سيد ابوالحسن مختاباد
دومين دوره انتخابات هيأت مديره اصلي خانه موسيقي، يكشنبه گذشته و با حضور منتخبان كانون هاي تخصصي برگزار شد. در اين مجمع پس از گزارش مديرعامل (فريدون ناصري)، بازرس (نصرالله ناصح پور) و معاون اجرايي (فاضل جمشيدي)، اعضاي حاضر در مجمع عمومي پرسش ها و انتقاداتي را طرح كرده و كامبيز روشن روان (رئيس هيأت مديره) به اين پرسش ها پاسخ گفت. نوشته زير نگاهي گذرا دارد به اين گفت و شنودها كه با هم مي خوانيم.
توضيح اين نكته لازم است كه در اين انتخابات داود گنجه اي (۲۱ رأي)، نصرالله ناصح پور، هوشنگ ظريف، داريوش پير نياكان( ۱۸ رأي)، محمد سرير و كامبيز روشن روان ( ۱۳ رأي) و حسن رياحي( ۱۰ رأي) به عنوان اعضاي اصلي و هنگامه اخوان (۹ رأي)، فرمان مرادي و منصوره ثابت زاده (۶ رأي) به عنوان اعضاي علي البدل و حميدرضا نوربخش به عنوان بازرس اصلي (۹ رأي)، آذر هاشمي(۶ رأي)، به عنوان بازرس علي البدل انتخاب شدند.
مباحث مطرح شده در دومين دوره انتخاب هيأت مديره خانه موسيقي را مي توان به دو دسته كلي تقسيم كرد. بخشي از مسائل مطروحه با وظايف و فعاليت هاي خانه موسيقي، هيأت مديره و مديرعامل در ارتباط مستقيم قرار داشت و بخشي ديگر از اين مباحث هم خارج از حيطه فعاليت هاي خانه موسيقي بود و متأسفانه برخي از اعضاء اين تفكيك را در نمي يافتند و در انتقادات و نكته هاي خويش گلايه هايي را طرح مي كردند كه اصولاً با اختيارات خانه موسيقي در تضاد و تنافر بود. براي نمونه يكي از اعضاء اين بحث را مطرح كرد كه چرا هيأت مديره در انتخاب رئيس مركز موسيقي دخالتي ندارد و چرا هيأت مديره رئيس را تعيين نمي كند و يا چرا هيأت مديره اجازه مي دهد كه موسيقي هاي مبتذل به بازار بيايد و مجوز نشر بگيرند و يا چرا ....
اين انتظارات و توقعات سبب شد كه رياست هيأت مديره (كامبيز روشن روان)، با توضيحات منطقي خود، بخشي از پرسش ها را پاسخ گويد. براي نمونه وي گفت كه اصولاً انتخاب يا تغيير مدير مركز موسيقي در حيطه اختيارات مسئولان وزارت ارشاد است و خانه موسيقي تنها كاري كه مي تواند بكند، رايزني و در نهايت پيشنهاد افراد است و انتخاب نهايي را خود وزير يا معاونان وي انجام مي دهند. همچنانكه به اعتقاد نگارنده نحوه نظارت بر آثار موسيقايي و اعطاي مجوز به آنها نيز از حيطه اختيارات خانه موسيقي خارج است و تمامي مراحل كار و حتي مسئوليت هاي آن برعهده مركز موسيقي است.
از سوي ديگر، دغدغه اصلي هيأت مديره خانه موسيقي در دوراني كه گذشت، تأسيس و تثبيت اين نهاد بوده است و اينكه مسئولان و نهادهاي ديگر صنفي و دولتي جايگاه آن را به رسميت بشناسند. خوشبختانه هم اكنون چنين اتفاقي صورت گرفته است و تقريباً اكثر نهادهايي كه به نوعي كارشان با موسيقي در ارتباط است، خانه موسيقي را نهادي مي شناسند كه حداقل مي تواند در بسياري امور به آنها مشورت دهد. همچنانكه در همين مدت هيأت مديره خانه موسيقي توانست نظارت و گرفتن آزمون از مدرسان موسيقي را خود و حتي در محل خانه موسيقي بر عهده بگيرد و يا اينكه توانستند، دو ساختمان براي خانه موسيقي در اختيار بگيرند و يا اينكه دولت را مجاب كنند كه براي آنها بودجه اي سالانه در نظر بگيرد و يا حدود ۱۲۰۰ نفر از اعضاي خانه را بيمه تأمين اجتماعي كردند و ...
اين حركات شايد در بادي امر راحت و آسان به نظر برسد، اما با توجه به بوروكراسي پيچيده و دشواري كه در ادارات ايران حاكم است و بالا و بركشانيدن خانه موسيقي تا همين پايه و مايه، نبايد خرد و حقير و كم انگاشته شود.
خانه موسيقي و هيأت مديره آن، كاستي هايي هم دارند و اين از طبيعت كار است و به قول معروف ديكته نانوشته غلط ندارد، اما به گمان نگارنده تنها راه باقي مانده براي اهل موسيقي تقويت اين خانه است و البته انتقادهاي راهگشا و مفيد و سازنده و از همه مهمتر پيگيري مكتوب. ما (اهل موسيقي) بايد بياموزيم و ياد بگيريم كه تنها با فشار آوردن به خانه موسيقي و پيگيري مستمر و منطقي خواسته هايمان مي توانيم، هيأت مديره را نسبت به راهي كه در پيش گرفته مدد رسانيم.
بايد بپذيريم كه تصميمات هيأت مديره مي تواند خطا باشد، چنانكه نگارش نامه اي با آن انشاي ستايش آميز و اغراق گونه براي رياست مركز موسيقي، انتقادهاي فراواني را به دنبال داشت كه در همين نشست هم برخي از اعضا به آن اشاره كردند. اما همين تذكرات و فشارها سبب مي شود كه هيأت مديره دريابد كه اهل موسيقي به كار آنها واقفند و بر تك تك اعمال آنها نظارت دارند و نسبت به آن واكنش نشان مي دهند و يا نكته اي كه يكي از پژوهشگران درباره تأسيس شعب خانه موسيقي در خراسان طرح كرد، مشورتي صادقانه و كارشناسانه بود نسبت به برخي رفتارهاي خانه موسيقي كه در صورت بي توجهي مي تواند واكنش هاي قومي و جغرافيايي را به دنبال داشته باشد. و يا اعتراض آن عضو كانون خوانندگان كلاسيك كه هيأت مديره را توجه داد كه گروه كر و اركستر سمفونيك هميشه در طول تاريخ موسيقي اين كشور، در يك مجموعه بودند و اكنون تنها نبايد حقوق برخي از اعضا (اركستر سمفونيك) را افزايش داد و به حقوق برخي ديگر (گروه كر) بي اعتنا بود. و يا باز سخن آن پژوهشگر كه از بي اعتنايي به موسيقي بومي و هنرمندان موسيقي بومي توسط خانه موسيقي سخن گفت و يا پژوهشگر ديگري كه از تحقيق ميداني سخن گفت كه در آن ثابت شد. همه اين مسائل كه از جمله مشكلات ملموس اهل موسيقي است مي تواند طرح شده و البته خانه موسيقي براي حل آنها راه حل هاي ملموسي در نظر بگيرد. به نظرنگارنده خانه
|
|
موسيقي بايد برخي تغييرات را در اساسنامه خود لحاظ كند. از جمله آنها برگزاري مجمع براي هر دو ماه يكبار است، پيشنهادي كه يكي از اعضاء مجمع ارائه داد كه با توجه به تعداد اندك افراد مجمع قابل اجراست. البته مي توان اين فرصت را سه ماه يك بار كرد تا بتوان با اين جمع به گفت وگو و بحث نشست و حاصل انتظارات و انتقادات آنها را در تصميمات آتي هيأت مديره ساري و جاري كرد. ضمن آنكه تغيير ديگري مي توان در اساسنامه ايجاد كرد و آن حق حضور و رأي تمامي اعضاي هيأت مديره كانون هاي تخصصي است. در اين وضعيت، تنها ۱۶ نفر به تعداد حاضراضافه مي شوند كه كل مجموعه به ۴۰ نفر مي رسد كه تفاوت چنداني با تعداد كنوني ندارد.
در نهايت و عليرغم تمامي انتقادات مجمع عمومي هيأت مديره قبلي،كارشان را با دادن رأي دوباره به همان تيم تأييد كرد و اين نشان مي دهد كه هيأت مديره قبلي در مجموع مورد قبول مجمع عمومي بوده است. اگر چه مي توان پيش بيني كرد كه هيأت مديره تازه وظيفه سنگين تري برعهده دارد و انتظارات بيشتر است؛ چرا كه دوران تأسيس و ثبات گذشته و بايد پا در وادي توسعه و تكامل نهاد. در انتها بايد نكته اي را يادآور شد و آن اينكه هيات مديره براي دوره كاري خود قرار است چه هدفهايي را تعقيب كند.
آيا باز هم هيات مديره در چنبره انتخاب مسائل صنفي و يا مسائل تخصصي در خواهد ماند؟ و آيا زمان آن نرسيده كه مسائل صنفي چون اختلافات ميان اهل موسيقي، ناشران و تهيه كنندگان و نوازندگان و ديگر مشاغل در كانونها طرح و بحث شود.
هيأت مديره در دوره قبلي از پتانسيل و توان كانونهاي ۸ گانه كمتر استفاده كرده است. در حالي كه بخشي از وظايف نهادهاي مدني و هيات مديره، بهره بردن از توان و استعداد كانونها و بهره گيري از توان و تخصصشان بايد در اولويت قرار بگيرد.تا پشيماني هايي چون نگارش آن نامه يا سكوت در برابر ماجراي انصراف محمد رضا درويشي از دبيري جشنواره موسيقي نواحي دامن هيأت مديره را نگيرد وبه قول مولانا:
مشورت در كارها واجب شود
تا پشيماني در آخر كم شود