايه  سرويس هاي ويژه مربوط به نرم افزار سيستم است و دريافت هزينه در قبال آن امري غيرمتعارف در دنياست.
در كشور ما به دليل انحصاري بودن مخابرات و برخي از صنايع، افزايش كيفيت مدنظر قرار گرفته نمي شود و تنها مبالغ بالاتر با كيفيت نازل ارايه مي شود و مشترك نيز نمي تواند از سرويس شركت مشابه استفاده كند.
زماني كه كارآيي سيستم در ابتدا در نظر گرفته نشود و چشم انداز درستي در سيستم وجود نداشته باشد، سيستم در كشور به صورت ناقص راه اندازي مي شود و كارآيي هاي لازم مورد استفاده قرار نمي گيرد و در زمان ارايه نيز مبالغي بابت آن دريافت مي شود.
علي مولوي
عضو هيات علمي دانشكده مخابرات

خبر
چيني ها ركورد ارسال اس .ام .اس را شكستند
آمارها نشان مي دهد در ماه ژانويه بيش از ۱۵ ميليارد و ۶۰۰ ميليون پيام كوتاه تلفني اس.ام.اس توسط كاربران گوشي تلفن همراه در چين رد و بدل شده است.
ايلنا ـ در ماه  ژانويه گذشته دارندگان گوشي تلفن همراه در چين بيش از ۱۵ ميليارد و ۶۰۰ ميليون پيام كوتاه اس.ام.اس ارسال كرده اند.
بنا بر اين گزارش، اين رقم ۹۱ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۰۲ ميلادي افزايش نشان مي دهد.
گفتني است هم اكنون چين با بيش از ۲۷۰ ميليون مشترك تلفن همراه، بزرگترين بازار تلفن همراه در جهان محسوب مي شود.اين گزارش حاكي است در سال گذشته ميلادي
۸ ميليون و ۱۰۰ هزار نفر به تعداد مشتركان تلفن همراه اين كشور افزوده شده است.

سرمايه گذاري ۵/۳۷ ميليون يوريي در ICT.
اتحاديه  اروپا بودجه اي معادل  ۵/۳۷ ميليون يورو براي راه اندازي پروژه هاي جديد عمومي و خصوصي جهت ارايه  خدمات الكترونيك سودمند براي عموم اختصاص خواهد داد.
ايسنا ـ اين پروژه ها شامل ارايه  خدمات دولت الكترونيك از قبيل تداركات الكترونيك و تامين خدمات شبكه اي براي شهروندان و نيز خدمات بهداشت الكترونيك براي كاربرد ثبت هاي بهداشتي الكترونيك و كارت هاي هوشمند در سيستم هاي بهداشتي است.
اين پروژه ها در مجموع شامل  ۱۰ برنامه  الكترونيك براي حمايت از دولت الكترونيك، بهداشت الكترونيك، محاسبات الكترونيك، آموزش الكترونيك و طرح هاي پيشنهادي امنيتي و مراقبتي هستند.
اين حمايت مالي نشان دهنده  حركت منابع ملي در پشتيباني از طرح اقدامي اتحاديه  اروپاي الكترونيك است.همچنين اين طرح هاي پيشنهادي حاكي از آن است كه همكاري ها ميان بخش عمومي و خصوصي نقش مهمي در ارايه  خدمات جديد مي تواند داشته باشد.
002028.jpg

ويروس ها همچنان خرابكاري مي كنند
ويروس جديدي در حال انتشار از طريق اي ميل هاست.
بنا به گزارش ايتنا، نت اسكاي ـ دي(Netsky-D)، كرم تازه كامپيوتري كه از طريق اي ميل منتقل مي شود، به گفته متخصصان امنيت در حال انتشار است.
به گفته متخصصان، ردگيري اين ويروس كه در نامه هاي الكترونيك با عناوين متعددي ظاهر مي شود دشوار است. اين عناوين نامه ها از جمله: «re:details» يا
«re:here is the document» است.
به گفته يكي از متخصصان كه مشاور ارشد شركت Sophos Plc است، اين ويروس در اي ميل هايي با يك فايل ضميمه با فرمت pif منتشر شده است.
به گفته او، متخصصان معتقدند كه ويروس تازه، به بزرگي ويروس MyDoom كه كاربران فراوان و همچنين سرورهاي شركت مايكروسافت را هدف قرار داد، نيست ولي سرعت انتشار و آلوده سازي فوق العاده اي دارد.
به محض باز شدن، فايل pif به سرعت خود را تكثير مي كند و سرعت كامپيوتر را كاهش داده و پهناي ارسال اي ميل را اشغال مي كند.توصيه اين كارشناس، مانند غالب اوقات، پاك كردن فايل هاي pif رسيده در اي ميل هاست.
بنا به گفته شركت Sophos كه در زمينه ارايه نرم افزارهاي آنتي ويروس و آنتي اسپم فعاليت مي كند، Netsky-B كه نسخه پيشين ويروس تازه است، پس از ويروس هاي MyDoom-A و Sober-C بدترين ويروس هاي ماه فوريه است.
آي تي ايران نيز در خبر خود آورده است: گزارش هاي جديدي از انتشار جديدترين نسخه ويروس نت اسكاي كه چهارمين نسخه از اين ويروس نيز هست، منتشر شده است.
Netsky-D هم اكنون در بالاي ليست خطرناك ترين ويروس ها قرار دارد و همچون ديگر نسخه هاي اين ويروس از طريق پست الكترونيك سيستم ها را آلوده مي كند.
ويروس نت اسكاي اولين بار در ۱۶ فوريه در اينترنت مشاهده شد اما از آن زمان تاكنون هفت شاخه جديد از آن ايجاد و انتشار يافته شده است.
نت اسكاي دي كه تازه ترين نسخه از اين نوع ويروس است اولين بار اول مارس ديده شد و تاكنون كمپاني هاي ضدويروس هشدارهاي متعددي درباره آن منتشر ساخته اند. گفته مي شود كه اين ويروس در روز دوم مارس با يك بيب حضور خود را در دستگاه آلوده اعلام مي كند.
نت اسكاي دي دستگاه هاي ويندوز ۹۵، ۹۸، ۲۰۰۰، ME وايكس پي را هدف قرار مي دهد. همچون ديگر ويروس ها اين ويروس نيز از طريق اي ميل و يك فايل آلوده به كامپيوتر كاربر وارد مي شود و پسوند pif را دارد.
توصيه متخصصان به روزسازي سريع نرم افزارهاي ضدويروس و حذف كردن نامه هاي مشكوك به حمل اين ويروس هستند.

رسانه
ايران
جامعه
داستان
دهكده جهاني
شهر
عكس
علم
ورزش
هنر
|  ايران  |  جامعه  |  داستان  |  دهكده جهاني  |  رسانه  |  شهر  |  عكس  |  علم  |
|  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |