نويسندگان و ناشراني كه تمايل به معرفي كتاب خود در ستون خواندني ها دارند مي توانند يك نسخه از اثر خود را به آدرس خيابان آفريقا، بلوار گلشهر، مركز خريد آي تك، طبقه چهارم بخش داستان ارسال كنند.
ايران و جهان
جهاني بودن
پانزده گفت و گو با انديشمندان جهان امروز
رامين جهانبگلو
ناشر: مركز
در پشت جلد اين كتاب مي خوانيم:
«اين كتاب حاصل گفت و گوهاي سه سال گذشته با گروهي از انديشمندان امروز جهان در حوزه فلسفه، اخلاق، سنت و مدرنيته، دموكراسي و كثرت گرايي و فرهنگ و تمدن است. ولي موضوع اصلي كتاب بحث درباره جهاني بودن است. همه متفكراني كه با آنها گفت و گو شده است چهره هايي هستند با انديشه هاي جهاني. بدين جهت غايت و هدف اين گفت و گوها توجه به انديشه هايي است كه در جهان كنوني ما تاثير گذارند.»
در بخشي از مصاحبه جهانبگلو با نوآم چامسكي، اين متفكر پيرامون شرايط ايران با كشورهايي نظير آمريكا در قبل و بعد از انقلاب توضيح مي دهد و مي گويد:
«ايران در سال ۱۹۵۳ كوشيد تا اختيار و نظارت منابع خود را در دست بگيرد. اما كارش به كودتا كشيد. شاه شريك وفاداري براي آمريكا بود و آمريكا او را دوست مي داشت. پژوهشي درباره نقض حقوق بشر در ايران از سوي يك خبرنگار نيويورك تايمز به چاپ رسيد. اگر شما به اين گزارش نگاهي بكنيد در آن مي خوانيد دولت آمريكا بر اين اعتقاد داشت كه از سال ۱۹۰۳ تا ۱۹۷۹ در ايران هيچ مورد نقض حقوق بشر ديده نشده است. منظورم اين است كه ايران تا زماني خوب و نازنين بود كه هماهنگ با خواسته هاي آمريكا راه مي پيمود. اما در سال ۱۹۷۹ ايران از خط قرمزها گذشت،سرپيچاند و مستقل شد و از اين جا بود كه مي بايست تنبيه شود.»
ادبيات ايران و عقلانيت
سيمرغ در جست و جوي قاف
درآمدي بر سير تحول عقلانيت در ادبيات فارسي
نويسنده: دكتر مهدي محبتي
ناشر: سخن
كتاب «سيمرغ در جست و جوي قاف» به بررسي ادوار مختلف ادبيات ايران در ذيل موضوع عقلانيت مي پردازد و معتقد است كه در هيچ دوره اي به اندازه دوره فردوسي، مفهوم عقلانيت در ادبيات ايران موردتوجه قرار نگرفته. در بخشي از اين كتاب پيرامون رابطه فردوسي با اين مفهوم آمده:
«با آن كه شاهنامه در نگاه نخست ميدان كنش هاي جسم و تنش هاي دل و قدرت پيكرها و كاميابي دل ها و عرصه رزم و بزم به نظر مي آيد كه در آن مجال انديشه و تامل كمتر رخ مي نمايد اما در حقيقت پهنه ادب فارسي كمتر كتابي چون شاهنامه دارد كه به بيشتر زواياي زندگي با نگاهي تيز و معناياب پنجه انداخته باشد و نرم و تند آنها را از خمول و فراموشي به عرصه فراخ و روشني ذهن و آگاهي برآورده باشد. در هنگامه خشم و هنگام لذت، عقل و انديشه در محاق مي روند و بيشتر، احساسات و عواطف جلوه مي كنند و چون شاهنامه در نگاهي ظاهربين يا ميدان خشم است و يا حضور و خلوت دل ها، پس مجال انديشيدن و ادراك در آن نيست. هرگز چنين نيست چه فردوسي از دل همين رزم ها و بزم ها و در پس و پيش آنها چندان مايه هاي خردورزي و انديشه گري درآورده و گنجانيده است كه شاهنامه حامل حجم عظيمي از خرد و فرهنگ ملي و بشري گذشته است.»
|
|
در دنياي تخيلي اورول ۱۹۸۴
نويسنده: جورج اورول
ترجمه: صالح حسيني
ناشر: نيلوفر
نوبت چاپ: هفتم
«۱۹۸۴» كتاب مطرح و بحث انگيز جورج اورول در طول ساليان گذشته با استقبال بي نظير مخاطبان ايراني روبه رو شده. اين كتاب از فضايي تخيلي برخوردار است كه به نظر مي رسد فضاي حاكم بر آن الهام بخش نويسندگان ديگر در طول ساليان گذشته بوده است.
در بخشي از اين كتاب مي خوانيم:
«چهارم آوريل هزار و نهصد و هشتاد و چهار.
عقب نشست. حس زبوني كامل برجانش فرونشسته بود. واقع امر اين كه او به درستي نمي دانست كه سال، سال ۱۹۸۴ باشد. چيزي در همين حدود ها بود، چون تا حدودي يقين داشت كه سي ونه سال دارد و براين باور بود كه در ۱۹۴۴ يا ۱۹۴۵ به دنيا آمده است. اما اين روزها مشخص كردن زمان در محدوده يكي دو سال محال بود.
ناگهان اين انديشه به ذهنش خطور كرد كه يادداشت هايش را براي چه كسي مي نويسد؟ براي آينده، براي نيامدگان. ذهنش لحظه اي حول تاريخ مشكوك بالاي صفحه پرسه زد و سپس در تلاقي با دوگانه باوري واژه گفتار جديد بر سرجا ميخكوب شد. سنگيني بار امانتي كه بر دوش گرفته بود، براي اولين بار بر او آشكار شد.»