شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۲ - Mar 13, 2004
معاون وزير كشور: غربيها در مبارزه با مواد مخدر مصمم نيستند
معاون  امنيتي  انتظامي  وزير كشور گفت : كشورهاي  اروپايي  و غربي  در امرمبارزه  با مواد مخدر در جهان  مصمم  نيستند.
علي  اصغر احمدي  درمنطقه  تله  ميش  درولايت  هرات  در جمع  مسئولان  افغاني و ايراني  افزود: بايد اتحاديه  اروپا و ساير كشورهاي  جهان  در امر مبارزه با مواد مخدر جمهوري  اسلامي  ايران  را كمك  كنند.
وي  بااشاره  به  اينكه  سالانه  ۳۵۰۰ تن  موادمخدر در افغانستان  توليد مي شود گفت : صرفا ۳۵۰ تن  از اين  مواد براي  داخل  ايران  ترانزيت  مي شود و مابقي  به اروپا منتقل  مي شود و ما براي  ممانعت  از ورود موادمخدر به  كشورهاي  اروپائي نيز مبارزه  مي كنيم .
او افزود: سالانه  ۱۴۰ نفر از بهترين  سربازانمان  را در راه  مبارزه  بامواد مخدر از دست  مي دهيم  و انتظار ما اين  است  كه  كشورهاي  اروپايي  در اين امر به  ايران  كمك  كنند.
احمدي افزود: مهمترين  عامل  براي  همكاري  در اين  است  كه  بتوانيم  با مافياي مواد مخدر در افغانستان  مبارزه  كنيم .
او گفت : امروز مردم  افغانستان  براي  تامين  نياز خود به  كشت  خشخاش  روي آورده اند و اگر مافياي  مواد مخدر در افغانستان  از بين  برود مردم  نيز از كشت آن  دست  مي كشند.
از سوي ديگر وزير كشور جمهوري  اسلامي  افغانستان  گفت : ما به  تنهايي  قادر به  مبارزه  بامافياي  مواد مخدر در كشورمان  نيستيم .
علي  احمد جلالي  در مراسم  افتتاح  پاسگاههاي  مرزي  درخاك  اين  كشور افزود: وقتي  شرايط ما براي  مبارزه  با اين  مافيا قطعي  شد نياز به  مساعدت  و همكاري تمام  كشورهاي  جهان  به  خصوص  همسايگان  خود داريم .
وي  اضافه  كرد: مافياي  موادمخدر حتي  بخش  عمده  اراضي  دولتي  را براي  كشت خشخاش  تصاحب  و مردم  را براي  كشت  آن  تطميع  كرده  است .
وي  ادامه  داد: جمهوري  اسلامي  ايران  با نثار ۳۳۰۰ شهيد براي  مبارزه  باموادمخدر بيشترين  سهم  را درجهان  در راه  مبارزه  با اين  ماده  افيوني  دارد.

در كازرون و با حضور شخصيت هاي فرهنگي و ادبي
پيكر شاعر عاشورايي به خاك سپرده شد
003579.jpg
003582.jpg

پيكر شاعر معاصر زنده ياد «نصرالله  مرداني  » روز جمعه  در هاله اي  از حزن  و اندوه  و با مشايعت  جمع  زيادي  از دوستداران  ادب  و شهروندان  كازروني  دراين  شهر تشييع  و به  خاك  سپرده  شد.
شهروندان  كازرون  پيكر زنده  ياد مرداني  را از محل  اداره  فرهنگ  و ارشاداسلامي  كازرون  تا ميدان  شهداي  اين  شهر تشييع  كردند و از آنجا با تشريفات رسمي  پيكر اين  شاعر عاشورايي  به  محل  پارك  ملت  و فرهنگسراي  مرداني  انتقال يافت  و در همان  محل  به  خاك  سپرده  شد.
آئين  تشييع  و خاكسپاري  مرحوم  مرداني  با حضور مشاور وزير فرهنگ  و ارشاداسلامي ، نماينده  ولي فقيه  و امام جمعه  بوشهر، امام  جمعه  و فرماندار كازرون  وجمعي از مديران  دستگاههاي  اجرايي  اين  شهرستان ، اعضاي  انجمن  شعر و ادب استان  فارس ، برخي  از شاعران  معاصر، شاگردان  و اعضاي  خانواده  مرحوم  مرداني و اقشار مختلف  مردم  اين  شهر برگزار شد.
در آئين  تشييع  اين  شاعر معاصر پيام  مقام  معظم  رهبري ، پيام  وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي  و پيام  امام  جمعه  شيراز به مناسبت  درگذشت  مرحوم  مرداني  قرائت شد.
حجت الاسلام  اسدالله  ايماني  امام  جمعه  بوشهر نيز دراين  آئين  مرحوم  مرداني را شاعر حماسه هاي  عاشورايي  خواند و گفت  آثار ارزشمند به  جا مانده  از اين شاعر گرانقدر نشانگر روح  بزرگ  و متعالي  مرداني  و علاقه مندي  وي  به  خاندان عصمت  و طهارت  است .
زنده  ياد نصرالله  مرداني ، ۱۹ اسفند ماه  جاري  و در سن  ۵۶ سالگي ، پس  اززيارت  حرمين  حضرت  سيدالشهدا(ع ) و حضرت  ابوالفضل  العباس (ع ) در كربلا، جهان را بدرود گفت .
از مرحوم  مرداني  آثار متعددي  برجاي  مانده  كه  ازميان  آنها، «قانون  عشق »،«ستيغ  سخن »، «خون  نامه  خاك »، «قيام  خون »، «آتش  ني »، «سمند صاعقه »، «گل باغ  آشنايي »، «منظومه  شهيدان  عاشق » و«شهادت » منتشر شده  است .

وزير اقتصاد: درباره كمك هاي خارجي براي بازسازي بم بزرگنمايي شده است
وزير امور اقتصادي و دارايي اعلام كرد بخش عمده اي از كمك هاي مالي و وعده هاي مؤسسه ها و كشورهاي خارجي براي بازسازي بم تحقق نيافته و در اين زمينه بزرگنمايي شده است.
طهماسب مظاهري روز پنجشنبه پس از مذاكره و بحث و تبادل نظر با مسئولان جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران در مصاحبه با خبرنگار واحد مركزي خبر افزود: پس از حادثه غم انگيز زلزله بم علاوه بر كمك هاي نقدي و غيرنقدي مردم و برخي از سازمانها و نهادهاي داخلي، بسياري از كشورهاي خارجي و مؤسسه هاي بين المللي و اشخاص حقيقي و حقوقي كشورهاي ديگر براي كمك به بازسازي منطقه زلزله زده بم اعلام آمادگي كردند.
وزير اقتصاد با اشاره به تنوع در كمك هاي اهدايي مردم و نهادها به زلزله زدگان گفت: در مرحله نخست بيشتر كمك ها غيرنقدي و فيزيكي و در راستاي عمليات امداد و نجات بود و بخش زيادي از اين كمك هاي داخلي و خارجي استفاده شده و بخش ديگر پس از ساماندهي در حال استفاده است.
وزير اقتصاد در پاسخ به سئوالي درباره تحقق كمك هاي نقدي كشورها و مؤسسه هايي كه براي بازسازي بم وعده داده بودند گفت بسياري از كشورهاي ديگر و مؤسسه هاي بين المللي وعده هاي زيادي براي كمك نقدي دادند اما به دلايل مختلف اين كمك ها اهدا نشده است.
وي در اين باره افزود: برخي كشورها اعلام كردند براي بازسازي بخش هايي از منطقه زلزله زده بم خودشان وارد عمل مي شوند و اين امر مستلزم تهيه طرح جامع شهر بم است تا در چارچوب اين طرح اين گونه كمك ها مورد استفاده قرار گيرد.
وزير اقتصاد خاطرنشان كرد: كشورهايي كه وعده كمك هاي نقدي داده بودند هنوز به تعهدات خود عمل نكرده اند اما مذاكرات براي ارسال اين كمك ها در جريان است وتوافقات كتبي نيز انجام شده است.
مظاهري به وعده كمك ۲۰ ميليون يورويي دولت اسپانيا اشاره كرد و گفت: اين كمك هنوز دريافت نشده و شرط دولت اسپانيا اين است كه اين كمك به صورت كالا و خدمات باشد.
وزير اقتصاد درباره كمك ۴۰۰ ميليون دلاري برخي كشورهاي عربي گفت برخلاف تصور اين كمك به صورت وام بلندمدت ۲۵ ساله مي باشد كه هنوز پرداخت نشده است.
وي كمك ۲۰۰ ميليون دلاري بانك توسعه اسلامي و اعطاي تسهيلات توسط بانك جهاني را از جمله كمك هايي ذكر كرد كه هنوز به مرحله عمل نرسيده است.

۱۳۶ روزنامه نگار در جهان در زندان بسر مي برند
تا پايان سال ۲۰۰۳ ميلادي بيش از ۱۳۰ روزنامه نگار به سبب كارهايشان پشت ميله هاي زندان بودند و چين بيش از هر كشور ديگر روزنامه نگار زنداني داشت.
خبرگزاري آسوشيتدپرس از واشنگتن گزارش داد كه اين پنجمين سال پياپي است كه چين با ۳۹ زنداني روزنامه نگار در راس اين فهرست قرار مي گيرد.
كميته حمايت از روزنامه نگاران كه يك گروه ديده بان است، گزارش خود را پنجشنبه منتشر كرد. در سراسر جهان در حال حاضر ۱۳۶ زنداني روزنامه نگار وجود دارد كه تعداد آن نسبت به سال پيش تغييري نكرده است. تعداد روزنامه نگاران زنداني به سبب افت قابل توجه در بازداشت روزنامه نگاران در نپال و تركيه ثابت مانده است. در اين فهرست كوبا با ۲۹ روزنامه نگار زنداني از ماه مارس گذشته (اسفند) در رده دوم اين فهرست قرار گرفته است. كشور آفريقايي اريتره نيز با ۱۷ زنداني در رديفهاي بالاي اين فهرست قرار دارد. در ماه ژانويه اين كميته فهرست روزنامه  نگاران مقتول را نيز منتشر كرد. در سال گذشته جمعا ۳۶ روزنامه نگار به هنگام انجام وظيفه به قتل رسيدند كه نسبت به سال ۲۰۰۲ - ۱۹نفر بيشتر است كه بسياري از اين افراد در عراق (۱۳ نفر ) كشته شدند.

بازتاب
شمع هاي هميشه فروزان
انقلاب اسلامي ايران در بهمن ۵۷ با دلاوري ها، فداكاري ها و جان فشاني هاي فرزندان اين آب و خاك به ثمر نشست. درپي استمرار آن همه جانبازي و دگرخواهي، تشكيلاتي پا به عرصه وجود گذاشت تا بازمانده جانباختگان، فداكاران و سروقامتان را پشتيباني باشد و از اين چشمه جوشان شهادت كه به سرچشمه زوال ناپذير الوهيت و تاريخ مبارزپرور و ظلم ستيز معصومان و صديقين و صالحان پيوند دارد، پاسباني كند. بنياد شهيد انقلاب اسلامي ايران ديروز در حالي بيست و چهارمين سالگرد شكل گيري را گذراند كه شهادت اين فديه و هديه انقلاب، همچنان بر رگ و پي فرزندان باورمند و آينده نگر اين سرزمين ساري و جاري است.
ديروز پرونده ۲۱۷ هزار پرنده عاشق يك بار ديگر مرور شد تا نوجوانان، جوانان و كودكان امروز بدانند كه ديروزيان براي باور، استقلال، آزادي و حاكميت مردم بي هيچ تقاضا و خواسته اي جان بركف به ميدان آمدند و داد كشيدند. جوانان و ميانسالان و حتي كهنسالان بي ريا و بي ترديد گام در ميدان هاي آتش و خون گذاشتند و سرافرازي، سربلندي و آزاديخواهي را به ارمغان آوردند.امروز در حالي بيست و پنجمين سالروز تشكيل بنياد شهيد را آغاز مي كنيم كه به نظر مي رسد اين بنياد كم فروغ تر از هميشه در جامعه بروز و ظهور دارد. در حالي كه آرمان شهدا و خانواده هاي شهدا بيش از هر زمان محتاج ماندگاري و بقاي آن چيزي است كه به خاطر آن هستي را وا نهادند و امروز نظاره گرند تا ببينند تا چه ميزان، فداكاري ها و پايمردي ها را پاس مي داريم.
سالگرد تأسيس بنياد شهيد بهانه اي است تا وظايف خطير و رسالت معنوي اين بنياد را يك بار ديگر يادآور شويم كه پنجره شهادت و مبارزه - در كشوري كه با تكيه بر باورها و پايبندي به مسلك و مرام معصومان اداره مي شود - هميشه باز و رو به افق سرافرازي دارد، اگر ديروز پشتيباني و حمايت از خانواده شهدا يك ضرورت براي عملكرد بنياد شهيد تلقي مي شد امروز اما قوت بخشيدن به آن باورها، اعتقادات و انديشه ها بيش از هر زماني ضرورت دارد چرا كه شهادت و شهيد در هميشه تاريخ فروزان است و شعله اين عشق را با فعاليت هاي فرهنگي مي توان زنده و پويا داشت.
نمونه اي ازاين فعاليت هاي فرهنگي، حضور تاثيرگذار خانواده شهدا بر قله دانش اندوزي است. بهره مندي خانواده شهدا از سهميه ورود به دانشگاه حداقل امتياز پيش بيني شده براي پيشتازان و صف شكنان سد تزوير و تباهي است. اگر چه برخي غير مسئولانه اين حق مسلم را به باد انتقاد مي گيرند و البته برخي فرزندان و بستگان شهدا نيز به عنوان اسوه هاي تقوا،  تلاش و دانش  اندوزي متاسفانه نتوانسته اند، در اين حوزه خوش بدرخشند. استمرار اين
كم كاري مي تواند روزنه نقد غير مسئولانه را باز كرده و فضا را براي دانش اندوزي و درخشش خانواده شهدا محدود كند. بنياد شهيد براي رفع اين نقيصه بايد اهتمام بيشتري داشته باشد.
عباس اسدي

همه تاكسي ها زرد رنگ مي شوند
معاون طرح و برنامه ويژه تاكسيراني گفت: رنگ بدنه تاكسي ها از امسال به منظور سهولت در تشخيص از خودروهاي سواري از سفيد به زرد تغيير مي كند.
به گزارش واحد مركزي خبر، كرداري گفت: تا قبل از سال ۱۳۷۱ تمام تاكسي هاي تهران پيكان نارنجي رنگ بود اما بعد از آن با سياست هاي وقت شهرداري تهران و وزارت كشور خودروهاي جديدي مانند رنو و هيوندا نيز به ناوگان افزوده شد.
وي با بيان اينكه با تصويب شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور رنگ تاكسي ها به صورت بدنه سفيد با نوارهاي مختلف تعيين شده است، افزود: از سال ۱۳۷۱ به بعد تاكسي هاي گردشي سيار با نوار نارنجي، تاكسي هاي تلفني با نوار مشكي و تاكسي هاي پايانه ها وفرودگاهها با نوار سبز متمايز شدند.وي با بيان اينكه نوارهاي رنگي روي بدنه تاكسي ها، ماموريت و كاربري هر تاكسي را مشخص مي كند، افزود: شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور  به منظور همسان سازي تمام تاكسي ها و قابل تشخيص شدن آنها براي مسافران مقرر كرده است از امسال رنگ سفيد بدنه تاكسي ها به زرد تغيير كند.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |