۹۵ هزار دلاربراي جوش آوردن
خانمي پس از دو سال دادگاهي سرانجام توانست ۹۵ هزار دلار از شركت بي.ام. و (B.M.W) دريافت كند. خانم فلورنس وي (Florance Wee)، ۴۴ ساله در ماه مي سال ۲۰۰۲ يك ماشين از سري ۷ شركت بي.ام.و خريد. بعد از مدتي كار با ماشين متوجه شد كه خودرو جوش مي آورد. حتي با مراجعه به نمايندگي شركت بي.ام.او و نيز اين مشكل حل نشد و خانم وي به دادگاه شكايت كرد و بعد از دو سال جنگ و نزاع دادگاهي در ماه فوريه امسال توانست در دادگاهي به قضاوت قاضي جوديث پراكاش (Judith Prakash) به حق خود بلكه به نظر ما ايرانيان به بيشتر از حق خود برسد. زيرا ما ايرانيان جوش آوردن ماشين را يك امر بسيار عادي مي دانيم و از كنار اين مشكل در روزهاي گرم تابستاني به راحتي مي گذريم.
وكيل خانم وي آقاي لسلي فوآ (Leslie Phua) مي گويد: ما بايد بدانيم كه اگر كسي حتي يك ليمو!! از ميوه فروشي بخرد در صورت خرابي آن ميوه فروشي بايد خسارتش را جبران كند.
در ماه ژوئن سال ۱۹۹۹ نيز شركت بي.ام.و در مقابل خانواده اي كه از خودروي خود راضي نبودند مجبور شد ۱۱۳ هزار دلار خسارت بپردازد. حال لحظه اي فكر كنيد كه
شركت هاي ايراني هم در مقابل هر ماشيني كه جوش مي آورد تنها ده هزار دلار پرداخت كند اولاً خريدار آن سريعاً با ده هزار دلار يك خودرو ديگر مي خرد، دوماً ده هزار دلار براي خريد دو خودرو داخلي كافيست تا از يكي از آنها استفاده كند و ديگري را به دليل جوش آوردن به شركت بدهد و دوباره خسارت بگيرد و اين قاعده را مي تواند ادامه دهد تا ميلياردر شود.
ماشين پليس خاورميانه
شركت بي.ام.و (B.M.W) در كنار تمامي محصولاتش كه از تنوع فراواني برخوردار است به تازگي دست به ساخت ماشيني به نام مپلكس (MEPLEX) زده كه طراحي آن براي پليس هاي خاورميانه است. مپلكس مخفف (Middle East Police Law Enforcement Exibition) است كه به مفهوم ماشين پليس خاورميانه است كه به راحتي داخل آن ديده نمي شود. البته اين يك ترجمه تحت اللفظي است. اين ماشين براي مقابله با سخت ترين حملات تروريست ها و انجام بهتر عمليات پليسي ساخته شده است. شركت بي.ام.و قبل از مپلكس هم مدل هايي با نام ssoi و X5 براي اهداف نظامي و پليسي طراحي كرده بود ولي مپلكس يك نمونه بي نظير است. مپلكس در مقابل تمامي گلوله ها حتي با كاليبرهاي بالاتر از ۴۴ ميلي متر نيز به راحتي مقاومت نشان مي دهد. بدنه آن چند لايه است و از آلياژ خاصي كه بسيار مستحكم است ساخته شده و تمامي شيشه هاي آن ضد گلوله و دودي هستند تا هيچ كس داخل آن را نتواند ببيند.
براي حفاظت سرنشينان درمقابل كوچكترين خطرات ديگر سرنشينان احتياج به پياده شدن و يا پايين آوردن شيشه براي سؤال يا نگاه كردن و بازديد ندارند زيرا در اطراف مپلكس چندين دوربين و بلندگو تعبيه شده است. موتوري بسيار قوي دارد كه كمك مي كند تا مپلكس همراه با سرعت زياد، قدرت بالايي هم داشته باشد. اين موتور هشت سيلندر، ۴/۴ ليتر حجم دارد و مي تواند در شرايط مختلف آب و هوايي و انواع زمين هاي صاف و كوهستاني با تواني در حدود ۳۲۰ اسب بخار به سرعت هاي بالاي ۲۵۰ كيلومتر در ساعت برسد. اولين سفارش دهنده مپلكس آكادمي پليس دبي است.
كار جديد فيات
همانگونه كه مي دانيد شركت فيات در سال هاي اخير به علت مشكلات اقتصادي نتوانسته بود مكان خوبي در بازارهاي جهان پيدا كند ولي امسال در هفتادوچهارمين نمايشگاه بين المللي خودرو كه هر ساله در شهر ژنو برگزار مي شود با به نمايش گذاشتن يك ماشين همه پسند و زيبا به نام تريپيونو (Tripiuno) باعث شگفتي همگان شد. تريپيونو يك ماشين مفهومي است كه مسئولان فيات قول ساخته شدن آن را در سال آينده داده اند و اميدوارند كه بتوانند با فروش اين ماشين تحولي در ساختار اقتصادي شركت فيات به وجود آورند. اين خودرو به قدري جذاب بود كه لقب هنر بر روي چرخ (art on wheels) را از سوي شبكه بي بي سي (BBC) به خود گرفت.
اين مدل ما را به ياد فيات نووو ۵۰۰ (Nouvo500) سال ۱۹۵۷ مي اندازد درصورتي كه تمامي نواقص آن برطرف شده است. تريپيونو رقبايي چون بيتل از شركت فولكس واگن و ميني كوپر از شركت B.M.W دارد كه مسئولان شركت فيات با صراحت اعتقاد دارند كه تريپيونو يك سر وگردن از رقباي خود بالاتر است.
تذكر براي كمربندهاي ايمني در آمريكا
سازمان ترافيك و امنيت آزادراههاي آمريكا به شركت هاي GM «جنرال موتورز»، شورولت و الدزموبيل (Oldsmobile) در مورد كنترل بهتر كيفيت كمربندهاي ايمني خودروهايشان تذكر داد. با اين كه طبق آمار به دست آمده در هريك ميليون ماشين تنها ۹۰ دستگاه از آنها شايد چنين مشكلي داشته باشند كه در موقع تصادف يا ترمزهاي شديد قفل كمربندهايشان به خوبي عمل نكند ولي حتي با چنين آماري هم سازمان ترافيك و امنيت آزادراههاي آمريكا راضي نيست.
قاتل سگ
جواد نصرتي
هوندا اس تي ۱۳۰۰
Honda ST 1300
ST 1300 جايگزين موفق مدل ST 1100 است. اين موتورسيكلت با وزني معادل ۲۷۶ كيلوگرم يكي از مدل هاي نسبتاً سنگين هونداست كه به دليل طراحي ويژه اش به راننده اين احساس را مي دهد كه اين موتور تقريباً ۴۰ كيلوگرم سبك تر از وزن اصلي آن است. اين طراحي بيش از اين در Honda Goldwing نيز ديده شده است. البته نبايد از بدنه آلومينيمي پيشرفته آن در القاي اين حس چشم پوشي كرد. اين بدنه نسبت به بدنه ST 1100، ۱۵ كيلوگرم سبك تر است ولي فرق عمده بين اين دو شفت هاي تعادلي است كه در بدنه ST1300 تعبيه شده اند. اين شفت ها باعث حركت نرم تر موتور مي شوند.
از ديگر فوايد اين شفت ها حفظ موتور در خط مستقيم است به گونه اي كه در پس هر پيچ موتور دوباره در همان خط سير قبلي قرار مي گيرد ST1300 خود در دو تيپ عرضه مي شود. تيپ استاندارد و تيپ دولوكس. تفاوت ميان مدل استاندارد و دولوكس در ترمز ABS و صفحه نمايش الكتريكي دولوكس است.
موتور ST1300 ، چهار سيلندر۹۰ درجه است كه گنجايش معادل ۱۲۶۰ سي سي دارد و از نوع انژكتوري است. باك سوخت اين موتور كه ۲۹ ليتر گنجايش دارد در جلو و زير زين تعبيه شده است تا حجم كمتري اشغال كند. ظاهراً در ساخت ST1300 از موتور BMW R1150RT نيز الگوبرداري شده است. موتوري كه رقيب مستقيم و سرسخت ST1300 به شمار مي رود.
در مدل استاندارد دو محفظه جدا شونده ۳۵ ليتري در دو طرف موتور وجود دارد و زين مي تواند در سه وضعيت مختلف (۳۰ ميلي متر به بالا و پايين و ۲۵ميلي متر به جلو و عقب) قرار گيرد و يك برجستگي بزرگ در طراحي عقب موتور در نظر گرفته شده است تا شوك ضربات احتمالي عقبي را كاهش دهد. در مدل دولوكس هم همان طور كه گفته شد يك صفحه نمايش الكتريكي وجود دارد از تجهيزات و امكانات اضافي كه مي توان بر روي اين موتور نصب كرد، جعبه عقبي ۴۵ ليتري و راديو و CD چنجر است.
هتل هاي آمريكايي مي باخ مي خرند
چندين هتل بسيار گرانقيمت در آمريكا قصد خريداري بنز مي باخ (Maybach) را دارند. همانطور كه مي دانيد مي باخ را مي توان سمبل طراحي كلاسيك شركت مرسدس بنز دانست زيرا تمامي اصول مهندسي و زيبايي در آن به چشم مي خورند و مي توان به صراحت گفت كه اين ماشين هيچ نقصي ندارد.
اين هتل هاي آمريكايي مي خواهند با خريد اين ماشين لوكس مشتريان بيشتري براي خود جلب كنند. طبق آماري كه از مشتريان هتل هاي آمريكايي گرفته شده است آنها براي آسودگي بيشتر در رفت و آمد، همگي ماشين هاي شركت مرسدس بنز را انتخاب كرده اند و در اين ميان مدل مي باخ را زيباترين و راحت ترين خودروي بنز مي شناسند. البته بايد بدانيم كه خودروي مي باخ را تنها كساني مي توانند سوار شوند كه ۳۸۵ هزار دلار پول براي خريد ماشين دارند. در غير اين صورت با چند روز اقامت در يكي از هتل هاي گرانقيمت آمريكا نيز مي توانند از مزاياي ماشين لوكسي چون مي باخ بهره ببرند. اين هتل ها به خودي خود بسيار پرزرق و برق و تجملاتي هستند، ديگر ببينيد مي باخ بايد چه ماشيني باشد كه اين هتل ها مجذوبش هستند.