سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۸ - Aug 17, 2004
در بازار
كند شدن كاهش شاخص ها
ديروز بورس تهران در شرايط بهتري قرار گرفت و روند كاهش شاخص ها كند شد. شاخص كل قيمت سهام به حدود ۱۳۱۱۳ واحد رسيد و نسبت به روز قبل ۱۶ واحد كاهش داشت.
شاخص تالار اصلي نيز با افت روبرو بود ولي نسبت به روز قبل از شتاب آن كاسته شد. شاخص تالار اصلي به ۱۳۳۹۲ واحد رسيد كه نسبت به روز قبل ۱۳ واحد كاهش داشت.
شاخص تالار فرعي نيز با ۲۸ واحد كاهش به ۱۰۴۶۲ واحد رسيد. ديروز اكثر شاخص هاي سهام منفي بود و تنها شاخص بازده نقدي صفر بود.
ديروز سهام حدود ۱۲۹ شركت دادوستد شد كه تغييرات قيمت سهام حدود ۴۳ شركت مثبت بود.

عرضه سبد سهام ، منتفي نشده است
دبير كل بورس اوراق بهادار با رد اخبار منتشر شده در مطبوعات اعلام كرد عرضه سبد سهام در بورس منتفي نشده است.
حسين عبده تبريزي به خبرگزاري فارس گفت: اين آيين نامه در شوراي بورس به تصويب رسيده و مقرر شده تا نامه اي از سوي رئيس اين شورا براي مقام قضايي ذيصلاح نوشته شود و به اين ترتيب در خصوص يك موردي كه محل شك است، استعلام شود.
وي اضافه كرد: من فكر مي كنم كه به زودي شاهد پاسخ مثبت دستگاه قضايي باشيم. دبير كل بورس اوراق بهادار اظهار داشت: تصميم اخير شوراي بورس در راستاي تقويت آيين نامه سبد سهام صورت گرفته است. وي افزود: خوشبختانه ضرورت اين آيين نامه به تأييد كليه دست اندركاران بازار سرمايه كشور رسيده است و آنچه محل نظر منتقدين قرار دارد، مباني قانوني مسئله است.
عبده تبريزي گفت: در خصوص اطمينان از مباني قانوني مذكور نيز مقرر شد تا اين مسئله به مراجع ذيصلاح قانوني ارجاع شود. وي افزود: در همين رابطه، شيباني رئيس شوراي بورس نامه اي را به مراجع يادشده ارسال كرد كه هم اكنون اين شورا در انتظار پاسخ آن نامه است.
دبير كل بورس اظهار داشت: اميدواريم كه ظرف روزهاي آينده پاسخ لازم در اين خصوص دريافت و آيين نامه سبد سهام اجرايي شود.

بازار ثانويه رهن در بورس تهران
براساس آخرين تصميمات كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي دولت بازار ثانويه رهن را در نخستين سال اجراي قانون برنامه چهارم توسعه در بورس تهران تشكيل خواهد داد.
به گزارش ايران بورس لايحه برنامه چهارم توسعه هم اكنون در صحن علني مجلس در حال رسيدگي و تصويب نهايي است. بخشي از ماده ۳۰ اين لايحه در كميسيون تلفيق اصلاح شده است، طبق اين اصلاحيه تشكيل بازار ثانويه رهن در بورس تهران يعني بازاري كه در آن سند رسمي قابل رهن مجدد باشد، برعهده دولت نهاده شده است. همچنين طبق اصلاحات صورت گرفته در ماده ۳۸ برنامه چهارم توسعه دولت موظف شده تا پايان سال اول برنامه چهارم در قلمرو اقتصادي كه انحصار طبيعي يا قانوني وجود دارد و همچنين در قلمروهايي كه انحصارات جديد ناشي از توسعه اقتصادي شبكه اي و فناوري اطلاعات و ارتباطات به وجود مي آيد لايحه تسهيل شرايط رقابتي و ضدانحصار را تقديم مجلس كند.

EPS كنتورسازي ايران اعلام شد
شركت  كنتورسازي ايران پيش بيني درآمد هر سهم خود را براي (امسال سال مالي منتهي به ۳۰/۱۲/۸۳) ۱۶۰۳ ريال اعلام كرد. اين مبلغ خالص و پس از كسر ماليات است.
اين شركت درآمد هر سهم خود را در سال مالي گذشته ۱۵۶۶ ريال اعلام كرده بود كه در رقم ۱۵۷۱ ريال تحقق يافت.

ترمزهاي خصوصي سازي
ميرعلي اشرف پوري حسيني- رييس سازمان خصوصي سازي و معاون وزير اقتصاد و دارايي به ايسنا گفت:
يكي از معضلات اصلي ما درخصوصي سازي كارگران مازاد هستند كه يكي از ترمزهاي اصلي در روند خصوصي سازي شده اند.
وي درباره وضعيت كارگران در روند بازخريد آنها در سراسر كشور اظهار داشت: هر سازماني قصد تعديل اقتصادي داشته باشد و در اين روند كارگر مازاد خود را با قيمت مناسبي بازخريد كند، بايد از آنها تشكر كرد. زماني ميزان بهره وري در روند تعديل بالا مي رود كه نيروي انساني آن بخش اصلاح ساختار شده باشد.
پوري حسيني همچنين در زمينه سهام ترجيحي كارگران اظهار كرد: در هر واگذاري براي كارگران آن قدر سهام قرار مي دهيم تا ميزان سهم مبادله شده به ۴۰۰ هزار تومان برسد.
وي افزود: قيمت گذاري كه روي سهم مي كنيم ميانگين قيمت روز سهام با ارزش دفتري آن است كه تقريباً نصف قيمت روز سهام مي شود. در هر واحدي كه خصوصي مي شود. سهام ترجيحي را براي كارگران قرار مي دهيم مشروط بر اينكه سهم هر كارگر از ۴۰۰ هزار تومان بالاتر نباشد و مجموع اين سهام هم از ۱۶ درصد كل سهام شركت بيشتر نشود. پوري حسيني واگذاري اين سهام را به كارگران جزو وظايف سازمان خصوصي سازي اعلام كرد و گفت: اين كار را همواره انجام داده ايم و در روند واگذاري ها مراعات كرده ايم.

مفاهيم و اصطلاحات بورس
شاخص ها

براي سرمايه گذاري در بورس بايد وضع بازار بررسي شود و ميزان سوددهي آن در دوره هاي گوناگون مورد ارزيابي قرار گيرد. براي اين بررسي در بازار سهام روش هاي مختلفي وجود دارد كه بررسي شاخص ها مهمترين روش است.
در بازار سهام شاخص هاي مختلفي وجود دارد كه به ترتيب اهميت، توضيح داده مي شود.
شاخص كل: عددي است كه بازدهي بازار را در يك دوره معامله نشان مي دهد و افزايش و كاهش آن ميزان بازدهي كل بازار را نشان مي دهد. روزانه شاخص هاي بورس در پايان معاملات اعلام مي شود كه شاخص كل اصلي ترين آنها است و هفتگي و ماهانه نيز قابل مقايسه است.
شاخص  مالي: روند بازدهي شركت هاي سرمايه گذاري را نشان مي دهد.
شاخص صنعتي: روند بازدهي شركت هاي غيرسرمايه گذاري را نشان مي دهد.
شاخص بازده نقدي: بازدهي سود خالص شركت ها را نشان مي دهد.
شاخص بازده نقدي و قيمت: بازدهي شركت ها از نظر سود خالص و قيمت سهام را نشان مي دهد.

رييس هيات مديره بورس فلزات تهران:
عرضه محصولات فلزي در بورس قيمت فلزات را واقعي تر مي كند
همزمان با اولين سالگرد افتتاح بورس فلزات، سيستم هاي جديد معاملاتي در بورس فلزات ارائه مي شود.
محمدحسين ديده ور- رئيس هيأت مديره بورس فلزات تهران ـ در گفت وگو با «ايسنا» به روان و منطقي شدن قيمت محصولات فلزي با عرضه آن در بورس فلزات، اشاره كرد و افزود:« كشف نرخ يكي از بهترين خدماتي بود كه بورس مي توانست بر روي فولاد و ساير فلزات داشته باشد. وي به تاثير عميق بورس فلزات و همچنين شفافيت و نهايي  شدن قيمت ها اشاره كرد و افزود: قيمت واقعي در تالار مشخص خواهد شد، عرضه كننده و تقاضا كننده هر دو در كنار هم بهترين راه حل براي كشف نرخ هستند و اين مسئله اي است كه در حال حاضر در تالار بورس فلزات دنبال مي شود.
ديده ور، در رابطه با بازتاب بورس فلزات در كشورهاي منطقه گفت:« بورس فلزات از زمان افتتاح و راه اندازي با مراجعان بسيار زيادي از افراد و كشورهاي اطراف، آسياي ميانه و اروپا همكاري داشته، اما هنوز بعضي مقررات و قوانين براي كشورهاي خارجي تدوين نشده است ولي استقبال اين افراد از بورس فلزات نويد عملكرد موفق بورس فلزات را خواهد داد.» او همچنين خاطرنشان كرد: بورس فلزات تهران با عملكرد خوب خود توانسته توجه بسياري از سفارتخانه ها، صاحبان صنايع فلزي، تجار و حتي مسوولان بانكي كشورهاي منطقه و حتي اروپايي را به خود جلب كند و بازديدهاي پي در پي آنها از بورس گواه روشني بر اين مدعا است.
رييس هيات مديره بورس فلزات در مورد ورود سرب به بورس فلزات گفت: مطالعات كارشناسي و فني لازم در اين خصوص نهايي شده و آماده ارائه به هيات پذيرش بورس براي تصميم گيري نهايي است و لذا پيش بيني مي شود امسال سرب نيز مانند روي به جمع محصولات قابل داد و ستد در بورس بپيوندد . وي در ادامه از نهايي شدن ورود كارگزاران جديد به بورس فلزات خبر داد و افزود: مصوبه ورود اين افراد از سوي شوراي بورس به ما داده شد اما اين امر مستلزم مقررات، ضوابط و آيين نامه هاي خاص منطبق با خود است كه پس از اتمام اين مراحل به بورس راه مي يابند .
ديده ور در ادامه از ارائه معاملات فيوچر آبشن همزمان با نخستين سال افتتاح و راه اندازي بورس فلزات خبر داد.
رييس هيات مديره بورس فلزات در خصوص ورود كالاهاي جديد به بورس فلزات گفت: در اين راستا هنوز كالاي خاصي به ما پيشنهاد نشده است .

ضعف و خلأ قانوني علت تأخير در روند تصويب آيين نامه ها در شوراي بورس است
رئيس هيأت مديره بورس اوراق بهادار در گفت وگو با «مهر» درخصوص وضعيت آيين نامه سبد سهام در شوراي بورس، گفت: توقف بررسي سبد سهام صحت نداشته و مشكلي در بررسي اين آيين نامه به وجود نيامده و اين طرح مراحل اجرايي تدوين خود را در شوراي بورس طي مي كند.
دكترحيدر مستخدمين حسيني در مورد كافي نبودن زمان شوراي بورس براي بررسي آيين نامه هاي ارجاعي به آن گفت: شوراي بورس زمان كافي براي بررسي آيين نامه ها گذاشته وحتي كمسيون هاي فرعي اين شورا تشكيل شده و به طور مستمر فعال هستند.
وي، با بيان اينكه شوراي بورس در مقايسه با ساير شوراي هاي موجود در كشور بسيار فعال است، افزود: شوراي بورس ظرف يكسال گذشته به طورمرتب هر هفته تشكيل جلسه داده و حتي براي تسريع در امور محول شده به خود تعداد جلسات كميسيون هاي فرعي خود را به دو برابر افزايش داده است.
عضو شوراي بورس اوراق بهادار با اشاره به اينكه كميته هاي فرعي شوراي بورس درهفته دوبار تشكيل جلسه مي دهند، اظهار داشت: بدليل اهميتي كه بازار سرمايه درتحولات اقتصادي كشور دارد اكثر اعضاء شوراي بورس در كميته هاي فرعي حضور دارند به طوري كه بيش از حدود۹۰ درصد اعضاي اين كميته ها را اعضاي شوراي بورس تشكيل مي دهند. وي، علت تاخير در روند تصويب آيين نامه ها را ضعف و خلأ قانوني موجود عنوان كرد و افزود: اگر شوراي بورس هر روز تشكيل جلسه دهد اين مشكل برطرف نخواهد شد و مشكل فعلي فقط بايد به طور زير ساختاري و پايه اي حل شود كه اميدوار هستيم با تصويب لايحه بازار سرمايه در مجلس گام موثري در اين زمينه برداشته شود.

فولاد خوزستان وارد بورس شد
دوازده شركت از بورس حذف شدند
هيأت پذيرش اوراق بهادار صبح ديروز به حذف ۱۲ شركت غير فعال در تابلوي فرعي بورس اوراق بهادار تهران راي داد. به گزارش سازمان بورس بر اساس اين تصميم سهام شركتهاي علاءالدين، ريسمان ريسي سمنان، نمچين، كشتي سازي اروندان،  صنايع فروآلياژ ايران، فرش اكباتان، نساجي پرتو، چيت سازي بهشهر، شهرضاي جديد، پارچه بافي شيراز، نساجي هلال ايران و پارس الوان از فهرست نرخهاي بورس تهران حذف شدند. علت حذف اين شركتها از تابلوي بورس اطلاع رساني غير شفاف، توقف فعاليت و يا عدم فعاليت اعلام شده است.
در ادامه اين جلسه هيأت پذيرش اوراق بهادار درخواست شركت فولاد خوزستان را مورد بررسي قرار داد. اين شركت در زمينه ذوب، ريخته گري، نورد فلزات آهني و فولاد آلياژي براي توليد انواع شمشهاي فولادي فعاليت دارد. سرمايه شركت بالغ بر ۱۹۲/۲ ميليارد ريال است و ۱۰۰ درصد سهام آن در اختيار سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران است. بر اساس مصوبه هيأت پذيرش اين شركت در تابلوي فرعي بورس تهران پذيرفته شد.
همچنين درخواست پذيرش شركت توليدي و صنعتي آميژه سازي اراك نيز مورد بررسي هيأت پذيرش قرار گرفت. سرمايه اين شركت ۱۰ ميليارد ريال و سهامداران آن از فعالان بخش خصوصي است. فعاليت اين شركت در زمينه توليد آلياژهاي غير آهني و پود و تركيبات خاص از فلزات غير آهني و كار اصلي آن توليد انواع آلياژهاي آلومينيوم است.

شكل گيري بازار سرمايه موجب تشديد رقابت در اقتصاد كشور مي شود
009114.jpg
009111.jpg
در بازار سرمايه به طور معمول سهام شركت هايي افزايش پيدا مي كند كه موفق و كارآمد باشند. بنابراين شكل گيري بازار سرمايه موجب تشديد سيستم رقابتي در اقتصاد كشور مي شود.
برادران شركا، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در گفت وگو با خبرگزاري موج در خصوص مزاياي شكل گيري بازار سرمايه گفت: به طور كلي در كشور ما بيشترين فعاليت را بازار پول بر عهده دارد و سيستم بانكي نيز بيشتر بحث هاي پولي را مد نظر داشته است. در صورتي كه امروزه در دنيا بحث از بازار سرمايه است و اگر بتوانيم بازار سرمايه را فعال كنيم به مقدار زيادي از فشارهايي كه روي بازار پولي كشور وجود دارد، كاسته مي شود. شركا افزود: با شكل گيري بازار سرمايه مي توان از منابع مردم براي سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف كشور استفاده برد و به اين ترتيب به نوعي مردم را در ايجاد ساختار زير بنايي و توليدي كشور مشاركت داد.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گفت: فعال شدن بازار سرمايه با در اختيار گذاشتن مكانيسمي براي جهت دهي سرمايه گذاريها، مي تواند در بهبود وضعيت ساختار اقتصادي كشور مؤثر باشد.

مخالفت مردم و مجلس با خصوصي سازي خدمات زيربنايي
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي صبح ديروز در ادامه رسيدگي به لايحه برنامه چهارم توسعه، با واگذاري بيش از نيمي از سهام شركتهاي هواپيمايي مخالفت كردند.
در بند ۵ از ماده ۲۸ لايحه برنامه چهارم توسعه واگذاري بيش از ۵۰ درصد سهام شركتهاي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران و ايران اير تور به بخش غيردولتي پيش بيني شده بود كه با اصلاحيه مجلس دولت مجاز شد سهام شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران را به نحوي كه حداقل ۵۱ درصد آن در مالكيت دولت باقي بماند،به بخش غيردولتي واگذار كند.
در روز يكشنبه نيز نمايندگان مجلس با حذف ماده ۱۷ لايحه برنامه چهارم با خصوصي سازي بيمه ها و همچنين تأسيس شعب شركتهاي بيمه خارجي در كشور مخالفت كردند.
براساس بند الف ماده ۱۷ دولت مجاز مي شد سهام شركتهاي بيمه تجاري را پس از اصلاح ساختار، براساس برنامه زمان بندي مشخص و طبق آيين نامه اي كه به تصويب هيأت وزيران مي رسد به بخش خصوصي يا تعاوني واگذار كند.
اين در حالي است كه از مدت ها پيش بحث خصوصي سازي در كشور جريان دارد و مطابق با قانون برنامه سوم توسعه سازمان خصوصي سازي نيز در كشور تأسيس شده است اما گويا علاوه بر نمايندگان،اغلب مردم با خصوصي سازي خدمات نيز مخالفت دارند.
از جمله براساس يافته هاي پيمايش در ۲۸ استان كشور كه شامل نظرسنجي در خصوص ارزش ها و نگرش هاي ايرانيان است، ۷/۶۵ درصد مردم با خصوصي شدن بانك ها مخالف هستند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از گزارش «ارزش ها و نگرش هاي ايرانيان موج دوم»، در نظرسنجي انجام شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، پرسشگر اين سئوال را پرسيده كه «عده اي معتقدند بعضي از كارهاي دولت بايد به بخش خصوصي واگذار شود، من چند مورد را براي شما مي خوانم بگوييد تا چه اندازه  با خصوصي شدن آنها موافقيد يا مخالف» كه در زمينه خصوصي شدن، بانك ها ۴ هزار و ۳۹۸ پاسخ مورد اعتبار بوده و نتايج آن به گونه اي است كه ۷/۶۵ درصد مخالف خصوصي شدن بانك ها، ۲/۸ درصد مردد و ۱/۲۶ درصد نيز موافق خصوصي شدن هستند. در ضمن ۱۹۲ نفر نيز در جواب به اين پرسش گفته اند
«نمي دانم.»
اين گزارش حاكي است، پرسش مذكور در خصوصي ۱۰ صنعت و بخش مختلف بوده كه نفت و گاز با ۹/۸۱ درصد مخالف خصوصي شدن در رتبه اول قرار دارد.
بنابراين گزارش، ۴/۷۸ درصد از سئوال شوندگان با خصوصي شدن بيمارستان ها و ۸۱ درصد نيز با خصوصي شدن دانشگاهها مخالف بوده اند.
اين ميزان در خصوص آب و برق، راديو و تلويزيون و راه آهن و هواپيمايي به ترتيب ۲/۷۸، ۲/۶۴ و ۹/۶۷ درصد است.
همچنين ۷۰ درصد از كساني كه به سوال مذكور جواب داده اند با خصوصي شدن مخابرات و ۸/۶۷ درصد نيز با خصوصي شدن بيمه مخالف بوده اند.
بنابراين گزارش تنها ۱/۶ درصد از سوال شوندگان با خصوصي شدن بخش نفت و گاز و ۷ درصد با خصوصي شدن مخابرات موافق بوده اند.
اين ميزان موافقت در زمينه خصوصي شدن مدارس و دانشگاهها به ترتيب ۸/۴ و ۶/۴ است.

كارشناسان بازار سهام:
كاهش شاخص ها در بورس موقتي است
به رغم كاهش قيمت ها در بورس تجربه نشان مي دهد افرادي كه در چنين روزهايي به خريد سهام مبادرت مي كننددر آينده به برندگان بزرگ تبديل خواهند شد
009117.jpg
شاخص كل قيمت سهام در بورس ديروز نيز كاهش يافت اما با سرعتي كمتر از گذشته.
نمودار فوق تغييرات اين شاخص در جريان معاملات ديروز بورس را نشان مي دهد


پس از كاهش مداوم شاخص هاي بورس در هفته پيش، در اين هفته نيز افت شاخص ها در بازار سهام ادامه يافته است و اين امر به طور طبيعي به كاهش خريداران در اين بازار منجر شده است.
كاهش تقاضا در بازار سهام، به طور طبيعي بايد جذب سرمايه به ديگر بخش هاي سودآور را در پي داشته باشد كه اين مسئله با نوسان قيمت خودرو ، سكه  و ارز مي تواند ارتباط داشته باشد.
در ماه هاي اخير ركود در بازارهاي واسطه گري كالاهايي نظير خودرو به رشد تقاضا در بازار سهام منجر شده بود، اما در هفته هاي اخير نوسان قيمت خودرو، جذب دوباره سرمايه به سمت آن را موجب شده است.
اين نوسان كه به گفته برخي ثبت نام كنندگان خودرو ناشي از عدم تحويل به موقع خودرو و كاهش عرضه است همزمان با افزايش تقاضاي سفر در تابستان، به ارزش قيمت خودرو منجر شده است.
اما بي ترديد، اين جاذبه موقت و ناپايدار است و مانند گذشته سود طولاني مدت و فراواني براي سرمايه گذاران آن ندارد. به همين دليل تغيير رويكرد سرمايه گذاران در بورس بسيار محدود بوده است.
در واقع علت اصلي كاهش شاخص ها در دو هفته اخير فرارسيدن روزهاي برگزاري مجامع، افزايش در سرمايه شركتها و تغييراتي از اين دست است كه حدود صد شركت حاضر در بورس را از جريان معاملات روزانه خارج كرده است و هر يك پس از ورود با افزايش سرمايه و به تبع آن كاهش قيمت سهام مواجه مي شوند. علاوه بر اين، بحرانهاي منطقه و تحولات ناشي از سياست خارجي كشور نيز در اين زمينه بي تأثير نيست.
آنچه قابل مشاهده است تالارهاي بورس همچنان لبريز از جمعيت سرمايه گذاران است و در اكثر شهرهاي بزرگ داد و ستد سهام عليرغم كاهش شاخص ها ادامه دارد.
هرچند كه به اعتقاد اكثر دست اندركاران بازار، نوسان شاخص ها قانون طبيعي بازار سهام است و انتظار رشد دائم آن غيرطبيعي است. در روزهاي اخير البته پايان مراحل تصويب برنامه چهارم در مجلس شوراي اسلامي نيز مي تواند به گشوده شدن برخي گره ها در بازار سرمايه كشور كمك كند و جذب سرمايه به اين بخش را افزايش دهد.
طبيعي است كه در شهريورماه اوضاع در تالارهاي بورس دگرگون خواهد شد و رونق روزافزون اين بازار بار ديگر آغاز خواهد شد.
البته نبايد فراموش كرد كه در حال حاضر بازار براي عرضه سهام شركت هاي دولتي از طريق سازمان خصوصي سازي نيز لحظه شماري مي كند. براساس اطلاعات منتشر شده در هفته هاي اخير عرضه سهام شركت هاي دولتي كه برخي تقاضاي بالايي را جذب خواهند كرد به طور طبيعي مي تواند به رشد شاخص ها منجر شود.
البته نبايد فراموش كرد كه در ماه هاي اخير رشد قيمت نفت بهترين خبر براي سهامداران ايراني است. تحولات بازار نفت در واقع هرگونه نگراني در مورد وارد آمدن شوك به بازار را برطرف كرده است.
شرايط جاري نيز نشان مي دهد كه بازار نفت در شرايطي نيست كه قيمت ها به شدت نزول كند. در مجموع، تجربه نشان مي دهد افرادي كه در چنين روزهايي به خريد سهام مبادرت مي كنند، در آينده به برندگان بزرگ تبديل خواهند شد.

ژاپن درخواست آمريكا را رد كرد
ژاپن علي رغم درخواست آمريكا مبني بر بازنگري در سياست نفتي توكيو، تصميم  ندارد كه از تعهدات خود مبني بر مشاركت در توسعه ميدان نفتي آزادگان در ايران، كناره گيري كند.
به گزارش «شانا» به نقل از بلومبرگ، شوئيچي ناكاگاوا، وزير تجارت ژاپن، با بيان اين مطلب، اظهار داشت، ژاپن در مرحله كنوني خيال ندارد سياست نفتي خود را تغيير دهد.

گاز فازهاي ۴ و ۵ پارس جنوبي وارد پالايشگاه خشكي شد
انتقال گاز طبيعي فازهاي ۴ و ۵ طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي از چاه هاي حفر شده در دريا بر روي سكوي SPD6 (فاز۵) به تأسيسات خشكي اين فازها در عسلويه آغاز شد.

۴۵/۹ ميليون تن گندم به نرخ تضميني از كشاورزان خريداري شد
با خريد ۸۸ هزار و ۵۴۴ تن گندم در روز گذشته تا يكشنبه ۲۵ مردادماه، ميزان خريد گندم به نرخ تضميني در كشور به ۹ ميليون و ۴۵۳ هزار و ۹۱۳ تن رسيد.خريد تضميني گندم از كشاورزان نسبت به مدت مشابه سال پيش ۱۳درصد رشد نشان مي دهد.خريد تضميني گندم تا ۲۵ مرداد ماه ۸۲ هشت ميليون و ۳۵۰ هزار و ۸۸۳ تن بوده است.

گفت وگوي امروز
حداقل ۵۰ هزار تن ميوه براي عرضه در مواقع بحراني خريد و ذخيره سازي مي شود
گروه اقتصادي: نوسانات چند ماه گذشته قيمت ميوه موجب چاره جويي دست اندركاران عرضه ميوه شد و با تشكيل كميته ويژه در وزارت بازرگاني، فعاليتهاي انجام شده توسط سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري و اقداماتي كه از سوي كميسيون تنظيم بازار صورت گرفت، سعي شد تا با عرضه بيشتر ميوه و جايگزيني ميوه هاي فصل با ميوه هاي سردرختي كه دچار كاهش توليد و عرضه شده بود نوسانات قيمت و عرضه ميوه، حداقل در ميادين ميوه و تره بار كنترل شود گرچه هنوز قيمت ها در سطح بازار شهر نامتعادل و در مواردي بسيار بالا است .با اصغر فغفوري رئيس اداره كشاورزي وزارت بازرگاني پيرامون وضعيت كنوني عرضه و قيمت ميوه و اقدامات كميته ويژه وكميسيون تنظيم بازار گفت و گو كرده ايم.
***
* وضعيت كنوني قيمت و عرضه ميوه در بازار سطح شهر و ميادين ميوه و تره بار چگونه است؟
- ميوه هاي فصل در حال پايان عرضه است و هرچه به طرف پايان فصل عرضه اين ميوه ها برويم كمبود بيشتر محسوس بوده و قيمت ها نيز افزايش مي يابد.
اما در خصوص ميوه هاي فصل جديد طبق هماهنگي هايي كه با سازمان ميادين ميوه و تره بار و سازمان بازرسي صورت گرفته اكنون عرضه اين ميوه ها در ميادين نسبت به گذشته بيشتر شده است و همه ميوه هاي فصل به وفور در ميادين ميوه و تره بار عرضه مي شود.
چون مركز اصلي و بيشتر عرضه ميوه در ميادين ميوه و تره بار بوده و دهك هاي پايين جامعه نيز عموما خريد خود را از طريق اين ميادين انجام مي دهند سعي شده تا عرضه و قيمت اين ميوه ها در ميادين كنترل شود.
* تشكيل كميته ويژه در وزارت بازرگاني چه آثاري در خصوص عرضه و قيمت ميوه داشته است؟
- تا قبل از تشكيل كميته ويژه در وزارت بازرگاني ميوه كمتر به ميادين ميوه و تره بار وارد مي شد اما با هماهنگي هايي كه صورت گرفت ميوه هاي فصل مانند انگور، شليل، هلو و سيب گلاب اكنون در ميادين ميوه و تره بار بيشتر وجود داشته و در هر ساعتي از روز با قيمت مناسب تري نسبت به بازار سطح شهر اين ميوه ها در ميادين مذكور عرضه مي شود و قيمت اين ميوه ها به نسبت به قيمت سطح عمومي شهر در ميادين ۵۰درصد كمتر است.
*كميسيون تنظيم بازار چه برنامه اي براي عرضه ميوه در فصول ديگر سال مد نظر دارد؟
- هم اكنون مشغول برنامه ريزي و جمع آوري اطلاعات لازم براي خريد و ذخيره سازي ميوه هاي فصول ديگر سال مانند مركبات هستيم و اگر كمبودي در زمينه اين ميوه ها احساس شود نسبت به اتخاذ تدابير و عرضه اين ميوه ها اقدام خواهيم كرد. خريد ۵۰ هزار تن حداقل ذخيره ميوه براي توزيع در مواقع بحراني در حال برنامه ريزي است و مقدمات كار را فراهم كرده ايم و تصميماتي نيز در خصوص تامين ميوه در فصول ديگر سال از محل ذخيره سازي انجام شده و يا حتي واردات اتخاذ شده است.
* آيا در فصول ديگر سال شاهد افزايش قيمت و كمبود ميوه هاي فصل نخواهيم بود؟
- هماهنگي لازم براي جلوگيري از افزايش قيمت ميوه در فصول ديگر سال به عمل آمده و كميسيون تنظيم بازار در سال جاري زودتر وارد چرخه خريد و كنترل بازار ميوه براي فصول ديگر سال شده تا همانند ميوه فصل كه به دليل اطلاعات نادرست و كاهش توليد و عرضه شاهد مشكلاتي بوديم در خصوص عرضه يا قيمت ميوه در فصول پاييز و زمستان با مشكل روبرو نشويم چرا كه هرچه توليد كم شود دلالي و واسطه گري افزايش مي يابد و اين امري است كه در زمينه ميوه هاي سردرختي با كاهش
۵۰درصدي توليد نمايان شد.

يادداشت
بيراهه خصوصي سازي
به اعتقاد بسياري از صاحبنظران علم اقتصاد ورود به عرصه خصوصي سازي يكي از مشكل ترين و پيچيده ترين مباحث چه در حوزه نظري و چه در حوزه اجرايي است.
در كشور ما نيز بعد از جنگ و شروع دوران سازندگي سياست هاي خصوصي سازي وارد عرصه جديدي شد، اما طي برنامه   هاي اول و دوم توسعه دولتمردان موفقيتي در اين امر نداشتند، تا آنكه در برنامه سوم تصميم به شكل گيري سازماني به نام «سازمان خصوصي سازي» شد كه وظيفه اصلي آن سياست گذاري و اجراي برنامه هاي خصوصي سازي در كشور است. طي ماه هاي جاري اتفاقاتي در حوزه قانون گذاري و اجراي واگذاري شركت هاي دولتي به وقوع پيوسته كه متأسفانه امر خطير سياست خصوصي سازي را با معضلاتي مواجه كرده است.
اگر دولت ومجلس ششم معتقد بودند كه تصدي گري هاي دولت حتي در عرصه هايي چون بانك داري، بيمه يا راه و ترابري بايد در برنامه چهارم به بخش خصوصي واگذار شود، منتخبان مجلس هفتم با شدت با اين مسأله مخالفند.
اگر عده اي از دولتمردان منتظر ند تا تكليف اصل ۴۴ قانون اساسي در مجمع تشخيص مصلحت نظام مشخص شود تا با توجه به مصوبات مجمع درآمدهاي پيش بيني شده از محل واگذاري شركت هاي دولتي را محقق كنند، اغلب صاحبنظران معتقدند درآمدزايي به هيچ وجه نبايد مدنظر سياست هاي معطوف به خصوصي سازي باشد. و اگر رئيس سازمان خصوصي سازي اعلام كرده كه ۲۲۰شركت دولتي را به ارزش ۲ هزار ميليارد تومان تا آخر سال واگذار خواهد كرد اما منتقدان اين سئوال را مطرح مي كنند كه با وجود عدم شكل گيري بخش خصوصي انسجام يافته در اقتصاد كشور، چگونه ممكن است اين بخش سرمايه اي، ۲ هزار ميليارد توماني را صرف خريد شركت هاي دولتي كند.
به هر حال مجموعه حوادث ماه هاي اخير نشانگر اين واقعيت است كه هنوز اجماع ملي و عمومي نسبت به ساختار اقتصادي و تقويت آن ايجاد نشده و تفاوت ديدگاه پيرامون راهبردهاي توسعه اقتصادي كشور همچنان بنيادي است. جاي طرح اين سئوال باقي است كه چگونه مي توان هزينه هاي اين تفاوت ديدگاه ها را جبران كرد.

با تصويب مجلس
۴۹ درصد سهام شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي خصوصي مي شود
گروه اقتصادي: ديروز نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه بررسي لايحه برنامه چهارم مواد ديگري از اين لايحه را بررسي كردند.
به  گزارش  ايرنا، شوراي  نگهبان  قانون  اساسي  لايحه برنامه  چهارم  را در ۹۴ مورد مغاير قانون  اساسي  و شرع  و در ۱۸ موردداراي  ابهام  دانسته  است .
از ۹۴ ايراد، پنج  مورد مغاير شرع  و مابقي  مغاير اصول  قانون  اساسي شناخته  شده  است .
نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي جزء سوم  و چهارم  بند(و) ماده  (۲۲)لايحه  برنامه  چهارم  توسعه  اقتصادي ، اجتماعي  وفرهنگي  جمهوري  اسلامي را نيزبراي  تأمين  نظر شوراي  نگهبان  اصلاح  كردند.
در جزء چهارم  اين  بند به  دولت  اجازه  دادند در جهت  ايجاد ارزش  افزوده بيشتر و استفاده  از منابع  گاز در توسعه  صنعتي  و معدني  با رعايت  سقف هاي مصوب  ماده  (۱۴) برنامه ، تا مبلغ  ۹ ميليارد دلار در جهت  ايجاد صنايع  انرژي بر و صنايع  داري  مزيت  نسبي  با هدف  صادراتي  تعهد و تأمين  كنند.
نمايندگان  بند (الف ) و (ب ) ماده  (۲۶) لايحه  را نيز اصلاح  كردند.
براساس  اين  اصلاحيه  در بند الف ، دولت  موظف  است  با حفظ مالكيت  خود، حداقل  ۱۰ درصد از ظرفيت  انجام  فعاليت  مربوط به  اكتشاف ، استخراج  و توليدنفت  و گاز، پالايش ، پخش  و حمل  و نقل  مواد نفتي  و گازي  را با رعايت  قانون نفت  مصوب  ۱۳۶۶ و همچنين  توليد و توزيع  برق  را با حفظ مسئوليت  دولت  درتأمين  برق  به  نحوي  كه  موجب  انحصار در بخش  دولتي  نشود و استمرار ارايه خدمات  فوق  الذكر تضمين  گردد به  اشخاص  حقيقي  و حقوقي  داخلي  واگذار كند.
در بند(ب ) نيز دولت  مكلف  شد با حفظ مسئوليت  تأمين  برق  به  منظورترغيب  ساير موسسات  داخلي  به  توليد هرچه  بيشتر نيروي  برق  از نيروگاههاي خارج  از مديريت  و نظارت  وزارت  نيرو، شرايط و قيمتهاي  تضميني  خريد برق  راتا پايان  سال  اول  برنامه  چهارم  تعيين  و اعلام  كند.
نمايندگان  مجلس  همچنين  در ماده  ۲۸ لايحه  برنامه  چهارم  توسعه ، جزء(۵)بند (ج ) را اصلاح  كردند.
براساس  اين  اصلاحيه ، با لحاظ حاكميت  و انحصار دولت  بر امور هوانوردي و حمل  و نقل  هوايي  شامل  ناوبري  نشست  و برخاست  و پيش  بيني  تمهيدات  مناسب براي  جلوگيري  از انحصار در بخش  غير دولتي  و تضمين  استمرار ارايه  خدمات ، دولت  مجاز است  سهام  شركت  هواپيمايي  جمهوري  اسلامي ايران  را به  نحوي  كه حداقل  ۵۱ درصد آن در مالكيت  دولت  باقي  بماند و سهام  شركت  ايران ايرتور را به  بخش  غير دولتي  واگذار كند.
نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي جزء (۴) بند (ه) ماده  (۲۸) را نيز براي تأمين  نظر شوراي  نگهبان  اصلاح  كردند.
دراين  جزء كه  حذف  شد دولت  موظف  شده  بود گارد ترابري  به  منظوركنترل  و نظارت  و افزايش  ايمني  جابجايي  كالا و مسافر در زير بخشهاي  جاده اي راه  آهن  و دريايي ، از طريق  بخش  خصوصي  و تعاوني  تشكيل  دهد.

هيأت دولت تصويب كرد
برداشت از حساب ذخيره ارزي براي جبران كسري اعتبارات يارانه اي
فوق العاده جذب اساتيد دانشگاه ده درصد افزايش يافت
سخنگوي  دولت  از تصويب  لايحه  نحوه  تامين  كسري  اعتبارات  يارانه  كالاها و خدمات  اسـاسي  و يارانه اي  و همچنين  تامين  كسري  اعتبار واردات  بنزين  در سـال ۸۳ در هيات  وزيران  خبر داد.
به گزارش  ايرنا، عبدالله  رمضانزاده  دبير و سخنگوي  دولت  ديروز در نشست  هفتگي  خود با خبرنگاران  گفت : در صورتي  كه  منابع  موجود دولت  تكافوي  (نيازهاي ) آن را نكند، دولت  از مجلس  اجازه  برداشت  از حساب  ذخيره  ارزي  براي  تامين  كسري  اعتبارات  يارانه اي  خواهد گرفت .
سخنگوي  دولت  گفت : هيات  وزيران  مقرر كرد معاون  حقوقي  و امور مجلس رياست  جمهوري  با همكاري  وزارت  فرهنگ  و ارشاداسلامي ، رفاه  و تامين  اجتماعي و كار و امور اجتماعي  پيشنهاد مناسبي  را براي  حل  مشكلات  كاركنان  روزنامه هاي  تعطيل  شده  ظرف  يك  هفته  تهيه  و به  هيات  دولت  ارائه  كنند.
سخنگوي  دولت  اضافه  كرد: همچنين  در جلسه  هيات  وزيران  تصويب  شد مركز آموزش  فنون  و خدمات  هوايي  شركت  فرودگاههاي  كشور و اموال  متعلق  به  آن از قبيل  هواپيما، قطعات ، تجهيزات  و ماشين  آلات  به  صورت  اجاره  به  شرط تمليك به  افراد حقيقي  و حقوقي  واگذار شود.
براساس  مصوبه  ديگر هيات  وزيران ، به  سازمان  بهزيستي  استان  كرمان  اجازه داده  شد، به  منظور ساخت  و تجهيز مركز بازپروري  معلولين  در شهر بم  تا سقف يك  ميليون  دلار از محل  كمك هاي  بلاعوض  بانك  توسعه  اسلامي استفاده  كند.
رمضانزاده  گفت : براساس  مصوبه  ديگر هيات  وزيران ، فوق العاده  جذب  اعضاي  هيات  علمي  دانشگاهها به  ميزان  ۱۰ درصد افزايش  يافت .

در جريان سفر امروز رئيس جمهور به كردستان
اجراي بزرگترين پروژه صنعتي غرب كشور آغاز مي شود
در جريان سفر امروز رييس جمهور به استان كردستان، كلنگ بزرگترين پروژه ي صنعتي غرب كشور توسط وي به زمين زده خواهد شد.
علي رازني، استاندار كردستان، با اعلام اين مطلب به ايسنا، اظهار داشت: در جريان سفر خاتمي به استان، كار بهره برداري از كارخانه ي تراكتورسازي سنندج و ذوب آهن و توليد چدن قروه نيز آغاز مي شود.
وي با اعلام اينكه كارخانه ي تراكتورسازي سنندج از ظرفيت توليد سالانه حدود ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه تراكتور برخوردار است، اظهار داشت: كار راه اندازي اين كارخانه كه به همت وزارت صنايع و كارخانه ي تراكتورسازي تبريز انجام شده، ظرف مدت يكسال صورت پذيرفته است.
استاندار كردستان، افزود: كارخانه ي ذوب و توليد چدن قروه نيز كه كار تكميلش حدود ۱۰ سال طول كشيده در فاز اول از توانايي توليد ۷۰ هزار تن چدن در سال برخوردار است.
وي در عين حال از آغاز كار ساخت مجتمع پتروشيمي كردستان به عنوان ديگر طرحي كه در جريان سفر رييس جمهور افتتاح مي شود، نام برد و ادامه داد: در اين سفر رييس جمهور در جلسه ي شوراي برنامه ريزي استان كه نمايندگان استان كردستان و مديران استاني در آن حضور دارند، شركت مي كنند و در جريان كمبودها و نيازهاي استان قرار خواهند گرفت.
استاندار كردستان، از ديدار نمايندگان اقشار مختلف مردم كردستان به عنوان ديگر برنامه ي سفر يك روزه ي رييس جمهور به استان تحت مديريتش نام برد.

پيروزي چاوز قيمت نفت را اندكي كاهش داد
گروه اقتصادي: پس از دو هفته روند روبه افزايش قيمت نفت كه ديروز در نيويورك به رقم بي سابقه ۴۶ دلار و ۹۱ سنت رسيد با رفع يكي از عوامل تنش كه موجب افزايش قيمت شده بود قيمت ها در بازارهاي بين المللي اندكي كاهش يافت.
براساس گزارش خبرگزاري ها، اعلام نتايج انتخابات ونزوئلا كه چند هفته ناآرامي در اين كشور و نگراني از توقف توليد نفت ونزوئلا را در پي داشت موجب شد تا در نخستين واكنش، قيمت نفت خام سبك آمريكا ۲۵ سنت كاهش يابد و ۴۶ دلار و ۳۳ سنت داد و ستد شود.نفت برنت در بازار لندن نيز كه به ۴۶ دلار و ۴۱ سنت رسيده بود پس از اعلام پيروزي چاوز با ۴۳ سنت كاهش ۴۳ دلار و ۴۵ سنت معامله شد.
عليرغم اين رخداد اما تحليلگران و دست اندركاران بازار نفت نسبت به كاهش قيمت ها اميدوار نيستند.ديروز بانك مركزي آلمان در مورد افزايش قميت نفت ابراز نگراني كرد. در گزارش ماهانه باندس بانك تاكيد شده كه افزايش بيشتر قيمت ها به توقف روند بهبود اوضاع اقتصادي اين كشور منجر مي شود.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۷۴۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۵۸۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۳۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۵۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۷۷۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۱۴
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۷۵۳

اقتصادي
اجتماعي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |