شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۲ - Mar 13, 2004
نقش گناهان در زايل شدن نعمت ها
قال علي عليه السلام: ما زالت نعمه و لانضاره عيش الابذنوب اجترحوا، ان الله ليس بظلام للعبيد (خصال صدوق ۶۲۴)
هيچ نعمتي و هيچ شادي و خرمي از زندگي [انسان ها] زايل نشد مگر به سبب گناهاني كه [انسان ها] مرتكب شدند چه اين كه خداوند به بندگان [خود] ظلم نمي كند.
در همين زمينه امام باقر عليه السلام هم فرموده:
ان الله قضي قضاء حتما الا نيعم علي العبد بنعمه فيسلبها اياه حتي يحدث العبد ذنبا يستحق بذالك النقمه (كافي: ۲/۲۷۳)
خداوند تقدير قطعي فرموده است هيچ نعمتي را از كسي سلب نكند مگر آن كه مرتكب گناهي شود كه [به واسطه آن] استحقاق بلا را داشته باشد.
هم جملات علي عليه السلام و هم كلمات امام باقر عليه السلام نشان مي دهند گناه در زايل شدن نعمت و پيدايش فقر و بيچارگي نقش تعيين كننده دارد. پس اگر از فقر هراس داريم و از زوال نعمت هاي فراوان زندگيمان وحشت داريم نه تنها وظيفه داريم هميشه و در همه جا شكرگزار نعمت هاي الهي باشيم و شايسته است مراقبت كنيم با گناه نكردن حريم الهي را حفظ و از زوال نعمت هاي خود جلوگيري نماييم.
امروز با حافظ
از سر پيمان گذشت، برسر پيمانه شد
زاهد خلوت نشين دوش به ميخانه شد
باز به يك جرعه مي، عاقل و فرزانه شد
صوفي مجلس كه دي، جام و قدح مي شكست
دو نمايشگاه عكس درباره بم
نمايشگاه عكس «بام شكسته بم» از ساعت ۱۶ امروز در فرهنگسراي نياوران گشايش مي يابد.به گزارش خبرنگار ما در اين نمايشگاه ۱۷۰ اثر از عكاسان ايراني و خارجي درباره زلزله بم به تماشا گذاشته مي شود.
همچنين نمايشگاهي از آثار عكاسي بهنام صديقي با عنوان «زندگي در بم» در روزهاي ۲۳ و ۲۴ اسفندماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در سالن تجربه خانه هنرمندان ايران برپا مي شود.در اين نمايشگاه ۳۰ قطعه عكس اين هنرمند جوان در معرض ديد علاقه مندان قرار مي گيرد. كليه عوايد حاصل از فروش آثار اين نمايشگاه به نفع كودكان زلزله زده بم استفاده خواهد شد.

احمدرضا درويش:
«دوئل» نمادي است از جرياني كه همه چيز را مصادره مي كند
جلسه نقد و بررسي فيلم «دوئل» صبح ديروز با حضور احمدرضا درويش كارگردان و بازيگران اين فيلم، سعيد راد ، پژمان بازغي و كامبيز ديرباز در جمع دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد.
به گزارش ايسنا احمدرضا درويش با تأكيد بر اين كه دوئل را يك قدم جدي در جهت سينماي ملي مي داند، تصريح كرد: اين فيلم متعلق به سينماي كشور است و اميدوارم با فيلم هاي ديگر اين مسير را ادامه دهيم.
كامبيز ديرباز بازيگر نقش يحيي كه در بيست و دومين جشنواره فيلم فجر سيمرغ بلورين دريافت كرد، گفت: جايزه اي كه در جشنواره به من تعلق گرفت، متعلق به گروه بازيگران فيلم دوئل است و من به نمايندگي از آن ها اين جايزه را دريافت كردم.
كارگردان «دوئل» ضمن اشاره به شرايط سخت ساخت فيلم دوئل و تشكر از تمامي عوامل اين فيلم، گفت: مديريت توليد و تهيه اين پروژه كه بر عهده تهيه كننده تقي عليقلي زاده بود، به گونه اي است كه مطمئنا بايد از آن كتاب چاپ شود، البته يك فيلم مستند آموزشي در اين زمينه كه «دوئل» چگونه ساخته شد، آماده پخش براي تلويزيون است.
وي درباره صحنه هاي بازسازي شده، گفت: ۶۰ درصد اين صحنه ها در اطراف تهران و نزديك ساوه ساخته شد، چون در استان خوزستان نمي توانستيم چنين محله هايي را پيدا كنيم.
در ادامه اين جلسه احمدرضا درويش در پاسخ به سئوالي مبني بر تفاوت نسل ها و انتقال محتواي پيام، گفت: عادت شده، وقتي قرار است سياستمداران را دراز كنند، اول هنرمندان را دراز مي كنند. در حالي كه هنرمند در ارتباط با جامعه است و تنفس او با مردم شكل مي گيرد؛ موضوعي كه شاهد آن هستيم نقد جريان سياست است. به هر حال ما با نسلي مواجه هستيم كه صادقانه از سر صفا و صميميت براساس آرمان هاي عدالتخواهانه و كاملا مبتي بر هدف هاي انساني حركت مي كند و از زندگي مي گذرد.
وي در ادامه افزود: تم اصلي دوئل، نمادي است از يك جريان سومي كه همه چيز را در كوران مناظره كه حال مي تواند جنگ باشد مصادره مي كند.

همايش بزرگداشت نسيم شمال برگزار شد
003567.jpg
همزمان با هفتادمين سال درگذشت سيد اشرف الدين حسيني معروف به «نسيم شمال»همايش بزرگداشتي براي وي در روز ۲۱ اسفند ماه در مركز گسترش زبان و ادبيات فارسي برگزار شد.
نسيم شمال از معروفترين و محبوب ترين شاعران عصر مشروطه است كه سال ۱۲۸۷ در قزوين متولد شد و ۲۰ اسفند ماه سال ۱۳۱۲ درگذشت. نسيم شمال به گفته مرحوم سعيد نفيسي از ميان مردم بيرون آمد،  با مردم زيست و در ميان مردم فرو رفت... او نه وزير شد، نه وكيل شد، نه رييس اداره شد، نه پولي به هم زد، نه خانه ساخت، نه ملك خريد، نه مال كسي را با خود برد، نه خون كسي را به گردن گرفت و ...
به اعتقاد اكثر مورخان و كساني كه زمانه نسيم شمال را درك كردند! روزي كه نشريه نسيم شمال منتشر مي شد،  موزعان،  كه كودكاني ۱۰ تا ۱۲ ساله بودند،  در همان محل چاپخانه گرد مي آمدند و در طرفه العيني تمامي نشريه را مي خريدند.
در همايش نسيم شمال كه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همراه بود ۱۷ مقاله از محققان مختلف ارائه شد و نيز گزيده اي از اشعار آن زنده ياد نيز به همت نشر فرزان روز به گرد آوري و تدوين حجت الله اصيل در همايش توزيع شد. اين همايش را كتاب ماه ادبيات و فلسفه برگزار كرد.

ترجمه كتابي از جان مك كواري درباره هايدگر و بولتمان
الهيات اگزيستانسياليستي
003561.jpg
اثري از جان مك كواري، فيلسوف كلامي نامدار غرب با عنوان الهيات اگزيستانسياليستي توسط مهدي دشت بزرگي ترجمه و از سوي انتشارات بوستان كتاب قم به بازار كتاب عرضه شده است.
به گزارش همشهري نويسنده در اين كتاب درپي ارائه تفسيري غيرديني از فلسفه مارتين هايدگر، فيلسوفي كه فلسفه وي را در زمره اگزيستانسياليسم الحادي قرار داده اند، است و خواننده جستجو گر مي تواند در اين كتاب دريابد كه هايدگر در چه مباحثي از فلسفه خويش به دين نزديك مي شود و درچه مباحثي از آن فاصله مي گيرد. به تعبير دقيق تر تمامي تلاش جان مك كواري بر يافتن مراتب ميان فلسفه اگزيستانسياليسم با الهيات مسيحي است.
وي از فيلسوفان مكتب اگزيستانسياليسم هايدگر و از ميان متكلمان مسيحي معاصر، رودولف بولتمان را انتخاب كرده و آراء و عقايد فلسفي و الهياتي آنها را در موضوعات اساسي با يكديگر به مقايسه نشسته است.
همين گزارش حاكيست كه مبناي كار «كواري» دو اثر معروف هايدگر و بولتمان به نامهاي «وجود و زمان» و الهيات عهد جديد بوده است كه هنوز اين دو كتاب به فارسي ترجمه نشده اند.
مك كواري كتاب را در سال ۱۹۵۵ نوشته و پس از نزديك به ۴۰ سال ترجمه فارسي آن به بازار نشر عرضه مي شود.

وزير ارشاد : توجه به اقتصاد هنر زمينه ساز رشد فرهنگي است
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، زيرساخت هاي مناسب و برنامه ريزي مدون در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر را زمينه ساز اصلي رشد و شكوفايي فرهنگ و هنر در كشور دانست و تصريح كرد: هرگونه بي توجهي به اقتصاد هنر در شرايط فعلي بسياري از فعاليت ها را گلخانه اي مي كند.
به گزارش ايسنا، در مراسم توديع و معارفه معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، از خدمات صادقانه معاون سابق امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تقدير كرد و گفت: «سلامت نفس» مرتضي كاظمي به گونه اي بود كه وي ضمن انجام خدمات صادقانه و بي ريا، هيچ تمايلي به ارائه كارنامه فعاليت خود در دوران مسئوليتش نداشت.
مسجدجامعي در عين حال پيشنهاد تدوين تاريخ شفاهي فعالت هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سالهاي گذاشته را ارائه كرد و افزود: با ثبت و ضبط اين فعاليت ها اثري ماندگار در تاريخ هنر كشور باقي مي ماند.
وي با قدرداني از حضور ايماني خوشخو در مسئوليت جديد گفت: اگر بتوانيم چند پروژه فرهنگي هنري را به سرانجام برسانيم، قدم مؤثري در اين حوزه برداشته ايم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، تكميل برنامه هاي گذشته و توجه بيشتر به اقتصاد هنر را از برنامه هاي حوزه هنر در سالهاي آينده دانست.
مسجدجامعي ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از خدمات كاظمي در سمت جديد به عنوان مشاور وزير در زمينه اقتصاد فرهنگ و هماهنگي با ساير دستگاه هاي اجرايي اين وزارتخانه بهره لازم را خواهد برد.
در ادامه جلسه «محمدحسين ايماني خوشخو»معاون جديد هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، عرصه فرهنگ و هنر را به دليل ذاتي بودن آن، مجموعه اي ارزشمند دانست كه دست اندركاران اين حوزه در هر شرايطي به آن مي پردازند.
وي افزود: مدير فرهنگي با استفاده از فضاي ايجاد شده و فراهم كردن زمينه مشاركت اصحاب فرهنگ و هنر در سطوح مختلف سياستگذاري و برنامه ريزي، مي تواند به نحو شايسته اي از خدمات آنها بهره مند شود.

۷موزه در ايام نوروز تعطيل اند
مدير كل موزه هاي كشور گفت: كاخ اصلي نياوران، كاخ احمدشاهي مجموعه نياوران، موزه پژوهشي مردم شناسي، موزه هنرهاي زيباي سعدآباد، موزه مردم شناسي كاخ گلستان و موزه هنرهاي ملي، در تهران و موزه رشت، در ايام نوروز تعطيل خواهد بود.
وي علت عمده تعطيلي ها را تعميرات و بازسازي اين موزه ها بيان كرد و گفت: تعميرات در ايام نوروز ادامه دارد؛ اما تمامي موزه ها تا ۲۸ ارديبهشت ـ روز جهاني موزه ـ بازگشايي مي شود. البته امكان دارد برخي از آنها زودتر بازگشايي شوند.نصرتي افزود: امكان دارد موزه هاي ديگري هم در حال حاضر تعطيل باشند؛ اما هنوز مسؤولان اين موزه ها اطلاعي در اين  باره به ما نداده اند. در هر صورت، اين موزه ها بايد تا پيش از آغاز سال نو، همگي بازگشايي شوند.

نگارستان
003564.jpg
عروسي
۱- جان ون ايك «Jan Van Eyck»
۲- تولد: زمان دقيق ولادت معلوم نيست ولي در سال ۱۴۲۲ در «هاگو» نقاشي را آغاز كرد / وفات: بروگز ۱۴۴۱
۳- سبك نقاش: باروك
۴- زندگينامه نقاش: صاف و خالص بودن رنگ ها و نوعي شفافيت در بعضي قسمت ها، به جهت بكار بردن مخلوط رنگ روغن با روغن برزك زياد است. اين شيوه استفاده از رنگ اولين بار توسط «او» و برادرش «هوبرت» اختراع شد. به علاوه روي سطح كار جلا داده شده است. اغلب آثار «جان» تقليد از بزرگان نقاشي؛ البته از جهت ظرافت در طراحي بود و تا حدي تقليد مي كرد كه كار كپي به نظر نيايد. با اينهمه؛ آثار او زيبا و بي نظير است.
۵- نام تابلو و مشخصات تابلو: «ازدواج آرنولفين» / ۱۴۳۴ / رنگ روغن روي بوم / ۷/۵۹*۸/۸۱ سانتي متر.تاجري به نام «جيوواني آرنولفين» كه ساكن «بروگز» است؛ در حاليكه دست همسر جوانش «جياني دي چناني» را گرفته مي بينيم. وجود سگ در تصوير سمبل وفاداري در ازدواج است.ميوه هاي كنار پنجره؛ تك شمع و تصوير همگي نشان از دقت نقاش و ظرافت كار او دارد. او طوري نقاشي كرده گويي خودش در صحنه حضور داشته و زير آينه اينطور امضا كرده: «جان ون آيك حاضر است». در آينه نيز تصوير سه نفر ديده مي شود. شايد نفر سوم خود نقاش باشد.
۶- محل نگهداري تابلو: گالري ناسيونال / لندن.

بهارستان
در من كودكي هست هنوز
كه مي خندد
نه
هر دست دشنه نيست
هر چشم، كهكشاني ست از لبخند ستاره ها
هاشم حسيني

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
نفرت
«آخه چي مي خواي از جون ما. نمي ذاري يه لقمه غذاي راحت از گلومون پائين بره. خيلي خود خواهي. آخه اين همه غذا رو واسه چي مي خواي. مگه خودت چقدر مي توني بخوري. همه ما ازت بدمون مياد. خيلي بيشتر از اين كه ازت بترسيم، ازت متنفريم. چرا حرف نميزني. چرا منو نمي كشي. من كه قيد جونم رو زدم و اومدم كه حرفم رو بت بزنم. تو هم يه چيزي بگو لعنتي...»
پرنده اين ها را گفت و از روي شانه مترسك پرواز كرد و رفت. دو قطره اشك از چشمان پارچه اي مترسك لغزيد و بروي زمين خشك مزرعه ريخت. رعد و برقي در آسمان ابري زدو باران باريدن گرفت.
تورج حسيني منجزي

گشتي در دنياي خبرها
ممنوعيت تنبيه بدني كودكان
لندن: در صورت تصويب لايحه مبارزه با تنبيه بدني كودكان، والدين بريتانيايي كه به كتك زدن فرزندان خود بپردازد، دستگير خواهند شد.
براساس اين لايحه، والدين فقط مي توانند ضربه آرامي به پشت پاي فرزندان خود جهت تنبيه كردن آنان وارد كنند، كه اين تنبيه نبايد تداوم داشته باشد.
همچنين معلمان مهد كودك و پرستاران خانگي به كلي از تنبيه بدني كودكان منع مي شوند.
خيابان پر درد سر
ميدلند (انگليس): ماموران پليس طي ۱۸ ماه اخير ۳۵۱ بار به يك خيابان پردردسر در مركز انگليس فراخوانده شده اند.
به گفته ساكنان اين محل، دو جوان متخلف در اين خيابان اقدام به شرارت مي كنند اما همسايگان به دليل ترس از اين دو مجرم، مشخصات آنان را در اختيار پليس قرار نمي دهند.
به هر حال پليس از شاكيان اين خيابان به ستوه آمده اما نمي تواند به درخواست براي كمك، پاسخ ندهد.
معلم متخلف
منچستر: يك معلم رياضي در انگليس، دو تن از دانش آموزان خود را زير گرفت. اين مرد پس از خارج شدن از يك رستوران چيني، به دليل مصرف مشروبات الكلي كنترل خودرو اش را از دست داد و دو دانش آموز را كه در كنار خيابان ايستاده بودند زير گرفت. خوشبختانه آنها تنها از ناحيه كتف دچار شكستگي شدند و از مرگ رهايي يافتند.
در پي اين حادثه، معلم متخلف به مدت ۲۰ ماه از رانندگي محروم شد و احتمال دارد شغل خود را كه ۳۱ هزار پوند در سال درآمد دارد از دست بدهد.
بمب در موزه
ناتينگهام: چند روز قبل مردي در انگليس، يكي از بمب هاي جنگ جهاني دوم را به موزه ارتش تحويل داد. مسئولان موزه نيز اين بمب را در معرض بازديد علاقه مندان قرار دادند اما پس از گذشت چند دقيقه، يكي از كاركنان موزه متوجه شد كه اين بمب در آستانه انفجار قرار دارد.
به همين دليل، متخصصان خنثي كردن بمب در محل حاضر شدند و آنرا در فضاي باز موزه خنثي كردند. در صورتي كه اين بمب منفجر مي شد، خسارات عمده اي به موزه وارد مي كرد.
رسوايي پس از ۲۹ سال
لندن: يك مرد بازنشسته ۷۶ ساله در انگليس كه به مدت ۲۹ سال همسر و همسايگان خود را فريب داده بود، سرانجام رسوا شد.
اين مرد خود را يكي از برجسته ترين بازيكنان تيم فوتبال وولوز انگليس، باب ميسون معرفي كرده بود.
به همين دليل مقامات محلي همواره او را به عنوان ميهمان ويژه و يك پيشكسوت به مراسم رسمي دعوت مي كردند. چندي پيش هنگامي كه تصوير اين مرد در جريان يك مراسم خيريه در روزنامه ها چاپ شد، باب ميسون واقعي به روزنامه مورد نظر شكايت كرد و مشخص شد كه پيرمرد متقلب تنها با استفاده از تشابه اسمي با ميسون، اقدام به فريب دادن مردم كرده است.
با اين حال، همسر وي پس از فاش شدن اين راز گفت: من او را مي بخشم.
نابغه در زندان
آكسفورد: دانشگاه آكسفورد انگليس يكي از معتبرترين دانشگاه هاي جهان به شمار مي آيد و راهيابي به اين دانشگاه بسيار دشوار است.
اما يكي از نابغه هاي اين دانشگاه به جرم اقدام به قتل، به سه سال حبس محكوم شد. اين نابغه ۲۵ ساله كه براي دريافت دومين مدرك ليسانس خود در اين دانشگاه مشغول تحصيل است، چندي پيش از دختر مورد علاقه خود خواستگاري كرد اما هنگامي كه با مخالفت وي مواجه شد، يك چاقوي بزرگ به شكم اين دختر ۲۸ ساله فرو كرد و او را به شدت مجروح نمود.
اين دانشجو در توجيه اين اقدام خود گفت: اگر او نمي خواهد همسر من بشود، نبايد تا آخر عمر ازدواج بكند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۴ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸ و ۳۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و ۵۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۷ دقيقه

گل و گياه
گوش بره
003558.jpg
نام علمي: Phlomis russeliana
خانواده: LABIATAE
گياه دائمي و هميشه سبز به بلندي يك مترو گستردگي ۶۰ سانتي متر كه داراي برگهاي قلبي كشيده، درشت و آويخته به شكل گوش بره بوده و گلهاي فراهم و زرد- كرم آن در تابستان ظاهر مي شوند. جهت استفاده بعنوان گياه پوششي مناسب است.
نيازها: مكان كاملاً آفتابي، خاك مرطوب با زهكش خوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز و تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |