شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۲ - Mar 13, 2004
نگاه
افشين سبوكي
003591.jpg

تهراني ها ۱۸ ماه ديگر ترن هوايي سوارخواهند شد
عمليات ساخت نخستين خط ترن هوايي امروز آغاز مي شود
گروه شهري: جزئيات بيشتري از نخستين خط  ترن هوايي تهران اعلام شد.
به گزارش خبرنگار ما، عمليات ساخت نخستين خط ترن هوايي كشور بعدازظهر امروز طي مراسمي با حضور شهردار تهران و شماري از اعضاي شوراي شهر در ميدان دوم صادقيه تهران آغاز مي شود.
طول اين خط كه در حد فاصل ميدان صادقيه تا فرودگاه مهرآباد است، حدود ۶ كيلومتر خواهد بود و براساس نتايج مطالعات انجام شده، ساخت آن حدود ۱۸ ماه به طول خواهد انجاميد.
دكتر حميد بهبهاني، معاون امور حمل و نقل و ترافيك شهردار تهران در اين باره به خبرنگار ما گفت: اين پروژه با مشاركت بخش خصوصي اجرا مي شود و براي جلوگيري از آلودگي هاي صوتي اين وسيله نقليه عمومي، به جاي چرخ از لاستيك بهره خواهيم بود و ريلها بر روي سازه بتوني خواهد بود و استفاده از انرژي برق به عنوان عامل حركتي آن نيز موجب جلوگيري از آلودگي صوتي اين وسيله نقليه خواهد شد.
از سيستم هاي حمل ونقل عمومي كه نسبتاً جديد بوده و كمتر از ۶۰ سال از عمر آن مي گذرد، سيستم ترن هوايي (مونوريل) مي باشد كه هم اكنون در ژاپن، آمريكا، مالزي، تايلند، چين، كانادا و... در حال كار مي باشند.سرعت و سهولت اجرا، هزينه نسبتاً پايين و عدم تقاطع با خيابانهاي موجود و ترافيك كنوني، قابليت عبور مناسب از موانع، عدم آلودگي هوا (به دليل برقي بودن)، اشغال حداقل فضا، مقاومت مناسب در مقابل زلزله و عوارض ناشي از آن از مزيت هاي اصلي ترن هوايي به شمار مي آيد.
يك مقام مسئول در شهرداري درباره مسير حركت و ايستگاههاي ترن هوايي تهران به خبرنگار ما گفت: اين خط ۶ كيلومتري، داراي ۸ ايستگاه خواهد بود كه از فلكه دوم صادقيه آغاز و به ترتيب در متروي تهران، ترمينال غرب، ميدان آزادي، كوي بيمه، اول اكباتان، اواسط اكباتان، انتهاي اكباتان، ميدان فرودگاه و نهايتاً ترمينال پروازهاي داخلي توقف خواهد كرد.
در ايستگاه اول (فلكه دوم صادقيه)، يك مجتمع تجاري و پايانه هاي حمل مسافر اتوبوس و تاكسي ساخته خواهد شد.تعداد قطارهاي برقي مورد استفاده ۱۶ قطار چهار واگن بوده كه حداكثر ظرفيت هر واگن ۱۰۰ نفر مي باشد.
براساس اين گزارش، متوسط ارتفاع مسير ترن هوايي در حدود ۵/۶ متر از سطح زمين بوده كه در برخي مكانها تا ۸ متر مي رسد.

در صورت تصويب شوراي شهر تهران
محدوده طرح ترافيك گسترش مي يابد
رئيس كميسيون فني و عمراني شوراي اسلامي شهر تهران گفت: در صورت تصويب لايحه پيشنهادي شهرداري به شورا، محدوده طرح ترافيك از ۳۲ به ۴۶ كيلومترمربع گسترش مي يابد.
دكتر حسن زياري در گفت وگو با ايسنا، افزود: ساعات ورود به محدوده طرح ترافيك نيز در كميته  حمل و نقل شوراي شهر در دست بررسي است؛ بطوري كه تنها در ساعات اوج ترافيك، اين گستره از محدوده  فعلي به محدوده  پيشنهاد شده در لايحه شهرداري، گسترش،  يا ميزان ساعات محدوديت ورود به محدوده توسعه يافته كاهش مي يابد.
وي محدوده طرح ترافيك در لايحه پيشنهادي شهرداري را از سمت شرق به سيدخندان، شريعتي، خواجه نصير، ميدان سپاه، ميدان امام حسين و ۱۷ شهريور، شمال به سيدخندان تا تقاطع بزرگراه رسالت و شهيد چمران، غرب به بزرگراه شهيد چمران، بزرگراه نواب صفوي تا تقاطع هلال احمر و از سمت جنوب به كارگر جنوبي، راه آهن، شوش و ۱۷ شهريور منتهي دانست و اظهار اميدواري كرد: طرح افزايش محدوده  طرح ترافيك، اواسط بهار سال آينده در صحن شوراي اسلامي شهر مطرح شود تا مراحل آزمايشي را براي اجرا در مهر ماه طي كند.
وي تصريح كرد: در صورت گسترش محدوده  طرح ترافيك، تقاضاي سفر با وسايط نقليه عمومي ۱۵ تا ۲۰ درصد افزايش مي يابد. در آن صورت نيازمند احداث پاركينگ هاي لازم و يا فضاي ايمن براي پارك وسايط نقليه شخصي در اطراف محدوده، افزايش نيروهاي پليس و وسايط نقليه عمومي بويژه اتوبوس خواهيم بود.زياري افزود: اجراي اين طرح اگرچه باعث كاهش آلودگي هوا و مصرف سوخت مي شود، اما احتمالا اثر منفي بر ارزش املاك داخل محدوده گذاشته و براي ساكنين ايجاد مشكل خواهد كرد.
به اعتقاد وي، گسترش محدوده  طرح ترافيك طبق پيشنهاد شهرداري تهران در عين حال باعث افزايش سرعت وسايط نقليه شده و از اتلاف وقت شهروندان در ترافيك مي كاهد.وي تأكيد كرد: تصويب اين طرح نيازمند بررسي هاي فراوان و دقيق است.

تلفن گويا
تلفن گوياي معاونت فني و شهرسازي منطقه هفت براي تسهيل در كسب اطلاعات شهروندان از آخرين وضع پرونده خود داير شد.
شهروندان از اين پس مي توانند با ورود به شبكه گويا از طريق شماره تلفن ۸۷۳۵۰۸۸ از آخرين وضع پرونده خود مطلع شوند.

امتيازات تشويقي براي تملك املاك طرح هاي ترافيكي منطقه هفت تهران
شهردار منطقه  هفت  تهران  با اشاره  به  اينكه  ۱۳ خيابان  اين  منطقه  در طرح تعريض  قرار گرفته اند، اعلام  كرد: شهرداري  امتيازات  تشويقي  براي  ساكنان  اين خيابان ها براي  تملك  در نظر گرفته  است .
حسين  صادقي  در گفت وگو با ايرنا گفت: منطقه  هفت  تهران  بيشترين  حجم  املاك  قرارگرفته  در طرح هاي  عمراني  تهران  را در اختيار داشته  و شهرداري  براي  تشويق  مردم  در جهت  سرعت  بخشيدن به  اجراي  طرح ها، اين  امتيازات  را در نظر گرفته  است .
وي  توضيح داد: شهروندان  اين  منطقه  تا پايان  ارديبهشت  ماه  ۸۳ فرصت  دارندبا مراجعه  به شهرداري  و تنظيم  صورت  جلسات ، از اين  امتيازات  استفاده  كنند.به  گفته  وي ، اعطاي  تراكم  تشويقي ، تخفيف  در عوارض  نوسازي  و ارائه  زمين هاي  معوض  از جمله   اين  امتيازات  است .
صادقي  گفت : املاك  واقع  در خيابان هاي  قدوسي ، مفتح ، دماوند، انقلاب  اسلامي ، بهشتي ، سبلان  جنوبي ، خواجه  نصير، كاج ، مطهري ، آهنچي ، سبلان  شمالي  و بهارشيراز در طرح  تعريض  قرار گرفته  اند.

ممنوعيت مجوز ساخت و ساز در حريم
عضو شوراي  اسلامي شهر تهران  تأكيد كرد: حل  مشكلات  زمين هاي  اطراف  تهران بايد در اولويت  برنامه هاي  مديريت  شهري  قرار گيرد.به گزارش ايرنا، امير رضا واعظي آشتياني  در ديدار با شهروندان منطقه  ۱۵ تهران  اظهارداشت : متاسفانه  روز به  روز بر ميزان  مشكلات  زمين هاي  اطراف  شهر تهران كه  در حريم  شهرداري هاي  مناطق  قرار دارد افزوده  مي شود و شهروندان  بسياري را درگير خود كرده  است . وي  بابيان  اين  كه  شهروندان  بسياري  خواستار دريافت  مجوز ساخت  در اين  زمين ها هستند، گفت : شهرداري  تهران  اجازه  چنين  كاري  را ندارد و سازمان هايي كه  اين  زمين ها را در اختيار مردم  قرار داده اند، بايد با سرمايه گذاري  مشكلات  آنها را بر طرف  كنند.

طي چند روز باقيمانده به آخر سال
۳۰۰ دستگاه اتوبوس جديد وارد شبكه حمل و نقل عمومي مي شود
گروه شهري: تا قبل از پايان امسال ۳۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز جديد به ناوگان حمل و نقل عمومي شهر تهران اضافه خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما امسال در جمع ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسراني تهران اضافه شد اين در حالي است كه اين رقم در سال گذشته تنها ۱۰ دستگاه بود.
مهندس هاشمي معاون امور مناطق شهرداري تهران و سرپرست شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه گفت: امسال به مناسبت ايام دهه فجر طرح اهداي بليت رايگان را به ۱۵ ارگان و نهاد به طور آزمايشي به اجرا گذاشتيم كه با توجه به كسب موفقيت هاي نسبي، اين طرح در اسفند ۸۲ و فروردين ۸۳ نيز ادامه مي يابد و اين بار ۲۸ ارگان و نهاد را شامل خواهد شد.
وي اداره آموزش و پرورش و كميته امداد امام خميني(ره) را از جملهمصرف كنندگان اصلي اين خدمات نام برد و افزود: در مرحله اول حدود يك ميليارد ريال و در مرحله دوم حدود ۲ ميليارد و۳۴۱ ميليون ريال اعتبار براي اين طرح اختصاص داديم.
مهندس هاشمي گفت: اين هزينه را از محل صرفه جويي هاي شهرداري و شركت واحد اتوبوسراني تأمين كرده ايم كه در مراحل بعدي به ۵ ميليارد ريال هم قابل افزايش است.
وي تأكيد كرد، خريد و فروش اين بليت ها متنوع است و در صورت مشاهده با متخلفين برخورد خواهد شد.وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومي گفت: از ميان ۵ هزار و ۹۰۰ دستگاه اتوبوس در حال فعاليت ۱۲۰۰ دستگاه بالاي ۲۰ سال و دو هزار دستگاه نيز بالاي ۱۰ سال عمر دارند اين در حالي است كه خودروهاي حمل و نقل عمومي با عمر بيش از ۱۰ سال را بايد از رده خارج كنيم.سرپرست شركت واحد اتوبوسراني خبر داد: در سال ۸۳ در نظر داريم بيش از دو هزار دستگاه اتوبوس جديد وارد شبكه كنيم و اين رقم تا رسيدن به ۷۵۰۰ دستگاه كه در برنامه ريزي هاي شهري لحاظ شد، تنها مي تواند تأمين كننده حداقل خدمات دهي به مسافران و متقاضيان باشد.

شهردار تهران:
افزايش عوارض نوسازي در اختيار شوراي شهر و شهرداري نيست
احمدي نژاد آغاز عمليات احداث ترن هوايي در تهران را هديه نوروزي شوراي شهر به شهروندان خواند
003609.jpg

گروه شهري: دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران خواستار پيش بيني بدهي هاي سنگين دولت به شهرداري در بودجه سال آينده و پرداخت آن به صورت يكجا شد.
به گزارش خبرنگار ما، احمدي نژاد در جريان آخرين ملاقات هفتگي امسال خود در مناطق شهر تهران گفت: خوشبختانه دولت در اين باره تلاش خود را آغاز كرده و كميته اي نيز براي تعيين ميزان اين بدهيها تشكيل شده است.وي گفت: ما طبق قانون موظفيم با همه به طور يكسان برخورد كنيم لذا مماشات با بدهيهاي دولت ضايع كردن حقوق مردم است.
شهردار تهران در مورد نحوه برخورد شهرداري با دولت در صورت عدم پرداخت احتمالي اين بدهيها گفت: در اين صورت حقوق مردم را مورد به مورد با استفاده از قانون استيفا خواهيم كرد.
احمدي نژاد در جريان ديدار هفتگي خود اين بار با حضور در منطقه يك خبر از ساماندهي بخشهاي فرسوده محلات امام زاده قاسم، باغ شاطر، قيطريه ودارآباد داد و گفت: طرح ساماندهي اين محلات فرسوده با استفاده از ديدگاههاي مشاورين زبده آماده و سال آينده عملياتي خواهد شد.
وي گفت: همچنين طرح تعريض تمام معابري كه در سطح منطقه يك براساس طرح تفصيلي نيازمند تعريض هستند؛ با وجود هزينه سنگيني كه آزادسازي اين املاك در منطقه يك بر دوش شهرداري تحميل مي كند در دست اقدام است.
وي در تشريح وضعيت منطقه يك گفت: اين منطقه گر چه از لحاظ جغرافيايي در يكي از بهترين شرايط آب و هوايي است اما به لحاظ شهرسازي و تردد شهري با مشكلات جدي مواجه است به طوري كه بي انضباطي در شهرسازي، عدم تعريف صحيح و رعايت مقررات شهرسازي چهره منطقه را ناموزون و زندگي مردم را با مشكلاتي مواجه كرده است.
احمدي نژاد مشكل عده اي از مراجعين منطقه را مربوط به دريافت قطعات كوچكي از زمين در خارج از محدوده خدمات شرق و به صورت مشاع به واسطه برخي سازمانهاي دولتي دانست كه حالا شهرداري نه طبق قانون مي تواند اجازه ساخت و ساز به آنها بدهد و نه تملك اين زمينها به دليل هزينه زياد در توان خزانه شهرداري است.احمدي نژاد گفت: گروهي را مامور به رسيدگي و يافتن راه هاي حل اين مشكل كرده ايم.وي ادامه داد: همچنين بعضي توافقات، وصولي ها، پرداختها و مجوزهاي غيرقانوني در امر ساخت و ساز در بعضي محلات منطقه موجب بروز مسايل پيچيده اي در حوزه شهرسازي و زندگي مردم شد، كه البته هر آنچه مربوط به تخلفات اداري است دنبال و بقيه هم مورد به مورد بررسي و چاره جويي خواهد شد.احمدي نژاد در مورد افزايش مبلغ عوارض نوسازي گفت: اين عوارض تابع قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي است و شوراي شهر و شهرداري تهران دخالتي در كم و زياد كردن عوارض ندارند.وي افزود: براساس قانون، عوارض نوسازي ضريبي است از قيمت منطقه اي ملك و دولت براساس مصوبه اي ارزش منطقه اي را ارتقاء داده كه براي سالهاي آينده نيز اين رقم افزايش خواهد داشت تا به ارزش روز املاك نزديك شود.
شهردار تهران گفت: با اين همه شوراي اسلامي شهر به منظور كاهش آثار افزايش عوارض نوسازي بر شهروندان، مهلت پرداخت آن را تا اوايل تيرماه تمديد، تخفيف خوش حسابي را تا اول تيرماه برقرار و جريمه ديركرد را نيز حذف كرد. وي ادامه داد: شوراي شهر حتي هزينه خدمات شهري را هم كاهش داد چرا كه ۵۰ درصد عوارض نوسازي مربوط به خدمات شهري است كه شوراي شهر اين ميزان را به ۲۵ درصدكاهش داد.
اين در حالي است كه به گفته احمدي نژاد شوراي اسلامي شهر تهران براي بسياري از سازمانها، شركتها و مجموعه هايي كه حضورشان در تهران تابع منطقه و ضرورت نيست و جز تحميل فشار بر شبكه حمل ونقل و مصرف و تراكم اضافه و افزايش هزينه هاي عمومي ثمري براي شهر ندارند عوارض سنگيني اخذ خواهد كرد تا علاوه بر جلوگيري از مهاجرتهاي بي رويه به تهران، اين سازمان ها را تشويق به نقل مكان به ساير استانها كند.احمدي  نژاد اين اقدام را در راستاي سياستهاي اصلي دولت دانست.وي از مصوبه اخير شوراي اسلامي شهر تهران در مورد احداث قطار هوايي در مسير فلكه صادقيه تا فرودگاه مهرآباد به عنوان هديه نوروزي اين شورا به شهروندان نام برد و گفت: اين پروژه يك اقدام بسيار مؤثر ،مترقي و ارزشمند در بخش حمل و نقل عمومي و راهي براي استفاده از آخرين دست آوردهاي علمي جهان در زمينه اداره شهر خواهد بود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |