سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۶ - Jun 1, 2004
اختلاف بر سر رئيس جمهور آينده عراق
007377.jpg
يكي  از اعضاي  كرد شوراي  حكومتي  عراق  ديروز  گفت ، اين  شورا برگزاري  نشست  مربوط به  انتخاب  و معرفي  رئيس  جمهوري  جديد كشور را به  روز سه شنبه  (امروز) موكول  كرد.محمود عثمان  از اعضاي  بلندپايه  شوراي  حكومتي  عراق  به  خبرگزاري  فرانسه در بغداد گفت : نشست  ياد شده  تا صبح  سه شنبه به  تعويق  افتاده  است .
عثمان  افزود:ما همگي  براي  حضور در اين  نشست  آمده  بوديم ، اما آمريكايي ها خواستند كه  برگزاري  آن  را به  فردا موكول  كنيم .
ظاهرا برنامه هاي  پنهاني  درحال  اجراست ، ما همگي  مي خواستيم  كه  اين  مساله  امروز نهايي  شود.
شوراي  حكومتي  عراق ، ائتلاف  تحت  امر آمريكا و سازمان  ملل  روز يكشنبه  موفق  نشدند در خصوص  معرفي  غازي  الياور و يا عدنان پاچه چي  به  عنوان  رئيس  جمهوري  آتي  عراق  به  توافق  برسند.
بنا به  گفته  مقام هاي  عراقي  و اشغالگران  تحت  امر آمريكا، در حالي  كه شوراي  حكومتي  عراق  از رياست  جمهوري  «الياور» حمايت  مي كند، پل  برمر و اخضر ابراهيمي  فرستاده  سازمان  ملل  پاچه چي  را مناسب  تصدي  اين مقام  مي دانند.محمود عثمان  گفت : در صورتي  كه  آمريكايي ها مانع  ما نشوند، غازي  الياوررا به  عنوان  رئيس  جمهوري  انتخاب  مي كنيم . الياور منتخب  طرف  عراقي  است .وي گفت: دخالت هاي زيادي صورت مي گيرد. آنها بايد اجازه دهند كه عراقي ها خودشان براي خودشان تصميم گيري كنند. اين مسئله اي است كه به عراق مربوط مي شود.ابراهيمي پيش از شروع روند تشكيل دولت عراق از سياستمداران عراقي خواسته بود در دولت موقت حضور نداشته نباشند و به جاي آن تكنوكرات هاي مستقل قدرت را بدست گيرند. اما نتيجه كار كه رفته رفته روشن مي شود عكس اين خواسته را نشان مي دهد. اين اختلاف نظر كه تاكنون چندان مشهود و آشكار نبود اكنون در جريان تعيين رئيس جمهور خود را نشان داده است.روز يك شنبه بعضي از اعضاي شوراي حكومتي مي گفتند نشانه هايي از سوي ابراهيمي و برمر دريافت كرده اند حاكي از آنكه از پافشاري برگزينه خود يعني پاچه چي دست برمي دارند.
ابراهيمي از كانديداتوري حسين شهرستاني، دانشمند هسته اي شيعه عراقي براي نخست وزيري اين كشور حمايت مي كرد و بعد از معرفي ايادعلاوي به عنوان نخست وزير از سوي شوراي حكومتي در حقيقت غافلگير شد. اعضاي شوراي حكومتي به ابراهيم گفته بودند كه اگر شهرستاني نخست وزير شود با دولت او مخالفت مي كند.
مقامات سازمان ملل كه به روند مذاكرات براي تشكيل دولت موقت عراق نزديك هستند مي گويند، چند روزي است كه ابراهيمي دريافته نمي تواند از شوراي حكومتي عبور كند و در حقيقت اين اعضاي شوراي حكومتي هستند كه او را غافلگير كرده اند. بعضي منابع نزديك به روند مذاكرات مي گويند، پل برمر و رابرت بلك ويل نماينده كاخ سفيد از شهرستاني حمايت مي كردند اما بعد از مخالفت شوراي حكومتي و به دليل بيم از تيره شدن روابط با اين شورا، ابراهيمي و نمايندگان آمريكا توافق كردند كه از نخست وزيري علاوي حمايت كنند. شوراي حكومتي بعد از پيروزي در اين مرحله به فشار براي اعمال نظر در موارد ديگر ادامه مي دهند.
«ياور» و «پاچه چي» دو نامزد مطرح براي رياست جمهوري عراق كه يكي مورد حمايت عراقي هاست و ديگري مورد نظر آمريكا و سازمان ملل، هر دو از مسلمانان سني ميانه رو و از مخالفان تبعيدي رژيم صدام هستند كه روابط خوبي با واشنگتن دارند. اعضاي شوراي حكومتي، ياور را مستقل تر و داراي گرايش هاي حمايتي كمتر از سياست هاي آمريكا مي دانند. قبيله ياور اعضاي شيعه زيادي دارد.يك مقام بلندپايه شوراي حكومتي مي گويد: دكتر پاچه چي نماينده عراق قديم است و شيخ نمازي نماينده ارزش هاي عربي و قبيله اي كه براي مردم بسيار مهم است.
ياور ۴۶ ساله با دشداشه سفيد و چفيه عربي اش ارتباطات و تحصيلات غربي اش را كمتر از پاچه چي با لباس رسمي به رخ مي كشد. او بعد از تحصيل در رشته مهندس در دانشگاه جورج واشنگتن به عربستان رفت و يك شركت گسترده مخابراتي راه انداخت. بعد از سرنگوني صدام، او به درخواست عمويش به عراق بازگشت و عضو شوراي حكومتي شد. دو هفته پيش بعد از ترور عزالدين سليم رئيس دوره اي شوراي حكومتي، «ياور» رياست دوره اي شوراي حكومتي را بدست گرفت. او روابط نزديكي با كردها دارد و قبيله اش با سه ميليون عضو شيعه و سني يكي از بزرگترين قبايل عراق است.
در جريان درگيري هاي شديد ماه گذشته در شهر فلوجه، ياور و پاچه چي هر دو واكنش نظامي آمريكا را كه به مرگ صدها نفر انجاميد محكوم كردند.
پاچه چي ۸۱ ساله دوبرابر ياور سن دارد و به همان اندازه هم تجربه و سابقه پدر، عمو و پدر زن او همگي در زمان حكومت سلطنتي عراق بعد از جنگ جهاني اول، نخست وزير بوده اند. اين سني سكولار از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۷ نماينده عراق در سازمان ملل و وزير خارجه اين كشور بود. او نيز در واشنگتن تحصيل كرده و در رشته علوم سياسي در دانشگاه جورج تاون دكترا گرفته است. پاچه چي به وزارت خارجه آمريكا نزديك است اگر چه همواره بر استقلال و بي طرفي خود پافشاري مي كند.
پيش از ورود تانك هاي آمريكا به مرز عراق، پاچه چي خواستار پررنگ شدن نقش سازمان ملل در اداره امور عراق بعد از سرنگوني صدام شده و نسبت به اشغال طولاني عراق هشدار داد.پاچه چي ديروز در مصاحبه با شبكه تلويزيوني «اي.بي.سي» آمريكا گفت: اعضاي حكومت جديد عراق ظرف چند روز آينده معرفي خواهند شد.
به گزارش راديو آمريكا، پاچه چي حمايت خود را از اياد علاوي سياستمدار شيعه، مردي كه روز جمعه به عنوان نخست وزير آينده حكومت انتقالي عراق معرفي شد، اعلام كرد.
آيت ا... سيستاني روحانيون را از حضور در دولت عراق
بر حذر داشت
روزنامه الوطن در شماره ديروز خود نوشت، آيت ا... سيستاني، از روحانيون و طلاب حوزه هاي علميه خواسته است تا در دولت جديد عراق كه قرار است در چارچوب طرح انتقال قدرت به مردم تشكيل شود، پست رسمي را عهده دار نشوند.به گزارش ايسنا اين روزنامه چاپ عربستان افزود، برخي از مقامات عراقي در توجيه اين اقدام آيت ا... سيستاني، اظهار داشته اند كه وي تمايلي به اعطاي مشروعيت به اعضاي دولت جديد عراق ندارد.كارشناسان حقوقي و سياستمداران عراقي و رهبران احزاب مختلف، بر اين باورند كه تنها دولت جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا است كه از عمليات انتقال قدرت در ۳۰ ژوئن سود مي برد و اين مساله به دليل انتخابات رياست جمهوري اين كشور است كه قرار است در نوامبر آينده به مرحله  اجرا درآيد.
ناخشنودي اتحاديه عرب
دبير كل اتحاديه عرب با رد هرگونه اظهارنظر درباره انتخاب اياد علاوي به عنوان نخست وزير دولت انتقالي عراقي، در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: هيچگونه هماهنگي بين سازمان ملل و اتحاديه عرب در اين باره انجام نشده است.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه الراي العام چاپ كويت عمر و موسي گفت: ما نقشي در تشكيل دولت جديد عراق نداشته ايم و تنها سازمان ملل در اين باره نقش داشته است؛ البته به نظر مي رسد كه غير از سازمان ملل، گروههاي ديگري از جمله اعضاي شوراي حكومت انتقالي و عراقيها هم در اين مساله نقش داشته اند.
ساير تحولات
* يك افسر آمريكايي گفت بر اثر انفجار يك خودرو در خياباني شلوغ در بغداد، دست كم دو نفر كشته و ۱۳ نفر زخمي شدند.
* گروهي از مسلمانان دهلي نو پايتخت هند ديروز در اعتراض به اقدامات نيروهاي آمريكايي در بي حرمتي به اماكن مقدس مسلمانان و برخورد غيرانساني با مردم عراق تظاهرات كردند.

پيام تسليت مقام معظم رهبري به مناسبت درگذشت استاندار قزوين
رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي درگذشت استاندار قزوين و همراهان وي را در حادثه سقوط بالگرد تسليت گفتند. متن پيام مقام معظم رهبري بدين شرح است.
بسم الله الرحمن الرحيم، حادثه تأسف آور سقوط بالگرد حامل استاندار خدوم و متدين استان قزوين و معاون عمراني استانداري و فرمانده نيروي انتظامي آن استان و بقيه همراهان ايشان را كه براي انجام وظيفه و خدمت به مردم آسيب ديده از زلزله عازم منطقه زلزله زده بودند و در اين راه به لقاي الهي شتافتند به خانواده هاي داغدار آنان و مردم مقاوم و متدين استان تسليت مي گويم و از درگاه ايزد متعال براي بازماندگان مصاب صبر و اجر و براي آن عزيزان از دست رفته غفران الهي مسئلت مي نمايم.
سيدعلي خامنه اي
۱۱/۳/۸۳

۱۴ نمازگزار شيعه در كراچي به شهادت رسيدند
در انفجار يك بمب كه شامگاه ديروز هنگام برگزاري نماز مغرب و عشاء در يك مسجد شيعيان شهر كراچي پاكستان به وقوع پيوست دست كم ۱۴ تن از نمازگزاران به شهادت رسيدند. احتمال افزايش تعداد شهداي اين حادثه وجود دارد.
پس از كشته شدن يك روحاني سني طرفداران طالبان در روز يكشنبه بيم گسترش خشونت هاي فرقه اي شهر كراچي را فراگرفته است.
منابع خبري به نقل از شاهدان عيني تعداد مجروحان انفجار بمب در مسجد امام رضاي كراچي را ۳۰ نفر اعلام كرده اند. هنوز فرد يا گروهي مسئوليت اين اقدام تروريستي را برعهده نگرفته است.
انفجار در مسجد شيعيان در حالي صورت گرفته كه ديروز پليس كراچي در پي قتل نظام الدين شمزايي اعلام كرده بود ۱۵ مأمور پليس و شبه نظامي در كراچي به ويژه در اطراف مساجد شيعيان و نواحي شيعه نشين اين شهر به گشت زني پرداخته اند.

۱۵ كشته و زخمي در درگيري نيروهاي دولتي افغانستان با طالبان
درگيري ميان نيروهاي دولتي افغانستان و افراد وابسته به گروه طالبان در جنوب شرق اين كشور چهار كشته برجاي گذاشت.
به گزارش واحد مركزي خبر از كابل، منابع وزارت دفاع افغانستان ديروز با تأييد اين خبر اعلام كردند، نيروهاي وابسته به گروه طالبان در مسير عبور كاروان نظاميان دولتي افغانستان در استان زابل كمين كرده بودند كه پس از حمله به نظاميان دولتي دو تن از آنان از پاي درآمدند. در اين درگيري دو نفر از افراد طالبان نيز كشته و ساير افراد طالبان از محل درگيري متواري شدند.
همچنين يك منبع آگاه در ولايت زابل ديروز در گفت گو با ايرنا گفت: شبه نظاميان طالبان با حضور در روستاها و شهرهاي كوچك اين ولايت، شهروندان را به طرق مختلف تهديد مي كنند. وي كه خواست نامش فاش نشود، افزود: شبه نظاميان شهروندان را تهديد كردند كه در صورت رفتن فرزندانشان به مدارس آنها را خواهند كشت.
وي اضافه كرد: همچنين اين گروه افرادي را كه اقدام به اصلاح صورت مي كنند، تهديد به مرگ كردند.
اين منبع گفت: گروه طالبان همچنين استفاده از دوربين، ماهواره، تلويزيون و برگزاري جشنهاي عروسي را در ولايت زابل منع كرده اند. از سوي ديگر در درگيري شب دوشنبه بين سربازان دولتي و شبه نظاميان طالبان در منطقه «موسي قلعه» ولايت «هلمند» در جنوب غربي افغانستان، ۱۱ سرباز دولتي مجروح شدند.

ژنرال زيني: هدف جنگ عراق كمك به اسرائيل است
فرمانده سابق فرماندهي مركزي آمريكا و فرستاده ويژه بوش در خاورميانه ديروز نومحافظه كاران آمريكا را متهم كرد جنگ عراق را براي سود رساندن به اسرائيل به ايالات متحده تحميل كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، هفته نامه فوروارد چاپ آمريكا در شماره اخير خود با اشاره به مصاحبه آنتوني زيني با برنامه معروف ۶۰ دقيقه شبكه تلويزيوني سي بي اس نوشت ژنرال بازنشسته آنتوني زيني فرمانده سابق مركز فرماندهي و فرستاده سابق بوش در خاورميانه روز يكشنبه در برنامه ۶۰ دقيقه گفت: پنهان داشتن نقش محافظه كاران در مورد جنگ عراق بدترين اسراري است كه در واشنگتن محفوظ مانده است.
ژنرال آنتوني زيني در مصاحبه خود با برنامه ۶۰ دقيقه ايالات متحده را بي ملاحظه و بي اعتنا توصيف كرد و گفت كه محافظه كاران جورج بوش و وزير دفاع او دونالد رامسفلد را با طرحي براي ساختن خاورميانه اي دموكرات فريفته اند.
در همين حال و در پي به تعويق افتادن رأي گيري درباره طرح آريل شارون نخست وزير رژيم اشغالگر صهيونيستي درباره عقب نشيني از نوار غزه، وي قرار است داو ويسگلاس رئيس دفتر خود را به آمريكا اعزام كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيت المقدس، سخنگوي شارون گفت: ويسگلاس در اين سفر قرار است در ديدار با مقامات آمريكايي آنها را از موضع شارون آگاه كند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |