پنجشنبه ۵ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۸ - Aug 26, 2004
انسان خردمند
امام علي (ع): انسان خردمند، امروز مراقب فرداي خويش است، و از هم اكنون آنچه در پيش دارد مي بيند. (نهج البلاغه / ۱۹۲)
امروز با حافظ
همراز عشق و هم نفس جام باده ايم
ما بي غمان مست دل از دست داده ايم
تا كار خود ز ابروي جانان گشاده ايم
بر ما بسي كمان ملامت كشيده اند
بهارستان
ترانه هاي بهاري كجايند؟ آي، كجايند؟
[پاييز]به آنها انديشه مكن،
تو نيز آواي خود داري
در آن هنگام كه ابرهاي رگه رگه، روز محتضر را مي شكوفند و صحراهاي دروشده از غله را گلگون مي كنند جان كيتس - ترجمه صفدر تقي زاده

نگارستان
010158.jpg
جين - فرانسيس ميله
خوشه چينان - ۱۸۵۷ / رنگ روغن روي بوم - ۱۱۱*۵/۸۳ سانتي متر ‎/ موزه اورساي / پاريس
تابش نور در يك بعدازظهر داغ تابستاني خوشه چينان روستايي اين دشت باز را در احاطه خود گرفته است. رنگ هاي گداخته قهوه اي زمينه تابلو با رنگ دامن هاي زنان روستايي يكي شده و كل منظره دشت و تابستان در يك هماهنگي و هارموني با يكديگر نمايش داده مي شوند.ريتم خميده پيكره  ها و تمركز مردم بر روي كارشان، حال و هواي انجام يك تشريفات آئيني و مذهبي را به دست مي دهد. در اين تابلو، تركيب بندي ساده ميله به پيكره ها جايگاهي عالي داده است. او كه شيوه ميكل آنژ را دنبال مي كرد، تصورش از رعيت كسي بود كه به عنوان بخشي از طبيعت، آزادي نداشت. ميله كه زندگي تيره و نكبت بار طبقه كارگر را تجربه كرده بود، در آثارش قهرمانان روستايي و رعيت خود را از يك فضاي رمانتيك قطعي مجزا كرد و در مقام يك نقاش به شرح منظره زندگي روستايي پرداخت.او در نمايش «زيبايي تلخ» توسط تصاويرش از زندگي روستاييان، به شيوه منحصربه فردي دست پيدا كرد.

مسموميت خون
دكتر روزنفلد در پاسخ به سئوالي، علائم مسموميت خون را كه يك بيماري عفوني (ميكروبي) است به اين شرح بيان كرده است: باوجود بالا رفتن درجه حرارت بدن، احساس لرز كردن، به رغم تشديد ضربات قلب (كوبش) پايين رفتن فشار خون، داغ شدن پوست، حالت گيجي و از دست دادن كنترل مغزي. اين بيماري از طريق جريان خون همه بدن را در بر مي گيرد. سالخوردگان و اطفال سريع تر به آن دچار مي شوند. علت آن انتقال ميكرب از نقاط ديگر بدن به ويژه از دندان ها، سينوس ها، و حتي آپانديس و كيسه صفرا و مجاري ادرار است.

تصرف اصفهان و قتل عام اصفهاني ها
۲۶ اوت در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۷۷۰گئورگ ويلهلم فردريك هگل فيلسوف و تاريخدان بزرگ آلماني به دنيا آمد. او كتاب هاي متعدد از جمله علم منطق، دائره المعارف علوم فلسفي، فلسفه حق، درباره تاريخ و درباره اخلاقيات را تأليف كرده است. هگل همچنين مروج فلسفه تاريخ بود. در سال ۱۷۸۹ ميلادي (۲۲۵ سال پيش) اصول حقوق بشر كه پايه اعلاميه جهاني حقوق بشر قرار گرفته است در آغاز انقلاب در مجلس ملي فرانسه به تصويب رسيد. در سال ۱۹۴۵ و پس از اسلحه به زمين گذاردن ژاپن، نيروهاي آمريكا گام به آن كشور گذاردند كه پس از گذشت ۵۹ سال هنوز اين نيروها در آنجا هستند. در سال ۱۹۵۷ رسماً اعلام شد كه دانشمندان شوروي نخستين موشك قاره پيماي هدايت شونده جهان را با موفقيت آزمايش كرده اند. در سال ۱۳۵۷ جعفر شريف امامي نخست وزير شد و از شاه اختيارات ويژه گرفت و ضمن صدور اعلاميه اي تقويم رسمي كشور را به هجري خورشيدي باز گردانيد، ايجاد هرگونه كازينو و قمارخانه را ممنوع كرد، رعايت احكام اسلامي و حرمت روحانيون، انتخابات آزاد، فعاليت احزاب، تعقيب قضايي متجاوزين به بيت المال و آزادي تدريجي زندانيان سياسي را وعده داد و خواستار وفاق ملي شد.
اينك برگ امروز: از تصرف اصفهان توسط نيروهاي امير تيمور (لنگ) و قتل عام مردم آن و ساختن مخروط هاي ده متري از كله هاي مقتولين ۶۱۷ سال مي گذرد. اصفهان ۲۷ اوت سال ۱۳۸۷ ميلادي تصرف شد. تيمور در همين سال شيراز را هم متصرف شد. او از قبيله مغولي بارلاس بود. اين قبيله در زمان چنگيز خان به سين كيانگ و اويغورستان امروز كوچ كرده بود و تيمور پس از كوچ كردن اين ايل به مناطق جنوبي تر، در ماوراء النهر متولد شده بود. وي سواد خواندن و نوشتن نداشت، ولي به فلسفه، ادبيات، معماري و بازي شطرنج علاقه مند بود. تيمور در سال ۱۳۹۳ بغداد و در سال ۱۳۹۸ دهلي را تصرف كرد و در جنگ آنكارا، ايلدرم بايزيد، سلطان عثماني را به اسارت گرفت و تا زمان مرگ در قفس آهنين قرارداد. تيمور كه سه بار به ايران لشكر كشيد و در ۶۹ سالگي در سال ۱۴۰۵ ميلادي درگذشت در طول سي و پنج سال از مرز چين تا مديترانه را تصرف كرده بود. او سمرقند را پايتخت قرارداد كه ازبك ها، وي را مؤسس كشور خود مي دانند.
www.iranianshistoryonthisday.com

كنسرت گروه كرد آوا در نياوران
گروه موسيقي كرد آوا در ساعت ۱۹ روزهاي ۸ و ۹ شهريور در فرهنگسراي نياوران به اجراي قطعات محلي و مقامي كردي مي پردازد.به گزارش همشهري از روابط عمومي فرهنگسرا در اين كنسرت عبدالرضا رهنما سرپرستي بخش موسيقي مقامي و فرود خاموشيان سرپرستي بخش موسيقي محلي و سيد جواد حسيني خوانندگي اين گروه يازده نفره را عهده دار است.

بررسي يك رمان جنگ
چهل و چهارمين جلسه نقد و بررسي كتاب معاونت ادبيات بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس، به بررسي كتاب «گلاب خانم» نوشته قاسمعلي فراست اختصاص دارد. به گزارش ايسنا، اين رمان سومين رمان فراست است و به گفته نويسنده رماني اجتماعي با پس زمينه جنگ به شمار مي رود. جلسه ياد شده ، ۱۴ شهريور در حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي برگزار خواهد شد.

گيلانه،پروانه ساخت گرفت
شوراي صدور پروانه فيلمسازي ۳۵ ميليمتري در جلسه اخير خود براي پروژه سينمايي «گيلانه» به كارگرداني رخشان بني اعتماد پروانه ساخت صادر كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اين پروانه براي «گيلانه» به كارگرداني رخشان بني اعتماد و تهيه كنندگي سعيد سعدي صادر شد.
اين گزارش حاكيست شوراي مذكور با تغيير نام فيلم «بازي در بازي» به كارگرداني بيژن ميرباقري و تهيه كنندگي محمد رضا تخت كشيان با «همه ما خوبيم» موافقت به عمل آورد. ضمن اينكه پروانه ساخت پروژه سينمايي، تولدت مبارك به كارگرداني داريوش مهرجويي و تهيه كنندگي فرامرز فرازمند به درخواست سازندگان پروژه مذكور توسط شورا تمديد شد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
خبرهاي رديف اول روزنامه هاي آمريكا و اروپا
ديروز، چهار شنبه، روزنامه هاي اروپا و آمريكا اين تيترها را در صفحات اول خود داشتند: انفجار همزمان دو هواپيماي مسافربري روسيه در آسمان اين كشور كه هر دو از يك فرودگاه در مسكو برخاسته بودند، در دو پرواز آخر شب به سوي جنوب. هشتاد درصد از افرادي كه براي عضويت در نيروهاي نظامي عراق ثبت نام كرده بودند از واحدهاي مربوط فرار كرده اند. جنگ شهري (خيابان به خيابان) در نجف به مرقد حضرت علي (ع) كه حساسترين مرحله است نزديك شده است. شمار پروتستان هاي آمريكا كه چهار قرن دراكثريت بودند از پنجاه درصد هم كمتر شده است. مبارزات انتخاباتي آمريكا اينك بر سر اين است كه كدام يك از دو نامزد اصلي بهتر مي تواند بر نيروهاي مسلح آمريكا فرماندهي كند. كميسيون چهار نفري رسيدگي به شكنجه در زندان ابوغريب به رياست جيمز شلزينگر وزير دفاع پيشين آمريكا (از حزب جمهوري خواه) همه را از دژبان ها تا وزير دفاع در اين ماجرا كه چهره آمريكا را در انظار جهانيان تخريب كرده است، سهيم دانست. فرمانداران چند ايالت آمريكا مصرانه مي كوشند به انحصار دارو در اين كشور پايان دهند و داروي ارزان از كانادا، آلمان و سوئيس وارد كنند.
بازار هاي آمريكا پر از پوشاك دوخت كشورهاي گمنام، كوچك و دور دست از جمله جزيره موريس، جزيره فيجي، هندوراس، نپال، ويتنام و اندونزي شده است و از پوشاك دوخت آمريكا اثري نيست زيرا دولت هاي اين كشورها كه نمي توانند با ماليات، هزينه هاي خود را تأمين كنند ارزش برابري دلار را مصنوعاً بالا برده اند و دلار براي كارگاه هاي اين كشورها ارزشمند شده است. به درخواست دولت گينه استوايي، «مارك»، پسر مارگارت تاچر نخست وزير پيشين انگلستان هنگام ورود به جمهوري آفريقاي جنوبي به اتهام مشاركت در توطئه كودتاي نافرجام آن كشور نفت خيز دستگير شد. درباره انفجار همزمان دو هواپيماي روسيه در آسمان در سه شنبه شب (ساعت ۱۱ و ۱۱ و۴ دقيقه به وقت مسكو) كه در همه كشورها توليد نگراني كرده است تفسيرهاي متعدد نيز انتشار يافته كه در بيشتر آنها احتمال خرابكاري داده شده است زيرا كه تا انتخابات چچن پنج روز فاصله بود كه قرار است با نظارت بين المللي يكشنبه برگزار شود.
اقدام استوني آخرين حركت برضد روسيه نخواهد بود
تفسير اقدام اخير كشور كوچك استوني در ساحل بالتيك كه بناي يادبود براي استونيايي هايي ساخته است كه در دوران جنگ جهاني دوم با هيتلر برضد شوروي همدست شده و به نيروهاي آلمان نازي كمك كرده بودند، در روزنامه ها ادامه دارد. نه تنها روس ها، بلكه يهوديان نيز به اين اقدام استوني اعتراض كرده اند.
در تفسير طنزگونه يك روزنامه برزيلي چنين آمده است: اگر استوني به جاي روسيه با آمريكا چنين معامله اي را كرده بود در همان نخستين روز، اشغال نظامي شده بود. آمريكا تجربه كرده است كه از اعتراض جهاني كاري ساخته نخواهد بود، همان طور كه عراق را گرفت و اعتراض جدي هم صورت نگرفت. گرفتن مجدد استوني براي روسيه تنها چند دقيقه وقت لازم دارد، ولي به نظر مي رسد كه روس هاي امروز نه روحيه بلشويك ها را دارند و نه جرأت تزارها را. تفسيرهاي ديگر درباره ريشه كار است، ازجمله اين كه هدف از گسترش ناتو و اتحاديه اروپا به بالتيك شوروي سابق، اولاً براي آزمايش اراده روسيه و ثانياً باجگيري از آن بوده است، زيرا كه سه كشور بالتيك شمالي ارزش اقتصادي ندارند. ولي گام گذاردن ناتو به آنجا در عين حال براي اين اتحاديه نظامي هم خطرناك است زيرا كه اگر روسيه برضد يكي از اين سه كشوركوچك اقدام كند، ناتو در وضعيتي نظير وضعيت آمريكا در جريان بحران موشكي كوبا قرار خواهد گرفت كه يا بايد كوتاه بيايد و يا جنگ كند كه مردم اروپا جنگ ديگري را نمي خواهند. به علاوه معلوم نيست كه نتيجه اين جنگ چه خواهد بود و چه جنگ افزاري در آن به كار برده خواهد شد، مگر اين كه ناتو بداند سلاح هاي مخرب روسيه، ديگر قابل استفاده نيستند. اين مفسران پيش بيني كرده اند كه اين عمل استوني، آخرين اقدام از اين دست برضد روس ها نخواهد بود.
وبلاگ ها در جريان سفر
وبلاگ هاي شخصي سفر ها را بسيار كوتاه كرده اند. دارندگان اين وبلاگ ها در جريان سفر مي توانند شرح مسافرت و عكس هاي گرفته شده را همان روز در وبلاگ خود قرار دهند و دوستانشان ببينند و در جريان سفر آنان قرار گيرند و در حقيقت همسفرشان باشند. معمولاً خوانندگان يك وبلاگ اين امكان را دارند كه نظرشان را در پاي هر مطلب به صورت كامنت ابراز كنند و در صورت لزوم در مطالب بعدي آن وبلاگ يا به وسيله اي ميل پاسخ دريافت كنند و به اين ترتيب ارتباط بر قرار است.
يك مسافر (چه فرد معمولي و يا مقام رسمي) با قرار دادن شرح مذاكرات و مشكلاتش در وبلاگ خود مي تواند رسانه هاي شهر و كشور خود را هم از ماوقع آگاه سازد. مقامات رسمي قبلاً آدرس وبلاگ خود را به رسانه ها مي دهند تا در جريان مسافرت باشند. به اين ترتيب، هر وبلاگ يك خبرگزاري شخصي محسوب مي شود. لزومي هم ندارد كه دارنده وبلاگ با خود لب تاپ حمل كند، امروزه تقريباً لابي همه هتل ها و نيز كتابخانه هاي عمومي شهرها به كامپيوتر مجهز و به اينترنت متصلند كه مي شود از آنها براي قراردادن مطلب تازه در وبلاگ و يا حذف و اصلاح مطالب كهنه و نيز ارسال اي ميل استفاده كرد و هزينه زيادي نخواهد داشت.

محمدعلي سجادي:
فيلم كمدي ساختن بسيار دشوار است
محمدعلي  سجادي  كارگردان  سينما معتقد است  كه  توليد فيلم  كمدي  با رويكرد ايجاد سرگرمي  و خنداندن  مخاطب  بسيار دشوار است .
وي  ادامه  داد: خنداندن  مردم  سخت  تر از گرياندن  آنها ست  و فيلمسازي  كه ساخت  فيلم  كمدي  را آسان  بگيرد، موفق  نيست .
سجادي  در گفت  و گو با ايرنا، مشكلات  اجتماعي ، اقتصادي  و سياسي  جامعه  را عامل  اصلي  توجه  مردم  به  سينماي  كمدي دانست .
به اعتقاد اين  كارگردان ، مردم  براي  فرار ازمشكلات  و تنگناهاي  زندگي  به  فيلم هاي  مفرح  روي  مي آورند.
وي  در عين حال  گفت : نبايد در مقابل  رويكرد سينما به  آثار كمدي  موضع  گرفت چرا كه  پذيرفتن  سفارش  اجتماعي  در سينما خواست  مخاطبان  است .
سجادي  افزود: سينما در هر فصل  و يا برهه  زماني  با يك  موج  جديد روبه  رو مي شود و فيلمسازان  بايد اين  موج  را شناسايي  و در آن غرق  نشوند. كارگردان  فيلم هاي  جنايت ، شيفته  و اثيري  تصريح  كرد: تفكيك  گونه هاي  سينمايي  خواست  مخاطب  ايراني  است  و اين  درحالي  است  كه  مخاطب  تنوع  مورد نياز خود را از طريق  رسانه هايي  همچون  ماهواره  تأمين  مي كند. وي  خواستار حمايت  از فيلمسازاني  شد كه  تنوع گرايي  و تجربه اندوزي  در گونه هاي  (ژانر) مختلف  سينمايي  را دنبال  مي كنند.
سجادي  كه  توليد فيلم  سينمايي  تردست  با رويكردي  طنز و تعليقي  را دستمايه كار جديد خود قرار داده  است ، افزود: اين  فيلم  كه  در مرحله  تدوين  قرار دارد، داستان  سارق  خرده پايي  است  كه  قصد سرقت هاي  بزرگ  را دارد. وي  گفت : اين  فيلم  در صورت  توافق  با سينماداران  قبل  از جشنواره  فيلم  فجر اكران  مي شود.
گوهر خيرانديش ، شهرام  حقيقت  دوست ، بهزاد فراهاني  و امير جعفري  در فيلم  جديد سجادي  نقش آفريني  كردند.

افشين هاشمي :
تعطيلي تئاتر نصر ،يك كار ضد فرهنگي است
تئاتر كمدي موزيكال «هتل ايران» به نويسندگي و كارگرداني افشين هاشمي  در تالار نو مجموعه تئاتر شهر اجرا مي شود.
هاشمي در گفت وگو با ايسنا درباره همزماني نگارش متن و تخريب تئاتر نصر، گفت: پايه اصلي نمايشنامه هتل ايران يكسال قبل از برگزاري جشنواره تئاتر آييني - سنتي به صورت يك كار كمدي و بر اساس بداهه پردازي بازيگران نوشته شد. وي ادامه داد: آن زمان با توجه به اين كه يكسري ديالوگ داشتم مي خواستم تا نمايشنامه را به شيوه كارهاي ايراني بازنويسي كنم.
ولي اصلاً خاطر ندارم كه اين بازنويسي قبل از بسته شدن تئاتر نصر اتفاق افتاد و يا بعد از آن. اما در تمام وقت بسته شدن تئاتر لاله زار يا هر چيزي كه به نوعي به تئاتر و فرهنگ ارتباط دارد دغدغه من بوده است.
وي اضافه كرد: وقتي جايي فرهنگي تعطيل مي شود يعني بخشي از همان فرهنگ از بين مي رود و در اين ميان تعطيل كردن تئاتر نصر هم يك عمل صددرصد ضد فرهنگي است.
پس ما بر اساس همان پايه اول و با همراهي بازيگران بقيه نمايشنامه را اتود زديم و آن را با شيوه هاي نمايش هاي ايراني تكميل كرديم تا همين تئاتر كمدي موزيكال با هويت مشخص خود بوجود آمد.
هاشمي  با اشاره به انواع نمايش هاي لاله زاري و نزديكي اين نمايش به شيوه هاي لاله زاري گفت: ما در دهه هاي بيست و سي تئاتر كلاسيك را در لاله زار داريم و بعد از دوره آتراكسيون كه تئاتر لاله زار رو به افول مي گذارد و تعطيل مي شود بخشي از كارهاي عامه پسند را مي بينيم و حتي چندي بعد از اين دوران شاهد اجراهاي افرادي چون هادي اسلامي، مجيد جعفري، عنايت بخشي و...هستيم كه به دنبال احياي يك نوع تئاتر برتر هستند.
پس هر يك از اين دوران جنس مخاطب خاص خود را دارند. وي با تأكيد بر داشتن دغدغه تئاتر لاله زار گفت: با وجود اين كه دغدغه اين نوع نمايش را دارم ولي معتقد نيستم كه اجراي ما يك تئاتر لاله زاري است ولي همين دغدغه ها در آن لحاظ شده است و برداشت شيوه هاي اجرا و نوع نگاه آنها در كار وجود دارد حتي شايد نزديكي به آن كارها داشته باشد اما تئاتر لاله زاري با آن مفهومي كه ما مي شناسيم نيست.

۲ فيلم ايراني در جشنواره بيروت
دو فيلم كوتاه ايراني لالايي براي بيداري و آنسوي خط به بخش مسابقه جشنواره فيلم بيروت راه يافتند.
به گزارش روابط عمومي انجمن سينماي جوان، اين جشنواره از ۱۵ تا ۲۲ مهر در بيروت پايتخت لبنان برگزار مي شود و در مدت برگزاري آن، دو فيلم لالايي براي بيداري ساخته ناصر ضميري از توليدات انجمن سينماي جوانان و آنسوي خط به كارگرداني مسعود آقابابائيان در بخش مسابقه روي پرده خواهد رفت.
در جشنواره فيلم بيروت آثاري از كارگردانان كشورهاي عربي و خاورميانه اي براي كسب عنوان بهترين فيلم مورد نقد و بررسي قرار مي گيرند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
مهربان
پس از روزها و هفته ها گره زدن، كار قالي به پايان رسيد و من خوشحالي را در چهره مادرم ديدم. قرار شد فرداي آن روز قالي را به شهر ببرد و با فروش آن پاهايش را كه سالهاست ورم دارد درمان كند.صبح روز بعد مادرم همراه عده اي از اهالي روستا با ماشين مش صفر به شهر رفت.
عصر وقتي از صحرا براي گاومان علف مي آوردم ماشين مش صفر را ديدم كه برگشته است. به سرعت به طرف خانه حركت كردم.وقتي بچه هاي همسايه را ديدم كه لباس نو به تن دارند و مشغول خوردن خوراكي هستند مطمئن شدم كه اين بار هم مادر مهربانم به دكتر نرفته است.
رضا رشيدي

گشتي در دنياي خبرها
۳۶ سال زندگي در كنار مرده
هانوي: در سال ۱۹۶۸ يك نوجوان ۱۷ ساله در ويتنام از دنيا رفت و والدينش، جسد او را به خاك سپردند. اما پس از پايان مراسم تدفين، يك فالگير به خانه متوفي مراجعه كرد ومدعي شد كه آن پسر جوان هنوز زنده است. به همين دليل پدر متوفي، نبش قبر كرد، جسد پسرش را از زير خاك بيرون آورد و آن را در يك تابوت شيشه اي قرار داد. در حقيقت، تابوت شيشه اي به مدت ۳۶ سال در كنار خانه  باقي ماند و جالب اينكه جسد داخل آن تجزيه نشده بود. سرانجام روز گذشته پليس به اين خانه مراجعه كرد و جسد را بار ديگر داخل قبر قرار داد.
سارق خوش خيال
دارالسلام: يك سارق در تانزانيا خبردار شد كه يك جادوگر در اين كشور قادر است، بدن اشخاص را در برابر گلوله  و چاقو مصون سازد. به همين دليل وي به اين جادوگر مراجعه كرد. در آنجا جادوگر خطاب به سارق گفت، در صورتي كه قسمتي از پوست بدن وي آغشته به شربت و پودرهاي مخصوص بشود، آنگاه در برابر چاقو و گلوله مصونيت پيدا خواهد كرد. جادوگر پس از ماليدن مواد مورد اشاره به بدن سارق، با چاقو بخشي از پوست بدن او را براي امتحان بريد كه سارق خوش خيال بر اثر خونريزي شديد جان باخت.
دعوا بر سر پارك خودرو
ژوهانسبورگ: يك دندان پزشك آلماني از مدت ها قبل بر سر محل پارك خودروي مراجعه كنندگان به مطبش با همسايه ساختمان مجاور مطب درگير بود. همسايه ۶۹ ساله دندانپزشك معتقد بود كه بيماران مراجعه كننده به مطب نبايد خودروهايشان را مقابل خانه وي پارك كنند. سرانجام ديروز درگيري اين دو همسايه به اوج رسيد، پيرمرد با چاقو به جان دندانپزشك ۴۱ ساله افتاد. در حال حاضر دندانپزشك در بيمارستان بستري است و پيرمرد مهاجم در زندان به سر مي برد.
هجوم به ساختمان راديو
نيكوزيا: هجوم ده ها گربه ولگرد به ساختمان راديوي قبرس باعث قطع برنامه هاي اين شبكه راديويي شد. سال هاست كه گربه هاي ولگرد در باغچه هاي اطراف ساختمان راديو زندگي مي كنند و در حال حاضر تعداد آنها به حدود ۱۰۰ گربه رسيده است. اين گربه ها روز گذشته به داخل ساختمان راديو هجوم بردند و دستگاه هاي موجود در استوديو ها را شكستند.قرار است تا ۲۴ ساعت آينده تنها موسيقي از اين شبكه راديويي پخش شود.
عاقبت سرقت از آرامگاه
پكن: ديروز چهار سارق از مغولستان براي سرقت از يك آرامگاه باستاني وارد چين شدند .آنها پس از ورود به چين به سراغ يكي از پادشاهان سلسله ليائو رفتند اما از بخت بد سارقان سقف آجري اين مكان فرو ريخت كه سه تن از آنان بلافاصله جان باختند و نفر چهارم موفق به فرار شد.
سفر با ويلچر
مادريد: يك پيرمرد ۶۵ ساله از كشور روسيه ۳ هزار مايل را با ويلچر خود پشت سر گذاشت. وي سفرش را روز ۱۱ژوئن از مسكو آغاز كرد و پس از عبور از بلاروس، لهستان، آلمان، هلند، لوكزامبورگ و فرانسه به اسپانيا رسيد.وي هدف از انجام اين سفر طاقت فرسا را اميدوار كردن معلولان به زندگي و تشويق جوانان و نوجوانان براي دوري از مواد مخدر اعلام كرد. او در طول مسير مجبور شد ۱۱ بار پنچري لاستيك هاي ويلچر را بگيرد و حتي يكبار داخل يك گودال بزرگ سقوط كرد و شب را در اين مكان گذراند. البته مقصد وي كشور پرتغال بود اما به دليل فرسوده  شدن ويلچر ديگر نتوانست به سفرش ادامه دهد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۶ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۳ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه نقش: نمايشگاه نقاشي و معرق آواي بوم و چوب / ۷ تا ۱۶ شهريور / فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي جشنواره، فرهنگسراي اشراق / تلفن: ۳-۷۳۲۴۱۱۲
* نگارخانه مهر: نمايشگاه نقاشي حبيب زاده / بزرگراه نواب، كميل شرقي، فرهنگسراي انقلاب / تلفن: ۹-۵۴۱۹۰۵۷
* نگارخانه ضرابي: نمايشگاه نقاشي سارا صادقي و هنگامه زردوزنيا / از ۶ تا ۱۱ شهريور / شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ۳، كوچه كاميار، پلاك ۱۹ / تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳
* نگارخانه آتشزاد: نمايشگاه نقاشي علي اكبر ميرشفيعي / ۷ تا ۱۲ شهريور / ميدان ونك، ولي عصر، توانير، ساختمان ۴۳ / تلفن: ۸۸۸۴۴۰۷

گل و گياه
شقايق
010161.jpg
نام علمي: Papaver rhoeas , Shirley Series
خانواده: PAPAVERACEAE
گياه يكساله به بلندي ۹۰ و گستردگي ۳۰ سانتي متر است .داراي شاخ و برگ كركدار و برگ هاي لوبدار بوده و گلهاي كاسه اي شكل آن به رنگ هاي زرد، صورتي، نارنجي و گاهي قرمزرنگ در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه و خاك مربوط با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حقوق شهروندي
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حقوق شهروندي   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |