شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۲ - Mar 13, 2004
گزارش اختصاصي همشهري از آخرين موضع گيري ها در تهران ، وين و مسكو
كشمكش نيروهاي مؤثر بين المللي
بر سر برنامه هسته اي ايران روسيه در پي مذاكره خاتمي با پوتين خواستار حذف اتهام نظامي بودن برنامه هسته اي ايران از قطعنامه شد
* غيرمتعهدها مي كوشند متن قطعنامه را به نفع ايران تغيير دهند
* دولت هاي اروپايي نقش دوگانه بازي مي كنند
كشمكش بازيگران موثر بين المللي بر سر برنامه هسته اي ايران، بار ديگر تصميم گيري درباره قطعنامه شوراي حكام را به تعويق انداخت. جلسه ۳۵ عضو شوراي حكام دوشنبه شب در وين شروع شد و انتظار مي رفت تا روز چهارشنبه درباره ايران به تصميم برسد اما در پي صف بندي امريكا و متحدانش در برابر ديگر كشورها اين تصميم به جلسه ديروز موكول شد.
مذاكرات روز پنجشنبه و ديروز هم نتيجه نداد و مذاكرات ديشب تا دير وقت ادامه يافت. شامگاه ديروز گفته شد اگر مذاكرات شبانه هم به نتيجه نرسد تصميم گيري به امروز يا دوشنبه موكول خواهد شد.
يك منبع ايراني نزديك به مذاكرات وين گفت: با توجه به شدت اختلاف بين آمريكا با اعضاي غيرمتعهد شوراي حكام و پاره اي اختلاف نظرهاي جدي آمريكا با برخي كشورهاي اروپايي بر سر عبارت هاي قطعنامه، احتمال عدم صدور قطعنامه منتفي نيست.
اين ديپلمات به خبرنگار همشهري گفت: با وجود آنكه آمريكا روز سه شنبه گذشته توانسته بود جبهه متحدي با شركت انگليس، فرانسه و آلمان در برابرغيرمتعهدها تشكيل دهد، روز پنجشنبه و پس از آنكه آمريكا بدون حضور نماينده آلمان با فرانسه و انگليس به رايزني پرداخت، اين روند تغيير كرد و اتحاد پيشين ضعيف شد.
به گفته اين ديپلمات كه نخواست نامش ذكر شود آمريكايي ها در اين جلسه اصرار كرده اند كه مي بايست در قطعنامه پاياني تعليق داوطلبانه غني سازي اورانيوم كه ايران بر اساس بيانيه تهران پذيرفته است به تعليق الزامي تبديل شود.براي ايران ضرب الاجلي براي تصويب پروتكل الحاقي تعيين شود و در قطعنامه ذكر شود كه در ايران پاره اي اقلام پيدا شده كه كاربرد نظامي هسته اي داشته است.
همچنين آمريكايي ها گفته اند مي بايست در قطعنامه تاكيد شود كه ايران در ارائه اطلاعات پنهان كاري كرده، تخلف هاي جديد مرتكب شده و گزارش ۲۱ اكتبر به آژانس نه كامل بوده است و نه صحيح. دست  آخر آمريكايي ها از ديگر كشورها خواسته اند قطعنامه به گونه اي سامان يابد كه زمينه ارجاع آن به شوراي امنيت را فراهم كند.اما اروپايي ها كه تا پيش از مذاكرات روز چهارشنبه نشانه هايي از همسويي با آمريكا از خود نشان مي دادند، به مذاكره كنندگان آمريكايي اطلاع داده اند كه با تعيين ضرب الاجل براي امضاي پروتكل الحاقي و تبديل عبارت تعليق داوطلبانه غني سازي اورانيوم به تعليق اجباري و الزام آور مخالفند و گفته اند بايد بر داوطلبانه بودن تصريح شود.
آنها همچنين گفته اند به جاي واژه «اظهار تاسف عميق» درباره فعاليت هاي ايران كه در عرف ديپلماتيك شديد ترين حالت منفي را دارد مي بايست از عبارت «نگراني جدي» كه داراي بار منفي كمتري است استفاده شود. اروپايي ها همچنين به آمريكا گفته اند در قطعنامه احتمالي مي بايست به جاي عبارت «گزارش ايران، كامل و درست نبوده است» از عبارت «آنچه ايران تاكنون درباره برنامه هسته اي خود نگفته بايد در قالب بيانيه هاي جديد اعلام شود»، استفاده گردد. روسيه در اين سه تعديل نقشي محوري داشته است. در همين حال اعضاي غيرمتعهد شوراي حكام گفته اند مي بايست در قطعنامه كل مسائلي كه ايران را به بهره برداري نظامي از توان هسته اي متهم مي كند، حذف و از ايران به خاطر همكاري با آژانس تشكر شود.
بخش اخير پيشنهاد غيرمتعهدها همان است كه محمد البرادعي دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي هفته گذشته چند بار بر آن تاكيد ورزيد.
در اين ميان، حسين موسويان دبير كميته روابط خارجي شوراي عالي امنيت ملي و معاون دكتر حسن روحاني در مذاكرات هسته اي به خبرنگار همشهري گفت: ايران در قبال مذاكرات وين پاره اي خط قرمز ها دارد كه به آژانس بين المللي انرژي اتمي، اعضاي شوراي حكام و كشورهاي اروپايي اطلاع داده است. بخشي از اين خطوط قرمز شامل جايگزيني عدم الزامي نمودن تعليق غني سازي با تعليق الزامي ، تعيين ضرب الاجل براي تصويب پروتكل الحاقي به ايران و ادعاي صحيح نبودن گزارش اكتبر ايران به آژانس مي باشد، اينها همان مواردي است كه اروپايي ها و روسيه نيز با آن مخالفت كرده اند. علاوه بر اين موارد مشترك، ايران اطلاع داده است كه اتهام استفاده نظامي از توان هسته اي و تخلفات جديد را نيز هيچگاه نخواهد پذيرفت و اگر اين موارد در هر قطعنامه اي گنجانده شود، ايران در رد چنين قطعنامه اي ترديد نخواهد كرد.
ايران، آمريكا، اروپا، البرادعي و غيرمتعهدها به همراه روسيه و چين، هريك هدفي را دنبال مي كنند. هدف ايران استمرار بيانيه تهران و حركت به سوي عادي شدن روابط با آژانس و بسته شدن پرونده هسته اي تا آينده نزديك است. البرادعي مي كوشد لحن قطعنامه زير فشار آمريكا از لحن گزارشي كه به شوراي حكام ارائه كرده است فراتر نرود. اروپايي ها مايلند قطعنامه جهتي را پيش نگيرد كه دستاوردهاي بيانيه تهران را به خطر اندازد غيرمتعهدها، روسيه و چين درصددند لحن قطعنامه را به سويي سوق دهند كه عمده پيشنهادهاي غيرمتعهدها در تعديل لحن به منظور ترغيب ايران به همكاري هاي بعدي در آن لحاظ شده باشد. آمريكا نيز به روال هميشگي در پي آن است كه شديدترين لحن ممكن برگزيده شود تا موجبات ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت فراهم شود.به نظر مقامات آگاه سياست خارجي كشورمان توقع مقامات ايراني از اروپا در چارچوب بيانيه تهران بيش از فعاليت هاي جاري در آژانس است و از اين بابت گله مند هستند. تاكنون روسيه وغيرمتعهدها بهترين و سازنده ترين نقش را داشته اند.
آخرين خبر
يك ديپلمات ايراني ديشب به خبرنگار همشهري گفت: به نظر مي رسد باتوجه به فعاليت هاي سه كشور اروپايي (انگليس، فرانسه و آلمان) به همراه روسيه، چين، غيرمتعهدها و البرادعي قطعنامه پاياني شوراي حكام درباره ايران به گونه اي تعديل خواهد شد كه آمريكا به اهدافش نخواهد رسيد.به گفته اين ديپلمات، آخرين اطلاعات از متن قطعنامه حاكيست كه درمورد چند مسئله صرفا فني بزرگنمايي و به همكاري ها و اقدامات اعتمادبرانگيز ايران بي اعتنايي شده است.اين ديپلمات افزود: ايران به تعهدات بين المللي خود در قبال معاهدات هسته اي پايبند خواهد ماند اما به خواسته هاي فراتر از آن تمكين نخواهد كرد.
آژانس و شوراي حكام و جامعه بين المللي به خوبي مي دانند كه ايران از نادر كشورهاي منطقه است كه از معاهدات هسته اي كاملا حمايت و آن ها را اجرا مي كند. لذا ايران براي اثبات صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي خود مايل است با اروپا، آژانس و جامعه بين المللي در جهت بازسازي خاورميانه از سلاح هاي هسته اي و كشتار جمعي مشاركت فعال داشته باشد .اين ديپلمات در خاتمه خاطرنشان كرد: توقع مقام هاي ايراني از اروپا در چارچوب بيانيه تهران بيشتر از فعاليت هاي جاري در آژانس است و از اين بابت گلايه مند هستند.

رئيس شوراي حكومتي عراق امروز به ايران مي آيد
رئيس دوره اي شوراي حكومت انتقالي عراق در راس يك هيات بلندپايه  عراقي امروز به تهران خواهد آمد.
به گزارش خبرنگار همشهري از بغداد محمد بحرالعلوم، كه همراه با تعدادي ديگر از اعضاي شوراي حكومتي و تني چند از وزيران اين شورا به ايران سفر خواهد كرد، به بحث و مذاكره درخصوص روابط دوجانبه، توسعه  همكاري ها بين دو كشور، تسهيل تردد زايران ايراني و نيز ارتقاي سطح ارايه خدمات امنيتي و رفاهي بيشتر به آنان خواهد پرداخت.
اين نخستين سفر بحرالعلوم به ديگر كشورها از زمان به دست گرفتن رياست شوراي حكومت انتقالي عراق است.
عبدالعزيز حكيم، احمد چلبي و جلال  طالباني نيز در دوران رياست خود بر شوراي حكومت انتقالي به ايران سفر كردند.يك ديپلمات نزديك به شوراي حكومت انتقالي درباره اين سفرها به خبرنگار همشهري گفت: عراق رابطه با ايران را مهم ترين اولويت منطقه اي خود مي داند و براي برقراري روابط پايدار با تهران مي كوشد.

با حضور رئيس مجلس خبرگان رهبري در محل حسينيه جماران
نخستين نشست منتخبان مجلس هفتم برگزار شد
اولين  اجلاس  منتخبان  مجلس  هفتم  باحضور ۱۷۰ نفر ازافرادي  كه  درمرحله اول  به  مجلس  راه  يافته اند، صبح  و بعد از ظهر پنجشنبه  برگزار شد.
به گزارش ايرنا آيت  الله  مشكيني  رئيس  مجلس  خبرگان  رهبري  در اين  اجلاس ، اخلاص  در گفتار و رفتار و مخالفت  با هواي  نفس  را امري  ضروري  دانست  و با اشاره  به  قدم ها و قلم هايي  كه  عليه  منتخبان  مجلس  هفتم  به  كار گرفته  شده  و مي شود، تأكيد كرد: منتخبان  ملت  در مجلس  هفتم  با خدمت  به  ملت ايران  به  اقدامات  سوء پاسخ  گويند.
آيت الله  مشكيني  براي  نمونه  به  فعاليت هاي  شهردار تهران  استناد كرد و افزود: امروز شهردار تهران  به  دليل  خدمت  به  مردم ، رضايت  عمومي  را بدست آورده  است  و هر چه  در اين  خصوص  مطرح  شود، رضايت  مردم  سلب  نمي شود.
امام  جمعه  موقت  قم ، بهره مندي  ملت  ايران  و مسئولان  كشور از رهبري  حضرت آيت  الله  خامنه اي  را يك  نعمت  الهي  دانست  و خطاب  به  منتخبان  مجلس  هفتم تصريح  كرد: شما با جامه  عمل  پوشاندن  به  منويات  رهبر معظم  انقلاب  از اين  نعمت قدرشناسي  كنيد، زيرا آنچه  ايشان  مطرح  مي كنند، هم  خواست  خداست  و هم  خواست خلق  خدا.
در اين  نشست  همچنين  دكتر حداد عادل  فرازهايي  از پيام ها و سخنراني هاي  امام  خميني  (ره ) و مقام معظم رهبري  را قرائت  كرد و آن  را چارچوب  فعاليت  و چراغ  راه  مجلس  هفتم  برشمرد.
منتخب  مردم  تهران  در مجلس  هفتم  گفت : ما نبايد مجلس  هفتم  را با اصلاحات  و عناويني  دهان  پر كن  مثل  برنده  و يا بازنده  همراه  سازيم ، بايد از گذشته ديگران  عبرت  بگيريم .
دكتر حداد عادل  به  چگونگي  تشكيل  اين  جلسه  اشاره  كرد و گفت : اين  جلسه به  همت  جمعي  از منتخبان  مجلس  هفتم  و به  منظور آشنايي  با يكديگر و استفاده از فرصت  باقي مانده  تا آغاز رسمي  هفتمين  دوره  مجلس  شوراي  اسلامي  تشكيل  شده است .
وي  افزود: تصميم گيري  نسبت  به  تشكيل  جلسات  آينده  و برنامه  ريزي  براي استفاده  از اين  فرصت  بر عهده  شما منتخبان  ملت  است .
دكتر حداد عادل  كه  به  نمايندگي  از سوي  برگزار كنندگان ، جلسه  را اداره مي كرد، گفت : پيشنهاد جمع  برگزاركننده  اين  جلسه ، انتخاب  هيات  مديره موقت  توسط شما منتخبان  ملت  ايران  است  تا امر مهم  برنامه  ريزي  براي  آغاز هرچه  بهتر وظايف  نمايندگي  به  آنها سپرده  شود.
جمع  برگزاركننده  اجلاس  منتخبان  مجلس  هفتم  عبارتند از: آقايان  باهنر، بروجردي ، توكلي ، حداد عادل ، زاكاني ، عبداللهي ، فدايي ، قرباني ، كوهكن  و احمد ناطق  نوري .
در ادامه  اين  جلسه ، حاضران  پيشنهادهايي  براي  چگونگي  انتخاب  هيات  مديره موقت  اجلاس  منتخبان  مجلس  هفتم  ارائه  كردند.
از جمله  پيشنهادهاي  حاضران  اين  بود كه  جمع  برگزاركننده  اجلاس  منتخبان  مجلس  هفتم  عهده دار برنامه ريزي  تا آغاز رسمي  هفتمين  دوره  مجلس  شوراي  اسلامي  شود كه با راي  موافق  اكثريت  قاطع  منتخبان  مجلس  هفتم  به  تصويب  رسيد.
در جلسه  بعدازظهر اين  گردهمايي  دكتر داوود دانش  جعفري  دبير كميسيون تدوين  سند چشم  انداز ۲۰ ساله  كشور در مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  به  سخنراني پرداخت .وي  گفت : چشم  انداز ۲۰ ساله  كشور، يك  سند است  كه  در آن  نقطه اي  كه  بايد در افق  زماني  ۲۰ ساله  كشور بدان  برسيم ، مشخص  شده  است .
همچنين  دكتر اسماعيلي  عضو حقوقدان  شوراي  نگهبان  به  توصيف  جايگاه مجلس  و نمايندگان  از حيث  قانون  اساسي  پرداخت .
در پايان  اين  جلسه  منتخبان  مجلس  هفتم  ضمن  سپاس  از ملت  هوشيار ايران به  دليل  حضور در عرصه  انتخابات  هفتم  مجلس  شوراي  اسلامي ، بر لزوم  استفاده از فرصت  باقي  مانده  تا آغاز رسمي  وظيفه  نمايندگي  و برنامه  ريزي  براي  اجلاس هاي  بعدي  تأكيد كردند.
حاضران  تصريح  كردند كه  خدمت گزاري  به  مردم ، محور فعاليت  مجلس  هفتم  را شكل  خواهد داد و در چارچوب  اختيارات  و وظايف  نمايندگي  براي  تامين  مطالبات  بر حق  ملت  ايران  عزم  خود را جزم  خواهند نمود.

مراسم سالگرد درگذشت دكتر نوربخش امروز برگزار مي شود
مراسم نخستين سالگرد درگذشت دكتر محسن نوربخش رئيس كل سابق بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران امروز از ساعت ۱۶ الي ۳۰/۱۷ در مسجد نور، واقع در ميدان فاطمي برگزار مي شود.
اعضاي هيأت وزيران و جمعي از شخصيت هاي علمي، فرهنگي و سياسي با صدور اطلاعيه اي از عموم مردم براي شركت در اين مراسم دعوت كرده اند.

در ديدار معاونان، مديران و كاركنان وزارت اطلاعات
مقام معظم رهبري: وزارت اطلاعات در مقابل فشارها و اتهامات ايستادگي كرده است
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار وزير، معاونان و جمعي از مديران و كاركنان وزارت اطلاعات تصريح كردند: مجموعه اطلاعاتي كشور از ابتداي انقلاب تاكنون خدمات بسيار گرانقدر و موثري براي كشور و نظام انجام داده است و به همين علت جزء نهادها و مراكزي است كه دشمن با توطئه چيني مستمربه شدت درصدد تخريب آن بوده و هست.
حضرت آيت الله خامنه اي با قدرداني از آقاي يونسي وزير اطلاعات، مسئولان و كاركنان اين وزارتخانه، اعتماد مستحكم رهبري و مسئولين نظام را به وزارت اطلاعات، سرمايه اي بزرگ در ايفاي وظايف بسيار سنگين اين وزارتخانه برشمردند.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به عناصر و جريان هايي كه تلاش مي كنند وزارت اطلاعات را به ابزار هواهاي حزبي، جناحي و شخصي خود تبديل كنند، افزودند: به ياري پروردگار وزارت اطلاعات با تكيه بر بنيه قوي معنوي خود در مقابل فشارها و اتهامات ايستادگي كرده است.
ايشان حفظ و تقويت ايمان، تقوا، امانت و اخلاص را در مجموعه وزارت اطلاعات موجب تداوم عنايات الهي و جلب ياري بيشتر پروردگار خواندند و افزودند: مراقبت مستمر معنوي، تداوم حركت در خط صحيح و تكيه بر انگيزه هاي متعالي اسلامي و انقلابي در وزارت اطلاعات، بركات عظيمي را نصيب ملت و نظام خواهد كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به لزوم حفاظت، مراقبت و دقت كامل و جلوگيري از بروز هرگونه لغزش در وزارت اطلاعات افزودند: به موازات تعميق ارتباط معنوي با پروردگار، توجه بيشتر به اصول علمي و برخورد هوشمندانه با مسايل، وزارت اطلاعات را در قبال ارتش سياسي - اطلاعاتي دشمنان جمهوري اسلامي، همچنان موفق و سربلند نگه خواهد داشت.
در ابتداي اين ديدار وزير اطلاعات در گزارشي از عملكرد اين وزارتخانه در قبال توطئه ها و فشارهاي داخلي و خارجي گفت: مجاهدت خاموش فرزندان اسلام و انقلاب در برابر سخت ترين فتنه ها، وزارت اطلاعات را به مجموعه اي آبديده و مستحكم تبديل كرده است.
آقاي يونسي آسيب شناسي و آسيب زدايي را از اولويت هاي سالهاي اخير وزارت اطلاعات خواند و گفت: وزارت اطلاعات قوي تر و مطمئن تر از هر زمان، در خدمت نظام و مردم و رهبري با هرگونه فتنه و توطئه مقابله خواهد كرد.

خاتمي:
امنيت فقط با اعتماد متقابل ملت و دولت به وجود مي آيد
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري در ديدار مسئولان و مديران حفاظت اطلاعات وزارت اطلاعات تأكيد كرد: در نظام جمهوري اسلامي مردم اصل هستند و حكومت خدمتگزار مردم است و امنيت حاكمان بدون امنيت مردم معنا ندارد.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، رئيس جمهوري كه روز پنج شنبه در جمع مسئولين و مديران حفاظت اطلاعات وزارت اطلاعات سخن مي گفت، تصريح كرد: رسالت حكومت، تأمين امنيت در جامعه و رعايت حق و حرمت مردم است.
خاتمي با اشاره به عوض شدن تعاريف امنيت، و تهديد در جامعه پيچيده و بهم پيوسته امروز، اظهار داشت: امروز تشكيلات اطلاعاتي در سرتاسر جهان به اين نتيجه رسيده اند كه امنيت جز با اعتماد متقابل ميان دولتها و ملتها مهيا نمي شود.
خاتمي با تبيين خصوصيات جامعه امروز ايران، گفت: امروز هيچكس در صداقت و اصالت وزارت اطلاعات ترديد ندارد و سربازان گمنام اين وزارتخانه كارهاي بزرگي براي حفظ موجوديت ايران و دفع تهديدها انجام داده و مي دهند.
خاتمي با طبيعي خواندن تكثرگرايي در جامعه گفت:  در همه جاي دنيا سعي مي شود كه مسائل امنيتي به مسائل سياسي و سپس مسائل اجتماعي تبديل شود، اما در كشور ما به علت ناپختگي در استقرار مردمسالاري اين روند به شكل عكس صورت مي گيرد.
خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود ضمن تأكيد بر ضرورت محوريت اين وزارت در امور اطلاعاتي كشور، تأسيس دستگاه هاي موازي و دخالت آنان در حيطه وظايف وزارت اطلاعات را موجب اخلال در وظايف اين وزارت و صرف هزينه هاي فراوان براي نظام و جامعه ارزيابي نمود.

مراسم سالگردارتحال حاج سيداحمد خميني با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد
مراسم نهمين سالگرد ارتحال حاج سيد احمد خميني با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي و رئيس جمهوري عصر پنج شنبه در جوار مرقد مطهر امام خميني(ره) برگزار شد.
به گزارش ايرنا در اين مراسم كه به همت موسسه نشر و تنظيم آثار امام خميني (ره) برگزار گرديد، حاج سيد حسن خميني نوه امام و توليت آستان مقدس حرم مطهر امام، مقامات لشكري و كشوري، نمايندگان مردم در مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي، تشكلهاي مردمي و هزاران نفر از اقشار مختلف مردم شركت كردند.

آيت الله جنتي در نماز جمعه تهران:
نمايندگان مجلس هفتم رضايت مردم را جلب كنند
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: آيت  الله  جنتي  در نماز جمعه  ديروز تهران ، از نمايندگان  منتخب  مردم  براي  مجلس  هفتم ، خواست  طوري  عمل  كنند تا مردم  از راي  دادن  به  آنها پشيمان  نشوند.
خطيب  جمعه  تهران  از مردم  براي  حضور در انتخابات  تشكر كرد و گفت : حضور شما در پاي  صندوقهاي  راي  موجب  تثبيت  قدرت  نظام ، دلگرمي  دوستان  و ياس  دشمنان  شد و انشاءالله  اين  حضور پرشور آثار مثبت  و مؤثري  در پي  خواهد داشت .
دبير شوراي  نگهبان  رفاه  مردم ، مشكل  اشتغال ، مسكن ، مبارزه  با فساد اقتصادي  و اجتماعي ، اولويتهاي  فرهنگي  و مذهبي  را از جمله  اموري  عنوان  كرد كه  نمايندگان  منتخب  مردم  در مجلس  هفتم  بايد نسبت  به  آنها اهتمام  جدي  داشته  باشند و در اولويت  كاري  خود قرار دهند.
خطيب  نماز جمعه  تهران  در بخش  ديگري  از سخنان  خود به  تحولات  عراق  و امضاي  قانون  اساسي  موقت  در اين  كشور اشاره  كرد و گفت : قانوني  كه  زير نظر مشاوران  آمريكايي  تنظيم  و امضا شود، معلوم  است  كه  به  نفع  آمريكائيها خواهد بود و نمي توان  به  آن  اميدوار بود و دل  خوش  كرد.
وي  اظهار داشت : وقتي  قرار است  كه  يك  اكثريت  ۶۵ درصدي  با يك  اقليت  در يك  رديف  قرار گيرند، اين  چه  قانوني  است ، اين  فتنه  آمريكاست  كه  مستقيم  و يا غير مستقيم  در امور داخلي  عراق  مداخله  مي كند.
دبير شوراي  نگهبان  به  حادثه هاي  كربلا و كاظمين  در روز عاشورا اشاره كرد و گفت : تمام  اين  حوادث  به  دست  آمريكائيها رخ  مي دهد و خون  شهداي  اين  انفجارها به  گردن  آمريكائيها است .
آيت  الله  جنتي  تأكيد كرد: آمريكائيها نه  خودشان  مي توانند امنيت  را در عراق  ايجاد كنند و نه  مي گذارند كه  مردم  عراق  خودشان  امنيت  خود را تأمين  كنند، اميدوارم  كه  خدا شر اينها را براي  هميشه  از سر بشريت  كوتاه  كند.

شوراي نگهبان به كاهش بودجه اين نهاد از سوي مجلس، اعتراض كرد
شوراي  نگهبان  با انتشار اطلاعيه اي  به  كاهش  بودجه  اين  نهاد از سوي مجلس  شوراي  اسلامي اعتراض  كرد.
به گزارش ايرنا در اين  اطلاعيه  كه با عنوان  مجلس  ششم  نظارت  مؤثر و سالم  را برنمي تابد منتشر شد، آمده  است : در اقدامي ناباورانه  در تاريخ  دوم  اسفند ماه  پس  ازبرگزاري  انتخابات  و به  هنگام  چاپ  تغييرات  كميسيون  تلفيق ، حداقل  بودجه درخواستي  و مورد نياز اين  نهاد به  مبلغ  بيست  ميليارد ريال  كاهش  يافت .
مجلس  شوراي  اسلامي در جريان  تصويب  بودجه  سال  ۸۳ رقم  بودجه  درخواستي براي  شوراي  نگهبان  را كه  از سوي  دولت  ارجاع  شده  بود، از ۸۱ ميليارد و۵۰۰ ميليون  ريال  به  ۲۰ ميليارد ريال  كاهش  داد.

كروبي در سنگال
رييس مجلس شوراي اسلامي روز پنجشنبه با عبدالله واد رييس جمهوري سنگال ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش ايرنا، رييس مجلس شوراي اسلامي در اين ديدار بر وحدت هرچه بيشتر مسلمانان تاكيد كرد و ابراز اميدواري نمود دولت مستقل فلسطيني به پايتختي قدس تشكيل شود.
رييس جمهور سنگال نيز با بيان اينكه در ميان گروه ها و دولت ها معمولا رهبراني وجود دارند كه داراي ابتكارات ويژه اي هستند، گفت: در امت اسلامي نيز چنين رهبراني وجود دارد و من در مورد ايران معتقدم كه اين كشور جزو آن دسته از كشورهاي داراي رهبراني صاحب ابتكار است.
لازم به ذكر است، مهدي كروبي شب گذشته وارد تهران شد.

كوتاه از سياست ايران
محور ياران امام (ره)
حجت الاسلام والمسلمين مجيد انصاري نماينده مردم تهران عصر پنجشنبه در مراسم نهمين سالگرد درگذشت حاج سيد احمد خميني گفت: حاج سيداحمد آقا مشاور امين براي امام خميني (ره) و محورياران بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران بود.نماينده مردم تهران كه در حرم مطهر امام خميني در جمع مسئولان لشكري و كشوري و اقشار مختلف مردم سخن مي گفت، افزود: شخصيت وجودي يادگار امام به خاطر اينكه در كنار خورشيدي همچون امام بود آنگونه كه بايد درخشش نكرد ولي اگر زواياي وجودي اين مرد بزرگ را مورد ارزيابي قرار دهيم پي مي بريم كه فردي كم نظير در پيروزي انقلاب اسلامي و تداوم بخش اين نهضت بود.
ايران، انفجارهاي مادريد را محكوم كرد
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران درپي انفجارهاي روز پنج شنبه قطار در شهر مادريد كه باعث كشته و زخمي شدن تعداد كثيري از انسان هاي بي گناه شد، پيام تسليتي به پادشاه و نخست وزير اسپانيا ارسال كرد.
كمال خرازي وزير خارجه نيز در تماس تلفني با همتاي اسپانيايي خود حادثه مذكور را نفرت انگيز خواند و به دولت ومردم اسپانيا تسليت گفت. حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت خارجه نيز انفجارهاي مادريد را محكوم كرد.
پارلمان اروپا مناسبات خود با تهران را بررسي مي  كند
پارلمان اروپا چهارشنبه گذشته تشكيل هياتي براي بررسي مناسبات با ايران را تصويب كرد.به گزارش ايرنا، هدف از تشكيل اين هيات تقويت همكاري پارلماني بين مجلس شوراي اسلامي و پارلمان اروپا عنوان شده است.براساس بيانيه پارلمان اروپا، اين تصميم پس از برگزاري انتخابات اين پارلمان در تيرماه آتي به اجرا گذاشته مي شود.
بوش تحريم هاي ايران را تمديد كرد
رئيس جمهور آمريكا تحريم هاي نفتي ايران را براي يكسال ديگر تمديد كرد.
به گزارش ايرنا، بوش روز پنجشنبه با صدور فرماني شركت ها و شهروندان آمريكايي را از معاملات نفتي با ايران منع كرد. در اين فرمان علت تمديد تحريم هاي ايران تهديد غيرعادي و خارق العاده از سوي تهران عنوان شده است.
بوش خاطرنشان كرد: ايران همچنان به حمايت از تروريسم بين الملل ادامه داده، روند صلح خاورميانه را تضعيف كرده و براي دستيابي به سلاح هاي كشتار جمعي و ادوات پرتاب كننده آنها تلاش مي كند.اين تحريم ها را نخستين بار بيل كلينتون رئيس جمهور سابق آمريكا عليه ايران اعمال كرد.
رزمايش فجر ۸۲ آغاز شد
رزمايش دريايي فجر ۸۲ با هدف حفظ آمادگي و كنترل مرزهاي آبي ايران روز پنجشنبه در اروند رود و محدوده آبهاي شمالي خليج فارس آغاز شد.
به گزارش ايرنا، از آبادان در اين رزمايش كه نيروهاي هنگ مرزي ساحلي آبادان و خرمشهر، پايگاه دريايي خرمشهر و درياباني ماهشهر با دسته ها، ناوچه ها و قايق هاي تندرو شركت دارند مرزبانان هوشيار ميهن اسلامي بخشي از قدرت و توانايي هاي رزمي و دفاعي خود را به نمايش گذاشتند.
ابطال انتخابات در حوزه گرمسار
شوراي نگهبان قانون اساسي صحت انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي را در ۲۴ حوزه انتخابيه ديگر تاييد و نتيجه انتخابات در حوزه انتخابيه گرمسار را نيز باطل اعلام كرد.به گزارش ايرنا، در نامه دبير شوراي نگهبان به وزير كشور درباره حوزه انتخابيه گرمسار آمده است، در اين حوزه انتخابيه پس از بررسي هاي لازم و مدارك و اسناد كافي و گزارشات مستند بازرس اعزامي و تحقيق و تفحص در محل و نظرات مسئولان منطقه مبني بر تخلفات گسترده به ويژه در امر خريد و فروش آراء در اين حوزه محرز شناخته شد و شوراي نگهبان راي به ابطال صادر كرد.
ديدار رئيس قوه قضاييه با رئيس جمهوري هند
آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه در دومين روز سفر به هند روز پنج شنبه با «اي.پي.جي.عبدالكلام» رئيس جمهوري هند ديدار كرد.
به گزارش ايرنا، از دهلي نو در اين ديدار رئيس جمهوري هند از مذاكرات رئيس قوه قضاييه ايران با مسئولان قضايي كشورش در زمينه توسعه همكاري هاي قضايي اظهار خشنودي كرد و خواستار پيگيري آن در آينده شد.اي.بي.جي عبدالكلام همچنين خواستار گسترش همكاري هاي علمي و تكنولوژيك بين دو كشور شد و اظهار داشت: در درجه اول بايد زمينه هاي قوت و ضعف دو كشور در علوم و فناوري مشخص شود و سپس همكاري ها براي تكميل نيازهاي دو كشور شكل گيرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |