سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۶ - Jun 1, 2004
توصيف شيعه از زبان حضرت زهرا سلام الله عليها
در شهر مدينه يكي از پيروان اهل بيت عليهم السلام همسرش را خدمت حضرت زهرا عليها السلام فرستاد، تا بپرسد: آيا شوهرم از شيعيان شما مي باشد يا نه؟ حضرت در پاسخ فرمود:
ان كنت تعمل بما امر ناث و تنتهي عما زجرناث عنه فانت من شيعتنا والا فلا
اگر به آنچه به شما امر مي كنيم، عمل مي كني و از آنچه شما را بر حذر مي داريم، دوري مي كني از شيعيان ما هستي والا هرگز!!
شوهر آن زن پس از شنيدن پاسخ حضرت زهرا عليها السلام بخاطر اعمال خود مضطرب شد و گفت: واي بر من كه هميشه در آتش جهنم خواهم بود، همسرش زاري و نگراني شوهرش را خدمت حضرت زهرا بازگو كرد اين بار حضرت زهرا در پاسخ بياناتي مطرح فرمودند كه به دليل سهولت ذيلاً ترجمه آن آورده مي شود:
از من به همسرت بگو چنين نيست كه او از حرفهاي من برداشت كرده است. شيعيان ما از بهترين افراد اهل بهشتند و همه دوستان ما و دوستان دوستان ما و دشمنان دشمنان ما همه در بهشت خواهند بود. آري كسي كه با قلب و زبان تسليم ما اهل بيت شده، اما از اوامر ما سرپيچي كند و نواهي ما را محترم نشمارد از شيعيان واقعي ما نخواهد بود. گرچه اين گروه نيز پس از پاك شدن از گناهان و تحمل مشكلات روز قيامت و قرار گرفتن اندك زماني در طبقات بالاي جهنم و چشيدن عذاب، اهل بهشت خواهند بود و ما بخاطر دوستي شان با ما نجاتشان داده و بر پيشگاه خودمان انتقال خواهيم داد. [تفسير البرهان ج ۴ ص ۲۱]
امروز با حافظ
وين بحث با ثلاثه غساله مي رود
ساقي، حديث سرو و گل و لاله مي رود
كار اين زمان ز صنعت دلاله مي رود
مي ده كه نو عروس چمن حد حسن يافت
۳فيلم درباره امام توليد مي شود
007386.jpg
سه فيلم كوتاه درباره شخصيت بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران توسط انجمن سينماي جوانان و موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره) توليد مي شود. انجمن سينماي جوانان گزارش داد: فيلم هاي «ردپاي امام» به كارگرداني هومن ربيعي، «همسفر خورشيد» از حميدرضا صفار و «يوسف» به كارگرداني حسين خضوعي در حال توليد است.
اين آثار به دنبال فراخوان انجمن سينماي جوانان و موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) و از ميان حدود ۶۰ طرح و فيلمنامه ساخته مي شود.
انجمن سينماي جوانان اعلام كرد كه علاقه مندان به توليد فيلم با موضوع حضرت امام (ره) مي توانند طرح هاي خود را به بخش توليد اين انجمن ارسال كنند.

عضو انجمن قلم ايران:
ادبيات ملي دربرگيرنده فرهنگ و آداب و رسوم يك ملت است
007383.jpg
تريسي امين، هنرمند معروف بريتانيايي است كه آثاري از او چند روز پيش در آتش سوزي انباري متعلق به چارلز ساعتچي در لندن از بين رفت. او ديروز در يك برنامه تلويزيوني گفت: سوختن آثار هنري ام مرا ناراحت نكرد، ولي وقتي ديدم مردم بريتانيا به اين حادثه مي خندند و برايشان مهم نيست، ناراحت شدم. به نظر مي رسد كاري كه من و امثال من مي كنيم براي آنها اهميتي ندارد.به هرحال گمان نمي كنم كار درستي باشد كه از صدمه خوردن به فرهنگ كشورمان بخنديم.
يك عضو انجمن قلم ايران ادبيات ملي را ادبياتي توصيف كرد كه دربرگيرنده فرهنگ و آداب و رسوم و مذهب يك ملت است.
سميرا اصلان پور - نويسنده و منتقد ادبي - در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) تصريح كرد: تصور مي كنم اين فقط ادبيات ترجمه اي نيست كه ادبيات ملي را به خطر مي اندازد، بلكه بخشي از برنامه هاي رسانه هاي مختلف به ويژه صداوسيما براي ادبيات ملي ما تهديد جدي تري تلقي مي شوند.
اين نويسنده تصريح كرد: بسياري از رسانه هاي غيررسمي نيز در اين آسيب پذيري موثرند. در واقع ما هيچ سياست واحدي در زمينه صيانت از فرهنگ ملي و ديني خود نداريم و در چنين شرايطي توقع از ادبيات، خاصه ادبيات ملي غيرمنطقي است. چراكه تاثير ادبيات در جامعه با توجه به ميزان مطالعه مردمان بسيار ناچيز است.
اين نويسنده تاكيد كرد: به منظور حفاظت از فرهنگ ملي ما بايد بيشتر تلاش و هم و غم خود را متوجه برنامه هاي رسانه هاي صوتي و تصويري كنيم و از اين طريق خود را  جهت مقابله با فرهنگ بيگانه مهيا كنيم.

يكي از آثار شاخص هگل به فارسي ترجمه شد
پديدارشناسي ذهن
پديدارشناسي ذهن، يا فنومنولوژي روح كه از آن به عنوان يكي از كتابهاي شاخص فريدريش هگل، فيلسوف نامدار آلماني ياد مي شود، با ترجمه دكتر زيبا جبلي و از سوي انتشارات شفيعي به بازار كتاب راه يافته است.
اين كتاب كه از روي متن آلماني ترجمه شده است، منبع واقعي و راز فلسفه هگل و ره آورد برجسته او است كه در سال ۱۸۰۶ به رشته تحرير درآمد.
به گزارش همشهري با انتشار اين اثر روند پرتنش انشعاب در فلسفه كلاسيك آلمان نيز به پايان رسيد و عصر فلسفه هگل آغاز شد.
دستگاه فلسفي هگل وارث مستحق بهترين انديشه هاي فلسفي است كه بشر تا اوايل قرن نوزدهم به وجود آورده است.

جايزه جشنواره كرواسي براي خاموشي دريا
فيلم سينمايي خاموشي دريا به كارگرداني وحيد موساييان و تهيه كنندگي روح ا… برادري جايزه بهترين فيلم و فيلمنامه جشنواره دوبروونيك كرواسي را دريافت كرد.
دومين جشنواره بين المللي فيلم دوبروونيك از هشتم تا دهم خردادماه در كرواسي برگزار شد.
به گزارش ايرنا، اين فيلم به عنوان تنها نماينده سينماي ايران در بخش رقابتي جشنواره بين المللي فيلم دوبروونيك حضور داشت.
فيلم خاموشي دريا كه پيشتر جايزه بزرگ كليسا، مانهايم را دريافت كرده، داستان يك ايراني به نام سياوش است كه سالها در سوئد به عنوان مهاجر زندگي مي كرد اما يكباره همه چيز خود را از دست رفته مي بيند و تصميم به بازگشت به ايران مي گيرد.
اين فيلم همچنين در بخش مسابقه جشنواره بين المللي سالتنو كه از ۲۹ شهريور تا پنجم مهرماه ۸۳ در ايتاليا برگزار مي شود، حضور دارد.

چهار تابلوي نفيس مسيح (ع) در موزه اروميه
هم اكنون چهار تابلوي نفيس شامل حضرت مسيح (ع) در موزه اروميه در معرض نمايش است.
يك كارشناس اموال فرهنگي موزه شهرستان اروميه در گفت وگو با ايسنا، با اعلام اين مطلب افزود: اين تابلوهاي نفيس با استفاده از نقاشي روي چوب با روكوب طلايي و نقره اي حكاكي شده اند كه شمايل مبارك حضرت عيسي (ع) را نشان مي دهند و شامل يك تابلوي بزرگ و سه تابلوي كوچكند كه اين سه تابلو در داخل چارچوب قرار دارند.
وي باتوجه به اينكه اين تابلوها از طريق اداره گمرك شهرستان اروميه به موزه شهرستان اروميه منتقل شده است، تصريح كرد: بزرگترين اين تابلوها كه متاسفانه دچار شكستگي شده، بيانگر تواضع و احترام حضرت مسيح (ع) به آيين مقدسش است.
او با اشاره به اينكه تابلوهاي نفيس مربوط به قرن نوزدهم است، تابلوي بزرگ را مربوط به سال ۱۸۴۵ ميلادي و تابلوهاي ديگر را مربوط به دوران معاصر دانست.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
مقتدي صدر: حكومت شيعيان يعني حاكميت فقه شيعه و قوانين اسلام
شبكه تلويزيوني سي.بي.اس يكشنبه شب مصاحبه «باب سايمون»، گزارشگر خود را با مقتدي صدر پخش كرد كه گفته بود با رفتن صدام حسين و اشغال نظامي عراق از سوي آمريكا، از نظر او يك افعي رفت و يك اژدها برجايش نشست. ما مي خواستيم عراق از دست صدام خلاص شود، نه اين كه به اشغال نظامي آمريكا درآيد. صدر در اين مصاحبه گفت: آمريكا به عراق نيامده است كه اكثريت شيعه روي كار آيد، بالعكس آمريكا آمده است كه نگذارد يك دولت شيعه زمام امور عراق را به دست گيرد. حكومت شيعه يعني حاكميت فقه شيعه يعني اجراي قوانين اسلام و رئيس دولت شدن يك فرد كه در يك خانواده شيعه مذهب به دنيا آمده است به معناي حكومت اكثريت شيعه كه خواهان حاكميت فقه شيعه و قوانين اسلام است نيست. حكومت را اكثريت مردم بايد انتخاب كنند. صدر در جاي ديگري از مصاحبه خود گفت: در حالي كه آمريكا از صلح سخن مي گويد، ديديم كه چگونه عراقي ها را شكنجه مي كند؛ شكنجه و صلح همخواني ندارند.
كويت نگران است
ح. حدادين در يك گزارش مشروح و مستدل نوشته است كه نگراني كويت اينك كمتر از زماني نيست كه صدام حسين در اوج قدرت بود. به نظر مي رسد كه اين نگراني ناشي از ادعاي عراقي ها است و در آينده هم وجود خواهد داشت. كويت داراي درآمد سرشار نفت است و چشم طمع نسبت به آن ادامه خواهد داشت. با اين تفاوت كه نزديكي دولت كويت به آمريكا و تامين تسهيلات نظامي براي اين كشور در حمله به عراق و سپس سرازير شدن كويتي ها به عراق براي كسب كنترات هاي پر درآمد بر دشمني نسبت به كويت در جهان عرب و مخصوصاً در ميان عراقي افزوده است.
جورج بوش و سلاح كمري صدام
«تايم» در شماره اين هفته خود نوشته است كه جورج بوش اين روزها با اشتياق و غروري خاص سلاح كمري صدام حسين را به هر ميهمان كاخ سفيد نشان مي دهد. اين سلاح كه صدام هيچگاه آن را از خود جدا نمي كرد و در جريان دستگيري او در زير زمين يك مزرعه به دست نظاميان آمريكايي افتاد در دفتر مطالعه رئيس جمهور در كاخ سفيد نگهداري مي شود. صدام حسين هنگام دستگيرشدن، اين سلاح را داشت اما از آن استفاده نكرد (نه خودش را كشت و نه به تنها نظامي آمريكايي كه وارد مخفيگاه سوراخ مانند او شده بود تيراندازي كرد). اين سلاح از سوي واحد دستگير كننده صدام به جورج بوش هديه شده است.
آمريكا در حال محاصره چين
ديروز آسوشيتدپرس برخي از تحليل هايي را كه بر گزارش اخير پنتاگون به كنگره آمريكا درباره آمادگي نظامي چين نوشته شده است نقل و مخابره كرده بود. به نظر اين تحليلگران، رفتن آمريكا به عراق و تاكيد آن دولت به ادامه مبارزه با تروريسم در هرجا، و به اين بهانه استقرار در ازبكستان و ساير نقاط آسياي ميانه، و از طرفي تقويت مناسبات با هند و تلاش براي بي نياز ساختن پاكستان از كمك چين، تمركز نيروي زيردريايي در اطراف چين و انتقال بمب افكن هاي استراتژيك به جزيره گوام و ... چين را وادار به تفكر مجدد درباره مسائل دفاعي خود كرده است. چيني ها بدون توجه به ژست هاي دوستانه آمريكا از جمله تلفن بوش به رئيس جمهوري چين و تاكيد مجدد بر «سياست وجود يك چين»، نگران محاصره ميهن خود از جانب آمريكا به همان صورتي كه شوروي از سال ۱۹۴۷ به بعد در آن قرار داشت شده اند. چيني ها راه مقابله با آمريكا را فعلاً تجهيز ارتش آزاديبخش خلق به ضد سلاح هاي آمريكايي قرار داده اند، زيرا سياست چين بر حمله نظامي و تعرض به ديگران قرار ندارد. از سوي ديگر، توليد سلاح هايي كه بتواند جنگ افزارهاي تعرضي را پيش از رسيدن به هدف نابود كند ارزانتر و آسانتر تمام مي شود. كارشناسان نظامي چين مي دانند كه هيچ كشوري توان و استعداد پياده كردن نيرو در خاك آن كشور را به دليل وسعت نيروي دفاعي ندارد و تنها نگراني آنان اين است كه نمي خواهند در حمله احتمالي به صنايع و دستاوردهايشان آسيب برسد و به همين لحاظ همه سعي خود را مي كنند تا بتوانند حمله را پيش از رسيدن به خاك چين خنثي سازند و سلاح هاي حمله كننده را از كار بياندازند.

پاسخ به پرسش پزشكي
ترديد به آزمايش«پي.اس.ا»
دكتر روزنفلد در برنامه پرسش به پاسخ هاي پزشكي، نتيجه پژوهش اخير را كه نسبت به دقت آزمايش « پي.اس.ا» ايجاد ترديد كرده است روشن ساخته و گفته است كه به اصالت اين آزمايش ترديد نيست بلكه شك به سطح قابل قبول پي.اس.ا در خون است. تاكنون تا سطح ۴ نانوگرم در يك ميلي ليتر خون نشانه مبتلا نبودن فرد به تومر پرستات (سرطاني و ياغير سرطاني ـ بزرگ شدن آن) بود كه اينك معلوم شده است اين سطح را بايد پايين آورد و به كمتر از ۳ رساند. در زمينه تعيين مجدد اين سطح بايد منتظر بررسي آزمايشگاه هاي مربوط شد. اين ترديد هنگامي به وجود آمد كه معلوم شد عده اي از سالخوردگان كه سطح «پي.اس.ا» آنان كمتر از ۴ بود سرطان پرستات داشتند. آزمايش «پي.اس.ا» كه تا ۱۵ سال پيش براي اطلاع از رجعت سرطان پرستات پس از درمان انجام مي شد در اين مدت ملاك كشف آن قرار گرفته بود. اگر پرستات به هر علت، سرطاني شدن سلول ها و چيز ديگر، بزرگ شود پروتئيني كه سلول هاي آن را آزاد مي كنند افزايش مي يابد و سطح «پي.اس.ا» بالا مي رود كه تاكنون تا سطح ۴ را حاكي از عدم بيماري مي پنداشتند كه با پژوهش تازه روشن شد اين سطح لزوماً به معني سلامت نيست. تومر پرستات كه يك بيماري صرفاً مردانه است عمدتاً از ميانسالي به بعد روي مي دهد و دود سيگار در به وجود آوردن آن سهم بسيار دارد. سرطان پرستات اگر به موقع تشخيص داده شود درمان پذير است.

نشست شعر دانشجويي با حضور دست اندركاران «كارنامه»
نشست شعر دانشجويي كانون ادب و هنر دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي با حضور و قضاوت دست اندركاران ماهنامه كارنامه فردا چهارشنبه از ساعت ۱۶ و۳۰ تا ۱۸ در اين دانشگاه واقع در اوين (تهران) برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) طبق اعلام، محمدعلي سپانلو، منوچهر آتشي، سيدعلي صالحي، نگار اسكندرفر و حافظ موسوي در اين برنامه حضور خواهند يافت.

نگارستان
007389.jpg
آسياب
۱- اريك هكل: Erich Heckel
۲- تولد: دوبلين ۱۸۸۳ / وفات: هيمن هوفن ۱۹۴۴
۳- سبك هنرمند: اكسپرسيونيسم (از سال ۱۹۰۵ از آلمان آغاز و تا سال ۱۹۳۰ ادامه داشت. هنرمندان پيرو اين سبك احساس هاي خود را آزادانه و با استفاده از رنگ هاي متنوع و گاه موضوع هاي عجيب بيان مي كردند)
۴- درباره هنرمند: «هكل»، قبل از آن كه نقاشي را آغاز كند، در رشته معماري تحصيل مي كرد و يكي از شاگردان ممتاز رشته معماري بود. او در سال ۱۹۴۴ زادگاهش آلمان را به قصد سوئيس ترك كرد. علت مهاجرت او جمع آوري كردن هفت هزار اثر او از موزه آلمان توسط نازي ها بود. «هكل»: يكي از هنرمنداني بود كه آثارش را تحت تأثير آثار ونگوك و پيروان مكتب فوويسم مي آفريد. او سپس به همراه عده اي از هنرمندان سبك «دي بروك» يا «پل» را پايه ريزي كرد. اما بيشتر آثارش به همان سبك اكسپرسيونيسم است.
۵- نام تابلو و مشخصات تابلو: آسياب بادي / ۱۹۰۹ / رنگ روغن روي بوم / ۸۰*۶۹ سانتي متر.امواج يا رگه هاي درخشان از رنگ سفيد؛ در كنار رنگ هايي كه خالص، اما درهم هستند فضايي احساسي ايجاد كرده است. آسياب بادي در بلنداي تپه خودنمايي مي كند. رنگ هاي قرمز، زرد، آبي، سبز و سياه با حالتي پرقدرت و كمي خشن در يكديگر ادغام شده اند و حالتي مواج دارند.
۶- محل نگهداري اثر: موزه ويلهلم ليمبوك / ديس بورگ.

بهارستان
چونان باد
كه بگذرد از ميان برگ درختان
از ميان انديشه هام مي گذري
چونان پرنده كه بيارامد ميان برگ درختان
مي آرامي تو، ميان انديشه هام.
چو بينگ هوآ- ترجمه منوچهر آتشي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
روز اول
تا صبح بي تاب بودم. چندبار بلند شدم و نگاهش كردم، دو سالي بود كه نقشه خريدنش را مي كشيدم، بالاخره خريدمش، قرار شد به مسجد برويم، تمام طول راه نگاهم به كفشهاي ورني قشنگم و كفش بچه هاي ديگر جلوي در مسجد بود. يك دختر بچه همسن من بود كه فال حافظ مي فروخت، يك گالش كهنه به پاداشت كفش هايم را درآوردم و با آستين لباسم پاك كردم و گذاشتم جلوي در. وقتي برگشتم به جاي كفش هاي ورني ام يك جفت گالش كهنه آنجا بود. از آن موقع ۶۰ سال مي گذرد ولي هنوز وقتي يك دختر بچه دوره گرد را مي بينم فوراً به پاهايش نگاه مي كنم. آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
شوهر بي رحم
رياض: يك مرد بي رحم در عربستان كه همسر خود را به شدت كتك زده بود به تحمل ۶ ماه حبس و ۳۰۰ ضربه شلاق محكوم شد.اين مرد سر همسر خود را چندبار به ديوار و كف خانه كوبيد به گونه اي كه صورت وي از ۱۳ ناحيه دچار شكستگي شد. وي سپس بدن بيهوش زن را به بيمارستان رساند و پا به فرار گذاشت.نكته جالب اينكه، اين خانم مجري يكي از پرطرفدارترين برنامه هاي تلويزيوني عربستان است.
مبارزه با افراد سيگاري
هنگ كنگ: چندي پيش خواهر يك مرد ۴۴ ساله در چين به دليل ابتلا به سرطان از دنيا رفت. براساس پيگيري هاي به عمل آمده توسط اين مرد مشخص شد كه علت مرگ خواهر وي تنفس دود سيگار پدرش بوده است. به همين دليل تصميم گرفت مبارزه گسترده اي را با افراد سيگاري آغاز كند.اين مرد هر روز در خيابان ها و ساختمان هاي عمومي در كمين افراد سيگاري مي نشيند و با يك حركت سريع، سيگار را از دهان سيگاري ها مي ربايد و دور مي اندازد.وي تاكنون به ۶۹ شهر در چين سفر كرده به دليل همين سفرها بدهي هاي سنگيني گريبانگير او شده است.وي اخيراً با قرض گرفتن ۶۰ دلار وارد هنگ كنگ شده تا به مبارزه با سيگاري ها بپردازد.
سوسمار صورتي
آيووا: يك سوسمار كه از باغ وحش فلوريدا به باغ وحش آيووا انتقال داده شده بود تغييررنگ داد و صورتي شد.اين نوع سوسمارها براثر تغيير محل زندگي خود، تغييررنگ مي دهند تا اينكه به محيط جديد عادت كنند.اين سوسمار در چند روز اول اقامت خود در آيووا كاملاً صورتي شده بود اما پس از هماهنگ شدن با محيط تازه، رنگ اصلي خود را بازيافت.
علاقه مندي به بزها
ويرجينيا: يك كشاورز در آمريكا علاقه عجيبي به بزهايش دارد و حاضر است به خاطر اين حيوانات، جان خود را به خطر بياندازند.اين كشاورز در فصل زمستان براي جلوگيري از سرماخوردگي حيواناتش، ۷۰ بز را به داخل خانه آورد و به مدت سه ماه از آنان نگهداري كرد.اما اين پايان علاقه كشاورز به بزها نبود.
چند روز پيش ميني بوس يك مدرسه در كنار مزرعه كشاورز متوقف شد تا دو دانش آموز از سرويس پياده شوند اما چون صداي ميني بوس باعث ترسيدن بزها شده بود، كشاورز خشمگين با چوب دستي خود چندين بار روي ميني بوس كوبيد تا راننده مجبور شود وسيله نقليه خود را از اين محل دور كند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۲ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۳۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۴۹ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه نقش: نمايشگاه هنرهاي تزئيني با عنوان «گلستانه» / تا ۱۷ خرداد/ فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي جشنواره، فرهنگسراي اشراق/ تلفن: ۳-۷۳۲۴۱۱۲
* نگارخانه لاله: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان/ تا ۱۳ خرداد/ خيابان فاطمي، بعد از هتل لاله/ تلفن: ۸۹۶۰۴۹۲
* كميسيون ملي يونسكو: نمايشگاه نگاره هاي تكايا و سقاخانه هاي استان مازندران/ تا ۱۳ خرداد/ بلوار ميرداماد، نرسيده به ميدان محسني، كوچه شهيد حصاري، كوچه يكم، پلاك ۱۷
* نگارخانه هفت ثمر: نمايشگاه هنر الياف سارا اشتري و بيژن اياغ/ ۱۵ تا ۲۰ خرداد/ خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، شماره ۲۵/ تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
* نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه نقاشي ژيلا احمد وزير و هنرجويان/ ۲۱ تا ۲۶ خرداد/ ولي عصر، زعفرانيه، نبش پرزين بغدادي، تماشاگه زمان/ تلفن: ۲۴۱۸۴۹۰
* نگارخانه سوره: نمايشگاه كاريكاتور به مناسبت روز جهاني محيط زيست/ ۱۸ تا ۲۸ خرداد/ ميدان انقلاب، جنب سينما بهمن/ تلفن: ۶۴۱۸۸۲۳
* مركز فرهنگي هنري صبا: نمايشگاه ۲۰ نقاش نوگراي كرمان/ تا ۲۰ خرداد/ ميدان فلسطين، جنب سينما فلسطين، خيابان مظفر، پلاك ۵۳
*نگارخانه ثروت: نمايشگاه نقاشي هاي داريوش حبيب خاني/ ۱۷ تا ۲۳ خرداد/ خيابان آفريقا، بابك مركزي، اولين بن بست سمت چپ، شماره ۳۵ / تلفن: ۸۷۹۸۷۰۷

گل و گياه
شقايق شرقي
007380.jpg
نام علمي: Papaver orientale
خانواده: PAPAVERACEAE
گياهي دائمي با حداكثر بلندي ۹۰-۴۵ و گستردگي ۹۰-۶۰ سانتي متر است، داراي ساقه هاي كركدار زبر و برگ هاي شانه اي دندانه دار بوده و گل هاي فنجاني شكل نارنجي مايل به قرمز آن از اواخر بهار تا اواسط تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملاً آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار و يا قلمه در تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |