شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۵ - Aug 14, 2004
كارشناسان امنيتي عرب:
تشكيل گروه هاي شبه نظامي طرفدار آمريكا در كشورهاي جهان، هرج و مرج مي آورد
درپي درخواست پنتاگون از كنگره آمريكا براي اختصاص ۵۰۰ ميليون دلار براي تشكيل گروه هاي مزدور طرفدار اين كشور در كشورهاي مختلف براي شركت در جنگ به اصطلاح باتروريسم، كارشناسان عرب اين اقدام آمريكا را گامي به سمت افزايش هرج و مرج و آشوب در جهان و ضربه اي به اقتدار ملي كشورها دانستند.
به گزارش خبرگزاري مهر، روزنامه عكاظ عربستان نوشت: آيا اختصاص ۵۰۰ ميليون دلار براي تشكيل شبه نظاميان دوست طرفدار آمريكا در برخي كشورهاي ناآرام راه حل جادويي براي آمريكا در جنگ موسوم به تروريسم به شمار مي آيد؟
چرا واشنگتن از دولت هاي مركزي دراين كشورها براي مقابله با تروريسم استفاده نمي كند؟
جان اوگاسپين سرهنگ بازنشسته ارتش لبنان كه نماينده كنوني مجلس اين كشوراست، در گفتگو با روزنامه عكاظ درباره پيشنهاد اخير پنتاگون گفت: پيشنهاد مذكور بر چند مسئله دلالت مي كند اولاً اينكه گروه هاي تروريست به خوبي از مناطق ضعيف در كشورهايي كه آمريكا در آن شكست خورده با بكارگيري و بسيج هسته ها و ايجاد پايگاههاي نظامي و پناهگاه هاي امن استفاده مي كنند.
ثانيا آمريكا با وجود امكانات نظامي و فني پيشرفته خود را در كنترل مناطق خارج از چارچوب قانون درآن كشورها حتي با همكاري با حكومت هاي ملي ناتوان مي بيند و سوم اينكه ارتش آمريكا به علت محدوديت منابع انساني كارآمد و سنگيني ماموريت محوله به آن پس از جنگ افغانستان و اشغال عراق و تقديم كمك به كشورهاي آسيا و آفريقا ديگر نمي تواند رنج ها ودشواري هاي امنيتي ونظامي را تحمل كند.
اين كارشناس لبناني افزود: بنابراين گزارش آمريكا در متمايل شدن به استفاده از مزدوران داخلي در اين كشور قادر به تحميل مشكلات امنيتي و نظامي آن به علت محدوديت منابع بشري كارآمد نيست . پيچيدگي و سنگيني ماموريت محول شده به آن بويژه پس از جنگ افغانستان و عراق و ارائه كمك به كشورهاي ديگر در آسيا و آفريقا و كمك گرفتن از ارتش هاي مزدور در اين مناطق كه به طور روشن در عراق آغاز شده است نشان مي دهد كه آمريكا اين رويكرد يعني اكتفا به هزينه هاي مادي به جاي تحمل تلفات سنگين انساني سياسي را در پيش گرفته است.
وي تاكيد مي كند اين گزينه ايده آلي براي آمريكا نيست زيرا اين حربه نه تنها باعث كنترل و مهار اوضاع نابسامان امنيتي نخواهد شد بلكه چه بسا منجر به تشديد وضعيت خروج از قانون و قانون شكني و گسترش دامنه هرج و مرج و آشوب در آن مناطق خواهد شد.
به گفته وي، اگر آمريكا چنين شبه نظاميان مزدوري در كشورهاي مختلف تشكيل دهد، اين افراد هرگز به قانون پايبند نخواهند شد و مسائل حقوق بشر را رعايت نخواهند كرد و منجر به بروز جنگ داخلي در اين كشورها خواهد شد به گونه اي كه روح انتقامجوئي عشائري و قبيله اي و طائفه اي حاكم خواهد شد.
اين كارشناس با بيان اينكه تشكيل شبه نظاميان مزدور براي آمريكا نتايج معكوس و پيامدهاي منفي به دنبال خواهد داشت، معتقد است: بايد گفت بر خلاف آرزوهاي واشنگتن، بروز هرج ومرج و آشوب به نفع گروه هاي تروريست خواهد شد زيرا انگيزه هاي بيشتري براي جمع آوري نيروهاي بيشتر و اختصاص منابع بيشتر به عمليات تحت عنوان دفاع از خويش بدست خواهند آورد.
به اعتقاد وي، در صورت اجراي چنين طرحي از سوي آمريكا، پيامدهاي منفي بر قدرت مركزي كشورهاي مختلف خواهد گذاشت كه فاجعه بار خواهد بود زيرا باعث تشويق شهروندان آنجا به تخطي از قانون و دستگاه هاي امنيتي ويژه و اخلال در بافت اجتماعي و سياسي و قرار دادن امنيت ملي آنجا در معرض خطر خواهد شد.

حمله شديد اللحن چني به جان كري درمورد جنگ با تروريسم
ديك چني معاون رئيس جمهوري آمريكا در تازه ترين حمله شديداللحن خود خطاب به جان كري، نامزد دموكرات انتخابات رياست جمهوري آينده آمريكا نظر وي را درباره اعمال يك  «جنگ احساسي»  عليه تروريسم به مسخره گرفت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لاس وگاس،  ديك چني در سخنان خود در جمع گروهي از نظاميان اين كشور در اوهايو با رد انتقادهاي كري از اقدام نظامي دولت بوش عليه تروريسم، اظهارات هفته گذشته كري را كه گفته بود در صورتي كه وي رئيس جمهوري آمريكا بود  جنگ موثرتر، عاقلانه تر، راهبردي تر، ايمن تر و احساسي تر را عليه تروريسم ترتيب مي داد به شدت به مسخره گرفت.
چني گفت:  جنگ احساسي نمي تواند مردان شيطاني را كه سه هزار آمريكايي را كشتند و همچنان به دنبال دستيابي به سلاح هسته اي هستند تا صدها هزار نفر ديگر را بكشند، نابود سازد.
معاون رئيس جمهوري آمريكا گفت:  كساني كه ما را تهديد مي كنند و افراد بيگناه را مي كشند نياز به برخورد احساسي ندارند بلكه بايد نابود شوند.
چني افزود:  كساني كه در عراق سر از تنشان جدا شد مانند دانيل پرل و پل جانسون تحت تأثير جنگ احساسي ما قرار نمي گيرند.
معاون رئيس جمهوري آمريكا درباره انتقاد كري از بكارگيري نيروي نظامي در پاسخ به حملات تروريستي گفت، حادثه ۱۱ سپتامبر نشان داد كه ما نبايد منتظر حمله بمانيم،  بلكه بايد در برابر تهديد اقدام كنيم.
وي افزود: پاسخ دادن به حملات كافي وبلكه بايد با تمام قدرت از جمله با استفاده از نيروي نظامي از وقوع آن جلوگيري كنيم.
كري در انتقاد به اقدام نظامي  بوش عليه تروريسم گفته بود كه دولت بوش با توسل به زور در مقابل تروريست ها باعث پرورش بيشتر تروريسم در جهان شد.

كوتاه از سياست جهان
هشدار نهايي القاعده اروپا به ايتاليا
القاعده در اروپا كه ايتاليا را تهديد به حملات تروريستي كرده بود، در هشدار نهايي اش به مردم ايتاليا، از طريق اينترنت خواهان خروج نيروهاي ايتاليايي از عراق شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از خبرگزاري شينهوا، گردان هاي ابوحفص المصري، كه شاخه القاعده در اروپا معرفي شده، در اطلاعيه اي كه در يك پايگاه اينترنتي مصري منتشر شده، اعلام كرده است، اين هشداري نهايي براي مردم ايتاليا است.
اين گروه گفته است يا از شر سيلويو برلوسكني، نخست وزير ايتاليا خلاص شويد يا ايتاليا را كاملا مي سوزانيم.
گردان ابوحفض المصري طي ماه گذشته بارها ايتاليا و برلوسكني را تهديد كرده است.اين گروه به برلوسكني تا روز يكشنبه فرصت داده تا نيروهاي ايتاليايي را از عراق خارج كند، در غير اين صورت وي بايد منتظر حمله اي جدي باشد.ايتاليا هم اكنون ۳۰۰۰ نيرو در عراق دارد.
انتقاد سازمان ملل از شكست روند صلح در خاورميانه
يكي از مقامات ارشد سازمان ملل متحد گفت: هم اسرائيل و هم فلسطينيان نتوانسته اند در درگيري هاي خاورميانه از جان غيرنظاميان محافظت كنند.
به گزارش بي بي سي كايرن پرندرگاست، رئيس امور سياسي سازمان ملل، گفت هر دو طرف متخاصم در اجراي اصلاحاتي كه در طرح صلح خاورميانه، موسوم به نقشه راه پيشنهاد شده است، شكست خورده اند.
وي از اسرائيل به دليل كشتار بدون محاكمه و ادامه ساخت شهرك هاي يهودي نشين در اراضي فلسطينيان انتقاد و رهبري فلسطينيان را متهم كرد كه براي احياي قانون و نظم در اين اراضي اراده سياسي لازم را اعمال نكرده است.
سوزانا پرايس، گزارشگر بي بي سي در سازمان ملل، گفت: اظهارات پرندرگاست در اين جلسه توجيهي مانند ديگر جلسات مشابه در اين زمينه به طور تأسف باري اذعان مي كرد كه در روند صلح در خاورميانه پيشرفتي حاصل نشده است.
پرندرگاست گفت :در يك ماه گذشته خشونتها در خاورميانه ادامه داشته كه منجر به مرگ ۵۰ فلسطيني و مجروح شدن ۲۰ اسرائيلي شده است.وي گفت طرح صلح نقشه راه، كه از سوي سازمان ملل، روسيه، اتحاديه اروپا و آمريكا مورد حمايت است، راهي واقع بينانه براي حركت به جلو در وضعيت «نااميدكننده» جاري در خاورميانه است.
علي رغم انتقادات پرندرگاست از فلسطينيان، هيأت فلسطيني در سازمان ملل از اين اظهارات استقبال كرده و گفته است كه ارزيابي وي در مقايسه با گزارش تيرنود لارشن، فرستاده ويژه سازمان ملل در خاورميانه، كه ماه گذشته پس از سفري به اين منطقه ارائه داده بود، متعادل تر بوده است.
فلسطينيان لارشن را كه گفته بود تشكيلات خودگردان فلسطينان در شرف سرنگوني است، متهم كرده اند كه در انتقاداتش افراط كرده است.
بودجه دفاعي روسيه افزايش مي يابد
وزير دارايي روسيه اعلام كرد كه اين كشور قصد دارد بودجه دفاعي اش را در سال  آينده افزايش چشمگيري دهد كه بودجه بيشتري نيز به رفاه سربازان اختصاص مي يابد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، الكسي كوردون وزير دارايي روسيه، در اظهاراتش به افزايش ۴۰ درصدي بودجه دفاعي اين كشور اشاره كرد؛ اما رقم مالي كه ارايه داد، تنها نشان دهنده افزايش بودجه ۱۷ درصدي در مقايسه با بودجه سال جاري است.
انفجار دو بمب در شمال اسپانيا
دو بمب كم قدرت در شهرهاي سانتاندر و خيخون واقع در شمال اسپانيا منفجر شد.
به گزارش منابع خبري، انفجار عصر پنجشنبه در ساحل سن لورنسو در شهر خيخون موجب زخمي شدن يك مرد ۷۸ ساله از ناحيه پا شد اما انفجار بمبي ديگر در بلوار مركزي شهر سانتاندر كه تقريبا همزمان با انفجار خيخون صورت گرفت، تلفاتي در بر نداشت.
بنابراين گزارش، يك ساعت پيش از انفجار شهر سانتاندر يك شخص ناشناس در تماس تلفني با روزنامه محلي «ال دياريو مونتانيس» از كار گذاشتن بمب در آن شهر بدون ذكر محل آن خبر داد.نيم ساعت پس از اين تماس نيز به روزنامه «گارا» ايالت باسك خبر داده شد كه علاوه بر بمب مذكور بمبي در شهر خيخون كار گذاشته شده است.
به نوشته روزنامه «گارا»، فرد ناشناسي كه خبر بمب گذاري را به اين روزنامه داد، گفت كه بمب گذاريها كار گروه جدايي طلب باسك (اتا) است.
براساس اين گزارش، دو بمب مزبور به فاصله زماني ۲۰ دقيقه منفجر شدند.
جمهوري آذربايجان خواستار حمايت آمريكا در مسئله قره باغ شد
جمهوري آذربايجان از آمريكا خواست كه از تلاشش براي بدست گرفتن كنترل دوباره منطقه ناگورنو قره باغ كه مورد مناقشه اين كشور و ارمنستان است حمايت كند .
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از رويترز، دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا هنگام ديدار از آذربايجان هيچ پيشنهادي براي كمك به دخالت بين المللي براي حل اختلاف بين آذربايجان و ارمنستان ارائه نكرده است.
صفر ابي اف وزير دفاع آذربايجان در يك كنفرانس خبري مشترك با رامسفلد كه روز چهارشنبه براي ديدار وارد باكو شده بود، گفت: آنچه ما از آمريكا به عنوان هم پيمان و شريك مي خواهيم اين است كه در اين درگيري از آذربايجان حمايت كند و از ارمنستان مي خواهيم كه فورا نيروهاي خود را از منطقه قره باغ خارج كند .
وزير دفاع آمريكا نيز در اين كنفرانس خبري با اشاره به اين مطلب كه آمريكا از حفظ تماميت ارضي آذربايجان حمايت مي كند گفت كه واشنگتن در گروه مينسك دخالت خواهد كرد. رامسفلد در خلال نشست خود با الهام علي اف رئيس جمهوري آذربايجان خواستار ادامه و تقويت روابط امنيتي بين باكو و واشنگتن شد .
از سوي ديگر دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريكا ديروز در ادامه سفر خود با هدف بررسي طرح هاي اوكراين براي نيروي هزار و ۶۰۰ نفري پاسدار صلح در عراق وارد اين كشور شد و با لئونيد كوچما رئيس جمهوري اين كشور ديدار كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه اوكراين اعلام كرده است احتمال دارد در آينده نزديك نيروهايش را از عراق خارج كند.
رامسفلد امروز در ادامه سفر خود با مقامات بلندپايه دفاعي روسيه ديدار خواهد كرد.

تلاش بوش براي بدست  آوردن آراي يهوديان
جورج بوش رئيس جمهور آمريكا مستقيماً براي جلب آراء يهوديان آن كشور به رهبران جوامع يهودي متوسل شد.
به گزارش خبرگزاري «مهر» به نقل از روزنامه اسرائيلي هاآرتص جورج بوش با ارسال يك كتابچه ۲۶ صفحه اي به رهبران سازمانهاي يهودي، به روابط خوب خود با جوامع و رهبران يهودي و اسرائيل اشاره كرده است.
وي در اين كتابچه ۲۶ صفحه اي تحت عنوان «پرزيدنت بوش يك دوست براي جوامع يهودي آمريكا» به روابط حسنه خود با جوامع يهودي، مبارزه با آنتي سميتيزم (يهودي ستيزي)، مبارزه با تروريسم و كمك به اسرائيل اشاره كرده است.
در مقدمه اين كتاب آمده است: امروز يهوديان در آمريكا اطمينان دارند كه دوست و مدافعي راسخ در دفتر رياست جمهوري آمريكا دارند.
اين اقدام بوش گامي ديگر براي تلاش جمهوريخواهان در راستاي جلب آراء يهوديان و خارج كردن اين آراء از انحصار دموكرات ها تلقي مي شود.
اين در حالي است كه در انتخابات رياست جمهوري آمريكا در سال ۲۰۰۰ جورج بوش تنها ۱۹ درصد از آراء جوامع يهودي را به خود اختصاص داد در حالي كه سهم ال گور در آن انتخابات ۸۰ درصد بوده است.
در همين حال اعلام شد براساس يك نظرسنجي، اكثر مردم اسرائيل جورج بوش رئيس جمهور فعلي آمريكا را به جان كري رقيب دموكرات وي در انتخابات رياست جمهوري آمريكا در ماه نوامبر ترجيح مي دهند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، بر اساس اين نظرسنجي كه به سفارش دانشگاه تل آويو و از ۵۷۷ اسرائيلي به عمل آمد، ۴۹ درصد اسرائيلي ها ترجيح مي دهند بوش رئيس جمهور آينده آمريكا شود، در حالي كه تنها ۱۸ درصد خواهان پيروزي كري در انتخابات رياست جمهوري آمريكا هستند.
طبق نتايج اين نظرسنجي ۷ درصد صهيونيست ها اعلام كردند كه به اعتقاد آنها هر دو نامزد انتخاباتي به يك اندازه براي اسرائيل مفيد هستند و ۲ درصد نيز بوش و كري را به يك اندازه براي اسرائيل مضر خواندند.
در اين نظرسنجي همچنين مشخص شد كه ۴۲ درصد از مردم اسرائيل معتقدند آريل شارون نخست وزير ژريم صهيونيستي بايستي از حمايت مستقيم بوش خودداري كند در حالي كه ۳۳ درصد اعلام كردند كه به اعتقاد آنها شارون بايد آشكارا از بوش حمايت كند.

تظاهرات موافقان و مخالفان هوگو چاوز در آستانه برگزاري همه پرسي
008853.jpg

طرفداران و مخالفان رئيس جمهور ونزوئلا، دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري ايلنا، تنها چند روز پيش از همه پرسي در باره ابقاء هوگوچاوز ، رئيس جمهور ونزوئلا ، در سمت خود، صدها نفر از مخالفان وي در خيابان هاي شهر كاراكاس، پايتخت ونزوئلا، دست به تظاهرات زدند. در مقابل، طرفداران چاوز نيز در مقابل كاخ رياست جمهوري تجمع كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وزارت امورخارجه آمريكا در واشنگتن، با بررسي همه پرسي فردا در ونزوئلا، نسبت به سفر اتباع خود به اين كشور هشدار داد.
واشنگتن طي بيانيه  اي از افزايش افكار ضد آمريكايي در ونزوئلا خبر داد.
همه پرسي امروز دومين تلاش احزاب مخالف دولت از فوريه سال ۲۰۰۳، براي خلع حزب چپگراي چاوز از قدرت است. از سوي ديگر رئيس  جمهور ونزوئلا پيش  بيني  كرد در صورت  پيروزي  مخالفان  دولت  در همه پرسي ، به  علت  ناتواني  آنان  در مديريت  كشور، نظام  سياسي  و اقتصادي  ونزوئلا از هم  خواهد پاشيد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از كاراكاس ، هوگو چاوز رئيس  جمهوري  ونزوئلا با اشاره  به  تحليل هاي  رسانه  هاي  اروپايي  و آمريكايي  گفت : تحليل ها در زمينه  تاريك  بودن  آينده  ونزوئلا در صورت  پيروزي  مخالفان  تحليلي واقع بينانه  است .
008859.jpg

چاوز گفت:  مخالفان  در طرح  دولت  آينده  خود از افزايش  توليد نفت  خام، اخراج  كارگران  صنايع  نفت  و جايگزين  كردن  آنان  با كارگران  طرفدار مخالفان ، اخراج  نظاميان  و كاهش  پرسنل  نظامي سخن  مي گويند و حتي  از قطع برنامه  هاي  فعلي  دولت  براي  تامين  پوشش  درماني  اقشار فقير و باسوادكردن  مردم  صحبت  مي كنند.
چاوز نتيجه  گيري  كرد بدون  شك  اكثر مردم  ونزوئلا اين  اقدامات  را نمي پذيرند و با اين  اقدامات  مبارزه  خواهند كرد.

عامل انفجارهاي اخير استانبول معرفي شد
شهرباني كل تركيه، ديروز اعلام كرد: عامل انفجارهاي اخير در استانبول سازمان «كنگره گه ل» (پ.ك.ك سابق) مي باشد.
به گزارش ايرنا از آنكارا «رمضان ار» سخنگوي شهرباني تركيه اين مطلب را در يك كنفرانس خبري در آنكارا عنوان كرد.
در دو انفجار همزمان كه بامداد روز سه شنبه گذشته در دو هتل در استانبول به وقوع پيوست، حداقل دو تن كشته و هفت تن ديگر مجروح شدند.
سخنگوي شهرباني تركيه گفت: تحقيقات صورت گرفته در مورد نوع بمبهاي منفجر شده نشان داده است كه انفجارها در هتل هاي «پارس» و «هاليدي» و يك تأسيسات گاز در منطقه «اسن لر» استانبول از سوي «پ.ك.ك» صورت گرفته است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |