چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۴۴
در حاشيه پخش برنامه هاي نوروزي از تلويزيون
راضي و ناراضي
004587.jpg
محمد اميري
اشاره: شايد شما جزو آن دسته از ۱۰ ميليون مسافران نوروزي نبوده ايد بلكه جزو آن گروه از تماشاگران برنامه هاي تلويزيوني شبكه هاي داخلي بوده ايد كه از صبح تا شب، برنامه هاي متنوع و جذاب رسانه ملي را تماشا كرده ايد!
تنوع شبكه هاي چند گانه تلويزيوني اين امكان را به شما داده كه فارغ  از هر نوع ديد و بازديد عيد نوروز و رفت و آمدهاي اقوام و آشنايان به خانه، همچنان پاي تلويزيون بنشينيد و به همراهي آجيل و تنقلات نوروزي، برنامه هاي ديدني و جذاب آن را نيز قورت دهيد! اما همه مثل شما فكر نمي كنند، عده اي از اين مخاطبان حرفه اي به خاطر سفر به نقاط ديدني و خوش آب و هواي ايران، اصلاً حوصله ديدن تلويزيون را نداشتند تازه آنهايي هم كه حوصله داشتند امكان حمل اين جعبه جادويي حجيم را نداشتند ولي برخي از مغازه داران اين شهرهاي ديدني كه از ديد و بازديدهاي مزاحم در خانه خسته شده بودند سعي مي كردند با آوردن يك تلويزيون كوچك به محل كسب و كار خود به نوعي خود را سرگرم كنند. اما هميشه اين گونه نبود! مطلبي در زمينه برنامه هاي تلويزيوني رسانه ملي تهيه شده كه با هم آن را مي خوانيم:
تجربه نمايش برنامه هاي تلويزيوني نوروزي در سال هاي گذشته نشان داد كه هنوز مديران و دست اندركاران توليد و پخش برنامه هاي تلويزيوني ايران، شناخت مناسبي از ذائقه و سليقه  مخاطبان تلويزيوني در طول تعطيلات نوروزي ندارند. بي گمان هر كسي كه شناخت اندكي از فرهنگ و آئين هاي نوروزي ايرانيان داشته باشد به خوبي مي داند كه در طول روزهاي تعطيلات نوروزي، به خاطر ديد و بازديدها، گب هاي خانوادگي و بالاخره انجام آئين  هاي سنتي در بين خانواده ها، كمتر كسي فرصت ديدن برنامه هاي تلويزيوني را دارد چه رسد به اينكه برنامه هاي دنباله دار تلويزيوني را تماشا كند.
با اين حال، عليرغم چنين تجربه اي مديران و برنامه ريزان تلويزيوني همه شبكه هاي داخلي، قبل از شروع تعطيلات نوروزي با كش و قوس هاي فراوان در نحوه توزيع بودجه هاي توليد برنامه ها در تكاپوي آن بودند كه برنامه هاي جذاب و پرمخاطبي را توليد كنند. اما آنچه كه در اين نوع رقابت توليد انبوه برنامه هاي نوروزي ميان شبكه هاي ملي تلويزيوني، فراموش مي شود نظر سنجي واقعي از نگاه و ذائقه مخاطبان است. به عبارت ديگر مديران پيشكسوت تلويزيوني بايد بعد از تجربه پخش چند برنامه تلويزيوني بتوانند از طريق تحقيقات ميداني،  بازتاب توليد و پخش چنين برنامه هايي را در ميان تماشاگران حرفه اي و غيرحرفه اي شبكه هاي تلويزيوني بسنجند تا شايد در تعطيلات نوروزهاي آتي بتوانند با خرج كرد مناسب به توليد برنامه هاي مردم پسند بپردازند.
اقبال عمومي دو سال قبل مردم از مجموعه تلويزيوني «شب دهم» نشان داد كه اگر در كنار توليد آثار تلويزيوني، سليقه و ذائقه مخاطبان در تعطيلات عيد نوروز نيز مد نظر قرار گيرد بي شك مي توان مردم گريزپاي از رسانه ملي را پاي جعبه جادو نشاند. مردم قبل از آنكه به ساخت و تكنيك برنامه هاي تلويزيوني توجه كنند علاقه دارند كه روايت هاي جذابي را از طريق گيرنده هاي تلويزيوني خود ببينند و بشنوند.
برخي از آثار تلويزيوني مخاطب پسند قبل از آنكه مقيد به بازيگران توانمند، دكور عظيم، سبك كارگرداني مطلوب و آب و رنگ فيلمبرداري باشند به نوعي با نحوه قصه و روايت مخاطبان خود را مجذوب مي كنند. امروزه تهيه كنندگان تلويزيوني قبل از آنكه به دنبال كارگردانان توانمند باشند بيشتر در جستجوي قصه هاي متفاوت و جذابي هستند كه مردم عادي آن را مي پسندند، چون مخاطبان عادي برنامه هاي تلويزيوني، بيش از هرچيزي به طور سنتي روايت برنامه ها را دنبال مي كنند تا شيوه تدوين، بازيگري ، گريم، صدابرداري و... را.
هواداران فيلم هاي خارجي تلويزيون بر اين باور هستند كه مجموعه فيلم هاي به نمايش درآمده از شبكه هاي مختلف تلويزيوني جزو گروه فيلم هاي پراكشن و حادثه اي بودند تا فيلم هاي خانوادگي ملايم.
صحنه هاي خشونت آميز قتل با سلاح هاي سرد و گرم، زد و خوردهاي متناوب، آدم ربايي و گروگانگيري، سرقت، ترور، تخريب، ارعاب از جمله چاشني مرسوم در چنين فيلم هاي تلويزيوني بود. كسي نمي داند آيا نمايش چنين برنامه هاي تلويزيوني پرحادثه  اي به خاطر ترويج فرهنگ سرگرمي و تفريح بوده يا اينكه دست اندركاران نمايش چنين فيلم هاي تلويزيوني علاقه داشتند در كنار پركردن وقت آنتن سيما، نيم نگاهي هم به ذائقه مخاطبان مشكل پسند جوان نيز داشته باشند؟
اما يك نكته در اين ميان فراموش شده است و آن اينكه هنوز با گذشت سال ها از شكل گيري شبكه هاي متنوع داخلي، شيوه پخش و مان بندي نمايش برخي فيلم ها مثل شبكه هاي تلويزيوني خارجي طبقه بندي شده نيست. به تعبيري ديگر معمولاً شبكه هاي تلويزيوني حرفه اي در خارج از كشور با توجه به گروه بندي سن مخاطبان سعي مي كنند قبل از نمايش برخي از فيلم ها با ارائه نشانه هايي، محدوديت سني تماشاي فيلم ها را به خانواده ها تذكر دهند. اما متأسفانه اين رويه هنوز در شبكه هاي تلويزيوني داخلي آن چنان مرسوم نيست، بنابراين اغلب مخاطبان خرد و كلان ايراني، در كنار هم به تماشاي فيلم هاي پرحادثه و بدآموز مي نشينند. البته پخش چنين فيلم هايي كه هميشه به نوعي با چاشني خشونت و حادثه همراه هستند در شبكه هاي تلويزيوني
004590.jpg
داخل عليرغم حذف برخي صحنه هاي غيراخلاقي آن، هيچ وقت از ابتذال آنها نمي كاهد به گونه اي كه تماشاگران در حين حذف بخش هايي از آن سريعاً با تدوين صحنه هاي تخيلي،فيلم را دنبال مي كنند، پديده اي كه براي كودكان و نوجوانان ايراني در اكثر مواقع بدآموزي هايي را به دنبال دارد. البته ما قصد نداريم بزهكاري هاي موجود در گروه هاي سني نوجوانان و جوانان ايراني را به پخش و نمايش چنين فيلم هايي از تلويزيون ربط دهيم ولي مي توان به جرأت ادعا كرد در جامعه اخلاق گراي ايراني، فراواني آماري نمايش چنين فيلم هايي، آن هم در صميمي ترين عيد ايراني كه مروج همدردي، همراهي و شادكامي خانواده هاست مي تواند براي چنين گروه هاي سني خطرآفرين باشد.
درست است كه دست اندركاران پخش برنامه هاي تلويزيوني مدعي هستند اين نوع فيلم هاي تلويزيوني را به صورت پخش كنترل شده و هدفمند در دسترس مخاطبان نوجوان و جوان ايراني قرار مي دهند ولي آيا مي توانند بپذيرند كه اين نوع فيلم ها با شرايط توليدي كشورهاي مبدأ مي تواند براي فرهنگ ايراني مقبول باشد؟ ارزيابي ميداني انجام شده از برخي مخاطبان حرفه اي و نيمه حرفه اي تلويزيوني شبكه هاي داخلي، در طول تعطيلات نوروزي نشان داد كه نتايج حاصله از نمايش چنين برنامه هاي تلويزيوني آنچنان هم مطلوب نيست. با هم به اين نوع نگرش  نگاهي مي افكنيم:
* برنامه هاي تلويزيوني «شبكه  اول سيما» صرفاً در زمينه ارائه برنامه كودكان و نوجوانان با اجراي «پورنگ» براي اغلب بچه ها جذاب بود، از اين رو خانواده ها براي انتخاب كانال تلويزيوني مناسب هميشه با بچه ها دعوا داشتند، با اين حال ديدن برنامه جذاب و باحال و هواي كودكان و نوجوانان براي بزرگترهاي خانواده هم جذابيت داشت. اما در كنار چنين برنامه اي، شبكه  اول سيما برخلاف سال هاي گذشته كه مجموعه هاي تلويزيوني «خوش ركاب»، «شب دهم» و «نوروزي ها» را در برنامه هاي نمايشي خود داشت امسال آنچنان برنامه جذابي را براي مخاطبان مشكل پسند خود ارائه نكرد، برنامه تلويزيوني طنز + O نيز برخلاف تبليغات مطبوعاتي و آنونس هاي آن نتوانست انتظار مخاطبان را برآورده كند. طنز كلامي حاكم در فيلمنامه، نبود طنز موقعيت و استفاده متنوع از بازيگران طنز پرداز و حتي ترانه پاياني با گويش كوچه و بازاري نيز نتوانست در ميان مخاطبان عام نيز جايگاهي پيدا كند. به كارگيري بازيگران مجموعه تلويزيوني خوش ركاب نيز در كنار بازيگران مجموعه هاي موفق طنز «ساعت خوش»، «بدون شرح» و ساير برنامه هاي تلويزيوني توفيق لازم را از سوي مخاطبان براي تهيه كننده شبكه اول در پي نداشت.
به گفته برخي از مخاطبان مورد پرسش، مجموعه برنامه هاي شبكه اول از مطلوبيت كمي برخوردار بود، علاوه بر آن اغراق به كار رفته در طنز مجموعه تلويزيوني + Oهم با فرهنگ مخاطبان ايراني بيگانه بود.
* شبكه دوم سيما با اينكه توانسته بود با ارائه برنامه هاي سرگرمي توأم با آموزش براي مخاطبان كودك و نوجوان، جايگاه خاصي را در بين گروه سني ياد شده ايجاد كند اما در پخش برنامه هاي داستاني در بين مخاطبان به ويژه فيلم هاي خارجي (هندي) با قصه هاي تكراري و فيلم هاي رنگ و رورفته، از مقبوليت قابل ملاحظه اي برخوردار نبوده البته نبايد فراموش كرد كه تك برنامه طولاني و مصاحبه طنز آميز «داريوش كاردان» در برنامه تلويزيوني «صندلي داغ» توانست به گونه اي سردي جذابيت، اين شبكه را در بين مخاطبان حرفه اي كاهش دهد. گفت وگوهاي غيرمتعارف، پرسش هاي طنزآميز، به كارگيري طنز در  گفت وگوهاي طولاني به نوعي از خستگي مخاطبان مي كاست اما در برخي موارد ميهمانان برخود مجري تسلط داشتند به گونه اي كه از داغ بودن برنامه كمي مي كاست!
در يك ارزيابي شتابزده مي توان گفت شبكه دوم سيما نيزدر تعطيلات نوروزي از كارنامه قبولي خوبي برخوردار نبود.
* شبكه سوم سيما نيزبا گزينش برنامه هايي چون «مردان آهنين»، «نقطه چين»، «گل هاي برتر فوتبال»، برنامه هاي زنده نمايش فوتبال ايران و جهان و در نهايت نمايش متوالي فيلم هاي حادثه اي و پراكشن نمره قبولي قابل توجهي را در بين مخاطبان حرفه اي كسب كرد.
گذشته از انتقاد وارد به فيلم هاي انتخابي خارجي با دستمايه هاي خشونت و حادثه، مي توان گفت اين شبكه توانست در طول اين دوره كوتاه تعطيلات عيدنوروز از عهده ميخكوب كردن مخاطبان در ساعات اوج تماشاي تلويزيون مقبوليت مناسبي را در بين تماشاگران حرفه اي كسب كند. شايد در يك كلام گفته شود كه در اين ساعات پرمخاطب شبكه سوم تلويزيون توانسته بود فرصت استراحت خوبي را بعداز يك گفت وگوي طولاني به خانواده ها بدهد.
* شبكه چهارم به جز برنامه «سينما ۴»، آنچنان مخاطبان را به خود جلب نمي كرد.
* به باور تماشاگران تهراني شبكه  پنجم سيما، صرفاً برنامه هاي تلويزيوني «اين سه نفر» و «بانويي ديگر» توانست انتظار مخاطبان خود را به نحوي برآورده كند اما با توجه به سابقه تنوع برنامه هاي زنده تلويزيوني جذاب در شبكه تهران، اغلب تماشاگران تلويزيوني ترجيح دادند ساير شبكه هاي تلويزيوني را نگاه كنند تا شبكه پنجم سيما را.
* شبكه تلويزيوني خبر، نيز در غياب تعطيلي كوتاه مدت روزنامه ها توانست مطلوبيت خاصي را در بين مخاطبان رسانه اي كسب كند، با اين حال برخلاف سال قبل كه شبكه خبر توانسته بود با ارائه اخبار بهنگام از وقايع جنگ عراق و آمريكا مخاطبان شبكه هاي تلويزيوني را با اخبار متنوع خود پاي جعبه جادو ميخكوب كند اما در عيد نوروز سال ۸۳ به جز اخبار روزانه خود از تنوع برنامه اي خاص برخوردار نبود. به باور يكي از مخاطبان حرفه اي شبكه هاي تلويزيوني بيش از آنكه به احيا و تحكيم آئين ها و سنت هاي باستاني مردم در عيد نوروز كمك كنند صرفاً در تكاپوي ترويج برنامه هاي سطحي و بي هويتي بود كه نتيجه اي جز هرز رفت بودجه ملي را در پي نداشت.

سيما و فرهنگ خشونت
004584.jpg
سياست پخش فيلم هاي سينمايي خشونت آميز در صدا و سيما طي ايام نوروز نيز ادامه يافت.
به گزارش خبرنگار بازتاب، بسياري از فيلم هاي پخش شده در ايام نوروز به خصوص فيلمهاي خارجي جزو فيلم هاي به اصطلاح «اكشن»به شمار مي روند.
پخش اين فيلم ها آن هم در حجم وسيع در شرايطي صورت مي گيرد كه بسياري از روانشناسان و استادان علوم اجتماعي بر اثرات سوء فيلم هاي عمدتاً آمريكايي خشونت آميز بر روح و روان مخاطبان به خصوص جوانان و نوجوانان تأكيد دارند و در اين باره هشدار داده اند.
در ايام نوروز امسال ميليونها ايراني شاهد موارد متعدد از صحنه هاي خشونت آميز مانند قتل با سلاح هاي گرم و سرد و حتي تخيلي، جرح، زد و خورد و ضرب و شتم، آدم ربايي و گروگانگيري، سرقت، ترور، تخريب، تهديد، ارعاب و ... از «رسانه ملي» بوده اند كه رسالت اصلي آن «فرهنگ سازي» است.
صدا و سيما در حالي به سياست پخش اين گونه فيلم  ها و سريال ها ادامه مي دهد كه پيش تر برخي گزارش ها حاكي از اين بوده است كه برخي جوانان و حتي گروههاي تبهكار با الگوبرداري از اين برنامه ها به اعمال ضدقانوني و ضد انساني دست زده اند.
مسأله ديگري كه در اين ميان وجود دارد و شايد مسئولان صدا و سيما آن را علت وفور پخش اين قبيل فيلم ها اعلام كنند اين است كه اغلب فيلم هاي غيرخشن توليد شده در خارج داراي صحنه هاي متعدد غيراخلاقي هستند كه حتي به ضرب سانسور نيز قابل پخش نمي باشند.البته به نظر نمي رسد اين دليل براي «پناه بردن از خطايي به خطاي ديگر» قانع كننده باشد.
هر چند كه شايد بتوان پخش كنترل شده، هدفمند و البته محدود اين قبيل فيلم ها و سريال ها را توجيه كرد و حتي مفيد نيز دانست ولي قطعاً  پخش مداوم، لجام گسيخته و بي سامان اين فيلم ها، در ميان مدت و درازمدت آثار فرهنگي سوئي را از خود به جاي خواهد گذاشت كه البته غيرقابل جبران نيز خواهد بود.
در مجموع به نظر مي رسد صدا و سيما دم دست ترين گزينه را براي پر كردن اوقات برنامه هاي خود برگزيده و آن هم خريد فيلم هاي اكشن از كمپاني هاي معتبر و غيرمعتبر خارجي است كه با كمترين جرح و تعديل و يك دوبله، قابل پخش در تلويزيون جمهوري اسلامي باشند.
به هر حال چه سياست ترويج خشونت از صدا و سيما از سر ناآگاهي باشد، چه از روي ناچاري و چه بي اعتنايي به فرهنگ ملي و ديني به هيچ روي قابل پذيرش نيست و لازم است مسئولان اين سازمان و اعضاي شوراي نظارت بر صدا و سيما اين رويكرد ناصواب و مخرب را، مورد نقد و تجديد نظر جدي قرار دهند.
قطعاً  جست وجوي بازارهاي جديدي براي تهيه فيلم ها و سريال هاي خارجي و نيز حمايت بيشتر از توليدكنندگان داخلي مي تواند در تعديل وضعيت نابهنجار، ضد فرهنگي و لجام گسيخته فعلي مؤثر باشد.

سايه روشن
وضعيت مبهم «صنوبر»
مجتبي راعي كارگردان فيلم «صنوبر» (سال سخت در خمين) از وضعيت مبهم اكران اين فيلم بلند انتقاد كرد و خواستار روشن شدن وضعيت نمايش اين فيلم شد.
به گفته راعي اگر چه نسخه تلويزيوني اين فيلم، در پنج قسمت آماده شده است ولي نسخه سينمايي اين اثر، تاكنون آماده نشده است. وي افزود: متأسفانه ساخت فيلم «صنوبر» وقت زيادي از ما گرفت.
وي ادامه داد: براي اين فيلم، بايد نگاتيوهاي جديدي فراهم شود كه متأسفانه اين امر تاكنون محقق نشده است.
به گفته راعي تهيه كنندگان فيلم «صنوبر» كه به دوران نوجواني امام (ره) مي پردازد سازمان صدا و سيما و عروج فيلم هستند.
«شبي از شبها» در سيما
مجموعه تلويزيوني «شبي از شبها» به كارگرداني «رضا كريمي» و تهيه كنندگي «مجيد اوجي» توسط شبكه سوم سيما توليد مي شود.
به گفته كريمي كارگردان اين مجموعه فيلمبرداري مجموعه «شبي از شبها» با رويكردي خانوادگي و در قالب ۲۶ قسمت ۴۵ دقيقه اي از دهم ارديبهشت ماه در تهران آغاز مي شود.
وي توضيح داد: هر قسمت از اين مجموعه داراي داستاني مستقل است كه چند شخصيت ثابت در آن به ايفاي نقش مي پردازند.
كارگردان مجموعه شبي از شبها ادامه داد: عوامل فيلم هنوز مشخص نشدند اما قرار است اين مجموعه مهر ماه براي پخش از شبكه سوم سيما آماده شود.
قطع  برنامه هاي  سيما در آستارا
004593.jpg

قطع  مكرر برنامه هاي  شبكه هاي  سيما طي  چند روز گذشته  در شهرستان  آستارا و بخشي  از تالش  باعث  نارضايتي  اهالي  اين  منطقه  در شمال  گيلان  شده است .
برنامه هاي  سيما در شهرستان  آستارا و بخشي  از شهرستان  تالش  از طريق فرستنده هاي  تلويزيوني  استان  اردبيل  تقويت  مي شود.
به گفته «بهبود آزادي» مسئول  بخش  فرستنده هاي  تلويزيوني  در استان  اردبيل، قطع  مكرر برق  در استان  اردبيل  طي چند روز گذشته  باعث  اختلال  در سيستم  پخش  شبكه هاي  تلويزيون  در شهرهاي  تحت پوشش  شده است .
وي  افزود: با توجه  به  وزش  باد نسبتاً شديد در ارتفاعات  و محل  نصب آنتن هاي  دريافت كننده  ، خوشبختانه  به  دستگاه هاي  پخش  آسيبي  نرسيده است .
طي  چند روز گذشته  قطع  تمام  شبكه هاي  تلويزيوني  در آستارا و بخشي  از تالش  هنگام  پخش  سريال ها و مسابقات  ورزشي  باعث  انتقاد اهالي  اين  منطقه  بخصوص جوانان  شد.
راه اندازي ۱۰۰ شبكه تلويزيوني
«شيخ رشيد احمد» وزير اطلاع رساني پاكستان اعلام كرد كه اين كشور قصد دارد ۱۰۰ شبكه تلويزيوني جديد در آينده نزديك راه اندازي كند.
وي كه در مجلس ملي پاكستان درباره «چالش هاي جديد عصر رسانه ها» سخن مي گفت، افزود: ظرف يك ماه سه كانال توسط بخش خصوصي تأسيس مي شود و در مرحله بعد ۳۰ كانال ظرف دو تا سه ماه آغاز به كار خواهد كرد. رشيد احمد به زمان دقيق راه اندازي اين شبكه هاي تلويزيوني و آغاز به كار بقيه ۱۰۰ شبكه اشاره اي نكرد. در پاكستان علاوه بر پنج كانال تلويزيون دولتي، چندين شبكه خصوصي نيز برنامه پخش مي كنند اما فقط توليدات آنها در پاكستان تهيه مي شود و از خارج از اين كشور بويژه دبي برنامه هاي خود را پخش مي كنند.
همچنين استفاده از گيرنده هاي ماهواره اي تلويزيوني در اين كشور آزاد است و شركت هاي تلويزيوني كابلي نيز در پاكستان فعال هستند.
بيكاري بازيگر تلويزيون
جهانبخش سلطاني، برنده جايزه بهترين بازيگر مرد از چهارمين جشنواره سيما حدود ۸ ماه است كه هيچ پيشنهادي براي بازي در آثار تلويزيوني يا سينمايي نداشته است.
به گزارش خبرگزاري «مهر» جهانبخش سلطاني از بازيگران نام آشناي تلويزيون و سينما طي چند ماه گذشته هيچ پيشنهادي براي بازي در آثار تصويري دريافت نكرده است و هيچ برنامه اي هم براي آينده حرفه اي خود ندارد.
سلطاني كه از اين موضوع بسيار عصباني است، مدتهاست در هيچ زمينه اي با خبرنگاران گفت وگو نمي كند.
وي در جواب سؤال خبرنگار «مهر» درباره دليل بيكاري اش گفت: من بازيگر نيستم كه بخواهم درباره اين امور نظر بدهم. اين بازيگر كه يكي از فعالان عرصه دفاع مقدس هم به شمار مي رود، در حالي بيكار است كه سال گذشته از جمله دوره هاي بسيار پربار عرصه دفاع مقدس بود و فيلم هاي خوب و قابل قبولي در اين عرصه توليد شد، در حالي كه سلطاني موفق به بازي در هيچ كدام از اين آثار نشد.

آنسوي مرزها
004596.jpg
افغانستان و شبكه رويتر
تلويزيون دولتي افغانستان با امضاي قرارداد همكاري دوجانبه با شبكه جهاني رويتر از اين پس مجاز خواهد بود برنامه هاي اين شبكه را به صورت رايگان دريافت و پخش كند.
براساس گزارش تلويزيون كابل، طبق اين قرارداد، افغانستان از برنامه هاي خبري، علمي، ورزشي و تفريحي رويتر استفاده خواهد كرد.
براي تحقق اين كار، وسايل مربوط به امكان دريافت تصاوير تلويزيوني شبكه جهاني رويتر در اختيار طرف افغان قرار گرفت.
تلويزيون افغانستان (كابل) هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۳ برنامه هاي گوناگون توليدي از جمله خبر و نمايشنامه به مناسبتهاي خاص، ميزگردها، فيلم هاي هندي و غربي و همچنين برنامه هاي آموزشي و تفريحي شبكه هاي كشورهاي مختلف را پخش مي كند.
در يك سال گذشته چندين شبكه راديويي يا تلويزيوني محلي توسط كشورهاي اروپايي به خصوص فرانسه و آلمان، تركيه، ژاپن و آمريكا در ولايات مختلف افغانستان راه اندازي شده است.
درگذشت مجري پرسابقه راديو
آليستر كوك نويسنده و خبرنگار كهنه كار برنامه هاي راديو بي بي سي در خانه خود در نيويورك در ۹۵ سالگي درگذشت.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از سايت خبري بي بي سي كوك مجري پرسابقه ترين برنامه  راديويي جهان بود. اين مجموعه برنامه «نامه اي از آمريكا» نام داشت و كوك به مدت ۵۸ سال عهده دار اجراي اين برنامه بود.
اين برنامه مروري بود بر زندگي در آمريكا و گزارشهاي خبري كه به طور هفتگي پخش مي شد.
در اوايل ماه مارس آليستر كوك بازنشستگي خود را براي حفظ سلامتي اش بنا به توصيه پزشكان، اعلام كرده بود. كوك نتوانست به دليل بيماري در يكي از آخرين برنامه هايش حضور يابد. آخرين باري كه كوك برنامه راديويي «نامه» را اجرا كرد روز ۲۰ فوريه ۲۰۰۴ بود.
مارك بايفورد سرپرست بي بي سي نيز از كوك به عنوان يكي از بزرگترين خبرنگاران در كل تاريخ بي بي سي ياد كرد.
كوك در سال ۱۹۰۸ در نزديكي منچستر بريتانيا به دنيا آمد و در سال ۱۹۳۴ به عنوان منتقد فيلم به بي بي سي پيوست. او از سال ۱۹۴۶ برنامه ماندگار «نامه» و گزارش هاي اخير از آمريكا را آغاز كرد او پس از اين كه مدتي در آمريكا اقامت كرد، تابعيت آمريكا را پذيرفت.
برنامه آليستر كوك در طول ۵۸ سال اجرا، ميليونها شنونده در سراسر دنيا داشت اين برنامه در بريتانيا از ۴ شبكه راديو بي بي سي پخش مي شد، وي در مجموع ۲۸۶۹ برنامه از مجموعه راديويي «نامه» اجرا كرد و در كل فقط در سه برنامه حضور نداشت.
يكي از به يادماندني ترين گزارشهاي او، گزارش ترور جورج كندي رئيس جمهور آمريكا در سال ۱۹۶۸ بود كه كوك به طور اتفاقي در محل حادثه حضور داشت.
كوك همچنين برنامه اي تلويزيوني به نام «آمريكا به روايت آليستر كوك» اجرا مي كرد كه در سراسر دنيا پخش مي شد.
بازيهاي  رايانه اي  و كودكان 
 بازيهاي  رايانه اي  مي توانند در درمان  كودكان  با مشكلات  شنوايي  مؤثر واقع  شوند.
شوراي  پژوهش  پزشكي  انگليس  با اختصاص  يك  بودجه  ۱۲ ميليون  پوندي  براي  بررسي  راهكارهاي  درمان  مشكلات  شنوايي  كودكاني  كه  آزمايشهاي  معمولي  نشانه اي  از بيماري  در آنان  نشان  نمي دهد، تأثير مثبت  بازيهاي  رايانه اي  در بهبود نارسايي هاي  شنوايي  كودكان  را بررسي  مي كنند.
پژوهشگران  اين  مركز در آزمايش هاي  خود دريافته اند كه  برخي  از نارساييهاي  كودكان  انگليسي  تنها مربوط به  مراكز پرسروصدا از قبيل  كلاس  درس  است ، ولي  آزمايش هاي  دقيق  نشانه اي  از وجود ناشنوايي  را نشان  نمي دهد.
به  عقيده  پژوهشگران ، اين  نارسايي  مربوط به  فرمان  دهي  مغز به  اعصاب شنوايي  و شناخت  دقيق  آن  بوده  و به  طور مستقيم  ارتباطي  به  كاركرد گوش  و اجزاي  داخلي  آن  ندارد.
پژوهشگران  انگليسي  براي  حل  اين  معضل  از بازيهاي  رايانه اي  كمك  گرفته  و با توجه  به  اهميت  تكرار صداها در درمان  برخي  از نارسايي هاي  شنوايي ، كودكان  داراي  نوعي  بي نظمي  شنوايي  موسوم  به  (اي .پي .دي ) را از اين  طريق معاينه  و درمان  مي كنند.
در حالي  كه  در شرايط عادي  امكان  شناخت  برخي  از نارسايي هاي  غير آشكار شنوايي  كودكان  وجود ندارد، معاينه  دقيق  واكنشهاي  اين  كودكان  در حين  انجام  بازيهاي  رايانه اي ، مي تواند به  خوبي  به  شناسايي  اين  مشكل  كمك  كند.
جوانان فرانسوي و رسانه ها
مركز مطالعات رسانه هاي گروهي و ارتباطات آموزشي فرانسه با انتشار تحقيقي اعلام كرد: ۶۲ درصد از جوانان فرانسوي اخبار رسانه هاي گروهي اين كشور را مطابق با واقعيت نمي دانند.
براساس اين تحقيق تنها ۳۸ درصد جوانان اين كشور اخبار رسانه ها را واقعي دانسته  و به آن اعتماد دارند.
در بخش ديگري از اين تحقيق آمده است: هم اكنون ۴۵ درصد جوانان فرانسوي تنها به اخبار تلويزيون، ۳۰ درصد به اخبار مطبوعات نوشتاري، ۱۵ درصد به اينترنت و ۱۰ درصد به اخبار راديو اعتماد دارند.
براساس گزارش مركز مطالعات رسانه هاي گروهي فرانسه، درصد اعتماد جوانان راهنمايي نسبت به جوانان دبيرستان در خصوص مطبوعات نيز متفاوت است.
جوانان دوره راهنمايي به اخبار ارائه شده از طريق روزنامه ۶/۱۹ درصد اعتماد دارند در حالي كه جوانان دبيرستاني ۳۹ درصد اخبار روزنامه ها را مطابق واقعيت مي دانند.

علم
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |