شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۵ - Aug 14, 2004
در پي ۱۲ روز مقاومت در برابر نيروهاي آمريكايي
شهر نجف اشغال شد
در سراسر ايران نمازگزاران جمعه تهاجم آمريكا به نجف را محكوم كردند
008919.jpg

نمازگزاران جمعه در تهران و ديگر شهرهاي ايران پس  از برگزاري  نماز جمعه  اقدام  به  راهپيمايي  و انتشار قطعنامه هايي  برضد جنايات  آمريكا در نجف  اشرف  كردند.
بنابر گزارش  واحد مركزي  خبر در قطعنامه نمازگزاران تهراني آمده است:
امروز ملت  ايران  بار ديگر حمايت  خود از ملت  مظلوم  و مسلمان  عراق  كه  آماج  جنايات  و اشغالگري  متجاوزان  آمريكايي  و متحدان  آنها شده  است  را در يك  همايش  باشكوه، در تظاهرات  سراسري  به  نمايش  گذاشت . اشغالگران  متجاوز اين  بار نيز با هتك  حرمت  نجف  اشرف  و محاصره  حرم  ملكوتي  اميرالمومنين(ع)  به  كشتار مردم  بي گناه  و ناديده  گرفتن  حقوق  بشر ادامه  دادند.
تشديد جنايات  آمريكا و ساير اشغالگران  در عراق  و بمباران  خانه  و كاشانه  مردم  بي پناه  و مظلوم  و هتك  حرمت  به  نجف  اشرف  در حالي  صورت  گرفته  است  كه  مرجع  بزرگ  و تكيه گاه  معنوي  ملت  عراق، حضرت  آيت الله  العظمي  سيستاني  براي  درمان  و معالجه   خارج  از عراق  به سر مي برند و غربت مسلمانان  و ملت  عراق  در چنين  هنگامه اي  دوچندان  شده  است .
ما شركت كنندگان  در اين  تظاهرات  بار ديگر مراتب  همبستگي  و پشتيباني  خود را از ملت  مظلوم  عراق  و اعلان  نفرت  و انزجار از اشغالگران  و متجاوزان  به  سركردگي  آمريكاي جنايتكار را اعلام  و تأكيد مي كنيم :
۱ - ملت  ايران  سكوت  و بي تفاوتي  مجامع  جهاني  و بين المللي  در قبال  جنايات  آمريكا و ساير اشغالگران  در عراق  و شهر مقدس  نجف  را به  شدت  محكوم  و از دبيركل  سازمان  ملل  و سازمانها و مجامع  طرفدار حقوق  بشر، مصرانه  مي خواهد به  وظايف  خطير و تاريخي  خود عمل  كنند.
۲ - ما با محكوم  كردن  ادامه  اشغال  عراق  توسط بيگانگان ، خواهان  خروج  بي قيد و شرط و فوري  اشغالگران  و واگذاري  اداره  امور به  دست  ملت  عراق  هستيم  و در آستانه  تشكيل  مجمع  ملي  عراق  بار ديگر بر نظريه  هر عراقي يك  رأي تأكيد مي كنيم .
۳ - مسئوليت  حفظ جان  و امنيت  ربوده  شدن  چند تن  از شهروندان  از جمله  كنسول ، خبرنگار خبرگزاري  جمهوري  اسلامي  و تعدادي  از بازماندگان  ايراني  را متوجه  دولت  موقت  عراق  و اشغالگران  آمريكايي  مي دانيم  و از دستگاه هاي  مسئول  به ويژه  وزارت  امور خارجه  خواهان  تلاش  ويژه  براي  آزادي  گروگان هاي  ايران  هستيم .
۴ - ما اعلام  مي كنيم  در سايه  اشغالگري ، جنايت  و مداخلات  آمريكا در جهان  كه  نمونه هاي  بارز آن در زندان  ابوغريب ، كشتار ملت  بي گناه  افغانستان  و عراق ، هتك  حرمت  عتبات  عاليات ، اشغال  كشور مستقل  و دخالت  در امور داخلي  آن و نيز تهديد صلح  و امنيت  جهاني، نفرت  از آمريكا جهاني  شده  و با اقتدا به  امام   راحل(ره) و عظيم الشأن  و رهبر فرزانه  انقلاب  اسلامي همچنان  آمريكا  را ام الفساد مي دانيم .
۵ - ما جهان  اسلام، به ويژه  سازمان  كنفرانس  اسلامي  را به  ايفاي   رسالت  تاريخي  خود فرا مي خوانيم  و مصرانه  مي خواهيم  كه  با برپايي  اجلاس  فوق العاده  راهكارهاي  عملي  در جهت  دفاع  از كيان  اسلام ، خروج  اشغالگران  و دفاع  از ملت  مظلوم  عراق  را ارائه  كنند.
۶ - ما به  جهانيان  اعلام  مي كنيم  هتك  حرمت  عتبات  عاليات ، كشتار ملت مظلوم  و بي پناه  و گستاخي  هاي  آمريكا و ساير اشغالگران  با پاسخ  قاطع  ملت  عراق  و جهان  اسلام  روبرو خواهد شد. همانگونه  كه  تهديدهاي  واهي  آمريكا و رژيم  اشغالگر قدس  بر ضد ساير كشورها از جمله  ايران  با واكنش  سريع  و قاطع  مواجه  شد در صورت  ارتكاب  كوچكترين  خطايي ، كاخ  شيشه اي  و منافع  آمريكا و اسرائيل  در سراسر جهان  ناامن  خواهد بود.
۷ - ما بار ديگر بيعت  ناگسستني  خود را با  ولي   امر مسلمين  و رهبر بزرگوار انقلاب  اسلامي  حضرت  آيت الله  العظمي  خامنه اي  مدظله العالي  تجديد و آمادگي  خود را براي  پاسداري  از مرزهاي  عقيدتي  اسلام  و دفاع  از تماميت  ارضي  ايران  عزيز دربرابر هرگونه  تهديد بيگانگان  اعلام  مي كنيم .
در حالي كه يك معاون و يك سخنگوي مقتدي صدر بامداد ديروز خبر مجروح شدن وي را تائيدكرده اند، وزير كشور عراق خبر زخمي شدن مقتدي صدر را تكذيب كرد.
008934.jpg

به گزارش خبرگزاري فارس، فلاح النقيب وزير كشور عراق در گفت وگو با الجزيره زخمي شدن مقتدي صدر را تكذيب كرد و گفت: مقتدي صدر در حال گفتگو با دولت موقت عراق براي توقف درگيريها در نجف است. يك معاون و يك سخنگوي مقتدي صدر بامداد ديروز خبر مجروح شدن وي از ناحيه سينه و دو پا را تائيد كرده بودند.
وزير كشور عراق به اين مسئله كه از سوي دولت موقت عراق چه كسي با مقتدي صدر گفت وگو خواهد كرد، اشاره اي نكرد.
اين در حالي است كه موفق الربيعي مشاور امنيت ملي دولت موقت عراق كه روز پنجشنبه به نجف رفت، گفت: تلاش كرده است تا با صدر ديدار و گفت وگو كند ولي موفق به انجام اين كار نشده است. فلاح النقيب همچنين مدعي شد كه آرامش به شهر مقدس نجف بازگشته است.
در همين حال بي بي سي درباره آخرين تحولات نجف گزارش داد: نيروهاي آمريكايي و عراقي كنترل بخش اعظم مناطق مركزي نجف را در پي يك روز زد و خوردهاي سنگين با هدف سركوب شورش يك هفته اي شبه نظاميان شيعه وفادار به روحاني تندرو، مقتدي صدر، در دست گرفته اند.
در حالي كه تقريبا چهار هزار نيروي زميني با حمايت تانك و هليكوپتر مواضع شورشيان در گورستان وسيع نجف در مجاورت آرامگاه امام علي را زير آتش گرفتند، توده غليظ و سياه دود براي ساعاتي در آسمان شهر معلق بود.
شبه نظاميان با نارنجك انداز و خمپاره انداز به اين حملات پاسخ دادند و با فرارسيدن ساعات شب گفته مي شود هنوز كنترل آن ناحيه را در دست دارند.
همزمان دولت عراق اعلام كرده است كه كنفرانس ملي براي انتخاب يك شوراي صد نفره ملي كه تاكنون چند بار به تاخير افتاده است روز يكشنبه برگزار خواهد شد.
حمله به منزل صدر
از سوي ديگر گزارش ها از نجف حاكي است كه نيروهاي آمريكايي از هوا و زمين منزل مقتدي صدر روحاني تندرو شيعه در نجف را مورد حمله قرار داده اند. شبه نظاميان طرفدار مقتدي صدر از يك هفته پيش در شهر نجف شورش كرده اند.
قبلا مقام هاي دولت موقت عراق گفته بودند حمله نهايي به مقتدي صدر و نيروهاي طرفدار او توسط نيروهاي عراقي انجام خواهد شد. گزارشي درباره اينكه آيا در هنگام حمله به خانه مقتدي صدر كسي در اين مكان بوده يا خير منتشر نشده است.
بازداشت ۱۲۰۰ نفر در نجف
008931.jpg

حازم شعلان، وزير دفاع دولت موقت عراق روز پنجشنبه ۱۲ اوت در يك مصاحبه خبري در بغداد گفت كه طي عمليات نيروهاي نظامي و پليس عراقي در نجف كه با حمايت ارتش آمريكا اجرا شده، ۱۲۰۰ نفر كه به گفته وي بسياري از آنها خارجي هستند بازداشت شده اند. وي گفت مقدار زيادي اسلحه نيز طي عمليات جاري كه در قبرستاني در نزديكي حرم امام علي در جريان است، ضبط شده است. آقاي شعلان گفت كه عمليات مذكور تا زمان بيرون راندن تمامي نيروهاي پيكارجو از شهر نجف ادامه خواهد داشت.
مقام هاي عراقي تاكيد كرده اند كه عمليات نهايي عليه مقتدي صدر و طرفداران او توسط نيروهاي عراقي صورت خواهد گرفت.
در عين حال وزير كشور عراق نيز در اشاره اي به فعاليت گروه هاي پيكارجو در نقاط مختلف عراق گفت:وقايعي كه در عراق اتفاق مي افتد، جنگي است كه هدف آن ويران كردن اين كشور است.
وي شبه نظاميان طرفدار مقتدي صدر را متهم به پناه گرفتن در حرم حضرت علي و تيراندازي از داخل حرم كرد.
اياد علاوي، نخست وزير عراق كه تاكيد كرده است آرامگاه امام علي هدف قرار نخواهد گرفت از شبه نظاميان خواست سلاح هايشان را زمين بگذارند و به گفته او به دامان جامعه بازگردند. وي همچنين اعلام كرد كه همايش ملي براي گزينش «شوراي ملي» عراق كه تاكنون تاخير زيادي در برگزاري آن شده، روز يكشنبه برپا خواهد شد. اگرچه برخي پيش بيني ها حاكي از احتمال تاخير دوباره در برپايي همايش مذكور است.
تظاهرات درپنج شهر عراق
در ادامه محكوميت جنايات آمريكا در عراق و به ويژه در شهر نجف،  ديروز پنج شهر عراق شاهد تظاهرات گسترده مردم بود.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويتر، تظاهركنندگان كناره گيري اياد علاوي، نخست وزير عراق را از قدرت خواستار شدند.
در يكي از بزرگترين نمونه هاي تظاهرات در عراق، مردم خشمگين شهر ديوانيه به طرف يكي از دفاتر دولتي اين شهر رفته و شروع به پرتاب سنگ كردند. تظاهرات گسترده اي نيز در شهرهاي بغداد و بصره برگزار شد.
مجلس اعلا آماده ميانجيگري است
عبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق پيشنهاد كرد تا ميان مقتدي صدر و دولت موقت عراق براي توقف جنگ،  ميانجيگري كند. صدر قبلا گفته بود كه درهاي گفتگو بسته نيست.
العربيه به نقل از يك اطلاعيه مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق گزارش كرد كه اين مجلس گفتگوهاي خود را براي برقراري آتش بس آغاز كرده است.
درگيريهاي شديد
008925.jpg

در گوشه و كنار عراق
درگيريهاي  سنگين  در گوشه  و كنار عراق  ادامه  دارد و در اين  ميان  غيرنظاميان  بيشترين  تلفات  را متحمل  مي شوند.
منابع  خبري  ايرنا از بغداد گزارش  مي كنند كه  در شهرك  صدر در جنوب  اين شهر درگيري  سنگين  ادامه  دارد و نيروهاي  ارتش  آمريكا با محاصره  شهر و اعلان  مقررات  منع  آمد و شد، اجازه  هيچ  گونه  ترددي  را نمي دهند. بر شمار تلفات  غير نظاميان  در شهر كوت  در جنوب  عراق  نيز كه  بامدادجمعه  هدف  حملات  هوايي  هواپيماهاي  جنگنده  آمريكايي  قرار گرفت ، هر لحظه افزوده  مي شود و طبق  آخرين  خبر در اين  حمله  ۷ غير نظامي عراقي  جان  خودرا از دست  دادند و ۳۴ نفر زخمي شدند. كوت  شهر كوچكي  با جمعيت  اندك  است .در اين  شهر در روز گذشته  ۸۴ غيرنظامي هدف  حملات  سنگين  ارتش  آمريكا قرار گرفتند و جان  باختند. از بصره  و موصل  نيز گزارش  مي رسد كه  در اين  دو شهر درگيريهايي  ميان نيروهاي  اشغالگر و عراقيها رخ  داده  است . از جزئيات  درگيري  در بصره  و موصل  اطلاعات  بيشتري  دريافت  نشده  است .
ساير تحولات
* دفتر آيت  الله سيستاني روز پنجشنبه در واكنش به تحولات اخير در اين كشور، اطلاعيه اي صادر كرد و از طرف وي خواستار پايان يافتن درگيريها در عراق شد.
در اين اطلاعيه آمده است: شهر نجف و تعدادي ديگر از شهرهاي عراق در شرايط غم انگيزي قرار گرفته اند، به گونه اي كه مكانهاي مقدس هتك حرمت شده، جانها از دست رفته، خونها ريخته و بناها تخريب شده اند.
*عمر موسي دبير كل اتحاديه عرب از طرفين درگير در نجف خواست تا به زد و خورد پايان دهند.
وي در اظهاراتي در شبكه تلويزيوني الجزيره در ظهر جمعه از دولت موقت عراق خواست تا تمامي سعي خود را براي توقف سريع جنگ در نجف به كار بندد.
* يك سخنگوي مقتدي صدر از افراد مسلحي كه صبح ديروز يك خبرنگار انگليسي را در بصره دومين شهر بزرگ عراق ربودند، خواست تا او را آزاد كنند.
* فرودگاه بغداد مقر نيروهاي آمريكايي ديروز با موشك هدف حمله قرار گرفت.
* دو مركز پليس در شهر سماوه در جنوب عراق صبح ديروز هدف حمله افراد مسلح قرار گرفت.
* يك سخنگوي ارتش آمريكا در عراق گفت: نيروهاي آمريكايي براي دستگيري مقتدي صدر تلاش نكردند.
* چندين انفجار مهيب ديروز در شهرك صدر در حومه بغداد به وقوع پيوست. شهرك صدر از پايگاههاي عمده مقتدي صدر است.
* شبكه تلويزيوني عرب زبان «العربيه» گفت كه شماري از افسران گارد ملي عراق و پليس اين كشور از مقتدي صدر كه افرادش درگير جنگ با نيروهاي آمريكايي هستند، حمايت كرده اند.
* «فلاح النقيب» وزير كشور عراق گفت: اگر مقتدي صدر حرم حضرت علي (ع) و حتي نجف را ترك كند،  دستگير نخواهد شد.
* االخفاجي مدير دفتر مقتدي صدر در بصره مي گويد: طي پيامي به پاپ رهبر كاتوليكهاي جهان، از وي خواسته ايم كه از نيروهاي مسيحي بخواهد از جنگ عليه مردم نجف و حمله به اماكن مقدس خودداري كنند.
* شانزده نفر از ۳۰ عضو شوراي استان نجف روز پنجشنبه در اعتراض به تهاجم نظاميان اشغالگر آمريكايي به شهر مقدس نجف اشرف، از سمت خود استعفا دادند.

با حكم مقام معظم رهبري
آيت الله هاشمي شاهرودي
در رياست قوه قضائيه ابقا شد
تهران - خبرگزاري  جمهوري اسلامي:  حضرت  آيت الله  خامنه اي  رهبر معظم  انقلاب  اسلامي طي  حكمي ، آيت الله  محمودهاشمي شاهرودي  را براي  يك  دوره  پنجساله  ديگر به  عنوان  رئيس  قوه  قضائيه منصوب  كردند .متن  حكم  مقام  معظم  رهبري  به  اين  شرح  است : آيت الله  آقاي  حاج  سيد محمود  هاشمي شاهرودي  دامت  تاييداته با پايان  گرفتن  يك  دوره  پنجساله  از مسئوليت  جنابعالي  در رأس قوه قضائيه  كه  در آن تلاش  متراكم  و خدمات  ارزشمندي  مشهود گرديد، به موجب   اصل ۱۵۷ قانون اساسي  اين  مسئوليت  را براي  يك  دوره  ديگر به  جنابعالي  محول مي كنم.بي گمان  براي  رسيدن  به  دادگستري  مطلوب  نظام  اسلامي كه  در آن عدل  وانصاف ، قاطعيت  و قانون ، دانش  و هوشمندي ، اصلاح  و تهذيب ، سنجيدگي  و سرعت ، درستكاري  و امانت ، همه  در هم  تنيده  و به  هم  آميخته  است ، هنوز مجاهدتي  برنامه ريزي  شده  و فشرده  لازم  است  و اينجانب  اميد و انتظار دارم  كه  باپيوستن  اين  دوره  به  مدت  مسئوليت  شما، راه  بيشتري  بدان  سو طي  شود. توصيه هاي  اينجانب  همان  است  كه  در حكم  پيشين  آمده  و بر آن تأكيد مي ورزم ، ثبات  تشكيلات ، زمانبندي  و اجرايي  كردن  برنامه  تدوين شده ، پرورش عناصر كارآمد و مؤمن ، سپردن  سررشته هاي  اساسي  به  افراد شايسته  و كاردان ، اهتمام  به  مبارزه  با فساد، بهره گيري  از نظر و مشورت  نخبگان  قضائي ، افزايش تعامل  با ديگر قوا اولويت هاي  قوه  قضائيه  در اين  دوره  است.
مديريت  عالم ، مجرب  و هوشمندي  چون  جنابعالي  كه  از چهره هاي  برجسته  كشور مي باشيد، تحقق  اين  خواسته ها را تضمين  خواهد كرد،ان شاء الله.
 توفيقات  شما را از خداوند متعال  مسئلت  مي كنم.
والسلام  عليكم  و رحمة الله
 سيد علي  خامنه اي
۲۲/۵/۸۳

روميانتسف: همكاري هسته اي روسيه و ايران صلح آميز است
الكساندر روميانتسف رئيس آژانس انرژي اتمي روسيه امروز در گفتگو با خبرگزاري ايتارتاس با تأكيد بر صلح آميزبودن همكاري هسته اي اين كشور با تهران گفت علي رغم تهديد اسرائيل اين همكاريها ادامه خواهد يافت.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از ايتار تاس، الكساندر روميانتسف رئيس آژانس انرژي اتمي روسيه به اين خبرگزاري اعلام كرد كه نيروگاه هسته اي بوشهر كاملا براي اهداف صلح آميز پايه ريزي شده است.
وي با اشاره به رد اتهامات آمريكا مبني بر اينكه برنامه هسته اي غير نظامي ايران تلاشي است براي پنهان كردن اهداف نظامي اين كشور گفت: امكان استفاده از اين نيروگاه براي اغراض نظامي وجود ندارد.
روميانتسف همچنين در مورد تهديد اسرائيل در مورد حمله به سايتهاي هسته اي ايران از جمله بوشهر گفت: علي رغم اين تهديدها مسكو مصمم است به همكاري هسته اي خود با ايران ادامه داده و همه
قرار دادهاي لازم را امضا كند.
روميانتسف اعلام كرد كه اواخر امسال از نيروگاه هسته اي بوشهر واقع در جنوب ايران بازديد خواهد كرد.
اين در حالي است كه سه روز پيش روزنامه ميدل ايست نيوز به نقل از مقامات روسي نوشته بود كه مسكو كار بر روي نيروگاه هسته اي بوشهر را سرعت بخشيده است و تاكنون بيش از ۹۰ درصد از اين نيروگاه ساخته شده است.
اين مقامات ضمن تاكيد بر تداوم همكاريهاي خود با ايران اظهار داشتند: مسكو كار را بر روي رآكتور هسته اي بوشهر سرعت بخشيده است.آنها گفتند ۱۵۰۰ نفرافراد شوروي سابق به ايران فرستاده شدند تا اين پروژه يك ميليارد دلاري را به انجام برسانند. با وجود فشارهاي آمريكا بر روسيه، مسكو اصرار دارد كه همكاري هسته اي اين كشور با تهران صلح آميز است و بايد ادامه يابد.
از سوي ديگر رييس كميته صنايع، ساختمان سازي و فن آوريهاي پيشرفته دوماي دولتي فدراسيون روسيه گفت: روسيه آمادگي دارد روابط دوجانبه با ايران را در تمامي جهات، بويژه علمي، فن آوري، اقتصاد و ايجاد كريدور استراتژيك شمال- جنوب و همچنين در زمينه فني- نظامي البته در چارچوب توافقات بين المللي، تقويت بخشد.

انتقاد آيت الله جنتي از سكوت كنفرانس اسلامي در برابر مسائل نجف
آيت الله  جنتي  در نماز جمعه  ديروز تهران گفت : اقدام هاي  اخير آمريكا در عراق  حركتي  است  كه  از نجف  آغاز شده  و به  جاهاي ديگر نيز مي رسد و هدف  آن حذف  مجموعه  مسلمانان  از صحنه  سياسي  عراق  است . وي  با تاكيد بر اين كه  مي خواهند مجموعه  اسلامي را از صحنه  خارج  كرده  و قدرت  عراق  را به  يك  عده  لائيك  بسپارند، اظهار داشت : اين  يك  سياست  از پيش تعيين  شده  در حال  اجراست .
به گزارش ايرنا، خطيب  نماز جمعه  تهران ، هجوم   نيروهاي  اشغالگر به  شهر مقدس  نجف  را مصيبت عظيم  دانست  و گفت : اشغالگران  هشت  روز است ، جنگي  تمام  عيار در نجف  به  راه انداخته  و مردم  مظلوم  عراق  را مي كشند.
آيت الله  جنتي  با تقدير از كساني  كه  در مقابل  حملات  نيروهاي  اشغالگر آمريكا مقاومت  مي كنند، گفت : عده اي  مسلمان  و آزاده  در محدوده اي  نزديك  به  حرم  مطهر اميرالمومنين (ع ) در مقابل  جنايتكاران  ايستاده اند.
آيت الله  جنتي  با انتقاد شديد از سكوت  سازمان  كنفرانس  اسلامي نسبت  به حوادث  اخير عراق ، گفت : اين  سازمان  به  چه  دردي  مي خورد؟ چرا كاري  انجام نمي دهد؟علماي  بلاد چرا اقدامي انجام  نمي دهند، مگر وضع  بدتر از اين  نيز خواهد شد؟
وي  با تاكيد بر اين كه  اگر آيت الله  سيستاني  در عراق  حاضر بود، كار به  اينجا نمي رسيد، گفت : اكنون  آمريكايي ها  از خلأ وجود ايشان استفاده  مي كنند.
خطيب  نماز جمعه  تهران  ابراز اميدواري  كرد، آيت  الله  سيستاني  هر چه سريع تر بهبود يافته  و به  عراق  بازگشته  و به  عنوان  پناهگاه  مردم  مظلوم عراق  در كنار آنان  باشد.

حداد عادل:
هتك حرمت نجف، مخالفت با كل اسلام است
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: آمريكايي ها قطعا در دراز مدت از اهانت به عتبات عاليات ضرر مي كنند.دكتر غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي كه در راهپيمايي ضد آمريكايي ديروز نمازگزاران جمعه تهران شركت كرده بود در جمع خبرنگاران با محكوم كردن هتك حرمت عتبات عاليات كه در عراق توسط اشغالگران انجام شده است، گفت: نجف اشرف حرم حضرت اميرالمومنين(ع) را در خود جاي داده است و نيز حوزه هاي علميه با قدمت زياد دارد، بنابراين اهانت به اين شهر نوعي مخالفت با كل جهان اسلام محسوب مي شود. وي تأكيد كرد: آمريكايي ها قطعا در دراز مدت از اهانت به عتبات عاليات به خصوص از اهانت به نجف اشرف ضرر مي كنند ولو اين كه در كوتاه مدت به موفقيت هايي برسند كه در همين هم ترديد وجود دارد.

دستور كار هفتگي مجلس شوراي اسلامي
برنامه چهارم توسعه و اصلاح موادي از قانون مجازات هفته آينده در مجلس شوراي اسلامي بررسي مي شود.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري ، مجلس در جلسات اين هفته خود به اصلاح ماده ۶۶۰ و الحاق يك تبصره به بند سه ماده ۶۱۵ قانون مجازات خواهد پرداخت.
همچنين بررسي لايحه اصلاح ماده (۵۳) قانون دفاتر اسناد رسمي و كانون سردفتران و دفترياران، لايحه ديوان عدالت اداري، طرح الحاق يك تبصره به ماده ۱۰۰ قانون شهرداري، طرح ساماندهي قبوض آب، برق، گاز، تلفن، لايحه الحاق دولت به پروتكل ۱۹۸ كنوانسيون بين المللي ايمني اشخاص در درياها در دستور كار اين هفته مجلس قرار دارد.
همچنين محسن كوهكن مخبر هيات رئيسه مجلس اعلام كرد مجلس هفته آينده در سه شيفت كاري برنامه چهارم توسعه را بررسي مي كند.
وي افزود: هيات رئيسه درباره مباحث فعاليتهاي صلح آميز هسته اي ايران و موانع افتتاح فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) به بحث و بررسي پرداخت، اما هيچ نتيجه اي غير از مواضع قبلي به دست نيامده است. وي در پايان اضافه كرد هنوز هيچ طرح استيضاحي به هيات رئيسه وصول نشده است. رئيس سازمان انرژي اتمي، فرماندهان ارتش و نيروي انتظامي نيز طبق برنامه داخلي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در جلسات اين هفته اين كميسيون حاضر خواهند شد.
كاظم جلالي ضمن اعلام اين خبر به ايسنا علت حضور فرمانده نيروي انتظامي را بحث و بررسي در زمينه ناهنجاري هاي اجتماعي اعلام كرد.

تجمع اعتراض آميز مقابل سفارت انگليس به خشونت كشيده شد
هزاران نمازگزار تهراني ديروز پس از پايان نماز جمعه به سوي سفارت انگليس راهپيمايي كردند.
به گزارش ايلنا از مقابل ساختمان سفارت، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر پليس ضد شورش در مقابل سفارت مستقر شده  بودند.
بر اساس اين گزارش، تجمع  كنندگان كه سعي داشتند از خيابان پشت سفارت، به اين مكان نزديك شوند با سر دادن شعارهايي مانند:«سفير انگلستان، اخراج بايد گردد» و «سفارت انگليس، اشغال بايد گردد» انزجار خود را از هتك حرمت حرم اميرالمؤمنين امام علي(ع) و حمله نظاميان اشغالگر به شهر  هاي مختلف عراق از جمله شهر مقدس  نجف اشرف ابراز كردند. جمعيت معترض همچنين به سوي سفارت انگليس، سنگ پرتاب كردند.
در جريان اين تجمع صدايي شبيه انفجار نيز شنيده شد. شاهدان عيني مي  گويند معترضان اقدام به پرتاب بمب دستي به سوي سفارت انگليس كرده  اند.
در پي اين اقدام، نيروي انتظامي با پرتاب گاز اشك  آور به مقابله با معترضان پرداختند. تجمع  كنندگان نيز در كوچه  هاي منتهي به خيابان فردوسي آتش روشن  كرده  اند. علت اين اقدام جلوگيري از تأثيرات گاز اشك  آور عنوان شده است.
خيابان فردوسي از يك چهار راه بالاتر توسط چند دستگاه اتوبوس بسته شده بود و مأموران نيروي انتظامي مستقر در محل، به جمعيت معترض، اجازه نزديك  شدن به سفارت را نمي  دادند. نيروي انتظامي و پليس ضد شورش با استقرار در خيابانهاي فرعي و حتي كوچه  هاي سفارت انگليس آمد و شد عابران پياده را تحت كنترل داشتند و اجازه نزديك  شدن به موتورسواران و عابران پياده از شعاع چند صد متري به سوي سفارت داده نمي  شد.عده  اي از تجمع كنندگان كه قصد نزديك  شدن به سفارت انگليس را داشتند و با ممانعت نيروهاي انتظامي حاضر در محل مواجه شدند به سوي سفارت گوجه  فرنگي پرتاب كردند.برخي از معترضان كه اقدام به تجمع در خيابانهاي اطراف سفارت كرده  اند در اعتراض به تهيه عكس و تصوير از اين تجمع اقدام به سنگ  پراكني به سوي عكاسان و تصويربرداران مظنون كردند.

نگاه
حزب الله لبنان، مدافع ايران
هادي صبا
در سال ۱۹۸۲، بيروت به عنوان دومين پايتخت عربي سقوط كرد و به اشغال نيروهاي اسرائيلي درآمد. بدين ترتيب دوران مقاومت نيروهاي فلسطيني عليه اسرائيل از خاك لبنان پايان يافت. ياسر عرفات در ميان محاصره نيروهاي اسرائيلي به همراه نيروهاي الفتح بيروت را ترك گفت تا راهي تونس شود. نيروهاي ارتش سوريه نيز پيش از اين از بيروت و اطراف آن عقب نشسته و در پشت كوه هاي بقاع مستقر شده بودند. جريان هاي چپ فلسطيني و عرب دچار يأس و سرخوردگي شده و عملا از صحنه خارج گرديده بودند. اسرائيل كه هيچ قدرتي را پيش رو نمي يافت و همگان را تهديد مي كرد، يكي از متحدان خود به نام بشير جميل فرمانده گروه فالانژ قوات اللبنانيه را به رياست جمهوري لبنان گمارد تا هرم قدرت در لبنان را به سيطره خويش درآورد. در اين شرايط گروهي از جوانان شيعه لبنان در بقاع گردهم آمدند تا حركتي نو براي آزادي كشورشان را آغاز كنند.
اين گروه كوچك با شعار امروز لبنان فردا فلسطين حركت خويش را آغاز كرد و در آن هنگام با تمسخر «اكثريت» مواجه شد كه با مبناقرار دادن واقعيت به آنان مي خنديدند و مي گفتند: كساني كه راهي براي ورود به پايتخت خود را ندارند از آزادي فلسطين آنهم در زماني نزديك - فردا - دم مي زنند. اين اكثريت همچون دولت هاي عربي بر اين باور بودند كه بايد واقعيت اسرائيل را پذيرفت و با دادن امتيازهاي قابل توجه، حداقل هاي ممكن را حفظ كرد.
اين گروه نوپاي مقاوم كه بعدها نام حزب الله را بر خود نهاد با سازماندهي نيروهاي شيعه در مناطق مختلف اعم از بقاع، بيروت و جنوب لبنان مقاومت عليه اشغالگران را آغاز كرد.
وجه تمايز اين مقاومت جديد، نسبت به مقاومت نيروهاي فلسطيني در دو نكته نهفته بود. اول آنكه گرايش اسلامي داشت و از اين روي شاخه نظامي خود را «مقاومت اسلامي» نام نهاد و ديگر آنكه مبارزه عليه اسرائيل را با محوريت دفاع از مردم و توجه به منافع آنان اداره مي كرد.همچنين از دل ملت غيور و متدين لبنان برخاسته و حفاظت از جان و مال آنان را مدنظر داشت. لذا مقاومت اسلامي با برخورداري از حمايت وسيع مردم آسيب ناپذير مي نمود. حزب الله لبنان هيچگاه در چنبره جاذبه هاي سياست داخلي گرفتار نيامد و از پذيرش سمت هاي رسمي دولتي اعم از وزارت و غيره پرهيز نمود، تا بي پيرايه به انجام رسالت خويش بپردازد. هرچند كه درجهت فراهم آوردن چتر حمايت سياسي براي مقاومت، در اولين انتخابات پارلماني پس از جنگ هاي داخلي - ۱۹۹۲ - شركت كرد و وزن سياسي قابل توجه و حمايت وسيع مردمي از خود را به رخ كشيد و يكي از بزرگترين فراكسيون هاي پارلمان لبنان را شكل داد.
مناسبات خوب حزب الله با تمام طرف هاي داخلي لبناني اعم از مسلمان و مسيحي، روابط استراتژيك آن با سوريه و ايران، تكيه بر عقل و تدبير، به كارگيري علم، منطق و سياست، همگي در خدمت رسالت اصلي آن يعني مبارزه عليه اسرائيل درآمد تا براي نخستين بار پيروزي در برابر اسرائيل متكي به قدرت غرب و آمريكا را عملي سازد.
آن گروه كوچك سال ۱۹۸۲ اينك به قوي ترين سازمان و جريان عربي - اسلامي تبديل شده كه الهام بخش مبارزات ملت فلسطين است. در جنوب لبنان پاسدار مرز لبنان است و نه تنها از لبنان دفاع مي كند، بلكه با خوف از توانايي هاي شگرف آن،اسرائيل فكر تجاوز به سوريه را نيز به خود راه نمي دهد. اگر اسرائيل در حمله به تأسيسات اتمي ايران ترديد دارد يقينا مهمترين عامل بازدارنده آن نيروي عظيم حزب الله لبنان است كه در يك اتحاد استراتژيك با ايران خود را موظف به دفاع از دژ مستحكم شيعيان و مسلمانان در اين مرز و بوم مي داند و توان به خطر انداختن همه جاي فلسطين اشغالي را دارد.
ديدار از لبنان و جنوب آن كشور، كه دراختيار حزب الله است اين مهم را به روشني نمايان مي سازد. در سفر اخير به لبنان بود كه از نزديك شاهد قوت، سربلندي و عزم راسخ حزب الله در دفاع از مسلمانان و اعراب بوديم؛ آنجا كه صهيونيست ها به ناچار تن به حضور اين نيروهاي مومن در كنار شهرك هاي هراسان خويش داده اند. سرباز اسرائيلي كه عناصر سرافراز حزب الله را در چند متري خود مي بيند، چنان در هراس است كه دولت خويش را بر آن داشته تا ملتمسانه خواستار حضور ارتش لبنان در شمال مرز گردد؛درست برعكس خواسته هميشگي اسرائيل از كشورهاي عربي در محدود كردن حضور نيروهاي مسلح آنان در نزديكي مرزهاي خود. چند روز پيش از سفر ما به لبنان، اسرائيل يكي از نيروهاي حزب الله را ترور كرد.
حزب الله در مقابل، بي پروا دوتن از سربازان اسرائيل در آن سوي مرز را شكار كرد تا قدرت خويش در حمايت از نيروهاي خود را نمايان سازد.
با درك اين قدرت بود كه اسرائيل درصدد كنترل اوضاع برآمد و از استمرار اين درگيري ها جلوگيري نمود. حزب الله ديگر چنان قدرتي يافته كه نيروهاي آن به ما دلگرمي مي دادند و مي گفتند مطمئن باشيد تا ما هستيم، اسرائيل براي حمله به تأسيسات شما بايد چندين بار فكر كند و درنهايت از بازي با آتش بپرهيزد.
* سه تن از اعضاي شوراي سردبيري همشهري در جريان سفر به لبنان گفت وگويي با سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان انجام داد ه اند كه در صفحات ۸ و ۹ امروز از نظرتان مي گذرد.

وزيران خارجه ايران و مصر ديدار مي كنند
منابع مطلع مصري گفتند: وزير امور خارجه مصر اين هفته با وزير امور خارجه ايران در حاشيه جلسه وزراي امور خارجه جنبش عدم تعهد ديدار خواهد كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر روزنامه الشرق الاوسط نوشت: اين منابع افزودند احمد ابوالغيظ با كمال خرازي در دوربان آفريقاي جنوبي ديدار و درباره راه هاي عادي سازي كامل روابط كشورش با ايران گفتگو خواهد كرد.اين منابع گفتند ابوالغيظ و خرازي جزئيات موانع اين امر را مورد بررسي قرار خواهند داد. اين منابع افزودند: ابوالغيظ و خرازي همچنين در حاشيه جلسات مجمع عمومي سازمان ملل با يكديگر ديدار و گفتگو خواهند داشت.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |