دوشنبه ۱ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۱۴
ميزگرد خبري دكتر احساني دكتر قريب، مهدي دادرس كاظم اوليايي و سيامك قليچ  خاني
چالش هاي مديريتي در فوتبال
009066.jpg

گروه ورزشي : ميزگرد خبري چالش هاي «مديريت باشگاه هاي فوتبال» با حضور دكتر محمد احساني دكتراي مديريت ورزش، دكتر محمدحسين قريب مدير عامل باشگاه  فرهنگي ورزشي استقلال، مهدي دادرس مدير عامل باشگاه فرهنگي ورزشي پيكان،كاظم اوليايي معاون فرهنگي باشگاه  استقلال و سيامك قليچ خاني مشاور عالي اين باشگاه در محل خبرگزاري دانشجويان ايران برگزار شد.
در ابتداي اين ميزگرد دكتر احساني به بررسي زواياي نظام جامع توسعه تربيت بدني و ورزش به ويژه بخش سازمان ورزش حرفه اي پرداخت و با اشاره به اينكه اين نظام نامه در حال حاضر جنبه  تئوري داشته و به صورت اجرايي درنيامده است، اظهار داشت: با توجه به تبعيت فدراسيون فوتبال از قوانين فيفا و كنفدراسيون فوتبال آسيا، اگر قصد حرفه اي گري در ورزش را داشته باشيم بايد از حداقل استانداردهاي بين المللي برخوردار باشيم. وي از در اختيار داشتن استاديوم و زمين تمرين اختصاصي به عنوان حداقل استانداردهاي لازمه در فوتبال ياد كرد و نبود اين امكانات را نمونه اي از مشكلات بزرگي دانست كه مديران باشگاه ها با آن دست به گريبان هستند. احساني افزود: در حال حاضر حتي بعضي از باشگاه ها محلي براي دفتر خود ندارند، در حالي كه باشگاه هايي كه قصد دارند به صورت حرفه اي عمل كنند بايد داراي ساختاري مناسب باشند.
دكتراي مديريت ورزش سپس به پتانسيل هاي موجود در ورزش كشور و رشد جامعه جوان اشاره كرد و گفت: با توجه به زحمات زيادي كه باشگاه ها و فدراسيون فوتبال مي كشند براي فوتبال ما چندان مطلوب نيست كه نمايندگان كشورمان در جام باشگاه هاي آسيا جزء ۸ تيم برتر مسابقات نباشند. وي در همين زمينه به تحول فوتبال انگلستان در دهه  ۹۰ اشاره كرد و گفت: چگونه مسوولان و باشگاه داران اين كشور با تدوين يك برنامه  استراتژيك، ليگ انگلستان را به يكي از مطرح ترين ليگ هاي دنيا بدل كردند . بر اين اساس به مديران اتحاديه  باشگاه ها و همچنين فدراسيون فوتبال پيشنهاد مي كنم تا با همفكري و هماهنگي يكديگر و با استفاده از تجربه كارشناسان و افراد مطلع، اهداف و استراتژي حرفه اي فوتبال را در يك برنامه كوتاه مدت تدوين كرده و در جهت همين اهداف گام بردارند.
اين كارشناس ورزش تاكيد كرد: باشگاه ها علاوه بر توجه به نتيجه گيري و منافع خود بايد به منافع اجتماعي و ملي نيز توجه داشته باشند و با كمك به يكديگر سطح كليه  باشگاه ها و در نهايت فوتبال كشور را به حد ايده آل برسانند. وي در ادامه با اشاره به نياز تمام نيروهاي فوتبال به آموزش هاي تخصصي، گفت: مديران باشگاه ها نيز بايد دوره هاي آموزشي مخصوص به حرفه  خود را طي كنند و خوشبختانه در حال حاضر شوق به يادگيري در ميان اين گروه بسيار بالا است.
دكتر احساني در مورد حضور بخش خصوصي در ورزش، تاكيد كرد: براي جذب بخش خصوصي ابتدا بايد اين بخش در ورزش كاملا تبيين شود.
در ادامه  اين نشست، مهدي دادرس مدير باشگاه پيكان نيز به بيان نظريات خود پيرامون باشگاه داري پرداخت و گفت: هنوز در فوتبال كشور جايگاه باشگاه ها مشخص نشده است و روساي باشگاه ها در حالي كه فعاليت هاي طاقت فرسايشان ناديده گرفته مي شود در برابر بيشترين اتهامات و انتقادات قرار دارند و هيچ گونه حمايتي نيز از آنان صورت نمي گيرد. وي افزود: قوانين طرح جامع و ورزش حرفه اي بايد از ديد باشگاه ها نيز مورد بررسي قرار گيرد. ولي تاكنون رييس سازمان تربيت بدني هيچ گونه جلسه اي با باشگاه ها و مديران باشگاه ها برگزار نكرده است تا حداقل در جريان مشكلات و درد دل هاي آنان قرار گيرد.
در ادامه كاظم اوليايي معاون فرهنگي باشگاه استقلال به نقدمباحث مطرح شده پرداخت و گفت: تئوريسين هايي كه طرح جامع ورزش را تدوين كرده اندخود تجربه ميدان عملي نداشته اند و به همين دليل جهت گيري هاي آنان مخالف سياست كلي جامعه شكل گرفته است. وي در همين زمينه با اشاره به اين كه رويكرد ورزش ما به سوي خصوصي سازي است، افزود: توجه به مسايل دولتي و شعار خصوصي شدن نمي تواند نتيجه بخش باشد ولي متاسفانه تئوريسين هاي طرح، نظر خود را به امور دولتي همچنان حفظ كرده اند.
009075.jpg

دكتر احساني در پاسخ به نظريات دادرس و اوليايي برخي ايرادات وارده به طرح جامع را صحيح دانست و خواستار كنار گذاشتن نگاه هاي سنتي و جايگزين شدن ديدگاه علمي در ورزش شد. وي افزود: بيشترين مشكلي كه مطرح  شده به دليل نبود قانون و مقررات است. ولي بايد توجه كرد كه اين قوانين از سوي كسي تدوين شود كه با مسايل حقوقي آشنا باشد.
كارشناس تربيت بدني تاكيد كرد: عليرغم تمامي صحبت ها مبني بر خصوصي سازي، در حال حاضر كليه  بودجه ورزش دولتي است و اين در حالي است كه بخش حرفه اي خود بايد درآمدزا باشد. دكتر احساني در همين زمينه خاطر نشان كرد: در هر صورت دولت بايد از بخش حرفه اي و خصوصي نيز حمايت كامل را به عمل آورد.
وي سپس به زمان بندي و برنامه ريزي مسابقات توسط فدراسيون فوتبال اشاره كرد و تصريح كرد: تا به حال فدراسيون در هيچ سالي تقويم زمان بندي شده اي را اعلام نكرده است تا باشگاه ها تكليف خود را بدانند و براي يك فصل خود برنامه ريزي كنند.
دكتراي مديريت ورزش،مشكل اساسي را نبود برنامه استراتژيك دانست و بهترين راه حل را نيز حركت بر مبناي مقررات فيفا اعلام كرد.
مدير عامل باشگاه استقلال در نشست «چالش هاي مديريت باشگاههاي فوتبال» در پاسخ به سئوالي درباره  ميزان تطبيق تيم هاي ليگ با شرايط حرفه اي در سه سال گذشته، اظهار داشت: مجموعه  مديريت باشگاه استقلال سعي كرده است تا به ميزان ساير باشگاهها به سمت جلو حركت كند. ولي به نسبت هواداران بسيار اين باشگاه كه در سراسر كشور وجود دارند و با توجه به ويژگي هاي استقلال كه به عنوان نمونه نمي توان با يك ورزشگاه ۵ تا ۱۰ هزار نفري پاسخگوي نياز اين هواداران باشد، دولت بايد در كنار درآمدزايي خود باشگاه از بيرون نيز به تزريق پول بپردازد تا بتوانيم انتظارها را برآورده سازيم.
مدير عامل باشگاه استقلال در ادامه بر حضور و حمايت مالي دولت در ورزش تاكيد كرد و گفت: استقلال جزء معدود تيم هايي است كه دركنار قدرت سازندگي بازيكن، قدرت قهرماني را نيز دارد و اين ويژگي را كمتر تيمي در فوتبال برخوردار است. از طرفي سرمايه اي به نام تماشاگر در اختيار دارد و دولت مي تواند با سرمايه گذاري در ورزش حرفه اي با توجه به حضور گسترده  طرفداران، بسياري از مسايل مربوط به اوقات فراغت جوانان را حل كند.
وي با اشاره به اين مطلب كه چالش مالي اجازه فعاليت بلند مدت را از باشگاهها مي گيرد، تصريح كرد: باشگاهها به جاي آن كه در افكار بلندپروازانه غرق شوند و يا مايوس و نااميد شوند بايد از هم اكنون دست به تدوين يك برنامه ي ۵ ساله زده و لوازم آن را فراهم آورند.
009072.jpg

قريب سرمايه گذاري روي تيم هاي پايه را بسيار ضروري دانست و در اين بخش نيز بر نياز به كمك هاي دولت تاكيد كرد و گفت: البته نمي توان گفت، كه اقتصاد ورزشي دولتي است ولي ساختارهاي حرفه اي ضعيف دولت بايد از باشگاههاي حمايت كند. وي در همين زمينه ياد آور شد: نبايد فضا را به گونه اي ايجاد كرد كه دولت احساس كند حمايت از باشگاهها اشتباه است.
مديرعامل باشگاه استقلال همچنين به شيوه  حق پخش تلويزيوني مسابقات در جهان اشاره كرد و خواستار بررسي چگونگي حق پخش مسابقات فوتبال شد. وي در ادامه تاكيد كرد: در صورتي كه قرار است، استقلال وابسته به سازمان تربيت بدني باشد، اين سازمان بايد بودجه  باشگاهها را تعيين نمايد تا بتوانيم با توجه به بسترهاي موجود در قالب يك برنامه ريزي اصولي حركت كنيم. قريب بار ديگر متذكر شد كه دولت بايد تا مدت زيادي به عنوان حامي و البته با هدف و جهت مشخص در كنار باشگاهها باشد و به آنها كمك كند.
بنابر گزارش خبرنگار ايسنا، در ادامه اين نشست، سيامك قليچ خاني مشاور عالي باشگاه استقلال با اشاره به اشكالات كلي در ساختار مديريت جامعه، نبود امنيت شغلي و عدم ثبات مديريتي را از عوامل ايجاد چالش در عرصه هاي مختلف از جمله مديريت باشگاه ها دانست. وي افزود: در كشور ما متاسفانه با يك تغيير، تمامي قوانين و ساختارهاي مديريتي دستخوش دگرگوني مي شود و هيچ گاه يك مدير نمي تواند دريك طرح برنامه ريزي شده فعاليت ها و نظرات خود را اجرا كند.
سيامك قليچ خاني از تغييرسليقه ها به عنوان ديگر عامل موثر در كاهش كارايي مديران نام برد و تصريح كرد: به عنوان نمونه در حال حاضر تمام نيروهاي مديران يا صرف حفظ مقام مي شود و يا صرف آن مي شود تا با تضعيف ديگر نيروها، خود را جايگزين كنند.
009069.jpg

مشاور عالي باشگاه استقلال خاطرنشان كرد: در كشور ما به دليل همين مشكلات و عدم ثبات مديريت، مديران باشگاه ها عليرغم تمامي زحمات و فعاليت هاي مختلف و همچنين هزينه هاي عمراني و ورزشي هر لحظه در خطر بركناري هستند و اين وضعيت در حال حاضر نه تنها ورزش كشور بلكه تمام اجتماع را با مشكل مديريتي رو به رو ساخته است.
دكتر قريب نيز در همين زمينه تاكيد كرد: امنيت شغلي موجب ثبات در كار يك مدير مي شود و مدير نيز مي تواند در جهت يك برنامه ريزي مدون حركت كند.

خبرها و نگاه ها
۵۰ باشگاه  فوتبال  ايتاليا در خطر حذف  از رقابتها قرار دارند
معراج مژده- ۵۰ باشگاه  از ۱۳۰ باشگاه  حاضر در رقابتهاي  دسته  اول ، دوم  و سوم  (دوگروه ) ايتاليا، به علت  مشكلات  و بحران  مالي  ممكن  است  نتوانند در رقابتهاي فصل  آينده  باشگاه هاي  اين  كشور شركت  كنند.
به گزارش  آخرين  شماره  از هفته نامه  «اسپرسو» چاپ  ايتاليا، در فهرست باشگاه هاي  دچار بحران  در دسته  نخست  نام  تيمهاي  آ. اس . رم ، لاتزيو، برشا وپارما، و دو تيم  تازه  وارد سي ينا و مسينا ديده  مي شود كه  از سالها قبل دچار مشكلات  مالي  بوده اند.
همچنيــن  قوانين  سخت  فدراسيون  فوتبال  ايتاليا در مــورد وضعيت  مالي باشگاه ها به عنوان  شرط حضور در رقابتها، سبب  شده  بيش  از ۱۰۰ تيم  دسته هاي  دوم  و سوم  در خطر حذف  شدن  قرار گيرند.
برخي  باشگاه هاي  فوتبال  ايتاليا به علت  هزينه هاي  سرسام آور، حقوقهاي زياد به  بازيكنان  و ...، از دو سال  قبل  بحران  مالي  سختي  را تجربه  مي كنند كه  گفته  مي شود صدها ميليون  يورو بدهكار شده اند و امكان  پرداخت  ماليات  را ندارند و بايد براي  خارج  شدن  از اين  وضعيت ، سرمايه هاي  جديدي  را جذب  كنند.
تخلفات تيم ملي فوتبال روسيه  در جلسه ويژه يوفا بررسي  مي شود
تخلفات  فدراسيون  و تيم  ملي  فوتبال  روسيه  در مسابقات  قهرماني  يورو ۲۰۰۴شنبه  شب  در يك  جلسه  ويژه  يوفا بررسي  و در مورد آن  تصميم گيري  مي شود.
به  گزارش  خبرگزاري  ايتارتاس  اين  احتمال  وجود دارد كه  روسيه  بخاطر اين تخلفات  محكوم  به  پرداخت  جريمه  نقدي  شود .
از جمله  اين  تخلفات  حضور بازيكنان  روس  با پيراهنهاي  ورزشي  ويژه  تمرينات در ميدان  مسابقه  قبل  از برگزاري  بازي  با پرتغال  است  . شركت  تهيه كننده  اين  پيراهنها كه  مورد تاييد يوفا نيست  برچسب هاي  تبليغاتي  غيرمجاز بر روي  پيراهنهاي  ورزشي  بازيكنان  نصب  كرده  بود.علاوه  بر آن  فدراسيون  فوتبال  روسيه  بايد در مورد عمل  ناشايست  يك  خبرنگار روس  كه  پس  از اعلام  حكم  داور مبني  بر اخراج  دروازه بان  تيم  ملي  روسيه  سراسيمه  به  داخل  ميدان  دويده  و به  اعتراض  به  داور پرداخت  نيز پاسخگو باشد. براساس  حكم  دادگاه  ليسبون  «اوتارا كوشاناشويلي» روزنامه نگار روس  مذكوركه  در بازداشت  بسر مي برد به  دو سال  حبس  تعليقي  محكوم  شده  است .
در همين  حال  رسانه هاي  خبري  روسيه  نيز به  انتقاد شديد از عملكرد بازيكنان  تيم  ملي  و بويژه  گيورگي  يارتسف  سرمربي  آن  پرداختند. به  گزارش  شبكه  اول  تلويزيون  روسيه  تعداد كارت  زرد و قرمز دريافتي بازيكنان  تيم  روسيه  بطور غيرعادي  بيش  از بقيه  تيم هاي  شركت كننده  بود.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
ايران
سياست
علم
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |