يكشنبه ۲۱ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۳۴
درخشش روي ماسه  سياه
010665.jpg
علي شاكري- ورزش هاي ساحلي يك دهه اي است كه از حالت تفريحي جنبه رسمي به خود گرفته اند. در ميان ورزش هاي ساحلي (واليبال، هندبال، فوتبال) واليبال در المپيك ۱۹۹۶ آتلانتا در زمره رشته هاي المپيكي قرار گرفت. فوتبال ساحلي هم در حال طي كردن چنين راهي است و مدتهاست كه با حضور ستارگان بازنشسته و سرشناس خود به خصوص در سواحل آمريكاي جنوبي براي خود آوازه اي به هم زده است. اگر در واليبال و فوتبال كشورهاي آمريكاي جنوبي پايه گذاران حقيقي محسوب مي شوند، در هندبال ساحلي روس ها به همراه متحدانش اوكراين، بيلوروس و صربستان در اين راه پيشگام بوده اند و كمتر ماهي است كه تورنمنتي در اين مناطق انجام نشود. بيشترين فعاليت هندبال ساحلي در اين كشورها در فصل تابستان و اواخر بهار و اوائل پاييز است.
تفاوت هاي هندبال ساحلي و سالني
هندبال ساحلي و سالني مقرراتي كاملاً  متفاوت با يكديگر دارند. از مهمترين تفاوت هاي هندبال ساحلي با سالني مي توان به دو وقت ده دقيقه اي و دو امتيازي بودن گلها كه توأم با چرخش مهاجمين است و همچنين مساحت كمتر زمين بازي و پس از تساوي تيم ها در پايان دو گيم بازي و شناخت تيم برتر روي ضربات پنالتي و تعداد بازيكنان هر تيم كه چهار نفر است اشاره كرد. البته در پايان هر گيم بازي نيز در صورتي كه بازي مساوي شود، پس از انجام «جمبال» هر تيمي كه زودتر از رقيب به گل دست يابد فاتح گيم اعلام مي شود. البته وجه مشترك زيادي هم در نحوه بازي هندبال سالني و ساحلي ديده مي شود و بسياري از مقررات سالني هم به هنگام مسابقات ساحلي از سوي داوران به اجرا در مي آيد.
هندبال ساحلي ايران در ابتداي راه
با وجود برگزاري مسابقات قاره اي و جهاني در هندبال ساحلي، كشورهاي آسيايي از جمله ايران هنوز در ابتداي اين راه قرار دارند. تيم ايران كه سابقه حضور در مسابقات جهاني برزيل و آسيايي عمان را دارد، مدت مديدي است كه با تلاش بي وقفه به دنبال كسب موقعيت در اين رشته است. فدراسيون هندبال علاوه بر برگزاري چند دوره مسابقات داخلي و تشكيل تيم ملي و انتخاب سرمربي با ايجاد ارتباط نزديك تر با كشورهاي مطرح امروز جهان و حضور و اعزام تيم ها در تورنمنت هاي بزرگ چشم به مقام در اين رشته در آسيا دوخته است. اگر چه حضور اول ايران در مسابقات آسيايي به دليل عدم آشنايي كامل با مقررات اين رشته توفيق آنچناني به همراه نداشت، اما بازيكنان ايراني با بهره وري از فيزيك بدني مناسب نشان دادند كه در سايه ارتباطات گسترده تر در اين رشته زودتر از هندبال سالني مي توانند از كرسي هاي بلند آسيايي بالا بروند.
اوكراين، تجربه اي مفيد
اعزام و انتخاب تيم كابلهاي مخابراتي شهيد قندي يزد(قهرمان باشگاههاي ايران) به اروپا نخستين تجربه فدراسيون هندبال بود. سفري كه دستاوردهاي بسيار با ارزشي را براي تيم اعزامي و همراهانش و تيم ملي ساحلي كشور به همراه داشت كه در ادامه مطلب بدان خواهيم پرداخت.
يوژني منطقه اي نمونه در ورزش
«يوژني» شهري با ۲۵ هزار نفر جمعيت در ۶۰ كيلومتري بندر معروف «اودسا» ميزبان تورنمنت بين المللي ساحلي بود. «اودسا» شهري توريستي در زمره شهرهاي بزرگ اوكراين محسوب مي شود. «اودسا» به همراه شهرهاي سواستويل و نيكلايف از جمله بنادر مهم اوكراين است كه بيشترين واردات و صادرات اين كشور از اين سه بندر مهم صورت مي پذيرد. جمعيت «اودسا» بدون حومه به يك ميليون و پانصدهزار نفر مي رسد.«يوژني» با آب و هواي معتدل و مرطوب در جنوب اوكراين و در نزديكي كشور هاي مولداوي و روماني واقع شده و به درياي سياه محدود مي شود. منطقه اي كه در زمينه  هندبال و پرورش و تربيت بازيكنان اين رشته سرآمد ساير مناطق است و تأمين كننده اكثريت بازيكنان ملي پوش ساحلي و سالني هندبال اوكراين قلمداد مي شود.
ثمرات حضور زودهنگام
زودتر رسيدن نماينده ايران به يوژني محل برگزاري تورنمنت باعث شد تا مربيان و بازيكنان ايران طي انجام تمرينات مشترك و بازيهاي دستگرمي كاملاً  با قوانين و مقررات اين رشته آشنا شوند. از ثمرات ديگر اين زود رسيدن تطبيق و خو گرفتن بازيكنان با شرايط آب و هوايي محل انجام مسابقات بود كه باعث شد تيم ايران با درخششي چشمگير همه نگاهها را متوجه خود سازد.
روسيه و ايران، تنها ميهمانان جام
در حالي كه صحبت بر سر حضور ۷ الي ۸ تيم خارجي در اين مسابقات بود، در نهايت تيم هاي ملي الف و ب روسيه به همراه تيم كابلهاي مخابراتي شهيد قندي يزد در كنار دو تيم الف و ب اوكراين شروع كننده بازيها بودند. براساس جدول تنظيمي تيم ها در دور نخست طي رويارويي با هم تكليف چهار تيم برتر راه پيدا كرده به مرحله نيمه نهايي را مشخص مي ساختند. عدم شناخت تيم ايران از سوي حريفان قبل از آغاز بازيها موجب شد تا آنان چندان نماينده كشورمان را جدي نگيرند، اما پيروزي روز اول اين تيم مقابل «يورتويك» نماينده شهر ميزبان باعث تغيير نگاه برگزاركنندگان و حريفان شد. هنگامي كه در همان بعدازظهر روز اول تيم شهيد قندي در يك بازي تماشايي از سد تيم ملي ب اوكراين (قهرمان اين دوره از بازيها) گذشت و عنوان صدرنشيني را از آن خود ساخت، همه براي به زير كشيدن آن بسيج شدند.
گام به گام با بازيهاي نماينده ايران
تيم شهيد قندي تنها تيمي بود كه به جاي ۱۲ بازيكن ۸ بازيكن با خود به «يوژني» برده بود كه در طول بازيها با مصدوم شدن يك بازيكن در نهايت با اضافه شدن مربي به جاي بازيكن مصدوم به هر زحمتي بود بازيهايش را به پايان برد. در تيم اعزامي نام دو دروازه بان به اسامي عباس اسدزاده و ابوالفضل خداداديان به چشم مي خورد كه در اين بين اسدزاده به عنوان يكي از مهره هاي محوري همواره در درون دروازه نقش آفريني مي كرد. در هندبال ساحلي هم همانند داخل سالن تركيب نفرات بازي كننده، با توجه به موقعيت تيم در حالت دفاع و حمله دچار تغييرات متوالي مي شد. تيم شهيد قندي در حالت دفاعي بيشتر از تركيب اسدزاده، صادق جانعلي زاده، حسن فرزانه و اكبر كمالي سود مي جست و صادقي در حالت حمله سرنوشت تيم را به مجتبي منصوري، جانعلي زاده، علي ربيعي (تا قبل از مصدوميت) و بيژن ذكايي كاپيتان با تجربه اش مي سپرد. اوج كار تيم اعزامي در دفاع به درخشش عباس اسدزاده و در حمله به سه مهاجم اين تيم بيژن ذكايي، صادق جانعلي زاده و علي ربيعي برمي گشت كه همواره با چرخش هاي مناسب از دوگوش گلهاي دو امتيازي از حريفان مي گرفتند. از نقش حسن فرزانه و مجتبي منصوري كه به طور متناوب در پست «خط زدن» امتيازات حساسي مي گرفتند هم نبايد به آساني گذشت.
نقش انكارناپذير مربي
كيوان صادقي ملي پوش سابق هندبال با وجود كمبود بازيكن به نسبت ساير تيم هاي شركت كننده از تمام ظرفيت هاي تكنيكي و فيزيكي بازيكنان زير مجموعه خود نهايت استفاده را برد و با داشتن برنامه براي هر لحظه از بازي نشان داد كه در زمينه مربيگري و هدايت تيم نيز همانند دوران بازيگري اش هوشمندانه عمل مي كند. او هنگامي كه در بازيهاي سراسر درگيرانه به دليل مصدوميت علي ربيعي يكي از چهره هاي شاخص خود را از دست داد. حتي به عنوان بازيكن نيز به هنگام دفاع نقشي مؤثر در پيروزيهاي تيمش ايفا كرد و جور كمبود بازيكن را به جان خريد.
او در بازي حساس و تعيين كننده با تيم ملي الف روسيه هنگامي كه در گيم اول بازي به تساوي كشيده شد و كار براي تعيين تيم برنده به «جمبال» رسيد با زدن گلي حساس راه پيروزي و مقام سومي تيم كابلهاي مخابراتي شهيد قندي يزد را در پايان دور مقدماتي هموار كرد.
نتايج دور مقدماتي تيم ايران
* ايران ۲- پورتويك صفر
* ايران ۲- تيم ملي اوكراين ب يك
* ايران صفر- تيم ملي اوكراين الف ۲
*ايران يك - تيم ملي روسيه ب ۲
* ايران ۲- تيم ملي روسيه الف صفر
مرحله نيمه نهايي
* ايران يك - تيم ملي اوكراين الف ۲
بازي رده بندي
* ايران يك- تيم ملي روسيه ب ۲
رده بندي نهايي
۱- تيم ملي اوكراين ب
۲- تيم ملي اوكراين الف
۳- تيم ملي روسيه ب
۴- تيم كابلهاي مخابراتي شهيد قندي يزد
۵- تيم ملي روسيه الف
۶- تيم پورتويك
با توجه به حضور سه تيم از كشور ميزبان تيم ايران در رده بندي مجازي با كسب مقام سومي به كار خود خاتمه داد.

سايه روشن ورزش
مايك تايسون به رينگ برمي گردد
010668.jpg
معراج مژده: مايك تايسون قهرمان بوكس سابق سنگين وزن جهان بعد از قريب به دو سال دوري از رقابتها، در تاريخ ۹ مرداد مجددا به رينگ بازمي گردد و در مبارزه اي مقابل دني ويليامز انگليسي حاضر مي شود.
شايان ذكر است كه اين مسابقه در شهر لوئيز ويل در ايالت كنتاكي آمريكا انجام مي شود و در اين مسابقه ليلا علي دختر محمدعلي بوكسور معروف هم در سالن حضور خواهد داشت.
تايسون در مصاحبه  هاي اخير خود گفته است كه از ماه ها قبل براي انجام اين مبارزه تمرينهاي زيادي انجام داده است. تايسون از فوريه سال ۲۰۰۳ كه مقابل كليفورد آتي ين هموطنش قرار گرفت و در مدت تنها ۴۹ ثانيه او را ضربه فني كرد، در هيچ مسابقه اي حاضر نشده است. اين پنجاهمين پيروزي تايسون در كارنامه حرفه اي او بود و در اين كارنامه ۴ باخت هم رقم خورده است.
تايسون ۳۸ ساله از اين كه بعد از پشت سرگذاشتن گذشته اي پرتلاطم و پرهياهو وارد عرصه اي جديد در جهان بوكس مي شود ابراز خوشحالي مي كند. او مي گويد كه با بازگشت به بوكس، هم اعتبار حرفه اي خود را اعاده خواهد كرد و همچنين بدهي هاي سنگين خود را خواهم پرداخت.
بخشي از اين بدهي ها ۱۴ ميليون دلار است كه بوكسور به وان كينگ دلال معروف مسابقات بوكس حرفه اي بدهكار است. اين دو از ماه ها قبل بر سر مسائل مالي با يكديگر اختلاف پيدا كرده بودند.
تايسون علاوه بر اين ۸ ميليون دلار هم ماليات به اداره دارايي آمريكا بدهكار است ضمن آنكه همسر سابقش هم ۹ ميليون دلار از او مطالبه كرده است. تايسون بعد از مسابقه با دني ويليامز، پائيز امسال با آنتونيو تارور هموطنش مسابقه مي دهد. تارور توانسته بود در دسته نيمه سنگين روي جونز آمريكايي را شكست بدهد.

خبرها و نگاه ها
«احمدي پور»: استقبال  بانوان  از فوتبال  بسيار است
گروه ورزشي: معاون  ورزش  بانوان  كشور درباره  راه اندازي  رشته  فوتبال  بانوان  گفت : استقبال  بانوان  از اين  رشته  ورزشي  بسيار زياد است  و آنان  همواره  خواهان  حضور در ميادين  ورزشي  هم  به  عنوان  تماشاگر هم  به  عنوان  بازيكن  هستند، اما به  دلايل  خاص  فرهنگي  هنوز شرايط آن  فراهم  نشده است .
وي  با ذكر اين  مطلب  كه  ما هم  خيلي  اصرار نداريم  كه  سنت  شكني  شود و به  هر قيمتي  اين  رشته  را براي  بانوان  راه اندازي  كنيم  گفت : جنبه  فرهنگي  اين كارها پررنگتر از جنبه  ورزشي  آن  است  و مي بايست  ابتدا كار فرهنگي  صورت گيرد و بعد برنامه هاي  ورزشي  اجرا شود.
احمدي  پور افزود: در هرصورت  هيات  فوتبال  استان  تهران ، به  دنبال  اين  است  كه  بتواند اولين  دوره  مسابقات  فوتبال  بانوان  را در زمين  چمن  شماره  ۳ آزادي  كه  كاملاً محصور است ، برگزاركند.
وي  از رشته  بيليارد نيز به  عنوان  يكي  از ديگر از رشته هايي  كه  هنوز براي  بانوان  كاملا جا نيافتاده  نام  برد و گفت : با صحبتي  كه  با مسئولان  فدراسيون  اين  رشته  شده ، از آنها خواستيم  باشگاهها موظف  شوند ساعاتي  را به  خانواده ها اختصاص  دهند تا مسائل  و مشكلات  موجود رفع  شود.
وي  با اشاره  به  اينكه  تا پايان  سال  جاري  طرح  ادغام  انجمن ها با فدراسيون ها در ۱۵ رشته  اجرا خواهد شد گفت : فدراسيون  پزشكي  ورزشي  اولين  فدراسيوني  بود كه  با يك  سري  اصلاحاتي  كه  در طرح  پيشنهادي  ورزش  بانوان  انجام  داد، اين  طرح  را اجرا كرد و اولين  رييس  هيات  زن  در استانها نيزمربوط به  هيات  پزشكي  ورزشي  استان  همدان  بود.
وي  اظهار اميدواري  كرد با اجراي  اين  طرح  خانم ها بتوانند مسئوليت  هيات هاي  ورزشي  شهرستانها را عهده دار شوند و ورزش  زنان  جايگاه  بهتري  نسبت  به  قبل  پيدا كند.
احمدي  پور گفت : با حمايت هاي  رييس  سازمان  تربيت  بدني ، مديران  كل تربيت  بدني  استانها مجاب  شده اند تا از بانوان  لايق  براي  تصدي  پست هاي  روساي  هيات هاي  ورزشي  استفاده  كنند.
به  گفته  وي  پيش نويس  تفاهم نامه  ادغام  در رشته هاي  كاراته ، ووشو، تيراندازي  و بدمينتون  به  امضاي  مسئولان  ورزش  بانوان  و رييسان  فدراسيون هاي مربوطه  رسيده  است  و منتظر امضاي  معاون  ورزشي  سازمان  تربيت  بدني  براي  اجرا هستند.
احمدي  پور گفت : قرار است  طرح هاي  ادغام  تا شهريورماه  به  صورت  آزمايشي  اجرا شود و مفاد آن  قابل  تغيير خواهد بود.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
ايران
زندگي
سياست
علم
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |