نگاهي به ضرورت توسعه صنايع كشتي سازي در ايران
صنعت اشتغال زا
|
|
صنعت كشتي سازي جزء صنايعي است كه مي تواند عامل توسعه صنعتي و اقتصادي هر كشور و زمينه اي براي رشد صنايع گوناگون باشد. نمونه هاي بارز اين امر ژاپن و كره جنوبي هستند كه رشد صنعتي خود را براساس صنعت عظيم كشتي سازي پايه گذاري كردند. اين دو كشور براساس اصول و مفاهيم تجارت صنعتي در دنيا، حوزه فعاليت خود را در طول ساليان مختلف تغيير داده اند كه مي توان به صنايع نساجي، الكترونيك و ماشين سازي اشاره كرد ولي اين دو كشور كه امروزه جزء پيشرفته ترين كشورهاي دنيا هستند، هيچ گاه صنعت كشتي سازي را ترك نكرده اند بلكه روز به روز بر سيادت خود بر اين بازار افزوده اند به طوري كه امروزه ژاپن ۴۰ درصد و كره ۳۰ درصد بازار كشتي سازي دنيا را در اختيار دارند. كشوري مانند چين نيز كه رشد شتابان اقتصادي و صنعتي خود را در سال هاي اخير شروع كرده است، سعي دارد سهم ثابتي از بازار كشتي سازي دنيا را از آن خود كند و اين صنعت را به عنوان پشتوانه صنايع در حال رشد خود برگزيده است.
جالب توجه اين كه صنعت كشتي سازي در دنيا، جزو صنايع زيان ده محسوب مي شود و كارخانجات كشتي سازي، به خصوص در جنوب شرقي آسيا با تكيه بر يارانه هاي دولتي، كشتي را پايين تر از قيمت تمام شده مي فروشند كه حاكي از رقابت فوق العاده شديد و حمايت غيرمتعارف دولت ها از اين صنعت است. اين حمايت هاي همه جانبه كه باعث كساد شدن بازار كشتي سازي اروپا و آمريكا شده است خشم آنان را برانگيخته است. لذا با شرايط موجود بايد بررسي كرد كه در دنياي رقابتي امروز و قوانين تجارت آزاد كه يارانه هاي دولتي در آن مردود هستند، صنعت كشتي سازي چه ويژگي دارد كه توانسته است اين قوانين را نقض كند و ساليانه ميليون ها دلار يارانه دولتي به خود اختصاص دهد؟
در كشور ما نيز با توجه به بازار گسترده داخلي در زمينه هاي مختلف صنايع دريايي از قبيل كشتي سازي و فراساحل و همچنين مزاياي منحصر به فرد، نهادينه شدن اين صنايع در كشور، حمايت هاي دولتي جدي تري از اين صنعت صورت گرفته است كه ساليان اخير رشد و نمو فوق العاده اي داشته است. با اين حمايت هاي دولتي و همت مردمان سخت كوش كشورمان، در آينده اي نزديك به عنوان يكي از كشورهاي صاحب نام در صنعت كشتي سازي مطرح خواهد شد.
پشتوانه محكم حمايت هاي دولتي از صنايع دريايي كشور بخصوص صنعت كشتي سازي را مي توان در قرارداد اخير ۶ فروند كشتي فله بر پاناماكس ۷۵ هزار تني به قيمت ۱۳۵ ميليون دلار با مجتمع كشتي سازي خليج فارس مشاهده كرد. به عقيده اكثر كارشناسان ساخت كشتي ۷۵ هزار تني به قيمت ۵/۲۲ ميليون دلار بدون يارانه دولتي امكان ناپذير است. انعقاد اين قرارداد نشان داد كه دولت جمهوري اسلامي ايران با درك مزاياي اين صنعت به صورت همه جانبه وارد عرصه حمايت از صنايع دريايي شده است.
از جمله مزاياي صنايع دريايي مانند كشتي سازي در شكوفايي صنعتي و اقتصادي مي توان به موارد زير اشاره كرد:
فعال سازي صنايع جانبي
صنعت كشتي سازي حداقل با ۴۰ صنعت به طور مستقيم و حداقل با ۶۰ صنعت ديگر به طور غيرمستقيم ارتباط دارد كه در مجموع مي توان گفت ۱۰۰ صنعت جانبي با اين صنعت مادر مرتبط هستند.
از جمله صنايعي كه به طور مستقيم با كارخانه كشتي سازي مرتبط هستند عبارتند از: صنايع فولاد، جوش، رنگ، فايبرگلاس، شكل دادن ورق هاي فولادي و آلومينيومي، تعمير و نگهداري دستگاه و قطعات، مونتاژ، الكترونيك و تجهيزات الكتريكي، تزئيناتي و رفاهي، تأمين تجهيزات و دستگاه ها و در يك تقسيم بندي كلي تر مي توان صنايع زير را با صنايع دريايي مرتبط دانست: آموزش و تحقيقات، مونتاژ و توليد، تعمير و نگهداري، اوراق، حمل و نقل، بهره برداري از منابع دريا، تفريحي و توريسم، شركت هاي استاندارد و رده بندي دريايي و غيره.
به طور متوسط مي توان گفت ۶۷ درصد قيمت كشتي به بيرون كارخانه وابسته است كه به معني ايجاد بازار براي صنايع بالا دستي صنعت كشتي سازي است.
اشتغال زايي
تقريباً به ازاي هر فرد فعال در كارخانه، ۲ نفر در صنايع مرتبط با آن، در بيرون كارخانه مشغول فعاليت هستند همان طور كه گفته شد صنعت كشتي سازي با صنايع بالادستي بسياري مرتبط است.
مثلاً براي ساخت يك كشتي با ظرفيت ۲۰ هزار تن حدود ۲/۱ ميليون نفر ساعت كار لازم است. با توجه به اين كه صنعت كشتي سازي صنعت با تكنولوژي بالا نمي باشد و در ساخت آن از سيستم غير مدولار استفاده مي شود، لذا اشتغال زايي اين رشته در مقايسه با ساير رشته هاي صنعتي بسيار بالاتر است و بيش از ۵۰ درصد آن مربوط به كاركنان غيرماهر است.
به طور مثال مجمتع كشتي سازي و صنايع فراساحل خليج فارس در ظرفيت كامل خود حدود يكصد مهندس و هزار كارگر در داخل كارخانه نيازدارد. در صورتي كه در صنايع با تكنولوژي بالا (مانند هواپيماسازي) كه به دقت و ظرافت بالايي نيازدارد، اين ميزان اشتغال زايي كمتر است و بيشتر كار توسط دستگاه هاي خودكار انجام مي شود و از طرف ديگر نياز آن به نيروي كار معمولي كمتر است.
طبق برنامه دولت بايد ۸۰۰هزار شغل در هر سال ايجاد شود كه جوابگوي نيروي كار جوان كشور باشد. علاوه بر آن بايد به رشد اقتصادي ۶ درصد در سال رسيد كه به نظر مي رسد يك گزينه مؤثر گسترش صنايع دريايي و كشتي سازي در كشور باشد چرا كه هم صنايع جانبي بسياري را فعال مي كند و اشتغال زايي فراواني را به دنبال دارد. كشوري مانند چين كه با مشكل جمعيت و اشتغال زايي مواجه است، صنعت كشتي سازي به عنوان بهترين راه حل شناخته شده است و كارخانجات كشتي سازي اين كشور هر ساله رو به گسترش هستند. در ژاپن نيز در سال ۲۰۰۱، تعداد ۱۲۰ هزار نفر در صنعت كشتي سازي(شامل كارخانه كشتي سازي و صنايع جانبي) مشغول به كار بوده اند. از اين تعداد ۴۸ هزار نفر به طور مستقيم ۳۳ هزار نفر در شركت هاي پيمان كاري و ۳۹ هزار نفر در صنايع جانبي مشغول به كار بوده اند. در ايران نيز صنعت پيمان كاري مي تواند اشتغال زايي فراواني را به دنبال داشته باشد.
طبق آمار سال ۷۰، از مجموع ۸ ميليون نفر جمعيت ساحلي كشور، حدود سه چهارم آن در مناطق ساحلي درياي خزر و فقط يك چهارم آن در سواحل جنوبي كشور ساكن هستند. اين در حالي است كه مناطق جنوبي كشور، با توجه به پتانسيل هايي كه دارد، بايد بيشترين تمركز جمعيت را در خود داشته باشد.
كشتي سازي در ايران مي تواند سالانه ۵۰ هزار شغل ايجاد كند كه اگر بتوانيم نقش صنايع داخلي در كشتي سازي را به ۲۵ درصد برسانيم سالانه بازار كاري به ارزش ۲ ميليارد دلار ايجاد مي شود.
علاوه بر اين تفاوت دستمزد نيروي كار داخلي و خارجي مي تواند در كاهش قيمت كشتي مؤثر باشد. متوسط دستمزد نيروي كار در آمريكا ۵۷ دلار در ساعت و در اروپا ۲۵ دلار و در كره ۱۵ دلار در ساعت مي باشد.
گردش مالي
سرمايه گذاري در صنايع دريايي، گردش مالي زيادي طلب مي كند كه به دلايل حجم بالاي اين سرمايه گذاري ها، بانك هاي داخلي از تأمين هزينه هاي آنها عاجز هستند و قوانين داخلي نيز براي تأمين مالي پروژه هاي صنايع دريايي، بسيار ناكارآمد هستند.
گردش مالي چند ميليارد دلاري صنايع دريايي مي تواند اقتصاد وسيستم پولي كشور را متحول كند. اين امر در صورتي امكان پذير است كه قوانين مالي و اعتباري بانك هاي كشور جهت تأمين مالي اين پروژه ها بازبيني گردند و تسهيلات بيشتري در اين زمينه وضع گردد. عدم گردش مالي كافي در سيستم اقتصادي كشور، باعث شده است ميلياردها دلار از درآمد كشور در بانك هاي خارجي (به حساب سپرده صندوق ذخيره ارزي) انباشته شوند و سود كمتر از ۲ درصد به اين سپرده ها در خارج از كشور تعلق مي گيرد در حالي كه اگر همين اعتبارات در صنايع مادر و پروژه هاي عظيم داخلي مانند صنايع كشتي سازي با همان سود ۳ درصد اختصاص داده شود، رشد و شكوفايي صنعتي و اقتصادي بسياري در كشور به دنبال خواهد داشت.
استفاده از مواد اوليه
كشور ما داراي منابع بسيار غني فولاد و آلومينيوم مي باشد و اين در حالي است كه صنعت كشتي سازي نياز بسيار زيادي به ورقه هاي فولادي و آلومينيومي دارد و با توجه به اين كه حداقل ۳۵ درصد هزينه ساخت يك كشتي را بدنه فلزي آن در برمي گيرد، ورق فولاد مناسب مورد نياز صنايع كشتي سازي بايد حداقل داراي عرض ۴/۲ متر باشد كه هم اكنون در كشور توليد نمي شود. ولي با توجه به نياز گسترده اي كه به اين نوع ورق ها وجود دارد، در آينده اي نزديك فولاد مباركه بايد در جهت تأمين نياز داخلي اقدام به توليد فولاد دريايي با مشخصه لازم نمايد كه موجب ايجاد ارزش افزوده فراواني خواهد بود.
ظرفيت بازار داخلي
ايران با داشتن سواحل گسترده در شمال و جنوب كشور (حدود ۲۹۰۰ كيلومتر) و مبادلات گسترده كالاهاي تجاري، نفتي و پتروشيمي و احداث سكوهاي دريايي در ميادين نفتي، نياز داخلي گسترده اي در صنايع دريايي دارد. نياز كشور به شناورهاي بزرگ به طور متوسط ۶-۷ فروند در سال است كه حتي بخشي از آن مي تواند پشتوانه محكمي براي صنايع كشتي سازي كشور باشد.
نيازهاي مختلف صنايع دريايي كشور را به تفكيك مي توان در گروه هاي زير دسته بندي كرد:
ناوگان كشتيراني
ايران ۱۲۰ فروند كشتي تجاري بزرگ دارد كه ۳۰ درصد اين ناوگان داراي سن بالاي ۲۰ سال هستند(در صورتي كه متوسط سن كشتي در دنيا ۱۴ سال است) كشتي هاي از رده خارج شده بايد با كشتي هاي فله بر ۳۵ هزار و ۷۵ هزار تني جنرال كارگو و كانتينربر جايگزين شوند كه ۶۵۸ ميليون دلار بودجه براي اين ۳۰ فروند نياز است. فعلاً ۱۶ فروند از كشتي هاي موجود از رده خارج شده اند. برنامه نوسازي در ۳ مرحله انجام خواهد شد كه عبارتند از:
مرحله اول: ۲ فروند كشتي پاناماكس ۷۵ هزار تني به ارزش ۴۳ ميليون دلار به ناوگان كشور پيوسته اند. ۶ فروند كشتي كانتينر بر ۲۲۰۰ كانتينري به كشتي سازي خليج فارس به ارزش حدود ۱۹۰ ميليون دلار و ۶ فروند كشتي كانتينر بر ۲۵۰۰ و ۲۷۰۰ كانتينري نيز به ارزش ۱۹۰ ميليون دلار سفارش داده شده است. ۴ فروند كشتي ۷۴ هزار تني نيز به كشتي سازي چين سفارش داده شده است. مجموع قراردادها در فاز اول ۴۶۴ ميليون دلار است.
مرحله دوم: ساخت ۲ فروند پاناماكس ۷۴ هزار تني به چين (درحال مذاكره) به ارزش ۴۹ ميليون دلار، ۶ فروند پاناماكس ۷۵ هزار تني با مجتمع كشتي سازي خليج فارس به ارزش ۱۳۵ ميليون دلار، ۱۰ فروند كشتي هندي ماكس با صدرا به ارزش ۱۷۰ ميليون دلار (در حال مذاكره) از جمله قراردادهاي اين مرحله مي باشد كه حدود ۳۵۰ ميليون دلار ارزش مالي دارد.
مرحله سوم: در اين مرحله نيز ۱۴ فروند كشتي خريداري خواهد شد.
بدين ترتيب در مجموع ۳ مرحله، ۴۸ فروند كشتي به ناوگان داخلي افزوده خواهد شد.
ناوگان نفتكش و حمل فرآورده هاي نفتي
ناوگان نفتكش: شركت ملي نفتكش در طول ۳۰ سال گذشته، به طور متوسط ساليانه ۲ فروند كشتي با تناژ بالاي ۷۵ هزار تن خريداري نموده است.
هم اكنون ناوگان نفتكش شامل ۳۴ فروند كشتي مي باشد كه ۱۸ فروند آنها داراي عمر بالاي ۲۰ سال هستند. با در نظر گرفتن شناورهايي كه داراي عمر بيش از ۲۵ سال باشند حق تردد در آب هاي بين المللي را ندارند، به طور متوسط ساليانه به ۵/۱ فروند كشتي نفتكش نياز است تا ظرفيت موجود ناوگان حفظ شود.
ناوگان گاز مايع طبيعي
براي فازهاي ۱۱ تا ۱۴ پارس جنوبي نياز به ۳۲ فروند كشتي LNG مي باشد. شركت ملي نفتكش تعهد كرده است در صورتي كه مجتمع كشتي سازي خليج فارس، تا پايان سال ۸۳ موفق به دريافت ليسانس ساخت كشتي LNG و تكميل داك هاي خود شود، ساخت ۵ فروند كشتي LNG به اين شركت واگذار خواهد شد. اگر قيمت هر يك را ۱۷۰ تا ۱۸۰ ميليون دلار در نظر بگيريم تقاضاي ۶ تا ۷ ميليارد دلاري در اين زمينه وجود دارد. (براي ۳۲ فروند شناور حمل LNG و تجهيزات تخليه و بارگيري گاز مايع).
ناوگان حمل فرآورده هاي نفتي
تا ۴ سال آينده در حدود ۵ ميليون تن محصولات پتروشيمي به خارج صادر مي شود كه براي صادرات اين محصولات نياز به ۸۰ فروند كشتي حمل فرآورده هاي نفتي مي باشد كه حداقل ۲۵ فروند آن بايد ملكي باشد.
كشتي هاي صيادي
هم اكنون ۱۲۸ كشتي بزرگ صيادي در كشور وجود دارد كه ۳۸ فروند آنها بايد از رده خارج شوند و براي حفظ سهميه صيد ايران از آب هاي اقيانوس هند، تعداد شناورهاي صيادي صنعتي نيز بايد افزايش يابد. بنابراين فقط در بخش صيد تقاضاي حدود ۵/۲ ميليارد دلاري وجود دارد.
شناورهاي سنتي
در شمال و جنوب به خصوص در جنوب كشور، تعداد زيادي حدود ۶۰۰۰ فروند شناورهاي چوبي وجود دارد كه به روش هاي سنتي ساخته و تعمير مي شوند كه از نظر استانداردهاي بين المللي قابل قبول نيستند. طبق مصوبه سازمان بنادر، از اول سال ۸۱ ورود شناورهاي چوبي مستعمل ممنوع و نيز از سال ۷۳ شناورهاي چوبي ساخت داخل ثبت داخل نخواهند شد. وزارت صنايع و معادن در حال ارائه طرحي براي جايگزيني اين شناورها با شناورهاي فايبرگلاس، فولادي و آلومينيومي مي باشند. بدين ترتيب كه طرح هاي مشخصي از شناورها در تناژهاي كشتي ۳۰۰ تن، لندينگ كرافت ۵۰۰ ، ۱۰۰۰ و احياناً ۱۵۰۰ تن به تأييد يكي از مؤسسات رده بندي رسيده و اين طرح هاي استاندارد براي ساخت به شركت ها ارائه خواهد شد. هدف ديگر اين طرح فعال كردن بخش خصوصي است و ساخت اين شناورها به كارخانجات كوچك بخش خصوصي ارجاع خواهد شد. اجراي كامل اين طرح يك بازار چند ميليارد دلاري را براي بخش خصوصي ايجاد خواهد كرد.
صنايع فراساحل
با توجه به سرمايه گذاري هاي چند ميليارد دلاري در پروژه هاي اكتشاف ميادين نفت و گاز در شمال و جنوب كشور، صنايع فراساحل بازار گسترده اي يافته اند كه در بخش بعدي به حجم اين قراردادها اشاره خواهد شد.
ناوگان نظامي
دسترسي به تعداد ناوگان نظامي و نياز اين بخش به طور دقيق ميسر نمي باشد ولي با توجه به سواحل گسترده ايران در شمال و جنوب كشور و لزوم تأمين امنيت اين سواحل، نياز گسترده اي به ناوگان شناورهاي نظامي و شناورهاي تندرو وجود دارد كه قطعاً مورد نياز نيروهاي انتظامي، ارتش و سپاه مي باشد. در بخش بعد به ارزش تقريبي شناورهاي نظامي اشاره خواهد شد.
|