پنجشنبه ۵ شهريور ۱۳۸۳
ترس عامل اضطراب
002208.jpg
طي هفته هاي گذشته و همزمان با برگزاري سيزدهمين دوره مسابقات فوتبال جام ملتهاي آسيا، صحبتهاي بسياري پيرامون تيم ملي فوتبال ايران، در راديو، تلويزيون، مطبوعات، كوچه و بازار و ... مطرح بود كه جملگي نشان از التهاب اين رشته پرطرفدار در ميان آحاد جامعه دارد.
يك بخش مهم از اين گفته ها در ارتباط با جو رواني حاكم بر بازيكنان، اردوي تيم، فضاي تمرين و مسابقه و همينطور وجود مسائل حاشيه اي تيم بود كه البته به درستي از سوي كارشناسان، مربيان، برخي مسئولين، بازيكنان و علاقه مندان به فوتبال مطرح شد. به عبارتي توجه به امور رواني حاكم بر تيمهاي ورزشي در مسابقات مهم و رسمي به عنوان يك ضرورت مطرح است ولي متاسفانه بيشتر نظرات و بيانات مطرح شده، از طريق راديو و تلويزيون و جرايد، آنطور كه بايد نتوانسته است گره هاي موجود را باز كرده و راه حل هاي عملي ارائه نمايد، زيرا بيشتر موارد مطرح شده به كليات پرداخته و از اصل، ريشه و علل مسائل ذهني و رواني دور شده است.
اساسا ترس از شكست، اضطرابي را توصيف مي كند كه در رابطه با احساس شكست احساس مي شود نه در رابطه با شكست واقعي و فرضيه اتكينسون اين است كه در اين ويژگي تفاوتهاي فردي وجود دارد و عده اي از افراد بيشتر از ديگران واجد چنين اضطرابي هستند. ترس از شكست با ديگر ويژگي هاي فرد و يا موقعيت و شرايط خاص وظيفه تركيب شده و رفتار موفقيت آميز را تحت تاثير قرار مي دهد.
افراي كه در شرايط ترس از شكست، در سطح بالايي قرار دارند، عموما مايلند كه از موقعيتهاي موفقيت آميز پرهيز كنند.
اگر اين افراد به علت نيروهاي انگيزشي از قبيل تمايل به همراهي با گروهي كه به پيشرفت علاقه مند است، مجبور شوند در چنين موقعيتهايي باقي بمانند، آناني كه ترس زيادي از شكست دارند در شرايطي به بهترين وجه كار خواهند كرد كه يا احتمال شكست آنها خيلي زياد باشد و يا احتمال موفقيت آنها، برخلاف موقعيتهايي كه واجد مخاطره متوسط براي موفقيت اند.
در اين ارتباط دو دليل وجود دارد:
الف - اگر اين افراد به انجام كاري بسيار دشوار بپردازند، هيچ كس آنها را براي شكست سرزنش و نكوهش نمي كند (چرا كه آنان از شكست عيني و واقعي رويگردان نيستند، بلكه از احساس شكست گريزانند).
ب - اگر به انجام وظيفه اي بسيار سهل و آسان بپردازند، احتمال اينكه دچار شكست گردند وجود ندارد.
آري تشويش و اضطراب از ديرباز همراه تيم فوتبال ما بوده است. تايلند را برديم، در حاليكه اگر نمي برديم، مشكل داشتيم. رسيديم به عمان، به لحاظ تاريخچه، برتري بايد با ما باشد (آنطور كه نتايج گذشته و آمار و ارقام مي گويد) اگر تيم عمان را شكست دهيم، كار بزرگي صورت نگرفته چون اين امر بسيار عادي مي نمايد ولي اگر نتوانيم از سد عمان بگذريم آن وقت چه اتفاقي خواهد افتاد؟
مسلما در چنين شرايطي ترس از شكست در برابر عمان، دامان بازيكنان، مربيان و سرپرستان تيم را خواهد گرفت. چرا؟ چون اين ترس، از ميزان كارايي و عملكرد بازيكنان ما كاسته و بالعكس حريف ما را در شرايط مناسب روحي و رواني قرار مي دهد، زيرا اگر عماني ها در برابر ما پذيراي شكست باشند، خيلي باعث تعجب نخواهد شد، چون به ايران (تيمي پرافتخار و بزرگ در سطح آ سيا) باخته اند؛ اما اگر پيروز ميدان باشند كار بزرگي صورت داده اند، كاري كه اگر ما مي كرديم، خيلي به چشم نمي آمد و اين تفكر و برداشت مي تواند به همان نسبت كه براي عمانيها مفيد و ثمربخش است براي بازيكنان ما مضر و منفي باشد.
امروزه شرايط حرفه اي ايجاد شده در ورزش علي الخصوص فوتبال، معادلات بسياري را بر هم زده و كسب نتايج عجيب و دور از انتظار خود گواهي است بر اين امر. ديگر نتايج و كسب افتخارات گذشته تيمها نمي تواند عامل بسيار تعيين كننده اي در ميزان موفقيت فعلي آنان باشد، گواه اين ادعا قهرماني يونان (تيمي بدون كسب نتايج درخشان در سطح اروپا) و شكست مدعيان شماره يك قهرماني در يورو ۲۰۰۴ مي باشد. امروز شاهد اين هستيم كه تيمهاي تازه به دوران رسيده، خالق شگفتي مي شوند و تيمهاي بزرگ را به زير مي كشند.
پس از بازي دوم در برابر عمان و كسب نتيجه تساوي،  بسياري شانس را عامل اين نتيجه دانسته و حتي برخورد دو بازيكن هم تيمي در زمين بازي منجر به افزايش اعتراضها نسبت به عملكرد تيم گرديد و به علت همين اعتراضها، انتظار و توقع بازي خوب از ملي پوشان نزد اهالي فوتبال به شدت كاهش يافت كه در نتيجه آن و با كاهش توقع، عملكرد تيم رو به بهبودي نهاده و باعث بازي زيبا، روان و شاداب ملي پوشان در برابر تيم قدرتمند كره جنوبي شد. به عبارتي به همان دليلي كه در برابر عمان نتوانستيم بازده مناسبي داشته باشيم (بالابردن سطح انتظار از ملي پوشان) در برابر كره جنوبي به علت كاهش سطح توقعات و نزديك شدن انتظارات از تيم به حد تعادل و منطقي، شاهد يك بازي خوب در سطحي فراتر از فوتبال آسيا از جانب بازيكنان تيم باشيم.
توقع و انتظار پيروزي بر كره جنوبي از بازيكنان ما، انتظاري است سخت و مشكل، اما شدني است. از طرفي اگر كره را ببريم، كار بزرگي را صورت داده ايم، (همان طور كه اگر عمان ما را مي برد، كار بزرگي صورت داده بود و ديديم كه تا لحظات آخر مسابقه نيز عمانيها به اين مهم نائل شده بودند) و اگر هم كره را ببريم در آن صورت خيلي عجيب نيست زيرا كره، يكي از بهترينهاي آسيا و جهان (كسب مقام چهارمي جهان) مي باشد.
شايد متوجه منظور من شده باشيد. سطوح انتظارات موجود از بازيكنان را بايد به صورتي منطقي و هماهنگ با ميزان آمادگي جسماني و رواني بازيكنان و شرايط مسابقه قرار داد. (البته ايجاد انگيزه و ميل به پيروزي بايد به صورت دائمي و مستمر در تمرينات تيم مد نظر باشد).
با علم به موارد گفته شده در سطور قبل به راحتي مي توان متوجه اين امر شد كه بازيكنان ما در مقابل تيم چين مشكل خواهند داشت، زيرا عملكردشان به سبب سطح انتظار و عموم از برد در برابر چين كاهش يافته و اضطرابشان بالا خواهد رفت. به بياني ديگر، اگر چين را ببريم، كار خيلي بزرگي نكرده ايم، چون كره جنوبي را كه بسيار فراتر از تيم چين، فوتبال بازي مي كند شكست داده ايم (اين شق اول)، ولي اگر نتوانيم چين را ببريم (شق دوم) آن وقت چه مي شود!
نقش مربي تيم در اين شرايط چيست؟ در اين شرايط بايد بازيكنان تيم بيش از پيش فعاليتشان متمركز بر هدف تيمي قرار گيرد تا از اغتشاش فكري ايشان به ميزان بالايي كاسته شود. بايد به بازيكنان گفته شود كه هر مسابقه ۳ امتياز دارد و ۹۰ دقيقه فرصت مرور و اجراي كارهاي تاكتيكي در زمين مسابقه فراهم خواهد بود. بايد از افكار غيرضروري چون، توجه به آقاي گلي مسابقات، جام قهرماني، انتخاب به عنوان بهترين بازيكنان جام، بهترين مدافع جام و ... كه در اين برهه بسيار غيرضروري است و بازيكن را از هدف و وظيفه گوشزد شده خود در بازي دور مي نمايد، پرهيز نمود،زيرا اين امور بازيكنان را بيشتر به سمت و سوي حاشيه مي كشاند.
در برابر تيم چين با پيراهن سبز رنگ به ميدان رفتيم، در حالي كه مي توانستيم پيراهن قرمز بر تن كنيم تا خاطره شكست چيني ها را در داليان زنده كرده و تعادل رواني بازيكنان چين را دچار مشكل سازيم.
روانشناسي يعني چه؟ با پيراهن سبزرنگ در زميني سبزرنگ كه همگوني داشته به لحاظ ديداري و بصري بازيكنان را در پاسكاري صحيح دچار مشكل مي ساخت. چرا پا به زمين مسابقه گذاشتيم در حاليكه مي توانستيم در اين بازي حساس از رنگ ديگر پيراهن كشورمان يعني قرمز استفاده كنيم.
آنقدر كه ما به خود ضربه زديم داور و عوامل برگزاركننده مسابقات به ما ضربه نزدند.
در برابر چين از دقيقه اول با احتياط گام به زمين مسابقه گذاشتيم، چون فكر كرديم با برزيل و آرژانتين يا ايتاليا بازي داريم. اگر چين را ميزباني قرار بود قهرمان كند، پس در دوره هاي گذشته، قطر، امارات و ... بايد قهرمان مي شدند. اگر داور بازي، بازيكن ما را در ابتداي نيمه دوم از بازي اخراج كرد، پس چرا نيمه اول دست به كار نشديم؟ اگر توان و ابزار لازم را داريم، پس بسم الله. اگر هم نداريم اين حرفها و حديثها براي چيست؟! مگر گل دوم ژاپن به تيم چين با حركت دست بازيكن ژاپني به ثمر نرسيد؟ تمام اينها جزو شرايط بازي است. عدم نتيجه گيري و يا بازي به تيم را به فلان بازيكن باتجربه و صاحب نام نسبت مي دهيم در حاليكه بيشترين مشكل تيم ما در رعايت اصول دفاعي است. با طرح نظرات شخصي كه بيشتر مواقع بدون منطقي و بيشتر همراه با بار هيجاني و احساسي است، فضاي موجود را به لحاظ رواني دچار اختلال و تشويش مي كنيم در صورتيكه فرصت براي بيان نظرات و بررسيهاي دقيق و كارشناسي، بعد از برگزاري مسابقات، وجود خواهد داشت. اميد است با توجه به تمامي قابليتها و تواناييهاي جسمي و رواني بازيكنان، برنامه ريزي و رعايت نكات ضروري ذهني و عاطفي، مسير موفقيت ملي پوشان كشورمان بيش از پيش هموار گردد.
كيومرث جباري
دانشجوي كارشناسي ارشد روانشناسي باليني

بازيكن قرن رئال مادريد
هيرو روبه روي ستاره هاي انگليسي
بازيكن قرن «رئال مادريد» افتخار بزرگي است كه نصيب فرناندو هيرو شد. در ميان چهره هاي ماندگار سانتياگو برنابئو، از آلفردو دي استفانو تا زين الدين زيدان و رائول، هواداران پرآوازه ترين باشگاه دنيا، متفق القول انگشت روي نام فرناندو هيرو گذاشتند و او را به عنوان يگانه چهره تيم شان برگزيدند.
كاپيتان اما، با سماجتي فراوان، هم چنان مي خواست فوتبال بازي كند بي آن كه اهميتي به اشتباهات روزافزونش بدهد كه نشان از رسيدن او به پايان راه داشتند. به همين خاطر مربيان رئال خيلي ساده از كنار نام او گذشته و هيرو به جاي خداحافظي در اوج، به قطر رفت.
بخت اما، دوباره به او روي كرده و فرصتي برايش مهيا ساخته تا دوباره در صف اول فوتبال اروپا مبارزه كند. پس طي دوره اي كوتاه مدت و آرام در خاورميانه، حالا او به قلب جنجال ها، به ليگ برتر بازگشته تا پيراهن بولتون را بر تن كند و با سرشناس ترين مهاجمان قاره سبز، رو در رو شود.«از زماني كه اسپانيا را ترك كردم دوست داشتم به انگليس بيايم. بازي روبه روي ستاره هايي مثل پل اسكولز، تيري آنري، دنيس بركمپ و آلن شيرر و جدال آنها در نزديكي هاي هجده قدم، فوق العاده است.»
انگيزه مبارزه
در ۳۶ سالگي، خيلي ها گمان مي كنند هيرو ديگر نتواند با سرعت جاري در ليگ برتر كنار بيايد و با مهاجمان زبده آن برابري كند.
مدافع ماتادور حتي در قطر هم در حد و اندازه هاي هميشگي اش ظاهر نشد و كارشناسان معتقدند يك سال وقت تلف كردن در اين عرب نشين، حتي ازكيفيت بازي افول كرده او كاسته. بنابراين از اولين روزهاي حضور در بولتون، آرام آرام زمزمه هاي اعتراض برخاسته و سن بالاي ستاره سابق اسپانيا و كندي حركاتش را نشانه رفتند و هشدار دادند كه او مي تواند به پاشنه آشيل تيم تبديل شود. ولي هيرو قاطعانه برابر چنين انتقاداتي واكنش نشان مي دهد. او هنوز مي خواهد فوتبال بازي كند: «مي توانم به بازيكنان بولتون اطمينان بدهم كه در شرايط خيلي خوبي هستم. جسمي يا ذهني، از تمام لحاظ آماده جدال در ليگ برتر هستم. با تمام توان، همانطور كه در تمام طول دوران بازيگري ام تلاش كرده ام، مي كوشم تا هرچه زودتر با شهر،باشگاه و هم تيمي هاي جديدم وفق پيدا كنم.»
002190.jpg

اما منتقدان در جزيره به سادگي قانع نمي شوند. آنها به دنبال هياهو هستند و هيرو مي تواند هدف خوبي براي شان باشد. ولي واژه تسليم در مرامنامه كاپيتان، تمرين نشده است. «۱۴ سال در رئال مادريد در بالاترين سطح فوتبال اروپا بازي كرده ام و اين چيزي است كه بايد به آن پرداخته شود. نه اين كه مدام به يك سال حضورم در فوتبال كم رنگ و روي قطر اشاره كنند. البته مي دانم كه بايد از لحاظ ذهني هم مهياي رقابت هاي دشواري مثل ليگ برتر شوم اما خيلي زود از عهده اين كار برمي آيم چون تجربه زيادي از سال ها پوشيدن پيراهن رئال دارم.»
كمي تفاوت
او دوران رؤيايي را در سانتياگوبرنابئو پشت سر گذاشته. پنج بار قهرماني در لاليگا و سه بار فتح ليگ قهرمانان، افتخاراتي نيستند كه به سادگي به دست بيايند يا راحت از ذهن زدوده شوند. كلكسيون جام هاي فرناندو هيرو حسابي خوش نقش و نگار شده، اما حالا او در دسته اي بازي مي كند كه آخرين قهرماني اش به سال هايي برمي گردد كه پله ۱۷ ساله در جام جهاني هنگامه اي به پا كرده بود و خود هيرو به دنيا نيامده بود.
جدال براي چنين تيمي در ميان غول هاي ليگ برتر كه هريك ميليون ها دلار صرف خريد بزرگ ترين ستاره هاي فوتبال دنيا مي كنند، اصلا ساده نيست. تو مي جنگي با آن كه مي داني به هيچ مدالي نمي رسي؛اما ذات  ستيز است كه مدافع اسپانيايي را ارضا مي كند: «بولتون تيمي است كه مي خواهد پيشرفت كند و من دوست دارم به آنها كمك كنم به هدف شان برسند. من به سام آلاردايس، مربي تيم ايمان دارم. تاكتيك هاي او من را تحت تأثير قرار داده اند. اگر بتوانيم با پشتوانه موفقيت هاي نسبي پارسال پيش برويم، فصل خيلي خوبي را تجربه خواهيم كرد.»
سام آلاردايس هميشه اشتياق زيادي به جذب ستاره هاي پا به سن گذاشته از خود نشان داده و به همين دليل است كه مرداني مثل هيرو را به تيمش آورده. اما مدافع ماتادور اولين بازيكني از اين دست نيست كه از رئال مادريد به ريبوك آمده. پيش تر ايوان كمپو هم قوهاي سفيد را ترك كرده بود تا به اينجا بيايد و او بود كه نقشي پررنگ در راضي كردن هيرو براي پيوستن به بولتون ايفا كرد: «قبل از امضاي قرارداد با ايوان حرف زدم و او به من گفت كه در بولتون خيلي راضي است. كمپو من را تشويق كرد تا به او بپيوندم و حالا، خوشبينانه به بازي در كنارش و ايجاد يك زنجيره دفاعي مستحكم، دل بسته ام.»
خوش بيني هاي فرناندو هيرو به همين جا ختم نمي شوند. او آمال بلندپروازانه تري را در سر مي پروراند. «... اما اينجا نيستم كه تعطيلاتم را بگذرانم، به انگليس آمده ام تا دوباره حكم قهرماني را بچشم. بولتون فرصتي عالي در اختيار من قرار داده تا دوباره در مسابقاتي معتبر بازي كنم و من هم بايد با نشان دادن قابليت هايم، با نمايش وفاداريم به باشگاه، از آنها سپاسگزاري كنم. در اسپانيا به كاميابي هاي زيادي رسيده ام و خيلي دوست دارم بهروزي بيشتري را، اين بار در انگليس تجربه كنم. سواي تمام اينها،  بولتون هم مثل رئال مادريد يكدست سفيدپوش است و خب، نشانه خوبي است!»

بدون حجاب نمي توانم بدوم
لباسي كه با آن، رقيه القصره در بازيهاي دوي ۱۰۰ متر المپيك شركت مي كند، راحت به نظر نمي رسد. دونده ۲۱ساله بحريني با حجابي كه طبق آيين اسلام بايد تمام بدن زن را بپوشاند، مسابقه مي دهد. وي روز جمعه گذشته با زمان ۴۹/۱۱ ثانيه و جلوتر از دوندگاني از زيمبابوه و كويت، در مكان پنجم قرار گرفت.
چنين اتفاقي فقط در بازيهاي المپيك رخ مي دهد.
القصره پس از حضور در اين مسابقات اظهار داشت: «بايد ورزشكاران زن بيشتري از جهان عرب در مسابقات المپيك شركت كنند.» گر چه وي سريعترين دونده زن در آتن نبود، ولي در كشور خود از بعضي از مردان سريعتر مي دود. اين ورزشكار ظريف اندام در پاسخ به سئوالي در اين خصوص، فقط با لبخندي جواب مثبت مي دهد.
وي در هنگام مسابقه هم حجاب خود را كه تنها صورتش را نمي پوشاند، كنار نمي  گذارد. او كه ورزش را تازه در ۱۷ سالگي و در مدرسه آغاز كرده است گفت: «حجاب پايه و اساس اسلام و يك سنت قديمي است. من نمي توانم بدون حجاب بدوم.»
بنابر صحبتهايي كه در نشست مديران ورزشي بحرين مطرح شده، قرار است در صورت امكان،  نايك، يكي از بزرگترين موسسات توليدكننده تجهيزات ورزشي، لباس راحت تري كه در عين حال حفظ حجاب اورا هم بكند ،براي وي طراحي كند.
علاء جاسم عراقي، ديگر دونده اي كه با زمان ۷۰/۱۲ ثانيه، تحت تاثير حضور در اين مسابقات قرار گرفته بود گفت: «حضور در بازيهاي المپيك باعث افتخار من است.» جاسم كه همواره كشورش در معرض بمباران و حملات تروريستي قرار دارد اضافه كرد: «من اينجا هستم تا ملت عراق و نه فقط زنان عراقي را به دنيا معرفي كنم.»
002193.jpg

او كه تمريناتش را براي المپيك از ماه مارس آغاز كرده و براي آ ن تا آخرين حد ممكن بسيار فعالانه به تمرين پرداخته است مي گويد: «من قبلا ورزش نمي كردم چون اين كار براي ما امكانپذير نبود. هر وقت مي توانستم، پنج تا شش بار در هفته تمرين مي كردم. البته اغلب قادر به اينكار نيستم، چون بمبها و انفجارها مانع مي شوند.»
گرچه جاسم قهرمان نشد ولي مي تواند به خاطر يك پيروزي كوچك خوشحال بوده و جشن بگيرد: «من فقط به اين فكر مي كردم كه به خط پايان برسم و اين كار را در بهترين زمان خودم انجام دهم.»
روبينا مقيم يار هم به عنوان اولين زن افغاني، آن هم با شلوار بلند در رقابتهاي المپيك امسال شركت كرد. اين دونده ۱۷ ساله زمان ۱۴/۱۴ ثانيه را بدست آوردكه البته هيچ موفقيتي محسوب نمي شود. اما حضور او در اين بازيها نشانه ديگري از عادي شدن اوضاع در كشوري است كه وي به خاطر حكومت خشونت آميز و ظالمانه طالبان از آنجا گريخت. مقيم يار يك سال است كه در فلسطين زندگي مي كند.
فهيم يوسف زاي سفير المپيك افغانستان در مورد ترس اين دختر از عدم نتيجه گيري اظهار داشت: «او از من پرسيد كه اگر شكست بخورم چه اتفاقي مي افتد؟ و من پاسخ دادم: فرقي نمي كند.مهم، حضور تو در اين رقابتها بود.»
منبع: مجله Stern
مترجم: مريم دري منش

سايه روشن ورزش
در حاشيه المپيك...
در اولين روز آغاز رسمي بازيهاي المپيك و در هنگام پخش مستقيم يك مسابقه ورزشي يكبار ديگر تصاوير كانالهاي پخش كننده اين مسابقات به مدت ۱ دقيقه قطع گرديد. اين موضوع در حالي است كه قطع ۲۰ دقيقه اي يك مسابقه فوتبال المپيك در هفته گذشته، موجب بروز مشكلاتي در مديريت تلويزيوني دولتي و استعفاي چند تن از كاركنان رده بالاي آن گرديده بود.
آغاز برنامه هاي هنري شهرداري به مناسبت المپيك
برنامه هاي فرهنگي- هنري شهرداري آتن به مناسبت برگزاري مسابقات المپيك در تعدادي از ميادين و مراكز شهر آغاز گرديد. اين برنامه ها شامل موسيقي و نمايش هاي هنري و برگزاري نمايشگاههاي مختلف در محيط هاي باز و در اطراف مراكز تاريخي مي شود. قرار است اين مراسم در ۲۲ ميدان و پارك آ تن و تا پايان ماه سپتامبر ادامه يابد.
موضوع دوپينگ دو ورزشكار يوناني و مواضع شخصيت ها و احزاب
احتمال دوپينگ دو ورزشكار مطرح دووميداني يونان در روزهاي اخير، موجب بروز واكنش  هاي مختلفي از سوي احزاب و شخصيت هاي سياسي اين كشور گرديده است. آقاي آورا موپولوس وزير توريسم يونان در اين زمينه اظهار داشت: «هيچ كس از وضعيت بوجود آمده راضي نيست. اين وضعيت ممكن است براي همه ورزشكاران المپيك بوجود آيد، اما اين مساله نبايد به جنجال كشيده شود. ما هم به انتظار نتايج تحقيقات كميته بين المللي المپيك خواهيم ماند.»
حزب سوسياليست يونان تاكنون موضعي در اين زمينه نگرفته است. حزب ائتلاف چپ نيز مسئوليت اين رويداد را متوجه مسئولين ورزش، كميته المپيك يونان و اين دو ورزشكار دانسته و تاكيد دارد كه «بايد واقعيت ها روشن شود. از ديدگاه  ما دوپينگ روح ورزش را از يبين مي برد.»
كار درخشان تلويزيون يونان
بسياري از كانالهاي تلويزيوني بين المللي برنامه جذاب، دقيق و موفقيت آميز مراسم افتتاحيه مسابقات المپيك آتن را مورد تحسين و ستايش قرار داده اند. شبكه تلويزيوني CNN و NBC و تعدادي از كانالهاي ايتاليايي و آلماني با پخش تصاويري از مراسم افتتاحيه المپيك كه در آن به تاريخچه اين مسابقات اشاره گرديد آن را موفقيتي بزرگ براي كشور يونان به عنوان بنيانگذار جنبش المپيك دانسته اند.
بسياري از روزنامه هاي يونان نيز برگزاري اين مراسم را در واقع نوعي كسب اولين مدال طلاي المپيك مي دانند. نشريه پرتيراژ To VIMA با تيتر «مراسم افتتاحيه» يكبار ديگر موفقيت اين بازيها را تاييد كرده و مي افزايد: «مراسم افتتاحيه پيروزي بزرگي براي يونان كه موضوع دوپينگ دو ورزشكار دووميداني آن را تحت تاثير قرار داده بود، تلقي مي شود.»
002196.jpg

آينده ساختمانهاي المپيك
در حالي كه مسابقات المپيك آتن ادامه مي يابد موضوع آينده ساختمانهايي كه در رابطه با المپيك آتن ساخته شده است و اينكه پس از المپيك چه استفاده اي از آنها خواهد شد مورد توجه رسانه هاي گروهي اين كشور قرار گرفته است. گفته مي شود خا نه هاي مسكوني در دهكده المپيك كه ۲۲۹۲ واحد مي شود در اختيار قشرهاي كم درآمد يونان قرار مي گيرد. بخش مركزي مطبوعات (MPC) نيز به وزارت اقتصاد يونان خواهد رسيد. قرار است تا تابستان سال ۲۰۰۵ درباره وضعيت اين ساختمانها كه هزينه هاي زيادي نيز براي ساخت آن پرداخت شده است، تصميم گيري شود. به ادعاي يك نشريه پرتيراژ يونان موضوع واگذاري اين ساختمانها در جلسه شوراي وزيران يونان نيز مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.
آمريكايي ها و انگليسي ها ركورددار مراسم اختتاميه
طبق يك آمار منتشره در يك روزنامه يوناني مراسم افتتاحيه مسابقات المپيك مستقيما از كانال تلويزيوني NBC آمريكا و BBC انگليس پخش مي گرديد. گفته مي شود در آمريكا ۵۸ ميليون نفر و در انگليس ۲۰۰/۱۰ ميليون نفر مستقيما نظاره گر اين مسابقات بودند، در حالي كه در انگليس فقط ۲/۳ ميليون نفر در مراسم افتتاحيه المپيك سيدني را تماشا مي كردند.
دزدهاي شهر تسالونيك نيز مسابقات را پيگيري مي كنند
به نوشته يك روزنامه يوناني مديريت پليس شهر تسالونيك كه بخشي از بازيهاي المپيك در آتن برگزار مي شود اعلام داشته است كه در سطح اين شهر كاهش يافته است كه البته اين امر مي تواند به دليل اقدامات امنيتي ويژه باشد كه به مناسبت اين بازيها در اين شهر برقرار مي باشد.
سفر شهردار نيويورك در رابطه با المپيك
طبق برنامه  تنظيمي شهردار تسالونيك روز چهارشنبه آينده به منظور تماشاي تعدادي از بازيهاي المپيك آتن و گفتگو با مقامات كميته بين المللي المپيك در خصوص نامزدي شهر نيويورك براي برگزاري بازيهاي ۲۰۱۲ وارد آتن خواهد شد. وي قرار است با تعدادي از مقامات ذيربط يوناني ديدار و از نزديك در جريان تحولات المپيك قرار گيرد. وي دو سال پيش نيز براي حضور در گروههاي بين المللي شهرداران به آ تن سفر كرده بود.
شب هاي افسانه اي المپيك در آ تن
اين روزها شب هاي آ تن جذابيتي كمتر از اصل مسابقات ورزشي المپيك نداشته است. صدها يوناني و خارجي ضمن تجمع در ميادين اطراف كليساها و مراكزي كه شهرها مشخص كرده است، نظاره گر برنامه هاي فرهنگي، هنري هستند. در يكي از مراسم ها كه در اطراف منطقه تاريخي آكروپليس برگزار شد، حضور جوانان بسيار چشمگير بود. يكي از مسئولين برگزاري اين مراسم تاكيد كرد كه ما به انتظار چنين استقبال پرشوري نبوديم.
تعدادي از كردهاي عراق نيز در حاشيه يكي از اين مراسم  به اجراي موسيقي پرداختند. در يكي از ميادين اصلي شهر آتن حضور يونانيان، آلبانيايي ها، پاكستاني ها، افغانها و تعدادي از اتباع كشورهاي اروپايي بسيار چشمگير بود.

خبرها و نگاه ها
ستارگان تنيس جهان وارد تهران شدند
معراج مژده: چهار ستاره تنيس جهان براي برگزاري مسابقه ستارگان جهان كه طي امروز وفردا برگزار مي شود، وارد تهران شدند.
مسابقات تنيس ستارگان جهان با حضور اميليوسانچز (اسپانيا)، منصور بهرامي و سدريك پيولين (فرانسه) و آندرياس ياريد (سوئد) از امروز در مجموعه ورزشي انقلاب برگزار مي شود. اين مسابقات به همت هيأت تنيس استان تهران و فدراسيون تنيس جمهوري اسلامي ايران برگزار خواهد شد.
شايان ذكر است در حين برگزاري اين مسابقه يكي از خوانندگان پاپ كشور هم به اجراي كنسرت خواهد پرداخت.
ايران، ميزبان چهارمين دوره بازيهاي ورزشي زنان مسلمان شد
چهارمين دوره بازيهاي ورزشي زنان مسلمان همچون سه دوره گذشته در دهه اول مهرماه سال ۱۳۸۴ به ميزباني كشورمان در تهران برگزار مي شود.
فدراسيون اسلامي ورزش زنان اعلام كرد: دراين دوره از بازيها ورزشكاران در ۱۸ رشته ورزشي بسكتبال، بدمينتون، هندبال، تنيس پينگ پنگ، جودو، كاراته، واليبال، تكواندو، اسكواش، فوتسال، تيراندازي، دووميداني، ژيمناستيك، گلف، تيروكمان، پينگ پنگ معلولين و شنا به رقابت خواهند پرداخت.
بنابراين گزارش همزمان با برگزاري اين بازيها، دومين كنگره علمي- ورزشي بانوان و دهمين مجمع عمومي فدراسيون اسلامي زنان برگزار خواهدشد.
قهرمان فوتسال هواشناسي شناخته شد
فوتسال هواشناسي قهرمان خود را شناخت. در مسابقات فوتسال جام دوستي مركز هواشناسي و دانشكده هاي مربوط به آن تيم امور اداري به مقام قهرماني رسيد. در مراسم افتتاحيه و بازي فينال كه در حضور دكتر صداقت كردار و آقايان حسني و حاج حسيني انجام شد، تيم امور اداري با برتري مقام نخست را از آن خود كرد. دكتر نوريان رئيس سازمان هواشناسي جوايز قهرمانان را در پايان اهدا كرد.
مسئول ورزش پژوهشگاه هواشناسي مجيد نوروزي بازيكن سابق تيم استقلال در اين زمينه گفت: تلاش داريم تا به كمك مديران علاقمند به ورزش دانشكده و مركز هواشناسي برنامه هاي ورزشي خود را توسعه دهيم. اين مسابقات را آغازي بدانيد براي برنامه هاي آينده اين مركز. نفرات تيم قهرمان اين دوره را ، گلستاني، حسني، حاج حسيني، صداقت كردار، نوروزي، محمدي، آيت طلبي، تقي پور، نجفي، عزت الله حلبي، حسين  لاله و اسلامي تشكيل مي دادند

ورزش
انديشه
خانواده
سياست
علم
فرهنگ
كتاب
هنر
|  انديشه  |  خانواده  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |