شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۵ - Aug 14, 2004
در حاشيه المپيك آتن
اسماعيلي:اصلا ناراحت نيستم
008883.jpg

آرش  ميراسماعيلي ، قهرمان  جودو ايران  و جهان ، به  علت  خودداري  از رويارويي  با حريف  اسراييلي  در نخستين  دور رقابت هاي  جودو بازي هاي  المپيك آتن ، از اين  رقابت ها حذف  شد.
ميراسماعيلي  كه  دو بار مقام  قهرماني  جهان  در وزن  ۶۶ كيلوگرم  را كسب  كرده  است ، بايد نخستين  مسابقه  خود را در جريان  بازي هاي  المپيك  ۲۰۰۴، روز يكشنبه  ۲۵ مرداد ماه  برگزار مي كرد اما هنگامي كه  پس  از قرعه كشي  متوجه  شد بايد با حريفي  از رژيم  صهيونيستي  ديدار كند، از اين  كار امتناع  ورزيد و از دور مسابقات  حذف  شد.
ميراسماعيلي  گفت : با اين كه  ماه ها تمرين  كرده  و در آمادگي  خوبي  به سر مي بردم ، اما به  دليل  همدردي  با مردم  مظلوم  فلسطين ، از روبه روشدن  با حريف  اسرائيلي  خودداري  كردم  و از اين  نظر اصلا ناراحت  نيستم . آرش  ميراسماعيلي  جودوكار وزن  منهاي  ۶۶ كيلوگرم  كشورمان  در المپيك ۲۰۰۴ آتن  گفت : در حالي  كه  زمان  كوتاهي  تا شروع  مسابقات  باقي  است  اميدوارم  دعاي  خير مردم  بدرقه  راه  ما باشد.وي  درباره  انتخاب  خود به  عنوان  پرچمدار كاروان  ايران  گفت : كوچكتر از آن  هستم  كه  درميان  قهرمانان  و نامداران  قرار بگيرم  ولي  از اين  كه  اين  افتخار نصيب من  شده  خوشحالم  و اميدوارم  پيشكسوتان  جسارت  من  را ببخشند.
برنامه امروز ورزشكاران ايران
بيست و هشتمين دوره بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن از امروز شنبه آغاز مي شود. در نخستين روز اين بازي ها ۴ ورزشكار كشورمان به رقابت با حريفانشان خواهند پرداخت.مسعود حاجي آخوندزاده ملي پوش وزن ۶۰ كيلوگرم تيم ملي جودو ايران روز شنبه به روي تاتامي مي رود.در پيكارهاي دوچرخه سواري اين بازي ها عباس سعيدي تنها و امير زرگري در رشته استقامت جاده پيكارهاي خود را برگزار خواهند كرد.شاهين اخلاق پسند پينگ پنگ باز كشورمان نيز روز شنبه رقابت هاي خود را آغاز مي كند.كاروان ورزشي ايران با ۳۸ ورزشكار در اين بازي ها شركت كرده است.
وزنه برداران ايران حريفان خود را شناختند
008892.jpg

وزنه برداران تيم ملي كشورمان حريفان خود را شناختند. در۶۹ كيلوگرم سيد مهدي پانزوان با شماره ۹۳ و با مجموع ۳۴۰ كيلوگرم ركورد ورودي، به مصاف ۹ حريف ديگر خود خواهد رفت. وي در گروه A اين مسابقات با ميرزايف از آذربايجان، يونگ از كره جنوبي، نيكولاي از كروواسي و ژانگ از چين به رقابت خواهد پرداخت. همچنين در وزن ۷۷ كيلوگرم و در گروه A اين مسابقات، محمدحسين برخواه با شماره پيراهن ۱۳ و با ركورد ورودي ۳۷۰ كيلوگرم با يازده وزنه بردار برتر جهان در اين وزن به رقابت خواهد پرداخت. از جمله مهم ترين حريفان وي در اين مسابقات، پرپچنف از روسيه، صغير و آراباچي اوغلو از تركيه و فيليمونوف از قزاقستان هستند. در گروه A وزن ۹۴ كيلوگرم، شاهين نصيري نيا با شماره پيراهن ۱۴۶ و ركورد ورودي ۵/۴۰۲كيلوگرم به مصاف ۱۳ حريف ديگر خود خواهد رفت. وي در اين مسابقات با كولف از بلغارستان، كاخياشويلي از يونان و دوبروف از بلغارستان به رقابت خواهد پرداخت. در گروه B دسته ۹۴ كيلوگرم نيز اصغر ابراهيمي با شماره ۱۹۱ و ركورد ورودي ۳۷۰ كيلوگرم با دوازده وزنه بردار به رقابت مي پردازد. در وزن ۱۰۵ كيلوگرم، محسن بيرانوند با شماره پيراهن ۱۷۳ و ركورد ورودي ۴۲۰ كيلوگرم به مصاف ده حريف برتر خود در گروه A اين مسابقات خواهد رفت. مهم ترين حريفان وي در اين گروه اسد سعيد از قطر، دلگا از لهستان و براتان از مولداوي، خواهند بود. در وزن ۱۰۵+ كيلوگرم، حسين رضازاده قوي ترين مرد جهان با شماره پيراهن ۱۹۸ و مجموع ركورد ورودي ۴۷۰ كيلوگرم با ۹ وزنه بردار برتر جهان در گروه A به رقابت خواهد پرداخت.
در اين وزن روني ولر از آلمان، دانيليان از ارمنستان، چولاكف از بلغارستان، سالم جابر از قطر وشرباتيش از لتوني با يكديگر به رقابت خواهند پرداخت.
اخلاق پسند امروز به مصاف مونتيرو برزيلي مي رود
شاهين اخلاق پسند پينگ پنگ باز اعزامي كشورمان به بازيهاي المپيك ۲۰۰۴آتن  امروز شنبه  در اولين  ديدار خود در اين  مسابقات  به  مــــصاف  مونتيرو از برزيل  مي رود. اين  ديدار صبح  امروز برگزار مي شود و اخلاق  پسند در صورتي كه  برابر اين حريف  برزيلي  به  پيروزي  برسد، بايد روز دوشنبه  با لي  چينگ  از هنگ  كنگ  مسابقه  دهد.حريف  بعدي  اخلاق  پسند در صورت  برتري  مقابل  نماينده  هنگ  كنگ ، ورنر كلاكراز اتريش  خواهد بود. اخلاق  پسند تنها نماينده  پينگ پنگ ايران  در بازي هاي  المپيك  آتن  است .
افشارزاده: باور حذف پرچمدار ايران دشوار است
دبيركل  كميته  ملي  المپيك  پذيرش  حذف  آرش  مير اسماعيلي  از رقابـت هاي  جودو بيست  و هشتمين  دوره  بازي هاي  المپيك  آتن  را بسيار دشوار دانست .
بهرام  افشارزاده  كه  روز جمعه  با خبرنگار اعزامي  ايرنا گفت  وگو مي كـرد، افزود: ميراسماعيلي  پرچمدار كاروان  ورزشي  ايران  در بازي هاي  المپيك  آتن  است  و از اين كه  او در رقابت هاي  جودو اين  دوره  از بازي ها حضور ندارد بسيار متاسفم .
وي  تصريح  كرد كه  ميراسماعيلي  يكي  از جودوكاران  برتر ايران  و جهان  است  و بدون  شك  حضور او در اين  رقابت ها مي تـــوانست  مدالي  خوشرنگ  را نصيب  كاروان  ورزشي  ايران  نمايد. دبيركل  كميته  ملي المپيك  كشورمان  يادآورشد شايد برخورد با ورزشكــــاران  رژيم  صهيونيستي  اين  تصور را در اذهان  ايجاد نمايد كه  ورزشكاران  ما متـضرر شده اند، اما انديشيدن  به  اهداف  والا و دفاع  از حقوق  مردم  مظلوم  فلسطين  است كه  مي تواند تا حدود زيادي  تسكين دهنده  ورزشكاران  ما باشد.
حريفان جودوكاران ايران در بازي هاي المپيك مشخص شدند
مصطفي  حاجي  آخوند زاده  عضو تيم  ملي  جودو ايران  در وزن  ۶۰ كيلوگرم  به عنوان  نخستين  ورزشكار كشورمان  امروز در جريان  بازي هاي  المپيك  آتن  با حريف  كامروني  ديدار مي كند.
قرعه كشي  رقابت هاي  جودو بازي هاي  المپيك ، روز جمعه  انجام  شد و حريفان  جودوكاران  ايران  در دور نخست  به  اين  شرح  مشخص  شدند: ۶۰ كيلوگرم : آخوند زاده  با كامرون
 ۶۶كيلو گرم آرش  ميراسماعيلي  با رژيم  صهيونيستي  (وي  حاضر به  رويارويي  با اين  حريف  نشد و از دور رقابت ها كنار رفت )
۶۳ كيلوگرم : حامد ملك  محمدي  با اسلواكي
 ۸۱ كيلوگرم : رضا چاه  خندق  با اسپانيا۹۰ كيلوگرم : عباس  فلاح  با كانادا.
۱۰۰ كيلوگرم : منصور خسروي  نژاد با روسيه  بالاي ۱۰۰ كيلوگرم : سيد محمود ميران  با  هاييتي
برنامه مسابقات وزنه برداران ايران
۱- سيد مهدي  پانزوان  وزن  ۶۹ كيلوگرم  ۲۸ مرداد ساعت  ۲۰
۲ - محمد حسين  برخواه  وزن  ۷۷ كيلوگرم  ۲۹ مرداد ساعت  ۲۰
۳ - اصغر ابراهيمي وزن  ۹۴ كيلوگرم  ۲ شهريور ساعت  ۲۰
۴ - شاهين  نصيري  نيا وزن  ۹۴ كيلوگرم  ۲ شهريور ساعت  ۲۰
۵ - محسن  بيرانوند وزن  ۱۰۵ كيلوگرم  ۳ شهريور ساعت  ۲۰
۶ - حسين  رضازاده  وزن  به اضافه  ۱۰۵ كيلوگرم  ۴ شهريور ساعت  ۲۰

نتايج هفته اول ليگ دسته اول بسكتبال
مسابقات بسكتبال ليگ دسته اول باشگاههاي كشور در شهرهاي مختلف آغاز شد و طي آن ها در هفته اول نتايج زير به دست آمد:
تراكتورسازي تبريز ۶۴- آرمان گيلان ۶۵
تربيت بدني قم ۹۱- پيام زنجان ۹۲
دانشگاه شاهرود ۱۰۰- تربيت بدني كرمانشاه ۸۳
عمليات غيرصنعتي ماهشهر ۱۰۱- لرستان ۵۶
شهيد قندي يزد ۶۰- پاسارگاد شيراز ۶۳
پويا تهران ۶۸ - گل گهر سيرجان ۶۴

رئيس فدراسيون واليبال به آتن نرفت
008886.jpg
خبرنگار همشهري: تيم ملي واليبال ايران اگرچه در يك قدمي صعود از راهيابي به المپيك بازماند، اما قرار بود محمدرضا يزداني خرم رئيس فدراسيون واليبال به عنوان يكي از مسئولان كميته اجرايي المپيك كشورمان براي حضور در اين رويداد مهم و مذاكره با آكوستا رئيس فدراسيون بين المللي واليبال عازم آتن شود. در پيش بودن اردوهاي تيم هاي واليبال نوجوانان و جوانان كه دومي در آستانه حضور در بازيهاي قهرماني آسياست و همچنين تصميم گيري در مورد سقف تيم هاي شركت كننده در ليگ برتر موجب شد تا رئيس فدراسيون واليبال از سفر به آتن منصرف شود و ترجيح بدهد تا در تهران به حل و فصل امور واليبال بپردازد.
۱۴ بازيكن در آخرين مرحله اردوي جوانان
اردوي يازدهم تيم جوانان براي حضور در مسابقات قهرماني آسيا از امروز با حضور ۱۴ بازيكن آغاز مي شود. با انجام بازي هاي تداركاتي با تيم روسيه چهار بازيكن به اسامي عسگريان، رازقي، خداپرست و باقرزاده از جمع اردونشينان خارج شدند.
۱۴ بازيكن حاضر در اردوي يازدهم عبارتند از بهزاد به نژاد، سعيد معروف، عبدالرضا عليزاده، بهنام همت رفيع، مهدي رنجبر، عادل غلامي، سيد مهدي موسوي عراقي، جواد محمدي نژاد، محمد سليماني، محمد محمدكاظم، آرش صادقياني، منصور زادون، وحيد صادقي و حمزه زريني.

تقدير مديرعامل ايران خودرو از دادرس
خبرنگار همشهري: محمد مهدي دادرس در بازگشت تيم ملي فوتبال از چين و پس از ملاقات با دكتر منوچهر منطقي مديرعامل ايران خودرو رسما از سمت خود در باشگاه پيكان كناره گيري كرد.
در اين ديدار دكتر منطقي از تلاش دادرس طي مدت مديرعاملي او در باشگاه پيكان تقدير كرد و دادرس هم متقابلا از همكاري و مساعدت هاي مديرعامل ايران خودرو در زمينه توسعه و گسترش ورزش تشكر نمود.دادرس در همين رابطه به خبرنگار همشهري گفت: خوشحالم كه اين مسئوليت سنگين از دوش من برداشته شد و پس از سالها فعاليت فرصتي به دست آمد تا كمي استراحت كنم.وي افزود: درحال حاضر برنامه خاصي ندارم و اميدوارم كه باشگاه پيكان و همكارانم همچنان منشا خدمات فراوان در عرصه ورزش باشند.چندي پيش از سوي مديرعامل ايران خودرو ناصر شهسواري به عنوان مديرعامل جديد باشگاه پيكان معرفي شد.

آغاز المپيك بيست و هشتم
۴ ورزشكار ايراني امروز در ۳ رشته جودو دوچرخه سواري و تير اندازي به ميدان رقابتها مي روند
008922.jpg

آتن- نماينده اعزامي همشهري به بازيهاي المپيك : بيست و هشتمين دوره بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ از ساعت ۱۵/۲۲ شب گذشته در ورزشگاه ۷۴ هزار نفري المپيك آتن با حضور ژاك روك رئيس كميته بين المللي المپيك، مقامات سياسي كشورهاي مختلف و كشور ميزبان و مسئولان ورزشي ۲۰۲ كشور جهان رسما با انجام مراسم افتتاحيه اي بي نظير و متفاوت با همه دوره هاي گذشته آغاز شد.
خروج سه ميليون نفر يعني ۷۵ درصد مردم آتن باعث شد تا اين شهر كاملا به تسخير مأموران امنيتي، اعضاي كاروان هاي ورزشي، تماشاگران و گردشگران درآيد كه براي ديدن اين بازيها از قاره هاي مختلف راهي يونان شده اند.
يوناني ها با نزديك شدن جشن هاي مذهب ارتدكس با استفاده از تعطيلات پايان هفته و براساس يك سنت كهن شهرهاي بزرگ را به مقصد زادگاه هاي خود و مكانهاي مقدس ترك كرده اند كه اين موضوع كاملا قبل از مراسم افتتاحيه در شهر يونان مشهود بود.
با وجود به فروش رفتن تمام بليت هاي مراسم افتتاحيه المپيك، دولت يونان با اعلام روز جمعه (ديروز) به عنوان تعطيل ملي از مردم خواسته بود تا با حضور در مراسم آغاز المپيك بر اعتبار جهاني و ملي المپيك آتن بيفزايند.
حتي كارامانليس نخست وزير يونان از مردم در حال ترك شهر آتن خواست با شوق و ذوق فراوان در ورزشگاه ها حضور پيدا كنند، زيرا با برگزاري شكوهمند آئين گشايش ،پيام صلح، برادري، برابري، تمدن، فرهنگ و زندگي مسالمت آميز جهاني به تمامي جهان ابلاغ خواهد شد.
008871.jpg

با همه اين اوصاف فرودگاه «الفتروس ونيزلوس» كه چون نگيني در حلقه محاصره ماموران امنيتي قرار دارد تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز بازيهاي المپيك هر دو دقيقه ميزبان يك هواپيما بود كه سرنشينان آن را با توجه به ورود زودتر ورزشكاران، مقامهاي بين المللي، شخصيت هاي سياسي و ورزشي، سران كشورهاي مختلف، تماشاگران و گردشگران تشكيل مي دادند.
مشكل جودوكاران ايران
همه ايراني هاي حاضر در المپيك آتن از حذف ميراسماعيلي ناراحتند، آخر او يكي از مدعيان بزرگ وزن خود به شمار مي رفت. البته اين مشكل در جودو به شكل پررنگ تري نسبت به ديگر رشته ها به چشم مي خورد و ورزشكاران رژيم اشغالگر حضور فعال تري در اين ورزش دارند. اكثر آنها نيز از مهاجرين روس به شمار مي روند كه در چند سال اخير به اين كشور كوچ كرده اند.
در وزن منهاي ۶۰ كيلومتر كه ۳۲ شركت كننده از جمله يك نماينده از رژيم اشغالگر بنام «گاليك وتيل» با ۲۳ سال سن در آن حضور دارد، خدا كند كه آخوندزاده در مبارزات خود با او برخورد نكند. اميد جودوكاران ما با وجود حريفان رژيم اشغالگر كه در اكثر اوزان حضور دارند اين است كه آنها در همان مراحل اوليه از جدول حذف شوند. حميد ملك محمدي در وزن ۷۳ - كيلوگرم و مسعود خسروي نژاد در وزن ۱۰۰ - كيلوگرم هم با مشكل آخوندزاده و ميراسماعيلي مواجهند.حريفان ميراسماعيلي «ارن سي بيا» از كوبا، وازك كاسويلي از يونان، «ماسوتو اوشي شيوا» از ژاپن پس از عدم رويارويي او با اهورا واكس از رژيم اشغالگر اميدوارند كه در غياب قهرمان دو دوره جهان به مدال طلايي وزن ۶۶- كيلوگرم دست پيدا كند.
در وزن ۷۳- كيلوگرم حميد ملك محمدي رقابت سختي با هي ونگ لي از كره جنوبي قهرمان مسابقات جهاني اوزاكا و كومير سكي از لهستان دارد. «يوتل راپوزوف» نماينده رژيم اشغالگر در اين وزن است.
در وزن ۸۱- كيلوگرم رضا چاه خندق حريفان سرسختي همانند اسرائيل گابريل آرتگا از كوبا نفر سوم مسابقات جهاني اوزاكا و كراويسكي از لهستان را پيش رو دارد.
008874.jpg

در وزن ۹۰- كيلوگرم كه عباس فلاح حاضر است، «سانا بي تائوف» از روسيه، هيروشي ايزومي از ژاپن و يك كوبايي به نام دسپاتگين از همه معروفترند.
روني ولر و جابر سالم رقيبان اصلي رضا زاده
در وزنه برداري المپيك همه نگاه ها به حسين رضازاده است. جالب آن كه ده نفر در دسته سنگين وزن از جمله روني ولر آلماني و جابر سالم از قطر و رضازاده در گروه A قرار دارند. در گروه B كه ۸ تن حاضرند، خليل اوف از ازبكستان و كراسنيلوف از اوكراين از همه شاخص ترند.
فرهودي، تنها شناگر ايراني در ميان مدعيان بزرگ
بابك فرهودي، نماينده شناي كشورمان در رشته  ۱۰۰ متر كرال سينه، در گروه دوم مسابقات مقدماتي المپيك آتن قرار گرفت.
فرهودي ساعت ۱۰ صبح روز ۱۷ آگوست بايد به مصاف حريفان خود برود. وي در يك گروه ۸ نفري قرار دارد.
ركورد ورودي براي حضور در بازي هاي المپيك ۷۶/۵۳ ثانيه است. اين در حالي است كه ركورد نفر اول استارت ليست شناي ۱۰۰ متر مردان در اختيار شناگري از استراليا با ركورد ۸۴/۴۷ ثانيه است.
حريفان ساعي و كرمي
در تكواندو و در وزن ۶۸- كيلوگرم كه ۱۶ شركت كننده در آن ثبت نام كرده اند، كارلومولستا از ايتاليا و ميونگ سونگ از كره جنوبي رقباي اصلي هادي ساعي به شمار مي روند. يوسف كرمي در وزن ۸۰- كيلوگرم با حريفان مطرحي چون آنخل ماتوس از كوبا، استيون لوپز از آمريكا و كريستف نگرل از فرانسه بايد مصاف دهد. همه رقباي كرمي مثل خودش صاحب عنوان و مقام از مسابقات جهاني و تورنمنت هاي مختلف هستند.
008895.jpg
نماينده اعزامي همشهري

حق پخش تلويزيوني
مركز اصلي استقرار نمايندگان رسانه هاي نوشتاري، با ۵۲ هزار متر مربع پذيراي ۵۵۰۰ خبرنگار مطبوعاتي از سراسر جهان است كه اين تعداد خبرنگار يك ركورد در همه دوران برگزاري بازيهاي المپيك محسوب مي شود.
مجموع حق پخش تلويزيوني بازيهاي المپيك آتن حدود يك ميليارد و پانصد ميليون دلار برآورد شده است.
المپيك ۱۹۶۰ رم نخستين المپيكي بود كه دريافت حق پخش بازيها به عنوان بزرگترين منبع درآمدي كميته بين المللي المپيك در آمد.
ترانه رسمي بازيها
يك  خواننده  هلندي  به  نام  «تايس  وروست»  مشهور به  تايستو ترانه  رسمـي بيست  و هشتمين  دوره  بازيهاي  تابستاني  المپيك  را در جشن  افتتاحيه  اين  بازي ها اجرا كرد.
تايستو در پايين  جايـگاه  ويژه افروخته شدن  مشعل  اصلي  المپيك  در ورزشگاه  المپيك  شهر آتن ، به  مدت  دو ساعت به  اجراي  ترانه هاي  اصيل  يوناني  با تركيبي  از موسيقي هاي  مدرن  و كلاسيك  پرداخت .
قيمت ها پنج برابر شد
همزمان با شروع بازي هاي المپيك قيمت ها در آتن و ديگر شهرهاي يونان ۵ برابر شد. هزينه هتل بسيار كمرشكن است، به عنوان مثال هتل محل اقامت مسئولان ورزش كشورهاي شركت كننده ۱۵ هزار يورو است.
هواي آتن گرم است
هواي آتن بسيار گرم است و همين امر مشكلات را براي ورزشكاران شركت كننده در اين دوره از بازيها به وجود آورده است.
از سوي شهردار منطقه ماروسي آتن جشني با حضور دست اندركاران تيم هاي مختلف ورزشي شركت كننده در اين بازي ها در آكروپوليس برگزار شد. شهردار منطقه ماروسي در اين مراسم ابراز اميدواري كرد شركت كنندگان در اين بازي ها با خاطري خوش اين شهر را ترك كنند.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |