سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۶ - Jun 1, 2004
حملات هدفدار به تيم ملي و تشكيلات فوتبال
007401.jpg
حملات شروع شده دوباره از اول و بدون هيچ دليل تازه اي. بهانه هم همان بهانه هاي قبلي است، اينكه چرا فلان بازيكن دعوت شده و آن يكي ديگر نيست. اينكه چرا خداداد عزيزي را مي گذارند داخل فهرست سياه و چرا چند نفر را اخراج نمي كنند كه وحيد هاشميان راضي شود بيايد تيم ملي! حملات به تيم ملي فوتبال، دوباره شروع شده آن هم در چه زماني درست حالا كه تيم خوب بازي مي كند، حالا كه درگير مسابقه هاي مقدماتي جام جهاني شده، حالا كه قرار است براي جام ملتهاي آسيا آماده شود و حمايت مي خواهد.
تازه ترين بهانه ها، دعوت نشدن خداداد عزيزي و نيامدن وحيد هاشميان است. اولي را مربي تيم ملي نمي خواهد و دومي به نظر مي رسد تيم ملي را نمي خواهد و همين دو مورد را علم كرده اند تا همه چيز را زير سئوال ببرند، از سرمربي گرفته تا مديريت فدراسيون فوتبال و مديريت كل ورزش.
مي گويند اگر وحيد هاشميان نمي آيد، معني اش اين است كه سرمربي تيم ملي در برقراري ارتباط با او ناتوان است .معني اش آن است ضعف. مديريت فدراسيون فوتبال و دستگاه ورزش ضعف  دارند و گرنه چرا بايد بازيكني مثل او را از دست بدهيم و اگر خداداد عزيزي دعوت نمي شود به خاطر دست هاي پشت پرده اي است كه ليست سياه مي سازند و مانع از ورود بازيكنان مشخص به تيم ملي مي شوند.
اين انتقادات و پاسخ هايي كه داده مي شود، مدت هاست كليشه اي شده. دعوت هاي مكرر از وحيد هاشميان، موضوعي نيست كه كسي از آن بي خبر باشد. او مي گويد براي نيامدن دلايلي دارد كه دوست ندارد بي پرده بگويد. گاهي هم كه مثلاً بي پرده مي گويد آن قدر نامفهوم است كه چيزي نمي شود فهميد. به نظر مي رسد او نمي خواهد به تيم ملي بيايد، اگر غير از اين بود تلاش مي كرد موانعي را كه سر راهش قرار گرفته بردارد يا از ديگران مي خواست اين كار را بكنند. مگر اين چه مشكلي است كه نه خودش مي تواند حل اش كند نه ديگران مي توانند كمكي بكنند؟
موضوع خداداد را هم عالم و آدم مي دانند. او بازيكني باتوانايي هاي فني بالاست اما اگر يك سرمربي به هر دليلي نخواهد از او استفاده كند، چه كار بايد بكند؟ اين روزها موضوع خداداد را طوري مطرح مي كنند كه گويي او هيچ زماني هيچ مشكلي ايجاد نكرده و گويي او نبوده كه به بهانه اينكه فلان بازيكن تيم ملي در تمرين، پيراهن شماره يازده اش را پوشيده، اردوي تيم ملي را ترك كرده است، خداداد مي گويد حاضر است در تيم ملي حتي ۳۰ ثانيه هم بازي كند و فراموش مي كند كه در جام جهاني فرانسه به خاطر تعويضي كه شد چه جنجالي بپا كرد وچه تنشهايي كه ايجاد نشد.
به هر حال تيم ملي فوتبال ايران، اين روزها درگير مسابقه هاي مقدماتي جام جهاني است، همزمان بايد به فكر جام ملتهاي آسيا هم كه در چين برگزار مي شود، باشيم و در چنين شرايطي بعضي ها زيركانه با فشارهايي كه وارد مي كنند، با جنجال هايي كه مي سازند، دنبال اهدافي مشخص هستند. آنها برخلاف تصور، روي صحنه نمي آيند، مصاحبه نمي كنند و در ظاهر از كسي هم انتقادي ندارند. اما پشت پرده جريان مخالف فدراسيون و تيم ملي را آن گونه كه مي خواهند، هدايت مي كنند.
آنها نه دوست دارند هاشميان به تيم ملي برگردد و نه از دعوت شدن خداداد عزيزي خوشحال خواهند شد. جريان مشخصي هستند كه در بلند مدت تسلط بر مجموعه فوتبال كشور را جزو اولويت هاي خود قرار داده اند، براي آنها هم فرقي نمي كند كه رئيس فدراسيون يا سرمربي تيم ملي چه كسي باشد، هر كسي غير از خودشان بايد كنار برود و براي رسيدن به اين هدف حاضرند هر كسي را بازي دهند و قرباني كنند حتي سرمربي تيم شان را!
سيامك قليچ خاني

بودجه بسكتبال ۳۰ درصد افزايش يافت
007392.jpg
گروه ورزشي: بودجه سال جاري فدراسيون بسكتبال ۳۰ درصد نسبت به سال پيش افزايش يافت. محمود مشحون رئيس فدراسيون بسكتبال در اين باره گفت: مسئولان ورزش به جايگاه واقعي بسكتبال پي برده اند و همين امر در آينده مسئوليت ما را سنگين تر خواهد كرد.
وي افزود: ما هيچگاه براي تامين هزينه هاي خود درمانده نبوده ايم اما اين توجه و افزايش بودجه مطمئنا ما را در پيشبرد اهداف مورد نظر كمك خواهد كرد.
رييس فدراسيون بسكتبال با اشاره به تغيير زمان مسابقات غرب آسيا گفت : تغيير زمان ايجاد شده هيچ مشكلي را در برنامه هاي ما به وجود نمي آورد چرا كه علاوه بر آماده شدن سالن هاي بسكتبال مجموعه ورزشي آزادي در فاصله چند روزه ا ين مسابقات با رقابت هاي ليگ فرصتي ايجاد مي شود تا بازيكنان تيم ملي در باشگاههاي خود نيز حضور پيدا كنند.

مهم ترين دستاورد واليبال از ميدان توكيو
تغيير چهره با شعاع حركتي بيشتر
واليبال ايران در مقطعي تاريخي از حيات خود و در پي درخششي تحسين برانگيز در مسابقات انتخابي المپيك آتن، پس از نزديك به نيم قرن انتظار خود را از زير سايه بلند فوتبال و كشتي رهانيد. واليبال ايران كه فقط با انديشه كسب تجربه از رويارويي با بزرگان واليبال جهان و آسيا به توكيو سفر كرده بود، با پيروزي هاي غرورآفرين در مقابل تيم هاي كره جنوبي، استراليا، ژاپن و الجزاير فراتر از آنچه كه انتظار مي رفت ظاهر شد و چه بسا كه اگر دورخيز مناسب تري هم داشت، صعود به المپيك نيز دور از دسترس اين تيم نبود. با اين اوصاف دستاورد كسب شده از ميدان توكيو را اگر واقع بينانه نگاه كنيم براي واليبال رو به تكامل ايران كم از صعود به المپيك نبود.
مهم ترين فراز اين دستاورد تغيير نگاه مردم به اين رشته قديمي و مفرح بود كه اميدواريم باعث تغيير نگاه مسئولان ورزش هم شده باشد. واليبال ايران در سالهاي اخير موفقيت هاي بزرگ و كوچك بسياري داشت. از نايب قهرماني و مقام سومي نوجوانان در جهان گرفته تا قهرماني جوانان و باشگاه هاي آسيا و مدال نقره و برنز تيم ملي بزرگسالان در بازيهاي آسيايي ۲۰۰۲ بوسان و مسابقات قهرماني آسيا و اقيانوسيه در سال ۲۰۰۳ چين كه هركدام آنها باعث شعاع حركتي اين ورزش شد اما بي ترديد هيچكدام از اين رويدادها بازتاب بازيهاي انتخابي المپيك اخير را نداشت. واقعيت آن كه در چند دهه اخير كمتر به ياد داريم كه مردم ايران به جز مسابقات مجذوب كننده فوتبال و بعضاً پيكارهاي جهاني كشتي تا به اين حد و اندازه با ورزش ديگري احساس قرابت و نزديكي كنند و بي صبرانه پيگير نتايج و ديدن بازيهاي آن با حريفان باشند. اين واقعه را به فال نيك مي گيريم و اميدواريم مسئولان ورزش هم اين تغيير نگاه را جدي گرفته و لزوم توجه به ورزش هاي گروهي و اجتماعي را در سرلوحه برنامه هاي خود قرار دهند. اين نكته را نيز به مسئولان واليبال گوشزد مي كنيم كه آنها با توجه به نقشي كه در تغيير نگاه مردم داشته اند وظيفه شان در حفظ و استمرار اين موفقيت سنگين تر شده است.
علي شاكري

نفرات برتر دو و ميداني جوانان در راه ايتاليا
گروه ورزشي: دبير فدراسيون دو و ميداني گفت: ملي پوشاني كه بتوانند مدالهاي قهرماني رقابت هاي دو و ميداني جوانان آسيا را از آن خود كنند به مسابقات دو و ميداني جوانان جهان در ايتاليا اعزام خواهند شد.
پيكارهاي دو و ميداني قهرماني آسيا در روزهاي ۲۳ تا ۲۶ خردادماه سالجاري در شهر ايپوه مالزي برگزار خواهد شد.
صادق داداشي افزود: فدراسيون دو و ميداني براي ايجاد انگيزه بيشتر نزد ملي پوشان جوان كشورمان قصد دارد هر يك از آنان را كه موفق به كسب عنوانهاي قهرماني رقابت هاي دو و ميداني جوانان آسيا در مالزي شوند به پيكارهاي جهاني اين رشته اعزام كند.
وي با ابراز رضايت از نحوه تمرينات ملي پوشان كشورمان گفت: تمرينات دوندگان ايران از ۴ ماه گذشته با انسجام خاصي آغاز شد و هم اكنون در بهترين شرايط در حال برگزاري است.
دبير فدراسيون دو و ميداني افزود: تمرينات آماده سازي دوندگان سرعتي و پرتابگران كشورمان از روز ششم خردادماه در شهرستان ساري آغاز شده و تا روز هجدهم خردادماه ادامه خواهد يافت.

شنا در راه مقدماتي المپيك، واترپلو در راه اسلواكي
گروه ورزشي: تيم ملي شناي ايران با سه شناگر در مسابقات شنا انتخابي بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آ تن كه طي روزهاي ۲۲ تا ۲۴ خردادماه جاري در ايتاليا برگزار مي شود، شركت مي كند.
محمد عليرضايي، حميدرضا مبرز و بابك فرهودي، شناگراني هستند كه براي شركت در اين مسابقات در مواد ۵۰ و ۱۰۰ متر كرال سينه، عليرضايي در مواد ۵۰ و ۱۰۰ متر قورباغه و مبرز در مواد ۵۰ و ۱۰۰ متر پروانه به رقابت با حريفان مي پردازند.
اسامي ملي پوشان واترپلو ايران براي تشكيل اردو در اسلواكي
همچنين به گزارش فدراسيون شنا، شيرجه و واترپلو، اين تيم روز پنجشنبه  هفته جاري با ۱۵ بازيكن و ۴ همراه راهي اسلواكي خواهد شد.اسامي نفرات اعزامي به شرح زير است: عليرضا شهيدي پور، احمد نسايي، سجاد عبدي، محسن رضواني، كامبيز رخشاني مهر، سيدمحمد سعيدمير مهدي ، وحيد رضايي آشتياني، ميثم جعفري، بهمن موچه كياني، علي صالح، ميرحامد دليل حيرتي، محمدرضا ميرابراهيمي، مهدي پنام تاش، مهدي سيران، ياشار سلطاني.همراهان: آنته ناكيچ (سرمربي) داود رضا سلطاني (مربي).

مقام ششم جهاني شايسته وزنه برداري ايران نيست
گروه ورزشي: در پايان رقابت ۱۵۸ وزنه بردار در مسابقه هاي جهاني جوانان كه در شهر مينسك بيلوروسي برگزار شد تيم چين حريف مستقيم ايران در قاره آسيا با كسب ۵۹۸ امتياز بر سكوي قهرماني قرار گرفت و تيم اعزامي كشورمان با سه مدال نقره و دو برنز و ۳۸۲ امتياز در مقام ششم ايستاد!
براساس خبرهاي دريافتي از محل برگزاري اين رقابت ها وزنه برداران جوان ايران به رغم استفاده از يك مربي بلغاري به نام «نيكولاي استويچف» با فاصله فراوان از ركوردهاي شخصي خود نمايش ضعيفي در اين ميدان داشته اند كه اين خود مي تواند براي علاقمندان و دوستداران اين رشته بسيار نگران كننده باشد.
اين گونه به نظرمي رسد كه سرمربي بلغاري اين تيم نتوانسته مانند ديگر همكارانش كارنامه موفقي از خود باقي بگذارد و اين انتظار وجود دارد كه فدراسيون وزنه برداري با بررسي هاي كارشناسانه تري عملكرد وي و شاگردانش را در مينسك موردتجزيه و تحليل قرار دهد.
با توجه به اينكه علي مرادي و داراب رياحي رئيس و نايب رئيس فدراسيون وزنه برداري از شروع تا پايان اين مسابقه ها در كنار وزنه برداران ايراني در مينسك بيلوروسي بوده اند بهتر از هركس ديگري مي توانند در زمينه ناكامي تيم جوانان كشورمان در اين ميدان پاسخگو باشند. با بازگشت گروه اعزامي به ايران اين اميدواري وجود دارد كه عزيزان مسئول، مشكلات موجود و مسائل پيش آمده در رقابت هاي جهاني را با علاقمندان اين رشته صادقانه در ميان بگذارند. مقام ششم جهان شايسته جوانان وزنه بردار ايران نيست.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |