شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۲ - Mar 13, 2004
شوراي نگهبان برداشت از حساب ذخيره ارزي را مغاير قانون اساسي دانست
گروه اقتصادي: از هنگام طرح مسئله برداشت دولت از حساب ذخيره ارزي تاكنون اظهارنظرها و مواضع مخالف و موافق در اين زمينه مطرح شده و پس از تصويب لايحه اصلاح ماده ۶۰ و جدول شماره دو قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ايران و قانون بودجه سال ۸۲ كل كشور اين اظهارنظرها و موضعگيري مخالفان و موافقان همچنان ادامه دارد.
در تازه ترين اظهارات در اين زمينه، دبير هيأت امناي حساب ذخيره ارزي اعلام كرد، دولت اگر قصد برداشت از حساب ذخيره ارزي دارد بايد ثابت كند كه طرح هاي عمراني به واسطه كمبود ارز دچار عقب افتادگي شده است.
بايزيد مردوخي افزود: دولت براي برداشت از حساب ذخيره ارزي مجبور به تغيير قانون برنامه سوم شده است.
وي با اشاره به استدلال مسئولان براي برداشت از حساب ذخيره ارزي گفت: دليل ارايه شده توسط مسئولين براي برداشت از حساب ذخيره ارزي تكميل طرحهاي عمراني است.مردوخي اظهار داشت: كل نياز ارزي طرحهاي عمراني ما بيش از ۱۰ تا ۲۰ درصد هزينه اجرايي اين طرحها نيست.
وي با بيان اين كه طبق قانون بايد ۵۰ درصد از موجودي حساب ذخيره ارزي به بخش خصوصي پرداخت گردد گفت: با توجه به شرايط موجود و لوايح ارايه شده دولت مبني بر برداشتهاي جديد از حساب ذخيره ارزي بايد ضرورت تازه اي پيش آمده باشد كه دولت مصوبه انجام چنين كاري را گرفته است.دبير هيأت امناي حساب ذخيره ارزي افزود: من در جريان اين ضرورتها نيستم، اما چنين اقدامي تاكنون سابقه نداشته است.
شوراي نگهبان رد كرد
مصوبه مجلس شوراي اسلامي مبني بر برداشت شش و نيم ميليارد دلار از صندوق ذخيره ارزي به تصويب شوراي نگهبان قانون اساسي نرسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس مصوبه اخير مجلس شوراي اسلامي كه به دولت اجازه مي دهد تا به ميزان شش و نيم ميليارد دلار از صندوق ذخيره ارزي برداشت كند در جلسه شوراي نگهبان مورد بررسي قرار گرفته و پس از مطابقت اين مصوبه با موازين شرع و قانون اساسي، اين مصوبه را در موارد مختلف مخالف قانون اساسي دانسته و آنرا براي اصلاح دوباره به مجلس شوراي اسلامي عودت خواهد داد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه سه شنبه گذشته به دولت مجوز دادند در مجموع ۶ ميليارد و ۵۲۳ ميليون دلار از ذخاير ارزي كشور را برداشت كند.
در پي تصويب اين لايحه، كارشناسان اقتصادي در مصاحبه ها و اظهارنظرهاي گوناگون اثرات اين اقدام بر رشد اقتصادي كشور، را ارزيابي كرده و اكثر آنان بر عدم ضرورت برداشت دولت از اين حساب تأكيد كرده بودند.

نيروي انتظامي
روزانه  ۴ برابر نياز جاري،  پلاكهاي جديد خودرو توليد مي شود
گروه اقتصادي: جانشين فرمانده راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي گفت: در حال حاضر هيچ مشكلي از نظر تامين پلاك خودرو وجود ندارد و كارخانه قادر است روزانه ۴ برابر نياز جاري، پلاك جديد خودرو توليد كند.
سيد جعفر تشكر هاشمي در گفتگو با خبرگزاري  فارس با اشاره به اينكه در حال حاضر نياز شش ماه آينده پلاك خودرو تامين شده است،  افزود: تعويض پلاكهاي جديد خودرو متقاضيان نياز به ارايه كد ملي افراد دارد.
وي همچنين تاكيد كرد كه افرادي كه پيش از اين هزينه تعويض پلاك خودرو را پرداخت كرده اند نياز به پرداخت وجه ديگري ندارند.
براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي در قانون بودجه سال ۸۳ افرادي كه در سال ۷۸ مبلغ ۲۵۰۰ تومان براي تعويض پلاك خودرو پرداخت كرده اند نيازي به پرداخت ۵ هزار تومان جديد ندارند.
در هفته هاي اخير برخي از مسئولان صنايع خودروسازي اعلام كرده بودند كه تاخير در تحويل پلاك خودرو موجب اختلال در تحويل خودرو وتوليد شده است.
با اختلال در توليد و تحويل خودرو به متقاضيان در هفته هاي اخير قيمت خودروها كه رو به كاهش بود كمي افزايش يافت.

اخبار كوتاه
نقش مناطق آزاد در توسعه اقتصادي كشور جدي تر مي شود
معاون اول رئيس جمهور گفت: با تدوين جايگاه مناطق آزاد در برنامه چهارم توسعه اين مناطق نقش جدي تري در توسعه اقتصادي كشور ايفا خواهند كرد.عارف ديروز در قشم به خبرنگار واحد مركزي خبر گفت: اصلاح قانون ماليات ها زمينه را براي جذب سرمايه گذاري بخش غيردولتي و توسعه مناطق آزاد هموار كرده است و نقش اين مناطق در اقتصاد كشور جدي تر مي شود.عارف در اين سفر از اسكله كاوه،شركت نفت خدمات سازه،مركز بيوتكنولوژي خليج فارس و بزرگترين مجتمع فرآوري ماهي كشور بازديد كرد.اسكله كاوه در مدت ۴سال ساخته شده و امكان پهلوگيري بزرگترين شناورهاي نفتي را دارد.
اعلام بن كارگري
از مجموعه بن هاي سال ۱۳۸۱ كارگران متأهل يا معيل، بن شماره ۳۵۳ براي دريافت ۸ كيلوگرم برنج وارداتي و بن شماره ۳۵۴ براي دريافت ۳ بطر يك ليتري روغن مايع معادل ۷۰۰/۲ كيلوگرم روغن نباتي تعيين شده است.
ايران به عراق برق صادر مي كند
قرارداد صادرات برق ايران توسط معاون امور برق وزير نيرو و همتاي عراقي وي روز چهارشنبه در بغداد امضا شد.ايران متعهد شده است، طي چهار ماه آينده، صادرات ۱۰۰ مگاوات برق به عراق را آغاز كند.
بهبود گزارش هاي مالي شركتهاي دولتي
گزارش صورتهاي مالي ۱۳درصد از شركتهاي دولتي مردود و غيرقابل اظهار نظر بود اين در حالي است كه اين ميزان در سال ۶۶ حدود ۴۰درصد اعلام شده بود.هوشنگ نادريان مديرعامل سازمان حسابرسي به خبرگزاري موج گفت: امسال در ارائه صورتهاي مالي شركتهاي دولتي رشد خوبي در گزارشهاي مالي مطلوب مشاهده مي شود.

انفجار مادريد قيمت نفت را افزايش داد
گروه اقتصادي: قيمت نفت در روز پنج شنبه به دليل انفجار در اسپانيا و انتشار گزارش سازمان انرژي بين المللي و پيش بيني افزايش بيشتر تقاضاي مصرف در چين و ادامه نگراني ها در مورد كمبود بنزين در آمريكا عليرغم چند روز آرامش و ثبات بار ديگر روز پنج شنبه روند صعودي گرفت.
اكثر دست اندركاران بازار نفت حادثه انفجار در مادريد اسپانيا را علت اصلي ناآرامي در بازار نفت و افزايش قيمت ها در روزهاي آخر هفته اعلام كردند.
علاوه بر اين پيش بيني افزايش ميزان مصرف در سال جاري ميلادي نيز از ديگر عوامل موثر در افزايش قيمت ها اعلام شده است.
سازمان انرژي بين المللي نيز روز پنج شنبه گزارشي منتشر و پيش بيني كرد ميزان تقاضاي مصرف نفت خام در سال جاري ۲۲۰ هزار بشكه افزايش يابد و سقف آن در حدود يك ميليون و ۶۵۰ هزار بشكه ثابت شود.
اين افزايش به دليل بهبود اوضاع اقتصادي و سرعت بيشتر رشد اقتصادي چين در سال جاري رخ خواهد داد.
ديروز در بازار لندن نفت برنت درياي شمال براي تحويل در ماه آينده ۱۸ سنت افزايش يافت و ۰۱/۳۳ دلار داد و ستد شد.
نفت سبك نيويورك نيز ۲۲ سنت افزايش يافت و ۳۷ دلار معامله شد.
اواخر روز پنج شنبه و در پي انفجار مادريد نفت برنت حدود ۸۴ سنت افزايش يافت و نفت نيويورك نيز تا ۶۸ سنت رشد داشت و اندكي روز جمعه تعديل شد.
در همين حال وزير انرژي قطر اعلام كرد كه افزايش قيمت ها ناشي از كمبود توليد نفت نيست. وي اعلام كرد كه تنش هاي سياسي و عوامل غيراقتصادي موجب رشد قيمت ها شده است.

اصل ۴۴ قانون اساسي مانع خصوصي سازي بانكهاي دولتي نيست
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: استفساريه دولت در مورد خصوصي سازي بانك ها و موسسات بيمه كه با مخالفت شوراي نگهبان مواجه شده است از سوي مجلس به مجمع تشخيص مصلحت نظام خواهد رفت.
طهماسب مظاهري به مركز تحليل اخبار خصوصي سازي گفت: شوراي نگهبان لايحه استفساريه خصوصي سازي بانك ها و بيمه ها را تاييد نكرد اما دولت همچنان بر مواضع خود پافشاري مي كند، اگر مجلس روي نظر قبلي تاكيد كند، كار به مجمع تشخيص مصلحت ارجاع مي شود.وي در مورد مغايرت خصوصي سازي بانكها و بيمه ها با اصل ۴۴ قانون اساسي گفت: به همان دليل كه قانون، اجازه فعاليت به بانك هاي خصوصي را داده است، نبايد اصل ۴۴ را مانع خصوصي سازي بانك هاي دولتي دانست.
مظاهري در مورد الزام تن دادن به سياست خصوصي سازي تاكيد كرد: اين اراده همگاني است و رهبر معظم انقلاب به صراحت در جمع صنعتگران به اين نكته اشاره كردند كه خصوصي سازي بايد با قدرت و سلامت دنبال شود.وي افزود: خوشبختانه خصوصي سازي هاي فعلي، با نظم و انضباط معيني، دنبال مي شود و نگراني در مورد آن وجود ندارد.

خصوصي سازي فولاد ،خودرو هواپيمايي و نيروگاه ها
معاون كل وزير امور اقتصادي و دارايي از برنامه هاي جديد دولت براي واگذاري شركتهاي صنايع فولاد، خودرو، هواپيمايي و چند نيروگاه بزرگ خبر داد و گفت: سازمان خصوصي سازي بايد براي واگذاري ۲۲۰۰ ميليارد تومان سهم و دارايي دولتي براي سال آينده برنامه ريزي كند.
مهدي كرباسيان گفت: روند واگذاري سهام شركتهاي دولتي همزمان با اصلاح ساختار سازمان خصوصي سازي، افزايش قابل توجهي يافته به طوريكه اين سازمان تاكنون ۶۹درصد بيشتر از سال گذشته سهام به بخش خصوصي واگذار كرده است.

گفت وگوي امروز
لايحه مبارزه با جرم پولشويي
گروه اقتصادي: براي اتخاذ فرايندي منسجم در مبارزه با جرم پولشويي، رفع مشكلات، نيازها و خلاء قانوني مربوط و در راستاي حمايت از هرگونه فعاليت اقتصادي سالم، لايحه مبارزه با جرم پولشويي در ۹ ماده براي بررسي و تصويب به مجلس شوراي اسلامي ارائه شده است. وزارت امور اقتصادي و دارايي در ارائه اين لايحه با قيد فوريت سعي دارد تا قبل از سپري شدن دوره ششم ،مجلس اين لايحه را به تصويب نمايندگان مجلس برساند.با محمد شاهي عربلو نماينده مردم هشترود و عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت وگو كرده ايم.
***
* لايحه مبارزه با پولشويي در چه مرحله اي است؟
- اين لايحه به كميسيون مشترك كه تعدادي از اعضاي كميسيون اقتصادي، كميسيون قضايي و كميسيون بودجه عضو آن هستند ارجاع شده و در كميسيون مشترك بررسي و مراحل آن طي شده كه با پايان يافتن بررسي لايحه بودجه اين لايحه به زودي در صحن علني مجلس مطرح خواهد شد.
* ارائه اين لايحه چه اهدافي را دنبال مي كند و تا چه حد با استانداردهاي جهاني موجود هماهنگ است؟
- با توجه به دقتي كه در ارائه اين لايحه صورت گرفته تا حدودي با نوع مشابه خارجي كه در خيلي از كشورها كه قانون پولشويي تصويب شده، همخواني دارد و در ارائه اين لايحه تلاش شده تا از اين قانون سوءاستفاده و يا مزاحمتي براي مردم بوجود نيايد و قانوني كه دولت بتواند با توسل به آن به مبارزه با جرم پولشويي بپردازد، موجود باشد به علاوه اين قانون از وجهه بين المللي نيز برخوردار است و اگر بخواهيم پول كشورمان در دنيا معتبر باشد نيازمند وجود اين قانون هستيم تا سيستم بانكي و پولي دنيا بدانند كه پول هاي موجود در سيستم بانكي ما، پول هايي تطهير شده است.
* دلايل تأخير در ارائه اين لايحه به مجلس شوراي اسلامي چيست؟
- درخصوص علت تأخير در ارائه اين لايحه نيز مسائلي چون برگزاري انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي و مطرح شدن لايحه بودجه سال ۸۳ كشور در صحن علني مجلس دخيل بوده است كه موجب به تأخير افتادن اين لايحه شده است و با پايان يافتن بررسي لايحه بودجه در دستور كار مجلس قرار خواهد گرفت.
* تأثير اين لايحه بر شفاف سازي فعاليت هاي اقتصادي چيست؟
- وقتي قانوني در رابطه با موضوعي در كشور تصويب شود، نفس وجود اين قانون تا حدودي بازدارنده خواهد بود و در حقيقت كساني كه پول خود را به سيستم بانكي وارد مي كنند قطعاً جوانب امر را سنجيده و پول هاي تطهير شده را وارد سيستم بانكي مي كنند كه اين امر آثار مثبتي را در سيستم اقتصادي كشور به جاي خواهد گذاشت. دومين مسئله بحث اعتبار ملي پول است كه با وجود قانون پولشويي، پول كشورمان در دنيا از اعتبار ملي برخوردار خواهد شد مبني بر اين كه در ايران پولها تطهير شده است و قوانين محكمي براي تطهير پول وجود دارد.

گزارش هفتگي بازار سهام
شاخص كل ۹۳ واحد افزايش يافت
گروه اقتصادي: هفته گذشته بورس تهران شاهد دادوستد ۱۶۷ ميليون سهم و حق تقدم به ارزش يك تريليون و ۴۴۳ ميليارد ريال بود.
حجم دادوستد در بورس تهران از نظر ريالي و تعداد سهام در هفته مورد بررسي نسبت به هفته پيش به ترتيب ۲۷ و ۴۸ درصد كاهش يافت.در تالار اصلي ۱۲۶ ميليون سهم و حق تقدم به ارزش يك تريليون و ۱۷۵ ميليارد ريال و در تالار فرعي ۴۱ ميليون سهم و حق تقدم به ارزش ۲۶۷ ميليارد ريال معامله شد.
شاخص كل بازار سهام در پايان معاملات هفته گذشته نسبت به هفته پيش از آن ۹۳ واحد افزايش يافت و به ۱۱۱۸۵ واحد رسيد.
در اين هفته سازمان خصوصي سازي به وكالت از سوي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و شركت ملي صنايع پتروشيمي افزون بر سه ميليون سهم به ارزش ۳۶ ميليارد ريال در بورس تهران به فروش رساند. از جمله سهام شركت هاي سيمان اردبيل و آهك آذرشهر، سيمان خاش، صنعتي چادرملو، تراكتورسازي ايران، كمباين سازي ايران، ماشين سازي نيرو محركه، ريخته گري تراكتورسازي ايران،  صنايع آذرآب، حمل و نقل پتروشيمي و پتروشيمي اراك در چارچوب طرح خصوصي سازي نهادهاي دولتي در بورس عرضه شد.
سازمان صنايع ملي ايران نيز ۲۰ هزار سهم سالمين را به ارزش ۲۷ ميليون ريال در اين هفته در بورس به فروش رساند.
دادوستد بورس فلزات
در بيست و چهارمين هفته فعاليت بورس فلزات تهران (از ۱۶ لغايت ۲۰ اسفندماه) ميزان دادوستد در اين بازار به ۱۲۶ هزار و ۷۰۰ تن به ارزش ۶۵۴ ميليارد و ۸۷۲ ميليون ريال رسيد.آمار عملكرد بورس در هفته مورد گزارش نسبت به هفته قبل از آن از لحاظ ارزش ۱۱ درصد و از نظر حجم ۳۷ درصد كاهش نشان مي دهد.
براساس اين گزارش، از كل معاملات انجام شده در هفته مورد گزارش ۱۱۶ هزار و ۷۲۰ تن به ارزش ۴۸۱ ميليارد و ۵۶۹ ميليون ريال مربوط به فولاد بوده كه به اين ترتيب از نظر حجم و ارزش ۹۲ درصد و ۷۴ درصد كل معاملات را به خود اختصاص داده است.
اين گزارش همچنين مي افزايد؛ از كل معاملات انجام شده در بورس در هفته گذشته ۱۱۰ هزار و ۷۴۰ تن به ارزش ۴۹۰ ميليارد و ۵۹۴ ميليون ريال بصورت سلف و ۱۵ هزار و ۹۶۰ تن به ارزش ۱۶۴ ميليارد و ۲۷۹ ميليون ريال بصورت نقدي دادوستد شد.

تصحيح يك خبر
توضيحات زير درمورد خبر ديدار دبيركل جديد اكو با رييس جمهوري كه در صفحه چهار روز ۱۴ اسفند درج شد ضروري است :
كشورهاي عضو سازمان همكاري اقتصادي اكو ده كشور هستند و اجلاس وزراي خارجه و سران اكو تابستان آينده در شهر دوشنبه پايتخت تاجيكستان برگزار مي شود.علاوه بر اين تصوير اين خبر مربوط به ملاقات وزير امنيت تاجيكستان با رييس جمهوري اسلامي ايران بوده است كه اصلاح مي شود.

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |