يكشنبه ۲۱ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۳۴
سومين توريست فضايي
010671.jpg
«گريگوري السن» يك دانشمند و در عين حال بازرگان از نيوجرسي آمريكاست. در آوريل سال آينده دكتر السن به عنوان سومين «توريست فضايي» به فضا مي رود. او ۲۰ ميليون دلار براي سوار شدن بر يك فضاپيماي روسي و سفر به فضا هزينه مي كند.
شبكه بي.بي.سي در اين باره با او گفت وگو كرده است.
* چه كارهايي براي اين سفر انجام داده ايد؟
- عالي است. من سه هفته دوره فشرده ديدم. زبان روسي يادگرفتم كه البته اين بزرگترين چالشي است كه تا به حال داشته ام و اكنون هم با آن دست به گريبانم. دو ساعت در روز ورزش مي كنم. اين ورزش ها شامل دويدن، بدن سازي و شناست. بقيه روز را هم آموزش هاي فني مي بينم. كلاس هايي براي آمادگي حضور در سفينه «سويوز» و پايگاه فضايي بين المللي برگزار مي شود. هنوز آموزشي در زمينه شرايط اضطراري و حفظ امنيت نديدم و نمي دانم محتواي اين آموزش ها چيست.
* چه سناريوهايي درباره شرايط پيش بيني نشده به شما گفته اند؟
- گاه لازم است كه طي فقط سه دقيقه لباس فضانوردي بپوشيم. يا اين كه مثلاً  اگر برق قطع شود و مواردي شبيه به اين.
* شما با دنيس تيتو و مارك شاتل وورت (دو توريست فضانورد ديگر) تماس داشتيد. چه توصيه هايي به شما كرده اند؟
- جزييات زيادي تعريف كرده اند. اما هر دو بر يك نكته تأييد كرده اند كه آنجا بودن بهتر است. دنيس تيتو به من گفت، بهترين خواب شب عمر انسان شبي است كه در پايگاه فضايي بين المللي مي گذراند، خوابي كودكانه و در آرامش. مارك چند شب پيش اي ميلي براي من فرستاد و گفت صدها و هزاران موضوع و جزييات وجود دارد كه در آن زمان به ذهن انسان مي آيد.
* تفاوت ميان آنچه به شما آموزش مي دهند و آنچه به يك فضانورد آموزش مي دهند چيست؟
- من وانمود نمي كنم كه فضانورد هستم چون فضانوردان سالها آموزش مي بينند و درباره وسايل و ابزار و تجهيزات و امكانات بسيار بيشتر از من مي دانند. دوره آموزش من بسيار محدود است. من سايوز را هدايت نمي كنم اما بايد بدانم كه چه اتفاقي مي افتد. مثلاً  درست است كه از من نمي خواهند از فرمان كنترل استفاده كنم اما بايد بدانم عملكرد آن چيست.
* مي دانيد چطور سفينه را هدايت كنيد؟
- خوب الان فقط سه هفته است كه مشغول آموزش ديدن هستم. نمي دانم اين آموزش شامل چه موارد ديگري مي شود. حدس مي زنم تصور فرماندهي و هدايت سفينه برايم بسيار دشوار باشد. اما اگر پيش بيايد، حداقل مي دانم كاركرد هر بخشي چيست.
* واكنش خانواده و همكارانتان چه بوده است؟
- بسيار حمايت كرده اند. من خيلي اين موضوع را با صداي بلند اعلام نكردم. اين كار بسيار دشواري بود. براي مأموريت به اين مهمي آماده مي شدم اما نمي توانستم خبر آن را خيلي پخش كنم. وقتي اعلام كردم دوستان و خانواده ام جشن گرفتند.
* آيا كسي پرسيد چرا مي خواهيد اين كار را انجام دهيد؟
- آنها كه من را مي شناسند مي دانند كه اين تجربه بزرگي براي من خواهد بود، تجربه اي كه زندگيم را تغيير مي دهد.
* فكر مي كنيد از اين تجربه چه بدست بياوريد؟
- فكر مي كنم اين تجربه شهامت تجربه هاي آينده را به من مي دهد. چنين تجربه  هايي براي همه فايده خواهد داشت. هر اطلاعاتي كه من به دست آورم در دسترس همه قرار مي گيرد. اين يك راز تجاري نخواهد بود.
* انگيزه هاي ديگر شما از اين سفر چيست؟
- مي خواهم از آن بالا پرينستون و نيوجرسي را ببينم. اما از آن مهمتر اين است كه مي خواهم اطلاعاتم را با ديگران تقسيم كنم. هدف اول ديدن شگفتي فضاست، دوم مسائل علمي است و سوم تقسيم كردن اين اطلاعات با ديگران است، مي خواهم به جوانان براي توجه بيشتر به علم رياضيات انگيزه بدهم.
* فكر مي كنيد از اين تجربه چه دستاوردي بدست آوريد؟
- دنيس تيتو مي گويد، هر روز درباره سفرش فكر مي كند و وقتي انسان فكر مي كند چنين تجربه اي داشته، احساس خاصي نسبت به خودش پيدا مي كند. حدس من اين است كه بعد از اين سفر زندگي را تحسين مي كنم و تلاشم را بيشتر مي كنم.
من ۵۹ ساله ام ولي احساس ۳۰ ساله ها را دارم. اميدوارم بعد از اين سفر مردم دريابند ۵۹ سالگي، زمان پايان زندگي نيست بلكه شروع زندگي است.

من و كالري
010716.jpg
يكي از نكات مهمي كه همواره ذهن والدين را به خود مشغول مي كند؛ تأمين كالري مورد نياز كودكان و حفظ تعادل در تأمين آن است.
اما اغلب؛ براي كودكاني كه رشدي متعادل؛ فعاليتي مناسب و تغذيه اي صحيح دارند، تخمين ميزان دقيق كالري مورد نياز چندان مهم نيست، چرا كه به علت كار طبيعي بدن؛ ميزان كالري دريافتي تنظيم مي شود. اما مهمترين نكته توجه به تغذيه صحيح كودكان و نوجوانان كم تحرك يا در آستانه بلوغ است؛ چرا كه به هم خوردن تعادل تغذيه اين گروه، باعث افزايش وزن آنها مي شود. بنابراين توجه به اين نكات جالب و راهگشا است؛ توجه داشته باشيد اين ميزان كالري؛ ميزان متوسطي است كه كودك با اين ميزان كالري دريافتي رشدي متناسب داشته و براي بدن او در سني كه ذكر شده، كافي است.
براي اطفال تا پنج ماه؛ متوسط نياز روزانه به كالري ششصد و پنجاه كالري، بين پنج تا دوازده ماه، هشتصد و پنجاه كالري، يك تا سه سال، هزار و سيصد كالري، چهار تا شش سال هزار و هشتصد كالري و بين هفت تا ده سال، دو هزار كالري مورد نياز است.
علاوه بر سن، پس از ده سالگي؛ «جنسيت» نيز نقش مهمي را در ميزان كالري دريافتي بازي مي كند. پزشكان عقيده دارند؛ عموماً  «پسرها» به كالري بيشتري نسبت به «دخترها» نياز دارند. علاوه بر اين وزن، ميزان فعاليت و ساختار بدني نيز در ميزان كالري مصرفي و مورد نياز، مهم است.
«ميزان فعاليت» نيز فاكتور مهمي است. نوجوانان فعال؛ بيش از آنهايي كه فعاليت كمي دارند، به كالري نياز دارند.
اما از آنجايي كه پس از «سن»، «جنسيت» نقش مهمي در تعيين ميزان كالري دريافتي بازي مي  كند؛ توجه به نكات زير مهم است:
دختران يازده تا چهارده ساله و پانزده تا هجده ساله؛ روزانه به دو هزار و دويست كالري انرژي نياز دارند ولي اين ميزان در پسرهاي يازده تا چهارده ساله؛ دو هزار و پانصد كالري و در سن پانزده تا هجده سالگي، سه هزار كالري برآورد شده است.
بنابراين پرواضح است كه پسرها ، از سن ده سالگي به بعد؛ بيش از دختران هم سن خود به انرژي نيازمندند. اگر دريافت اين انرژي مورد نياز به طريق صحيح و با يك رژيم غذايي مناسب باشد، رشد متناسب و تناسب اندام را در پي خواهد داشت. فراموش نكنيد غذاي «پرچرب» يا «شيرين» منبع خوبي براي تأمين انرژي نيست، بلكه انرژي مورد نياز بايد از طريق مصرف آجيلهاي خام، لبنيات، گوشت قرمز بدون چربي، ماهي، غلات و حبوبات، خرما، كشمش و... تأمين شود.
نكته قابل تأمل ديگر اينكه؛ بالا رفتن ميزان كالري مورد نياز در دخترها و پسرها همزمان با آغاز دوران بلوغ است، بنابراين بايد از مصرف خوراكي ها وتنقلاتي كه محرك، چرب؛ شور و ياشيرين اند، جداً  پرهيز شود، چرا كه مصرف غذاهاي ادويه دار مانند سوسيس و كالباس و يا چرب و شيرين مثل شكلات، آجيلهاي بو داده شده؛ شيريني (خامه اي و ...)، شور مثل انواع ترشي ها، چيپس، پفك و ... نه تنها كالري مورد نياز بدن را به طور «ناصحيح» تأمين مي كنند، بلكه به جهت تركيبات نامطلوبي كه دارند؛  تغييرات دوران بلوغ مثل اضافه وزن، جوش صورت (اكنه)، عصبانيت و تحريك پذيري و ... را تشديد مي كنند.
بنابراين مراجعه به متخصصين تغذيه براي تنظيم يك برنامه غذايي صحيح خصوصاً  در آستانه بلوغ، راهگشاست.
منبع: Keepkidshealty.com
مترجم: مهتاب صفرزاده خسروشاهي

در آستانه برپايي سومين كنگره دندانپزشكي كودكان عنوان شد:
دندانپزشكان از تركيبات خميردندان هاي داخلي، آگاهي ندارند
دبير سومين كنگره دندانپزشكي كودكان ايران گفت: با وجود تنوع خمير دندان هاي توليد داخل موجود در بازار، به ويژه خمير دندان هاي كودكان، دندانپزشكان، هنوز از تركيبات اين خيمردندان ها به طور صحيح و علمي آگاهي ندارند.
دكتر يحيي برادران نخجواني، متخصص دندانپزشكي كودكان كه در آ ستانه برپايي سومين كنگره انجمن دندانپزشكي كودكان ايران كه ۲۴ تا ۲۶ تيرماه در تهران برپا مي شود سخن مي گفت، با اعلام اين خبر افزود: ضروري است مسئولان بهداشتي و درماني كشور نظارت بيشتر و مستمري را بر توليدات و فرآورده هاي دارويي، بهداشتي و تغذيه اي داشته باشند و با اطلاع رساني صحيح، اقشار مختلف جامعه را از كم و كيف محصولات توليد داخل آگاه سازند.
وي خاطرنشان ساخت: همچنين ضروري است مسئولان امور بهداشتي نسبت به مواد و تجهيزات دندانپزشكي اعم از توليد داخل و وارداتي، نظارت مستمر و دقيق تري انجام دهند.
دكتر نخجواني گفت: انجمن دندانپزشكي كودكان با هدف ارتقاي وضعيت سلامت كودكان به ويژه در بخش دهان و دندان، خواستار تحت پوشش قرار گرفتن خدمات پيشگيري به خصوص خدمات دندانپزشكي پيشگيري در بيمه هاي درماني شد.
وي افزود: با توجه به اهميت پيشگيري نسبت به درمان ضروري است، مسئولان بهداشتي- درماني كشور در اين زمينه يارانه پرداخت كنند.
دبير سومين كنگره انجمن دندانپزشكي ايران يادآور شد: اين انجمن از همكاران دندانپزشك، به ويژه متخصصان كودك تقاضا دارد، با ارائه برنامه منظم و دقيق و استفاده بهينه از روش  هاي پيشگيري از پوسيدگي، از قبيل فلورايد تراپي و فيشورسيلنت، از ابتلاي كودكان به اين عارضه پيشگيري كنند.

با هدف ايجاد ارتباط ميان محققان دانشگاهي و مراكز صنعتي
انجمن شكل دهي فلزات و مواد ايران تشكيل مي شود
انجمن شكل دهي فلزات و مواد ايران، با هدف ايجاد ارتباط ميان محققان دانشگاهي و مراكز صنعتي به زودي تشكيل مي شود.
دبير نخستين همايش شكل دهي فلزات و مواد ايران با اعلام اين خبر گفت: با توجه به نقش و اهميت صنعت شكل دهي فلزات در توسعه كلان و صنعتي شدن كشور، تشكيل اين انجمن گامي موثر در راه ايجاد ارتباط با مراكز پژوهشي و علمي ايران و جهان به شمار مي رود.
دكتر علي كريمي طاهري، استاد دانشگاه صنعتي شريف با اشاره به اين كه بيش از ۹۰ درصد قطعات ساخته شده، حداقل يك مرحله تحت فرايند شكل دهي قرار گرفته اند، خاطرنشان ساخت: فرايندهاي شكل دهي، نقش مهمي در ساخت قطعات صنعتي، ماشين آلات، نيروگاه ها و تجهيزات هوا-فضا دارد.
وي گفت: هر چند صنعت شكل دهي فلزات و مواد، طي سال هاي اخير از رشد نسبتاً مطلوبي در كشور برخوردار بوده، اما اين رشد ناكافي است، لذا با تشكيل «انجمن شكل دهي فلزات و مواد» و برگزاري همايش هاي علمي در زمينه شكل دهي، توسعه و اجراي دوره هاي آموزشي براي كارشناسان صنعت مي توان به رشد كمي و كيفي اين صنعت كمك كرد.
وي اضافه كرد: ضروري است كه متخصصان رشته شكل دهي فلزات و مواد در زمينه شكل دهي فولادهاي آلياژهاي مورد استفاده در صنعت هوا- فضا و ساير فلزات و آلياژهايي كه در ساخت نيروگاه ها به كار مي روند، فعاليت هاي پژوهشي بيشتري انجام دهند كه لازمه اين امر، توجه به دانش شكل دهي است.
وي افزود: تهيه بانك هاي اطلاعاتي لازم براي پژوهشگران و تعريف و اجراي پروژه هاي پژوهشي بخش صنعت در دانشگاه ها و مراكز صنعتي از اهداف انجمن شكل دهي فلزات است.
وي گفت: به منظور محقق شدن اين امر بايستي تجهيزات آزمايشگاه هاي تحقيقاتي و علمي در زمينه شكل دهي فلزات توسعه يابد، چرا كه فراوري توليد برخي مواد از قبيل فولادهاي آلياژي هوا- فضا كه توليد آنها مستلزم فرايند پيچيده تر است، نياز به تكنولوژي پيشرفته دارد.
كريمي طاهري افزود: گسترش صنعت شكل دهي سبب رونق صنعتي كشور شده است و اين امر به ساخت انواع قطعات صنعتي و در نتيجه به رونق اشتغال زايي در كشور كمك شاياني مي كند.

بازار دانش
اثرات نور خورشيد روي پوست
010713.jpg

نويسنده: دكتر رونالد ماركس/ مترجمان: دكتر ركسانا يغمايي و دكتر فرخ راد/ ناشر: نشر سروا (يغمايي)/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۹۵ صفحه رقعي/ شمارگان: ۲۲۰۰/ قيمت ۱۴۰۰ تومان
كتاب حاضر، به آثار زيان بخش و مفيد اشعه آفتاب و راه درمان و پيشگيري از آثار مضر آن مي پردازد. كتاب مذكور، به زباني بسيار ساده و همه فهم نوشته شده است و براي همه كساني كه نگران آثار زيان بخش نور خورشيد برروي پوست خود هستند، خواندني است.
اثرات نور خورشيد بر روي پوست، مشتمل بر ۹ فصل كاملاً مجزاست كه نويسنده كوشيده اهميت خورشيد، زيان ها، فوايد، آفتاب سوختگي، حساسيت به نور آفتاب، سرطان پوست، آفتاب زدگي، درمان اختلالات پوستي به وسيله نور خورشيد، مراقبت و محافظت در برابر نور خورشيد را موشكافانه مورد بررسي قرار داده و درباره هر كدام راهكارهاي علمي ارائه داده است.
در آخر كتاب، ۳۲ تصوير رنگي از عوارض و زيان ها و ضايعات پوستي، انواع سرطان هاي پوستي به چاپ رسيده است كه براي محققان و خوانندگان كتاب در شناخت و تفهيم مطالب مطرح شده، بسيار راهگشاست.
«وب» جديد
010719.jpg

چهل و نهمين شماره ماهنامه آموزشي، پژوهشي و اطلاع رساني «وب» ويژه تيرماه ۱۳۸۳ منتشر شد.
در اين شماره وب مطالب زير به چاپ رسيده است:  كره جنوبي ركورددار سرعت در اينترنت/ رويكرد جديد اينتل، گسترش فناوري بي سيم/ مصاحبه با كوين ورباخ، تحليل گر فناوري/ گفت وگو با مشاور طرح توسعه ICT آموزش و پرورش/ تحليل ماه/ تاريخچه ويروس ها/ چالش هاي نوين اطلاع رساني در عصر شبكه ها/ فراگيري الكترونيكي/ استفاده از فيلم در وب/ سرقت هويت Online/ يك ترفند براي فراگيري بهتر كامپيوتر/ NET، برنامه نويسي مستقل از پلت فرم و زبان/ يادگيري ماشين/ رديابي بو در آينده/ مديريت صفحات وب در اتوكد/ پشت پرده كامپيوتر/ صوت در اينترنت/ امكانات جديد visual Basic. NET / گرافيك در وب/ امنيت مرور گر در گرو تنظيمات مناسب/ ترفندهاي Dutlook ۲۰۰۲/ رفع مشكل راه اندازي در ويندوز ۲۰۰۰ و XP/ اخبار ICT ايران و جهان/ گذري در دنياي فناوري/ در جهان چه مي گذرد/ نرم افزارهاي جاسوسي، تهديدي براي حريم شخصي/ واژه هاي اينترنتي.

كوتاه از جهان دانش
انقراض نسل مرجان هاي ساكن آب هاي سرد
010674.jpg

مرجان ها همواره يكي از موجودات جالب و البته گرانبها از جهت زيست محيطي بوده و هستند. در مقايسه مرجان هاي آبهاي گرم و سرد، مرجان هاي ساكن آبهاي سرد به جهت گستردگي جغرافيايي، قدمت و توانايي زندگي تا عمق ۶۳۰۰ متري آب و درجه حرارت بين ۱۳ تا ۱۴ درجه سانتي گراد، بيشتر مورد توجه بوده اند.
اما ساختار شكننده آنها، اين موجودات ارزشمند را در خطر انقراض قرار داده است. از سوي ديگر استفاده از ابزار صيد غيراستاندارد، صيد نادرست و بيش از اندازه در نزديكي تپه هاي مرجاني و بالا رفتن درجه حرارت آبها به دليل تخليه فاضلاب هاي صنعتي و ... باعث انقراض نسل مرجانهاي آبهاي سرد شده است. از سوي ديگر پلانكتون ها سالانه دو ميليون مرجان را از بين مي برند و از اين رو سازمان بين المللي محيط زيست با برقراري قوانين جديد، سعي در حفظ و حراست از اين موجودات باارزش دارد.

محافظي جديد براي رايانه ها
010677.jpg

«مايك ناش» سرپرست بخش تجارت بين المللي ماكروسافت گفت: «به زودي جديدترين نرم افزار مبارزه با ويروس هاي كامپيوتر به بازار خواهد آمد.»
اين نرم افزار قوي تر، دقيق تر و كاربردي تر از نرم افزارهاي قبلي بوده و قادر است به طور همزمان با «ويروس ها» و «هكرها» مقابله كند. از سوي ديگر اين نرم افزار جديد پس از نصب، به محض دريافت هرگونه پيام نامناسب سريعآً  دستگاه را خاموش كرده و از هك شدن و پاك شدن اطلاعات كامپيوتر جلوگيري مي كند.
اين نرم افزار جديد قابل نصب بر روي كامپيوترهاي شخصي، اداري و ... بوده و به عنوان نرم افزاري اجباري در زمان خريد كامپيوتر به خريداران ارائه مي شود.

مصرف الكل كجراهه اي براي فرار از خود
طبق آخرين آمار مركز بهداشت جهاني مصرف الكل از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۴ رشد چشمگيري داشته است. بر همين اساس تعداد بزرگسالان آمريكايي كه از مشروبات الكلي به وفور استفاده كرده و اصطلاحاً «الكلي» ناميده مي شوند روبه افزايش بوده و اكنون رقمي معادل ۶/۱۷ ميليون نفر يا به عبارتي ۴۶/۸ درصد جمعيت مزبور را در برمي گيرد. اين رقم در مقايسه با سال ۹۲ كه چيزي حدود ۸/۱۳ ميليون يا ۴۱/۷ درصد گزارش شده، آمار بالا و نگران كننده اي است.
دكتر «كاي لي» از مركز بين الملي الكلسيم (NIAA) مي گويد: «مصرف الكل در بين بزرگسالان آمريكايي رشد نگران كننده اي داشته و اين امر نه تنها سلامت آنها كه آينده كودكان و نوجوانان آنها را نيز به خطر مي اندازد.»
او مي افزايد: «بيشترين آمار مربوط به رده سني ۴۴تا ۱۸ سال است و اين نشان مي دهد با آغاز زندگي اجتماعي و درگيري افراد با اجتماع، بحران ها آغاز شده و افراد براي فرار از آنها، به جاي حل و فصل آنها به مصرف الكل روي مي آورند و اين باعث فناي آنها و نسل آينده شان مي شود.»
روانشناسان علت اصلي مصرف مشروبات الكلي را ناتواني افراد در برخورد با مشكلات وحل و فصل آنها مي دانند.

دستيابي به خطوط اينترنتي
با سرعت بالا
اخيراً در آمريكا خطوط اينترنتي با سرعت بيشتري فعاليت مي كنند. از ماه گذشته ۴۲ درصد از خطوط اينترنتي در آمريكا مجهز به سيستم هاي برقراري ارتباط سريع شده اند و هر روز بر تعداد اين خطوط پر سرعت افزوده مي شود.
براساس آخرين آمار مركز مخابرات آمريكا، ۲/۲۸ ميليون كاربر اينترنتي در منازل، اداره ها و ... به خطوط پرسرعت اينترنتي دسترسي دارند و اميد است به سرعت بر ميزان اين كاربرها افزوده شود. اما با اين همه ۷ درصد از خطوط اينترنتي به دليل اتصال به شبكه هاي سرويس دهي بين المللي نمي توانند از تسهيلات ويژه استفاده كنند، اما اميدوارند تا سال ۲۰۰۵ بتوانند اين خطوط را نيز به سيستم هاي پرسرعت مجهز كنند. با دستيابي به اين فناوري جديد پيشرفتهاي چشمگيري در زمينه برقراري ارتباط و اطلاع رساني ايجاد خواهد شد.

010680.jpg

صعود به اورست با باتري خورشيدي
باتري هاي خورشيدي جديدترين فناوري بشر در جهت استفاده بهينه از خورشيد، توسط كوهنوردان قله اورست مورد استفاده قرار گرفت.
«بورچ» رئيس گروه صعود به اورست گفت: «در حين صعود به اورست توانستيم با استفاده از باتري هاي خورشيدي، وسايل الكتريكي خود را به كار بيندازيم. اگر چه در لحظاتي به دليل ابري شدن هوا نتوانستيم مستقيماً از انرژي خورشيد استفاده كنيم، اما باتري ها تا مدتي با شارژ حاصل از جذب انرژي خورشيد كار مي كردند.» وي گفت: «ما به راحتي از موبايل، راديو، دوربين، چراغ قوه و... استفاده كرديم و اين هيجان انگيز بود.» پژوهشگران اميدوارند بتوانند با تكميل باتري هاي خورشيدي، آنها را جايگزين سوخت هاي فسيلي كرده و از آلودگي محيط زيست، مخصوصاً آلودگي هوا و آسيب به لايه ازن بكاهند.

كلسيم، ماده معدني محافظ
كلسيم يكي از مهمترين مواد معدني مورد نياز براي سلامت استخوان و دندان ها ست. تا سن بيست سالگي بافت استخواني، كلسيم ورودي به بدن را جذب و نگهداري مي  كند اما پس از بيست سالگي به تدريج مصرف كلسيم افزايش و جذب و ذخيره آن توسط بافت استخواني كاهش مي يابد. بنابراين تا سن بيست سالگي مصرف روزانه ۱۰۰۰ ميلي گرم كلسيم در روز ضروري است.
اما كلسيم براي دختران نقشي حياتي تر داشته و نياز روزانه آنها به كلسيم بيش از ديگران است. پزشكان مصرف روزانه ۱۳۰۰ ميلي گرم كلسيم را براي دختران ضروري مي دانند. بهترين منبع كلسيم شير، پنير، ماست و ديگر محصولات لبني است. پژوهشگران دانشگاه آكسفورد مصرف روزانه كلسيم، ورزش و رعايت رژيم غذايي مناسب را مهمترين عوامل در جلوگيري از ابتلا به پوكي استخوان، مخصوصاً  خانم ها مي دانند.

علم
ادبيات
اقتصاد
انديشه
ايران
زندگي
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |