پنجشنبه ۵ شهريور ۱۳۸۳
كاركرد احزاب در ايران علمي نيست
با نگاهي به تاريخ تشكيل احزاب درخواهيم يافت كه هدف از تشكيل احزاب تنظيم روابط ميان دولت وملت بوده است اما به راستي احزاب درايران چقدر به تنظيم و هدايت اين پيوند پرداخته اند ؟ و اصولا جايگاه و نحوه پيدايش احزاب در ايران چگونه است؟
تاريخ پيدايش احزاب درجهان به اوايل قرن نوزده بر مي گردد، اما با نگاهي به پيدايش حزب در ايران در مي يابيم كه احزاب در ايران فصلي و به فراخور حوادث بوجود آمده اند و غالبا بي آنكه اثري درخور از خود برجاي بگذارند به فراموشي سپرده شده اند. براستي از تاريخ پرهياهو و كم ثمر حزب در سياست ايران چه نتيجه اي بايد گرفت؟
اگر چه در فرهنگ اسلامي همواره بر فعاليتهاي گروهي تاكيد شده است اما به دلايل تاريخي ايرانيان اين مهم را در امور عبادي و ديني خود به كار گرفته اند و در ساير امور اجتماعي و اقتصادي كارهاي گروهي از سرانجام مطلوبي برخوردار نبوده است.
اين درحاليست كه در دنياي كنوني نقش و جايگاه احزاب درتوسعه دموكراسي و پيشرفت نمايان شده است اما همچنان احزاب و كاركرد آنها كه متاثر از شرايط شكل و عضوگيري و همچنين نبود استراتژي مشخص هستند مانعي براي نقش آفريني آنها در جامعه ايران شده است. بي شك نبود فرهنگ كارگروهي نيز در اين بين نقش بسزايي دارد.
چندي پيش خانه احزاب تلاش زيادي كرد تا با تصويب منشوري، وفاق موردنياز ميان احزاب را ايجاد كند كه البته اين منشور بعد از كشمكش هاي بسيار به تصويب رسيد اما براي تصويب همين منشور نيز بارها جلسات خانه احزاب با احزاب رسمي موجود دركشور به تنش كشيده شد.
و در نهايت اينكه تصميم گيري در امور سياسي در ايران بيش از آنكه حزبي درايران بيشتر از آنچه مردمي باشد جناحي است اما علت چيست؟
دكتر عبدالمطلب عبدالله كارشناس مسائل سياسي گفت: احزاب در ايران هيچ وقت به صورت واقعي شكل پيدا نكرده اند و بيشتر از آنكه به مردم وابسته باشند دولتي هستند و اين امر باعث كاسته شدن فعاليت آنهاست.
اين عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي افزود: با توجه به تاريخ احزاب در ايران مي توان دريافت كه فعاليت هاي گروهي دركشور به دلايل فرهنگي دوام نداشته است و همين امر يكي از دلايل مهم شكل نگرفتن احزاب در ايران است.
وي در ادامه با اشاره به تاريخ احزاب در كشور، توضيح داد: ساختارهاي فعاليتهاي احزاب دركشور به صورت علمي و آكادميك نيست و حتي در حزب توده كه ازسوي برخي افراد به عنوان آكادميك ترين حزب معرفي مي شود، مي بينيم كه اين حزب هم بعد از مدتي با توجه به مشكلات اعتقادي و سياسي كه داشت از عرصه سياسي حذف شد و در طول تاريخ جامعه مدني ايران هيچ حزبي به صورت پايدار و مستمر وجود نداشته است.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه احزاب درايران بيشتر روند موسمي دارند، تشريح كرد: احزاب در مقاطع خاصي شكل مي گيرند و مدتي بعد هم ازبين مي روند ويا روند كارخود را تغيير مي دهند.
وي دليل پايدارنبودن احزاب درايران را اعتقاد نداشتن افراد به كارهاي گروهي خواند وافزود: مردم ايران اگرچه درمسائل اعتقادي وشرع به رهبري و كارهاي گروهي اعتقاد دارند اما درامور اجتماعي و فرهنگ كارهاي گروهي درميان مردم وسردمداران سياسي كشور دوام ندارد.
دكتر عبدالله ادامه داد: تعداد معدود تعاوني ها و شركتهاي مشاركتي نشان دهنده تمايل نداشتن به كارهاي گروهي در ايران است و ساختارهاي سياسي هم از اين فرهنگ تاثير پذيرفته است.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه احزاب درايران ازحمايت دولت برخوردارهستند، به تشريح تاريخ احزاب قبل از انقلاب پرداخت وگفت: جامعه مدني درايران درطول ادوار تاريخ به صورت علمي وجود نداشته و احزاب چون درانحصار قدرت دولت بوده اند هرگز توانايي دفاع ازحقوق ملت را نداشته اند.
002136.jpg

وي افزود: دولتي بودن احزاب يعني اينكه احزاب بجاي اينكه به پشتوانه ملت شكل بگيرند وامدار بخشهاي دولتي هستند در اين صورت چگونه مي توان از احزاب انتظار داشت كه به رقابت و تعامل با دولت بپردازند؟
اين كارشناس مسائل سياسي با اشاره به اينكه دراين شرايط حذف و يا محدود كردن احزاب براي دولتها ميسر است، گفت : بعد از انقلاب نيز باتوجه به فضاي باز سياسي بوجودآمده زمينه فعاليت براي احزاب بوجود آمد اما بازهم مشكلاتي مانند فضاي انقلاب، كم تجربگي، هشت سال جنگ و توطئه هاي دشمنان خارجي باعث شد كه رقابتهاي سياسي چشمگيري دركشور وجود نداشته باشد.
وي با اشاره به اينكه بناي احزاب دردوران سازندگي و بعد ازجنگ گذاشته شد، افزود: در دوره سازندگي اين اختلاف نظرها به صورت جدي تري مطرح شد و ضرورت تشكيل حزب دراين دوره كاملاً نمايان بود.
دكتر عبدالله ادامه داد: يكي از مشكلاتي كه براي احزاب دراين مقطع مطرح بود مشاركت دولت درفعاليت احزاب است كه فعاليت احزاب را تحت شعاع قرارداد.
اين كارشناس مسائل سياسي در گفت وگو با «مهر» از دخيل بودن مردان سياسي و دولتي در امور حزبي بعنوان معضل ياد كرد و گفت: دولتي بود ن احزاب باعث مي شود كه پيوند احزاب با مردم كم و در عوض با قدرت و حكومت بيشتر شود و اعمال احزاب تحت شعاع مقام و منصب اعضايي باشد كه امور دولتي را در دست دارند.
وي اظهارداشت: دولتي شدن احزاب باعث شده است كه احزاب تبديل به يك پاتوق سياسي شوند و در اين شرايط دولتمردان هستند كه احزاب را هدايت مي كنند و مردم نقشي در آن نخواهند داشت.
دكتر عبدالله، موسمي بودن احزاب در ايران را يكي ديگر از معضلات و غيرعلمي رفتاركردن آنها خواند و بيان داشت: متاسفانه در ايران احزاب كاركرد مستمري نداشته و صرفا در زماني كه بحثهاي انتخاباتي مطرح مي شود خودي نشان مي دهند و چون اعتقادات صريح و اهداف روشني ندارند درهر مقطعي موضع گيريهاي متفاوتي دارند.
وي در ادامه نداشتن موضع واستراتژي را يكي ديگر از معضلات احزاب درايران برشمرد و ادامه داد: نداشتن استراتژي حزبي باعث مي شود كه در مقاطع مختلف از مواضع متفاوت دفاع كنند. فقدان كادر در احزاب باعث مي شود كه چرخش نخبگان در آنها ايجاد نشود و فضاي كار در اختيار افرادي خاص قرار گيرد. همچنين شاهد هستيم ائتلافها فقط زمان انتخابات صورت مي گيرد و بعد از آنكه دولت مشخص شد تازه شاهد اختلاف نظرهاي درون گروهي هستيم.
وي احزاب موجود را احزابي غيرفراگير خواند وادامه داد: اگرچه مردم به صورت سمپاتي به طرفداري از حزبي روي مي آورند اما در عمل نقش چنداني ندارند.
اين استاد دانشگاه اقدامات احزاب در ايران را تحت عنوان اقدامات حزبي خواند و گفت: احزاب به صورت مقطعي افكارعمومي را در دست مي گيرند و شعارهاي احزاب در مقاطع مختلف تغيير مي كند.
عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي اظهارداشت: مطالبات مردم بعد از انقلاب با توجه به شرايط تغيير كرده است و در هر مقطعي هرحزبي كه بتواند نيازهاي ملت را پاسخ دهد مردم از آن حمايت مي كنند.
وي با اشاره به اينكه مردم سياست زده نشده اند، افزود: شركت نكردن مردم درانتخابات هم نوعي مشاركت است اگر احزاب بتوانند جزييات، برنامه ها، چشم انداز و قواعد بازي خودرا به صورت روشن و صريح مطرح كنند مردم درانتخابات شركت موثرتري خواهند داشت.
معاون دبيركل حزب مشاركت نيز در اين خصوص گفت: فعال نبودن احزاب دركشور باعث شده است كه تصميمات سياسي كشور به صورت جزيره اي و جدا جدا گرفته شود. اين درحاليست كه اگر جايگاه احزاب دركشور معلوم شود شاهد اجرايي شدن تصميمات مملكتي خواهيم بود.
مهندس حسين كاشفي افزود: وجود احزاب نياز يك كشور است تا هر فردي از طريق احزاب و تشكلهاي مردمي بتواند اعتقادات خود را به گوش مسئولان برساند و ازطرفي وجود احزاب باعث مي شود كه عرصه رقابت دركشور گسترش يابد و اين امرسبب رشد و بالندگي كشور است.
اين عضو شوراي مركزي خانه احزاب با اشاره به دوم خرداد ۱۳۷۶و گسترش فضاي توسعه سياسي ادامه داد: بعد ازخرداد ۷۶ شاهد تكثر احزاب بوديم اما احساس نياز به وجود حزب دركشور ما چندان وجود ندارد. به همين دليل، براي جبران اين نقصان بايد ۲۰۰ حزب موجود دركشور دست به توسعه سياسي و گسترش فرهنگ تحزب بزنند.
وي با تشريح كار مشاركتي در دين اسلام تصريح كرد: احزاب مي توانند بهترين استراتژي بلندمدت كشور را مشخص كنند، اما هنوز كارهاي برنامه اي هم مانند تحزب دركشور درمرحله نوجواني خود به سر مي برد.
كاشفي اظهارداشت: گروهي از افراد فقط انتقاد مي كنند اما هيچ راه كاري براي پيشرفت كشور ارائه نمي دهند اما اگر احزاب جايگاه واقعي خود را پيدا كنند و اين روند ادامه پيداكند شاهد كاركرد مناسب آنها دركشور خواهيم بود.
وي با اشاره به اينكه عده اي از طريق باند بازي مي خواهند قدرت پيدا كنند، افزود: معمولا باندهاي قدرت مدار از شفافيت برخوردار نيستند و منافع خود را بر منافع ملت ارجح مي دانند.
كاشفي بيان داشت: درچنين شرايطي تغيير مسئوليتها و قدرت به عنوان امري عادي تلقي مي شود و افرادي كه با تفكر باندي كارمي كنند هيچ وقت آمادگي اين را ندارند كه تلاشي براي حزب گرايي بوجود آيد.
وي وجود باندهاي پنهان را مانعي براي ايجاد تحزب خواند و تصريح كرد: در چنين شرايطي احزاب بايد با وفاق وشفاف سازي كارحزبي را پيش ببرند .
اميدواريم با وفاقي كه تحت عنوان منشور وفاق ميان احزاب امضا شده است اميدواريم كه توجه بيشتري به منافع ملت و رقابت سالم شود.

آيا يهوديان در «دولت يهودي» اقليت خواهند شد؟
دكتر عبدالوهاب مسيري
نتايج گزارشي كه اخيراً  در فلسطين درباره جمعيت فلسطينيان در ۲۰۰۳ منتشر شده باعث افزايش نگراني هاي ريشه داري در كيان صهيونيستي پيرامون «مشكل جمعيت» شده است. تاكنون بسياري از نويسندگان و تحليلگران اسرائيلي، به اين مشكل به عنوان «بمب ساعتي» نگريسته اند كه آينده اين كيان و به اصطلاح «ماهيت يهودي دولت اسرائيل» را تهديد مي كند و لذا يكي از عناصر تعيين  كننده روند كشمكش عربي- صهيونيستي است.
اين گزارش نشان مي دهد كه شمار فلسطينيان در ۲۰۰۳ به ۹/۷ ميليون نفر رسيد كه ۷/۳ ميليون تن از آنان در سرزمين هاي غصب شده سال ۱۹۶۷ زندگي مي كنند. از اين شمار، ۳/۲ ميليون نفر (يعني حدود ۳/۶۳ درصد) در كرانه باختري و حدود ۴/۱ ميليون تن در باريكه غزه (حدود ۷/۳۶ درصد) زندگي مي كنند. افزون بر آن، حدود يك ميليون نفر در سرزمين هايي به سرمي برند كه در سال ۱۹۴۸ غصب شدند و دولت اسرائيل در آنجا برپا گرديد. اينان همان كساني هستند كه «فلسطيني  هاي ۱۹۴۸» ناميده مي شوند. اما بقيه كه شمارشان به حدود ۲/۳ ميليون نيز مي رسد در تبعيدگاه هاي نواحي مختلف جهان زندگي مي كنند. نويسنده اين گزارش، جمعيت فلسطينيان را با جمعيت كوچ نشينان يهود مقايسه مي كند و براساس ميانگين افزايش طبيعي و ميانگين زاد و ولد طرفين، پيش بيني هايي را درباره وضع جمعيت طي سال هاي آينده ارائه مي دهد.
اين گزارش مي گويد: جمعيت فلسطينيان در سرزمين تاريخي فلسطين ۷/۴ ميليون نفر است، در حالي كه جمعيت يهوديان ۱/۵ ميليون نفر است و پيش بيني مي شود جمعيت فلسطينيان در نيمه سال ۲۰۰۵ به حدود ۱/۵ ميليون تن برسد اما جمعيت يهود از ۳/۵ ميليون نفر بيشتر نشود و اين به معني، كاهش يافتن فاصله جمعيتي دو طرف است.
اما با فرا رسيدن سال ۲۰۱۰ وضع كيان صهيونيستي تيره تر خواهد شد، زيرا تخمين ها حاكي از آن است كه جمعيت فلسطيني ها به ۲/۶ ميليون در برابر ۷/۵ ميليون يهودي خواهد رسيد. با فرا رسيدن سال ۲۰۲۰ نسبت جمعيت يهوديان حدود ۴۴ درصد از كل جمعيت خواهد بود و پيش بيني مي شود شمار آنان از ۴/۶ ميليون نفر- در برابر ۲/۸ ميليون فلسطيني- بيشتر نشود. طبيعي است كه اين آمار و ارقام، سرچشمه نگراني هاي عميق سياستمداران، تحليلگران و پژوهشگران رژيم صهيونيستي است، زيرا آنان شاهد شكل گيري تدريجي واقعيت جديدي در فلسطين هستند كه مي تواند بسياري از بنيادها و ادعاهاي كل پروژه صهيونيستي را از بيخ و بن براندازد.
مقوله «ماهيت يهودي دولت اسرائيل» در مقدمه مقوله هاي صهيونيستي است كه اين واقعيت جديد، صلاحيت و شايستگي آن را زير سؤال مي برد. پروژه صهيونيستي براساس برپايي دولت يهود و اعطاي «سرزمين بدون ملت به ملت بدون سرزمين» پا گرفت و جنبش صهيونيستي و نيروهاي استعماري حامي آن تا مدت ها، محض وجود ملت فلسطين و حقوق تاريخي اش را منكر مي شدند و با هرگونه انتقاد يا نفي هويت ادعايي اين دولت، مخالفت مي كردند. بي گمان تبديل كوچ نشينان يهود به اقليت در اين كشور كه «دولت يهودي» ناميده مي شود پرسش هاي جدي را نه تنها درباره مسلك اين دولت بلكه درباره اساس وجود آن مطرح مي كند. از سوي ديگر، افزايش شمار فلسطينيان، استمرار ناديده انگاشتن حقوق ملي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي آنان را دشوار مي سازد؛ حال چه فلسطيني هاي كرانه باختري و باريكه غزه باشند و چه «فلسطيني هاي سال ۱۹۴۸».
002139.jpg

شايد دغدغه خاص مشكل جمعيت نشانگر بخشي از اصرار شارون بر ادامه ساختن ديوار حائل باشد، زيرا آن را ابزاري براي تضمين نقشه دموگرافيكي مي داند كه داراي اكثريت يهودي باشد. نيز نشانگر بسياري از نقشه هاست كه توسط سياستمداران و پژوهشگران كيان صيهونيستي براي كوچاندن شماري از فلسطينيان به خارج فلسطين مطرح مي شود. همچنين برخي از اين صهيونيست ها گفته اند كه ابقاي عرب ها در سرزمين هايي كه رژيم اسرائيل در سال ۱۹۴۸ در آنجا پاي گرفته، خطا بوده است؛ گرچه جمعيت آنان در آن هنگام از ۱۵۰ هزار نفر فراتر نمي رفت.
اما اين پيش بيني ها درباره جمعيت ساكنان سرزمين فلسطين تاريخي و نگراني هاي ناشي از آن در ميان محافل كيان صهيونيستي، به هيچ وجه به معناي فروپاشي خود به خودي اين كيان نيست، يا اين كه در آينده نزديك، شاهد راه حل اساسي براي كشمكش  عربي فلسطيني باشيم، بي آن كه فلسطينيان و همه ملت هاي عربي، هزينه ها و مسئوليت هاي آن را به عهده گيرند.
افزايش جمعيت فلسطينيان به خودي خود نمي تواند تحولات اساسي در روند كشمكش ايجاد كند، حتي اگر كوچ نشينان يهود فقط اقليت كوچكي را تشكيل دهند. تجربه هاي مشابه كوچ نشيني جاهاي ديگر با كوچ نشيني در كيان صهيونيستي ثابت مي كند جمعيت ساكنان بومي در قياس با اشغالگران غيربومي، ممكن است بيشتر باشد، اما اين عامل به تنهايي براي عقب راندن اشغالگران يا چيرگي بر وجود استعمار و تحقق استقلال كافي نيست. به عنوان مثال، كوچ نشينان فرانسوي در الجزاير در هيچ مرحله اي اكثريت جمعيت را تشكيل نمي دادند اما با اين همه، استعمار فرانسه در الجزاير بيش از يك قرن ادامه يافت و ملت الجزاير مجبور بود براي دستيابي به آزادي، مبارزه اي طولاني- آميخته از مقاومت مسلحانه و كوشش هاي سياسي- را انجام دهد. همين امر درباره نظام نژادپرست آفريقاي جنوبي نيز صدق مي كند، زيرا در آن جا اقليت سفيدپوست بر زمام حاكميت و ثروت و مقررات حاكميت چيره شد تا اين كه ساكنان بومي توانستند با نبرد خونين خود بر نظام آپارتايد چيره شوند و نظام نويني برمبناي عدالت و برابري ايجاد كنند.
به طور خلاصه بگويم كه شرايط ضروري ديگري بايد فراهم گردد تا «مسأله جمعيت» به عاملي فعال در روند كشمكش عربي- صهيونيستي تبديل شود. ادامه مقاومت فلسطين و توان آن براي پايداري و ابتكار اشكال نوين، يكي از شرايط لازم براي دفاع از حقوق مشروع فلسطينيان و اثبات سنگيني بهايي است كه كوچ نشينان صهيونيست در صورت انكار اين حقوق يا ضايع كردن آنها بايد بپردازند. همچنين افزايش جمعيت فلسطينيان در چارچوب «خط سبز» يعني در مناطقي كه دولت اسرائيل در آن جا برپا گرديد، به تنهايي تهديدي براي نظام سياسي مبتني بر تبعيض نژادي در اسرائيل نيست، مگر آن كه فلسطينيان در دو عرصه سياسي و اجتماعي به يك نيروي منظم و آگاه تبديل شوند. افزون بر اين و آن، نقشي است كه همه ملت هاي عرب  بايد در جهت حمايت از ملت فلسطين و مبارزه مشروع آن ايفا كنند. اين ملت ها بايد در برابر كوشش هاي مربوط به تصفيه مسأله فلسطين و ايجاد واقعيت هاي جديد بر روي زمين بايستند. اين كوشش ها مي تواند به شكل اقدام هاي خشونت آميز مثل عمليات ترور و تخريب روستاها و شهرهاي فلسطيني و مصادره زمين ها و ساختن ديوار حائل آپارتايد بروز نمايد، يا به شكل طرح هاي سازشكارانه ظاهر شود كه سيطره اسرائيل و ناديده گرفتن ساده ترين حقوق فلسطينيان را تضمين كند.
منبع:الاتحاد
ترجمه: يوسف عزيزي

خاورميانه
رامسفلد: صدام در سال هاي ۸۸-۱۹۸۰ جنگي زيانبار را عليه ايران آغاز كرد
پايگاه اينترنتي وزارت دفاع آمريكا در مطلبي نوشت: تاريخ نشان مي دهد كه صدام در سالهاي ۸۸-۱۹۸۰ جنگي زيانبار را عليه ايران آغاز كرد و پس از آن نيز به كويت حمله كرد.
اين پايگاه اينترنتي آمريكايي افزود كه دونالد رامسفلد، وزير دفاع اين كشور گفت: گاهي اوقات براي رسيدن به اهدافي بزرگ بايد به جنگ متوسل شد و استفاده از نيروهاي نظامي آمريكا براي خلع صدام ديكتاتور سابق عراق ارزش اين كار را داشت.
اين گزارش به نقل از وي ادامه داد كه برخي معتقدند هرگز نبايد براي حل مشكلات جهان از نيروي نظامي استفاده كرد؛ با اين وجود تاريخ عكس اين موضوع را نشان مي دهد؛ چيزهايي هستند كه جنگيدن براي آنها ارزشمند است و همچنين شرايطي هستند كه خطر استفاده نكردن از نيروي نظامي بسيار بيشتر از استفاده از آن است.
رامسفلد افزود: صدام و زير دستانش چندين دهه عراق را سركوب كردند. اين پايگاه اينترنتي ادامه داد: تاريخ نشان مي دهد كه صدام جنگي زيانبار را در سالهاي ۸۸-۱۹۸۰ عليه ايران به راه انداخت و پس از آن نيز به كويت حمله كرد.
وي همچنين از منابع اين كشور براي ساخت كاخهاي شخصي و فراهم كردن زندگي راحت براي زير دستانش استفاده كرد.
واشنگتن  پست :
زندانيان  نوجوان  عراقي 
با سگ  مورد تهديد قرار مي گرفتند
براساس  گزارش  نيروي  زميني آمريكا كه  نسخه اي  از آن روز سه شنبه در روزنامه واشنگتن  پست  به  چاپ  رسيده  است ، نوجوانان  عراقي  در زندان  ابوغريب  موردبدرفتاري  قرار مي گرفتند و از سوي  سگ ها تهديد شده اند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن ، روزنامه  واشنگتن  پست  نوشت : سربازان  آمريكايي  براي  ترساندن  زندانيان  حدود ۱۵ ساله  از سگ ها استفاده مي كردند.
اين  روزنامه  به  نقل  از يك  افسر نيروي  زميني  آمريكا خاطرنشان  كرد: دوسرباز پليس  نظامي آمريكا از حيواناتشان  براي  ترساندن  كودكان  زنداني  درابوغريب  استفاده  مي كردند. اين  افسر افزود: اين  رفتارها هيچ  ارتباطي  با بازجويي ها نداشته  است .
واشنگتن  پست  از اين  رفتارها با عنوان  رفتارهاي  آزاردهنده  نام  برد. اين  افسر وزارت  دفاع  آمريكا (پنتاگون ) گفت : آنچه  كه  در اين  زندان  رخ داد، بيش  از حد بوده  است .
ديگر مقامات  پنتاگون  كه  خواستند نامشان  فاش  نشود، گفتند تحقيقات  صورت گرفته  ثابت  كرد سربازان  سرويس  اطلاعاتي  آمريكا براي  عدم  دسترسي  سازمان هاي بشردوستانه  بين المللي  به  برخي  از زندانيان  از آنان  به طور مخفيانه  مراقبت مي كردند.
يك  مقام  وزارت  دفاع  آمريكا تأكيد كرد: اين  گزارش  اثبات  خواهد كرد كه اين  رفتارها نادرست ، غيرقانوني ، غيرمجاز و در برخي  شرايط آزاردهنده  بوده است .
وي  افزود: اما گزارش  همچنين  آشكار خواهد كرد كه  اين  رفتارها از سوي شمار كمي از افراد صورت  مي گرفت  و به  دليل  وجود ضعف  در فرماندهي ، شناخته شده  نبودند.
به  گفته  مقامات  نيروي  زميني  ارتش  آمريكا، اين  گزارش  كه  توسط ژنرال جرج  فاي  نوشته  شده ، شامل  ۹ هزار صفحه  است  كه  حدود ۳۰۰ صفحه  از آن منتشرخواهد شد.
گزارش  ديگري  كه  به  سفارش  پنتاگون  و تحت  نظارت  مستقيم  جيمز شلزينگروزير دفاع  پيشين  آمريكا تهيه  شده  است ، امروز منتشر مي شود.
۲۰۰ حقوق  دان  فلسطيني  در برابر يك  زندان  رژيم  صهيونيستي  متحصن  شدند
بيش  از ۲۰۰ حقوق  دان  فلسطيني  عصر سه  شنبه  به  نشانه  همبستگي  با اسيران اعتصابي  در برابر زندان  مجدو در جنوب  شهر حيفا در مناطق  اشغالي  ۱۹۴۸متحصن  شدند.
منابع  فلسطيني  گفتند كه  بيشتر متحصنان  وكيلان  مدافع  اسيران  هستند و هدف از اين  تحصن  تأكيد بر قانوني  بودن  اعتصاب  اسيران  اعلام  كردند.
اين  تحصن  در حالي  صورت  گرفت  كه  شهرها و اردوگاههاي  كرانه  باختري  رود اردن  در اعتصاب  همگاني  بود و ساكنان  اين  منطقه  به  نشانه  جانبداري از اعتصاب  اسيران  در زندانهاي  رژيم  صهيونيستي  دست  از كار كشيدند.
شهرك  مجدل  شمس  در بلنديهاي  اشغالي  جولان  نيز شاهد تحصن  واعتصاب  در حمايت  از اسيران  فلسطيني  بود.
اعتصاب  غذاي  هزاران  اسير فلسطيني  در اعتراض  به  شكنجه  و شرايط دشوارزندان هاي  رژيم  صهيونيستي ، وارد دهمين  روز خود شد.
موضوع  اسيران  يكي  از مسايلي  است  كه  همه  فلسطيني ها درباره  آن اتفاق  نظردارند و آزادي  آنها همواره  يكي  از محورهاي  مذاكرات  حكومت  خودگردان  و رژيم صهيونيستي  بوده  است .
اين  در حالي  است  كه  گزارش هاي  رسيده  از داخل  زندان هاي  رژيم  صهيونيستي حاكيست  كه  نظاميان  اين  رژيم  همه  نوع  مايعات  مانند شير و آب  نمك دار اسيران  را از بين  برده اند تا آنها نتوانند به  اعتصاب  غذا ادامه  دهند.
بيانيه  جمعيت  دفاع  ازملت  فلسطين  در حمايت  از اعتصاب  اسراي  فلسطيني 
جمعيت  دفاع  از ملت  فلسطين  با صدور بيانيه اي  ازحركت  هوشيارانه  و ناشي از درايت  اسيران  فلسطيني  در زمينه  اتخاذ حركت  اعتراض  آميز اعتصاب  عليه رژيم  صهيونيستي ، تقديركرد.
اين  جمعيت  در بيانيه  خود كه  نسخه اي  از آن نيز در اختيار ايرنا قرار گرفت ، تأكيدكرد: ملت  فلسطين  هميشه  نشان  داده  كه  از درك  بسيار بالايي  برخورداراست . اين  جمعيت  در اين  بيانيه  آورده  است : امروز كه  ملت  مسلمان  افغانستان و عراق  در اشغال  دشمن ، كشتار و هتك  مي شوند و در زندانهاي  فلسطيني  به حمايت  از آنان  برخاسته  و با افشاي  دروغگويي  مدعيان  دموكراسي  كه  حاميان بي  دريغ  جرثومه  فساد منطقه  اسرائيل  هستند، جهان  و جهانيان  را به  بزرگي خطر و تكليف  و رسالت  خود، فراخوانده اند. در بخش  ديگري  از بيانيه  جمعيت  دفاع  از ملت  فلسطين  آمده است : فلسطين ، امروز در صف  اول مبارزه  با شيطان  و كفر قرار دارد و مي رزمد تا ديگر مسلمانان  آسيب پذيري  كمتري  ببينند.

جهان
طرح جمهوريخواهان سناي آمريكا براي تجديد ساختار سازمان سيا
پت  رابرتس  سناتور جمهوريخواه  و رئيس  كميته  اطلاعات  سناي  آمريكا روزيكشنبه  كليات  و پيش نويس  طرح  بازسازي  ساختار سرويس هاي  اطلاعاتي  آمريكا ازجمله  ايجاد سمت  مدير اطلاعات  ملي  با قدرتي  فراتر از موارد پيش  بيني  شده  از سوي  كاخ  سفيد را اعلام كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن ، رابرتس  در معرفي كليات  اين  طرح  در يك  برنامه  تلويزيوني  شبكه  سي .بي. اس  آمريكا گفت  كه  اين طرح ، قانون  حفظ امنيت  ملي  ۱۱سپتامبر ناميده  شد.
بر اساس  طرح  كميته  اطلاعات  سناي  آمريكا، برخي  از وظايف  و كارهاي  اطلاعاتي  از عهده  وزارت  دفاع  خارج  خواهد شد و در حوزه  اختيارات  ناظر جديدسازمان  اطلاعات  قرار خواهد گرفت .
بر خلاف  پيشنهادهاي  اخير مطرح  شده  از سوي  كاخ  سفيد، مدير سازمان اطلاعات  ملي  (ان  آي  دي ) اختيارات  مربوط به  بودجه  سازمان  اطلاعات ، استخدام  واخراج  كاركنان  و نقل وانتقال  وجوه  مربوط به  برنامه ها در مواقع  لزوم  را در كنار ساير اختيارات  به  عهده  خواهد داشت .
بر اساس  اين  طرح ، ان آي  دي  همچنين  بر واحدهاي  اطلاعاتي  سازمان  امنيت ملي ، وزارتخانه هاي  خزانه  داري ، انرژي ، امنيت  داخلي ، خارجه  و تحليلگران سازمان  اطلاعاتي  وزارت  دفاع  آمريكا نظارت  خواهد كرد.
پدر چند سرباز كشته شده  انگليسي  به  بلر اعتراض  كردند
پدر چند تن  از سربازان  انگليسي  كشته شده  در عراق  توني  بلر نخست  وزيرانگليس  را به  اعمال  اقدامهاي  ضد بشري  و اعزام  سربازان  به  آغوش  مرگ  متهم كردند.
پدر سايمون  ميلر سربازي  كه  در ژوئن  سال  ۲۰۰۳ كشته  شد، پريروز به به اتفاق  تعدادي  از بستگان  ساير سربازان  كشته شده  انگليسي  در عراق ، به  شدت اجتناب  ناپذير بودن  قتل  سربازان  انگليسي  را رد كرد.
ميلر به  اتفاق  پدران  پل  لانگ  و راسل  استون  از رئيس  ستادارتش  انگليس خواست ، به  سهل انگاري  در قبال  قتل  شش  سربازي  كه  در يك  روز در عراق  كشته شده اند، اعتراف  كند.
اين  سه  سرباز به  اتفاق  سه  نظامي ديگر انگليس  در جريان  اعتراض  جمعي  ازاهالي  المجار الكبير در ۱۹۰ كيلومتري  شمال  بصره  كشته  شدند.
اين  اقدام  پدران  سه  سرباز كشته  شده ، واكنشي  به  نامه  وزارت  دفاع انگليس  است  كه  در آن به  خانواده  شش  نظامي كشته شده  در مجارالكبير گفته  شده كه  وزارت  دفاع  در مرگ  اين  افراد سهل انگاري  نكرده  است .
به  گزارش  روزنامه  محلي  ايوينينگ  تلگراف  در اين  نامه  يادآوري  شده  است كه  تحقيق  در اين  زمينه  پايان  نيافته  و گزارش  نهايي  دو ماه  ديگر آماده خواهد شد.
خانواده  اين  شش  پليس  نظامي انگليس  معتقدند ارتش  اين  كشور به  اندازه كافي  به  حفاظت  از جان  سربازان  توجه  نشان  نداده  و اين  امكان  وجود داشته كه  از بروز خونريزي  و نهايتا قتل  فرزندان  آنها جلوگيري  شود.
پدر ميلر گفت  كه  در نامه اي  كه  شخصا براي  توني  بلر ارسال  كرده  به  وي گفته ، اميدوار است  نخست  وزير انگليس  به  خاطر اعزام  فرزندش  به  سوي  مرگ مجازات  شود.
پدر اين  سرباز انگليسي  اضافه  كرد كه  در نامه اي  از جف  هون  وزير دفاع انگليس  خواسته  است  تا يك  نسخه  از گزارش  تحقيق  و تفحص  در ارتباط با وقوع اين  حادثه  در اختيارش  قرار گيرد ولي  به  او پاسخ  داده  شده  كه  اين  گزارش محرمانه  است .
خانواده  اين  سه  سربازانگليسي  نيز همانند تعدادي  ديگر ازبستگان  نظاميان كشته  شده  انگليسي  در عراق ، از دولت  كارگري  خواسته اند هرچه  سريعتر سربازان اين  كشور را بازگرداند.
تدابير وزارت  تحصيلات  عالي  افغانستان  براي  جلوگيري  از خشونت  در آستانه  انتخابات 
وزارت  تحصيلات  عالي  افغانستان  براي  جلوگيري  از وقوع  هرنوع  خشونت  ميان طرفداران  نامزدهاي  انتخابات  رياست  جمهوري  در مراكز تحصيلات  عالي ،تدابير ويژه اي  اتخاذ كرد.
به  گزارش  واحدمركزي  خبر از كابل ، هيأت  رهبري  وزارت  تحصيلات  عالي  افغانستان  امروز با صدور بيانيه اي  از تمامي  دانشجويان ، كارمندان  و استادان  مراكز تحصيلات  عالي  خواست  كه در فضاهاي  آموزشي  از انجام  هرگونه  بحث  جنجالي  درباره  نامزدهاي انتخابات  پرهيز كنند تا دامنه  اين  جنجال  ها به  خشونت  كشيده  نشود.
در بخشي  ديگر از اين  بيانيه  آمده  است: از فضاهاي  آموزشي  و اماكن ويژه  دولتي  براي  تبليغات  انتخاباتي  به  نفع  هيچ  كانديدي  نبايد استفاده شود.
هيأت  رهبري  وزارت  تحصيلات  عالي  افغانستان  تأكيد كرده  است  در فضاهاي آموزشي  از قبيل  كلاس  هاي  درسي ، كتابخانه  ها، مراكز اداري ، عكس  ويا بيانيه  هيچ  يك  از نامزدهاي  انتخابات  نبايد نصب  شود.
همچنين  دربند  ديگري از اين  بيانيه آمده  است: با متخلفان  در اين  باره  برخورد قانوني  صورت  خواهد گرفت .
پيش  از اين  نيز رئيس  دولت  افغانستان  و وزير تحصيلات  عالي  اين  كشور ازدانشجويان  خواسته  بودند از هرگونه  فعاليت  و گرايش  سياسي  در مراكزتحصيلات  عالي  خودداري  و تمامي توجه  خود را متمركز پيشرفت  در عرصه  هاي تحصيلي  كنند.
اين  درخواست  بازتاب  هاي  متفاوتي  را ميان  دانشجويان ، استادان  و روشنفكران  برانگيخت .
عزيمت  نمايندگان  مردمي  هيأت  صلح  شمال  افغانستان  به  استان  هرات 
حدود پنجاه  تن  از علما، متنفذان  و دانشمندان  به  نمايندگي  از اهالي  شمال  افغانستان  به  منظور گسترش  پيام  صلح  و گفتگو با طرف  هاي  درگير دراستان  هرات  وارد اين  استان  شدند.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از كابل ، منابع  محلي  در استان  هرات  به  نقل  از احمد نيرو سخنگوي  هيأت  صلح  اعلام  كرد: هدف  از عزيمت  متنفذان  شمال  افغانستان  به  استان  هرات گسترش  پيام  صلح  و همبستگي  و ايجاد تفاهم  ميان  نيروهاي  درگير در استان  هرات  است .
سخنگوي  اين  هيأت  افزود: آنان  با ژنرال  طاهرنايب  از فرماندهان  محلي و مخالف  اسماعيل خان  استاندار هرات  در استان  بادغيس  ديدار و گفتگو كرده اند.

سياست
انديشه
خانواده
علم
فرهنگ
كتاب
ورزش
هنر
|  انديشه  |  خانواده  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |