دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۲۸
از سايوان  كاپ تا قهرماني در آسيا
نگاه به برانكو
010266.jpg
گروه ورزشي- پيش داوري نبايد كرد! عملكرد برانكو- از ابتدا تا به امروز- ثبت شده و پيش روي ما قرار دارد. آنچه تا به امروز اتفاق افتاده را بايد گفت و هيچ احدي نمي تواند منكر آن باشد؛ چيزي كه اتفاق نيفتاده گفتن از آن بي معنا و نامفهوم است و پيش داوري غلط!
برانكو تيم ايران را در بوسان قهرمان كرد و بي شك يك كار بزرگ و موفقيتي بزرگ بود. برانكو بارها و بارها به اين نكته اشاره كرده كه مسابقات بوسان در رده اميد بوده و او توانسته تيم «اميد ايران » را بعد از سال هاي سال به موفقيت در سطح آسيا برساند.
كارنامه برانكو بعد از بوسان هم نقطه تاريكي ندارد جز بازي با اردن. اين مسابقه را هم به حساب اتفاقات غيرمترقبه مي گذاريم.
برانكو با تيم ايران در سايوان كاپ هم عملكردي قابل توجه داشته و پيروزي هاي پرگل مقابل سوريه و لبنان و شكست دادن تيم عراق.
كارنامه برانكو را مي بينيم؛ در رابطه با آينده اي كه پيش رو داريم، قضاوت و پيش داوري نمي كنيم! كارنامه موفقيت آميز برانكو داراي يك نكته است، نكته اي كه برانكو هم آن را قبول دارد و انكار نمي كند. نكته اين است: تيم ايران در دوره حضور برانكو هيچ گاه در مقابل حريفان درجه اول آسيا آزمون پس نداده است.
برانكو هم قبول دارد كه مسابقات بوسان در سطح اميد بوده و بعد از جام جهاني ۲۰۰۲، هنوز تيم اصلي و بزرگسال كره، ژاپن، چين و عربستان را در مقابل ايران نديده ايم.
نه تيم ايران بلكه خود برانكو هم بايد در جام ملت هاي آسيا، زير آن فشار- كه تصميمات لحظه اي سرنوشت تيم ها را از اين رو به آن رو مي كند- آزموده شود. قضاوت در مورد تيم ايران و نتايجي كه تا به امروز گرفته گوياي هيچ واقعيتي نيست.
010263.jpg
010257.jpg

بازي با اردن و شكست مقابل اين تيم را بايد به حساب اتفاقات گذاشت و در مقابل پيروزي برابر لائوس، لبنان، سوريه و حتي قطر را هم بايد طور ديگري نگاه كرد. فوتبال ما در كلاسي بالاتر از همه آنها قرار دارد همانطور كه فوتبال كره، ژاپن و عربستان هم نسبت به اين تيم ها در كلاس بالاتري قرار مي گيرند.
ما هم مثل كره، ژاپن و عربستان يك تيم مدعي در جام ملت ها هستيم. تيم خوبي داريم كه اگر به خودباوري و شناخت لازم برسد، در جام ملت ها مدعي است و حتي اگر آنجا به قهرماني هم نرسيم بازهم يك تيم بزرگ هستيم.
آنجا مي توانيم خودمان را، تيممان و مربي آن- برانكو- را محك بزنيم و ببينيم در چه سطحي قرار دارند. آنجا براي اولين بار- از روز اول حضور برانكو تا حالا- مقابل كره، ژاپن، عربستان و چين كه ميزبان است بايد آزمايش پس بدهيم. اين نتايج به نوعي ما را فريب مي دهد. ما بايد از زاويه اي ديگر به تيم ملي نگاه كنيم.
از اين زاويه كه تيم ملي فوتبال ايران در قياس با حريفان سختي كه در جام ملت ها پيش رو دارد، از نظر تاكتيك و نحوه بازي در چه سطحي قرار دارد؛ آيا تيم ملي ما در همان كلاسي كه كره، ژاپن و عربستان بازي مي كنند، بازي مي كند يا نه؟ پاسخي به اين سؤال نداريم الا اين جمله كه ما هم مدعي هستيم به شرطي كه تيم از تمام جهات آماده باشد.

خبرها و نگاه ها
نخستين كارگاه آموزشي ميني تنيس در كشور
010260.jpg
احمد صدري- نخستين كارگاه آموزش ميني تنيس كشور از سوي فدراسيون تنيس ۲۹ خردادماه به مدت سه روز در محل هتل المپيك مجموعه ورزشي آزادي تهران و زمين هاي تنيس اين مجموعه برگزار شد. مدرس اين كارگاه آموزشي، كارشناس و مربي فدراسيون بين المللي تنيس از كشور تونس بود و جمعي از مربيان تنيس كشورمان و گروهي از كارشناسان تربيت بدني آموزش و پرورش در آن شركت كردند. هدف از برگزاري اين كارگاه در حقيقت معرفي ميني تنيس و نحوه آموزش آن بويژه به نوجوانان در سطح مدارس است. ميني تنيس يا تنيس در اندازه هاي كوچكتر كه با راكت و زمين كوچك تر و توپي سبك تر از زمين و توپ تنيس انجام مي شود،  پيش زمينه اي است براي فراگيري تنيس در ميان نوجوانان و بستري براي آموزش تكنيك هاي ساده و اندك ورزش تنيس. با گذراندن دوره هاي آموزش ميني تنيس در سنين نوجواني، فراگيري تنيس در بزرگسالي با هماهنگي و آمادگي بيشتر و در زمين هايي در اندازه طبيعي انجام مي شود.
راكت ميني تنيس سبك و چوبي ، پلاستيكي يا آلومينيومي و توپ آن نيز اسفنجي است. براي انجام اين ورزش مي توان از هر محوطه مسطحي نظير حياط مدرسه يا زمين هاي معمولي بازي استفاده كرد.
ارزان بودن وسائل ميني تنيس در مقايسه با ورزش تنيس و سهل الوصول بودن محوطه انجام اين بازي از عوامل مؤثر در فراگير شدن آن خواهد بود. كشور فرانسه مبتكر ميني تنيس در جهان است و عمر اين ورزش به سال ۱۹۸۸ باز مي گردد. فرانسه اين ورزش را در مدارس ابتدايي خود آغاز كرد. تمامي قهرمانان ملي و جهاني فرانسه از دل همين مدارس ميني تنيس بيرون آمده اند. ميني تنيس اكنون بيش از ۱۰ سال است كه پا به مدارس آسيايي گذاشته است.
ميني تنيس در همه كشورهاي صاحب و عنوان در ورزش تنيس نيز مورد توجه ويژه قرار دارد. اساس آموزش ميني تنيس كار بر روي كودكان ۵ تا ۷ سال است. بعد از طي دو فصل متوالي آموزش، فرد آموزش ديده مي تواند تنيس خود را در زمين بزرگ و در اندازه واقعي كامل كنند.
هدف از برگزاري اين كارگاه سه روزه براي مربيان تنيس و كارشناسان تربيت بدني آموزش و پرورش كشورمان نيز همگاني نمودن ورزش تنيس، كشف پديده ها و ارتقاي سطح تنيس كشور در درازمدت از طريق مطرح كردن ميني تنيس به عنوان پيش درآمدي براي تنيس بوده است.
اين كارگاه شامل پخش فيلم هاي آموزشي ميني تنيس، بحث درباره تئوري هاي آن و تحليل و تشريح نحوه آموزش اين ورزش و در مرحله بعد آموزش تكنيك هاي عملي آن بود.در اين كارگاه سه روزه جمعي از كارشناسان تربيت بدني آموزش و پرورش نيز شركت داشتند. هدف از حضور اين افراد ايجاد پايگاهي در مدارس براي آشنايي و فراگيري ميني تنيس به ويژه در مقطع ابتدايي است.
خانم صديقه نعمتي دبير انجمن تنيس بانوان كشور و يكي از مربيان اين رشته ورزشي كه در اين كارگاه آموزشي شركت كرده برگزاري اين گونه دوره ها را براي ارتقاي سطح تنيس كشور، مربيان و همچنين بازيكنان جوان مفيد دانسته و مي گويد: اين دوره ها حداقل به صورت سالانه بايد برگزار شود و مربيان با توجه به درجه بندي آنها بايد در اين كلاس ها شركت كنند. او در ارتباط با شركت دبيران ورزش مدارس و كارشناسان تربيت بدني آموزش و پرورش در اين كلاس ها گفت: اگر فدراسيون تنيس طي يك حركت نظام مند ابتدا زمينه استفاده از چنين كارگاه هاي آموزشي را براي تمامي مربيان تنيس فراهم مي نمود، همين مربيان داخلي دوره ديده مي توانستند در يك دوره حداقل ۲۰ روزه و به صورت جامع و اساسي، كارشناسان تربيت بدني را ابتدا با ورزش تنيس آشنا كنند و مسائل فني اين بازي را براي آنها تشريح نمايند تا زمينه گسترش ميني تنيس در مدارس سريع تر فراهم شود. در صورت طي اين مراحل بازدهي كار بيشتر و بهتر خواهد بود.»
مسئولان فدراسيون تنيس مي گويند كه براي فراهم نمودن زمينه راهيابي تنيس به مدارس برنامه هايي تدوين كرده اند. براي مثال سال گذشته براي اولين بار فدراسيون تنيس در يك طرح آزمايشي براي آموزش رايگان تنيس به نوجوانان طي مكاتباتي از آموزش و پرورش دو منطقه تهران خواست تا دانش آموزان مدارس خود را جهت فراگيري رايگان تنيس در مجموعه آزادي به فدراسيون معرفي نمايد. به گفته يك مقام مسئول در فدراسيون تنيس، شهرداري هاي اين مناطق هم براي فراهم كردن وسيله اياب و ذهاب رايگان اين دانش آموزان اعلام آمادگي نموده بودند. اين طرح بدليل برخي ناهماهنگي ها هنوز اجرا نشده است.

سايه روشن ورزش
روسيه بي انضباط ترين تيم جام ملتهاي اروپا
معراج مژده- تيم  روسيه  به  دليل  آنكه  ۱۳ بازيكن  آن  در مسابقات  فوتبال  جام  ملتهاي  اروپا كارت  زرد و قرمز دريافت  كردند و بالاترين  آمار بي انضباطي  بازيكنان  مسابقات  را رقم  زد، مبلغ  ۱۴ هزار فرانك  سوييس  از سوي  اتحاديه  فوتبال  اروپا «يوفا» جريمه  شد.
از ۱۳ كارت  دريافت  شده  روسيه  دو كارت  قرمز است  و فقط ۶ مورد مربوط به  آخرين  ديدار اين  تيم  مقابل  يونان  ثبت  شده  است  .
يوفا همچنين  تيم  بلغارستان  را به  جرم  اينكه  هواداران  آن  در ديدار باايتاليا موشكهاي  دست  ساز به  سمت  زمين  مسابقه  پرتاب  كردند، مبلغ ۵۰۰۰ فرانك  سوييس  جريمه  كرد.
ديگر تيم  جريمه  شده ، سوئد است  كه  مبلغ  ۲۰۰۰ فرانك  سوييس    جريمه آن  است . درديدار تيم هاي  سوئد - دانمارك  كه  منجر به  تساوي  ۲ - ۲ شد وموجب  صعود هردو تيم  به  مرحله  يك  چهارم  نهائي  گرديد، هواداران  تيم  سوئد درپايان  مسابقه  به  داخل  زمين  مسابقه  يورش  بردند.
روسيه  و بلغارستان  در دور اول  مسابقات  حذف  شدند.
«مارادونا» تا دو سال  ديگر بايد در بيمارستان  بستري  شود
«ديه گو مارادونا» بازيكن  اسبق  فوتبال  آرژانتين  ناچار است  براي  بهبودي  كامل  بيماريهاي  مختلفي  كه  مبتلا به  آن  است ، براي  مدت  يك  تا دو سال  در بيمارستان  رواني  بستري  شود.
همسر سابق مارادونا اين خبر را به تلويزيون دولتي آرژانتين داده است.
طبق  اين  اعلام  ، مارادونا هم  اكنون  در بيمارستان  رواني  ايتوزيانگو در بوئنوس  آيرس  بستري  است  و به  توصيه  پزشكان  براي  آنكه  سلامتي  كامل  خود را بازيابد مي بايست  يك  و حتي  دوسال  ديگر هم  در اين  مركز درماني  بستري  باشد. مارادونا خود تمايل  به  ترك  بيمارستان  و بازگشت  به  كوبا را دارد. پزشك معالج  او هم  در بوئنوس  آيرس  موافق  است  كه  مارادونا دوره  زماني  بستري  شدنش  را در كوبا بسر برد.
مارادونا از سال  ۲۰۰۲ درمان  بازپروري  از اعتياد را در كشور كوبا مي گذراند اما براي  بازگشت  به  كوبا نياز به  اجازه  قانوني  از محاكم  قضائي  كشورش  دارد. دستگاه  قضائي  آرژانتين  صدور اين  مجوز را منوط به مطالعه  كامل  پرونده  پزشكي  مارادونا كرده  است .
كاپيتان  اسبق  تيم  ملي  فوتبال  آرژانتين  كه  ۴۳ سال  دارد، ۹ مه  در مركز درماني  رواني  بوئنوس  آيرس  بستري  شد. مارادونا در تاريخ  ۱۸ آوريل  به  علت  مشكلات  حاد قلبي  و تنفسي  در بيمارستان  بستري  شد اما دوازده  روز بعد بيمارستان  را ترك  كرد و مجددا به  علت  سوء هاضمه  در بيمارستان  بستري  شد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
سياست
علم
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |