سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۸ - Aug 17, 2004
مردم نادان
امام علي (ع): دل هاي مردم نادان (و بي شناخت) را آزمندي ها برمي انگيزد، آرزوها به اسارت درمي آورد، و فريب ها به بند مي كشد.
(اصول كافي ۱/۲۳)
امروز با حافظ
كه عشق روي گل با ما چه ها كرد
سحر بلبل حكايت با صبا كرد
وز آن گلشن به خارم مبتلا كرد
از آن رنگ رخم خون در دل افتاد
نگارستان
009153.jpg
كارل اسپيتزوگ
«شاعر بينوا»- ۱۸۳۹ /رنگ روغن روي بوم- ۷/۴۴*۳/۳۶ سانتي متر موزه برلين
در اين نقاشي، انتقادات اسپيتزوگ از وضعيت روشنفكري زمان خويش نمايش داده مي شود.شاعر به عنوان فردي عجيب و غريب، غيرملموس و متفاوت با آنچه در دنياي واقعي وجود دارد، تصوير شده است. مرد شاعر در يك روز زيباي آفتابي در رختخواب خود مأوا گرفته و توده اي از كاغذهاي اشعارش در جلوي بخاري انباشته شده اند كه مواد خوبي براي سوخت بخاري به نظر مي رسند. چتر گشوده شده نيز محافظ خوبي است تا منظره داخل اتاق شاعر از سوراخ سقف ديده نشود.اگر تصاوير اسپيتزوگ با تصاوير رمانتيك مقايسه شوند، آشكار مي شود كه او چگونه از آنها دور شده و دنياي ديگري را مجسم ساخته است.مرد شاعر از يك سو به محدوديت هاي خويش آگاه است و به تعمقي ابدي فرورفته و از سويي ديگر به نظر مي رسد كه تمام حواس او مستقيماً متوجه شپشي است كه ميان دو انگشت اش قرار گرفته و او سعي دارد آن را له كند.اسپيتزوگ در اينجا مقداري ديد رمانتيك در عمق تصوير ايجاد كرده و ديد بيننده را از عمق، به آسمان نوراني و روشني سوق مي دهد كه كنار در ورودي اتاق شاعر، آن را ترسيم كرده است.

بهارستان
به روزگار جواني، بامدادان خوش بودم
شامگاهان مي گريستم
اكنون كه پيرتر شده ام
روزم را با ترديد آغاز مي كنم
اما پايان خوشي دارد.
فريدريش هولدرلين - ترجمه علي عبدالهي

برگي از تاريخ
يك روز مانده به براندازي ۲۸ مرداد
هفدهم اوت در طول تاريخ، علاوه بر رويدادهاي يك روز مانده به براندازي ۲۸ مرداد كه شرح آن در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۸۳۶ قانون اجباري بودن ثبت احوال شخصيه (تولد، ازدواج، طلاق و مرگ) در انگلستان به اجرا در آمد. درسال ۱۹۶۰ محاكمه «فرانسيس گاري پاورز» خلبان هواپيماي جاسوسي «يو ـ ۲» آمريكا كه از پايگاهي در پاكستان برخاسته بود تا از پايگاه هاي شوروي در آسياي ميانه عكسبرداري كند و بر فراز خاك شوروي هدف موشك قرار گرفته و سرنگون شده بود در مسكو آغاز شد. ۴۴ سال پس از آن حادثه، هنوز به اين سئوال پاسخ داده نشده است كه چرا اين پرواز در آستانه ديدار خروشچف و آيزنهاور، سران دوكشور، كه قرار بود به منظور تنش زدايي انجام شود صورت گرفته بود و آيا در آمريكا دست هاي كساني در كار بوده كه تشنج زدائي در روابط دو ابر قدرت رقيب را به زيان خود مي ديده اند. در سال ۱۹۸۸ ژنرال ضياءالحق ديكتاتور نظامي پاكستان پس از ۱۱ سال حكومت در يك سانحه هوايي، حادثه اي كه هنوز به درستي علت آن معلوم نيست كشته شد. در سال ۲۰۰۳ فيدل كاسترو رهبر كوبا در نطقي دولت آمريكا را امپراتوري روم عصر حاضر خواند.
اينك به عنوان برگ امروز: يك روز مانده به روز «براندازي»، خيابان هاي تهران پس از چند روز تظاهرات صدها هزار نفري نسبتاً خلوت بود. زيرا شب پيش از آن «لوي هندرسون» سفير آمريكا كه از خارج به تهران بازگشته بود به ديدار دكتر مصدق كه در منزل بود شتافته بود و به او متذكر شده بود: تظاهر كنندگان كه عمدتاً كمونيست هستند، اتباع آمريكا را آشكارا تهديد مي كنند و اگر تظاهرات ادامه يابد دولت آمريكا ايران را «منطقه ناامن» اعلام خواهد كرد و اتباع خود را از اينجا خارج خواهد ساخت. با اين كه دكتر مصدق متوجه طرح نقشه بر ضد خود بود از اين اخطار كه «ايران» كشوري ناامن و بي قانون (داراي دولتي غير مسلط) معرفي شود نگران شد، همان شب از مردم خواست كه از تظاهرات دست بردارند و به مأموران انتظامي هم دستور داد كه مانع ادامه تظاهرات شوند و اين همان وضعيتي بود كه طراحان نقشه براندازي آرزوي آن را داشتند. مؤلفاني كه بعداً در اين زمينه كتاب نوشته اند متذكر شده اند كه اگر تنها كارگران دو كارخانه در خيابان ها بودند، توطئه ۲۸ مرداد نمي توانست به اين آساني به نتيجه برسد. دكتر مصدق در صفحه ۱۸۲ خاطرات خود نوشته است كه هندرسون مانند «گريدي» سفير سابق آمريكا در تهران بي نظر نبود. به همين سبب «ايدن» وزير امور خارجه وقت انگلستان در كتابش از هندرسون سپاسگزاري كرده است، همان ايدني كه نوشته است جنبش مصدق نفوذ ما را در خاورميانه متزلزل كرده و ادامه حكومت او بر ايران، براي انگلستان بسيار ناگوار است.
به موازات فعاليت هاي خارجيان براي براندازي حكومت دكتر مصدق، تماس هايي هم با فرماندهان پادگان هاي استان ها براي لشكركشي احتمالي به تهران (در صورت شكست طرح كودتا) در جريان بود. ۱۷ اوت و يك روز مانده به كودتا، اردشير زاهدي در اصفهان از جانب پدرش با پاره اي افسران لشكر اين استان تماس گرفته و معاون لشكر به او وعده اعزام نيرو به تهران داده بود. در كرمانشاه نيز سرهنگ تيمور بختيار فرمانده تيپ، دعوت زاهدي براي لشكركشي به تهران را پذيرفته و به واحدهاي اين تيپ آماده باش داده بود. در اين ميان خبر رسيد كه شاه و ثريا از بغداد به رم رفته اند تا در آنجا منتظر نتيجه حوادث باشند.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
دارو، انتخاب دوم
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي خواسته است كه افراد حتي الامكان از مصرف داروهاي مسكن، خواب آور و ضد درد پرهيز كنند زيرا كه مصرف اين داروها در دراز مدت عوارض جانبي نامطلوب از جمله آسيب ديدگي اعضاي مهمي چون كبد دارد. وي گفته است كه بهتر است به جاي داروهاي شيميايي به بيماران دستور خواب، استراحت، برنامه غذايي و ورزش سبك داده شود. بسياري از بيماري ها با تنظيم ميزان آب مصرفي و خواب راحت قابل درمان هستند. دارو را هميشه بايد به عنوان انتخاب دوم در نظر گرفت.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
«در گوشه و كنار شهر»؛ يك برنامه كم نظير راديويي
در مرداد ۱۳۴۱ راديو ايران داراي يك برنامه روزانه به نام «درگوشه و كنار شهر» شد كه بدون وقفه به مدت سه سال ادامه داشت و طبق بررسي هاي ماهانه از شنوندگان راديو كه قاعدتاً بايد در بايگاني صدا و سيما محفوظ باشند، «صد در صد» شنوندگان از آن راضي بودند. اين برنامه موفق توسط دو روزنامه نگار وقت، پرويز ياحقي (آهنگساز نامدار ايران كه نام خانوادگي اش در شناسنامه «صديقي پارسي» است اما ترجيح داده به نام دايي هنرمندش «ياحقي» خطاب شود) و دكتر نوشيروان كيهاني زاده (كه در آن زمان، دبير اخبار بين الملل خبرگزاري پارس و خبرنگار حوادث شهري روزنامه اطلاعات بود) با تصويب طرح آن از سوي نصرت الله معينيان معاون نخست وزير وقت و مسئول انتشارات و راديو پا به عرصه وجود گذارد و هر روز در ساعت ۴ و نيم بعد از ظهر از راديو سراسري ايران كه در آن زمان مهمترين رسانه كشور و فراگيرتر از همه بود پخش مي شد. معينيان مي دانست اين برنامه ضعف هاي دولت را هم منعكس خواهد كرد، با وجود اين با پخش آن موافقت كرده بود. ياحقي و كيهاني زاده در ساعات فراغت، در كلانتري هاي پليس، پاسگاه هاي ژاندارمري، شعب هفتگانه دادسراي تهران، دادگاه ها، بيمارستان هاي سوانح (در آن زمان: سينا، رازي، امير اعلم (سوختگي)، لقمان الدوله ادهم (مسموميت ها) و امدادي حكيم الملك واقع در خيابان مولوي شرقي) و صحنه وقوع حوادث به جستجوي مطلب مي پرداختند و ياحقي با طرفين ماجرا مصاحبه مي كرد و هر مطلب با  اندرز و ذكر ضوابط و قوانين مربوط و اشاره به مراحل دادرسي پايان مي يافت و به همان صورت براي پخش آماده مي شد و هر برنامه ۳۰ دقيقه اي شامل سه تا چهار حادثه بود كه همان روز و يا شب پيش از آن اتفاق افتاده بودند. موفقيت اين برنامه عمدتاً نتيجه علاقه مردم به شخص ياحقي و شهرت اجتماعي او بود كه حاضر مي شدند مصاحبه كنند و از اشتباهات خود پرده بردارند. صداي ياحقي بسيار جذاب، لحن او گيرا و اندرزهايش صميمانه بود كه بردل مي نشست. اين برنامه عبرت آموز تنها به دليل افزايش اشتغال ياحقي در عالم موسيقي و به تدريج دست برداشتن او از كار روزنامه نگاري، و پرداختن كيهاني زاده به تدريس تاريخ پايان يافت. موضوع مهم در اينجاست كه اين برنامه نيم ساعته براي سازمان راديو ايران در ماه تنها يكهزار و نهصد تومان هزينه داشت. هم اكنون در آمريكا دو كانال تلويزيوني تحت عنوان «دادگاه» سرگرم به كار هستند كه برنامه هاي آنها استوديويي است، نه ضبط در صحنه. آنها به كساني كه حاضر شوند بروند و حرف هايي را كه در دهانشان مي گذارند مقابل دوربين و قاضي ساختگي (عامل ايفاي نقش) تكرار كنند دستمزد قابل ملاحظه مي پردازند.
۳۴ سال پس از فرود آرام سفينه شوروي بر سطح زهره
مسكو در برابر علامت سئوال
چند ماه است كه در روسيه گروهي قدرت را در دست خود قبضه كرده اند كه خبرگزاري هاي غرب به آنان عنوان ناسيوناليست، روسيه دوست و از اين قبيل داده اند. اين خبرگزاري ها عادت دارند كه بنا به دلايلي و عمدتاً با  اشارات از پشت پرده، چنين عناويني را براي استفاده هاي بعدي خلق كنند. «عمل» درستي عنوان را ثابت مي كند. برخي اصحاب نظر در اين دو روزه، سي و چهارمين سالروز فرود آرام «ونرا ـ ۷» بر سطح زهره را بهانه قرارداده و مقامات روسيه و ژورناليسم غرب را در برابر دو سئوال قرار داده اند: آن همه پيشرفت شوروي چه شد و چرا روزنامه نگاران غرب اخيراً بر گزارش زهره نورد آمريكا، سابقه كار يعني فرود آمدن ونرا ـ ۷ را اضافه نكرده بودند تا نسل جوان كه آن را به ياد ندارد روشن شود. «ونرا ـ ۷» سفينه شوروي كه به سوي زهره فرستاده شده بود ۱۷ اوت ۱۹۷۰ به آرامي بر سطح اين سياره فرود آمد. يعني سه دهه زودتر از نمونه آمريكايي.
در ۱۳ سال گذشته، اين سئوال و ابهام بسياري را كلافه كرده است كه اين همه پيشرفت هاي شوروي چه شد و چگونه همه چيز با فروپاشي اين اتحاديه در يك شب به فراموشي سپرده شد. مردم شوروي براي نيل به اين پيشرفت ها بهاي سنگيني پرداخت كرده بودند. اصحاب نظر گفته اند كه منتظر دريافت پاسخ از جانب مقامات تازه روسيه هستند كه روزنامه نگاران غرب به تبعيت از خبرگزاري هايشان آنان را «متمايل به ناسيوناليسم روس» مي نامند. بايد منتظر شد و ديد كه مقامات تازه روسيه پس از انتخابات آمريكا چه خواهند كرد زيرا پيش از دوم نوامبر، هر اقدام در نتيجه انتخابات آمريكا تاثير خواهد گذاشت.

جشنواره فيلم ۱۰۰ در كرج برگزار مي شود
روابط عمومي حوزه هنري كرج اعلام كرد: دومين جشنواره سراسري فيلم ۱۰۰ ثانيه اي به همت دفتر هنرهاي تصويري حوزه هنري كرج، ۲۴ تا ۲۶ آذرماه در اين شهر برگزار مي گردد.
به گزارش خبرگزاري «مهر» بهنام بهادري دبير اين جشنواره گفت: دستيابي به اهداف مورد نظر در جشنواره و استقبال بي نظير هنرمندان فيلم ساز سبب شد تا با استعانت از درگاه ايزد منان و در راستاي سياست هاي حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي و در جهت جذب و پرورش استعدادهاي درخشان هنري و با هدف پاسداشت كرامت و ارزش هاي والاي انساني و بسط و گسترش نگاه موجز در توليد آثار تصويري فراخوان دومين جشنواره سراسري فيلم ۱۰۰ تنظيم و به سراسر كشور ارسال گردد.
وي افزود: تشويق و ترغيب جوانان به توليد آثار كوتاه از ديگر اهدافي است كه در جشنواره نخست بدان دست يافتيم و در جشنواره دوم رشد و تعالي آن  را دنبال مي كنيم. بهنام بهادري بخشهاي اين جشنواره را مسابقه فيلم هاي ۱۰۰ ثانيه اي شامل فيلم هاي مستند، انيميشن و داستاني، بخش مواد مخدر و خارج از مسابقه شامل جنبي، گزيده آثار بين الملل و نمايش ويژه برشمرده و افزود: فيلم هايي كه توسط هيات انتخاب پذيرفته خواهند شد با موضوعات كرامت انساني و ارزش هاي ديني، اعتياد و مواد مخدر، دفاع مقدس، فرهنگ بومي، انسان و تكنولوژي، دنياي كودكان و خلاقيت و نوآوري خواهد بود.
وي گفت: مهلت ارسال آثار به دبيرخانه جشنواره ۳۰ مهرماه ۸۳ تعيين گرديده و آراء هيات انتخاب تا پايان آبان ماه به اطلاع شركت كنندگان خواهد رسيد.
وي برگزاري سمينار تخصصي با حضور كارشناسان و اساتيد را با موضوع تبيين جايگاه فيلم هاي كوتاه در حاشيه جشنواره از ويژگي هاي اين جشنواره برشمرد.

مدير مركز موسيقي در گفت وگو با خبرنگاران:
موسيقي پاپ كنوني صداي نسل امروز نيست
موسيقي پاپ كه اين روزها عرضه مي شود، صداي نسل امروز نيست و در آن از نيازها و آمال و آرمانهاي نسل امروز سخني به ميان نيامده است.
دكتر محمد حسين همافر، رئيس مركز موسيقي در نشست با خبرنگاران كه روز گذشته در تالار وحدت برگزار شد، ضمن بيان اين مطلب گفت: اتفاقاتي كه در يك دهه گذشته در موسيقي پاپ رخ داده، بيش از آنكه بر آمده از نيازهاي مردم و هويت ۷۰ ميليون نفر باشد، نتيجه تقليدي از توليدات ۳۰ سال قبل است.به گزارش خبرنگار همشهري در اين نشست كه با حضور مدير تهيه و توليد، مدير استانها و مدير نظارت و ارزشيابي و مدير روابط عمومي مركز موسيقي همراه بود، همافر به نبود موسيقي پاپي كه خصوصيات ويژه موسيقي ايراني در آن مستتر باشد، اشاره كرد و گفت: ما فقر تفكر و رويكرد پس افتاده و ساده انگارانه به مسائل و موضوعات اجتماعي فرهنگي را در موسيقي پاپ مي بينيم و براي اينكه اين موسيقي و نوازندگان و شاعران و خوانندگان آن مسيري اصلاحي را طي كنند، نيازمند شرايط و بسترسازيهاي آموزشي فرهنگي طولاني مدتي هستيم.لطفي مدير نظارت و ارزشيابي نيز ضعف شعر، ملودي، نوازندگي ناشيانه، خارج خواني و تقليد از آثار ديگران را از ويژگي هاي آثار ارسالي پاپ براي دريافت مجوز ذكر كرد.گزارش همشهري حاكيست كه همافر تشكيل دفتر تجميع نتها به سرپرستي دكتر شاهين فرهت، شكل دهي كارگاه هاي فوق تخصصي آموزشي به مديريت داريوش پيرنياكان و برگزاري كلاسهاي آموزشي از سوي استاد شير محمد اسپندار را از جمله فعاليتهاي آتي مركز موسيقي ذكر كرد و گفت: اركستر ملي برنامه دارد كه در شهرهاي آذربايجان، كردستان، بلوچستان و ديگر شهرهاي مرزي و البته با حمايت برخي اسپانسرها برنامه اجرا كند.

موفقيت كاريكاتوريست ايراني در لهستان
جمال رحمتي - كاريكاتوريست ايراني - برنده جايزه ويژه كاريكاتور لهستان - zamek شد.
به گزارش ايسنا اين كاريكاتوريست  ايراني در مسابقه كاريكاتور لهستان كه با موضوع قلعه برگزار شده است، برنده جايزه ويژه شده و قرار است يازدهم سپتامبر، ۲۱ شهريور ماه براي دريافت جايزه خود به اين كشور سفر كند.

نمايشنامه خواني و نقد نمايش در تالار هنر
نمايش «ابري و ابرك» پنجمين نمايش از دوره اول نمايشنامه خواني كودك و نوجوان تالار هنر ساعت ۱۷ روز شنبه خوانده مي شود.
(در داستان اين نمايش) ازدواج دختر و پسري جوان منوط به بارش باران است اما باد به علت بي توجهي مردم ده قهر كرده است و ابرها را به زمين هاي خشك نمي آورد و...
اين نمايشنامه كه به گروه سني كودك و نوجوان اختصاص دارد نوشته الهه سليمي است و كارگرداني آن را بابك صفي خاني برعهده دارد.
جلسه نقد و بررسي نمايش «چشم، چشم، دو ابرو» نيز كه به آموزش غيرمستقيم حواس پنج گانه براي كودكان اختصاص دارد، ساعت ۳۰/۱۸ فردا در تالار هنر برگزار مي شود. تالار هنر در خيابان ورزنده، جنب ورزشگاه شيرودي واقع است.

سخنراني پروفسور ماير درباره استحكام بخشي بناهاي تاريخي
سمينار استحكام بخشي بناهاي تاريخي با حضور پروفسور اورس ماير
- استاد دانشگاه زوريخ و سرپرست مؤسسه فدرال سوئيس - چهارشنبه
۲۸ مردادماه ساعت ۱۸ در خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود.
ماير ابداع كننده كاربرد روشي در مقاوم سازي سازه هاست كه قرار است در سمينار يادشده درباره آخرين دستاوردهاي علمي مقاوم سازي ساختمان هاي قديمي در مقابل زلزله با استفاده از اين روش سخنراني كند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
نامعادله زميني
توي دنيايي به اسم زمين، شهرها كوچك بودند خونه ها يك طبقه، پستچي ها بدون عجله، نامه ها را به صاحب شون مي رسوندن، ماشينها مستطيل شكل بودند با شتاب كم، راديوها با صداي بم، تلويزيونها با تصويرهاي پرپيچ و خم، حالا شهرها بزرگ شدند پر از آسمون خراش، پست هم الكتروني شد با سرعت برق، ماشينها گرد شدند با شتاب بي نظير، صداي راديوها ديگر خش نداره، تصوير تلويزيونها صاف و شفافه، با اين همه، نسبت به گذشته هميشه جا كم داريم، اغلب از حال هم بي خبريم، هميشه مي گيم وقت نداريم، هر چيزي را نمي شنويم، تازه! خيلي وقتها نگاه مي كنيم اما نمي بينيم!!
آرين دخت  فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
تقدير از زندانيان
ويرجينيا: روز گذشته ۴ زنداني در آمريكا، دو مامور زندان را به گروگان گرفتند تا شايد با اين حربه بتوانند از زندان بگريزند.
اما جالب اينكه زندانياني كه در سلول مجاور محل گروگان گيري قرار داشتند وارد عمل شده و دو گروگان را آزاد كردند.
قرار است براي زندانياني كه به مبارزه با گروگان گيران پرداختند، جايزه اي در نظر گرفته شود.
شرط بندي روي حشرات
هنگ كنگ: پليس هنگ كنگ ۱۱۵ مرد را به جرم شرط بندي روي مبارزه حشرات دستگير كرد. اين افراد بيش از هزار دلار روي رقابت حشرات با يكديگر شرط بندي كرده بودند. حداكثر مجازات شرط بندي در هنگ كنگ، ۱۲۸۰ دلار جريمه و سه ماه حبس است.
تولد چهار قلوها در سالگرد تولد مادر
فيلادلفيا: ديروز يك خانم در آمريكا در سي و چهارمين سالگرد تولدش، چهارقلو به دنيا آورد. چهار نوزاد اين خانم (دو پسر و دو دختر) هر يك بين يك تا ۵/۱ كيلوگرم وزن دارند.اما نكته جالب اينكه مادر چهارقلوها سي و چهار سال پيش در چنين روزي به طور همزمان با برادرش به دنيا آمد. در حقيقت او نيز با برادرش دوقلو است. احتمال وقوع چنين پديده اي يك در ميليون است.
قطع دست در رستوران
هنگ كنگ: ديروز اتفاقي عجيبي در يكي از رستوران هاي هنگ كنگ رخ داد. هنگامي كه يك مرد ۳۹ ساله مشغول نوشيدن چاي بود ناگهان دو فرد ناشناس كه از ماسك جراحي استفاده كرده بودند وارد رستوران شدند و با يك چاقوي بزرگ دست راست او را از بدن جدا كردند.اما نكته جالب اينكه، مشتري ضرب ديده كنترل خود را از دست نداد و به آرامي از كاركنان رستوران خواست تا براي جلوگيري از خونريزي اندام قطع شده، مقدار زيادي يخ در اختيارش قرار دهند.
به هر حال شب گذشته پزشكان دوباره دست مرد را به بدنش پيوند زدند.
اسكناس در زباله
كلمبوس: يك كارگر در آمريكا ۴۶ هزار دلار پول نقد در انبار زباله كلمبوس پيدا كرد. اين مرد كه مشغول كار در انبار بود ناگهان با ۴۶ هزار دلار اسكناس نو مواجه شد و موضوع را به پليس اطلاع داد. پليس نيز پس از بررسي پرونده به اين نتيجه رسيد كه اين اسكناس ها دقيقا همان اسكناس هايي است كه در يك بانك مفقود شده بود.چند روز قبل رئيس يك شعبه بانك در كلمبوس به پليس گزارش داده بود كه ۴۶ هزار دلار پول نقد اين شعبه مفقود شده است. به هر حال مشخص شد كه اين پولها به همراه زباله هاي شعبه به انبار زباله شهر انتقال يافته بود.
انتقاد شديد مارادونا از بوش
كاراكاس: روز يكشنبه اين هفته رفراندوم در ونزوئلا برگزار شد تا اينكه مشخص شود آيا مردم اين كشور خواهان تداوم حكومت هوگو چاوز هستند يا خير.
در آستانه برگزاري اين رفراندوم، ديه گو مارادونا، اسطوره فوتبال آرژانتين براي چاوز نامه اي ارسال كرد كه در اين نامه به حمايت از او پرداخته بود. در بخشي از اين نامه آمده است: من مي خواهم از طريق اين نامه حمايت و احترام خود را نسبت به شما ابراز كنم. در حال حاضر دشمن واقعي ونزوئلا، جورج بوش است كه در حقيقت وي بزرگترين تهديد براي جهان به شمار مي آيد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و ۱۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۵۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۶ دقيقه

گل و گياه
سلميزيا
009150.jpg
نام علمي: Celmisia walkeri
خانواده: COMPOSITAE
گياه دائمي و هميشه سبز به بلندي ۲۰ سانتي متر و گستردگي دو متر است كه داراي برگهاي كشيده بيضوي تا سرنيزه اي با سطح رويي براق و سطح زيرين كركدار بوده و گلهاي سفيدرنگ آن در اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه و خاك مرطوب، غني از هوموس، كمي اسيدي با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در اوايل تابستان و كاشت بذر تازه امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |