سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۶ - Jun 1, 2004
در همايش بررسي حلقه هاي مفقوده اعتياد عنوان شد
خطر تغيير الگوي مصرف موادمخدر، كشور را تهديد مي كند
گروه اجتماعي: همايش بررسي حلقه هاي مفقوده اعتياد، همزمان با روز جهاني بدون دخانيات با همكاري وزارت كشور، مركز تحقيقات، ستاد كل مبارزه با موادمخدر، نيروي انتظامي تهران بزرگ و دبيرخانه كانون هاي دانشجويي سلامت رفتار وزارت بهداشت، ديروز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري در اين همايش سخنرانان با بررسي آماري بسترها و پيش زمينه هاي اعتياد اعلام كردند روزانه ۲۰ تا ۳۰ ميليارد ريال و سالانه ۱۰ هزار ميليارد ريال در كشور بابت استعمال دخانيات هزينه مي شود و اين درحالي است كه رقمي در حدود ۳۰ ميليارد ريال نيز صرف هزينه هاي درمان بيماري هاي ناشي از سيگار مي شود.همچنين بنابراين آمارها درحال حاضر ۸ تا ۱۰ ميليون نفر در كشور سيگاري هستند و سالانه ۵ ميليون نفر در جهان جان خود را دراثر استعمال سيگار وبيماري هاي ناشي از آن از دست مي دهند.
دكتر قبادي معاون فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي در اين همايش ضمن اشاره به حلقه هاي مفقوده پديده اعتياد گفت: حلقه هايي در اطراف ما وجود دارند كه در نقاطي دور از دسترس ما هستند و بايد به آنها با تلسكوپ نگاه كرد تا ارتباط ميان اينها را پيدا كنيم.فقر فرهنگي، سودآوري كلان موادمخدر كه از زمان توليد تا زمان مصرف ارزش افزوده صدبرابر پيدا مي كند. تصوراتي از اين قبيل كه ترياك افزايش دهنده قواي جسماني و مبارزه با بيماريي هايي نظير ديابت است.ازجمله اين حلقه هاي مفقوده و يا پيشداوري هايي است كه بستر اعتياد را آماده مي كند.
صادقي افزود: شكاف طبقاتي، مشكلات خانوادگي، محروميت هاي جنسي و عدم آموزش جهت پيشگيري و فقدان نگاه علمي و پژوهشي و مهمتر از همه عدم ارتباط وسيع بين مراكز پژوهشي و مسئولين از مهمترين مشكلاتي است كه نقش به سزا در گسترش اعتياد دارند.
دكتر اشرف بروجردي معاون اجتماعي وزارت كشور نيز در اين همايش گفت: آماري كه از سال ۷۵ تا ۸۱ وجود دارد بيانگر توسعه اعتياد است. براساس فعاليت هايي كه از سال قبل در شوراي اجتماعي آغاز شده تلاش هاي همه دستگاه ها بر اين است كه با استفاده از راهكارهايي براي پيشگيري از بيماري هايي نظير ايدز و هپاتيت به زندانيان معتاد سرنگ هاي مجاني داده  شود. همچنين ارتباط آنها با ديگر زندانيان به حداقل برسد.وي افزود: براساس آمار در سال ۸۱ با كاهشي در زمينه آمار معتادان روبه رو بوده ايم كه اين به دليل ورود قرص هاي اكستازي به بازار است و عملاً تعداد معتادان را از آمار واقعي خارج كرده، تلاش همه دستگاه ها بر اين است كه با آموزش  هاي كنترل و مهارت هاي زندگي تعداد معتادان در ۱۰ سال آينده افزايش پيدا نكند.
سردار طلايي فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ نيز ضمن ابراز خرسندي از تعامل ميان پليس و دانشگاهيان درخصوص مبارزه با موادمخدر گفت: يكي از مهمترين حلقه هاي مفقوده، خطر تغيير الگوي مصرف در سطح جهان و كشور ماست و اين را مي توان تهديد بالقوه در دهه آينده براي بسياري كشورها دانست.وي افزود: باتوجه به اينكه دسترسي به اين مواد آسان و متنوع است و نوع تاثيرات آن در لحظات اوليه بيشتر از موادمخدر ديگر است، موادمخدر صنعتي حلقه مفقوده جدي است. با علم به اينكه كشور ما درمورد درمان مواد صنعتي و شيميايي آمادگي ندارد، در حوزه قانونگذاري و برخوردهاي انتظامي بايد مقررات جديدي تعريف و تدوين شود و نوع قضاوت و برخورد بايد بازنگري شود.
سردار طلايي همچنين به خطر موادمخدر قانوني اشاره كرد و گفت: درهر ۱۵ ثانيه يك نفر و در هر ساعت ۲۴۰ نفر در جهان براثر سيگار جان خود را از دست مي دهند و نكته عجيب تر اين است كه دوسوم توليد سيگار كشورهاي صنعتي در كشورهاي فقير و درحال توسعه به مصرف مي رسد.

ساماندهي اوقات فراغت ۱۲ ميليون جوان در تابستان امسال
007374.jpg
گروه اجتماعي: ۱۲ ميليون جوان در سال جاري تحت پوشش برنامه هاي فراغتي قرار خواهند گرفت و به اين منظور ۲۴ ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار ما، رحيم عبادي ضمن بيان اين مطلب افزود:
بحث اوقات فراغت به دليل جوان بودن تركيب جامعه، محدوديت امكانات منابع و زيرساختهاي مناسب و همچنين پرهزينه بودن برنامه هاي فراغتي به عنوان يك چالش جدي در حوزه جوانان مطرح است.
وي افزود: تغيير مؤلفه هاي جامعه سنتي به مدرن و به دنبال آن تغيير بافت جمعيتي و مهاجرت از روستاها به شهرها، همچنين جايگزيني نهادهاي جديد به جاي سنتي و تغيير كاركرد نهاد خانواده به سمت دوستان و تغيير الگو از فعاليتهاي آموزشي رسمي به سمت آموزشهاي فراغتي و غيررسمي شرايطي را ايجاد نموده كه كارشناسان اوقات فراغت را آئينه فرهنگ جامعه مي دانند.
وي استاندارد جهاني فراغت در دنيا را، ۸۰ روز در سال اعلام كرد و گفت: در ايران به دليل حجم تعطيلات اوقات فراغت در سال ۹۰ روزاست . به تعبير ديگر، ميانگين ساعت فراغت روزانه جهاني ۵ ساعت (۲۲ درصد از كل) و در ايران ۶ ساعت (۲۵ درصد از كل) مي باشد.
عبادي با اشاره به جمعيت جوان ۱۶ ميليون نفري كه در تابستان سال جاري واجد شرايط برنامه ريزي اوقات فراغت هستند، گفت: اگر براي اين ۱۶ ميليون در تابستان ۸ هفته و هفته اي ۲روز برنامه فعال در نظر بگيريم، سهميه فراغتي، ۲۶۷ ميليون نفر روز مي شود و اين در حالي است كه عملكرد مجموعه دستگاههاي دولتي و غيردولتي در سال ۸۱، پوشش ۲۲ ميليون نفر روز را گزارش مي كند كه رشد چشمگير اين رقم در سال ۸۲ نشانگر توجه به اين مهم مي باشد.
وي شيوه گذران اوقات فراغت جوانان در كشور را، فردي و غيرفعال مثل تماشاي تلويزيون ذكر كرد و گفت: دليل جهت گيري جوانان به اين شيوه فراغت، هجمه زياد وسايل ارتباط جمعي نظير تلويزيون، ماهواره، اينترنت و روحيه انزواطلبي در جوانان مي باشد.وي گرايش جوانان در ايران را به ترتيب اولويت در ۱۰ محور ذكر كرد و گفت: بالاترين گرايش گردشگري، مشاركت اجتماعي، فعاليتهاي ورزشي، فعاليتهاي هنري، فرهنگي، مطالعه، مذهبي، مهارت آموزي، يادگيري زبان و آموزش رايانه است.
رييس سازمان ملي جوانان به نتايج تحقيقاتي كه روي افراد بزهكار صورت گرفته اشاره مي كند و مي گويد: تحقيقات نشان مي دهد كه ميزان بزهكاري افراد در ماههاي تير و مرداد از بيشترين ميزان برخوردار است كه اين امر را مي توان نتيجه اوقات فراغت بيشتر نوجوانان و امكان تحرك آنها در اين ماهها دانست و از سوي ديگر نشان دهنده عدم دسترسي به تفريحات سالم و فراهم  نبودن امكانات لازم جهت گذراندن اوقات فراغت مي باشد.
اين در حالي است كه روان شناسان ، اوقات فراغت را روزنه اي جهت تخليه و كاهش فشارهاي ناشي از شرايط نابسامان زندگي و افزايش تحمل افراد جهت مقابله با اين فشارها مي دانند. به اين ترتيب عدم دسترسي افراد به فعاليتها و تفريحات مورد علاقه خود مي تواند به عنوان يكي از علل زمينه ساز و موثر در ارتباط با آسيب پذيري اجتماعي عمل نمايد.

كتاب هاي درسي دانش  آموزان اول مهر توزيع مي شود
مدير كل دفتر چاپ و توزيع كتاب هاي درسي وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: تمامي كتاب هاي درسي  سال تحصيلي ۸۴-۸۳ تا اول مهرماه بين  دانش آموزان دوره هاي ابتدايي، راهنمايي، متوسطه و پيش دانشگاهي سراسر كشور توزيع مي شود.
سيد «احمد حسيني» روز دوشنبه به ايرنا گفت: هيچ مشكلي در توليد و توزيع كتاب در سال تحصيلي آينده وجود ندارد و هم اكنون ۹۰ درصد اين كتاب ها آماده شد و چاپ بقيه كتاب ها تا يك ماه آينده به پايان مي رسد. وي درباره توزيع كتاب در نقاط محروم، صعب العبور و حادثه ديده كشور اظهار داشت: دانش آموزان دوره هاي مختلف تحصيلي اين مناطق نيز همزمان با ديگر نقاط كشور كتاب هاي درسي را دريافت خواهند كرد.
حسيني توضيح داد: بهاي كتاب هاي درسي پايه هاي دوره ابتدايي، هنگام دريافت كارنامه تحصيلي از اولياي دانش آموزان اخذ مي شود و كتاب ها زمان بازگشايي مدارس در اختيار آنان قرار مي گيرد. وي زمان ثبت نام دانش آموزان دوره هاي راهنمايي، متوسط و پيش دانشگاهي براي دريافت كتاب هاي درسي را اعلام نكرد.

بازتاب
ميدان خالي اراده پولادين
ديروز «روز جهاني عاري از دخانيات» بود. ترديدي نيست، سيگار نه تنها بزرگترين و شايع ترين علت مرگ و مير در جهان معاصر، بلكه بزرگترين عامل بيماريها و حتي رنج هاي انساني است.
مصرف سيگار در قرن بيستم موجب مرگ يكصد ميليون نفر شد كه اين رقم از شمار كشته شدگان جنگ هاي جهاني، منطقه اي و كشوري بيشتر بود.
به ديگر سخن قرن بيست و يكم را در حالي سپري مي كنيم كه يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون نفر در جهان سيگاري هستند و سال گذشته پنج ميليون نفر در جهان جان خود را بر اثر مصرف سيگار از دست دادند. روزانه ۱۴۴ نفر براثر مصرف سيگار در ايران جان مي بازند و طي دو سال اخير مصرف سيگار در ميان نوجوانان و جوانان كشورمان ۱۷ درصد افزايش يافته است.
مصرف سيگار بيماري هايي چون سرطان خون، رحم، كليه، معده، ذات الريه و آب مرواريد را موجب مي شود و علاوه بر آن تضعيف استخوان و اختلال در وضعيت بيماران ديابتي، عفونت هاي پس از عمل جراحي و كاهش توانايي باروري را در پي مي آورد. هر نخ سيگار بين ۸ تا ۹ ميلي گرم نيكوتين دارد كه يك ميكروگرم آن جذب خون مي شود.
از نظر اقتصادي هر سال مصرف سيگار ۲۰۰ ميليارد دلار به اقتصاد خانواده ها در جهان آسيب مي زند و در ايران نيز هر روز ۴۰ ميليارد ريال و هر سال يك هزار ميليارد تومان از منابع مالي و اندوخته خانواده ها دود شده و به هوا مي رود. اين آمار در شرايطي اعلام مي شود كه بدانيم سيگار سرآغاز اعتياد به مواد افيوني و ريشه بسياري از ناهنجاري ها و آسيب هاي اجتماعي است. به راستي چه عواملي موجب گرايش مردم به مصرف سيگار مي شود؟ فقدان الگوي مناسب براي گذار به بلوغ، دوستي هاي بي ضابطه، كم توجهي خانواده ها به سرنوشت فرزندان، ميل به شكل گيري شخصيت كاذب، كم توجهي مراكز آموزشي كشور به شيوع سيگار در مدارس و دانشگاه ها،دسترسي آسان به سيگار براي همه سنين، پايين بودن قيمت، قاچاق سيگار بدون پرداخت ماليات هاي قانوني، عدم رعايت ممنوعيت قانوني كشيدن سيگار در مجامع عمومي، سپردن دخانيات به شركت هاي خصوصي از جمله عوامل فردي و اجتماعي گرايش به مصرف سيگار است.
نكته: زلزله قزوين و مازندران و لرزش چهار ريشتري آن در هشت استان كشور از جمله تهران، يك سكانس عيني و ملموس ترس از مرگ را در ميان شهروندان تهراني و اطرافيان هريك از ما به نمايش گذاشت. البته اين واكنش طبيعي و نشانه اي از جريان داشتن زندگي و تلاش براي ماندن است. اما در اين سوي ماجرا عجيب، شگفت آور و پرسش برانگيز است كه پس لرزه هاي نه چندان خفيف مصرف سيگار ما را تكان نمي دهد.
گويا مرگ تدريجي و قابل پيش بيني را پذيرفته اما از مرگ غيرقابل پيش بيني فرار مي كنيم. هر پك كه به سيگار مي زنيم يك گام به سوي مرگ برمي داريم. مرگي كه از رهگذر ميدان خالي اراده هاي پولادين ما را تازيانه مي زند.
عباس اسدي

برآورد خسارت مناطق زلزله زده آغاز شد
گروه  اجتماعي: در پنجمين روز پس از وقوع زمين لرزه در ده استان كشور كه خسارات آن تنها به چهار استان قزوين، مازندران و گيلان و تهران اختصاص داشت برآورد ميزان خسارات و تأثيرات اجتماعي و اقتصادي آن آغاز شده است.
گزارش خبرنگار ما در مناطق زلزله زده حكايت از آن دارد كه تب زلزله به نسبت دو روز نخست در اين استان ها فروكش كرده و اسكان موقت زلزله زدگان، پاكسازي و دربرخي موارد ترميم بناهاي نيمه مخروبه توسط آسيب  ديدگان آغاز شده است. در حالي كه تب زلزله در شمال كشور فروكش كرده، از جنوب كشور خبر رسيده زلزله ۴/۴ ريشتري كه بامداد ديروز مسجد سليمان را لرزاند خسارتي در پي نداشته است. از سوي ديگر معاون بهره برداري و امور مشتركان شركت آب منطقه اي تهران گفته است: زلزله اخير هيچ گونه آسيبي به سدهاي كرج، لتيان و لار وارد نساخته است.
دبيرستاد حوادث غير مترقبه استان تهران هم اعلام كرده زلزله بيش از ۳۱ ميليارد ريال به استان تهران خسارت زده است.
رئيس ستاد حوادث غير مترقبه شهرستان ساوجبلاغ بيان كرد: زلزله روز جمعه ۸۰ ميليارد ريال به بخش طالقان خسارت زده است. رئيس پژوهشگاه بين  المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله نيز از راه اندازي ده ايستگاه لرزه نگاري موقت در مناطق زلزله زده خبر داده و فرماندار چالوس هم بيان داشته پنج هزار واحد مسكوني در مرزن آباد و كلاردشت خسارت ديدند . مسئول ستاد حوادث غيرمترقبه استان قزوين نيز بيان داشته ۹۹ روستا از زلزله در اين استان خسارت ديده اند.
روابط عمومي شركت مخابرات هم در بازخواني دوباره زلزله روز جمعه اعلام كرده است در زمان وقوع زلزله در ساعت ۱۷ روز جمعه، شمار درخواست مكالمات تلفني در سه سطح شهري و بين المللي تا ۴۷ برابر افزايش داشته است. از رئيس پليس ۱۱۰ هم نقل شده ۲۰۰ متر از جاده تهران - چالوس در ۳۵ كيلومتري چالوس نيازمند ترميم و بازسازي است و هنوز هم اين محدوده به خاطر ريزش كوه امنيت ندارد .

معاونان جديد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري منصوب شدند
چهار معاون جديد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري روز دوشنبه در احكامي از سوي سيد حسين مرعشي معاون رئيس جمهوري و رئيس اين سازمان منصوب شدند.
براساس نمودار (چارت) جديد تشكيلاتي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، اين سازمان تازه تاسيس به پنج معاونت، ۱۳ دفتر و پنج اداره كل تقسيم شده است.
روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري روز دوشنبه گزارش داد: بر اساس اين احكام جداگانه آقايان سيد طه هاشمي، علي هاشمي بهرماني، مرتضي كاظمي و محمد دوايي به ترتيب به سمت معاونت امور بين الملل حقوقي و مجلس، امور توسعه و تجهيز منابع، امور فرهنگي و ارتباطات و توسعه مديريت تعيين شدند.
برپايه اين گزارش همچنين در حكمي سيد محمد بهشتي به عنوان رئيس پژوهشكده سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري منصوب شد.براي معاونت حفاظت فني اين سازمان تاكنون كسي تعيين نشده است.علي هاشمي بهرماني پيش از اين مسئوليت نمايندگي مردم رفسنجان در ششمين دوره مجلس شوراي اسلامي و طه هاشمي مدير مسئول روزنامه انتخاب نيز مسئوليت نمايندگي مردم قم در پنجمين دوره مجلس شوراي اسلامي را بر عهده داشتند.
سيد محمد بهشتي و محمد دوايي قبل از ادغام سازمان هاي ميراث فرهنگي و ايرانگردي و جهانگردي به ترتيب رياست سازمان ميراث فرهنگي و معاونت امور هماهنگي و پشتيباني اين سازمان را به عهده داشتند.مرتضي كاظمي معاون جديد امور فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز پيش از اين سمت معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را به عهده داشت.

همايش «زبان شناسي» در دانشگاه علامه طباطبايي
ششمين همايش «زبانشناسي»، آذرماه سال جاري در دانشكده «ادبيات فارسي و زبان هاي خارجي» دانشگاه علامه طباطبايي تهران برگزار مي شود.
به گزارش ايرنا، اين همايش به مدت سه روز توسط گروه زبان شناسي و آموزش زبان فارسي «به غيرفارسي زبانان» دانشگاه علامه طباطبايي و با همكاري انجمن زبان شناسي ايران برگزار مي شود.در اين همايش متخصصان و صاحب نظران زبان شناسي در بخش هاي نظري و كاربردي، مقالات فارسي و انگليسي خود را ارايه مي كنند.
«آواشناسي و واج شناسي»، «نحو و رده شناسي»، «صرف»، «گويش شناسي»، «معني شناسي نظري و كاربردي»، «زبان شناسي تاريخي و تطبيقي» و «زمينه هاي ميان رشته اي» از محورهاي اصلي مورد بررسي اين همايش است.
«جامعه شناسي زبان و زبان شناسي اجتماعي»، «روان شناسي زبان و عصب شناسي زبان»، «زبان و منطق»، «ترجمه شناسي»، «زبان شناسي و مطالعات ادبي»، «مطالعات نشانه شناختي و سبك شناختي» و «زبان شناسي رايانه اي» ازجمله محورهاي «ميان رشته اي» اين همايش است.

نشريه دانش آموزي الكترونيكي راه اندازي مي شود
نشريه دانش آموزي الكترونيكي توسط اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان مهرماه امسال راه اندازي مي شود.
روابط عمومي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان روز دوشنبه اعلام كرد: هدف از راه اندازي اين نشريه، ارتقاي سطح دانش، اطلاعات و افزايش توان نگارش دانش آموزان است.نشريه دانش آموزي الكترونيكي اين امكان را بوجود مي آورد تا دانش آموزان مطالب و تاليفات خود را براي استفاده ساير مخاطبان در اين نشريه منعكس كنند.اين روابط عمومي از دانش آموزان مستعد و علاقه مند به فن نويسندگي درخواست كرد كه با تكميل فرم عضويت اين فراخوان آن را به نشاني اين اتحاديه در تهران ارسال كنند.

استعفاي مدير كل مطبوعات داخلي وزارت ارشاد
مهرنوش جعفري مدير كل مطبوعات داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي استعفا داده است.
يك منبع آگاه در گفتگو باخبرگزاري مهر ضمن اعلام اين مطلب افزود: جعفري از مدتي قريب به يكسال پيش استعفا داده است لكن از آنجا كه استعفاي وي مورد پذيرش يا رد قرار نگرفته، همچنان در محل كار خود حاضر و به وظايف خود مي پردازد.
وي با پرهيز از بيان علت استعفاي جعفري، نارسايي هاي موجود در ايفاي مسئوليت هاي محوله در اين زمينه را در تصميم وي بدون تأثير ندانسته و افزود: براساس توافق صورت گرفته مدير كل مطبوعات داخلي تا زماني كه استعفاي وي مورد پذيرش رسمي قرار گيرد و فرد جايگزين معرفي شود به انجام وظايف قانوني محوله ادامه خواهد داد.
ياد آوري مي شود تلاش خبرنگار مهر براي تماس تلفني و كسب نظر مديركل محترم مطبوعات داخلي وزارت ارشاد در زمينه صحت و سقم اين خبر و دلايل آن تا لحظه انتشار خبر نتيجه اي نداشت.
خبرنگار همشهري از برخي منابع مطلع در وزارت ارشاد كسب اطلاع كرد احتمالا سعيد تقي پور مدير مسئول روزنامه هاي «جهان اقتصاد» و «روزگار نو» جانشين جعفري در اداره كل مطبوعات داخلي وزارت ارشاد خواهد شد.

دادستان عمومي و انقلاب تهران خبر داد
كشف باندهاي بمب گذاري، جعل و قاچاق زنان
دادستان عمومي و انقلاب تهران با بيان اينكه پرونده بيمارستان ايرانمهر در دادسراي ويژه جرايم پزشكي و دارويي در حال رسيدگي است گفت تا اين لحظه بيشترين اتهام متوجه مديريت بيمارستان است كه فضاي بهداشتي لازم را ايجاد نكرده است.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر سعيد مرتضوي صبح ديروز در مصاحبه با خبرنگاران در عين حال تصريح كرد بازپرس اين پرونده موضوع را به كميسيوني شامل ۲۱ كارشناس پزشكي و دارويي ارجاع داد تا آن را بررسي كنند و هنوز نظر قطعي اين كميسيون اعلام نشده است.
وي تصريح كرد طبق نظر كميسيونهاي فرعي داروي بيهوشي مشكلي نداشته و كاركنان بيهوشي و جراحي نيز قصوري نداشته اند.
مرتضوي با بيان اينكه در مجموع ۱۹ شكايت از بيمارستان ايرانمهر شده است گفت بعد از اينكه كميسيون اصلي نظر خود را اعلام كرد و متخلف به صورت قطعي مشخص شد با وي برخورد قاطعي خواهيم كرد.
دادستان عمومي و انقلاب تهران در ادامه با اشاره به سالگرد افتتاح دادسراها گفت: دادسراي عمومي و انقلاب تهران بعد از گذشت ۹ سال از ۲۸ ارديبهشت سال گذشته افتتاح و در مدت يك سال ۲۰ ناحيه دادسرا اعم از عمومي و تخصصي داير شد و حدود ۶۰۰ قاضي جذب شدند.وي با بيان اينكه افتتاح دادسراها در تهران به علت پيچيدگي خاص جرايم و تراكم جمعيت بسيار دشوار بود افزود: در مدت يك سال گذشته ۶۶۷ هزار و ۹۲ فقره پرونده وارد نواحي مختلف دادسراهاي تهران و از اين تعداد ۶۳۴ هزار و ۵۸۰ پرونده مختومه شد.
مرتضوي تصريح كرد در ماه گذشته به ۲۰ ناحيه دادسرا در تهران ۶۴ هزار و ۴۶۵ فقره پرونده وارد و ۶۸ هزار و ۷۰۱ فقره پرونده رسيدگي و مختومه شد و اين آمار نشاندهنده اين است كه علاوه بر رسيدگي به كل پرونده هاي وارد شده هفت درصد از پرونده هاي گذشته نيز مختومه شده است. وي در خصوص اصلاح قانون هيات منصفه در مجلس ششم گفت :مجلس ششم رويكرد خاصي به بحث هيات منصفه داشت و در ابتداي كار خود طرحي را به عنوان اصلاح قانون مطبوعات تهيه كرد كه به موجب آن هيات منصفه از ۲۱ نفر به ۱۴ نفر كاهش يافت.مرتضوي افزود: نمايندگان مجلس ششم در پايان دوره نمايندگي خود طرحي را به تصويب رساندند كه براساس آن اعضاي هيات منصفه به ۵۰۰ نفر افزايش يابد.اين طرح ۱۴ ايراد دارد و بدون گرفتن نظر كارشناسي تصويب شد و فقط براساس تمايل نمايندگان بود
دادستان عمومي و انقلاب تهران در ادامه در خصوص مبارزه با اعتياد تصريح كرد: دادسرا آمادگي دارد تمام معتادان تهران را دستگير و ضمن محكوم كردن به مجازات تعزيري آنها را به اقامت در اين اردوگاهها محكوم كند و تا اصلاح نشده و حرفه اي نياموخته باشند آنها را آزاد نكند.دادستان عمومي و انقلاب تهران در بخش ديگري از اين مصاحبه درباره كلاهبرداري در پيش فروش واحدهاي مسكوني گفت: براي جلوگيري از اين جرم با شهردار تهران به اين توافق دست يافتيم كه براي هر واحد مسكوني يك برگ سند موقت يا برگه بهادار صادر و نقل و انتقال از طريق آن انجام شود.دادستان عمومي و انقلاب تهران در ادامه خاطرنشان كرد: با مظاهر مفاسد اجتماعي از جمله پوشش نامناسب خانم ها برخورد خواهد شد.وي همچنين به كشف باند بمب گذار اشاره كرد و گفت: با تلاش معاونت امنيت دادسراي تهران باندي كه براي بمب گذاري به تهران آمده بودند دستگير شدند.دادستان عمومي و انقلاب تهران درباره توزيع فيلم هاي مجالس خصوصي خانواده ها اين موضوع را بسيار مهم و حساس خواند و گفت: در مبارزه با اين پديده با تلاش ماموران اطلاعات نيروي انتظامي باندي سه نفره متشكل از دو مرد و يك زن دستگير شدند.وي گفت: اعضاي اين باند علاوه بر توزيع فيلم مجالس خصوصي، دختران جوان را با حيله در محلي جمع و وادار به اعمال ناشايست و از آنها فيلم تهيه و در جامعه توزيع مي كردند.
مرتضوي با بيان اينكه به بسيج و نيروي انتظامي تهران در باره شناسايي مراكز تهيه و پخش اينگونه فيلم ها دستور لازم داده شده است افزود: تاكنون بسيج ۴۰، هزار لوح فشرده مبتذل كشف و به دادسرا ارجاع داد.وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا توقيف فيلم مارمولك با هماهنگي دادسرا بوده است گفت: دادسراي تهران در اين باره اقدامي نكرده است.دادستان عمومي و انقلاب تهران درباره شركت هاي اينترنتي غيرمجاز گفت: اين شركتها بدون مجوز فعاليت و تصاوير مبتذل و برنامه هاي ضد ديني منتشر مي كردند.وي تصريح كرد: حدود ۷۰ شركت اينترنتي غيرمجاز شناسايي و پلمپ شدند كه از اين تعداد ۱۶ شركت مجهول المالك هستند و با اينكه تجهيزات زيادي در آنها وجود دارد هيچكس ادعاي مالكيت آنها را نكرده است.دادستان عمومي و انقلاب تهران گفت: از يك ماه گذشته كه دادسرا با اين شركتهاي غيرمجاز برخورد كرد ۴۰درصد از برنامه هاي ضد ديني و تصاوير مبتذل كاهش يافته است.مرتضوي درباره دستگيري يكي از اعضاي خانه سينما نيز گفت: يكي از مسئولان مالي و پشتيباني سينما و فيلم سازي با دختران ۷ تا ۱۴ ساله كه براي بازيگري دعوت مي شدند رابطه نامشروع برقرار مي كرد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |