سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۸ - Aug 17, 2004
اخبار كوتاه فرهنگي
جزييات طرح جديد ارزشيابي دانش آموزان ابتدايي اعلام شد
جزييات  كامل  طرح  ارزشيابي  توصيفي  (پيشرفت  تحصيلي ) دانش  آموزان  دوره  ابتدايي  كشور اعلام  شد.
براساس  مصوبه  شوراي  عالي آموزش  و پرورش ، تغيير مقياس  كمي ( ۲۰- ۰) به  مقياس  كيفي  (ارزشيابي  توصيفي ) با توجه  به  رويكردهاي  نوين  در فرآيند ياددهي  - يادگيري  و شيوه هاي  اثربخش  ارزشيابي  به صورت  آزمايشي  در دوره  ابتدايي  اجرا مي شود.
ارزشيابي  توصيفي  و تشريح  جريان  پيشرفت  تحصيلي ، تربيتي  و عملكرد دانش -آموزان  به  منظور اصلاح  روند ياددهي  - يادگيري  در كلاس  درس  انجام  مي شود.
ارتقاي سطح  بهداشت  رواني  از طريق  كاهش  نقش  ارزشيابي  پاياني  و مقياس  كمي  در سرنوشت  تحصيلي  و تربيتي  دانش آموزان  و توجه  به  حيطه هاي  مختلف  شخصيت  دانش آموز در ابعاد عاطفي ، اجتماعي ، جسماني  و سطوح  بالاي  حيطه  شناختي  از اهداف  اين  طرح  است .
ارزشيابي  در دوره  ابتدايي  در طول  سال  تحصيلي  به  طور پيوسته  با استفاده  از روش هاي  فرآيندي  و عملكردي  و ابزارهايي  مانند پوشه  كار، سياهه  رفتار، آزمون ها و تكاليف  درسي ، برگ  ثبت  مشاهدات  و فعاليت هاي  داخل  و خارج  از كلاس  (اعم  از فردي  يا گروهي  و نظاير آن ) انجام  مي گيرد.
دانش آموزاني  كه  در كلاس  درس  حضور يافته  و به  انجام  تكاليف  و فعاليت هاي  ياددهي - يادگيري  مبادرت  ورزيده اند بنابر گزارش  معلم  در پايان  سال  تحصيلي  به  پايه  بالاتر ارتقا مي يابند. در صورتي  كه  به  تشخيص  معلم  و با توجه  به  ارزشيابي هاي  به  عمل  آمده  در طول سال  تحصيلي ، دانش آموزي  در دستيابي  به اهداف  و انتظارات ، نياز به  فعاليت هاي  بيشتري  داشته  باشد، راه كارهاي  جبراني  براي  بهبود پيشرفت  تحصيلي  و تربيتي  وي  با همكاري  اوليا مدرسه  و والدين  اعمال  مي شود.
طرح  آزمايشي  ارزشيابي  توصيفي  سال  تحصيلي  ۸۳- ۸۲ در ۱۲۰ كلاس  پايه  اول  مدارس  ابتدايي  تهران  و همدان  اجرا شد.

جمعي از پزشكان خواستار افزايش «يارانه» شير شدند
009129.jpg
جمعي از پزشكان كشور خواستار افزايش يارانه فرآورده هاي شيري شدند.
به گزارش خبرنگار ما،دكتر خسرونيا، با اشاره به اينكه يك سوم مبتلا يان به شكستگي استخوان ران، ستون فقرات و لگن، براي هميشه زمين گير مي شوند، تصريح كرد: بقيه اين افراد به مرور زمان بر اثر شكستگي و ايجاد عفونت فوت مي كنند كه بيشتر اين عده را زنان تشكيل مي دهند.
وي اضافه كرد: توصيه تمام پزشكان افزايش يارانه و كاهش قيمت مواد لبني توسط دولت براي جلوگيري از مخارج سنگين درماني است.
دكتر خسرونيا يادآور شد: هر شكستگي استخوان ران در حدود هشت ميليون تومان، براي دولت هزينه در بردارد.
وي گفت: مبتلايان به شكستگي استخوان علاوه بر تحميل مخارج سنگين به دولت با خارج شدن از گردونه فعاليت هاي اجتماعي به افراد فاقد كارايي بدل مي شوند.

جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله بيشترين قربانيان تصادفات
009120.jpg
در تازه ترين تحليل آماري صورت گرفته از سوي سازمان پزشكي قانوني كشور در سه ماهه اول سال جاري با ۱۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۶ هزار و ۶۰۳ تن به علت صدمات ناشي از تصادفات جان خود را از دست داده اند كه بالاترين آمار قربانيان مربوط به طيف سني ۲۴-۱۸ سال با ۵/۲۲ درصد است.
به گزارش خبرنگار ما، اطلاعات مربوط به تلفات جاني سه ماهه اول سال جاري در ۲۷ استان كشور به استثناي استان تهران اعلام شده است. در اين آمار با مشخص شدن وضعيت هاي مختلف متوفي ها از جمله عابر، سرنشين، راننده، آمده است: ۷/۳۳ درصد قربانيان سرنشين وسايل نقليه، ۹/۲۲ درصد موتورسوار، ۶/۲۱ درصد عابر و ۳/۱۸ درصد راننده بوده اند.
همچنين نسبت عابرين متوفي در استان چهارمحال و بختياري با ۸/۳۰ درصد بيشترين و در استان سمنان با ۱/۶ درصد كمتر از بقيه استان هاست.
بيشترين و كمترين نسبت موتورسواران متوفي به ترتيب با ۹/۴۳ درصد و ۵/۶ درصد مربوط به استان هاي بوشهر و كهگيلويه و بويراحمد بوده است.
در گزارش سازمان پزشكي قانوني همچنين در تفكيك سني قربانيان آمده است: بيشترين قربانيان تصادفات در سه ماهه اول سال جاري در سنين جواني قرار دارند.

اخبار كوتاه اجتماعي
كاهش مدت زمان سفر حج تمتع
معاون سازمان حج و زيارت گفت: با توجه به ثابت بودن برخي هزينه هاي سفر، چنانچه مدت سفر حج تمتع از ۳۰ به ۲۵ روز كاهش پيدا كند ۱۰ درصد از هزينه هاي آنها كاسته مي شود.
سيد ابوالحسن رضوي در گفتگو با مهر با بيان اين مطلب گفت: كشور عربستان براي هر كشوري يك سقف ويزا در نظر گرفته است، بنابراين در صورتي كه مدت سفر به حج تمتع نيز كاهش پيدا كند نمي توانيم تعداد ظرفيت اعزام زايران را افزايش دهيم.
وي افزود: سازمان حج قبلا بر روي كاهش طول سفر مطالعاتي انجام داده و قاعدتا اين امر مانند عمره نخواهد شد، چون پروازها در فاصله زماني مشخصي انجام مي شود، از۴ تا ۱۳ذي حجه فرودگاه عربستان بر روي زايران بسته مي شود و در اين مدت هيچ پروازي صورت نمي گيرد و چنانچه يك هفته زاير در مدينه و يك هفته نيز در مكه بماند و با در نظر گرفتن زماني كه زايرين در منا و عرفات هستند جمعا ۲۴ روز محاسبه مي شود .
وي خاطر نشان كرد: تجربه اي در اين زمينه ۲ سال قبل انجام داديم و پروازهاي ۱۵ ، ۱۸ و۲۳ روز گذاشتيم كه به دليل فشردگي اعمال ، خستگي زياد، اقامت محدود و... با استقبال مواجه نشد و به دليل اين كه يك سري از هزينه ها مانند قيمت بليت ، اسكان و حمل و نقل براي زايرين ثابت است بنابراين كاهش مدت سفر از نظر هزينه براي زاير تفاوتي نمي كند .
معاون سازمان حج و زيارت تاكيد كرد: چنانچه با برنامه ريزي بتوان محدوديت يك هفته اي اقامت در مدينه را برداشت در اين شرايط مي توان طول سفر را تا ۲۵روز تقليل داد و۱۰ درصد نيز از هزينه ها كاست.

جوانان ايراني و آرزوي پولدار شدن
ليلا خاكسار:آمارها حكايت از مهمترين اولويتهاي جوانان ايراني دارد .
۱/۹ درصد از جوانان ايراني پولدار شدن را مهمترين آرزوي خود و ۲/۴۵ درصد خدمت به مردم را در اولويت قرار مي دهند.
ميل به دست آوردن ثروتهاي يك شبه و پيمودن ره صد ساله مدتي است كه در ميان جوانان بالا رفته، ديگر تحمل روزهاي سخت دانشجويي، تحمل كارهاي سخت كه در اوايل دوران كاري جوانان برايشان تجربه ساز بود خيلي راحت نيست. داشتن خودروهاي مدل بالا و يا حداقل يك گوشي تلفن همراه كه بتوانند در ميان هم سن و سالان خود عرضه اندامي بكنند از ضروريات خواسته هاي بسياري از جوانان است.
هميشه براي رسيدن به رشد و تكامل قانون و قاعده اي وجود دارد كه بايد پله هاي ترقي را به تدريج طي كرد، چه از نظر مادي و چه به لحاظ علمي. اما برخي اتفاقاتي كه در جامعه كنوني ما رخ مي دهد قاعده و قوانين را بر هم زده، خبرهاي جورواجور در مورد لو رفتن سؤالات كنكور در دانشگاههاي مختلف، كه انگيزه هاي رشد علمي را در جوانان دچار تزلزل مي كند،پولدار شدن و سرمايه دار شدن ناگهاني عده اي از جوانان و افراد جامعه كه تنها با معاملاتي تلفني ثروتهايي كلان به دست مي آورند و موجبات حسرت عده اي را فراهم مي كنند.
طبيعي است كه عده اي از جوانان را در مورد سؤال تاريخي «علم بهتر است يا ثروت؟» دچار تأمل كند و چه كسي است كه نخواهد بدون زحمت فراوان امكانات زندگي را در كوتاه مدت به دست بياورد!
بديهي است كه سخن گفتن در مورد هر يك از اين مباحث نيازمند داشتن علم مختص به خود است. اما آنچه مسلم است اين ناهماهنگي در جامعه منجر به تعارضاتي شده كه به دنبال آن آسيب هاي جدي براي جامعه ما به ارمغان مي آورد.
آسيب هايي كه حداقل آن از دست دادن انگيزه جوانان براي به دست آوردن جايگاه علمي واجتماعي واقعي را از بين مي برد و پديده اي در اجتماع شكل مي گيرد كه هر كس پول داشته باشد همه چيز دارد و به وسيله آن مي توان به هر چيزي دست يافت. حال بايد ديد با پديده اي كه به مرور تبديل به يك اعتقاد مي شود چه بايد كرد و چگونه در پي اثبات عكس اين موضوع بود؟

اولين «خودروي ويژه گردشگري» در سعدآباد راه اندازي مي شود
با توجه به موقعيت جغرافيايي و جانمايي مجموعه فرهنگي- تاريخي سعدآباد در منطقه شميران و همچنين حجم گسترده بازديدكنندگان اين مجموعه، براي رفع مشكل حمل و نقل و تردد گردشگران، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با مشاركت بخش خصوصي اقدام به طراحي و ساخت «خودروي ويژه گردشگري» در مجموعه سعدآباد كرده است.
محمد عبدالعلي پور مدير مجموعه فرهنگي- تاريخي سعدآباد با اشاره به اين كه در سه ماهه اول سال جاري حدود ۲۰۰ هزار گردشگر داخلي و خارجي از اين مجموعه بازديد مي كنند به همشهري گفت: «در بسياري از شهرهاي بزرگ و مهم جهان تسهيلات ويژه اي براي تردد و حمل و نقل علاقه مندان به موزه ها فراهم مي شود كه اين تسهيلات توسط دست اندركاران صنعت گردشگري در بخش خصوصي و دولتي در قالب برپايي تورهاي مختلف ايجاد مي شود.» وي افزود: «با توجه به آمار بالاي بازديدكنندگان از موزه هاي تهران، برپايي چنين تورهايي پاسخگوي نياز گردشگران در سطح شهر نبوده است و اين امر ما را بر آن داشت تا اقدام به طراحي و ساخت خودروي ويژه گردشگري كنيم.»
عبدالعلي پور تصريح كرد: «اين خودرو توسط گروهي از مهندسين مشاور در داخل كشور طراحي شده و داراي يك كشنده و واگن هايي با ظرفيت  حمل و نقل ۱۵ تا ۶۰ گردشگر است كه پس از انجام يك سال كار مطالعاتي به روي اين طرح، طي سه ماه آينده اولين خودروي ويژه گردشگري به بهره برداري مي رسد.»
مدير مجموعه فرهنگي- تاريخي سعدآباد با اشاره به اين كه خودروي ويژه گردشگري كه در فاز اول به جا به جايي بازديدكنندگان از مجموعه ۱۱۰ هكتاري سعدآباد مي پردازد گفت: «در فاز بعدي راه اندازي اين خودرو، محور فرهنگي- تاريخي شميرانات را تحت پوشش قرار داده و گردشگران علاقه مند به آشنايي با اين محور، بدون مشكل حمل و نقل بين  موزه هاي سعدآباد، نياوران، حيات وحش دارآباد، پارك جمشيديه، جماران، فرهنگسراي نياوران و باغ فردوس تردد خواهند داشت.»

مدارس كاردانش و كمبود يكهزار نيروي متخصص
009132.jpg
مدارس  كاردانش  در سال  تحصيلي  ۸۴- ۸۳ با كمبود يكهزار نيروي  انساني  متخصص  روبه  روخواهند بود.
«اسفنديار چهاربند» مدير كل آموزش و پرورش كاردانش وزارت آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب گفت : براي جبران  كمبود نيروي  انساني  متخصص  در شاخه  كاردانش ، حدود ۱۳ هزار و ۸۰۰ رديف  استخدامي  تا پايان برنامه  چهارم  توسعه  پيش بيني  شده  كه  بطور متوسط بايد سالانه  دو هزار و ۵۰۰ رديف  استخدامي  به  اين  شاخه  اختصاص  يابد. وي  افزود : امسال  تنها يكهزار و ۵۰۰ رديف  استخدامي  به  اين  شاخه  اختصاص يافت  كه  كمبود و نيازهاي  نيروي  انساني  متخصص  مدارس  كاردانش  را برطرف نمي كند.
چهاربند، خواستار تجديد نظر در اهداف  توسعه  شاخه  كاردانش  شد و گفت : روند توسعه  مدارس  كاردانش  بايد متناسب  با نيروي  انساني  موجود باشد.
وي  توضيح  داد: هم اكنون  حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ نيروي  متخصص  در شاخه  كاردانش فعاليت  مي كنند كه  حدود ۱۰ هزار نفر از آنها نيروي  حق التدريس  هستند.
سال  تحصيلي  ۸۳- ۸۲ حدود ۵۱۵ هزار هنرجو در۴۵۰ رشته  مدارس  كاردانش  سراسر كشور به  تحصيل  اشتغال  داشتند.

آموزش و پرورش در اعتراض به گزارش وزارت بهداشت از كم خوني دانش آموزان
آمار ارايه نكنيد، مشكلات را رفع كنيد
009126.jpg
در حالي كه مشكل كم خوني و فقر آهن در ميان دانش آموزان ايراني همواره گزارش شده و متخصصان و صاحبنظران مختلف در اين باره هشدار داده و به منظور رفع آن به تحقيق و ارايه طريق پرداخته اند انتشار گزارشي از كمبود آهن و كم خوني در دختران دبيرستاني ايران از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، مسئولان وزارت آموزش و پرورش را به واكنش واداشت.
در گزارش  دفتر مشاور وزير بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  آمده  است:  ۳۱ درصد دختران ۱۵ تا ۱۹ سال  در كشور دچار كم خوني  هستند و ۳۸ درصد از آن ها نيز از كمبود آهن  رنج  مي برند.
مديركل  بهداشت  و تغذيه  وزارت  آموزش  و پرورش  با انتقاد از انتشار گزارش  دفتر مشاور در امور زنان  وزير بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  درباره  فقر آهن  در بين  دانش آموزان  دختر ايراني  تاكيد كرد كه  شايسته است  اين  وزارتخانه  به جاي  ارايه  آمار، براي  رفع  معضلات  بهداشتي  و تغذيه اي  دانش آموزان  تلاش  كند.
دكتر«رياض  غيرتمند» در اين زمينه گفت:اگر اين  مطالعات  در مدارس  انجام  گرفته چرا آموزش  و پرورش  به عنوان  متولي  آموزشگاه ها از آن  اطلاعي  ندارد. وي  افزود: «چنانچه  اين  بررسي ها بدون  اطلاع  آموزش  و پرورش  و پنهاني  انجام گرفته  كار نادرستي  بوده  و اگر با اطلاع  آموزش  و پرورش  صورت  گرفته  چرا بدون  اطلاع  اين  وزارتخانه ، ابتدا در رسانه ها منتشر شده  است ؟»
وي  اظهار داشت : آموزش  و پرورش  در هر سال  تحصيلي  به  مدت  ۱۶ هفته  و هر هفته  يك  قرص  آهن  به  دانش آموزان  دختر مي دهد و امسال  اين قرص ها در بين  دانش آموزان  مناطق  محروم  كشور نيز توزيع  خواهد شد.
غيرتمند با اشاره  به  گزارش  مشاور وزارت  بهداشت  درباره  بررسي  وضعيت  ۲۵۰ هزار دختر پايه  اول  دبيرستان  سراسر كشور در اين  بررسي  و مطالعه  گفت : چطور دفتر مشاور در امور زنان  وزير بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  وضعيت  ۲۵۰ هزار دانش آموز دختر را بررسي  مي كند اما آموزش  و پرورش  هيچ  نقشي  در آن  ندارد.
دفتر بهبود تغذيه جامعه  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  نيز روز يكشنبه  با ارسال  نمابري  از متن  موافقتنامه  معاونت  سلامت  اين  وزارتخانه  با معاونت  تربيت  بدني  و تندرستي  وزارت  آموزش  و پرورش  اعلام  كرد: طرح  «ارتقاي سطح  سلامت  دانش  آموزان  دختر دبيرستاني  از طريق  آموزش  تغذيه  و آهن  ياري» با همكاري  وزارت  آموزش  و پرورش  اجرا شده  است .
«موافقتنامه  اين  طرح  به  امضاي  دكتر«محمداسماعيل  اكبري» معاون  سلامت  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  و دكتر «سيد نصرالله  سجادي » معاون  تربيت  بدني  و تندرستي  وزارت  آموزش  و پرورش  رسيده  است .»
همچنين  براساس  اين  نمابر تشكيل  كميته  ستادي ، استاني  و شهرستاني ، تشكيل  دبيرخانه  طرح  و برگزاري  كارگاه  آموزشي  و توجيهي  براي  اجراي  اين  طرح  پيش  بيني  شده  است .
به گزارش ايسنا، در گزارش  منتشره  روز چهارشنبه  دفتر مشاور امور زنان  وزير بهداشت ،  آمده  است : براساس  نتايج  طرح «اصلاح  فرهنگ  تغذيه اي  دختران جوان  دبيرستاني  كشور» كه  در سال  ۸۲ توسط  وزارت  بهداشت  اجرا شد، «كم  خوني  و فقرآهن» مشكل  عمده  تغذيه اي  ـ بهداشتي  كشور اعلام  گرديد.
۲۵۰ هزار دانش آموز اول  دبيرستاني  دختر  از شهرها و روستاهاي  كشور تحت  پوشش  طرح  اصلاح  فرهنگ  تغذيه اي  دختران   جوان  دبيرستاني  قرار گرفتند.
بررسي هاي  اين  طرح  نشان  داد آگاهي  دختران  دانش آموز در زمينه  فرهنگ  تغذيه اي  رشد فزاينده اي  داشته  است .
گفتني است مطالعات ديگر انجام شده بر روي دانش آموزان كم توان ذهني شهر تهران (توسط سيد مصطفي نچواك و دكتر محسن مداح) نيز نشان مي دهد ذخاير آهن بيش از ۴۰ درصد از دانش آموزان مورد مطالعه تهي شده و ذخاير آهن بيش از ۶۵ درصد از دختران بالاي ۱۱ سال وضعيت مناسبي نداشته است.
همچنين تحقيق انجام شده توسط دكتر اميد هوشنگ نژاد بر روي ۷۹۹ دختر و پسر دبيرستاني منطقه ورامين نشان مي دهد كه شيوع كم خوني، فقر آهن و كم خوني در كل دانش آموزان مورد بررسي به ترتيب ۹/۱۳ درصد، ۵/۳۴ درصد و ۶/۷ درصد بوده است.
مطابق تعريف ارايه شده از سوي سازمان بهداشت جهاني، شيوع كم خوني در جامعه مورد مطالعه اين تحقيق، متوسط و فقر آهن بالا بوده و نيمي از كم خوني ها از فقر آهن ناشي مي شد. متخصصان معتقدند شايع ترين بيماري خوني در ميان دختران ايراني، كم خوني است و از بين كم خوني هاي شايع نيز فقر آهن شايع ترين نوع آن است و تداوم شيوع اين بيماري و عدم توفيق در ريشه كن سازي و كنترل آن ضرورت بازنگري در طرح هاي گذشته و اتخاذ تدابيري جديد و كارآمدتر را تأييد مي كند.

سلول هاي بنيادي انقلابي در درمان به پا خواهند كرد
009123.jpg
مريم غفاري
دكتر محمدرضا محمدحسني، فوق تخصص قلب و دبير انجمن «آرترواسكلروز» ايران در گفت وگوي اختصاصي با همشهري گفت: كاشت سلول هاي بنيادي قلب تحولي عظيم در درمان بيماري ها، از جمله بيماري هاي قلبي بوجود خواهد آورد. وي افزود: در شيوه جديد اين امكان وجود دارد تا بتوان از سلول هاي مغز استخوان كه توانايي تبديل به عضله قلب و عروق را دارند، براي كمك به بيماران قلبي سود جست.
دكتر محمدحسني افزود: تاكنون افرادي كه بر اثر سكته قلبي و نارسايي قلبي عضله قلب خود را از دست مي دادند، اميدي جز پيوند قلب نداشتند. اين در حالي است كه در روش پيوند سلول قلب، پس از جداسازي سلول هاي مغز استخوان و انجام فعاليت هاي آزمايشگاه هاي روي آن، سلول هاي موجود به داخل عضله قلب به كمك شيوه «آنژوپلاستي» يا جراحي تزريق مي شود و سبب ترميم عضلات قلب مي گردد.
وي گفت: سلول هاي بنيادي سلول هايي هستند كه از خود اراده اي ندارند و علاوه بر همانند سازي، قادرند به هر نوع سلول ديگر بدن از قبيل مغز، خون و عضله تبديل شوند.
وي كاركرد اين سلول ها را به نرم افزارهاي حافظه يك كامپيوتر كه در صورت از بين رفتن اطلاعات مي توان براي احياي آنها مجدداً به حافظه رجوع كرد تشبيه نمود و گفت: سلول هاي بنيادي نيز در بدن انسان وجود دارند كه با دادن پيام هاي مشخص مي توان آنها را وادار به ساخت بخش هاي آسيب ديده در بدن نمود. اين سلول ها در زمان جنيني با توانايي صددرصد مي توانند تمامي ۲۰۰ قطعه بدن را بسازند و هرچه سن آنها بيشتر شود توانايي آنها كاهش مي يابد به طوري كه در موقع تولد قادرند ۱۰۰ قطعه و در بلوغ تنها ۱۰ قطعه از اندام هاي بدن را بسازند.
اين شيوه را مي توان به مايع ذوب شده پلاستيك تشبيه نمود كه در هر قالبي كه ريخته شود شكل آن را به خود خواهد گرفت. در حال حاضر ۲ بيمار را با اين روش در بيمارستان امام خميني معالجه كرده ايم كه حال فعلي آنها مساعد است ولي براي دادن نظري قطعي حداقل ۳ ماه زمان لازم است.
وي در خصوص استفاده از اين روش در كشورهاي پيشرفته گفت: آمريكا با ۳۰۰ ميليون جمعيت و تكنولوژي بالايي كه دارد فقط اقدام به درمان يك بيمار با اين روش نموده است و تاكنون ۱۰ كشور در دنيا موفق به انجام اين روش شده اند. وي افزود: با اين روش هزينه درمان بسيار كاهش مي يابد و عوارض و پيامدهاي بعدي كه در پيوند قلب بوجود مي آيد در اين روش كم خواهد شد.
دكتر محمد حسني در خصوص محدوده سني كاربرد اين روش گفت: استفاده از اين روش محدوديت سني ندارد و تمام افراد پيرو جوان كه عضله قلب شان دچار نارسايي شده مي توانند از اين طريق بازسازي كنند. عليرغم اين كه مغز استخوان افراد پير با افزايش سن رو به انحلال مي رود ولي چون مغز استخوان زنده دارند مي توان سلول هاي مغز استخوان آنها را گرفت و با تكثيرشان به رگ و يا خود عضله قلب تزريق نمود.
دبير سمينار «بررسي نقش سلول هاي بنيادي در درمان بيماري هاي قلبي- عروقي» ريشه اصلي كاهش سن ابتلا به بيماري هاي قلبي را مسايل اقتصادي دانست و گفت: سازمان بهداشت جهاني نيز علت بيماري قلبي در كشورهاي در حال توسعه را مسايل فقر مالي گزارش نموده است كه بيماري هاي قلبي تا سال ۲۰۲۰ همچنان رو به افزايش خواهد بود.
از دلايل ديگر بيماري هاي قلبي مي توان به: نوع تغذيه كه مردم به دليل دغدغه هاي زياد سعي در مصرف غذاهاي كم حجم و پركالري دارند و با عجله غذا خوردن همراه با استرس و از طرف ديگر دسترسي نداشتن به امكانات ورزشي و تغذيه غذاهاي با كيفيت و ميوه هاي خوب و... كه ريشه اصلي آنها همه مسايل مادي است. وي خاطر نشان كرد اين روش فعلاً براي بيماراني كه دچار سكته قلبي شده اند آغاز شده و در فاز بعدي براي بيماراني كه به طور مادرزادي نارسايي قلبي دارند به كار خواهد رفت كه فعلاً در مرحله تحقيقاتي است كه به صورت پروژه اي مشترك با كشورهاي پيشرفته آغاز شده و در اين سمينار با متخصصاني كه از كشورهاي خارجي نظير آلمان حضور دارند بحث و تبادل نظر خواهد شد.

مجمع صنفي اعضاي هيأت علمي دانشگاهها خواستار تأمين امنيت شغلي اين قشر شد
مجمع صنفي اعضاي هيأت علمي دانشگاهها با صدور بيانيه اي به بهانه برپايي همايش«تبيين حقوق مادي و معنوي اعضاي هيأت علمي دانشگاهها»، بر نقش مهم استادان و دانشگاهيان در فرآيند توسعه پايدار تأكيد كرد و خواستار تأمين امنيت شغلي اين قشر شد.
به گزارش خبرنگار ما، در بيانيه اين مجمع آمده است: در توسعه دانش محور، نگاه به استاد و دانشگاه بايد نگاهي راهبردي و استراتژيك باشد و به نقش مهم آنها در چشم انداز بيست ساله كشور توجه كافي مبذول شود.
اعضاي هيأت علمي دانشگاهها مجموعه اي از خدمتگزاران جامعه هستند كه علاوه بر صلاحيت علمي مي بايست داراي شايستگي هاي معنوي و اخلاقي بوده و براي دانشجويان الگوهايي قابل پيروي باشند.»
در اين بيانيه با تأكيد بر اين كه قلت تعداد، سعه صدر و آزادگي اعضاي هيأت علمي دانشگاهها نبايد موجب ناديده گرفتن حقوق مادي و معنوي آنان در نهادهاي سياستگذار و تصميم گير شود آمده است: «مجمع صنفي اعضاي هيأت علمي دانشگاهها به عنوان نهادي مدني و تشكلي صنفي و غيرسياسي با تأكيد بر وجوه اشتراك و منافع مشترك دانشگاهيان به وجود آمده است و بر اين باور است كه حضور توانمند در عرصه دانشگاهي مستلزم وجود اتحاد در يكپارچگي در صنف دانشگاهي است.»
اين بيانيه مي افزايد:«بار كاري متراكم دولتها در سطح جهان از دو جهت در حال تعديل است، از يك سو از جانب تشكل هاي فراملي و از سوي ديگر از جانب تشكل هاي ملي. مجمع صنفي به عنوان تشكلي ملي و غيردولتي مي تواند از ميزان بار كاري دولت به طور عام و وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به طور خاص بكاهد و با تعامل فعال با عوامل مؤثر و ذي نفوذ در راه تحقق حقوق مادي و معنوي اعضاي هيأت علمي دانشگاهها تلاش كند.»
در اين بيانيه آمده است:«بايد زمينه اي فراهم شود تا دانشگاهيان وظايف سنگين خود بويژه در امور پژوهشي را فارغ از دغدغه هاي معيشتي انجام دهند. از اين رو با توجه به زمينه هاي فريبنده و جذاب كشورهاي مهاجر پذير و فراهم بودن امكان فرار مغزها ضرورت دارد كه حقوق و مزاياي اعضاي هيأت علمي به صورتي نظام مند و قابل رقابت با ساير كشورها افزايش يابد و امنيت شغلي آنان تأمين گردد.
به منظور ارتقاي كمي و كيفي پژوهشهاي علمي و به منظور حركت در جهت بومي كردن فناوريها ضروري است كه تسهيلات لازم به منظور دستيابي به آخرين اطلاعات براي اعضاي هيأت علمي دانشگاهها فراهم آيد، امكانات پژوهشي مورد نياز براي آنان تأمين شود و موانع موجود در راه انجام پژوهشهاي دانشگاهي مرتفع گردد.» براساس اين گزارش، همچنين به گفته يكي از اعضاي هيأت علمي دانشگاهها با وجود گذشت پنج ماه از سال هنوز از ۴۰ درصد افزايش حقوق اساتيد دانشگاهي خبري نيست.
دكتر محمدرضا مرندي با اشاره به اينكه يكي از مهم ترين دلايل بي انگيزگي اساتيد در پژوهش هاي علمي و دانشگاهي، مشكلات مادي و رفاهي است گفت:«خلف وعده ها براي بهبود وضعيت معيشتي اعضاي هيأت علمي دانشگاهها جايي براي مشاركت و همكاري بيشتر باقي نمي گذارد.» وي اعتبار تخصيص يافته براي امكانات رفاهي اساتيد را ناچيز دانسته، افزود:«اعطاي تسهيلات ازجمله وام مسكن و وام خودرو با بهره هاي بالا و مشكلات معيشتي از مهم ترين عوامل بي انگيزگي اساتيد به شمار مي روند.»

مديركل دفتر آموزش وزارت آموزش و پرورش:
كودكان خياباني راهي مدرسه مي شوند
مدير كل دفتر آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش گفت: با اختصاص بخشي از اعتبار ۱۶ ميليارد توماني براي اجراي طرح آموزش براي همه ،تمام كودكان خياباني بازمانده از تحصيل شناسايي و جذب مدارس مي شوند.
عباس حاجي آقالو در گفتگو با خبرگزاري مهر با تاكيد بر اينكه هر ساله بيش از سه درصد از كودكان كشور از تحصيل بازمي مانند كه قسمتي از آنها كودكان خياباني هستند، افزود: كل اعتبار اختصاص يافته به طرح آموزش براي همه« اي اف آ » ۱۶ميليارد تومان است كه قسمتي از اين اعتبار صرف جذب كودكان خياباني بازمانده از تحصيل مي شود.
وي با اشاره به اينكه جذب كودكان خياباني باز مانده از تحصيل كار مشتركي بين وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزيستي و شهرداري است، گفت: بيشتر كودكان خياباني بازمانده از تحصيل در پايانه هاي شهرهاي بزرگ و پارك ها شناسايي مي شوند.
مدير كل دفتر آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش با تاكيد بر اينكه تا كنون آمار دقيقي از تعداد كودكان خياباني به دست نيامده است، افزود: اگر خانواده هاي كودكان خياباني نياز به كمك مالي براي جلوگيري از كاركردن فرزندانشان در خيابان داشته باشند، با اعتباري كه از طرح اي اف آ درنظر گرفته شده است به آنها كمك مالي مي شود.
وي درباره اين طرح گفت: پروژه بين المللي اي اف آ از سال ۱۹۹۰ در دنيا شروع به كار كرد.
در آن سال وزراي آموزش و پرورش دنيا دركشور تايلند متعهد شدند كه آموزش و پرورش با كيفيت را براي همه بچه هاي كشورشان، مخصوصا اقشار آسيب پذير فراهم كنند، سپس ۱۸ شاخص مشخص شد تا كشورها به طور متحد و بر اساس آن شاخص ها عمل كنند.

۲۶ درصد جوانان مهارت هاي زندگي را نمي دانند
بر اساس مطالعات صورت گرفته درباره «سلامت رواني و قدرت مهارت زندگي در جوانان» ۵/۲۶ درصد آنها داراي ضعفهاي مهمي در مهارت هاي لازم براي زندگي و ۵۳ درصد داراي روحيات پرخاشگري هستند، ويژگي هاي خشم نهفته در ۵۵ درصد آنها وجود دارد و همچنين ۴۲ درصد جوانان اعتماد به نفس كافي ندارند.
در اين راستا دكتر منوچهر سرحدي روانپزشك به ايسنا گفت: زندگي مشترك و ازدواج عبارت از تشكيل خانواده اي كوچك متشكل از زن و مرد در كنار هم است كه بتوانند نيازهاي عاطفي، كلامي، رفتاري، جنسي و مالي يكديگر را برآورده كرده و به نوعي مكمل همديگر باشند.
وي ايجاد هر نوع نقص در شناخت اين نيازها را موجب ايجاد خلسه و سردي در زندگي دانست و ادامه داد: بروز اين مشكل، فاصله هاي عاطفي ميان زوجين را افزايش داده و موجب تغييرات رفتاري در آنها و در نهايت طلاق ميان آنها خواهد بود.
دكتر سرحدي با اشاره به سير صعودي آمار طلاق طي سالهاي اخير اظهار كرد: وجود آموزش هاي لازم در خصوص شناخت نيازها و حق و حقوق زوجين و التزام آنها به تأمين اين نيازها مي تواند در زندگي راهگشا باشد. اين روانپزشك اين آموزش ها را در جامعه بنا به علل فرهنگي، عقيدتي، فكري و تربيتي بسيار ناچيز و اندك دانست و افزود: متاسفانه بنا به علل مذكور برخي زوجين به نيازهاي يكديگر اهميتي نداده و هر كدام از اين برخوردهاي معمول اجتماعي را در حد رفع تكليف انجام مي دهند كه اين عامل موجب افزايش فاصله عاطفي زوجين و سرد شدن زندگي مي شود. به گفته دكتر سرحدي به دليل نبود اين آموزش ها حتي در نزد زوجين تحصيلكرده و پائين بودن درك آنها از اين آموزش ها، تأمين اين نيازها دچار نقصان خواهد شد.
وي همچنين با اشاره به آموزش هاي ۴۵ دقيقه اي به زوجين جوان تصريح كرد: گرچه اين آموزش ها بهتر از هيچ است اما تأمين كننده نيازها و مشكلات فعلي نخواهد بود.
دكتر سرحدي در ادامه شايع ترين علت پرخاشگري جوانان و نوجوانان را افسردگي مطرح و بيان كرد: وجود افسردگي در ميان جوانان خود را به صورت اختلالات رفتاري و پرخاشگري كه ريشه در بحرانهاي خانوادگي و اجتماعي، مشكلات شخصيتي، اضطراب و نابساماني هاي اجتماعي دارد، نشان مي دهد. وي با اشاره به شيوع زمينه هاي افسردگي در ميان جوانان خاطرنشان كرد: نبود تفريحات سالم، تفاوتهاي فكري والدين و فرزندان و تفاوت در انتظارات جوانان از جامعه و عدم توانايي جامعه در پاسخگويي به اين نيازها، كاستي هايي را ايجاد مي كند كه ايجاد افسردگي را ميان جوانان به همراه دارد.
دكتر سرحدي در باره ضعف اعتماد به نفس ۴۲ درصد جوانان به ايسنا گفت: يكي ديگر از علائم افسردگي و اضطراب كاهش اعتماد به نفس است لذابه همان نسبت كه جوانان داراي افسردگي و پرخاشگري باشند كاهش اعتماد به نفس نيز در آنها ديده مي شود. وي ادامه داد: زماني كه مسائلي را به جوان تحميل مي كنيم وي در درون خود دچار تضاد و در نتيجه افسردگي و كاهش اعتماد به نفس مي شود.
اين روان شناس دوران بلوغ و تغييرات هورموني ايجاد شده را همراه با نوعي انرژي نهفته در جوانان و نياز به تخليه اين انرژي دانست و افزود: جوانان نيازمند با هم بودن و قوي تر كردن ارتباطات اجتماعي خود هستند لذا هنگامي كه به صورت بازي كردن و يا اجتماعات خودجوش همراه با مزاح، شوخي و خنده را تشكيل مي دهند، در پي رفع اين تنش ها هستند. وي برخورد با اين اقدام جوانان و محدوديتهاي اجتماعي را موجب ايجاد و درون فكني تعارض در آنها و افسردگي، اضطراب، كاهش اعتماد به نفس و رفتار منفعل مهاجم دانست

عليزاده: تمامي اعضاي شوراي يك شهر كوچك به اتهام اخذ رشوه دستگير شدند
رئيس كل دادگستري استان تهران، در پايان جلسه ديدار هفتگي خود، از دستگيري تمام اعضاي شوراي شهر يكي از شهرهاي كوچك در اطراف استان تهران به اتهام رشوه خواري و تخلفات ديگر خبر داد.
به گزارش ايرنا عباسعلي عليزاده ديروز به خبرنگاران، گفت: از آنجا كه پرونده اين متهمان، تكميل نشده و مراحل دادرسي و تحقيقات ادامه دارد، افشاي نام شهر و افراد دستگير شده به صلاح نيست.
رئيس كل دادگستري استان تهران، با اشاره به ديدگاه رئيس قوه قضائيه درباره مجازاتهاي جايگزين به جاي زندان گفت: صدور حكم زندان، براي هر خلاف و جرمي اشتباه است و بايد به سمت و سوي مجازاتهاي جايگزين حركت كنيم.اين مقام قضايي، افزود: توسعه زندان براي كشور افتخار نيست، بلكه تلاش براي گسترش فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي بايد افتخار باشد.

پروتكل آسيبهاي اجتماعي تا پايان امسال تهيه مي شود
مديركل دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي كشور از تهيه «پروتكل آسيبهاي اجتماعي» با نگاه و توجه ويژه به استانهاي محروم تا پايان سال جاري خبر داد.
دكتر معتمدي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به تهيه اين پروتكل براي طرح جامع پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي افزود: بر اين اساس آسيبهاي اجتماعي و نوع مبارزه با آنها در برنامه چهارم توسعه قانونمند شده و نهادهاي حمايتي شناسايي خواهند شد.
وي با بيان اين كه تهيه پروتكل در مرحله بحث، تبادل نظر و جمع آوري اطلاعات است، اظهار كرد: در اين پروتكل تمامي بخشهاي آسيبها نظير طلاق، زنان و كودكان خياباني، دختران فراري، اختلالات جنسي، كودك آزاري و همسرآزاري، خودكشي و ... ديده شده است.

ياد داشت
وزارت خارجه و خبرنگاران
وزارت خارجه مانع مصاحبه خانواده ديپلمات ربوده شده ايراني با شبكه العالم شده و علت آن را جلوگيري از آثار منفي احتمالي آن عنوان كرده است. گرچه شايد اتخاذ چنين تصميمي از سوي دستگاه ديپلماسي ايران كه اصلي ترين مرجع براي پيگيري سرنوشت گروگانهاي ايراني (خبرنگار ايرنا و كنسول ايران در كربلا) با در نظر گرفتن جوانب مختلف موضوع باشد اما سانسور خبري كه اخيرا وزارت خارجه در موارد مختلف بر رسانه هاي داخلي اعمال مي كند، جاي پرسش دارد. اگر اين مورد يعني ممانعت از مصاحبه خانواده گروگانهاي ايراني با شبكه اي خبري، براي حفظ جان ايشان باشد اما مداخله وزارت خارجه در ديگر مسائل خبري كه خبرنگاران حوزه سياست خارجي مسئول پوشش آن هستند قابل درك نيست. اين در حالي است كه رسانه ها در سراسر جهان مهم ترين ابزار براي اطلاع رساني و حتي روشن كردن مواضع يك كشور هستند و خبرنگاران حوزه سياست خارجي مطمئنا در اين ميان باري سنگين تر را بر دوش مي كشند و مي توانند در حساس ترين مسايل هماهنگ با دستگاه ديپلماسي آن كشور گام بردارند به شرطي كه اطلاع رساني به ايشان نيز درست و بدون مانع هاي عجيب و غريب صورت گيرد. اجلاس سالانه تابستاني ديپلمات هاي ايراني پشت درهاي بسته انجام گرفت بي آن كه حتي خبرنگاران حوزه سياست خارجي كه هر يكشنبه گرد ميز سخنگوي وزارت خارجه جمع مي شوند و همواره سعي كرده اند مانند امين و يار با دستگاه ديپلماسي همراه باشند نيز راهي به اين اجلاس داشته باشند. بدتر آن كه يكي از خبرنگاران روزنامه صبح هم از درب وزارت خانه برگردانده مي شود. البته اين اولين بار نيست كه چنين اتفاقي مي افتد، اتفاقات مشابه نيز تاكنون رخ داده و خبرنگاران را آزرده. به ويژه در حاشيه ديدارهاي وزير خارجه ايران در نشستهاي مختلف بين المللي در بسياري از كنفرانسهاي منطقه اي و فرامنطقه اي چه در داخل كشور و چه در سفرهاي خارجي، خبرنگاران ايراني محكوم به انتظار كشيدن شدند تا شايد يكي از مسئولان وزارت خارجه خبري از ديدارهاي وزير خارجه به دستشان برساند. اين در حالي است كه بارها ديده ايم كه خبرنگاران خارجي در هر سفري با مقام ارشد كشورشان در آن سفر نشست خصوصي داشته و درباره مفاد آن سفر و پشت پرده هاي آن روشن شده اند و همين نيز باعث شده تا مطبوعات آن كشور درباره بسياري نشستها موفق تر از مطبوعات ايران عمل كنند.
مريم جوادي

هيأتي از وزارت كشور براي گفت وگو درباره مصطفي دربان عازم عراق مي شود
احمد مسجدجامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت كه هيأتي از وزارت كشور ايران امروز براي گفت وگو با مقام هاي دولت موقت عراق درخصوص وضعيت خبرنگار بازداشت شده ايرنا در بغداد عازم اين كشور مي شود.به گزارش ايرنا وي ديروز در سمنان به خبرنگاران گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از طريق وزارت فرهنگ عراق وضعيت خبرنگار بازداشت شده ايرنا در بغداد را پيگيري مي كند.

اعتراض خبرنگاران بدون مرز به حصر خبري نجف
سازمان خبرنگاران بدون مرز، مستقر در پاريس، دستور پليس عراق به خبرنگاران مستقر در نجف مبني بر خروج از اين شهر را مورد انتقاد قرار داد.
به گزارش سايت بي . بي. سي فارسي مقام هاي عراقي در پي شروع دوباره درگيري ها ميان شبه نظاميان طرفدار مقتدي صدر و نيروهاي آمريكايي در شهر نجف، از خبرنگاران خواستند كه اين شهر را ترك كنند.
سازمان خبرنگاران بدون مرز در بيانيه خود، در انتقاد از تصميم مقام هاي عراقي اعلام كرده است: حصر خبري نجف غير قابل پذيرش است.
دقيقا روشن نيست كه چرا به خبرنگاران دستور داده شده كه از نجف خارج شوند اما يكي از سخنگويان دولت عراق گفته كه اين تصميم براي تأمين امنيت خبرنگاران گرفته شده است.
برخي مقام هاي پليس عراق گفته اند اطلاعاتي مبني بر احتمال حمله با بمب به گروه خبرنگاران به آنها رسيده است.اما سازمان خبرنگاران بدون مرز، استدلال مقام هاي عراقي را براي صدور فرمان خروج از شهر نجف كافي ندانسته و آن را مورد انتقاد قرار داده است.

دكترمحمدرضاخباز:
بسيجيان در واگذاري مراكز بهزيستي به نيروهاي مردمي و بخش خصوصي اولويت دارند
گروه اجتماعي: نيروهاي بسيجي در اداره امور و تصدي خدمات بهزيستي در اولويت هستند.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر محمدرضا خباز معاون مشاركتهاي مردمي و امور حقوقي سازمان بهزيستي كشور در اولين اجلاس فرماندهان پايگاههاي بسيج بهزيستي استانهاي كشور با اشاره به توانمنديهاي مختلف نيروهاي بسيج و تفكر ارزشمند بسيجي در حل مسائل و مشكلات جامعه و اداره امور، نقش اين نيروي مردمي را در جلب مشاركتهاي مردم و تشكيل و اداره مراكز غير دولتي (NGO) حائز اهميت دانست.
وي همچنين با اشاره به تأكيد دولت بر تصدي امور توسط بخش خصوصي گفت: نيروي مردمي بسيج و بسيجيان عزيز به دليل سوابق درخشان و خصوصيات ويژه اي كه دارند در واگذاري امور مراكز تحت پوشش سازمان بهزيستي اولويت دارند.
در اين اجلاس يك روزه كه ۲۵ مردادماه در محل ساختمان ستاد اين سازمان برگزار شد، آقاي احمديان فرمانده حوزه بسيج وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ضمن تبيين شرايط و اوضاع سياسي منطقه نقش و اهميت حضور بسيج در تمامي صحنه ها و عرصه هاي كشور و تأثيرات اين حضور در حفظ امنيت ملي كشور را مورد تأكيد قرار داد.

وزارت بهداشت:
۲۵ هزار نفر در كشور مبتلا به مالاريا هستند
مركز مديريت  بيماريهاي  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  اعلام  كرد: بر اساس  آمارهاي  سال  ۱۳۸۲، ۲۵هزار و ۲۷ نفر در كشور مبتلا به  بيماري  مالاريا هستند.
اين  تعداد آمار در مقايسه  با سال  ۸۱، ۶۲ درصد افزايش  داشته  است .
بيشترين  ميزان  مبتلايان  به  بيماري  مالاريا از استان  سيستان  و بلوچستان  است  كه  ۶۵ درصد موارد سال  ۸۲ را به  خود اختصاص  داده  است .
به  گزارش    ايرنا، بيشترين  موارد مالارياي  نوع  فالسيپاروم  نيز در بين  استان هاي  درگير با اين  بيماري ، مربوط به  سيستان  و بلوچستان  با رقمي  حدود ۲۷درصد است . اين  نسبت  در كل  كشور ۱۹ درصد است .
۷۰ درصد از مبتلايان  به  مالاريا در كشور در سال  ۱۳۸۲، ايراني  و ۳۰ درصد غير ايراني  بوده اند و در استان  هرمزگان  ميزان  ابتلا بسيار بيش  از متوسط كشوري  است .
بطور كلي  ۸۶ درصد موارد ابتلا در سال  ۸۲ از سه  استان  جنوب  شرقي  يعني سيستان  و بلوچستان ، هرمزگان  و مناطق  گرمسيري  كرمان  گزارش  شده اند.
مركز مديريت  مبارزه  با بيماريهاي  وزارت  بهداشت  افزايش  موارد مالاريا در كشورهاي  همسايه  افغانستان  و پاكستان  و بارندگيهاي  شديد و بي سابقه  پس  از پنج  سال  خشكسالي  به  ويژه  در سيستان  و بلوچستان  و هرمزگان  در فصل  تابستان  را، كه  شرايط انتقال  بيماري  را به نحو بي سابقه اي  افزايش  داده  است ، از مهمترين  علل  افزايش  موارد بيماري  مالاريا ذكر كرد.
اين  مركز، مقاومت  ۸۰ درصدي  مالارياي  فالسيپاروم  نسبت  به  داروي  كنروكين ، وجود برخي  اشكالات  تكنيكي  همچون  تأخير در تشخيص  اپيدمي ها و عدم  تناسب  اقدامات  كنترل  ناقلان  در برخي  از مناطق  را از علل  ديگر افزايش  مالاريا اعلام كرد.

۵۰ هزار معلول و مددجو صاحب شغل مي شوند
009189.jpg
معاون هماهنگي امور اشتغال سازمان بهزيستي از اشتغال ۵۰ هزار مددجو و معلول تحت پوشش سازمان بهزيستي در سال جاري خبر داد و گفت: ۲۰ هزار معلول و مددجو از طريق صندوق فرصت هاي شغلي وزارت كار، ۱۰ هزار نفر از طريق وجوه اداره شده و پرداخت وام به كارفرمايان و ۲۰ هزار نفر ديگر نيز از طريق منابع معاونت ها، صندوق ذخيره حضرت زينب(س) و كمك هاي مردمي خيرين صاحب شغل خواهند شد.
دكتر مسعود حيدرنژاد در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: بهزيستي با امضاي تفاهم نامه اي تقاضاي ايجاد ۲۰ هزار فرصت شغلي از صندوق فرصتهاي شغلي وزارت كار در قالب پرداخت وام خوداشتغالي تا سقف ۳ ميليون تومان كرده كه در اين راستا از مددجويان و معلولان متقاضي تحت پوشش در تمام استانها خواسته شده كه دفترچه هاي خوداشتغالي وزارت كار را از ادارات پست تهيه و پس از تكميل به وزارت كار ارسال كنند تا صندوق فرصت هاي شغلي نيز با نظارت بهزيستي پس از بررسي پرونده ها واجدين شرايط را براي دريافت وام به بانك معرفي كند.
وي با بيان اينكه همچنين به كارفرماياني كه حداقل ۳۰ معلول و مددجوي تحت پوشش بهزيستي را بكار گيرند از طريق وجوه اداره شده تبصره ۳ مبلغ ۱۰۰ ميليون تومان وام بدون بهره و يا قرض الحسنه با بازپرداخت ۷ ساله تعلق خواهد گرفت، اظهار داشت: نمايندگان و مسئولان ستاد اشتغال بهزيستي استانهاي كشور پس از بازبيني از كارگاه، كارخانه و بخش هاي توليدي كارفرمايان در صورت تأييد و اطمينان از عدم شكست طرح ها معلولان و مددجويان واجد شرايط تحت پوشش را به كارفرمايان معرفي و آنها نيز ضمن بيمه كارگران خود يك ماه حقوق و مزاياي آنها را جلوتر پرداخت كرده و پس از گذشت يك ماه در صورت عدم بروز مشكل خاصي، مي توانند از وام ۱۰۰ ميليون توماني بهره مند شوند.
دكتر حيدرنژاد در ادامه تصريح كرد: سال جاري ۱۹۰ ميليارد ريال اعتبار اشتغال از طريق وجوه اداره شده در اختيار بهزيستي قرار داده شده كه حدود ۱۶ ميلياردتومان آن در بخش هاي استاني و مابقي در تهران و شهرستانهاي اطراف هزينه خواهد شد.

رئيس گروه مديريت بيمارستاني سازمان تامين اجتماعي:
كارت درمانگاهي براي مراجعان مراكز درماني صادر مي شود
رئيس مديريت بيمارستاني سازمان تامين اجتماعي از ارايه كارت درمانگاهي به مراجعان مراكز درماني خبر داد.
سيدمرتضي دادخواه در گفتگو با خبرگزاري فارس گفت: كارت درمانگاهي به منظور رديابي اطلاعات در خصوص بيماريهاي قبلي مراجعه كننده به مراكز درماني به تشخيص پزشك معالج تهيه مي شود.
وي افزود: در كارت درمانگاهي علاوه بر سوابق بيماريهاي قبلي مراجعه كننده بيماريهاي ارثي، فاميلي و حساسيتهاي دارويي فرد قيد مي شود.
وي تصريح كرد: وجود كارت درمانگاهي براي بيماران در زمان مراجعه به مراكز درماني براي تيم درماني و پزشك بسيار راهگشاست چون از اقدامات قبلي پزشكان معالج در خصوص بيماري فرد مطلع و در تصميم گيري براي بيمار قاطع تر عمل مي كنند.
رئيس گروه مديريت بيمارستاني سازمان تامين اجتماعي افزود: پزشك معالج با مراجعه بيمار در صورت احراز نياز مكرر بيمار به مراكز پزشكي براي بيمار كارت درمانگاهي تهيه مي كند كه بيمار در هر مراجعه به هر مركز درماني به راحتي مي تواند با استفاده از سوابق قيد شده در كارت درمانگاهي مورد معالجه قرار گيرد.
دادخواه در خصوص چگونگي دسترسي تمام مراكز درماني به كارت درمانگاهي بيمار مراجعه كننده گفت: مراكز درماني از طريق مكاتبه مي توانند سوابق موجود در كارت درمانگاهي بيمار را به مركز درماني مورد نظر ارسال نمايند. وي تاكيد كرد: در هر بار مراجعه بيمار به مركز درماني داروهاي تجويز شده براي بيمار و تشخيص نهايي پزشكي طي آن مراجعه در كارت درمانگاهي بيمار قيد مي شود.
رئيس مديريت بيمارستاني سازمان تامين اجتماعي اظهار داشت: تشكيل كارت درمانگاهي براي اولين بار تقريبا زمانگير است اما براي مراجعات بعدي بيمار مشكلي ايجاد نمي شود.
دادخواه گفت: كارتهاي درمانگاهي در تمامي مراكز درماني سراسر كشور موجود است.

اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |