يكشنبه ۲۱ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۳۴
گفت وگو با استاد ايراني رشته محيط زيست دانشگاه «اوزنابروك» آلمان
طرحي براي حل مشكل ترافيك تهران
010734.jpg
مهرزاد فتوحي- معضل ترافيك تهران كلاف سردرگمي است كه هر روز پيچيده تر مي شود. اجراي طرحهاي مختلف كه هر از چندي از سوي دستگا ه هاي مختلف براي حل يا حداقل تخفيف اين مشكل به اجرا در آمده نيز نتوانسته از شدت اين مسائل بكاهد. تهران تا پيش از اين طرح هايي نظير جلوگيري از ورود اتومبيل هاي شخصي به محدوده مركزي شهر در ساعات خاصي از روز ، افزايش ساعات ممنوعيت و نيز افزايش محدوده طرح ترافيك را تجربه كرده است. حتي برخي افزايش بهاي بنزين را به منزله راه حلي براي اين مشكل دانسته  اند. به تازگي شوراي اسلامي شهر تهران طرح تردد زوج و فرد خودروها را پيشنهاد كرده اما شوراي عالي ترافيك اجرا و موفقيت اين طرح را مشروط به تامين پيش نيازهايي چون۳۸۰ دستگاه اتوبوس كرده است. با اميد به موفقيت اين طرح جديد ،معضل ترافيك تهران را در گفت و گويي با دكتر محسن مسرت استاد ايراني رشته اقتصاد سياسي و زيست محيطي دانشگاه اوزنابروك آلمان مورد بررسي قرار داده ايم. وي كه اخيراً به ايران سفر كرده ، مطالعات گسترده اي در خصوص سامانه هاي حمل و نقل شهري در كشورهاي اروپايي انجام داده است. اين استاد دانشگاه ضمن برشمردن مشكلات ترافيك تهران و پيامدهاي آن بويژه آلودگي هوا، اتلاف وقت مردم و زيان هاي اقتصادي،ونقدبرخي راه حل ها برطرح تثبيت حجم ناوگان حمل ونقل شهري به عنوان يك راه حل اساسي ترافيك تهران تاكيد مي كند.
* فكر نمي كنيد طرح تثبيت حجم ناوگان حمل ونقل شهري پيش از آن كه راه حلي براي چالش حمل و نقل در تهران و ايران باشند، جنبه آرماني دارد؟
- طرح معيارهاي نو به رغم آرماني جلوه شدن آنها غلط نيست، بلكه شرط اول جست وجو در راه حل هاي جدي و دراز مدت است. به نظر من پياده كردن راهبردي كه همه اين معيارها را مدنظر قرار دهد، نه تنها ممكن كه در قبال مشكلي چون ترافيك تهران اجتناب ناپذير است. اين راهبرد ابتدا احتياج به يك اقدام سريع با تأثير ساختاري دراز مدت دارد كه تصميم آن به شوراي شهر و يا حتي دولت مربوط مي شود. معني چنين اقدامي اين است كه از فردا به ناوگان ترافيك شهر حتي يك خودرو هم اضافه نشود. البته چنين تصميم شوك آوري زماني مورد قبول عام قرار مي گيرد كه در عين حال اقدامات و برنامه ريزي هاي پيامد آن نيز آماده شده باشند و به اطلاع عموم رسانيده شوند.
* بد نيست پيامدهاي اين اقدام را بيشتر توضيح دهيد، تقاضاي مردم را براي حمل و نقل چگونه مي خواهيد جوابگو باشيد. به صنايع خودرو كه مرتب در حال رشد هستند و اشتغال بوجود مي آورند چه جوابي مي دهيد؟
- تثبيت حجم ناوگان خودروها به اين معني است كه ورود هر خودرو جديد اعم از خودروهاي شخصي، تاكسي، باري، ميني بوس، اتوبوس و موتورسيكلت يك خودرو را از ناوگان خارج كند. در حقيقت حق نمره تبديل به كالا مي گردد و در بازار نسبت به تقاضاي موجود ارزش پيدا مي كند. اين پيامد وسيله تشويق فروش شماره خودروهاي فرسوده و پرسوخت و پرآلاينده و جايگزيني آنها از طريق ورود خودروهاي نو، كم مصرف و با آلايندگي كمتري مي گردد. اگر اين جايگزيني مثلاً  در عرض دو يا سه سال به مرور انجام گيرد و ۵۰ درصد خودروي فرسوده از دور خارج شوند، در همين زمان تقاضا براي توليد بيش از يك ميليون خودروي نو و پيامدهاي اشتغالي مثبت آن به وجود مي آيد. به اين ترتيب و با يك جهش ملاحظه مي كنيد كه؛ فاجعه تراكم ترافيك حداقل وسعت نمي يابد، مصرف سوخت و آلودگي هاي هوا در مدت كوتاهي به طور ملموس پايين مي آيد و مالكين خودروهاي فرسوده به سرمايه اي اگر چه محدود دسترسي پيدا مي كنند. لذا به خروج داوطلبانه از دايره ترافيك با ميل تن در مي دهند و در نهايت به اشتغال صنايع خودروسازي هم ضرري نمي خورد و حتي به آن كمك هم مي شود. از اين نگرش بالا بردن قيمت سوخت و پيامدهاي ناخواسته اقتصادي آن ديگر نقش عمده اي به عنوان راه حلي ضرب الاجلي ترافيك نخواهد داشت. اين راهبرد ريشه اي حل معضلات زيست محيطي در ادبيات اقتصاد زيست محيطي و توسعه پايدار به راهبرد چند بعدي معروف است كه در هر صورت هم به نفع مردم و هم به نفع محيط زيست است. البته طبيعي است كه با توجه به سرمايه گذاري براي خريد نمره استفاده از خودرو به سرمايه بيشتري احتياج دارد، كه البته اين امر نيز اهرمي است در خدمت محاسبه دقيق تر و استفاده اقتصادي تر از خودروهاي شخصي و اثرات آن در نهايت مثبت است.
* خوب اين اقدام پيشنهادي شما شايد قدم مؤثري در زمينه محدود كردن فاجعه، آن طوري كه شما مطرح كرده ايد باشد. سؤال اين است كه چه راه حل هايي براي تغيير ساختار ناوگان ترافيك تهران وجود دارد و چگونه مي توان تقاضاي برحق مردم را به خصوص در نواحي جديد شهر براي حمل و نقل جواب داد؟
- سؤال در حقيقت اين است كه چگونه مي شود بازده حمل و نقل را آن طور ارتقا داد كه بتوان با حجم ثابت ناوگان، تقاضاي جابه جاكردن مردم را كه به علت تراكم جمعيت در حال رشد هم هست، جوابگو بود. البته اين سؤال جواب هاي متعددي دارد كه بعضي از آنها كوتاه مدت و عملي هستند و اجراي بعضي از آنها به يك فرصت زماني ۵ تا ۱۰ سال نياز دارد. اجازه بدهيد من به يك نمونه راه حل كوتاه مدت و عملي اشاره كنم: به نظر من مي توان بازده كرايه هاي خطي تهران را كه اغلب فرسوده هستند و نقش مهمي را هم در جابه جا كردن نسبتاً ارزان قيمت به مردم ايفا مي كنند، شايد به ۱۰ برابر بازده فعلي افزايش داد. مثلاً  مي توان با تبديل ناوگان كرايه خطي تهران به ميني بوس هاي مدرن سطح پايين و فضاي نسبتاً  بزرگ ايستادگي، ظرفيت جابه جا كردن را از پنج نفر در قبال يك خودروي كرايه موجود به ۵۰ نفر افزايش داد. راه حلي كه در مدت شايد يكي دو ساله، قابل اجراست. البته اين عمل انتقال يك نوع ناوگان حمل و نقل به نوع جديد احتياج به سازمان دهي و خود به خود اتفاق نمي افتد. هدف اصلي اين سازمان دهي مي تواند اين باشد كه صاحبان كرايه هاي خطي فعلي، خود تبديل به مالكان ميني بوس هاي جديد شوند. مثلاً  هر پنج نفر آنها در سرمايه گذاري و به كار انداختن يك ميني بوس شريك شوند. فرم حقوقي مشاركت امري است كه مي بايد آماده و در اختيار علاقه مندان گذاشته شود، به آنها با تسهيلات لازم وام پرداخت شود. در صورت مشاركت و تقسيم كار ساعت كار ۱۲ تا ۱۶ ساعته فعلي هر صاحب كرايه با راه انداختن يك ميني بوس به طور قابل ملموس كم خواهد شد، مشاركت و معاونت به شرايط كار سالم تر و آزادي وقت ماهانه و ساليانه به مراتب بيشتري را ممكن خواهد كرد. با مثلاً هزار دستگاه ميني بوس جديد مي توان ده هزار كرايه خطي فرسوده را از ناوگان ترافيك خارج كرد، ظرفيت هاي اضافي را در نواحي پيراموني شهر به كار انداخت و در ضمن از بيكاري صاحبان كرايه ها جلوگيري نمود و پيامدهاي آلودگي هوا و مصرف سوخت را نيز شديداً  تقليل داد. اين البته يك نمونه بسيار مهم تفسير ساختار ناوگان ترافيك تهران است و مي توان براي ساير خودروهاي تاكسي و آژانس ها راه حل هاي مناسب ديگري را جست وجو نمود كه در اين موارد نيز بازده جابه جا كردن مردم بالا رود.
همچنين به نظر من تبديل ناوگان اتوبوس تهران به سيستم مدرن و با آلودگي به مراتب كمتر و گسترش اين ناوگان به منظور گسترش بخش عمومي حمل و نقل در فرصت زماني ميان مدت عملي است و در صورتي كه اين امر موفقيت آميز باشد، مي توان انتظار داشت كه بسياري از مردم به جاي استفاده از خودروي خصوصي از سيستم ترافيك عمومي استفاده كنند و استقبال جابه جا كردن خصوصي با بازده كم به بخش عمومي سير طبيعي خود را طي كند. اما گسترش هر چه سريع تر متروي تهران كه در فرصت زماني پنج تا ده سال عملي است جزو راه حل هاي دراز مدت ولي بسيار مؤثر حل چالش ترافيك تهران است و لازم است در برنامه ريزي اولويت پيدا كند.
* قطعاً شما در زمينه حمل و نقل بين شهرها هم نظراتي داريد كه از الگوهاي توسعه پايدار و شايد هم تجارب كشورهاي اروپايي براي ايران قابل استفاده باشند؟
- متأسفانه در سيستم حمل و نقل بين شهري ايران نيز گران ترين، حادثه بارترين و عقب مانده ترين الگو رواج دارد كه آن هم الگوي استفاده از خودروهاي خصوصي است. براي نمونه هر سال ۱۵ ميليون مسافر به مشهد مي روند.
به عبارت ديگر به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ هزار مسافر روزانه بين مشهد و ساير شهرهاي ايران در حركت مي باشند. شايد حداكثر سه هزار تا چهار هزار نفر از مسافرين از راه آهن استفاده كنند، در حالي كه ظرفيت جابه جاكردن مسافرين به مشهد از طريق راه آهن مي تواند به روزانه به ۳۰ الي ۴۰ هزار نفر برسد. ولي براي اين منظور لازم است سيستم حمل و نقل در راه آهن ايران ترميم شود، از قطارهاي سريع السير استفاده شود و به جاي چند قطار در روز هر ساعت و يا هر نيم ساعت قطار مثلاً از تهران به مشهد به راه بيفتد. آن وقت استفاده از خودروهاي شخصي با پيامدهاي جاني و زيست محيطي آن كمتر معني خواهد داشت.
از طريق مقايسه هاي اقتصادي و زيست محيطي دو سيستم خودرويي و راه آهني بين شهرها در اروپا به اثبات رسيده است كه سيستم راه آهني با توجه به حجم كل سرمايه و پيامدهاي زيست محيطي و حوادث و تلفات جاني ارزانتر و سالم تر از سيستم اتوبان سازي و استفاده از خودروهاي خصوصي است. به نظر من اولويت برنامه ريزي هم در شهرها و هم در ترافيك بين شهري مي بايست به بخش عمومي و به گسترش متروها و سيستم ريلي تعلق گيرد و سرمايه گذاري ها در اين جهت سوق داده شود. آينده يك كشور مانند ايران با تمام پيچيدگي ها و معضلات الگويي و جمعيتي آن را نمي توان و نبايد دربست به يك هدف و آن هم گسترش صنايع خودروسازي گره زد. اين الگو در سطح جهاني به حد و مرز خود رسيده و ايران فرصت آن را دارد كه از اشتباهات كشورهاي صنعتي پرهيز كند و الگوي حمل و نقل خود را با مدرن ترين الگوهاي آينده ساز تطابق دهد. در صنايع ملي ايران مي  تواند توليد خودروهاي عمومي توليد مبني بوس ها و اتوبوس هاي مدرن و واگن هاي ريلي و حتي لوكوموتيو هم سهم بزرگي داشته باشد و با صادرات توليدات خود به كشورهاي هم جوار به منبع جديد درآمد و اشتغال سازي تبديل گردد.

كوتاه گويا
o مرغ و مرغ فروشي
010731.jpg

باز اين واسطه ها و دلالان كار دست مردم و مسئولان دولتي داده اند. به گفته معاون امور دام سازمان جهاد كشاورزي استان چهار محال و بختياري، جولان سوداگري باعث شده كه قيمت گوشت مرغ بالا رود. از يك طرف گرم شدن هوا در استان هاي جنوبي كشور و كاهش جوجه ريزي در مرغداري هاي اين مناطق باعث شده كه واسطه ها مرغ ها را با قيمت ارزان بخرند از طرف ديگر با نرخ هاي بالا در ديگر استانهاي كشور به فروش برسانند.خلاصه مرغ ها اين روزها حسابي طرفدار پيدا كرده اند. از يك طرف دلالان در پي قاچاق اين پرندگان ريز و درشت هستند واز سويي ديگر مسئولان دولتي در تكاپوي ارزان فروشي آن هستند . شايد هم در آينده بازرسان جهاد كشاورزي، تيم هاي كشف مرغ تشكيل دهند و دمار از روزگار واسطه ها در آورند. حالا كه هم مرغ ها و هم دلالان حسابي دمار شهروندان را در آورده اند، بايد منتظر شد و ديد كه بالاخره اين بگير و ببند مرغ و مرغ فروشي به كجا مي انجامد؟

o بقيه خوش باشند
بالاخره پس از كش و قوس در زمينه متولي اوقات فراغت، با تصويب كليات طرح سامان دهي اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در سال ۸۳ در شوراي عالي جوانان، استانداران به عنوان مسئول ستاد اوقات فراغت انتخاب شدند.البته براساس اين طرح، ظرفيت تقريبي تشكل هاي غيردولتي در زمينه پوشش اوقات فراغت جوانان در سال جاري، ۴۰ هزار نفر، برنامه هاي عمومي و فراگير دستگاههاي دولتي ۷۲ هزار نفر و برنامه هاي مشترك سازمان ملي جوانان با دستگاههاي دولتي حدود ۶ ميليون و ۱۰۰ هزار نفر- روز است.اتفاق خوشايند تعيين متولي غني سازي اوقات فراغت را بايد به فال نيك گرفت، بالاخره بعد از چندين سال و اندي كسي پيدا شد و سكان كشتي شكسته اوقات فراغت را به دست گرفت. اما همچنان يك نكته مبهم مانده است و آن اين كه چرا از ميان ۵/۱۶ ميليون دانش آموز، ۱۰ ميليون نفر آن فراموش شده اند، شايد بودجه و امكانات تكافوي بقيه را نمي كند. بنابراين بهتر است مابقي هم بروند و خوش بگذرانند شايد سال هاي آتي بودجه اي هم به آنها تعلق بگيرد.
o ۱۷۰ ميليون كتاب ناقابل
هنوز مدارس باز نشده مسئولان آموزش و پرورش اعلام كرده اند كه ۱۷۰ ميليون كتاب درسي ناقابل را چاپ كرده اند كه در ماه شهريور به دانش آموزان عرضه خواهند كرد. بايد به دست اندركاران چاپ و آماده سازي اين تعداد انبوه كتاب درسي دست مريزاد گفت. اما يادآوري مي كنيم كه در طول اين سالها بارها مديران ارشد تهيه و توزيع كتابهاي درسي ادعا كرده بودند كه با بهينه سازي توليد و آماده سازي كاغذ و جنس كتابها در تكاپوي بهبود وضعيت چاپ كتابهاي درسي هستند اما همه ساله اين طرح ها به فراموشي سپرده مي شود. علاوه بر آن با توجه به طرح آموزش از راه دور و راه اندازي شبكه هاي آموزشي، آيا نمي توان از حجم اين همه كتاب درسي و هرز رفت منابع ملي كاست؟ بايد ديد منافع چه كساني با كاستن از حجم كتابهاي درسي لطمه مي خورد؟ چون هم دانش آموزان، هم والدين و هم معلمان مدعي هستند كه حجم كتابهاي درسي فعلي زياد است، اميد است كه در آِينده شاهد اين همه كتاب نباشيم.

o توريست هاي خيالي
010725.jpg

به تازگي معاون سازمان سياحتي و مراكز اقامتي بنياد مستضعفان و جانبازان گفته كه آمارهاي سازمان ايرانگردي و جهانگردي در زمينه تعداد توريست هاي ورودي به كشور واقعيت ندارد. مشاور برنامه ريزي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ارديبهشت ماه در گفت وگو با يكي از منابع اطلاع رساني ادعا كرده بود كه سالانه يك ميليون و ۶۰۰ هزار نفر گردشگر وارد ايران مي شوند. در حالي كه به گفته معاون سياحتي بنياد آمار ورودي توريست به كشور حدود ۲۵ هزار نفر بوده است.ظاهراً  مسئولان ميراث فرهنگي و گردشگري همين راننده هاي ترانزيت، ترددهاي غيرقانوني افاغنه، رفت و آمد عراقي ها به داخل كشور و در نهايت همين بچه هاي خياباني خارجي را هم جزو توريست محسوب كرده اند.
o سالمندان موفق
دوره سالخوردگي هم آنچنان خالي از لطف نيست. به قول قديمي ها ان شاءالله كه گذر شماها هم به اين دوره بيفتد. حالا خبري داريم براي آنهايي كه از همين الان بازنشسته شده اند و فرصت كافي براي مطالعه و ارزيابي دوران سالمندي موفق خود را دارند.
فرهنگسراي سالمند، براي آن دسته از سالمندان علاقه مند، جزوه اي تدوين كرده كه راز موفقيت را بيان مي كند.
اغلب جواناني كه گذرشان به پارك شهر مي افتد ناخودآگاه طيف وسيعي از بازنشسته ها را شاهد هستند كه از صبح تا شامگاه به بحث و تبادل نظر در تمامي حوزه ها مي پردازند، اميدواريم دست اندركاران چنين مطالب علمي به جاي تدوين جزوه هاي تحقيقي، اين نوع مطالب را در قالب نمايش هاي خياباني و يا ارائه برنامه هاي راديويي به گوش مخاطبان برسانند وگرنه تدوين جزوه و به انتظار نشستن براي مخاطبان آن، شايد روش درستي نباشد.

o بيچاره شترها
010728.jpg

تا ديروز اگر توي كتابهاي درسي مي خوانديم كه شتر حيوان صبور و زحمتكشي است حالا با خواندن اين خبر شايد متوجه اين نكته شويد كه شترها عجب حيوانات رندي مي توانند باشند!  شتر حامل ۱۴۲ كيلوگرم مواد مخدر در بندر عباس به دام مأموران نيروي انتظامي افتاد. اين حيوان خود را در ميان درختان جنگلي پنهان كرده بود تا از چشم مأموران مخفي بماند اما موفق نشد.ظاهراً  به اين حيوان صحرانورد ياد داده بودند كه اگر مأموران مبارزه با مواد مخدر را ديد خود را به سرعت استتار كند اما زبلي مأموران باعث شد كه اين حربه هم موثر واقع نشود. اين روزها شگرد قاچاقچي ها عوض شده، نه تنها از اين حيوانات براي باركشي استفاده مي كنند بلكه چندي قبل شتري را مجبور كرده بودند كه بسته هاي مواد مخدر را ببلعد كه بعد از بازداشت شتر و به هم خوردن حال او، قضيه لو رفته بود.
بيچاره شتر ها كه اين روزها تتمه آبرو و حيثيت مانده در كتابهاي درسي دوره ابتدايي را هم به باد مي دهند.

برنامه ساماندهي اوقات فراغت سالمندان اعلام شد
010722.jpg
هميشه و هرگاه صحبت از اوقات فراغت مي شود ، بي درنگ همه به ياد جوانان و به خصوص دانش آموزان در ايام تابستان مي افتند.
اما اين بار بحث بر سر اوقات فراغت جوانان و نيروي كار نيست، بلكه صحبت از سالمنداني است كه با رسيدن به دوران بازنشستگي و سالمندي بسياري از آنها عليرغم داشتن اوقات خالي و مناسب كمتر انگيزه اي براي برنامه ريزي دارند و در بسياري اوقات خود را نيز به فراموشي مي سپارند. افرادي كه شايد در دوره اشتغال و ميانسالي آرزوي داشتن وقتي مناسب را داشتند. شايد بتوانند به كارهاي عقب افتاده رسيدگي كنند و يا اينكه وقتي داشته باشند تا بتوانند به تفريح و سرگرمي بپردازند، حال كه به اين دوره رسيده اند، ديگر كمتر انگيزه اي براي انجام چنين كارهايي دارند.
جمعيت جوان كشور ما خواسته يا ناخواسته به سمت سالمندي پيش مي رود و به گفته كارشناسان جمعيتي و تا ۵۰ سال آينده ما با كشوري تقريباً سالمند روبرو هستيم بنا بر اين از هم اكنون بايد برنامه ريزي مناسبي براي گذران ايام سالمندي را آغاز كنيم يكي از اقدامات براي اين جمعيت ،تشكيل فرهنگسراي سالمند است.
اكرم شاهرخي رئيس اين فرهنگسرا معتقد است غني سازي اوقات سالمندان در گرو وجود يك مديريت پويا و فعال در اين زمينه است و اوقات فراغت براي سالمندان به معني استراحت و تفريح نبوده، بلكه اين اوقات براي اين قشر به معناي زمان ترميم انرژي ها، تمديد قوا و تغيير و تنوع است.وي گفت: متأسفانه در بسياري مواقع، وقت كشي رايج به عنوان برنامه هاي مؤثر اوقات سالمندان تلقي مي شود كه تأثير منفي بر روحيه آنان دارد. يكي از مواردي كه مي تواند در بهداشت رواني سالمندان تأثير مثبتي داشته باشد. ديد و بازديد و معاشرت با نزديكان در محلهاي مختلف است.
اكبر بختياري معاون فرهنگي فرهنگسراي سالمند نيز در ارتباط با اقداماتي كه براي سالمندان صورت گرفته مي گويد: براساس برنامه اي كه در سال ۱۳۸۰ در جهت هويت بخشي به فرهنگسراها در سازمان فرهنگي و هنري شهرداري صورت گرفت، فرهنگسرايي به نام فرهنگسراي سالمند درنظر گرفته شد كه يكي از برنامه هاي راهبردي اين فرهنگسرا ايجاد كانونهاي سالمندي و جهانديدگان در مناطق مختلف تهران بود، كه در پاركها و مساجد و خانه هاي فرهنگ محلات اين كانونها شكل گرفت.
وي همچنين مي افزايد: در حال حاضر ۱۲ كانون مشغول به فعاليت هستند و به زودي اين تعداد به ۱۵ كانون خواهد رسيد.
در اين كانونها كميته هايي تشكيل شده كه شامل:
- كميته گردشگري، كميته فرهنگي اجتماعي، كميته پذيرش و ساماندهي، كميته بهداشت و سلامت، كميته هنري و كميته ورزشي است كه هر كدام برنامه هاي مشخصي براي سالمندان طراحي و اجرا مي كنند. بختياري در مورد ميزان استقبال سالمندان از اين كانونها گفت: در حال حاضر به طور تقريبي ۱۷۰۰ نفر اعضاي ثابت و رسمي اين كانونها هستند و در برنامه ريزي ها مشاركت دارند، برخي ديگر از اعضا نيز با توجه به نوع برنامه ها و نيازهاي هر شخص متغير هستند.
وي در پاسخ به اين سئوال كه با توجه به جمعيت بالاي سالمندان در تهران آيا اين ميزان مشاركت به نظر خيلي كم نيست، مي گويد: فعاليتهايي كه در ارتباط سالمندان صورت مي گيرد علاوه بر فرهنگسراها در كانونهاي بازنشستگي سازمانها و وزارتخانه هاي ديگر هم وجود دارد، اما در مجموع باز هم كافي نيست و بايد اين فعاليتها، تداوم بيشتري داشته باشد. تا بتوانند تعداد بيشتري از سالمندان را به خود جذب كرده و برنامه هاي منظم و مشخصي در ابعاد مختلف داشته باشد.
بختياري همچنين به اهميت برنامه هاي حفظ سلامت جسمي و رواني سالمندان اشاره مي كند و مي افزايد: با همكاري دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي برنامه هاي متنوع تفريحي، آموزشي و بهداشتي براي سالمندان در نظر گرفته شده است.

رفع كم خوني با جعفري
جعفري منبع مهم و خوب كلروفيل، آهن، مواد آلي، كلسيم، فسفر، منگنز، ويتامين A و B است.
به گزارش ايسنا پژوهشگران، جعفري را براي كم خوني، بيماري هاي كبد و آسم مفيد اعلام كرده اند. همچنين، برگ هاي تازه و تخم جعفري نفخ را در معده و روده ها از بين مي برد. و آب آن به عنوان ضدقولنج در رفع نفخ شكم بچه مؤثر است. ا ستفاده از جعفري تازه به طور خام در سالاد علاوه بر داشتن طعم قوي و مزه ملايم در تزيين روي سالاد نيز به كار مي رود و مصرف آن همراه با سير، پياز و موسير بوي تند آنها را از بين مي برد.
اضافه بر خواص ذكر شده جعفري گياهي است مفيد و گرانبها كه داراي مواد تصفيه كنندگي ادرار و قاعده آور بوده و در پاكسازي كليه كمك مي كند و كمي هم خاصيت ملين داشته و در اغلب غذاها و سوپ ها كاربرد دارد. همچنين، جهت برطرف كردن نفخ معده و ورم روده بهتر است برگ يا تخم جعفري را همراه با گياهان و سبزيجات ديگري نظير كرفس، شويد، رازيانه و... مصرف كرد.
از خواص ديگر جعفري خاصيت ضداسهال آن است و همچنين ضدعفوني كننده قوي است و در آن ماده اي وجود دارد كه مصرف كننده آن را از ابتلاء به سرطان معاف مي دارد. البته بايد توجه داشت در خوردن عصاره جعفري خام نبايد زياده روي كرد.

۸۰ هزار كودك مبتلا به بيماري چشم
كارشناس گروه پيشگيري از نابينايي سازمان بهزيستي كشور با اعلام شناسايي ۸۰ هزار كودك بيمار در طرح پيشگيري از تنبلي چشم گفت: ۳ هزار و ۸۰۰ كودك مبتلا به تنبلي چشم، سال گذشته با اجراي طرح فوق در كشور شناسايي شده اند.
«اشرف عربي» در گفتگو با ايسنا، با بيان اين كه ۱۱ هزار و ۵۰۰ كودك مبتلا به تنبلي، انحراف و عيوب انكساري چشم با اجراي طرح كشوري پيشگيري از تنبلي چشم شناسايي شده اند، افزود: از اين بين۶ هزار كودك مبتلا به تنبلي چشم و عيوب انكساري، ۵۰۰ كودك مبتلا به تنبلي و انحراف چشم و يكهزار و ۲۰۰ كودك مبتلا به تنبلي، انحراف و عيوب انكساري بوده اند.وي با اشاره به اين كه ۲۹ هزار و ۸۰۰ كودك مبتلا به ساير اختلالات چشمي نيز سال گذشته شناسايي شده اند، خاطرنشان كرد: ۲۶ هزار نفر از اين كودكان مبتلا به عيوب انكساري و به ترتيب يكهزار و ۸۰۰ و يكهزار نفر مبتلا به انحراف چشم و اختلالات ارگانيكي چشمي بوده اند.
به گفته عربي، همچنين سال گذشته ۱۴۶ هزار و ۳۲۴ كودك تهراني تحت پوشش طرح پيشگيري از تنبلي چشم قرار گرفته اند كه ۳۵۲ نفر به تنبلي، يكهزار و ۴۱۸ نفر به تنبلي و عيوب انكساري، ۱۹۰ نفر به تنبلي و انحراف، ۱۰۸ نفر به تنبلي، عيوب انكساري و انحراف چشم و ۴ هزار و ۲۸۰ نفر نيز به عيوب انكساري مبتلا بوده اند.

دزدي از عابر بانك با بولدوزر
يك روزنامه سعودي اعلام كرد: يك عربستاني كه خودش را به شكل يك كارگر شهرداري درآورده بود، با استفاده از يك بولدوزر سعي داشت تا ماشين خودپرداز اتوماتيك يك بانك را تخريب كند كه به محض رسيدن پليس پا به فرار گذاشت. به گزارش ايسنا اين روزنامه عربي انگليسي زبان نوشت: ساكنان جده پس از آن كه صداي اين بولدوزر آن ها را از خواب بيدار كرده بود، به پليس تلفن كردند؛ اما آن ها نفهميده بودند كه اين مرد قصد تخريب اين بانك را داشته است.يكي از شاهدان اعلام كردند: اين صدا مزاحمت ايجاد مي كرد، اما از ذهن من هرگز اين موضوع نگذشت كه ما شاهد يك دزدي هستيم.

طرح تعيين درصد جانبازان بزودي تقديم مجلس مي شود
بزودي طرح «تعيين درصد جانبازان» از سوي سازمان امور جانبازان و وزارت دفاع و پشتيباني به مجلس ارائه خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما يوسف مجتهد معاون سازمان امور جانبازان ضمن اعلام اين مطلب افزود: هدف از ارائه اين طرح رساندن درصد جانبازان به استانداردها و وضعيت جهاني است. اين طرح تهيه و تدوين شده و پس از انجام مقدمات كار و تصويب نهايي از سوي هيأت دولت براي تبديل به مصوبه به مجلس شوراي اسلامي ارائه مي شود.

شيوه هاي كاهش شكاف ديجيتالي
اين پژوهش را «راد كاروت» با نظارت «سوزان ب.كرچمر» در مؤسسه فناوري رچستر، در دانشگاه جان هاپكينز، ايالات متحده آمريكا انجام داده و مريم داناي طوسي آن را ترجمه كرده است.
تفاوتهاي موجود ميان كشورهاي صنعتي و در حال توسعه از نظر دسترسي به اينترنت و استفاده از رايانه، بحث هايي گسترده را در زمينه شكاف ديجيتالي جهاني برانگيخته است. در حال حاضر، شكاف مذكور حاكي از پيشرفت هاي فني گسترده در آمريكاي شمالي و كشورهاي اسكانديناوي در مقايسه با ساير نواحي جهان است. براي مثال، تقريباً ۹۰ درصد كاربران اينترنت، در كشورهاي صنعتي به سر مي برند و ايالات متحده آمريكا و كانادا ۵۷ درصد آنها را تشكيل مي دهند. در مقابل اين كشورها، كاربران آفريقايي و شرق ميانه فقط ۱ درصد كاربران اينترنت را تشكيل مي دهند. نتايج اين شكاف، بر طيف گسترده اي از موضوعات، اعم از سرعت و ميزان يكپارچگي جهاني، درك ميان فرهنگي، تساوي درآمد، ايجاد دموكراسي و عدالت اجتماعي اثر مي گذارد. شايد مهمترين تظاهر اين شكاف جهاني در امر تعليم و تربيت باشد. امروزه رايانه و اينترنت در تعليم و تربيت نقشي حياتي ايفا مي كنند. آنها در يادگيري و نيز آماده كردن دانش آموزان براي جامعه و اقتصاد جهاني بسيار اثر گذارند.
رايانه و اينترنت خلاف رسانه هاي آموزشي ديگر، مانند راديو و تلويزيون، اطلاعات را چه به صورت انفرادي و چه به صورت تعاملي در اختيار افراد قرار مي دهند و اين نكته از امتيازات كليدي رسانه هاي فناوري جديد است. نظام هاي آموزشي فاقد اين فناوريهاي جديد، قرباني شكاف ديجيتالي در تعليم و تربيت مي شوند.
يادآوري مي شود كه بحث صرفاً درباره دسترسي به رايانه و اينترنت نيست. در سال ۱۹۹۰، چالش بر سر اتصال مدارس به اينترنت بود. شكاف مورد نظر آشكارا ميان مدارس حومه شهر كه براي سيم كشي منازلشان تلاش مي نمودند(غالباً به كمك والديني كه مي دانستند آينده كودكانشان با توانايي آنها در استفاده از فناوري كاملاً مرتبط است) و نيز مدارس داخل شهري و روستايي كه سرمايه كافي براي اتصال به شاهراه اطلاعاتي را ندارند، ديده مي شود. بااين كه با شروع قرن بيست و يكم، بيش از ۹۰ درصد مدارس عمومي ايالات متحده آمريكا به اينترنت متصل بود، اما هنوز مداس كشور به صورت يكسان به اين فناوري آموزشي حياتي دسترسي ندارند. بسياري از چالش هاي كليدي در رويارويي با شكاف ديجيتالي آموزشي، نظير فقدان معلمان دوره ديده در زمينه فناوري اينترنت/ رايانه، عدم تلفيق آن فناوريها با برنامه هاي آموزشي و نيز فقدان زيرساختهاي فناوري هنوز وجود دارد. تجربه ايالات متحده آمريكا، حاكي از اين است كه تعدادي از برنامه ها يا بهترين عملكردهاي آموزشي در سطوح مختلف شكاف ديجيتالي آموزشي نياز به چالش دارند. در اين مقاله بهترين عملكردهاي آموزشي بين المللي شناسايي مي شود و سعي بر آن است كه روشن شود چگونه مي توان به بهترين وجه بر شكاف ديجيتالي
بين المللي غلبه كرد.
ماخذ: susankretchmer@yahoo.com

ايران
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
علم
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |