پنجشنبه ۵ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۸ - Aug 26, 2004
با تصويب سند «آموزش براي همه»
جشن ريشه كن سازي بي سوادي تا يك دهه آينده برپا مي شود
مدير كل دفتر آموزش و پرورش ابتدايي كشور، از تصويب نهايي سند «آموزش براي همه» در «شوراي ملي آموزش براي همه» خبر داد.
«عباس حاجي آقالو» در اين زمينه گفت: اين سند پس از تحرير مقدمه اي توسط رئيس جمهوري، براي اجرا به سازمان آموزش و پرورش استان هاي كشور ابلاغ خواهد شد.
وي افزود: براساس اين برنامه تا سال ۱۳۹۴ هيچ فرد بازمانده از تحصيل در كشور وجود نخواهد داشت و ريشه كن شدن بي سوادي را در كشور جشن خواهيم گرفت.
مديركل دفتر آموزش و پرورش ابتدايي كشور گفت: در اجراي اين برنامه تمام اقشار جامعه از جمله قشرهاي آسيب پذير تحت پوشش رايگان اين طرح قرار مي گيرند.
به گزارش ايرنا وي افزود: آموزش براي همه يك تعهد و پيمان بين المللي است و همه كشورها متعهد شده اند بي سوادي را در كشور خود ريشه كن كنند.
منطقه ويژه گردشگري
در مشهد
استاندار خراسان از تأسيس «منطقه ويژه گردشگري و تفريحي» در حاشيه جنوب شرق كلانشهر مشهد خبرداد.
سيدحسن رسولي در جريان ديدار از سومين نمايشگاه بين المللي جهانگردي و صنايع وابسته در مشهد گفت: اين منطقه با گنجايش پذيرش روزانه ۳۰۰ هزار گردشگر ظرف سه سال آينده به بهره برداري مي رسد.
به گزارش ايرنا، او همچنين افزود: خراسان در ميان ساير استان هاي كشور نخستين انتخاب گردشگران داخلي و خارجي است زيرا ۲۲ درصد ايرانيان حداقل سالي يك بار به اين خطه سفر مي كنند.
وي گفت: مطابق برنامه ريزي ها اين ميزان بايد ظرف چند سال آينده به ۴۰ درصد از جمعيت كشور برسد لذا براي نيل به اين هدف بايد دنبال تنوع بخشي به جاذبه هاي فرهنگي استان باشيم.

اخبار كوتاه
۱۵۱۷ مدرسه تخلفات ثبت نامي داشتند
۱۸۵۷۱ مدرسه توسط بازرسان ثبت نام مدارس مورد بازرسي قرار گرفت كه از اين ميان ۱۵۱۷ در موارد مختلف تخلفاتي داشتند.
در ميان ۱۵۱۷ تخلف صورت گرفته در برخي از مدارس، ۴۶۶ مورد مربوط به اخذ وجه اجباري و يا تعهد پرداخت كمك، ۷۱۵ مورد عدم نصب موارد دستور العمل و ميزان شهريه غيرانتفاعي، ۱۷۷ مورد برخورد نامناسب، ۱۱۴ مورد عدم رعايت محدوده، ۲۲ مورد عدم ثبت نام طرح رافع در مدارس غيرانتفاعي، ۱۳ مورد شرط معدل و يا شركت در آزمون مدارس عادي و ۱۰ مورد عدم دريافت اولويت ثبت نام مدارس در مدارس شاهد بوده است.
بنا بر گزارش منتشره از سوي دفتر ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات وزارت آموزش و پرورش، در رسيدگي تخلفات محرز شده، به ۱۲۲۳ مدرسه تذكر شفاهي، ۸۵ مدرسه اخطار كتبي بدون درج در پرونده، ۴۶ مدرسه تذكر كتبي با درج در پرونده، ۱ مورد لغو ابلاغ، ۱۵ مورد برگشت مبالغ اخذ شده، ۱۲ مورد احاله پرونده به هيأت بدوي رسيدگي به تخلفات و ۱۲۵ مورد هدايت و راهنمايي قرار گرفته اند.
همچنين تاكنون از سوي دفاتر نظارت بر ثبت نام مدارس به ۲۷۰۵ مورد تماس تلفني و ۸۴۹ مورد مراجعه حضوري پاسخ داده و رسيدگي شده است.ستادهاي ثبت نام بر نظارت مدارس نيز تاكنون ۳۲۶ مورد، مورد نظارت و بازرسي قرار گرفته اند.

شوراي عالي آموزش و پرورش
با حضور رئيس جمهور تشكيل جلسه داد
شوراي عالي آموزش و پرورش به رياست سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري تشكيل جلسه داد.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، خاتمي در اين جلسه ضمن تأكيد بر ضرورت توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در كشور، اظهار اميدواري كرد، طرح پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش در اين باره هر چند سريع تر ارائه شود.
وي با ارائه آماري از ظرفيت هاي موجود، براي ارائه طرح جامع توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات اعلام آمادگي كرد.در اين جلسه همچنين مقرر شد وزارت آموزش و پرورش با انجام مطالعات لازم و استفاده از تجربيات بين المللي نسبت به تجديد نظر در برنامه هاي آموزشي و پرورشي و فراهم آوردن زمينه به كارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان بستري مؤثر در بهبود كيفت آموزش و پرورش كشور، اقدام كند.
در جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش همچنين به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده شد به منظور حفظ و تحكيم و ارتقاي هويت ديني و ملي ايرانيان مقيم خارج از كشور، آموزش پاره وقت را براي دوره هاي ابتدايي، راهنمايي، متوسطه و پيش دانشگاهي ارائه كند.
در اين شيوه آموزشي، دانش آموزان و داوطلبان آزاد مقيم خارج از كشور علاوه بر گذراندن دروس پايه تحصيلي خود در مدارس خارجي محل سكونت ، دروس عمومي مربوط به پايه تحصيلي را در مدارس ايراني خارج از كشور مي گذرانند و كارنامه تحصيلي نظام آموزش و پرورش ايران را دريافت مي كنند. براي اين قبيل دانش آموزان، مشروط به تحصيل حضوري در مدارس خارجي با رعايت ساير مقررات معافيت تحصيلي صادر مي شود.

پيشكسوتان صنعت چاپ تجليل مي شوند
پنجمين جشنواره صنعت چاپ ايران، همزمان با روز ملي صنعت چاپ (يازدهم شهريور ماه جاري) برگزار و در آن از خادمان پيشكسوت صنعت چاپ تجليل مي شود.
محمد علي شعاعي - معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي صبح ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر افزود : صنعت چاپ در جهان امروز جايگاهي ويژه و خاص پيدا  كرده است ، چرا  كه با همه خدمات مرتبط است و امروزه اين صنعت ، تنها به حوزه نشر  كتاب محدود نمي شود.معاون فرهنگي وزارت ارشاد با تأ كيد بر اين  كه وزارت ارشاد متولي اصلي صنعت چاپ در  كشور است ، تصريح  كرد : صنعت چاپ ؛ به عنوان حلقه اي واسط بين فرهنگ ، صنعت و خدمات روزمره ماست و از سويي ديگر وجه غالب روابط
بين الملل ايران با ساير  كشورها ، صنعت چاپ ماست  كه نشانگر ظرفيت بالا و تلاش هنرمندان ما در حوزه اين صنعت است .
در ادامه اين نشست ،  كريماني - دبير پنجمين جشنواره صنعت چاپ و مدير  كل اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز توضيحاتي در خصوص جزئيات اين جشنواره ارائه داد. كريماني افزود : معيارهاي داوران در انتخاب آثار برتر اين جشنواره ، بر سه اصل خلاقيت و نو آوري ،  كيفيت توليد محصولات چاپي و الهام آثار از فرهنگ ايراني و اسلامي استوار است.دبير پنجمين جشنواره صنعت چاپ تصريح  كرد :تا امروز مجموعا ۱۵۰۹ اثر براي شر كت در بخش مسابقه جشنواره به دبيرخانه جشنواره رسيده است  كه پس از بررسي و ارزيابي آثار توسط هيأت انتخاب ، ۵۱۰ اثر به بخش مسابقه راه پيدا  كرده اند  كه ۳۰۰ اثر در بخش افست ، ۱۲ اثر در بخش فل كسو ، ۷۵ اثر در بخش هيلوگراور ، ۵۱ اثر در بخش سيلك ، ۵۱ اثر در بخش ليتوگرافي ، ۵ اثر در بخش خلاقيت و نوآوري و ۱۶ اثر در بخش صادرات چاپ است.

نخستين نمايشگاه بين المللي كتاب در شيراز
آغاز به كار كرد
نخستين نمايشگاه بين المللي كتاب شيراز سه شنبه شب در بوستان آزادي اين شهر آغاز به كار كرد.
مدير امور فرهنگي شهرداري شيراز گفت: در اين نمايشگاه دو ميليون و ۸۰۰ هزار جلد كتاب با ۲۵ هزار عنوان عرضه مي شود.
عبدالرضا لطف اللهي در آيين ويژه گشايش نمايشگاه افزود: اين نمايشگاه اولين نمايشگاه بين المللي كتاب پس از تهران است كه با حضور هفت ناشر خارجي از آمريكا، انگليس، فرانسه، آلمان، اتريش و ايتاليا برگزار مي شود.
وي اظهار داشت: در اين نمايشگاه غرفه ويژه بانوان، كودكان و نوجوانان، آموزش، مسابقات خط و نقاشي و برنامه هاي شاد و سرگرم كننده نيز برگزار مي شود.
لطف اللهي گفت: هشتمين نمايشگاه ۱۰ روزه تابستاني كودك در هفت هزار متر مربع مساحت در ۱۲۰ غرفه در بوستان آزادي شيراز برپا شد.
نمايشگاه بين المللي كتاب شيراز تا سيزدهم شهريور ماه جاري ادامه دارد.

اجلاس جهاني اشتغال جوانان در مكزيكوسيتي
دومين و بزرگترين اجلاس جهاني اشتغال جوانان در مكزيكوسيتي برگزار
خواهد شد .اين اجلاس كه بين روزهاي ۴ تا ۷ اكتبر سال ۲۰۰۴ در شهر وراكوز مكزيك برگزار خواهد شد، بزرگترين اجلاس جهاني پس از نشست اسكندريه مصر در سال ۲۰۰۲ خواهد بود. با توجه به اهميت بحث اشتغال جوانان به ويژه جوانان مواجه با فقر و درگيري بسياري از كشورها با معضل بيكاري در جامعه، اين اجلاس جهاني توسط ۱۶۰۰ نماينده از ۱۲۰ كشور جهان در اسكندريه مصر افتتاح شد و هم اين كه ۶۰ كشور دنيا از جمله جمهوري اسلامي ايران عضو اين شبكه هستند.

۲ ميليون خانوار روستايي توالت  بهداشتي ندارند
مديركل دفتر سلامت محيط كار گفت: ۲ ميليون خانوار روستايي از داشتن توالت هاي بهداشتي داراي حداقل استانداردهاي تعريف شده، محروم هستند.
به گزارش خبرگزاري مهر دكتر علي اصغر فرشاد با بيان اين مطلب افزود: براساس اينكه به گزارش سازمان بهداشت جهاني يك سوم بيماري هاي موجود در جوامع ناشي از بهداشت محيط كار است اما حتي يك سوم اعتبارات بهداشت و درمان در اختيار بخش بهداشت و محيط قرار نگرفته است.
وي ادامه داد: از سال گذشته تاكنون ۷۰ هزار توالت بهداشتي با مشاركت مردم در روستاها احداث شده است و قرار است در روستاهايي كه مردم آن توانايي پرداخت هزينه احداث اين مكان بهداشتي را دارند آنها را راهنمايي كرده و تكنيك احداث را به آنها بياموزند و روستاهايي را كه مردم آن نمي توانند اين هزينه ها را پرداخت كنند تا ۱۰۰ درصد كمك خواهد شد و به طور كلي ۲۵ درصد مجموع هزينه هاي اين احداث را دولت و ۷۵ درصد آن را مردم تامين مي كنند.دكتر فرشاد با بيان اينكه بر اساس آمار جهاني ۲۰ درصد كارگراني كه با سنگ سرو كار دارند به بيماري سليكوزيس مبتلا هستند، گفت: اين بيماري به علت تماس زياد با ذرات سليكاز ايجاد مي شود كه مي تواند ريه را تحريك كرده كه به علت نداشتن درمان، در نهايت منجر به مرگ بيمار مي شود.وي افزود: سازمان جهاني بهداشت براي كنترل اين بيماري پروتكلي را تنظيم كرده كه بر اساس آن، بايد بيماري سليكوزيس تا سال ۲۰۳۰ حذف و از چرخه بيماري ها حذف شود و تا كنون كشورهايي نظير فنلاند، ژاپن، آلمان، آمريكا، سوئد، انگليس، سنگاپور، مالزي و آفريقاي جنوبي موفق به كنترل و حذف اين بيماري شده اند.
دكتر فرشاد گفت: بر اساس پژوهش محققان كشور در يكي از روستاي ملاير، از ۱۰۰ كشاورز فعال در زمينه انتقال سنگ به كارخانجات شيشه، ۱۰ نفر به اين بيماري مبتلا بوده اند.

۲۰ ميليارد تومان افزايش حقوق پرستاران از بخش ارتقاي شغلي جدا مي شود
گروه اجتماعي: كارشناس دفتر امور پرستاري وزارت بهداشت اعلام كرد: در نظر داريم با رايزني هايي با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بحث ۲۰ ميليارد تومان را اصلاح و از بخش ارتقاي شغلي جدا كنيم.
حاتم احمدوند در گفت وگو با ايسنا با اشاره به تشكيل كميته اي متشكل از نمايندگان وزارت بهداشت شامل مديريت نيروي انساني، دفتر مركزي حراست، دفتر پرستاري و سازمان نظام پرستاري با هدف رفع مشكلات پرستاران اظهارداشت: علي رغم تصويب ۲۰ ميليارد تومان افزايش حقوق پرستاران در مجلس شوراي اسلامي، بدون اشاره به بحث ارتقاي شغلي عملا اين بودجه صرف ارتقاي شغلي مي شود درحالي كه ارتقاي شغلي مختص كليه كاركنان دولت است و اين ۲۰ ميليارد تومان از آن مجزاست.
احمدوند افزود: طي سالهاي اخير از ۸ مورد مطالبات پرستاران با تاكيد بر ۵ مورد آن حفظ و يك مورد افزايش ۱۰ درصدي سختي كار به تحقق پيوسته كه رفع كليه مطالبات فقط بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيست.
كارشناس دفتر امور پرستاري وزارت بهداشت گفت: پرستاران ساير ارگانها نظير نيروي انتظامي از مزايايي نظير خانه سازماني بهره مند مي شوند، اين درحاليست كه پرستاران وزارت بهداشت از اين مزايا كاملا بي بهره اند.
احمدوند در پايان يادآور شد: كارشناسان سازمانهاي مختلف از نزديك با پرستاران بخشهاي مختلف ديدار و همگي به سختي كار آنها تاكيد دارند.
بر اساس اين گزارش معاون فرهنگي، رفاهي و اجتماعي سازمان نظام پرستاري اعتقاد دارد: سازمان مديريت و برنامه ريزي همچنان در رأس موانع اصلي تحقق مطالبات پرستاران قرار دارد.
محمد شريفي مقدم با بيان اين كه روند مذاكرات در حوزه وزارت بهداشت مثبت تر شده است، اعلام كرد:  ولي تا كنون اقدامي عملي صورت نگرفته است.
وي معتقد است: نگرش منفي كارشناسان سازمان مديريت و برنامه ريزي باعث شده كه پرستاران پايين ترين حقوق را در سطح كاركنان دولت دريافت كنند.
معاون رفاهي و اجتماعي سازمان نظام پرستاري اظهار اميدواري كرد:  مسئولان سازمان مديريت و برنامه ريزي درك و شناخت كافي نسبت به مشكلات سيستم بهداشت و درمان پيدا كنند تا حقوق و مزاياي پرستاران نيز تغيير كند.
شريفي مقدم پيگيري مطالبات و اعتراضات پرستاران را به هيچ وجه منتفي ندانست و تاكيد كرد:  پيگيري مطالبات پرستاران در دستور كار سازمان نظام پرستاري قرار دارد.
معاون فرهنگي، رفاهي و اجتماعي سازمان نظام پرستاري در خصوص علت تاخير تجمع پرستاران گفت: با توجه به روند نسبي مذاكرات كه بين سازمان نظام پرستاري و وزارت بهداشت و مجلس به وجود آمد، تجمع پرستاران به تاخير افتاد.
شريفي مقدم در پايان اظهار اميدواري كرد كه روند مثبت مذاكرات نتيجه اي براي پرستاران داشته باشد و در غير اين صورت تجمع در نيمه دوم مهرماه اجتناب ناپذير است.

حدود اختيارات مديران مدارس اعلام شد
دبير كميسيون خط مشي ها و اهداف شوراي عالي وزارت آموزش و پرورش گفت: مدير مدرسه مي تواند با موافقت كميسيون خاص اداره آموزش و پرورش منطقه از دانش آموزي كه به دلايلي همچون كبر سن يا مردودي و مشروطي بيش از دفعات مجاز، شرايط تحصيل در مدارس روزانه را از دست داده است، در مدارس روزانه ثبت نام كند.
حسين رياحي نژاد در گفت وگو با خبرگزاري مهر با تأكيد بر اين كه كميسيون خاص اداره آموزش و پرورش منطقه متشكل از ۹ نفر در ادارات آموزش و پرورش است، افزود: رئيس آموزش و پرورش منطقه و معاونين، مسئولين آموزشي و سه مدير به نمايندگي از مديران منطقه از اعضاي تشكيل دهنده كميسيون خاص اداره آموزش و پرورش مناطق هستند.
وي با اشاره به اين كه مدير مدرسه مؤظف است قبل از ارائه پيشنهادات به كميسيون خاص اداره آموزش و پرورش منطقه موضوع را در شوراي معلمان مدرسه مطرح كند، اظهار كرد: مدير مدرسه مي تواند با موافقت كميسيون خاص اداره آموزش و پرورش منطقه نسبت به ثبت نام دانش آموزاني كه به دلايلي همچون بيماري قادر به حضور در كلاس درس نيستند به صورت غيرحضوري ثبت نام كند.دبير كميسيون خط مشي ها و اهداف شوراي عالي وزارت آموزش و پرورش با تأكيد بر اين كه مدير مدرسه مي تواند در شرايط خاص اقدام به اخذ امتحان از دانش آموزي كه در امتحانات هماهنگ غيبت موجه داشته است نمايد، گفت: مدير مدرسه مي تواند با موافقت كميسيون خاص اداره آموزش و پرورش منطقه اقدام به برگزاري امتحان به صورت چند گزينه اي، املا صحيح غلط، دادن وقت اضافي، جايگزين كردن نمره بخش كتبي به جاي شفاهي يا بالعكس در امتحانات داخلي (با توجه به شرايط خاص جسماني دانش آموز، اختلالات حركتي و عدم تعادل بدني) كند.
وي اظهار كرد: اخذ امتحان پيش از موعد مقرر در دروسي كه امتحان آنها به صورت نهايي نيست حداكثر يك ماه قبل از شروع امتحانات پاياني از دانش آموزي كه به ضرورت به اتفاق والدين خود به خارج از كشور عزيمت مي كند نيز از ديگر اختيارات مدير مدرسه است.

تالارهاي «آيينه» و «برليان» ۲۰ شهريور بازگشايي مي شوند
تالارهاي «برليان» و «آيينه» مجموعه كاخ موزه گلستان، ۲۰ شهريورماه بازگشايي مي شوند.تالارهاي «برليان» و «آيينه»، مدتي است كه به دليل نبود راهنما و محافظ و ضريب پايين امنيتي براي حفاظت از اشياي تاريخي و نفيس تعطيل بود.
مجموعه كاخ موزه گلستان داراي تالارهاي «نگارخانه»، «حوض خانه»، «الماس»، «عكس خانه»، «شمس العماره»، «مرمر»، «آيينه»، «برليان»، «عاج»، «تاج گذاري» و «ظروف» است.مدير مجموعه كاخ موزه گلستان روز چهارشنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: تالارهاي «عاج»، «تاج گذاري»، «ظروف»، «آيينه» و «برليان» به دليل نداشتن نيروي انساني تعطيل بود كه با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دو تالار «برليان» و «آيينه» براي بازديد علاقه مندان آماده مي شود.
«پروين صدرثقه الاسلام» افزود:با موافقت رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، فعاليت كاخ موزه گلستان در قالب افزايش يك شيفت كاري و به جز روزهاي تعطيل همه روزه تا ساعت ۲۲ افزايش مي يابد.«تالار برليان» در عهد ناصر الدين شاه قاجار و به منظور تسليم استوارنامه هاي سفيران كشورها به پادشاه ايران احداث شد.

همزمان با روز داروسازي اعلام شد:
مصرف دارو در ايران از چين و ژاپن بيشتر است
010122.jpg
ليلا خاكسار: پنجم شهريور ماه همزمان با زاد روز محمد زكرياي رازي روز داروسازي نامگذاري شده است. به بهانه اين روز به بررسي برخي مشكلات دارو داروسازي و بيماران پرداخته ايم.
عليرغم افزايش توليد دارو كه در داخل براساس آمار از ۱۶ ميليارد عدد در سال ۸۲ به ۲۵ ميليارد عدد در سال ۸۳ رسيده است اما باز هم در بسياري مواقع با بيماراني مواجه مي شويم كه از كمبود و نامرغوب بودن داروهاي داخلي گله مند هستند و علاوه بر اين بازار سياه و قاچاق دارو در برخي نواحي مانند خيابان ناصرخسرو وجود دارد و در بسياري مواقع شاهد تجويز داروهايي بيش از حد نياز بيماران هستيم به گونه اي كه برخي معتقدند: ميزان مصرف دارو در ايران نسبت به كشورهايي نظير چين و ژاپن كه جمعيتشان چندين برابر جمعيت كشور است باز هم بيشتر است و اين امر نشان از مصرف بي رويه و غيرضروري، در كشور دارد.
دكتر رهبر مژدهي آذر، عضو هيأت مديره انجمن داروسازان در گفت وگو با خبرنگار ما مي گويد: از نظر كيفيت به جرأت مي توان گفت كه كيفيت داروهاي ايران مطابق با استانداردهاي جهاني است و به هيچ وجه گزارشي برخلاف اين موضوع وجود ندارد و اگر در برخي مواقع شاهد اين موضوع هستيم كه مردم به خريد داروهاي خارجي گرايش دارند، تنها به دليل برخي باورهاي غلط فرهنگي است. در بعضي مواقع ما شاهد خريد كالاهايي از طريق مردم هستيم كه ايراني و با ماركهاي خارجي است،اما مردم ندانسته از اين موضوع اظهار رضايت مي كنند. براي تغيير اين باورها بايد به دنبال اقدامات فرهنگي بود.
وي در مورد گلايه هايي كه در بعضي مواقع از سوي مردم در ارتباط با گران بودن دارو وجود دارد، مي گويد: از نظر من نرخ دارو همچنان در ايران پايين است. اما اعتراض مردم به دليل مشكلاتي است كه در سازمانهاي بيمه اي و در سياستها و مديريتها وجود دارد كه متأسفانه به دليل اين كه برنامه ريزي دقيقي متناسب با گران شدن دارو وجود ندارد، مردم را به اين نقطه رسانده و شوراي عالي داروسازان در اين خصوص و نحوه ارائه دارو به بيمه شدگان داراي پيشنهادهايي هستند كه در صورت لزوم ارائه خواهند داد.
دكتر مژدهي آذر در مورد مشكلات داروسازان و داروخانه ها مي گويد: درصد ناچيزي كه از فروش دارو به داروخانه ها تعلق مي گيرد و هزينه هايي كه در برخي مواقع از طريق سازمانهاي بيمه اي به اين قشر تحميل مي شود، اين گروه را دچار مشكل كرده است. آنچه مسلم است، صنعت داروسازي نيازمند بازنگري است و باز گذاشتن دست بخش خصوصي كه توأم با نظارت وزارت بهداشت باشد،  مي تواند كمك مؤثري به اين صنعت باشد.
وي همچنين به مشكلات پزشكان اشاره مي كند و مي افزايد: نحوه برخورد با جامعه پزشكي و ناديده گرفتن حق و حقوق جامعه پزشكي، وجود تعداد زيادي پزشك بيكار و كم بيمار و پزشكاني كه تعرفه واقعي ندارند و يا بسيار تعرفه ناچيزي دارند و نمي توانند زندگي مناسبي داشته باشند فضايي را به وجود آورده كه برقراري ارتباط با بيماران و فرهنگ سازي در زمينه نحوه استفاده از دارو با مشكل مواجه شده و تفكر غلطي حاكم است كه اگر پزشكي داروي كمتري تجويز كند، تخصص كافي ندارد.
وي مي افزايد: پزشكي كه تأمين زندگي نداشته باشد تحت تأثير بيمار قرار مي گيرد و فرصت و آرامش براي ارائه آگاهي و راهنمايي لازم به مردم را ندارد.
در مورد وجود مراكزي نظير خيابان ناصرخسرو تنها اصلاح باور و فرهنگ مردم مي تواند مؤثر باشد.زيرا به لحاظ توليد دارو و وجود متخصصين در اين زمينه مشكلي وجود ندارد و در موارد خاصي هم كه بايد دارو از خارج وارد شود از طريق مراكز تك نسخه اي اقدام مي شود در مورد بحثي كه در ارتباط با قاچاق دارو به كشورهاي همسايه وجود دارد بايد بگويم كه از زماني كه يارانه دارو قطع شده صحبت جدي در اين زمينه وجود ندارد و موضوع قاچاق دارو از ايران به كشورهاي همسايه در زماني بود كه با وجود يارانه، قيمت دارو پايين بود و عده اي از اين موضوع سودجويي كرده و دست به چنين اقداماتي مي زدند.

برگزيدگان هفتمين جشنواره شهيد رجايي معرفي شدند
خاتمي: كاركنان دولت پرتلاش ترين بخش جامعه هستند
010125.jpg
برگزيدگان هفتمين جشنواره شهيد رجايي معرفي شدند.به گزارش واحد مركزي خبر در اين جشنواره كه ديروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، برگزيدگان آن لوح تقدير و جوايز خود را از رئيس جمهور دريافت كردند.
از ميان كارمندان نمونه هفتمين جشنواره شهيد رجايي سيزده نفر به عنوان برگزيدگان ملي انتخاب شده اند كه اسامي آنها به اين شرح است:
در بخش مديران: محمد ستاري فر از سازمان مديريت و برنامه ريزي، سردار سرتيپ پاسدار خلبان محمدباقر قاليباف فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران،  محمدرضا نعمت زاده از وزارت نفت - شركت پتروشيمي، سردار سرتيپ پاسدار حسين علايي كرهرودي از وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، محمدرضا اسكندري از وزارت جهاد كشاورزي و محمدجواد ظريف خوانساري از وزارت امور خارجه.
در بخش كارشناسان، محمدرضا سنگري از وزارت آموزش و پرورش، محمد صاحبان از راه آهن جمهوري اسلامي ايران و فرناز صدري جهانشاهي از وزارت نيرو.
در بخش كارمندان: محسن بكايي از وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، غلامرضا پورآدم از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات.
در بخش بازنشستگان: علي نقي حريري از وزارت آموزش و پرورش، امير سرتيپ محمود رستمي از نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران.
همچنين در اين جشنواره وزارتخانه هاي دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، بازرگاني، نفت، صنايع و معادن و سازمان تربيت بدني به عنوان دستگاه هاي برگزيده ملي در بخش وزارتخانه ها و سازمان هاي تحت پوشش رياست جمهوري معرفي شدند و از گمرك جمهوري اسلامي ايران، مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي و سازمان نقشه برداري به عنوان دستگاه هاي برگزيده ملي در بخش سازمان هاي داوطلب و وابسته به وزارتخانه هاي امور اقتصادي و دارايي، صنايع و معادن و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تقدير شد.
در هفتمين جشنواره شهيد رجايي، استان كرمان به عنوان استان برگزيده ملي در اجراي طرح تكريم مردم و جلب رضايت ارباب رجوع معرفي شد و از وزارتخانه هاي نيرو، امور خارجه و سازمان انرژي اتمي در بخش وزارتخانه ها و سازمان هاي تحت پوشش رياست جمهوري به عنوان دستگاه هاي قابل تقدير، تجليل به عمل آمد و سازمان هاي ثبت احوال كشور، امور مالياتي و بانك كشاورزي در بخش سازمان هاي وابسته و داوطلب به عنوان دستگاه هاي قابل تقدير معرفي شدند.
همچنين در اين جشنواره از استان هاي تهران، كرمان و همدان به عنوان استان هاي قابل تقدير در اجراي موفق برنامه تحول اداري تجليل شد.
سخنان رئيس جمهور
در اين مراسم سيد محمد خاتمي، رئيس جمهوري، كارمندان و كاركنان دولت را مظلوم ترين و پرتلاش ترين بخش جامعه دانست كه با تلاش و پشتكار فراوان خدماتي بزرگي را در كشور عرضه مي كنند.
خاتمي كه در محل اجلاس سران و در جمع صدها نفر از مديران، كارشناسان و كارمندان نمونه دولت سخن مي گفت، بر لزوم نهادينه كردن پاسخگويي و اصلاح ساختارها در كشور تأكيد كرد و گفت: تلاش براي اصلاح ساختارها نيازمند شجاعت و عزم عمومي است.
وي گفت: گامهاي ارزنده اي براي اصلاح ساختار اداري برداشته شده است.
خاتمي همچنين مهمترين وظيفه دولت را خدمت  رساني به ملت دانست و گفت: بايد زمينه امنيت براي فعاليت در جامعه را فراهم كنيم.
رئيس جمهوري با تأكيد بر اين كه دولت بايد پاسخگو باشد اظهار داشت: به همان ميزان كه مردم سالاري در جامعه تقويت شود نهادهاي پرسشگر و نظارتگر زيادتر مي شود و احساس دروني قدرت نيز براي پاسخگويي فراوان تر مي شود.
رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنانش از دولت به عنوان بزرگترين نهاد و مؤسسه عمومي مديريت در هر كشور نام برد و گفت: بدون شك، اداره يك جامعه نيازمند مؤسسات عمومي است كه بتوانند خدمات ارزانتر، آسانتر و كارآمدتر عرضه كنند.
خاتمي، مهمترين رسالت يك نهاد و مؤسسه عمومي بويژه دولت را خدمتگزاري به مردم دانست و گفت: هميشه اين خطر وجود دارد كه اين نهاد در عرصه سياسي و امنيتي به ارباب مردم و در عرصه اقتصادي و اجتماعي به يك كارفرماي بزرگ تبديل شود.
وي به ضرورت تشكيل دولت و مؤسسات عمومي در جوامع و از سوي ديگر خطر استيلاي همه جانبه دولت بر همه شئون اقتصادي، سياسي و اجتماعي جامعه اشاره كرد و گفت: بايد مراقبت كرد كه نه آن ضرورت از بين برود و نه آن گونه شود كه به اعتقاد آنارشيستها دولت نه تنها براي جامعه نياز نيست بلكه وجود آن نيز مضر است.
رئيس جمهوري در عين حال گفت: دولت بايد مسئول سياستگذاري، پشتيباني و انجام خدماتي باشد كه يا به لحاظ شرايط اجتماعي و فرهنگي در اختيار بخش خصوصي قرار نمي گيرد و يا بخش خصوصي رغبتي براي حضور در آن عرصه ها ندارد.
آقاي خاتمي با تأكيد بر اين مطلب كه بايد «امنيت را براي فعاليت افراد جامعه فراهم كنيم»، اظهار داشت:  بايد زيرساختها كه شرط فعاليت است و زمينه معنوي كار بهتر را با تعميم آموزش و انتقال مهارتهاي لازم به افراد جامعه فراهم كنيم.
خاتمي به برخورداري دولت از قدرت در همه جوامع اشاره كرد و گفت: براي اين كه (مؤسسات عمومي و دولت) از اين موقعيت خود سوءاستفاده نكنند، بايد پاسخگو باشند.
وي، شمار كاركنان دولت را بالغ بر دو ميليون و ۳۲۸ هزار نفر ذكر كرد و گفت: براساس آمار، دو درصد كاركنان دولت داراي تحصيلات در سطح دكترا، دو درصد كارشناسي ارشد، ۲۴ درصد كارشناس و ۷۲ درصد فوق ديپلم به پايين هستند.
وي با تأكيد بر لزوم حمايت از نيروي انساني به لحاظ معنوي و مادي گفت كه كارمندان نبايد احساس بي پناهي كنند.
خاتمي با اشاره به ارتباط مستقيم كاركنان دولت با مردم و تأثير نحوه رفتار كارمندان با ارباب رجوع در قضاوت مردم نسبت به دولت و نظام گفت: پيش از آن كه قضاوت مردم درباره رئيس دولت، وزرا، معاونان و مديران باشد، قضاوت مردم درباره آن كارمندي است كه به طور مستقيم با مردم در ارتباط است.
گزارش ايرنا حاكي است، قبل از سخنان رئيس جمهوري دريابان علي شمخاني وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح كه مفتخر به دريافت لوح ويژه هفتمين جشنواره شهيد رجايي شد در گزارشي موفقيتهاي وزارتخانه متبوع خود را تشريح كرد.

حقوق شهروندي
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حقوق شهروندي   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |