شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۵ - Aug 14, 2004
پس از يك هفته افزايش روز جمعه قيمت نفت اندكي كاهش يافت
گروه اقتصادي: در حالي كه در طول هفته گذشته روند فزاينده قيمت ها در بورس هاي نفت جهان ادامه داشت روز جمعه اين روند متوقف شد و قيمت ها اندكي كاهش يافت.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از خبرگزاري هاي رسمي، روز پنج شنبه نفت برنت شاخص نفت بورس لندن ۴۲ دلار و ۲۹ سنت داد و ستد شده بود. اما ديروز در آغاز معاملات، داد و ستد نفت برنت با ۴۲ دلار و ۲۰ سنت آغاز شد. نفت سبك آمريكا نيز كه در روز پنج شنبه ۴۵ دلار و ۵۰ سنت داد و ستد شد در روز جمعه ۴۵ دلار و ۳۵ سنت معامله شد.
روز پنج شنبه قيمت هاي نفت بار ديگر مرز قيمت هاي ۲۰ سال گذشته را پشت سر گذاشت و نفت سبك آمريكا به ۴۵ دلار و ۷۵ سنت نيز رسيد.
كاهش قيمت ها و افزايش آرامش در بازار نفت در روز جمعه ناشي از افزايش اميد به حل بحران شركت نفتي «يوكوس» و اعلام رئيس اوپك در مورد توانايي اين سازمان براي افزايش توليد در كوتاه مدت است.
اين امر علي رغم ادامه ناامني و درگيري در عراق است كه در هفته گذشته در شهر نجف اوج گرفته بود.
ديروز خبرگزاري اوپك قيمت سبد نفتي اين سازمان را در روز پنج شنبه ۴۰ دلار و ۷۶ سنت اعلام كرد. اين بالاترين قيمت سبد نفتي اوپك در دهه اخير است.

شوراي اقتصا امروز قيمت كالاهاي اساسي را تعيين مي كند
مدير دفتر بازرگاني سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت: شوراي اقتصاد امروز تعيين قيمت  كالاهاي اساسي را در دستور كار خود خواهد داشت.
رامين پاشايي فام در گفت و گو با خبرگزاري فارس افزود: شوراي اقتصاد امروز ميزان افزايش قيمت  كالاهاي اساسي به خصوص قيمت آرد و ساير كالاهاي كوپني را مشخص خواهد كرد.وي اضافه كرد: با مشخص شدن اين ميزان، به تبع آن كسري يارانه نيز معلوم خواهد شد.وي اظهار داشت: تعيين ميزان كسري يارانه، تصميم گيري مجلس و اصلاحات لازم را به دنبال خواهد داشت.
پاشايي فام افزود: در حال حاضر سازمان مديريت و برنامه ريزي رسيدگي به مساله چاي را در دستور كار خود دارد و با برگزاري جلسات مختلف سعي به رفع مشكلات چايكاران در حد وظايف محوله دارد.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان مازندران:
۸۶۲ هكتار زمين  كشاورزي مازندران به طور غيرمجاز تغيير كاربري شده است
008898.jpg
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان مازندران اعلام كرد: از سال ۷۸ تا ۸۲ در استان مازندران ۶۴۲ هكتار تغيير كاربري غيرمجاز زمينهاي كشاورزي داده شده است كه اين رقم در ۵ ماه امسال به ۲۲۰ هكتار رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس، ابوالحسن سلامي در جمع خبرنگاران افزود: ۹۵ درصد تغيير كاربري مجاز زمينهاي كشاورزي كه از طريق تبصره يك انجام مي شود، مرتبط به ساير فعاليتهاي كشاورزي غير زراعي و باغباني است.
وي افزود: تاكنون دو هزار پرونده تغيير كاربري غير مجاز زمينهاي كشاورزي به مراجع قضائي ارجاع شده است كه در مورد ۱۱۰۰ پرونده حكم صادر شده و بقيه ۹۰۰ پرونده در دست رسيدگي قضائي است.
سلامي گفت: حدود ۴۰ درصد تغيير كاربريهاي غير مجاز در شهرهاي تنكابن، نوشهر و چالوس است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان مازندران در مورد مشكلات برنج كاري در استان كه ۵۰درصد فعاليت كشاورزي استان را تشكيل مي دهد، گفت: كارخانه هاي شاليكوبي استان سنتي است و با اقدامات انجام شده، چهار كارخانه از چين و تايوان وارد شده است.
وي افزود: هم اكنون ضايعات برنج در كارخانه هاي شاليكوبي ۲۰ تا ۲۵درصد است و با نصب كارخانه هاي جديد اين ميزان به ۱۰ تا ۱۵ درصد كاهش مي يابد.

فشار آمريكا براي تجديدنظر ژاپن در قرارداد نفتي آزادگان
گروه اقتصادي: با وجود گذشت بيش از ۶ ماه از امضاي قرارداد توسعه ميدان نفتي آزادگان با كنسرسيومي از شركت هاي ژاپني به رهبري «اينپكس»، دور جديدي از فشارهاي آمريكا براي تجديدنظر دولت و شركت هاي ژاپني در اين قرارداد آغاز شده است. اين فشار در شرايطي است كه تلاش كنسرسيوم ژاپني براي يافتن شركاي بين المللي در اجراي طرح همچنان ناكام مانده است.
در تازه ترين موضعگيري مقام هاي آمريكايي در اين زمينه، كالين پاول از مقام هاي دولتي و شركت هاي ژاپني خواست از مشاركت و سرمايه گذاري در ميدان آزادگان صرف نظر كنند.
خبرگزاري كيودوي ژاپن به نقل از پاول آورده است: اميدوارم ژاپن نگراني آمريكا از برنامه هاي هسته اي ايران را درك كند.مقام هاي ژاپني نيز كه بارها پس از امضاي قرارداد مخالفت خود را با درخواست هاي آمريكا اعلام كرده اند در تازه ترين موضعگيري از عدم تمايل براي صرف نظر كردن در اين قرارداد خبر داده اند.
يك مقام وزارت امور خارجه ژاپن اعلام كرد: ژاپن هيچ برنامه اي براي عدم مشاركت در توسعه ميدان نفتي آزادگان ندارد.
به گزارش خبرگزاري كيودو، اين مقام ژاپني افزوده است: فعاليت شركت هاي ژاپني به طور مداوم در ميدان نفتي آزادگان در حال اجراست.
در همين حال معاون وزير امور خارجه ليبي در سفر به ژاپن پيشنهاد سرمايه گذاري ژاپن در ليبي به جاي ميدان آزادگان را داده است.
اين پيشنهاد در شرايطي داده مي شود كه يك مقام دولتي آمريكا چندي پيش از ژاپن خواسته بود به جاي آزادگان در ليبي سرمايه گذاري كند. مقام هاي ژاپني درخواست جديد ليبي را تأييد كرده اند. تحريم هاي اقتصادي آمريكا عليه ليبي چندي پيش لغو شد.

بحران بنزين در راه است
هنوز براي تأمين بودجه واردات بنزين، اقدامي نشده است
گروه اقتصادي: مقام هاي وزارت نفت در ماه هاي اخير در مورد كسري بودجه براي تأمين واردات بنزين مورد نياز كشور هشدار داده اند و در شرايطي كه مصرف آن هر ماه افزايش مي يابد هنوز اقدامي براي حل اين مشكل صورت نگرفته است.
مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي كشور در تازه ترين اظهارات خود در گفت و گو با ايسنا اعلام كرد
مصرف بنزين در مرداد ماه برخلاف پيش بيني قبل ،از مرز ۷۰ ميليون ليتر گذشت و متوسط مصرف در حدود
۶۵ ميليون ليتر در روز بوده است.
روزانه ۲۶ ميليون ليتر بنزين در سال جاري نياز واردات كشور است و بودجه تأمين شده تا پايان شهريورماه امسال كافي است.
از مدت ها قبل در مورد كمبود بودجه واردات بنزين هشدارداده شده است ولي معلوم نيست كه وزارت نفت چرا تاكنون براي تأمين اين كسري اقدام نكرده است.
به نظر مي رسد بحران كمبود بنزين در مقايسه با سال هاي گذشته به ويژه سال ۸۲ زودتر از موعد فرا رسد سال گذشته كميته اي در دولت براي حل بنيادي مشكل افزايش مصرف تشكيل شد كه نتايج كار آن هنوز ارائه نشده است.

گزارش هفتگي بازار سهام كاهش شاخص هاي بورس
گروه اقتصادي: هفته گذشته بازار سهام تهران شاهد داد و ستد ۲۴۷ ميليون سهام و حق تقدم به ارزش ۲ ميليارد و ۲۸ ميليون ريال بود. ارزش كل معاملات و تعداد سهام معامله شده در اين هفته نسبت به هفته گذشته به ترتيب ۲۷ درصد و ۱۱ درصد كاهش يافت.شاخص كل قيمت سهام نسبت به هفته گذشته ۳۹۴ واحد كاهش يافت و به ۱۳۴۸۸ واحد رسيد.
در تالار اصلي ۲۱۵ ميليون سهام و حق تقدم به ارزش يك تريليون و ۸۴۰ ميليارد ريال و در تالار فرعي ۳۱ ميليون سهام به ارزش ۱۸۷ ميليارد ريال داد و ستد شد.
در هفته مورد بررسي سازمان خصوصي سازي در ادامه عرضه سهام شركت هاي دولتي ۱۵۰ هزار سهم سيمان هرمزگان متعلق به سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران و ۸۰ هزار سهام كمباين سازي ايران و ۴ ميليون و ۳۵۰ هزار سهم شركت پارس خودرو متعلق به سازمان گسترش و نوسازي ايران و ۲۳ هزار سهم سيمان كارون متعلق به شركت ساتكاب را در بورس تهران به فروش رساند.سازمان خصوصي سازي در اين هفته در مجموع ۴ ميليون و ۶۰۰ هزار سهم به ارزش ۱۲ ميليارد ريال به فروش رساند.
هفته گذشته به جز شاخص قيمت تالار فرعي و بازده نقدي تالار كل همه شاخص هاي سهام منفي بود.
بورس فلزات
هفته گذشته در بورس فلزات تهران در مجموع ۹۳ هزار و ۶۶۰ تن انواع فولاد، مس و روي به ارزش ۴۵۰ ميليارد و ۸۴۲ ميليون ريال داد و ستد شد.آمار معاملات در هفته مورد گزارش نسبت به هفته قبل از آن از لحاظ حجم ۱۰ درصد افزايش و ازنظر ارزش ۴ درصد كاهش نشان مي دهد.
در هفته مورد بررسي ۹۰ هزار و ۴۴۰ تن انواع محصولات فولادي به ارزش ۳۶۸ ميليارد و ۷۳۰ ميليون و ۴۰۰ هزار ريال معامله شد كه به لحاظ وزن و ارزش به ترتيب ۵۶/۹۶ و ۷۹/۸۱ درصد از كل بازار را به خود اختصاص داده است.
از كل معاملات صورت گرفته در بورس در هفته گذشته ۸۶ هزار و ۷۰۰ تن به ارزش ۳۵۱ ميليارد و ۲۳۶ ميليون ريال به صورت سلف و ۶ هزار و ۹۶۰ تن به ارزش ۹۹ ميليارد و ۶۰۶ ميليون ريال به صورت نقدي انجام شد.

با اجراي طرح توازن
توليد فولاد خام در ذوب آهن اصفهان به ۶/۳ ميليون تن مي رسد
گروه اقتصادي: مديرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: با اجراي طرح توازن ذوب آهن اصفهان توليد فولاد خام به ۶/۳ ميليون تن و محصول نهايي به ۴/۳ ميليون تن مي رسد.
مهندس آبكا در گفتگو با خبرنگار ما، طرح توازن را مهمترين طرح توسعه ذوب آهن اصفهان دانسته و افزود: اين طرح با ۳۵۳ ميليارد تومان اعتبار ريالي و ۲۵۰ ميليون دلار اعتبار ارزي در سال ۸۵ به بهره برداري خواهد رسيد و با اجراي اين طرح ميدان توليد فولاد خام به ۶/۳ ميليون تن و توليد محصول نهايي به ۴/۳ ميليون تن افزايش مي  يابد.
همچنين طرح توسعه اكسيژن با برآورد اوليه ۱۰۳ ميليارد و ۸۴ ميليون ريال اعتبار ريالي و ۲۳ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار اعتبار ارزي در مرحله راه اندازي اوليه است كه تاكنون ۱۲۴ ميليارد و ۹۶ ميليون ريال هزينه ريالي و ۱۹ ميليون و ۲۳۰ هزار دلار هزينه ارزي انجام شده است.وي در خصوص دلايل كاهش توليد تيرآهن در مقايسه با ميلگرد و ورق فولادي در اين شركت گفت: تغيير الگوي مصرف ساخت و ساز براساس سياست هاي وزارت مسكن از تيرآهن به ميلگرد و واردات بي رويه تيرآهن در سال گذشته كه هنوز ته مانده هاي انباري آن وجود دارد در كنار كاهش ميزان ساخت و ساز از عوامل مؤثر در كاهش توليد تيرآهن بوده است.
مهندس آبكا در خصوص واردات فولاد گفت: اگر واردات فولاد در چارچوب منطقي صورت گيرد هيچ نگراني وجود ندارد اما زماني كه مثلا كشورهاي آسياي ميانه با دمپينگ محصولات خود را وارد بازار كشور مي كنند بايد با برقراري نظام تعرفه اي از واردات آن جلوگيري كرد. در زمينه صادرات نيز اكنون سود هر كيلوگرم صادرات فولاد حداقل ۱۰ برابر بيشتر از سود حاصل از فروش آن در بازار داخلي است كه اين امر نشان دهنده كيفيت فولاد توليدي كشور و جايگاه آن در بازارهاي جهاني است.
مديرعامل شركت ذوب آهن افزود: براي صدور محصولاتمان دو بازار هدف در كشورهاي منطقه و كشورهاي پيشرفته صنعتي را در نظر گرفته ايم و طي يك سال اخير ۵۰ درصد صادرات به كشورهاي منطقه و ۵۰ درصد به كشورهاي اروپايي مانند يونان، اسپانيا، پرتغال، ايتاليا، فرانسه و آ لمان بوده و هم اكنون در همه كشورهاي دنيا با توجه به كيفيت محصول توليدي، متقاضي داريم.

وزارت بازرگاني:
بهاي گوشت مرغ كاهش يافت
كاهش ۱۵ درصدي قيمت گوشت مرغ
گروه اقتصادي: طي ماه هاي نخست سال جاري قيمت گوشت مرغ افزايش چشمگيري يافت كه نگراني هايي را براي مصرف كنندگان در پي داشت. برخي معتقدند افزايش قيمت جهاني نهاده هاي توليد مرغ مانند ذرت، سويا و كنجاله در اين امر دخيل بوده و برخي ديگر نقش سيستم توزيع و دلال ها را در اين فرآيند مؤثر دانسته و بر ايفاي نقش كارآمدتر كميسيون تنظيم بازار تأكيد داشتند. اخيراً قيمت گوشت مرغ كاهش يافته است.با حسين مدرس خياباني مديركل دفتر برنامه ريزي تأمين، توزيع و تنظيم بازار وزارت بازرگاني پيرامون وضعيت بازار و علل كاهش قيمت گوشت مرغ گفت و گو كرده ايم.
***
* وضعيت كنوني قيمت گوشت مرغ چگونه است؟
- در ارديبهشت ماه سال جاري ميانگين قيمت گوشت مرغ ۱۷۵۰ تومان بوده كه اكنون اين رقم به ۱۵۶۷ تومان كاهش يافته است. اين رقم ميانگين قيمت مرغ در سراسر كشور است و قيمت متوسط گوشت مرغ در بازار آزاد تهران بين ۱۵۰۰ تا ۱۵۵۰ تومان و اين نرخ در ميادين عرضه مستقيم نيز ۱۴۳۰ تومان در هر كيلوگرم است.
* چه عواملي در كاهش قيمت گوشت مرغ نقش داشته است؟
- بخش عمده دلايل كاهش قيمت گوشت مرغ با كاهش نرخ نهاده هاي طيور مانند كنجاله و سويا در سطح جهاني مرتبط بوده است قيمت اين نهاده ها از بهمن و اسفند سال گذشته تا فروردين ماه سال جاري در سطح جهاني روند صعودي داشت به نوعي كه قيمت كنجاله به ۳۳۰ و نرخ ذرت به حدود ۲۰۰ دلار رسيده بود. اين قيمت از ارديبهشت ماه سال جاري در سطح جهان روند نزولي داشته به نحوي كه هم اكنون قيمت كنجاله به ۲۵۰ الي ۲۶۰ و ذرت به ۱۸۵ دلار رسيده است. موضوع ديگري كه در كاهش قيمت مرغ طي روزهاي اخير نقش داشته كاهش تقاضا در بازار مصرف گوشت مرغ با آغاز فصل گرما بوده است. همچنين ميزان جوجه ريزي مرغ گوشتي در كشور طي ماه هاي ارديبهشت، خرداد و تيرماه ۸۳ نسبت به ماه هاي دي، بهمن و اسفند سال گذشته و فروردين ماه سال جاري بين ۱۰ الي ۱۵ درصد افزايش يافته كه منجر به افزايش عرضه گوشت مرغ شده است. برخي اصلاحات مقرراتي مانند كاهش نرخ تعرفه واردات مرغ از ۵۰ به ۲۵ درصد نيز در اين امر دخيل بوده و مجموعه اين عوامل موجب كاهش ۱۰ الي ۱۵ درصدي قيمت گوشت مرغ شده است.گرچه در استانهاي جنوبي كشور مانند هرمزگان، بوشهر و خوزستان كه به دليل گرماي شديد جوجه ريزي صورت نگرفته و بيشتر مرغ مصرفي اين استانها از ديگر استانهاي كشور تأمين مي شود، قيمت مرغ هنوز بالا است به نحوي كه در استان بوشهر قيمت هر كيلو گوشت مرغ ۱۸۵۰ الي ۱۹۰۰ و در خوزستان ۱۹۰۰ تومان است كه با ميانگين كشوري فاصله زيادي داشته و موجب افزايش ميانگين قيمت گوشت مرغ در سطح كشور شده است. ۶۵ درصد قيمت تمام شده گوشت مرغ حاصل قيمت نهاده هايي مانند كنجاله، ذرت و سويا است.
* آيا قيمت كنوني گوشت مرغ با قيمت هاي تعيين شده در ستاد تنظيم بازار همخواني دارد؟
- براساس طرح هاي تنظيم قيمت گوشت مرغ بايد قيمت مرغ براي مصرف كننده در حال حاضر حدود ۱۴۵۰ تومان باشد بدين معنا كه اصلاح ساختار، عرضه و اقداماتي كه در جهت تأمين نهاده ها صورت گرفته بايد قيمت مرغ را به ۱۴۵۰ تومان برساند. قيمت گوشت مرغ كاهش نيافته بلكه اين قيمت در حال نزديك شدن به قيمت سقف در نظر گرفته شده براي مصرف كننده توسط كميسيون تنظيم بازار است. اخيراً قيمت كف خريد گوشت مرغ با ۹۰ تومان افزايش از ۱۳۱۰ تومان به ۱۴۰۰ تومان افزايش يافته و اين رقمي است كه در صورت فروش رفتن مرغ به اين قيمت توليدكننده ضرر نخواهد كرد از سوي ديگر سقف قيمت گوشت مرغ از ۱۴۰۰ به ۱۴۵۰ الي ۱۵۰۰ تومان افزايش يافته است كه قيمت هاي كنوني بازار مرغ را مطابق با قيمت هاي تعيين شده در كميسيون تنظيم بازار ساخته است.

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |