جمعه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۷
index
فردا دير است
003318.jpg
مينا شهني
وارد يك اداره يا سازمان مي شويد كارمندي پشت ميز نشسته، همان روال هميشگي منتظرماندن و نامه به دست گرفتن و از اين اتاق به آن اتاق رفتن و...
توي صف بانك ايستاده اي حوصله مي كني و صف آرا م آرام پيش مي رود پيرها حوصله شان سر رفته و جوان ها اين پا و آن پا مي شوند و به ساعت مچي شان نگاه مي كنند. منتظر اتوبوسي، همان حكايت ها و جوان به ساعتش نگاه مي كند و دكمه هاي موبايلش را پشت  سرهم فشار مي دهد.
جوان انگار حوصله اش سر رفته است.
تيز و پرشتاب
انگار آينده خيلي نزديك است. وقتي از پنج سال ديگر صحبت مي كند برنامه ريزي اش كامل است. انگار عجله دارد. احسان مي گويد: اگر از همين الان شروع نكنم در تمام طول زندگي ام عقب مي مانم. و مي خواهد حتماً از همين هفته آموزش زبان انگليسي را شروع كند.
پرديس اما به زبان فرانسه فكر مي كند كه بايد در كنار انگليسي تقويت كند.
محمود مي گويد: سال ديگر دير است بايد همين امسال فوق ليسانس قبول شوم و علي فكر مي كند اگر برنامه هاي جديد كامپيوتر را هرچه زودتر ياد نگيرد تا آخر عمر از زندگي عقب مانده است.
كمتر جواني را مي بينيد كه برنامه هاي طولاني مدت و كوتاه مدت بسياري براي زندگي اش نداشته باشد.
طبيعي است كه شما هيچ جواني را بدون آرزوهاي كوچك و بزرگ نديده باشيد.
به نظر مي رسد يكي از بازرترين ويژگي هاي جواني آرزو داشتن و عجله داشتن است.
بيشتر جوان ها مي خواهند همه چيز را زود به دست بياورند شتاب دارند و فكر مي كنند فردا دير است.
فردا دير است
«همين امروز بايد موبايل بخرم، لازم دارم براي كارم»
اين جمله را از بسياري از جوانان شنيده ايد. جالب به نظر مي رسد كه براي جوانان دستيابي به امكانات لازم و ضروري است. هيچ كس از داشتن يك موبايل امتناع نمي كند. همه دوست دارند هرچه زودتر اتومبيل بخرند و جالب تر اين كه مدل اتومبيل را روز به روز بالا مي برند.
شايد اگر انرژي جواني نبود هيچ پيشرفتي صورت نمي گرفت.
از همين رو جامعه اي كه جوانان زيادي دارد مي تواند به پيشرفت هاي سريع اميدوار باشد. اگر براي آنها برنامه ريزي درستي در نظر بگيرد.
برنامه ريزي براي جوانان
براي توسعه جهاني ۴ دهه مجزا در نظر گرفته شده است كه شناخت نيازهاي جوانان و سرمايه گذاري و برنامه ريزي براي آنها در تمامي اين چهاردهه براي كشورهاي در حال توسعه اهميت ويژه اي داشته است.
دهه اول توسعه (۱۹۶۰): در اين دهه، رشد اقتصادي معيار توسعه يافتگي بود و بر اين اساس، جايگاه جوانان تا حدودي در مباحث توسعه و بيشتر در حوزه حقوق بشر و صلح مطرح مي شد. در اين دهه مجمع عمومي ملل متحد ۵ قطعنامه تصويب كرد كه نقطه اشتراك اين قطعنامه ها آموزش جوانان در خصوص آرمان هاي صلح و تفاهم متقابل بين ملت ها و احترام جهاني به  حقوق بشر بود.
دهه دوم توسعه ۱۹۷۰: در اين دهه، استراتژي بين المللي توسعه براي دومين دهه توسعه ملل متحد خواستار ارتقاي همكاري بين المللي اقتصادي براساس رويه اي عادلانه و برابر شد. در اين دهه «صلح»، «آموزش» و «نقش جوانان در توسعه» به طور جدي مورد بحث قرار گرفت. اما مسايل جديدي نيز افزوده شد كه عبارت بودند از: «محيط زيست»، «جمعيت» و «اسكان بشر».
دهه سوم ۱۹۸۰: در اين دهه، استراتژي بين المللي توسعه براي سومين دهه خواهان ايجاد تغييراتي در اقتصاد جهاني به وسيله مذاكرات جهاني شد.
در حوزه جوانان، موضوع صلح بارديگر مطرح شد اما با توجه به تغيير پارادايم توسعه، بر موضوع توسعه اجتماعي و مشاركت تاكيد بيشتري شد. بنابراين مسئله مشاركت اجتماعي و نقش سرنوشت ساز آن در توسعه باعث توجه بيشتر ملل متحد به نقش منابع انساني كارآمد و پرتوان جامعه يعني: «جوانان» و «زنان» شد كه قطعنامه هاي مصوب مجمع عمومي و شوراي اقتصادي و اجتماعي در اين دهه نيز بر اين نكات تاكيد دارد.
به عنوان مثال مي توان به قطعنامه ۱۰۸۶ شوراي اقتصادي و اجتماعي ملل متحد كه در سال ۱۹۸۱ تصويب شد اشاره كرد اين قطعنامه درباره «آموزش جوانان در رابطه با حقوق بشر جوانان و مشاركت جوانان در توسعه ملي» است.
دهه چهارم توسعه ۱۹۹۰: در اين دهه استراتژي بين المللي توسعه براي چهارمين بار متوالي به تصويب مجمع عمومي رسيد. اين بار چهار حوزه «فقر و گرسنگي»، «توسعه منابع انساني»، «توسعه نهادي» و «جمعيت و محيط زيست»  مورد توجه ويژه قرار گرفتند.
در حوزه سياست ها و برنامه هاي جوانان ملل متحد نيز سمت گيري ها براساس پارادايم جديد توسعه انجام شد.
از اين گروه مي توان به قطعنامه ۸۱/۵۰ مجمع عمومي ملل متحد در ۱۹۹۵ اشاره كرد اين برنامه با عنوان «برنامه عمل جهاني براي جوانان تا سال ۲۰۰۰ و پس از آن»  تصويب شد.
از ديگر برنامه هاي سازمان  ملل متحد به برگزاري «همايش جهاني جوانان نظام ملل متحد»  (۱۹۹۶) و نيز كنفرانس جهاني وزراي مسئول جوانان كه منجر به تصويب «اعلاميه ليسبون در خصوص سياست ها و برنامه هاي جوانان» شد، مي توان اشاره كرد.
از آن جا كه هنوز هيچ پديده و چالش جديدي رخ نداده كه در «برنامه عمل جهاني براي جوانان تا سال ۲۰۰۰ و پس از آن» و يا در «اعلاميه ليسبون در خصوص سياست ها و برنامه هاي جوانان» پيش بيني نشده باشد. از همه دولت هاي عضو خواسته شده تا نسبت به تدوين و اعمال سياست هاي ملي جوانان اقدام كنند.
برنامه داخلي
هنوز براي جوانان كشور ما برنامه اي در خور توجه ارايه نشده است. در خور توجه از آن جهت كه برنامه داراي راهكارهاي عملي و قابل دسترسي باشد. جوانان ما چالش هاي گوناگوني را پيش رو دارند از سربازي گرفته تا حقوق شخصي تا امكانات رفاهي مورد نيازشان.
هرچند كه در برنامه هاي پنج ساله توسعه به جوانان بيش از پيش توجه شده است. در برنامه اول توسعه «گسترش كمي و ارتقا كيفي فرهنگ عمومي تعليم و تربيت و علوم و فنون در جامعه با توجه خاص به نسل جوان» گوشه چشمي به جوانان دارد.
در برنامه دوم توسعه اين توجه كمي بيشتر شده تشكيل «شوراي عالي جوانان» در اين برنامه پيش بيني شد و بالاخره در برنامه سوم توسعه تشكيل «سازمان ملي جوانان» پيش بيني و وظايف اين سازمان مشخص شد.
توجه روزافزون
به نظر مي رسد توجه به جوانان در كشور ما روزبه روز بيشتر مي شود.
توجه روزافزون به جوانان هرچند جوانان را از انزوا و بي توجهي درآورده است اما هنوز تا رسيدن به برنامه اي كه بتواند بخشي از مشكلات را پيش از پيرشدن اين نسل حل كند فاصله داريم.
براساس آمار سازمان ملي جوانان جمعيت جوان (۲۹ـ۱۵ سال) به ۸/۳۴ درصد از جمعيت كل كشور مي رسد كه ۲۴ ميليون نفر را در برمي گيرد.
همين يك نكته كافي است به اين فرصت نگاهي جدي تر و سريع تر بيندازيم و فرصت ايجاد شده را تبديل به يك تهديد ملي نكنيم.

استعداد چاقي دارم
003312.jpg
ديشب يا هفته گذشته فرقي نمي كند هر شبي كه جايي مهمان باشيد بعد از سلام و تعارف و نوشيدن يك چاي بحث اصلي شروع مي شود. فرقي نمي كند كه شما مهمان هاي عزيز قبلاً همديگر را ديده ايد يا نه. فرقي نمي كند كه با هم تريد آبگوشت خورده ايد يا نه.
يك كمي شكم
اولين جمله ها معمولاً اينگونه آغاز مي شود «به نظر شما من لاغر نشدم؟» و گوينده بدون اين كه منتظر نظرشما باشد ادامه مي دهد «خودم از روي لباس هام فهميدم لاغر شده ام.» و شما اصلاً يادتان نمي آيد كه دفعه قبل اين خانم «همچين چاق» را
كي ديده ايد و اصلاً لاغر شده است يا نه. اما به هر حال سري تكان مي دهيد و اگر اهل دروغ گفتن باشيد تاييد مي كنيد خانم لاغر شده و در غير اين صورت حرف را طوري ادامه مي دهيد كه دروغ نگوييد و به گوينده اول هم برنخورد. مثلاً  ممكن است درباره آخرين تحقيقات موادغذايي و نظريه هاي متفاوت پزشكي حرف را ادامه بدهيد و يا اگر اهل لاف وگزاف باشيد مي گوييد: «من اصلاً  اهل رژيم نيستم.» هرچند ته دلتان مي دانيد كه شما هم راست نگفته ايد.
لاغري مد شده
به نظر مي رسد لاغري مد روز شده باشد تا همين چندسال پيش ما اينقدر جلوي آينه با دقت به هيكلمان نگاه نمي كرديم. هركس استيل خودش را داشت، بعضي ها خيلي لاغر بودند بعضي ها يك كمي تپل مپل. اما حالا خدا آن روز را نياورد كه يكي از دوستان ما چندكيلو وزن اضافه كند. آنقدر حرف بارش مي كنيم كه بتركد در هر حال تازگي ها علاوه بر اين كه قد و بالاي خودمان را درست و دقيق برانداز مي كنيم به قد و بالاي ديگران هم با دقت و ريزبيني نظر مي اندازيم.
مصرف مواد قندي
آنچه ما را دچار چالش درباره اضافه وزن و رژيم كرده نتايج يك پژوهش است كه بيان مي كند مصرف مواد قندي در كشور ۴۰ درصد بيش از ميزان مورد نياز است. پژوهشگران دفتر بهبود تغذيه جامعه معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با توجه به پژوهش انجام شده معتقدند كه مصرف متوسط مواد قندي در كشور ما ۴۰ درصد بيشتر از ميزان موردنياز است.
با يك حساب سرانگشتي مي توان به اين نتيجه رسيد كه بحث هاي داغ رژيم چندان هم جدي نيست و جمله «استعداد چاقي دارم» مصداق بارزي ندارد.
در كشور ما ۵۰ درصد مردان و ۶۷ درصد زنان شهري در سن ۴۰ تا ۶۰ سال دچار اضافه وزن و چاقي هستند. شما قضاوت كنيد براي كاهش وزن چقدر مي توان از شيريني هاي رنگ و وارنگ صرف نظر كرد؟
جالب است بدانيد رشد چاقي و ديابت روند نگران كننده اي دارد و سن ابتلا به اين بيماري ها روبه كاهش است.
دفعه بعد كه به مهماني مي رويد چه كسي جمله «من لاغر شده ام» را با حالت پرسشي بيان مي كند؟

مردان مجرد،بيشتر خود را مي كشند
تعداد مردان مجردي كه خود را مي كشند بيشتر از زنان مجرد است.
نتايج يك پژوهش نشان مي دهد كه مردان مجرد بيش از زنان مجرد خودكشي مي كنند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران از اين پژوهش،خودكشي هاي مردان مجرد بيشتر با حشره كش ها انجام مي شود. اين پژوهش كه يك پايان نامه دانشگاهي است با بررسي بر روي ۵۳۳ پرونده مربوط به مسموميت  با حشره كش ها انجام شده است.
غالب مسموميت ها ناشي از حشره كش ها بوده كه مصدوم بهبود يافته است و تنها ۹/۶ درصد از اين خودكشي ها به مرگ انجاميده است.
در ميان پرونده هاي بررسي شده ۲/۴۸ درصد مربوط به زنان و ۸/۵۱ درصد مردان اقدام به خودكشي كرده اند كه از سن ۳۰ سالگي به بعد از تعداد مسمومان كم شده است و كمترين مواد و مسموميت در سنين كمتر از ۱۰ سال اتفاق افتاده است.
همچنين ۳/۲۷ درصد از مسمومين بي سواد، ۱/۲۰ درصد تحصيلات ابتدايي و ۱/۴۹ درصد تحصيلات راهنمايي و متوسطه و تنها ۵/۳ درصد داراي تحصيلات عالي هستند.
كساني كه اقدام به خودكشي كرده اند غالباً افراد بزهكار، زنان خانه دار و در مرحله بعدي دانش آموزان هستند.
نكته جالب توجه اين كه ۴۵ درصد از اين موارد مربوط به روستاييان و ۵۵ درصد مربوط به شهرنشينان بوده است.
بيشترين ميزان مسموميت نيز با ۵/۳۰ درصد در تابستان رخ مي دهد.

يادداشت
فرصت جواني
003330.jpg
نام گذاشتن بر روي يك روز بهانه اي براي اهميت دادن است. روز ۸ ارديبهشت را روز جوان نام گذاشته اند تا به جوانان كشورمان اهميت بيشتري داده باشند.
كشوري كه بيش از ۶۸ درصد جمعيتش زير سي سال سن دارند. به اين معنا كه نزديك به سه چهارم جمعيت كشورمان زير ۳۰ سال سن دارند و جوان محسوب مي شوند. جمعيت جوان ايران تقريباً از مرز ۵/۲۲ ميليون نفر فراتر رفته است و همچنان در حال افزايش است.
به نظر مي رسد اهميت اين گروه ميليوني در سرمايه اي است كه با خود دارند. جوانان به خودي خود سرمايه هاي ملي يك سرزمين محسوب مي شوند. به خصوص وقتي كه برخي كشورها از كمبود جمعيت جوان رنج مي برند.
سال ها بحث بر سر اين بود كه جواني فرصت است يا تهديد؟
به اين معنا كه جمعيت جوان ايراني براي كشورشان يك فرصت محسوب مي شوند با يك تهديد جدي به شمار مي آيند.
نظرهاي متفاوتي در اين زمينه ابراز شد تا آن جا كه گروهي جواني را براي ايران يك فرصت بسيار خوب عنوان كردند و گروه ديگر برعكس جوان بودن جمعيت كشور را يك تهديد جدي براي مسئولان و كشور قلمداد كردند.
آنچه واقعي به نظر مي رسد نيازهاي جوانان است. نيازهايي مانند امكان ادامه تحصيل، كار، امكانات رفاهي و... جوانان با توقعاتي كه از آينده شان دارند خود را نيازمند حضور و هويت شفاف و مشخص در كشور مي دانند و طبيعي است كه دستيابي به نيازهايشان را امري طبيعي مي دانند.
همين گروه هستند كه در جامعه نشاط و شادابي به همراه دارند. جوامع جوان دنيا همواره جوامعي شاد و پرانرژي هستند و به دليل همين پر انرژي بودن جوانان سرمايه هاي بي جانشين به حساب مي آيند.
003327.jpg

اين كه برخي معتقدند كه جواني نوعي نگراني اجتماعي را به همراه دارد و بر همين اساس نيازهاي جوانان را به نوعي تهديد براي جامعه قلمداد مي كنند بحثي است كه در سال هاي نزديك گاهي شدت گرفته است.
در هر صورت با وجود دو نظريه تهديد يا فرصت براي جمعيت ۲۲ ميليوني زير ۳۰ ساله كشورمان لزوم برنامه ريزي براي اين گروه بزرگ جدي به نظر مي رسد. به نظر مي رسد كه برنامه ريزي در كشوري مانند ايران بايد براساس نيازهاي جمعيت جوان انجام شود در هر صورت دخالت جوانان را در سرنوشت و آينده كشور نمي توان ناديده گرفت. مي توان گفت آينده نزديك اين مملكت در اختيار جوانان خواهد بود پس بهتر است جوانان از هم اكنون جدي گرفته شوند و امكان مشاركت مستقيم در اداره امور مملكت را داشته باشند.
در حقيقت جوانان بايد بتوانند به عنوان سازندگان آينده دخالت موثري در اداره كشور داشته باشند جوانان بايد بدانند كه در كنار وظايفي كه جامعه از آنها انتظار دارد حقوقي كاملاً شفاف و قابل دسترسي دارند كه مي توانند با تكيه بر اين حقوق داراي كرامت انساني شايسته باشند.

خبر هفته
003309.jpg
روز جوان در تقويم
روز جوان در تقويم ها پير شده است.
مشاور رئيس جمهور گفت: به نظر مي رسد روز جوان لابه لاي برگ هاي تقويم ساليانه پير شده است. احسان دلاويز افزود: بزرگترها نه تنها روزهاي جواني خود بلكه جوانان خود را نيز فراموش كرده اند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران وي با اشاره به اهميت جوانان براي بزرگان دين اسلام و نيز بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران اظهار اميداوري كرد: «روز جوان» به روزي باشكوه و به يادماندني براي همه جوانان ايراني تبديل شده و نقش مهمي در ترميم شكاف نسل ها ايفا كند.
003324.jpg

گزارش به زبان انگليسي
اولين گزارش صبحگاهي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي به زبان انگليسي ارايه شد.
اين گزارش در بيمارستان شهيد دكتر لبافي نژاد و با حضور پزشكان، دستياران، انترن ها و دانشجويان بخش داخلي اين بيمارستان ارايه شده است.
گفتني است كه تمامي بيماران بستري در بيمارستان ابتدا توسط انترن كشيك به زبان انگليسي معرفي شدند و توضيحات بيشتر در مورد بيمار توسط رزيدنت مربوطه داده شده و موارد خاص توسط استادان مورد بحث قرار گرفت.
003315.jpg

سرانجام خانه دكتر شريعتي
در صورت موافقت دستگاه هاي مسئول خانه دكتر شريعتي بازسازي مي شود.
رئيس سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري تهران گفت: در صورتي كه سازمان ميراث فرهنگي براساس تفاهم نامه طرح بازسازي منزل دكتر شريعتي را تا پايان ارديبهشت ماه ارايه كند و اعتبارات بازسازي كه حداقل ۱۰۰ ميليون تومان است تامين شود منزل مرمت شده دكتر شريعتي در شهريور ماه سال جاري آماده بهره برداري است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران رحيم مشايي علاوه بر اعلام اين خبر از افتتاح فرهنگسراي رسانه نيز خبر داد.
وي گفت: فرهنگسراي رسانه جهت فرهنگ سازي و توسعه فعاليت رسانه ها تا تير ماه سال جاري افتتاح مي شود.
003321.jpg

دانشجويان خبرنگار
كانون دانشجويان خبرنگار كار خود را آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران كانون دانشجويان خبرنگار در دانشگاه علوم پزشكي تهران كار خود را آغاز كرد. دبير موقت اين كانون با اعلام اين خبر گفت: اين كانون با مجوز معاونت دانشجويي ـ فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي تهران فعاليت خواهد كرد.
اعضاي اين كانون دانشجويان دانشگاه هستند و هدف از تاسيس اين كانون بسط، توسعه و آموزش شناخت خبرنگاري، حمايت از حقوق صنفي دانشجويان خبرنگار و نيز همكاري با نشريات عنوان شده است.

هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |  ديدار  |
|  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |