سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۶ - Jun 1, 2004
دكتر شكيب استاد زلزله شناسي و عضو شوراي شهر تهران در گفتگو با همشهري:
پيش بيني زلزله در تهران علمي نيست
كارشناسان قاطعانه مي گويند هيچ ارتباطي بين زلزله مازندران و گسل هاي زلزله خيز تهران وجود ندارد
007434.jpg
گروه شهري: ديروز يكي از خبرگزاري ها به نقل از يك گروه محقق چيني خبري را منتشر كرد با اين مضمون كه احتمال وقوع زلزله اي شديد طي هفته هاي آينده در تهران وجود دارد. اين درحالي است كه كارشناسان معتبر بين المللي هميشه تأكيد كرده اند كه روش هاي علمي كنوني امكان پيش بيني وقوع زلزله را ندارند. خبرنگار ما، در اين باره گفت وگويي با دكتر حمزه شكيب،عضو شوراي شهر تهران، كارشناس مهندسي زلزله و استاد دانشگاه انجام داد.
وي با اشاره به سوابق زلزله هاي بزرگ تاريخ اشاره كرد كه هيچ مرجع علمي در جهان كه بتواند زمان، مكان و شدت وقوع يك زلزله را پيش بيني كند وجود ندارد و هيچكدام از مراجع علمي معتبر جهان نيز هرگز ادعا نكرده اند كه مي توانند وقوع زلزله را به طور دقيق پيش بيني كنند.
وي اضافه كرد البته مجموعه اي از نشانگرها وجود دارد كه با بررسي آنها مي توان دريافت كه احتمال وقوع زلزله در يك منطقه بيشتر شده است، يا كمتر، كه از جمله آنها مي توان به برررسي تنش هاي درون زمين، تغييرات سطح آب، تغييرات دما و يا تغييرات جوي اشاره كرد، اما حتي به فرض دلالت همه نشانگرهاي فوق ، تشديد امكان وقوع زلزله باز هم ممكن نيست كه حتي بتوان يكي از سه مؤلفه مهم، يعني زمان، مكان و شدت زلزله احتمالي را پيش بيني كرد.
عضو شوراي شهر تهران اشاره كرد كه البته فقط يك بار يك مؤسسه تحقيقاتي در چين وقوع زلزله در يكي از شهرهاي اين كشور را پيش بيني كرد، اما جالب است كه پيش آن پيش بيني شش ماه قبل اين مؤسسه درباره وقوع زلزله در اين شهر، با وجود ولوله اي كه برانگيخته بود، به وقوع نپيوسته و نيز زلزله اي را كه دو سال بعد در همان شهر رخ داد نيز آن مؤسسه نتوانست پيش بيني كند، به همين خاطر كارشناسان بين المللي تنها موردي را كه زلزله از قبل پيش بيني شده بود، اتفاقي و يك تجربه نه چندان قابل استناد علمي ارزيابي كردند.
دكتر شكيب افزود: گروهي كه مدعي احتمال وقوع زلزله در تهران شده اند طي روزهاي اخير توسط شماري از كارشناسان زبده و همچنين مركز مديريت بحران شهر تهران و نيز نمايندگان شوراي شهر تهران مورد پرس وجو قرار گرفتند كه بلافاصله ادعاي خود را تكذيب كرده و آن را صرفا يك بحث تحقيقاتي عنوان كردند كه قطعا ارزش اجرايي ندارد و نبايد واكنشي را ميان مردم و مسئولان برانگيزد. وي افزود: مسئول اين گروه خود نيز از انتشار خبر مذكور در سطح جامعه ابراز تعجب كرد.
دكتر شكيب تأكيد كرد البته ترديدي نيست كه تهران يك شهر زلزله خيز است و احتمال وقوع زلزله در آن هرگز قابل انكار نيست، اما هيچكس نمي تواند بگويد اين زلزله اكنون خواهد آمد، هفته بعد، سال بعد، يا صد سال بعد. دكتر شكيب در پاسخ به اين سئوال كه آيا وقوع زلزله اخير در بلده مي تواند به تشديد امكان زلزله در تهران منجر شود، گفت گسلي كه زلزله مذكور را ايجاد كرد هيچ ارتباط زمين شناختي با شهر تهران ندارد، آن گسل در فاصله ۷۰ كيلومتري تهران قرار داشته و به موازات گسل هاي همين شهر است، از اين نظر تنش در آن هيچ تأثيري بر گسل هاي شهر تهران نمي گذارد. به همين خاطر وقوع زلزله در بلده مطلقا نمي تواند باعث احتمال وقوع زلزله در تهران شود، به واقع هم اكنون در تهران همانقدر امكان زلزله وجود دارد كه هفته پيش يا سال پيش.

طرح آزمايشي جمع آوري و دفن بهداشتي زباله هاي بيمارستاني
تفكيك و بازيافت زباله با مشاركت بخش خصوصي انجام مي شود
گروه شهري: جلسه شوراي معاونين خدمات شهري شهرداري تهران، بعد از ظهر ديروز با حضور مهندس محمدي زاده- معاون خدمات شهري و فضاي سبز شهرداري در سالن اجتماعات شهرداري منطقه ۳ برگزار شد.
عليرضا جهانبگلو معاون خدمات شهري شهرداري منطقه ۳ تهران گفت: در اين نشست مسائلي از جمله بازيافت زباله، اعتبارات عمراني حوزه خدمات شهري در سال ۸۳، ساخت سقاخانه در نقاط مختلف شهر مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۳ تهران، مهندس جهانبگلو در حاشيه اين جلسه اعلام كرد: مكان يابي ساخت ۸ باب سقاخانه در نقاط مختلف منطقه ۳ انجام شده و به زودي ۶ سقاخانه در بزرگراه نيايش- خيابان وليعصر- جنب بوستان ملت، خيابان پاسداران - حاشيه بوستان سبز، خيابان شريعتي- جنب بوستان شريعتي و نيز در خيابان ديباجي - جنب پارك ارغوان مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
به گفته وي سقاخانه ها با بهره گيري ها از فرهنگ و معماري ايراني- اسلامي ساخته شده اند.
وي با بيان اين مطلب كه ۳۴۰ تن زباله در شبانه روز از سطح منطقه ۳ جمع آوري مي شود از مشاركت بخش خصوصي در بازيافت زباله شمال تهران خبر داد و افزود: طرح تفكيك زباله در مبدا به زودي آغاز مي شود و شرط حصول موفقيت اين طرح، مشاركت عملي شهروندان و نيز فراهم سازي و بسترسازي براي انجام فعاليت هاي فرهنگي و آموزشي و اطلاع رساني به هنگام مي باشد.
به گفته معاون خدمات شهري شهرداري منطقه ۳، طرح تفكيك زباله در مبدا و بازيافت علمي زباله در راستاي جلوگيري از بروز مخاطرات زيست محيطي ناشي از زباله ها و پسمانه ها صورت مي گيرد.
همچنين مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران از تهيه طرح آزمايشي جمع آوري بهينه و دفن  بهداشتي زباله هاي بيمارستاني در آينده نزديك خبر داد.
دكتر ابوالفضل ابراهيمي افزود: اين طرح آزمايشي (پايلوت) با مشاركت بانك جهاني خواهد بود كه مطالعات جهاني آن در حال اتمام است.
وي به امحاء زباله هاي بيمارستاني بوسيله دستگاه هاي زباله سوز اشاره و گراني دستگاه ها و ايجاد مشكلات زيست محيطي ناشي از خروج گازهاي حاصل از سوزاندن زباله ها را از جمله مشكلات استفاده از اين دستگاه ها برشمرد.
اين مقام مسئول در شهرداري تهران خاطرنشان كرد: دستگاه هاي زباله سوز بايد منطبق با استانداردهاي جهاني بوده و گازها و خاكسترهاي توليدي آن نيز كنترل شود.
وي ابراز اميدواري كرد كه با پايان مطالعات لازم براي اجراي اين طرح آزمايشي، مشكل زباله هاي بيمارستاني موجود در شهر تهران حل و فصل گردد.

تخصيص تپه هاي سرسبز شهر به كار بري هاي فرهنگي
دلايل توقف ساخت و ساز در اراضي عباس آباد اعلام شد
007410.jpg
گروه شهري: شهرداري تهران درصدد بازپس گيري آن دسته از اراضي واقع در تپه هاي عباس آباد است كه در طول سالهاي ۷۰ تا ۸۰ به ادارات و سازمان هاي دولتي واگذار شده است.
مهندس محمد جواهري مديرعامل شركت نوسازي عباس آباد به خبرنگار ما گفت: سازمان ها و ادارات دولتي به اين منطق كه تمركز نهادها و ارگان ها و سازمان هاي دولتي در مركز پايتخت براي شهر تهران مضر است و مشكلات عديده اي را از جهات مختلف بر اين شهر تحميل مي كند توجه كنند.
درضمن از آنجا كه موازين شرعي و قانوني در بعضي واگذاري  ها رعايت نشده خوب است برخي سازمان ها و ارگان ها با شهرداري تهران در قبال دريافت زمين در منطقه اي ديگر ازجمله منطقه ۲۲ به توافق برسند.
جواهري تاكيد كرد: چنانچه شهرداري مجبور به واگذاري زمين به ادارات دولتي باشد در عوض كاربري ها را به فرهنگي تغيير و تراكم ساخت را نيز به ۱۲۰ درصد كاهش خواهد داد.
وي افزود: به دستور شهرداري تهران پروژه بانك مركزي كه قصد داشت موزه خزاين به وسعت ۱۵۰ هزار متر احداث كند ولي ۱۴۰ هزار متر آن كاربري اداري داشت متوقف شد، ضمن اينكه جلوي كار احداث برج ۵۰ طبقه شركت نفت نيز گرفته شد.
جواهري تهران را نيازمند فضاهاي باز براي احداث كاربري هاي امداد رساني و خدماتي قبل و بعد از زلزله دانست و گفت: اراضي عباس آباد باتوجه به زلزله خيزي شهر تهران از پتانسيل بالايي براي فعاليت هاي امدادرساني در مواقع بحران برخوردار است.وي خبر داد: بزرگترين قطب فرهنگي، گردشگري در محور مصلي تهران مجموعه امام خميني (ره) و منطقه حقاني برخوردار از كتابخانه بزرگ ملي و فرهنگستان ايران در اين اراضي دردست طراحي و ساماندهي است.
وي گفت: اساسنامه شركت نوسازي عباس آباد در سال ۱۳۵۳ به تصويب هيات وزيران رسيد و قرار شد شهر جديدي با وسعت بيش از ۵۰۰ هكتار با هدف احداث انواع ساختمان ها اعم از مسكوني، تجاري، اداري، فرهنگي، بهداشتي جاده سازي و ايجاد معابر و ميادين، پارك سازي و ايجاد فضاي سبز و تفريحگاه عمومي احداث شود.
مديرعامل شركت نوسازي عباس آباد گفت: در سال ۱۳۶۸ مقام معظم رهبري (در زمان تصدي پست رياست جمهوري) در ابلاغي به شهردار وقت تهران در ارتباط با بحث مصلاي تهران (واقع در تپه هاي عباس آباد ) تاكيد كردند، به منظور حفظ تناسب ميان مصلي با طرح هاي واقع در حريم آن لازم است از هرگونه دخل و تصرف در اراضي منطقه ممانعت شود و طرح هايي كه براي منطقه منظور مي شود يكجا به اينجانب ارايه شود.
مقام معظم رهبري توصيه كردند: مجموع اراضي براي طرح هاي بلندمدت فرهنگي، سياسي و نيز فضاي سبز منظور شود كه همين توصيه در طرح جامع تهران ذيل بند ۱۳ تحت عنوان: كاربري اراضي عباس آباد طبق نظر مقام معظم رهبري فضاي سبز و حسب نياز كاربري هاي فرهنگي در مقياس ملي و منطقه اي خواهد بود و در سال ۱۳۷۱ به تصويب رسيد.
اين درحالي است كه به گفته جواهري برخلاف اين مصوبه سطوح بسياري از اين اراضي به فضاهاي اداري، وزارتخانه ها، بنگاه ها و موسسات دولتي اختصاص يافت، اما با اعتراض كميسيون ماده ۵ اين واگذاري ها لغو شده و بر حفظ صيانت از فضاها و كاربري هاي عمومي تاكيد شده است.
وي افزود: كميسيون ماده ۵ خواهان تهيه طرح مجدد براي اراضي عباس آباد است كه اين طرح درحال حاضر درحال انجام است لذا تا تهيه طرح بازنگري توسعه اراضي عباس آباد، هرگونه صدور مجوز ساخت و ساز متوقف و كليه فعاليت هاي ساختماني دردست انجام به همين منظور متوقف شده است.

معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي:
بستر مناسب براي حل معضل ترافيك مهيا نيست
007404.jpg
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران گفت :هم اكنون بسترهاي مناسب براي حل معضل ترافيك شهر تهران مهيا نيست.
سردار انصاري در مصاحبه با شبكه اول سيما رعايت استاندارد خودروسازي، طراحي جاده ها و بزرگراههاي مناسب و فرهنگ سازي در خصوص مسائل ترافيك را در ايجاد بستر براي حل معضل ترافيك تهران ضروري دانست.
وي با اشاره به اجراي طرح برخورد با ده تخلف اصلي راهنمايي و رانندگي گفت :با اجراي اين طرح حدود ۳۰ درصد تلفات تصادف هاي فوتي و جرحي در بزرگراهها و معابر تهران كاهش يافته است.معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي افزود: براساس اعلام شهردار تهران ظرفيت جابجايي مسافر در خطوط ويژه اتوبوس پس از اجراي طرح برخورد باده تخلف راهنمايي و رانندگي ۳۵ درصد افزايش يافته است.
سردار انصاري با بيان اينكه با افزايش هر كيلومتر به ميانگين سرعت خودروها در تهران ۴۰۰ ميليارد ريال صرفه جويي اقتصادي مي شود ،يادآور شد همكاري ۱۵ دستگاه وسازمان مربوط به مساله ترافيك، آمارهاي كاهش تصادف ها و تلفات را به ميزان بسيار چشمگيرتري كاهش مي دهد.وي خاطرنشان كرد :هم اكنون ۱۰۰ درصد راننده ها در بزرگراههاي تهران از كمربند ايمني استفاده مي كنند كه اين ميزان در جاده هاي كشور حدود ۷۵ درصد است.
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي به استفاده از فناوري نوين در كنترل ترافيك شهر تهران اشاره و تصريح كرد: با نصب دوربين هاي كنترل سرعت در برخي بزرگراهها ميزان تخلفات ثبت شده به يك پنجم كاهش يافته است.سردار انصاري بازنگري قوانين قديمي راهنمايي و رانندگي را از اولويت هاي كاري نيروي انتظامي دانست و گفت: هم اكنون آيين نامه هاي راهنمايي و رانندگي و اخذ جرايم به دولت و مجلس شوراي اسلامي فرستاده شده است.

فرصت سوزي براي نوسازي بافت هاي فرسوده كافي است
عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران خواستار ارائه گزارش عملكرد وزارت مسكن و شهرسازي درباره نوسازي بافتهاي فرسوده به مجلس شد.
اميررضا واعظي آشتياني با اشاره به زلزله روز جمعه در برخي استانهاي كشور از جمله تهران به خبرنگار فارس گفت: زلزله روز جمعه هشدار جدي براي مردم و مسئولان و هشداري براي پايان دادن به سهل انگاريها در جدي نگرفتن بازسازي و نوسازي واحدها و بافتهاي فرسوده بود.
خزانه دار شوراي شهر با تأكيد بر اينكه ديگر زمان فرصت سوزي به پايان رسيده است، تصريح كرد: عدم اقدامات جدي دولت طي سالهاي گذشته بخصوص در وزارت مسكن و در امر نوسازي بافتهاي فرسوده تهران با وجود آگاهي دقيق و عميق آنها از وسعت مساله، سئوالهاي متعدد بي پاسخي را به ذهن متبادر مي سازد كه بدون شك متهم شدن وزارت مسكن در اين زمينه دور از ذهن نخواهد بود.
وي از مجلس هفتم درخواست كرد با توجه به اينكه نوسازي بافتهاي فرسوده با امنيت جاني و مالي مردم ارتباط مستقيم دارد نه تنها خواستار دريافت گزارش عملكرد از سوي سازمانهاي مرتبط، مخصوصا از وزارت مسكن طي سال ۸۳-۸۱ باشد، بلكه در تعامل با دولت، شرايط و تسهيلات لازم را براي به نتيجه رسيدن تلاشهاي شورا طي يكسال گذشته و تحقق مصوبه يك طبقه تراكم تشويقي براي نوسازي بافتهاي فرسوده، حداقل با اعطاء وام با كارمزد كم، فراهم آورند.
خزانه دار شوراي شهر تهران در پايان با اشاره به فاينانس ۳۰۰ ميليون دلاري براي نوسازي بافتهاي فرسوده گفت: متاسفانه با وجود ضرورت مساله هنوز اقدامات وزرات كشور به گونه اي نبوده است كه اين اعتبار به شكل عملياتي درآيد و اين خود يكي ديگر از موارد قابل پيگيري توسط مجلس شوراي اسلامي است.

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان منطقه ۱۴
گروه شهري: اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران فردا (چهارشنبه) از ساعت ۳۰/۸ تا ۳۰/۱۲ با شهروندان منطقه ۱۴ ديدار خواهند داشت.
بنابه اين گزارش، دكتر حسن زياري رئيس كميسيون شهرسازي و فني معماري و دكتر مهنوش معتمدي آذري عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر در شهرداري منطقه ۱۴ براي ديدار با شهروندان اين منطقه حضور دارند. شهروندان مي توانند براي ثبت نام و تعيين وقت، امروز (سه شنبه) به روابط عمومي منطقه مراجعه كنند.

دره فرحزاد از زلزله عصر جمعه آسيبي نديد
رئيس مركز محدوديت بحران شهر تهران با اشاره به وقوع زلزله عصر جمعه در ۷۰ كيلومتري شهر تهران گفت: خوشبختانه محدوده حادثه ديده دره فرحزاد با خطر جدي مواجه نشد.دكتر مازيار حسيني با اعلام اين مطلب در گفت و گو با مهر افزود: به دنبال وقوع زمين لرزه روز جمعه كه شهر تهران را نيز تكان داد، بلافاصله در منطقه فرحزاد حاضر شديم و اوضاع را از نزديك زير نظر گرفتيم.
وي گفت: محدوده اي كه يك ماه پيش بر اثر رانش زمين دچار تخريب شده بود، خوشبختانه در اين زلزله هيچ گونه آسيبي نديد.
حسيني همچنين به نشست تعدادي ساختمان مسكوني در منطقه خيابان هاشمي در هفته گذشته اشاره كرد و گفت : حدود بيست منزل در محدوده منطقه ۹ شهرداري تهران بر اثر تركيدگي لوله آب كه منجر به نشست ساختمانها گرديده بود نيز مورد بازرسي و بررسي ما قرار گرفت و آثاري از تشديد تخريب بر اثر زلزله روز جمعه مشاهده نشد.
رئيس مركز مديريت بحران شهر تهران افزود: در اين محدوده ها تعدادي چادر امدادي براي سكونت ساكنان ساختمانهاي آسيب ديده نصب شده بود كه به اصرار مركز مديريت بحران مانع از جمع شدن آنها شديم و خوشبختانه اين اصرار ما نتيجه داد و شب گذشته شهروندان تهراني از اين چادرها براي استراحت در طول شب استفاده كردند.

اعلام آمادگي شوراي شهر تهران براي آزادي زندانيان
شوراي شهر تهران براي آزادي زندانياني كه در امور قرآني فعاليت مي كنند، اعلام آمادگي كرد .
به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از روابط عمومي اداره كل زندانهاي استان تهران، شوراي شهر زندانياني را كه داراي جرايم عمومي نباشند و قبل از زندان نيز فعاليت قرآني داشته اند براي اين كار در اولويت قرار داده است.

پايانه حمل و نقل عمومي در محدوده ميدان امام حسين
بزودي توسط معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه ۱۳ تهران پايانه حمل و نقل عمومي ويژه تاكسي هاي خطي و مسافربر راهي در محدوده ميدان امام حسين(ع) افتتاح خواهد شد.به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۳، محدوده ميدان امام حسين(ع) به دليل كاربريهاي تجاري و تفريحي يكي از محله هاي جاذب سفر درون شهري مي باشد كه در ساعات مختلف باعث گره هاي كور ترافيكي درخيابانهاي دماوند و هفده شهريور مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |