دوشنبه ۱ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۱۴
در صورت تصويب «لايحه نحوه رسيدگي به تخلفات آزمون هاي ورودي دانشگاه ها» انجام مي شود
مجازات هاي شديد براي داوطلبان متخلف و فروشندگان سئوالات كنكور
009159.jpg
به منظور برگزاري هرچه مطلوب تر آزمونهاي ورودي دانشگاه ها و جلوگيري از تضييع حقوق داوطلبان كنكور سراسري، گزينش علمي داوطلبان و پيش بيني تمهيدات كارساز براي جلوگيري از ورود افراد متخلف به مراكز آموزش عالي كشور لايحه نحوه رسيدگي به تخلفات آزمونهاي ورودي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور در قالب طرحي پيشنهادي از سوي سازمان سنجش آموزش كشور تهيه و به كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي رفته و كليات آن به تصويب رسيد.
محمود بسطامي سرپرست دفتر رياست و مديركل روابط عمومي سازمان سنجش آموزش كشور در گفت و گويي با خبرنگار همشهري ضمن اعلام اين خبر گفت: آخرين ضوابط برخورد با تقلب و تخلف در آزمونهاي ورودي دانشگاه ها مربوط به مصوبه سال ۱۳۶۲ ستاد انقلاب فرهنگي است كه بعدها وظايف آن به شوراي عالي انقلاب فرهنگي محول شد اما آئين نامه مزبور بدون تغيير از آن زمان تاكنون باقي مانده است.
وي گفت: با توجه به گذشت زمان و پيشرفت تكنولوژيهاي ارتباطي و مخابراتي، نياز به اصلاح آئين نامه و خلاء قانوني براي پيگيري تخلفات آزمونهاي ورودي پس از برگزاري كاملا محسوس است كه بر اساس آن بتوان ضريب حفاظتي و امنيتي برخورد با متقلبين كنكور و سلامت و امنيت آزمونها را بالا برد.
وي گفت: براساس اين لايحه كه در هيات دولت تصويب و كليات آن در كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيده است، چنانچه بين نمرات و رتبه هاي احتسابي داوطلبان با سوابق تحصيلي آنها مغايرتي مشهود و اساسي ديده شود هيات رسيدگي به تقلب و تخلف مجاز خواهد بود تا از يك يا چند درس عمومي و اختصاصي داوطلب امتحان مجدد به عمل آورد و نسبت به تعيين وضعيت نهايي وي براساس نتايج حاصله تصميم گيري كند.
بسطامي گفت: براساس لايحه نحوه رسيدگي به تخلفات آزمونهاي ورودي، عدم رعايت نظم و انضباط و ارتكاب هر نوع عملي كه موجب بي نظمي در آزمون شود، ارتكاب هرگونه خلاف مقررات و عرف امتحانات كه آزمون را از نظر علمي خدشه دار سازد مثل ارائه گواهي جعلي براي شركت در آزمون، تباني با داوطلبان يا افراد خارج از آزمون و دست اندركاران برگزاري آزمونها، ثبت نام با هويت مجعول و يا شركت فردي به جاي ديگري، از تخلفات داوطلبان شناخته مي شود كه رسيدگي به آنها برعهده هيات رسيدگي به تخلفات گذارده شده است.
بسطامي افزود: در رابطه با مجازات متخلفان كه آئين نامه اجرايي آن پس از تصويب نهايي لايحه، تدوين خواهد شد، محروميت از گزينش علمي در آزمون، اخطار كتبي با درج در پرونده داوطلب و اعلام به والدين يا مراجع ذيصلاح، ابطال قبولي داوطلب در همان سال و ابطال قبولي و محروميت از شركت در آزمون از يك تا ده سال، از جمله مجازات هاي در نظر گرفته شده براي متخلفين در نظر گرفته شده است. وي گفت: به موجب مفاد اين لايحه، در هر مرحله اي پس از اجراي آزمون هاي سراسري چنانچه تخلف داوطلب محرز شود حتي در صورت شكايت ساير داوطلبان، هيات رسيدگي به تخلفات مي  تواند قبولي داوطلب را باطل كند. در اين صورت مطابق اين لايحه، از صدور اعطاي هرگونه گواهي فارغ التحصيلي به داوطلب خودداري مي شود و حتي در مواردي هم كه گواهي فارغ التحصيلي اعطا شده باشد، با همكاري وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، لغو گواهي فراغت از تحصيل مطرح مي شود.
مدير كل روابط عمومي سازمان سنجش با اشاره به اينكه در اين لايحه تخلفات داوطلبان و مجريان برگزاري كنكور هر دو با هم لحاظ شده است گفت: البته بحث لورفتن سئوال از طريق مجريان آزمونهاي سراسري اصلا امكان پذير نيست، چون مسائل حفاظتي و امنيتي طوري طراحي شده كه تخلفي صورت نپذيرد اما در مورد مراقبان،طراحان سؤال،مجريان و نظاير آن اگر تخلفي صورت بگيرد مطابق مقررات و ضوابط برخورد خواهد شد و درصورت لو رفتن سؤال و احياناً فروش آن فرد متخلف تحت پيگرد قانوني قرار خواهد گرفت.
وي گفت: آئين نامه اجرايي اين لايحه پس از تصويب در مجلس هفتم توسط وزارت علوم تهيه خواهد شد و براساس آن نحوه مجازات، متخلفين مشخص خواهد شد.

با تدوين طرح ساماندهي فضاهاي سينمايي توسط شوراي شهر تهران
فضاهاي سينمايي كشور براي فعاليت بخش خصوصي نظام مند مي شود
009162.jpg
روند تدوين طرح ساماندهي سينماهاي تهران كه به منظور فراهم كردن شرايط مناسب براي مشاركت بخش خصوصي و رفع خلأهاي قانوني در اين زمينه از سوي كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران آغاز شده است تا يك ماه آينده به اتمام مي رسد و سرمايه گذاران مي توانند در قالب قواعد حقوقي مدون در اين بخش فعاليت كنند.
به گزارش خبرنگار همشهري، «رسول خادم» رئيس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران، با بيان اين مطلب افزود: «در حال حاضر شرايط مطلوبي براي مشاركت بخش خصوصي در زمينه اداره سينماهاي تهران و سرمايه گذاري در اين بخش وجود ندارد و حقوق و ضوابط مشخصي براي چگونگي فعاليت بخش خصوصي تعريف نشده است. بر همين اساس سامان دهي فضاهاي سينمايي تهران در دستور كار شورا قرار گرفت كه حداكثر تا يك ماه آينده روند تهيه ضوابط و دستورالعمل ها به اتمام مي رسد.»
وي افزود: «ساماندهي فضاهاي سينمايي در تهران در اين طرح با دو رويكرد اصلي شامل ساماندهي وضعيت سينماهاي فعال، نيمه فعال و متروك و همچنين قانونمند كردن نحوه فعاليت بخش خصوصي صورت مي گيرد.»
به گفته «خادم» نبود ضوابط قانوني مشخص كه مانع از تعريف حقوق سرمايه گذاران بخش خصوصي در حوزه سينما شده است، تمايل آنها را به فعاليت دايمي در اين بخش كاهش مي دهد. وي افزود: «هرگونه فعاليتي كه تاكنون از سوي بخش خصوصي در حوزه سينما صورت گرفته با مشكلات حقوقي بسياري مواجه شده است اما در طرح سامان دهي فضاهاي سينمايي فعاليت بخش خصوصي در قالب ضوابط روشن تعريف مي شود و سيستم جديدي فعاليت سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين حوزه را نظام مند مي كند.»
رئيس كميسيون فرهنگي شوراي شهر از حمايت هاي حقوقي و اجرايي شوراي شهر و ديگر دستگاه هاي اجرايي مسئول براساس اين طرح به سرمايه گذاران بخش خصوصي خبر داد و تصريح كرد: «بسياري از سينماهاي تهران در حال حاضر نيمه فعال و متروك هستند در صورتي كه مي توان آنها را در قالب فضاهاي سينمايي جديد فعال كرد. با اتمام طرح ساماندهي فضاهاي سينمايي تا ماه آينده و تدوين دستورالعمل ها، چگونگي ارايه اين تسهيلات قانوني از سوي شوراي شهر به سرمايه گذاران متقاضي براي فعاليت در اين بخش مشخص مي شود.»
وي همچنين آغاز نخستين اقدامات براي تدوين طرح ساماندهي فضاهاي سينمايي كشور را از يك ماه گذشته دانست و تصريح كرد: «در طول اين يك ماه با مطالعات كارشناسي دقيق و بررسي هاي تخصصي بخشي از ضوابط مورد نياز براي ارتقاي جايگاه مشاركت بخش خصوصي در بخش سينما تعريف شده است اما تدوين كامل اين دستورالعمل ها حداكثر تا يك ماه آينده به طول مي انجامد.»
«خادم» اضافه كرد: «تعريف ضوابط مشخص براي جلب مشاركت بخش خصوصي تنها محدود به بخش سينما نخواهد شد بلكه با توجه به برنامه ريزي هاي پراكنده در ساير حوزه هاي اجتماعي و فرهنگي برنامه هاي مشابه ديگري در حوزه ورزش، فرهنگ و مسايل اجتماعي كلان تهران نيز تدوين مي شود.»
طرح ساماندهي فضاهاي سينمايي تهران پس از اتمام مطالعات كارشناسي در كميسيون فرهنگي شوراي شهر در صحن شورا بررسي مي شود. همچنين براساس اين طرح فضاهاي سينمايي كه در بافت هاي تجاري تهران واقع شده و امكان استفاده مداوم شهروندان از آنها وجود ندارد نيز مورد بررسي قرار گرفته و براي سامان دهي و فعاليت آنها خارج از بافت هاي تجاري شهر و انتقال اين فضاها به بافت هاي مسكوني اقدام خواهد شد.

هشدار سازمان ملل درباره ازدواج كودكان
ازدواج زودرس يكصد ميليون دختر زير ۱۸ سال در دهه آينده
009177.jpg
صندوق جمعيت سازمان ملل متحد درباره غفلت از موضوع ازدواج كودكان در جهان و عواقب ناشي از آن هشدار داده است.
اين هشدار دو هفته پيش در نشست مقامات و سران صندوق جمعيت سازمان ملل، شوراي جمعيت و مركز بين المللي تحقيقات زنان در واشنگتن مطرح و طي آن اعلام شد، ازدواج كودكان حقوق ميليون ها دختر را نقض مي كند، سلامت آنها را تهديد، آموزش آنها و رشد اجتماعي، اقتصادي و سياسي شان را محدود مي سازد.
اكثر كشورهاي دنيا ۱۸ سال را حداقل سن قانوني براي ازدواج اعلام كرده اند.
اما در دهه آينده بيش از يكصد ميليون دختر در سراسر جهان پيش از رسيدن به سن قانوني- ۱۸ سال- ازدواج خواهند كرد. بر اساس گزارش سازمان ملل بعضي از آنها فقط ۸ يا ۹ سال دارند و بسياري نيز علي رغم ميلشان ازدواج مي كنند. مدير اجرايي صندوق جمعيت سازمان ملل مي گويد: موضوع ازدواج كودكان به اين دليل در برنامه هاي توسعه و بهداشت جهاني و همچنين برنامه هاي محلي كشورها ناديده گرفته مي شود كه تصور مي شود، با ازدواج، اين كودكان و نوجوانان زندگي سالمي خواهند داشت. اما اين پديده نيز عواقب خاص خود را دارد. صندوق جمعيت سازمان ملل قصد دارد اين موضوع را از يك نگراني محدود به موضوعي قابل توجه تبديل كند چرا كه اين نوع ازدواج ها خطراتي فراتر از به خطر افتادن سلامتي دارد.
صندوق جمعيت سازمان ملل خواستار اقدامات بيشتري براي مقابله با ازدواج كودكان شده است كه از آن مي توان به موارد زير اشاره كرد:
پررنگ كردن خطر ابتلا به ويروس HIV براي دختران جواني كه با مردان مسن ازدواج مي كنند، برگزاري گفتگوهاي ملي درباره حقوق همه انسان ها و تهديدات امنيتي و سلامتي كه ازدواج اجباري يا زودرس دختران در پي دارد، كمك به دختران در كامل كردن دوره دبيرستان و ايجاد اشتغال براي آنها تا ريشه هاي ازدواج زودرس همچون فقر و تبعيض، از ميان برود و طراحي ساختارهاي مناسب و مؤثر آموزشي و فرصت هاي زندگي براي دختران مجرد.
سازمان ملل در گزارش خود آورده است، ازدواج كودكان در بسياري از كشورها يك عرف و عادت است. والدين براي به اصطلاح تضمين آينده مالي و اجتماعي و حفظ امنيت دخترانشان و يا به دليل ارتباطات فاميلي و روستايي به چنين ازدواج هايي دست مي زنند.
بعضي دختران حتي پيش از رسيدن به سنين ۹ تا ۱۰ سالگي به مردان مسن وعده داده مي شوند.
از آنجا كه بارداري از اصلي ترين دلايل مرگ و مير يا معلوليت دختران ۱۵ تا ۱۹ سال است، كودكان يا نوجواناني كه زود ازدواج مي كنند در معرض اين خطر قرار دارند.
سازمان ملل با اشاره به اين كه جهان امروز بيشترين تعداد نوجوانان را در طول تاريخ دارد، موضوع ازدواج كودكان را امروز حياتي تر از هر وقت ديگري مي داند. در حال حاضر ۲/۱ ميليارد نفر از مردم دنيا بين ۱۰ تا ۱۹ سال سن دارند.
سلامت دختران جوان امروز نقش مهمي در سلامت اقتصادي و اجتماعي دنياي فرداي ما دارد.

كوتاه از سراسر جهان
افزايش مصرف مواد مخدر در فصل تابستان
009174.jpg

براساس آمار بخش روانپزشكي مركز پزشكي شيكاگو، تابستان گذشته روزانه شش هزار و سيصد نفر به جمع نوجوانان آمريكايي آلوده به مواد مخدر افزوده شدند كه اين ميزان در مقايسه با ساير فصول سال، كه روزانه رقمي معادل چهار هزار و هفتصد نفر مي باشد، آمار بالاتري را نشان مي دهد.
براساس نظر روانپزشكان اين مركز، «بيكاري» اولين عامل روي آوردن نوجوانان به مصرف مواد مخدر است. آنها معتقدند پس از بيكاري عواملي چون طلاق والدين، ناسازگاري دوران بلوغ، ناهنجاري هاي اجتماعي و رقابت با همسالان عوامل اصلي استفاده نوجوانان از مصرف مواد مخدرند.
متخصصان به والدين توصيه مي كنند اوقات فراغت نوجوانان، مخصوصاً در فصل تابستان را جدي گرفته و براي اين اوقات برنامه ريزي كنند.

كاهش چشمگير خودكشي در دهه اخير
009171.jpg

پژوهشگران مركز روانشناسي و كنترل بيماري هاي آمريكا روز يازدهم ژوئن اعلام كردند: «در دهه اخير ميزان خودكشي در بين نوجوانان آمريكايي، بيست و پنج درصد كاهش يافته است كه اين آمار مخصوصاً در ارتباط با خودكشي با اسلحه گرم كاملاً رضايت بخش است.»
آنها مي افزايند: «در حقيقت ، هر چند ميزان خودكشي با روش هاي ديگر مانند خفگي با كيسه نايلون، حلق آويز كردن و... هنوز هم رايج است، اما آمار خودكشي نوجوانان ده تا چهارده ساله آمريكايي با اسلحه گرم بسيار كاهش يافته و اين جاي خوشحالي دارد».
روانشناسان مركز CDC معتقدند، كاهش عوامل زمينه ساز خودكشي به دليل بالا رفتن آگاهي جوانان و نوجوانان باعث كاهش آمار خودكشي شده است. مخصوصاً اين كه آنها نسبت به روابط جنسي كه خود عامل مهمي براي خودكشي محسوب مي شود، كاملاً آگاه شده اند.
براساس آمار CDC، درصد خودكشي در بين جوانان و نوجوانان ده تا نوزده ساله از ۲/۶ در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۱۹۹۲ به ۶/۴ در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۰۱ رسيده است. آنها مي گويند: با بالا رفتن آگاهي جوانان و نوجوانان به نتايج بهتري در سال ۲۰۰۴
خواهيم رسيد.
كشف ژن عامل سرگيجه در افراد الكلي
009168.jpg

پژوهشگران دانشگاه ايلينوي شيكاگو، موفق به كشف ژن »CREB» يا ژن الكلسيم شده اند. »CREB» باعث توليد نوعي پروتئين در مغز مي شود كه رفتار افراد را پس از مصرف الكل كنترل مي كند. افرادي كه فاقد اين ژن هستند، پس از مصرف مشروبات الكلي دچار اضطراب، سرگيجه، بي حسي و... مي شوند.
دكتر «پندي» از دانشگاه ايلينوي مي گويد: «موش هايي كه دچار كمبود ژن CREB هستند پس از ورود الكل به بدنشان، آن را به آب تجزيه مي كنند كه اين امر باعث ايجاد حالت هايي چون سرگيجه، بي حسي، اضطراب و... مي شود. او مي افزايد: «در انسان نيز دقيقاً همين حالت اتفاق مي افتد. افرادي كه داراي ژن CREB مي باشند پس از مصرف مشروبات الكلي، كمتر دچار اين حالت ها مي شوند، اما آنها كه فاقد ژن مزبور هستند، پس از مصرف مشروبات الكلي دچار اضطراب، سرگيجه، بي حسي و... شديد مي شوند.» به طور كلي سي تا هفتاد درصد افراد پس از مصرف مشروبات الكلي شديداً دچار حالت هاي نامتعادل شده و از اين مسأله رنج مي برند!

علف هاي دريايي حافظ جان مرجان ها
009165.jpg

براساس نظر پژوهشگران محيط زيست استراليا، علف هاي دريايي تپه هاي مرجاني آب هاي گرم، نه تنها براي مرجان ها مضر نيستند بلكه به عنوان منبع تغذيه اي مناسبي براي مرجان هاي آب هاي گرم محسوب مي شوند. علف هاي دريايي با ذخيره انرژي و انتقال اين انرژي به مرجان ها، باعث بقاي نسل مرجان ها شده و در واقع بخشي از بافت مرجان ها را تشكيل مي دهند.
از سوي ديگر، علف هاي دريايي باعث تنظيم درجه حرارت آب هاي گرم شده و با اين كار مرجان ها را از خطر انقراض مضون مي دارند. سال گذشته ۲۰۵۰ جزيره مرجاني آب هاي گرم به دليل نابود شدن علف هاي دريايي همزيست با مرجان ها از بين رفتند.
از اين رو محيط زيست استراليا استفاده بي رويه از علف هاي دريايي، براي مصارف درماني يا تغذيه اي را ممنوع اعلام كرده است.

همزمان با روز جهاني مهاجرت اعلام شد
بيش از ۱۷ ميليون مهاجر در دنيا
ديروز ۲۰ ژوئن (۳۱ خرداد) مصادف با روز جهاني پناهندگان و مهاجران بود. دفتر امور پناهندگان سازمان ملل، امسال اين روز را با شعار «جايي براي خانه بودن»، گرامي داشته است.
كميسر عالي امور پناهندگان سازمان ملل در بيانيه اي به مناسبت گراميداشت اين روز گفت: «همه ما بايد جايي را داشته باشيم كه آن را خانه بناميم، جايي كه به آن تعلق داريم، اما براي ميليون ها پناهنده و بي خانمان سراسر دنيا امروز خانه چيزي بيش از يك روياي دور از دسترس نيست.»
دفتر امور پناهندگان سازمان ملل به مناسبت اين روز آخرين آمار و ارقام مربوط به پناهندگان در بيش از ۱۵۰ كشور دنيا را منتشر كرده است.
اين آمار نشان مي دهد تعداد كل پناهندگان در دنيا
۴۰۰/۰۹۳/۱۷ است كه از اين ميان ۸۰۰/۱۸۷/۶ پناهنده از آسيا، ۱۰۰/۲۸۵/۴ نفر از آفريقا، ۴۲۶۸ هزار پناهنده از اروپا،
۴۰۰/۳۱۶/۱ نفر از آمريكاي لاتين و حوزه كارائيب، ۹۶۲ هزار نفر از آمريكاي شمالي و ۷۴۱۰۰ نفر از اقيانوسيه هستند. همانطور كه آمار نشان مي دهد بيشترين تعداد مهاجران و پناهندگان به كشورهاي آسيايي مربوط مي شود. سازمان ملل در آمار و ارقام مربوط به كشورها، شمار مهاجران افغان را در ايران۷۰۰/۸۳۴ تن و مهاجران عراقي را ۲۰۰/۱۵۰ نفر اعلام كرده است.

با اجراي طرحي توسط سازمان بهزيستي انجام مي شود
آموزش مهارت هاي زندگي به كودكان بي سرپرست
009156.jpg
الهام صادقي - سازمان بهزيستي كشور به منظور فراهم كردن زمينه هاي مناسب استقلال فردي و اجتماعي فرزندان تحت سرپرستي، فراهم كردن موجبات جامعه پذيري آنها و كاهش ميزان اضطراب و هيجان اين افراد در زمان ترخيص، طرح آموزش مهارت هاي زندگي در خانه هاي كودكان و نوجوانان را در سال جاري اجرا مي كند.
در اين طرح كه براساس توافقنامه درون سازماني و مشترك ميان دفتر امور شبه خانواده و معاونت پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي اين سازمان به اجرا در مي آيد،  سعي مي شود گروههاي برخوردار، شامل كارشناسان مسئول امور شبه خانواده در استانها و شهرستانها، مربيان شبانه  روزي و كليه كودكان و نوجوانان مراكز به صورت شبكه اي تحت آموزش هاي خاص مهارتهاي زندگي قرار گيرند.
حميدرضا الوند، معاون دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزيستي كشور در گفت وگويي با همشهري با اشاره به اين كه مهارتهايي نظير مسئوليت پذيري، كنترل احساسات شادي بخش،  آشنايي با مفاهيمي نظير خشم، عصبانيت و تسلط بر آن، احترام گذاشتن، قدرداني و تشكر از جمله مفاهيمي است كه به عنوان مفاهيم اوليه مهارتهاي فردي اجتماعي از آن ياد مي شود، گفت: با توجه به اين كه خانواده اولين و مهمترين نهاد در انتقال ارزشها و مفاهيم اجتماعي به فرزندان است و بچه ها بسياري از مفاهيم روزمره را از پدر و مادر خود مي آموزند، ما در مراكز شبانه روزي با مشكل غيرقابل انكاري در اين زمينه مواجه هستيم، كه مهم ترين مؤلفه هاي يك خانواده، يعني پدر و مادر در آن حضور ندارند و طرح آموزش مهارتهاي زندگي به ما كمك مي كند كه تا حد زيادي بتوانيم خلأ موجود در اين زمينه را جبران كنيم.
الوند افزود: براساس توافقنامه اي مشترك ميان دفتر امور شبه خانواده و دفتر پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي در اواخر سال گذشته، حداكثر تا اواخر شهريور ماه سال جاري اولين فاز اجرايي اين طرح در استانهاي كشور به اجرا در خواهد آمد، كه اولين فاز آن در ۵ استان بر طبق توافق معاونت پيشگيري و اعلام آمادگي از سوي خود استانها به صورت آزمايشي اجرا مي شود و در فاز بعدي، تا سال ۸۴ كليه استانها تحت پوشش اين طرح قرار خواهند گرفت.
معاون دفتر امور شبه خانواده با اعلام اين مطلب كه اعتبارات اين طرح از طريق منابع استاني و معاونت پيشگيري تأمين مي شود، گفت: در مرحله اول آموزش شبكه اي، كارشناسان مسئول شبه خانواده هر استان با شركت در يك دوره كارگاهي شش روزه آموزش مي بينند، كه طي آن حداقل ۱۰ مهارت اصلي مانند مهارت هاي فردي از جمله ابراز وجود، اعتماد به نفس، رفع وسواس تصميم گيري، خلاقيت و مهارتهاي اجتماعي مانند مهارت هاي ارتباطات كلامي، قانون پذيري و مهارت فرهنگي به آنها آموزش داده مي شود. همچنين در اين دوره ها شيوه هاي تدريس و انتقال مفاهيم به سطوح پايين تر، توجيه برنامه هاي مهارت هاي زندگي، شيوه ارزيابي برنامه و نحوه آموزش به اين افراد آموزش داده خواهد شد. وي افزود: كارگاه هاي آموزشي به دو شكل تئوري و عملي برگزار مي شود و در حقيقت ما در اين برنامه ۲۸ مدرس براي هر استان تربيت مي كنيم كه به اين طريق هر كارشناس مسئول به همه كارشناسان استان خود در طي يك برنامه زمان بندي مفاهيم مورد نظر را آموزش خواهد داد. وي همچنين از انتشار كتابچه هاي آموزش مهارتهاي زندگي توسط سازمان بهزيستي كشور در سال جديد خبر داد و اظهار داشت: تكنولوژي موردنظر در آموزش مهارتهاي زندگي شامل چهار عامل آموزش گفتاري، نوشتاري، تصويري و ايفاي نقش است، كه در اين راستا به همت كارشناسان متخصص كتابچه هايي براي مقاطع مختلف سني و تحصيلي تدوين شده كه در اختيار قرار خواهد گرفت.
الوند در خاتمه افزود: آموزش مهارتهاي زندگي در مراكز شبانه روزي سازمان بهزيستي به اين معنا نيست كه تنها بچه هاي ساكن در اين مراكز در مواجهه با اين موارد، با مشكل روبه رو هستند، بلكه بسياري از والدين نيز به دليل عدم آگاهي از كاركردهاي واقعي حاكم بر خانواده از آموزش اين مسائل به فرزندان خود غافلند. بنابراين لازم است تا آموزش مهارتهاي زندگي در سطوح مختلف جامعه به اجرا در آيد.

گسل زلزله بم نادر بود
نشريه آمريكايي تحقيقات جغرافيايي در گزارشي به نقل از كارشناساني كه درباره زلزله ويرانگر بم تحقيق كرده اند نوشت: اين زلزله در نتيجه فعال شدن يك گسل نادر و پنهاني ايجاد شده كه در سطح قابل مشاهده نيست.قرارگرفتن اين گسل زير شهر بم و همچنين تراكم جمعيت در اين منطقه، دليل شمار زياد تلفات زلزله بم اعلام شده است.اطلاعات نشان مي دهد بعد از شوك اصلي، يك تكان ضعيف تر در گسلي واقع در ۴۵ كيلومتري گسل اصلي و ۱۰ ثانيه بعد از آن، روي داده است. پژوهشگران دريافتند كه گسل اصلي عامل اين زلزله در غرب گسل هايي است كه نشانه هاي ظاهري دارند.دكتر اريك فيلدينگ از آزمايشگاه آژانس فضايي آمريكا در كاليفرنيا در اين باره به بي.بي.سي گفت: اين نخستين نمونه يك گسل كور است كه تاكنون مداركي از آن به دست آمده است.

بازگشت سفير شعار عشق، دوستي و صلح جهاني به كشور
جهانگرد ايراني كه سفر خود به دور دنيا را با دوچرخه در اول فروردين۸۱ با شعار «عشق، دوستي و صلح جهاني» آغاز نمود هفته اول مرداد به كشور باز مي گردد. «پوپه مهدوي نادر» با عبور از كشورهاي ايتاليا، فرانسه، انگليس، آمريكا، عربستان و هند اكنون در چين به سر مي برد. عذرا مهدوي نادر، مادر اين جهانگرد ايراني به خبرنگار همشهري گفت: پوپه پس از شركت در كنفرانس صلح در سئول پس از يك سال و نيم دوري، به كشور باز خواهد گشت. اين «جهانگرد جوان ايراني» بدون هيچ گونه حمايت دولتي سفر خود را آغاز و براي تأمين هزينه هايش در طول سفر از كمك هاي مالي مردم سراسر دنيا كمك گرفته است.

ايران
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
علم
فرهنگ
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |