پنجشنبه ۵ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۸ - Aug 26, 2004
كاهش گازهاي گلخانه اي
استفاده از خودروهاي گازسوز در ناوگان حمل و نقل كشور، گازهاي گلخانه اي را به طور چشمگيري كاهش مي دهد.
به گزارش قلم سبز ايران، بررسي هاي اوليه حاكي از آن است كه گاز طبيعي پاك ترين سوخت جايگزين است به طوري كه استفاده از اين سوخت در خودروها مقدار منواكسيد ازت منتشره در هوا را تا ۸۷درصد كاهش مي دهد.
انتشار ساير آلاينده هاي غيرمتاني منتشره از اگزوز خودروهاي گازسوز، ۸۹درصد پايين تر از خودروهاي بنزيني است.

تقدير از ۲۴۲ كارمند، كارگر و بازنشسته نمونه شهرداري
محمد علي نخلي مدير اجرايي جشنواره شهيد رجايي گفت: ۲۰۰ نفر از كارمندان و كارگران، ۴۲ نفر از بازنشستگان و تني چند از مديران و مسئولان نمونه شهرداري در هفتمين جشنواره شهيد رجايي مورد تقدير قرار مي گيرند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران،محمدعلي نخلي با بيان اين مطلب گفت: هفتمين جشنواره شهيد رجايي در تاريخ ۷ شهريور ماه سال جاري در سالن شهيد آويني فرهنگسراي بهمن با حضور دكتر احمدي نژاد شهردار تهران، دكتر سعيدلو معاون مالي اداري و رئيس جشنواره، دكتر چمران رئيس شوراي شهر تهران و تني چند از مسئولان برگزار خواهد شد.

۲۶۰ ايستگاه اتوماتيك پيش بيني هوا راه اندازي مي شود
رئيس سازمان هواشناسي كشور گفت: براي دقيق تر شدن اطلاعات هواشناسي پروژه اي تحت عنوان «توسعه فناوري اطلاعات و مدرنيزه كردن هواشناسي در كشور» طراحي شده است. دكتر علي محمد نوريان در گفتگو با ايسنا، افزود: اين پروژه با كمك فرانسوي ها و يك كنسرسيون متشكل از ۳ شركت ايراني تهيه شده كه از سال جاري به مرحله اجرا گذاشته مي شود. وي اعتبار اين پروژه را ۸۰۰ ميليارد ريال عنوان كرد كه ۶۰ ميليون دلار آن به صورت سرمايه گذاري ارزي است.
رئيس سازمان هواشناسي كشور افزود: همچنين ۶ رادار خريداري شده و ۶ رادار ديگردر ادامه كار پروژه نصب خواهد شد.
وي از نصب ۲۶۰ ايستگاه اتوماتيك در كشور خبر داد و به ايسنا گفت: چندين نرم افزار پيشرفته با آخرين مدلهاي دنيا خريداري شده كه پيش بيني هوا را با دقت بيشتري تا ۷ روز اعلام خواهد كرد.

عضو شوراي شهر خواستار افزايش عوارض خودروهاي ورودي به تهران شد
عضو هيأت  رئيسه  شوراي  اسلامي  شهر تهران  با بيان  اين كه  بايد اصلاحاتي  در عوارض  دريافتي  از خودروها در تهران  انجام  شود، گفت : بايد قوانين  و عوارضي  تبيين  شود تا از ورود بي رويه  خودروها به  تهران  جلوگيري  شود.
«امير رضا واعظي آشتياني » ديروز در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت : شوراي  شهر تهران  بايد راهكارهاي  قانوني  در خصوص  دريافت  عوارض  از خودروها را مورد بررسي  قرار دهد و اگر بعضي  از قوانين  نيازمند به  اصلاح  بوده  و ملي  است ، از مجلس  بخواهد اصلاحاتي  را در آنها انجام  دهند.
وي  با بيان  اين كه  سرعت  متوسط خودروها در پايتخت  در سال  ۸۳، به  كمتر از ۲۴ كيلومتر در ساعت  مي رسد، اظهار داشت : از سال  ۷۴ تا ۸۲ سرعت  متوسط خودرو در تهران  كه  ۳۰ كيلومتر در ساعت  بود، به  ۲۴ كيلومتر رسيد و مطمئناً در سال  ۸۳ كاهش  بيشتري  خواهد داشت .
به  گفته  وي ، با ادامه  يافتن  روند ورود بي رويه  خودرو به  تهران ، براي  احياي  سرعت  تردد در تهران ، بايد ميلياردها تومان  هزينه  كرد تا سرعت  را يك  كيلومتر اضافه  كرد.
وي  اظهار داشت : در سال  گذشته  روزانه  بين  ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ دستگاه  خودرو وارد تهران  شد كه  هم  اكنون  در تهران  سه  ميليون  خودرو تردد مي كند.
خزانه  دار شوراي  اسلامي  شهر تهران  با بيان  اين كه  معابري  كه  در شهر وجود دارد، پاسخگوي  خودروهاي  فعلي  نيست ، گفت : بر اساس  آمار وزارت  صنايع ، امسال يك  ميليون  خودرو در كشور توليد مي شود كه  ۵۰۰ هزار دستگاه  آن به  تهران  وارد مي شود.
آشتياني  با اشاره  به  اين كه  ترافيك  تهران  در كمتر از سه  سال  ديگر قفل  خواهد شد، خاطرنشان  كرد: روزي  براي  روان سازي  تردد در تهران ، صحبت  از حمل و نقل  عمومي  بود، در شرايط كنوني  حتي  ديگر توسعه  حمل  و نقل  عمومي  چاره ساز نيست ، چرا كه  سطح  خيابان ها مملو از خودرو است . به  گفته  وي ، صنايع  خودروساز، در ظاهر فقط خودرو توليد مي كنند، اما در باطن  هزينه هاي  بسياري  را بر دولت  و مديريت  شهر تحميل  كرده  كه  اگر توجهي  به  ورود بي رويه  خودرو به  تهران  نشود، با مشكلات  بسياري  رو به  رو خواهيم  بود.

پارك موزه ملي دفاع مقدس ساخته مي شود
به منظور پاسداري از هنر دليرمردان عرصه ايثار و شهادت و تكريم مقام والاي رزمندگان اسلام، ترويج انديشه هاي فرهنگ دفاع مقدس و انتقال آ ن به نسل هاي آينده؛ شهردار تهران، رئيس شوراي شهر و رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس طي جلسه اي مشترك با حضور رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح در خصوص احداث پارك موزه ملي دفاع مقدس توافقنامه اي امضاء كردند.
به گزارش روابط عمومي بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس در اين ديدار سردار سرلشكر بسيجي دكتر سيدحسن فيروزآبادي با يادآوري اين نكته كه احداث پارك موزه دفاع مقدس براي ايجاد حس دائمي دفاع در ملت و پيوند بين  همه نسل ها، با دفاع مقدس خواهد بود مهمترين ويژگي  پارك موزه بزرگ دفاع مقدس را پويايي، زنده بودن و بالندگي آن ذكر كرد كه بايد محل آن در متن جامعه باشد از اين رو انتخاب اين مكان در نزديكي مصلاي بزرگ امام خميني (ره)  را، به عنوان جلوه و نمادي از تفكر ارزشي امام، انقلاب و نظام دانست و بر ضرورت سرعت عمل در ساخت آن تاكيد كرد. وي با اشاره به اينكه ساخت پارك موزه دفاع مقدس از آرزوهاي ديرينه فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس اعم از ارتشي، سپاهي و بسيجي، جهاد سازندگي و عشاير و ديگر آحاد ملت است آن را از مطالبات و حقوق فرهنگي مردم دانست كه از اولويت خاصي برخوردار است.
سردار فيروزآبادي با تاكيد بر اينكه فرهنگ ارزشي دفاع مقدس مربوط به همه مردم ايران است به كارشناسان و طراحان پارك موزه ملي دفاع مقدس توصيه كرد: «در طراحي به نحوي عمل شود كه ظاهر موزه نيز عظمت دفاع مقدس را به خوبي نشان دهد.» سردار فيروزآبادي از اينكه شوراي اسلامي شهر تهران و شهردار بسيجي تهران در سياست هاي فرهنگي شهر تهران مساله پارك موزه دفاع مقدس را مورد توجه قرار داده اند، تشكر و قدرداني نمود.
در اين ديدار توافق شد شهرداري تهران با كمك بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس، ارتش، سپاه و ديگر نهادها، با بهره گيري از آخرين فناوري ها،  پارك  موزه ملي دفاع مقدس را طراحي و آماده كند.

۵۰ هزار پليس مدرسه به كمك راهنمايي و رانندگي مي آيند
مديركل حمل و نقل و ترافيك سازمان شهرداري هاي كشور با اشاره به آغاز سال تحصيلي جديد، از همكاري ۵۰ هزار دانش آموز به عنوان پليس مدرسه براي ترويج فرهنگ ترافيك خبر داد.
مهندس عبادالله فتح اللهي در گفتگو با خبرگزاري «مهر» گفت: طرح پليس مدرسه همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد در شهرهاي بالاي يكصد هزار نفر جمعيت اجرا مي شود.
وي با تاكيد بر اين موضوع كه با فرا رسيدن مهر ماه وضعيت ترافيكي خيابان هاي شهرهاي پرجمعيت به ويژه كلان شهرها تشديد مي شود، افزود: در فاز اول تصميم گرفته ايم طرح پليس مدرسه را با همكاري ۵۰ هزار دانش آموز و با هدف تأمين امنيت جاني دانش آموزان در مقطع ابتدايي اجرا كنيم.
مديركل حمل و نقل و ترافيك سازمان شهرداري هاي كشور با اشاره به اجراي طرح مذكور در سطح ۲۰ هزار مدرسه مقطع ابتدايي كشور گفت: در نظر داريم با ارزيابي طرح نسبت به تسري آن به ساير شهرهاي كشور اقدام كنيم. فتح اللهي اجراي طرح پليس مدرسه را با همكاري وزارت آموزش و پرورش، نيروي انتظامي  و سازمان شهرداري هاي كشور اعلام كرد و اظهار داشت: يك گروه كار در شوراي عالي ترافيك استان ها در همين رابطه تشكيل شده كه بر نحوه اجراي طرح نظارت دارد.
وي از ديگر اهداف اجراي طرح پليس مدرسه را انتقال فرهنگ ترافيك از طريق دانش آموزان به خانواده ها و جامعه عنوان كرد و افزود: با اجراي طرح مذكور قشر كثيري از فرهنگيان نيز مي توانند در اين موضوع دخيل بوده و تأثير گذار باشند.
فتح اللهي كار انتخاب دانش آموزان را بر عهده وزارت آموزش و پرورش دانسته و گفت: كار آموزش نيروها بر عهده راهنمايي و رانندگي و تأمين امكانات و تجهيزات را سازمان شهرداري هاي كشور انجام مي دهد.

اعلام  آمادگي  شهرداري هاي  تهران  و ورشو براي  بازسازي  شهرهاي  عراق
010200.jpg
در ديدار سفير لهستان  با شهردار تهران  دو طرف  بر همكاريهاي  مشترك  شهرداري هاي  تهران  و ورشو در زمينه  بازسازي  شهرهاي  عراق  در صورت  فراهم شدن  بسترهاي  لازم  تاكيد كردند.
به  گزارش  روابط عمومي  شهرداري  تهران ، سفير لهستان  در ايران  در اين  ديدار گفت : طي  سالهاي  گذشته  مقامات  دولتي  در سطوح  بالا روابط نزديكي  با يكديگر داشتند ولي  در اين  مقطع  بايد روابط طرفين  را در سطوح ديگر از جمله  شهرداري ها نيز گسترش  داد.
ويتلد شميدوسكي  دربخش  ديگري  از سخنان  خود با استقبال  از ايده همكاري  شهرداري هاي  ورشو و تهران  براي  بازسازي  شهرهاي  عراق  افزود: سربازان  لهستاني  براي  مدت  محدود و براساس  اصل  احترام  به  اماكن  مقدس  شيعيان  جهان  وبرقراري  روابط دوستانه  با مردم  عراق  دراين  كشور اسقرار يافتند و سعي كردند كه  ارزش هاي  مذهبي  مردم  عراق  را مورد توجه  قرار دهند.
سفير لهستان  گفت : نظر دولت  و ملت  لهستان  در مورد تثبيت  اوضاع  در عراق همان  نظر جمهوري  اسلامي  ايران  مبني  بر واگذاري  قدرت  به  مردم  عراق  و كاهش زمان  حضور نيروهاي  خارجي  در اين  كشور است .
وي  در پايان  افزود: ايران  نقش  اساسي  در ثبات  منطقه  داشته  و لهستان نيز به  اين  نقش  ايران  بسيار ارج  مي نهد.
بنابراين  گزارش ، محمود احمدي  نژاد شهردار تهران  نيز در اين  ديدار ضمن  استقبال  از ايجاد همكاري هاي  دو جانبه  بين  شهرداري هاي  ورشو و تهران در تمام  زمينه هاي  مديريت  شهري  و بازسازي  شهرهاي  عراق  تصريح  كرد: شهرهاي بزرگ  و مراكز كشورها با مسائل  و مشكلات  مشابهي  مواجه  هستند و همكاري  شهرداري هاي  اين  شهرها با يكديگر كمك  زيادي  به  توسعه  كلانشهرهاو كاهش  مشكلات خواهد كرد.
احمدي  نژاد گفت : در شهرهاي  عراق  مراكز بسيار مقدسي  وجود دارد كه  مورد احترام  و توجه  شيعيان  و مسلمانان  جهان  است  و اقدامات  آمريكايي ها در روزهاي  اخير موجب  خدشه  دار شدن  غرور همه  مسلمانان  شده  است،  لذا اميدواريم  هرچه زودتر اين  حوادث  به  پايان  برسد و زمينه  براي  بازسازي  اين  شهرها فراهم  شود. شهردار تهران  همچنين  ضمن  دعوت  از شهردار ورشو براي  ديدار از تهران ، از توسعه  همكاري  بين  شهرداري هاي  ورشو و تهران  براي  بازسازي  شهرهاي  بحران زده  عراق  و همچنين  تبادل  تكنولوژي  و تجارب  بين  طرفين  استقبال  كرد.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران :
شهرداري تهران آماده همكاري براي توسعه فضاي سبز مدارس است
010197.jpg
معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت : شهرداري تهران ضمن اعلام موافقت با توسعه فضاي سبز در مدارس و آموزشگاهها، آماده هر گونه همكاري با آموزش و پرورش در اين زمينه است.
محمد جواد محمدي زاده به خبرگزاري فارس گفت : شهرداري حامي آموزش و پرورش است و اگر آموزش و پرورش نياز به كمكي داشته باشد آمادگي همكاري با اين نهاد را دارد و تاكنون در جهت كمك به مدرسه فعاليتهاي بسياري را انجام داده است.
وي افزود : شهرداري در سال گذشته اقداماتي را از جمله رنگ آميزي در و ديوار مدارس ، آسفالت محوطه باز مدارس ، احياي فضاي سبز ، پاكسازي ديوارهاي اطراف مدرسه و غيره در مدارس انجام داده است، ضمن اينكه در ابتداي مهر ماه سال گذشته به هر مدرسه يك گلدان اهدا كرد و با شاخه اي گل از تمام دانش آموزان سال اول ابتدايي استقبال نمود.
محمدي زاده اظهار داشت : شهرداري براي امسال قصد دارد برنامه هاي سال گذشته را در ابتداي مهر ماه توسعه دهد و هر منطقه آموزش و پرورش نيز مي تواند با شهرداري مناطق خود هماهنگ كند تا شهرداري بتواند همكاري خوبي با آنان داشته باشد .
وي گفت : نوع فعاليت شهرداري در هر مدرسه بر اساس اولويت سنجي مدير مدرسه است و شهرداري تا آنجا كه اعتبار و امكانات دارد با مدارس همكاري خواهد كرد .
معاون خدمات شهري شهرداري تهران عنوان كرد : شهرداري بايد براي تحصيل دانش آموزان كه سرمايه ها و آينده سازان كشور هستند فضاي مفرح و قابل اعتمادي را فراهم نمايد و تا آنجا كه در توانش باشد اينگونه خواهد بود .

غلظت نمك درياچه اروميه
010179.jpg
مركز تحقيقات آرتميا دانشگاه اروميه با اعلام گزارشي از افزايش شوري درياچه، شرايط زيست و زاد و ولد آرتميا را بسيار وخيم عنوان كرد.رامين مناف فر، كارشناس ارشد مركز تحقيقات آرتميا دانشگاه اروميه در گفت وگو با قلم سبز ايران گفت: به رغم بارندگي نسبتا خوب در سال جاري، غلظت نمك در درياچه اروميه طي هفته گذشته ۲۸۵ گرم بر ليتر اندازه گيري شد به طوري كه در بخش هايي از درياچه تشكيل بلورها و لايه هاي ضخيم نمكي در كف درياچه شدت گرفته است.وي احداث سدهاي متعدد در مسير رودخانه هاي آب شيرين حوزه اروميه را عامل اصلي اين بحران اعلام كرد و افزود: «تراكم آرتميا در درياچه بسيار كم شده به طوري كه در هر ليتر آب بين ۱۰ تا ۱۵ آرتميا وجود دارد كه همين تعداد ناچيز هم به دليل افزايش شوري قابليت توليد مثل خود را از دست داده اند و الان بيش از ۲ ماه است كه هيچ توليد مثلي از آرتمياها در درياچه مشاهده نشده است.»وي همچنين از وضعيت نامطلوب جوجه فلامينگوها در اطراف جزيره اشك خبر داد و گفت: «هفته گذشته به هنگام گشت تحقيقاتي در درياچه تعدادي جوجه فلامينگو از آب گرفته شد كه به دليل رسوب نمك در داخل مجاري دهان و بيني و از فرط گرسنگي در حال جان باختن بودند كه بعد از شستشو با آب شيرين و تغذيه دستي مجددا در درياچه رها شدند.»

بساز و بفروش ها همچنان بر روي گسل هاي تهران خانه مي سازند
رئيس پژوهشكده سوانح طبيعي كشور با اشاره به زلزله خيز بودن تهران تأكيد كرد: متأسفانه ساخت و ساز در محدوده گسل هاي شهر ادامه دارد.
محمود فاطمي عقدا با تأكيد بر اين موضوع كه فعاليت جديدي از حركت گسل هاي تهران مشاهده نشده است، به خبرگزاري «مهر» گفت: در حال حاضر خطر جدي متوجه تهران نيست اما همچنان شاهد وقوع پس لرزه هاي خفيف روزانه هستيم.
وي با اشاره به اين موضوع كه وقوع پس لرزه ها با توجه به واقع شدن تهران بر روي چند گسل امري طبيعي و عادي محسوب مي شود، افزود: نقشه يك دو هزارم از وضعيت تهران و گسل ها را تهيه و منتشر كرده ايم كه براي مديران و مسئولان مربوطه ارسال خواهيم كرد تا نسبت به وضعيت جديد پيش آمده آگاهي و اطلاع داشته باشند.
رئيس پژوهشكده سوانح طبيعي كشور با اشاره به ساخت و سازهايي كه در محدوده و اطراف گسل هاي تهران ادامه دارد، اظهار داشت: با توجه به اصلاح ماده ۳۳ قانون نظام مهندسي و تصويب آن در هيأت دولت، افراد خودشان نمي توانند ساخت وساز در نقاطي كه تعيين شده داشته باشند، اميدواريم از ساخت و سازهايي كه توسط سازمان ها و نهادهاي دولتي صورت مي گيرد جلوگيري به عمل آيد.
عقدا در ارتباط با وضعيت شهر بم و امكان وقوع زلزله اي با ريشتر بالا در اين نقاط از كشور، گفت: مشكل خاصي شهر بم را تهديد نمي كند و پس لرزه هاي خفيف را در اين نقطه شاهد هستيم.وي در خصوص نحوه ساخت وساز در اين شهر و رعايت اصول مهندسي، افزود: يك واحد نظارت عالي در اين شهر بر نحوه ساختمان سازي ها اشراف داشته كه متشكل از نظام مهندسي كرمان و ديگر سازمان هاي مهندسي كشور مي باشد و پژوهشكده سوانح طبيعي نيز در كنار بنياد مسكن بر نحوه ساخت و ساز بناها نظارت مي كند.

طول عمر ساختمان هاي ايران نصف ميانگين جهاني است
رئيس  كانون  كاردان هاي  فني  ساختمان  استان  تهران  گفت : طول  عمر ساختمان هاي  احداث  شده  در كشور حدود نصف  طول  عمر ميانگين  جهاني  آن است .
مهدي  موذن  ديروز در گفتگو با ايرنا ميانگين  طول  عمر ساختمان ها در كشور را ۲۵ سال  و متوسط طول  عمر اين  بناهارا در دنيا بيش  از ۵۰ سال  ذكر كرد.
وي  يكي  از عوامل  مهم  و موثر در ساخت  بناهاي  مستحكم  را استفاده  ازمصالح  مرغوب ، بادوام  و استاندارد دانست  و افزود: هم اكنون  بسياري  از مصالح مورد استفاده  در صنعت  ساخت  وساز در كشور فاقد كيفيت  لازم  است .
موذن  خاطرنشان  كرد: مشخص  نيست  متولي  كنترل  كيفي  توليد مصالح  ساختماني در كشور چه  سازمان  يا نهادي  است  و اگر مصالح  ساختماني  با كيفيت  هم  درشروع  كار يك  واحد توليدي ، توليد شد معلوم  نيست  آيا در ادامه  كار، اين واحد نسبت  به  حفظ كيفيت  مصالح  اهتمام  دارد يا خير.

با اهداء ۲۰ قطعه زمين توسط ستاد اجرايي فرمان امام صورت مي گيرد؛
افزايش۲۰۰ هزار مترمربع فضاي تفريحي و آموزشي در تهران
ستاد اجرايي  فرمان  حضرت  امام  خميني  (ره ) ۲۰ قطعه  زمين  به  مساحت  بيش از ۱۲۰ هزار مترمربع  در ۲۰ نقطه  تهران  به  شهرداري  اهدا كرد.محمد جواد ايرواني  رئيس  اين  ستاد در مصاحبه  با خبرنگار واحد مركزي  خبر با اعلام  اين  خبر گفت :از آنجا كه  فضاهاي  ورزشي  و تفريحي  كلان  شهر تهران  متناسب  با جمعيت  اين  شهر نيست  اين  زمين  ها براي  احداث  مجموعه هاي  ورزشي  به  شهرداري  اهداء شد.
محمود احمدي  نژاد شهردار تهران  نيز با بيان  اين كه  ۸۰ درصد اين  زمين ها در مناطق  جنوبي  تهران  قرار دارد گفت: ساخت  مجموعه هاي  ورزشي  دراين  زمينها در حال  طراحي  است  و با احداث  آنها بيش  از ۲۰۰ هزارمترمربع  به  فضاهاي  تفريحي  و آموزشي  كلان  شهر تهران  افزوده  مي شود.وي  افزود: مجموعه هاي  ياد شده  با سرمايه  گذاري  حدود ۵۰ ميليارد تومان  ساخته  مي شود و تا دو سال  آينده  بيشتر آنها به  بهره برداري  خواهد رسيد.
احمدي  نژاد با اشاره  به  اين كه  شش  مجموعه  از اين  مجموعه هاي  ورزشي  به  بانوان  تهراني  اختصاص  مي يابد گفت : با بهره برداري  از اين  مجموعه ها بخش  قابل  توجهي  از نيازهاي  ورزشي  جوانان  تهران  رفع  مي شود.
وي  در پايان  خاطرنشان  كرد: در اين  زمينها سالن  هاي  چند منظوره  ، مجموعه هاي  تفريحي ، سالن  ورزشهاي  آبي ، توپي  و تيراندازي ، اسب دواني  و پيست  اسكيت  احداث  مي شود.

نوسازي و توسعه آتش نشاني تهران
آتش نشاني تهران به بالگرد، آمبولانس هاي دومنظوره
و خودروهاي ويژه مجهز مي شود
010194.jpg
گروه شهري - محدثه قيدي :امسال با اعتباري حدود ۲۴ ميليارد تومان، سازمان آتش نشاني به انواع تجهيزات و ايستگاه هاي امداد و نجات و پشتيباني مجهز مي شود.
مهندس احمد ضيايي - مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني- در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: با حضور دكتر احمدي نژاد - شهردار تهران - پنج ايستگاه سه منظوره حريق، نجات و پشتيباني در شهرك حكيميه - خيابان وفادار - فلكه چهارم تهرانپارس، شهرك مخابرات در محله سعادت آباد، سه راه شهريار و انتهاي خيابان پيروزي به بهره برداري رسيد.
وي خبر داد تا پايان سال ۸۴ حدود ۵۶ ميليارد تومان هزينه پروژه هاي سازمان آتش نشاني در بخش ساخت ايستگاه خريد و تجهيزات خواهد شد.
وي گفت: از نيمه دوم سال ۸۲ به بعد سازمان آتش نشاني شاهد يك جهش در توسعه و تجهيز امكانات خود بود بطوري كه ظرف ۲ سال و نيم يعني تا پايان سال ۸۴ ظرفيت ايستگاه ها و خدمات رساني سازمان آتش نشاني به دو برابر افزايش دست خواهد يافت.
وي در اين باره به خريد ۴ دستگاه بالگرد اشاره كرد كه دو دستگاه كار نجات ودو دستگاه نيز كار اطفاي حريق را بر دوش خواهند داشت و تا پايان امسال شاهد پرواز اين بالگردها در آسمان تهران خواهيم بود.
وي ادامه داد: تا ۳ سال آينده برنامه خريد مجدد بالگردهاي امداد و نجات را در دستور كار خود نداريم.
مديرعامل سازمان آتش نشاني از خريد انواع بيل مكانيكي، ماشين آلات آواربرداري، بيل بكهوي چندكاره كه همزمان قادر به انجام ۳۸ كار امداد و نجات در هنگام بروز سوانح حتي در پس كوچه ها مي باشد، خبر داد بطوريكه علاوه بر ايستگاه هاي موجود، ۱۲۰ ناحيه شهرداري نيز مجهز به اين تجهيزات بعلاوه نيروهاي آموزش ديده به منظور امداد رساني در مواقع بحراني است.
ضيايي گفت: علاوه بر اينها ايستگاه هاي آتش نشاني به تدريج مجهز به آمبولانس هاي دومنظوره خواهند شد كه به همراه ۳۰۰ نيروي آموزش ديده مرد و زن به عنوان پرستار، تكنيسين هوشبري، تكنيسين اتاق عمل، هم كار آتش نشان و هم امدادگر را برعهده خواهند داشت.
به گفته وي اين افراد به همراه آمبولانس هاي ويژه تا آخر امسال در ۱۸ ايستگاه و تا سال آينده در ۴۴ ايستگاه آتش نشاني تهران مستقر خواهند شد.
وي همچنين از بهره برداري ۵۰ دستگاه موتور كه مجهز به دستگاه هاي نجات و اطفاي حريق كوچك هستند خبر داد كه در مواقع اضطراري كه نياز به امداد رساني فوري است در سطح شهر به حركت در خواهند آمد.
وي تعداد اين موتورها را تا يكسال آينده تا ۲۰۰ دستگاه و تعداد ايستگاه هاي آتش نشاني را تا ۴۴ مركز قابل افزايش اعلام كرد، بطوري كه طي چند روز گذشته كلنگ ساخت ۲۴ ايستگاه به زمين زده شد و عمليات ساخت ۱۲ ايستگاه ديگر همزمان با دهه فجر و ۱۸ ايستگاه ديگر نيز در نيمه اول سال ۸۴ احداث مي شود.

پيشنهاد واگذاري ناوگان اتوبوسراني به بخش خصوصي
010188.jpg
سازمان حفاظت محيط زيست با ارائه پيشنهادي به شوراي شهر تهران خواستار واگذاري بخشي از ناوگان اتوبوسراني تهران به بخش خصوصي شد.
يوسف حجت، معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست در گفت و گو با آسمان آبي ايران گفت: خصوصي سازي شركت واحد كيفيت خدمات رساني به شهروندان را بالاتر مي برد و شهر شيراز به عنوان پيشروي اين طرح تجربه خوبي از خصوصي سازي بخشي از ناوگان حمل و نقل عمومي شهري دارد.
حجت در ادامه با اشاره به تقليد از الگوي حمل و نقل عمومي شيراز از بررسي اين طرح در شوراي شهر تهران خبر داد.

تأثير آلودگي هوا بر پديده گرم شدن جو زمين
010191.jpg
دانشمندان  بيم  دارند كه  آلودگي  هوا برگازهاي  گلخانه اي  درجو زمين  تأثيربگذارد و مانع  از بررسي  هاي  علمي كارشناسان  ومتخصصان  شود. به  گزارش  بي  بي  سي ، كنفرانسي  درباره  گرم  شدن  جوزمين  در شهر لندن  پايتخت  انگليس  برگزار مي شود و قرار است  درآن  تأثير آلودگي  هوا بر ارزيابي هاي  علمي دانشمندان  درباره  آثار گازهاي  گلخانه اي تحت  بررسي  قرار گيرد. قرار است  يكي  از متخصصان  شركت  كننده  در كنفرانس  لندن  به  حاضران  بگويد همچنان  كه  آلودگي  هوا بر كاهش  دماي  جو زمين  تأثير مي گذارد، اثرات  مخرب گازهاي  گلخانه اي  نيز حادتر و بحراني  تر مي شود.

آلودگي موتورسيكلت هاي دو زمانه
010185.jpg
آلودگي موتورسيكلت هاي دو زمانه غير استاندارد، در حدود سه برابر خودروهاي سواري است. دكتر سعيد متصدي زرندي مديركل دفتر بررسي آلودگي هوا در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: موتورسيكلت هاي چهارزمانه به علت جدايي سيستم روغن و بنزين و وجود سوپاپ مشخص براي ورود هوا و بنزين و خروج دود كاركرد و فعاليت  بسيار بهتري نسبت به موتور سيكلت هاي دو زمانه دارد.
وي مخلوط شدن روغن و بنزين را مهمترين علت آلودگي موتور دو زمانه ها دانست و افزود: نقص تكنولوژي و استفاده نامناسب و مستهلك شدن بيش از اندازه اين وسايل نقليه، آنها را به عنوان عمده ترين منبع آلاينده هوا تبديل كرده است.

تجهيز ناوگان اتوبوسراني عشق آباد با اتوبوس  هاي ايراني
010182.jpg
گروه شهري: ۱۵ دستگاه از آخرين سري قرارداد صدور ۴۰ دستگاه اتوبوس به تركمنستان ديروز توسط شركت شهاب خودرو به اين كشور ارسال شد. به گزارش خبرنگار ما اين تعداد شامل ۵ دستگاه اتوبوس شهري و ۳۵ دستگاه اتوبوس بين  شهري است. اتوبوس هاي شهري مدل ۲۶۱۲ c از نوع سه در بوده و در ناوگان اتوبوس  راني عشق آباد، پايتخت تركمنستان به كار گرفته مي شود.
شركت شهاب خودرو، وابسته به آستان قدس رضوي، پيش از اين نيز به تركمنستان اتوبوس صادر كرده و طي ساليان اخير فعاليت گسترده اي براي حضور در بازار خودروي آسياي ميانه داشته است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حقوق شهروندي
حوادث
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حقوق شهروندي   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |