جمعه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۷
index
دوباره بازي
003231.jpg
مهرداد رهسپار
چند وقتي بود بعد از تغيير قطع ضميمه جوان و طبعاً صفحه پنجره،  كمتر به بازي هاي كامپيوتري پرداخته بوديم و اي ميل هاي زيادي دريافت كرديم كه از ما مي خواستند دوباره بخشي از صفحه را به اين موضوع اختصاص دهيم،  حالا اين هفته و به عنوان آغازي دوباره،  براي اين كه دلمان خنك شود يك هو راجع به سه تا بازي نوشتيم كه كمي دلمان هم خنك شود.
مافيا
سال ۱۹۳۸، توماس آنجلو و تامي، يك كارآگاه ارشد پليس يعني كارآگاه نورمن را در رستوراني ملاقات مي كند. تامي براي كارآگاه نورمن افشا مي كند از هشت سال پيش جزو يكي از اصلي ترين گروه هاي مافيايي آمريكا يعني گروه دون ساليري بوده است و ماموريت هاي بسياري را به فرمان پدر خوانده خانواده انجام داده است ولي حاضر است خانواده را لو دهد، به شرط اين كه پليس يك هويت جعلي براي او تهيه كند تا بتواند همراه با خانواده اش زندگي راحتي داشته باشد.
از اين پس شاهد زندگي تامي و چگونگي ورود او به تشكيلات دون ساليري هستيم . هشت سال پيش تامي يك راننده تاكسي ساده بوده است كه دست تقدير او را با دو نفر از افراد دون ساليري همراه مي كند. همين آشنايي باعث ورود تام به تشكيلات خانواده مي شود . هوش تام رفته رفته باعث مي شود ماموريت هاي مهم تري به او محول شود و تام از عهده تمام ماموريت ها به خوبي برمي آيد. همين امر تام را به دست راست دون ساليري تبديل مي كند.
با گذشت زمان كم كم تام در مي يابد كه دون ساليري
بر خلاف ظاهر و سخنانش حتي به دنبال فريب افراد خود و حتي خود او نيز هست. همين امر باعث مي شود تام اعتماد خود را به دون ساليري از دست بدهد و به دنبال افشاي اسرار خانواده باشد.
افشاگري هاي تام باعث دستگيري اعضاي خانواده مي شود ولي دون ساليري هيچگاه پيدا نمي شود . . .
پس از سال ها تام پا به سن گذاشته است و همراه با خانواده اش و با هويت جعلي زندگي راحتي را مي گذراند كه دو نفر از افراد مافيا با دادن پيغام دون ساليري او را مي كشند.
THE SIMS
سبك شبيه سازي يكي از عجيب ترين گونه ها در ميان سبك هاي بازي هاي كامپيوتري است. پياده سازي اين نوع بازي ها بسيار مشكل است و نياز به برنامه نويسان خبره براي ايجاد هوش مصنوعي مناسب براي بازي دارد ولي وقتي يك بازي شبيه سازي به خوبي ساخته شود مي تواند تمام چشم ها را به سمت خود برگرداند Sims از اين نوع است. ديويد رايت برنامه نويس ارشد و طراح اصلي گروه Maxis با گروه قوي خود توانسته است محصولي به ياد ماندني و متفاوت از خود به جاي بگذارد.
Sims يك بازي شبيه سازي زندگي است. در Sims شما زندگي در يك اجتماع و روابط با اطرافيان را فرا خواهيد گرفت. شما خانواده اي هستيد و هدفتان موفقيت در زندگي، عشق و كارتان است و در اين راه بايد از ابزاري كه داريد بهره ببريد تا تعادل در بخش هاي مختلف ايجاد كنيد.
روش كلي كار بر پايه اصول ساده اي بنا شده است. شما فردي (يا افرادي) را مي  سازيد يا انتخاب مي كنيد. اين فرد (يا افراد) داراي خصلت هاي متفاوتي از نظر اخلاقي هستند ( تميزي، اجتماعي بودن و ... ) سپس برايشان خانه اي انتخاب كرده يا مي سازيد از اين پس وظيفه شما هدايت يك خانواده يك نفره يا چند نفره ( حداكثر هشت نفره ) به سوي موفقيت هاي اجتماعي، خانوادگي و كاري است.
در اين راه بايد از ابزار و لوازم مختلفي كه در اختيار شما قرار مي گيرد بهره بگيريد تا علاوه بر رفع نيازهاي اوليه شخصي (مثل گرسنگي ، نياز به استراحت و ...)، موارد مختلف اجتماعي (مثل ازدواج ، دوست يابي و ...) يا كاري (مثل خلاقيت ، منطق ، دانش و ... ) و بسياري از عوامل ديگر را نيز به جلو برانيد و بهينه سازيد .
Sims  در حقيقت دقيق ترين شبيه سازي است كه تا به حال راجع به زندگي در بازي هاي كامپيوتري ارايه شده است. روش بازي به صورتي است كه ميليون ها راه را براي پيشرفت خواهيد داشت. علاوه بر اين در طول بازي (همانند زندگي واقعي) مسايل پيش بيني نشده اي نيز خواهيد داشت مثل
آتش سوزي در منزل ، دزدي ، اخراج از محل كار به دليل تعديل نيرو و ... و در واقع همين مسايل هستند كه بر جذابيت بازي افزوده اند.
در طول بازي شما در سه وضعيت مختلف مي توانيد قرار بگيريد.
وضعيت زندگي كه در آن به كارهاي روزانه خود مي پردازيد و در واقع وضعيت اصلي بازي است. وضعيت خريد كه در آن مي توانيد با توجه به مقدار پولي كه داريد لوازم مختلفي را براي خانه خود تهيه كنيد.
هر وسيله قابليت هاي مختلفي در رفع نيازها يا ارتقاي پارامترهاي مختلف شما دارد و بالاخره وضعيت ساخت كه در اين حالت شما قادر به ساخت يا بهينه سازي خانه خود خواهيد بود (البته با توجه به مقدار پولي كه داريد.)
Sims  پر فروش ترين بازي جهان و در واقع دومين محصول از بهترين گروه سازنده بازي هاي شبيه سازي يعني Maxisاست (اولين محصول اين شركت Simcity است(.
شايد در نگاه اول Simsيك بازي بي هدف و معمولي جلوه كند ولي كافي است كمي  حوصله كنيد و سعي در دريافتن نكات بازي داشته باشيد در اين موقع است كه خارج شدن از بازي برايتان مشكل مي شود و Sims مي تواند مدت ها باعث سرگرمي  شما شود. ضمن اين كه هر چند ماه يك توسعه دهنده نيز براي بازي عرضه مي شود. در اين
توسعه دهنده ما شاهد مسايل تازه اي خواهيم بود. مثلاَ در Unleashed اين توانايي را داريد كه به تربيت حيوانات خانگي بپردازيد.
يكي از تازه ترين نسخه هاي Sims بازي
Sims OnLine است. در اين بازي شما شاهد محيطي مانند Sims هستيد با اين تفاوت كه محيط بزرگتر بوده و شهرتان تحت اينترنت است. هر خانواده در اين شهر بزرگ توسط يكي از بازيگران كنترل مي شود و اگر از خطوط اينترنت قوي برخوردار هستيد مي توانيد با اين بازي لذت واقعي Simsرا تجربه كنيد.
گرافيك بازي در سطح متعادلي است و با توجه به سال ساخت بازي و حداقل سيستم مورد نياز آن ، به طور متعادلي طراحي شده است. هر چند انتظار مي رود در نسخه بعدي بازي شاهد انسان هاي بزرگتر و گرافيك جذابتري باشيم.
صداها در بازي در واقع به هيچ زبان خاصي بيان نمي شوند و تنها اصوات مختلف هستند. اين امر در ميزان فروش بازي در كشورهاي مختلف تاثير مثبتي داشته است. موسيقي بازي نيز ساده طراحي شده است. موتور بازي (Engine) و برنامه نويسي بخش هاي مختلف آن به خوبي انجام شده و تقريباَ هيچگاه در طول بازي با خروج ناگهاني از بازي و يا قفل كردن بازي مواجه نخواهيم شد.
فروش بالاي بازي (بيش از ۵/۶ ميليون نسخه ، فروش رسمي ) و قابليت اضافه شدن بخش هاي مختلف به آن باعث شده است توسعه دهنده هاي (Expansion Packs) زيادي براي بازي ارايه شود كه هر كدام در سال هاي مختلف در جدول پرفروش ها جايگاه مناسبي يافته اند. معروف ترين اين توسعه دهنده ها عبارتند از : Live inش Large, House Party, Hot Date, Vacation, Unleashed
هر كدام از اين توسعه دهنده ها لوازم جديد ، اتفاقات تازه و روابط اجتماعي جديد گنجانده شده است كه باعث
هر چه جذابتر شدن Sims مي گردند.
از نكات منفي بازي نيز مي توان به مسايلي چون پير نشدن افراد يا بزرگ نشدن كودكان و محدوديت در اجناس و شغل ها اشاره كرد كه احتمالاَ در نسخه تازه بازي۲ Sims رفع خواهند شد و بالاخره ، Sims بازي بي پاياني است كه مدت ها شما را سرگرم خواهد كرد و مي توانيد از آن لذت ببريد.
Post Mortem
كارآگاه خصوصي در پاريس
پس از عرضه موفق بازيSyberia شركتMicroids يك بازي ماجرايي ديگر را با سبكي متفاوت عرضه كرده است تا خود را به عنوان بهترين شركت سازنده بازي هاي ماجرايي مطرح نمايد .
داستان بازي :
پاريس ، ۱۹۲۰ ،Gus Macpherson يك نقاش و يك كارآگاه خصوصي آمريكايي است كه در پاريس زندگي مي كند. سوفيا بليك با مراجعه به او و ادعاي اين كه خواهر و شوهر خواهرش در جنايتي هولناك در هتل اورفه كشته شده اند ، تقاضاي كمك مي كند و از اين پس شما در نقش Gus بايد به دنبال قاتل باشيد. روال كلي بازي بر مبناي رشته اي از سؤالات و جواب هاي مختلف است كه انتخاب درست سؤالات شما را در مراحل مختلف پيش مي راند.
Gus پس از طي كردن مراحل بسيار و حل معماهاي مختلف سرانجام پي مي برد كه موضوع قتل به خاطر يك سر باستاني به نام سرBaPhomet است. اين سر (بنا به ادعاي افرادي) مي تواند قدرتي جاودانه به انسان ببخشد و
به همين خاطر افراد بسياري به دنبال آن هستند. پايان بازي نيز با توجه به رشته سؤالات شما مي تواند به سه حالت مختلف باشد.
روش بازي :
علاقه مندان بازي هاي ماجرايي در
Post Mortemسبك نسبتاً متفاوتي را شاهد خواهند بود. روش انتخاب صحيح سؤالات مدتي بود كه در بازي هاي ماجرايي استفاده نمي شد. شايد نمونه آخر اينگونه بازي را در Nancy Dream يا Sherlock holme مشاهده كرد. شما بايد سؤالاتتان را با توجه به گفتارهاي قبلي انتخاب كنيد . البته حجم زياد گفت وگوها و امكان نداشتن رد كردن آنها شايد يكي از اشكالات بازي باشد. معماها نيز تفاوت هايي با نمونه هاي مشابه دارند مثلاً دو نقاشي براي پيدا كردن تفاوت هاي آنها يا باز كردن قفل در با استفاده از وسايل مخصوص از اينگونه معماهاي تازه است.
گرافيك بازي :
محيط بازي به زيبايي و مطابق فضاي تاريك و مه آلود پاريس در دهه ۲۰ طراحي شده است و سعي شده عناصر مختلف به خوبي طراحي و رعايت شوند. ولي در مورد مدل ها اين موضوع چندان صادق نيست. شكل كلي مدل ها و شخصيت هاي بازي خوب ساخته نشده اند و حركات بدن و لب آنها هم هنگام صحبت كردن چندان جالب نيست. فيلم هاي بازي نيز زيبا و گيرا هستند. خصوصاً فيلم شروع بازي كه شما را به خوبي وارد ماجرا مي كند.
صداي بازي :
موسيقي بازي جذاب و همگام با سبك ترسناك بازي است. اين ضرباهنگ مناسب در فيلم ها نيز حفظ شده است. افكت ها كم ولي مناسب است. صداي شخصيت ها نيز متوسط است و در بعضي از شخصيت ها اغراق در دادن لهجه فرانسوي از زيبايي كار كاسته است .
موتور بازي :
در اين بازي نيز همانندSyberia، Microids از ابزار شركتVirtools استفاده كرده است. نداشتن حركت طبيعي براي شخصيت اول بازي و داشتن ديد اول شخص شايد از زيبايي هاي بازي كم كرده باشد، ولي داستان جذاب و گرافيك و موسيقي مناسب تا حدي از اين ضعف كاسته است .
Post Mortem نياز به سيستم متوسطي دارد و از پايداري مناسبي نيز برخوردار است ، هر چند تركيب
Alt + Tabبراي خروج موقت از بازي باعث برهم خوردن اين پايداري مي گردد .
منوها وكليدها :
منو بندي بازي ساده و به راحتي قابل استفاده است . روش كار با صفحه كليد و ماوس نيز به راحتي دستتان خواهد آمد . هر چند بايد گفت اعمال كردن يك جسم روي صفحه به زيبايي Syberia نيست .
پشتيباني:
Post Mortem يك سايت رسمي  از طرف Microids دارد ولي (حداقل در قسمت انگليسي آن) پشتيباني چنداني را نمي بينيم به طوري كه بر خلاف اكثر بازي هاي ماجرايي ديگر نه شاهد مرور بازي (تا به حال) و نه قسمتي براي جواب به سئوالات هستيم .
فروش :
نبود بازي ماجرايي مناسب در سال گذشته باعث شد كه Post Mortem تا مدت ها پس از عرضه در ليست ۱۰ بازي محبوب قرار گيرد و از فروش مناسبي برخوردار شود .
تحليل و بررسي :
سال گذشته ، سال بدي براي بازي هاي گونه ماجرايي بود به طوري كه به جز محصولات شركت Microids بازي ماجرايي قابل اعتنايي وارد بازار نشد . شركتSierra كه براي سال ها دست اندركار توليد بازي هاي ماجرايي بود روش كاري خود را عوض كرده و همين امر باعث شده است به رغم آسان بودن ساخت يك بازي ماجرايي ، محصول خوبي را شاهد نباشيم . به طوري كه Syberia با فاصله زياد و بدون هيچ رقيب جدي توانست جايزه بهترين بازي ماجرايي اغلب سايت ها و مجلات معتبر را از آن خود كند .
Post Mortem نيز داراي داستاني بسيار جذاب است ، ضمن اين كه سعي شده تا معماها نيز متفاوت باشند . اين دو امر مهم ترين مسايل در يك بازي ماجرايي است پس شاهد يك بازي ماجرايي خوب هستيم . علاوه بر اين گرافيك زيبا و طراحي صوتي خوب نيز به جذابيت هاي بازي افزوده است (يكي ديگر از مزاياي بازي نيز پايان چندگانه است كه با توجه به روش كار شما در مرحله پاياني بازي تعيين مي شود) . هر چند اشكالاتي نيز بر Post Mortem وارد است مثل گفت وگو هاي طولاني و خسته كننده در بعضي قسمت ها و مدل هاي ضعيف .
شركت سازنده :
بازي توسط Microids ساخته شده است . اين شركت فرانسوي بوده و بخشي از آن نيز در كانادا قرار دارد . قبلا ً، از اين شركت بازي هاي زيادي ديده ايم ولي در زمينه بازي هاي ماجرايي پس از Syberia اين دومين محصول است .
ديدگاه كلي :
يك بازي ترسناك كه به دنبال تحولي در بازي هاي ماجرايي است .
مزايا:
داستان جذاب ، پايان چندگانه ، محيط جالب ، معماهاي متفاوت.
معايب:
امكان رد كردن گفت وگوها وجود ندارد ، گفت وگوها بعضي اوقات خسته كننده است ، مدل سازي ضعيف.

خبر
ليندوز و دردسر تغيير نام
بهترين راه حل براي جلب توجه مردم به سيستم عاملي كه نامش تغيير يافته است چيست؟
ايتنا - مدير ارشد ليندوز، آقاي مايكل رابرتسون اعلام كرده است كه نام سيستم عامل ليندوز، نرم افزار روميزي لينوكس، به لين سپاير (Linspire) تغيير يافته است. علت اين امر نيز شباهت نام آن به ويندوز مايكروسافت و شكايت آنها به دادگاه بوده است. درنتيجه بنا به حكم دادگاه، ليندوز تا زمان تغيير اين نام مي بايست روزانه ۱۱۹۶دلار جريمه بپردازد.
وي مي گويد: «تا به حال كاربران كامپيوتري ليندوز را تجربه نكرده اند. ما سخت تلاش مي كنيم تا از موفقيت و سهولت استفاده از لين سپاير مطمئن شويم.» اين سيستم عامل تا چند روز آينده قابل دسترسي خواهد بود و به گونه bittorent بارگذاري مي شود. روند اجراي آن شامل بارگذاري و نصب برنامه كاربردي bittorent ، بارگذاري فايل ۴۱كيلوبايتي لين سپاير، دوبار كليك بر روي فايل و آغاز بارگذاريست. به دليل اين كه كاربران در هلند قادر به دسترسي به وب سايت lindows.com هستند، موكلان مايكروسافت اعتراضي مبني بر توقف اين وب سايت و يا پرداخت جريمه ارايه كرده اند.
رابرتسون اعتراضات متوالي مايكروسافت را در كانادا، فرانسه، فنلاند، هلند و سوئد غيرمنصفانه خواند. دليل اين اعتراضات نيز نام ليندوز (تركيبي از لينوكس و ويندوز) است كه موجب گمراه شدن كاربراني شده كه پنداشته اند اين سيستم عامل محصولي از مايكروسافت است. هرچند لين سپاير به صورت رايگان ارايه مي شود اما برنامه هاي كاربردي آن مجاني نيستند. ليندوز به كاربران جديد لين سپاير دسترسي ۱۵ روزه به اين نرم افزار را مي دهد، اما پس از آن اشتراكي ماهيانه ۹۵/۱۴ دلار براي آن درنظر مي گيرد.
همچنين با وارد كردن نام دامنه آن در مرورگر اينترنت به سايت linspire.com هدايت خواهيد شد!

سي دي كاغذي
ايتنا - دو شركت الكترونيك سوني و توپان اقدام به ساخت سي دي هاي جديدي كرده اند كه در ساخت آن از كاغذ استفاده شده و سازگار با نسل بعدي فناوري دي وي دي است.
اين سازندگان اعلام داشته اند به دليل اين كه ۵۱ درصد از اين ديسك ها را كاغذ تشكيل داده، هزينه ساخت آن بسيار كاهش يافته است. اين ديسك ها به دليل استفاده از فناوري دي وي دي با ليزر آبي، ظرفيت ذخيره اطلاعات تا پنج برابر ظرفيت ديسك هاي موجود را دارد. انتظار مي رود در آينده نزديك درايوهاي دي وي دي با ليزر آبي جايگزين درايوهاي دي وي دي با ليزر قرمز شوند. اين ديسك هاي كاغذي از فناوري دي وي دي با ليزر آبي(اشعه آبي) استفاده مي كنند كه توسط كنسرسيوم سازندگان لوازم الكترونيك شامل شركت هاي سوني، ماتسوشيتا و فيليپس پشتيباني مي شود.
توپان، بزرگترين سازنده فيلترهاي رنگي براي صفحه نمايش هاي كريستال مايع در جهان اظهار داشته است كه اين ديسك هاي جديد امنيت بيشتري دارند و نيز مي  توان ديسك هاي مورد استفاده قرار گرفته را مجدداً به كار برد. اين دو شركت درحال توسعه توليد اين ديسك ها جهت استفاده عموم هستند.

حمله به شيوه جديد
آي تي ايران- جديدترين تحقيقات در زمينه امنيت در عرصه فناوري اطلاعات نشان مي دهد كه ميزان حملات اينترنتي از طريق مرورگرها (Browsers) رو به افزايش است.
براساس تحقيقات سالانه انجمن صنعت فناوري محاسبات كامپيوتري در زمينه امنيت IT ميزان حملات از طريق سايت هاي مخرب و حملات مرتبط با e-mailها حدود يك چهارم بيشتر از سال هاي قبل افزايش يافته است.
تنها در سال ۲۰۰۳ حدود ۸/۳۶ درصد از شركت ها اعلام كرده اند كه در شش ماه پاياني سال مذكور در حين گشت وگذار در اينترنت و از طريق مرورگرها خود مورد حمله واقع شده اند.
براساس اين گزارش، حملات انجام شده از سوي هكرها و ويروس ها همچنان در صدر خطرناك ترين تهديدهاي اينترنتي قرار دارند.
اگرچه رقم اين حملات از ۸۰ درصد در سال گذشته به ۶۸ درصد در سال جاري كاهش يافته است اما براساس آمار، ميزان حملات از طريق مرورگرها افزايش نگران كننده اي داشته و از اين بابت كاربران خانگي در بدترين وضعيت قرار دارند.

ماموريت جديد نرم افزارهاي جاسوسي
آي تي ايران - به نظر مي رسد كه اخيراً از نرم افزارهاي معروف به جاسوسي در اينترنت استفاده هاي جديد و خاصي مي شود.
نرم افزارهاي جاسوسي در حقيقت برنامه هايي هستند كه بدون اطلاع كاربران روي كامپيوتر آنها نصب شده، كليه رفتارهاي آنها را زير نظر گرفته و به اين ترتيب زمينه علاقه مندي آنها را شناسايي مي كنند.
به اعتقاد كارشناسان، هم اكنون تعداد نرم افزارهاي جاسوسي به طرز نگران كننده اي در اينترنت افزايش يافته است. اما اين كارشناسان مي گويند از اين نرم افزارها اخيراً براي دستيابي به اهداف خاصي نيز استفاده مي شود.
به اين ترتيب كامپيوتر كاربري كه توسط يك نرم افزار جاسوسي مورد كنترل قرار مي گيرد به محض ورود به سايت هايي خاص با انبوهي از آگهي هاي جهنده
(POP-UP) مواجه خواهند شد.
اين روش به آگهي دهندگان نيز امكان مي دهد مخاطبان خود را در اينترنت به سرعت شناسايي كنند و آگهي خود را در معرض ديد اين افراد قرار دهند. بسياري از كارشناسان اين موضوع را مشكل جديد كاربران اينترنت مي دانند.

يادداشت
به افتخار پدر اينترنت
Tim Berners-Lee تيم برنرز- لي، مخترع شبكه جهاني اينترنت، جايزه افتخاري ۶۷۱ هزار پوندي را دريافت كرد. اين جايزه با عنوان جايزه  فناوري هزاره توسط Finish Technology Award Foundation
به او كه ديگر وي را «پدر وب» مي نامند، اعطا گرديده است.
اين دانشمند انگليسي در سال ۱۹۹۱ با متصل كردن صفحات سيستم ها با يكديگر، انقلاب اينترنتي را به وجود آورد و در سال ۲۰۰۳ به خاطر پيشرو بودن در كار خود، مفتخر به دريافت لقب (Sir) شد.
سر تيم، برنامه  فرامتني (Hypertext) خود را زماني كه در موسسه فيزيك ذرات Cern در ژنو بود، خلق كرد.
003234.jpg

سر تيم برنرز- لي
تولد در سال ۱۹۵۵ ،تحصيل در رشته  فيزيك در Queens College آكسفورد، محروميت براي استفاده از كامپيوتر دانشگاه به خاطر هكينگ، ساخت كامپيوتر براي خودش با كمك تلويزيون قديمي، يك ريز پردازنده  موتورولا و يك هويه خلق وب در اواخر دهه  هشتاد و ابتداي دهه  ۹۰ در Cern ،ارايه  رايگان اينترنت، بنيانگذاري كنسرسيوم شبكه جهاني در MIT در سال ۱۹۹۴ و انتخاب به عنوان يكي از بيست متفكر جهان در قرن بيستم (توسط مجله Time ) و دريافت لقب در سال ۲۰۰۳ .
او در اوايل دهه۱۹۹۰، با ايجاد اين امكان كه دانشمندان ساده تر يافته هاي تحقيق يكديگر را در يك شبكه كامپيوتري مشاهده كنند، اينترنت را ايجاد كرد و خود نام آن را World Wide Web نهاد. اين مرد مشهور و كم رو، نه تنها هيچگاه با نگاه تجاري به كار خود نگاه نكرده، بلكه كوشيده است تا استفاده از شبكه را گسترش دهد.

پنجره
هفته
جهان
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |  ديدار  |
|  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |