پنجشنبه ۵ شهريور ۱۳۸۳
پارك كلرادو
بزرگترين پارك علوم زيستي آمريكا
امير گودرزي
اشاره:
مطلب زير گزارشي از يك پارك علمي موفق در زمينه ايجاد و تسريع جريان دانش و فناوري ميان دانشگاه ها، مراكز تحقيق و توسعه، شركت هاي خصوصي و بازار است. پارك علوم زيستي كلرادو، علاوه بر حمايت از شركت هاي بالغ، تشكيل و رشد شركت هاي نوپاي خلاقيت محور را نيز از طريق مراكز رشد و فرآيندهاي زايشي تسهيل كرده و خدمات متنوعي همراه با فضا و دسترسي به تجهيزات با كيفيت به شركت هاي عضو ارائه مي دهد. برخي از ويژگي هاي مهم اين پارك به شرح زير مورد بررسي قرار گرفته است.
تعريف پارك علمي و اهداف آن
پارك علمي سازماني است كه به وسيله متخصصان حرفه اي اداره مي شود. هدف اصلي اين سازمان، افزايش ثروت از طريق تشويق و ارتقاي فرهنگ نوآوري و افزايش قدرت رقابت در ميان شركت ها و مؤسسات متكي بر دانش است كه در محيط پارك فعاليت مي كنند (طبق جديد ترين تعريف از پارك علمي كه انجمن بين المللي پارك هاي علمي(IASP) در سال ۲۰۰۲ ارائه داده است). برخي پارك هاي علمي، علاوه بر ايجاد هم افزايي بين شركت هاي بالغ (كه واحدهاي تحقيقاتي خود را به پارك منتقل كرده اند)، داراي مراكز رشدي نيز هستند كه شركت هاي نوپا را در خود جاي داده است و مورد حمايت قرار مي  دهند. پارك هاي علمي همچنين خدماتي از جمله حمايت هاي مالي، فضاهاي كاري و تأسيسات مناسب به مؤسسات مستقر در پارك ارائه مي كنند. براي روشن شدن موضوع، پارك علوم زيستي كلرادو، يكي از برترين پارك هاي علمي و بزرگترين پارك علوم زيستي آمريكا مورد بررسي قرار گرفته است.
منطقه فيتزسيمونز، زادگاه بزرگترين پارك علوم زيستي آمريكا
منطقه فيتزسيمونز تا قبل از سال ۱۹۹۵، يك منطقه نظامي در آمريكا بود. هنگامي كه ارتش آمريكا در سال ۱۹۹۵، اعلام كرد كه قصد بستن مركز فيتزسيمونز را دارد، پس از گذشت زمان كوتاهي، مسئولان شهر «آورا» و مركز بهداشتي دانشگاه كلرادو با عقد قرارداد مشتركي، اين مكان ۵۷۸ هكتاري را به بزرگترين پارك زيستي وابسته به دانشگاه در آمريكا تبديل كردند. طي سه سال، شركت هاي تازه تأسيس بيوتكنولوژي به فضاهاي آزمايشگاهي تخصيص يافته در پارك منتقل شدند. اين آزمايشگاه ها مملو از دستگاه هاي رايگاني بود كه مسئولان توسعه دهنده پارك از ارتش خريده بودند. اكنون، پارك علوم زيستي كلرادو، مبدأ آغاز به كار مؤسسات تازه تأسيس يك نفره و شركت هايي است كه داروهاي كلينيكي را به طور آزمايشي توليد مي كنند. علاوه بر اين شركت ها، دانشگاه كلرادو و چند مركز خدمات رساني به بيماران سرپايي از جمله يك مركز چشم، يك مركز سرطان و يك مركز بهداشتي در شهر «آورا»، بخش هايي را در پارك ايجاد كرده اند.
002169.jpg

تأثير پارك در رفع مشكلات تجاري سازي در ايالت كلرادو
كلرادو، ايالتي است كه طي ساليان گذشته با مشكلات متعددي براي رونق دادن به تجارت بيوتكنولوژي مواجه بوده است. اين فعاليت ها بيشتر در شهر بولدر و در كنار دانشگاه كلرادو صورت مي گرفت كه به علت هزينه هاي بالا، گزينه مناسبي براي تأسيس شركت ها نبود. امكانات حال حاضر در فيتزسيمونز، موانع تأسيس يك شركت را به نحو مؤثري حذف مي كند و اين مسئله مي تواند يك محرك بزرگ باشد. به علاوه، پارك در «ناحيه تجاري ايالتي» قرار دارد كه به شركت ها امكان معافيت هاي مالياتي متعددي را مي دهد.
ويژگي هاي پارك علمي فيتزسيمونز
ويژگي هاي متعددي، اين پارك را در بين ۲۳ پارك علوم زيستي ديگر آمريكا، متمايز مي كند كه به برخي از آنها در زير اشاره شده است:
- اصلي ترين ويژگي، پتانسيل نامحدود جهت رشد و توسعه فيزيكي اين مكان است كه در كنار يك مركز اصلي دانشگاهي پزشكي قرار دارد. جيل فانهام، مدير عامل باز توسعه فيتزسيمونز، داشتن فضاي ۱۶۰ هكتاري جهت توسعه تجاري بيوتكنولوژي را موقعيتي مناسب مي شمارد كه در مراكز ديگر بيوتكنولوژي نظير بوستون، سان فرانسيسكو و يا سان ديگو فراهم نيست.
- نزديكي دانشگاه كلرادو به پارك و حضور آن در پارك، ويژگي بعدي است. به نظر «تيم رادل»، رئيس شركت گلوب ايميون، يكي از اولين مستأجران پارك: «استفاده از هيأت علمي تحقيقاتي موجود در مراكز علمي واقع در پارك، مزيت عمده اي در جهت دسترسي به متخصصان و برپايي سمينارها خواهد بود.»
مزيت ديگر، برخورداري از دستگاه هاي نوين و پيشرفته اي نظير NMR اسپكترومتر MHZ900 است، كه شركت هاي خصوصي (به عنوان وابستگان اداري دانشگاه كلرادو، امكان استفاده از آن را در اين پارك دارند.»
مسئله مهم ديگر، اختصاص امكاناتي جهت سرويس دهي به شركت هاي تازه  تأسيس است. ساختمان جديد «مركز پارك علوم زيستي ، فضايي به وسعت ۱۸ هزار متر مربع در اختيار دارد كه داراي آزمايشگاه هاي آماده براي استفاده هستند. اين آزمايشگاه ها مي توانند به شركت ها تا زماني كه براي ساخت امكانات مستقل در محوطه پارك آماده شوند، كمك كنند. اين محوطه ها به نحوي آماده شده اند كه با انتظارات يك شركت از ابتدا تا انتهاي يك فعاليت همخواني داشته باشند. به عنوان مثال، آزمايشگاه هايي كه تناسب بيشتري با هم دارند و احتمالاً در يك پروژه مورد استفاده قرار مي گيرند، در كنار هم ساخته اند؛ به طوري كه يك فرد داراي طرح تجاري بتواند وارد سيستم شود و تا پايان انجام پروژه، به راحتي در يك قسمت از محوطه مستقر شود. مايك براونينگ، رئيس شركت سودآور فسفوسلوشنز كه از سال ۲۰۰۱ به اين پارك آمده و توليد كننده آنتي بادي هاي منوكلونال است، مي گويد: «در اينجا براي ساختن و يا گرفتن فضاي آزمايشگاهي، تعيين محل و ميزان اجاره بحث زيادي انجام نمي شود؛ بدين ترتيب انرژي ما صرف فعاليت هاي اساسي در جهت نيل به اهدافمان مي شود». با تكميل ظرفيت واحدهاي موجود، واحد دوم آزمايشگاه و فضاي اداري پارك نيز، در سال آينده ميلادي با ظرفيت ۸ هزار متر مربع بازگشايي خواهد شد كه هم اكنون ۳ شركت منتظر اين موقعيت هستند.
به علاوه دانشگاه كلرادو، كتابخانه تحقيقاتي خود را در سال ۲۰۰۶ و برج تحقيقاتي ۱۸۲ هزار متر مربعي ديگري را در سال ۲۰۰۷ در اين پارك بازگشايي خواهد كرد. ساختمان سومي نيز با مساحت ۱۲ هزار متر مربع، جهت فعاليت هاي آتي مجموعه در مراحل طراحي است.
مشوق هاي فعاليت در پارك علوم زيستي كلرادو
- دستيابي به منابع دانشگاهي از طريق عقد موافقتنامه وابستگي به دانشگاه كلرادو.
- برخورداري رايگان از مشاوره هاي قانوني، مالي و خدمات استخدامي.
- برگزاري كارگاه ها و سمينارهاي رايگان در محل سايت، همراه با مشاوره تخفيف يافته شامل همايش هاي آشنايي با خدمات دهندگان.
- دسترسي كامل به دستگاه هاي عام و تخصصي علمي و تجاري، شامل آزمايشگاه ها.
- برگزاري همايش هاي منظم تجاري و اجتماعي (گروهي) جهت شبكه سازي و تعامل بين شركت هاي تحقيقاتي پارك با ديگر شركت ها، اعضاي هيأت علمي دانشگاه و خدمات دهندگان مرتبط.
- برخورداري از اعتبار مالياتي سرمايه گذاري در كلرادو.
- برخورداري از معافيت مالياتي فروش محلي و ايالتي برخي از تجهيزات.
- بهره گيري از اعتبار ويژه براي كسب و كارهاي و رو به گسترش.
- بهره گيري از اعتبار مالياتي ۳ درصدي D-R ايالتي.
- استفاده از اعتبار سرمايه گذاري ايالتي در قالب برنامه آموزش حرفه اي.
- استفاده از محوطه مركزي ارسال و دريافت خدمات رايگان.
- وجود زيربناي قوي فناوري اطلاعات داراي پيوندهاي ويژه با شبكه هاي دانشگاهي.
- استفاده از اتاق هاي كنفرانس با توانايي ويدئو- كنفرانس.
نتيجه گيري:
براساس تحقيقات انجام شده، پارك ها و مراكز رشد به طور عادي به عنوان بخشي از زيرساخت هاي نوآوري در كشورها شناخته شده است و كاركردهايي همچون انتقال و انتشار تكنولوژي و كمك به تجاري سازي نتايج تحقيقات را محقق مي سازند. اما كاركرد پارك ها و مراكز رشد به اين موضوع محدود نشده و بسته به شرايط هر كشور و ضعف هاي موجود در اجزا و ارتباطات نظام ملي نوآوري در آن كشور، پارك ها به جبران اين نقايص و ضعف ها در حوزه عملكرد خود پرداخته و در واقع، علاوه بر نقش هاي دروني، يك نقش بيروني نيز ايفا مي كنند. پارك علوم زيستي كلرادو نيز با بهره گيري از موقعيت ها و تغيير خلاقانه شرايط، از طريق اعمال برنامه هاي تشويقي، حمايتي و جبراني، در طول برنامه اي بلند مدت به محيطي موفق جهت كسب و كار بيوتكنولوژي تبديل شده است. هم اكنون ۱۵ شركت بيوتكنولوژي پارك، از موقعيت هاي ايجاد شده بهره فراواني مي برند.

مولتي ويتامين ها،  كندكننده پيشرفت بيماري HIV
002172.jpg
يك قرص ساده مولتي ويتامين قادر به كند كردن پيشرفت HIV  است. در اين صورت، بيماران مبتلا در كشورهاي در حال توسعه قادر خواهند بود روند استفاده از داروهاي گران قيمت را با تأخير بيشتري آغاز كنند.اين ايده پس از مطالعات باليني بر روي حدود يك هزار زن باردار مبتلا به HIV در كشور تانزانيا شكل گرفت. براساس اين بررسي، كساني كه روزانه دوز معيني از ويتامين E، C، B را به مدت پنج سال دريافت كردند، ۵۰ درصد كمتر از افرادي كه از چنين درماني برخوردار نبوده اند،  به مرحله توسعه يافته بيماري وارد شده اند. اين نتايج در آخرين شماره مجله پزشكي «نيوانگلند» منتشر شده است.
محقق اصلي اين بررسي از دانشكده پزشكي هاروارد در شهر بوستون معتقد است بايستي توزيع مولتي ويتامين در بين مبتلايان HIV در كشورهاي در حال توسعه از مراحل اوليه تشخيص بيماري آغاز شود. بنابر ارزيابي وي، اين روش با هزينه  سالانه اي در حدود ۱۵ دلار به ازاي هر نفر،  راهي نسبتاً ارزان براي بهبود كيفيت زندگي اين افراد است.
اين روش در تعويق زمان حاد شدن بيماري HIV مؤثر است. در اين مرحله، بايد از روش درماني مانند Antiretrovrial استفاده شود كه اگر چه مؤثرتر هستند اما هزينه بيشتري را نيز در برخواهند داشت (حدود۳۰۰ الي ۴۰۰ دلار در سال) . از طرفي نيز اين روش هاي درماني پيچيده تر به دليل آثار نامطلوب جانبي تا زمان حاد شدن بيماري و عدم كفايت ساير روش هاي ساده تر، تجويز نمي شود.
برطبق نظر يكي از محققان پروژه از مؤسسه ملي سلامت اطفال در مريلند ايالات متحده كه بر روي موضوع HIV در مادران و كودكان تمركز داشته، مولتي ويتامين ها قطعاً جانشيني براي روش درمان Antiretroviral به حساب نمي آيند. در نتيجه تلاش هايي نيز به طور موازي براي گسترش دسترسي به داروهاي Antiretroviral صورت گرفته است. اما به دليل قيمت بالاي اين داروها و مشكلات مديريتي آنها در كشورهاي در حال توسعه، كمتر از ۸ درصد از شش ميليون بيمار مبتلا به HIV در سراسر جهان كه نياز بدين گونه درمان دارند مي توانند از آن برخوردار شوند.
شرايط بهتر
از مدتي قبل، پزشكان گمان برده بودند ابتلا به HIV در بيماران دچار سوءتغذيه يا فقر ويتامين، موجب صدمات شديدتري مي شود، اما مطالعات باليني فوق الذكر، اولين مورد بررسي بر روي بيماران با نمونه هاي اتفاقي مولتي ويتامين يا نمونه هاي خنثي است.
ميزان مواد مكمل استفاده شده در اين مطالعه، شش برابر مقدار توصيه شده مصرف روزانه ويتامين بوده است. گسترش كاربرد چنين مكمل هاي غذايي احتمالاً بزرگترين تأثير را بر روي شيوع HIV خواهد گذاشت، بويژه در كشورهاي كمتر توسعه يافته كه مشكل سوءتغذيه گسترده است. البته هنوز بسيار زود است بتوانيم در مورد تأثير اين روش بر روي وضعيت بيماران مبتلا به HIV در كشورهاي توسعه يافته اظهار نظر كنيم. زيرا مردم اين كشورها از رژيم غذايي مناسبي بهره مند هستند. همچنين نحوه تأثير چنين درماني بر روي مردان نيز موضوعي است كه هنوز مورد بررسي قرار نگرفته است.محققان پروژه هنوز از نحوه دقيق كمك ويتامين به مبارزه با بيماري اطلاع نيافته اند، اگر چه آخرين مطالعات حاكي از آن است كه بالابردن سطح ويتامين در مهار ويروس و تقويت تعداد سلول هاي ايمني مؤثر بوده است. به گفته يكي از محققان ايراني پروژه كه بر روي تأثير تغذيه بر سيستم ايمني مطالعه مي كند،  «محتمل ترين توصيف اين واقعيت از اين قرار است كه استفاده از ويتامين مكمل موجب برطرف شدن كمبودهاي ويتامين در بدن و متعاقباً بهبود كاركرد سيستم ايمني مي شود.» اهميت بكارگيري انواع ويتامين ها در مبارزه عليه بسياري از بيماري ها، مدت ها موضوع بحث هاي علمي و طولاني بوده است اما اكنون در اين مطالعه مشاهده مي شود كه امكان استفاده بدون ضابطه و مطالعه نشده ويتامين ها وجود ندارد. به طور مثال محققان دريافتند كه افزودن ويتامين A به فرمولاسيون مكمل ويتاميني فوق موجب نابودي تأثيرات مثبت و بهبودي زاي آن مي شود. به گفته محقق ايراني عضو تيم پروژه، «بايستي مراقب باشيم زيرا در اين كار احتمال بدتر شدن شرايط هم هست.»
مهندس محمد رضا جبلي

صدور مجوز براي شبيه سازي ژنتيكي جنين در بريتانيا
يك آژانس دولتي در بريتانيا كه مقررات مربوط به تحقيقات پزشكي را تعيين مي كند درخواست گروهي از دانشمندان را به منظور توليد جنين شبيه سازي شده ژنتيكي (كلون) انسان پذيرفته است.
اين گروه از دانشمندان از دانشگاه نيوكاسل قصد دارند سلول هاي پايه استخراج شده از جنين را براي معالجه آزمايشي بيماري ديابت توليد كنند.
جنين انسان پيشتر در سال جاري توسط گروهي از دانشمندان اهل كره جنوبي براي نخستين بار شبيه سازي ژنتيكي شده بود.
اين نخستين بار است كه در بريتانيا براي خلق يك جنين شبيه سازي شده مجوز داده مي شود و اين تصميم احتمالاً به شدت بحث انگيز خواهد بود. تيم دانشگاه نيوكاسل در ماه ژوئن، تقاضانامه خود را تسليم مؤسسه دولتي نظارت بر «بارداري و جنين شناسي» كرده بود و اكنون تقاضاي آنها در مرحله اول براي مدت يك سال مورد موافقت قرار گرفته است.
اليسون مرداك، سرپرست اين گروه گفت: «هدفي كه براي نيل به آن تلاش مي كنيم اين است كه به افرادي كه از بيماري هايي مانند آلزايمر، پاركينسون و ديابت كه ناتواني هاي جدي به بار مي آورد رنج مي برند كمك كنيم.»
«راه درازي پيش رو داريم، اما چشم انداز تحقق آن واقعاً خيلي خوب است و براي همين خيلي خوشحاليم كه اكنون مي توانيم نخستين گام ها را برداريم.»
002175.jpg

تيم پروفسور مرداك قادر خواهد بود جنين شبيه سازي شده (كلون شده) را براي حداكثر دو هفته پرورش دهد و سپس سلول هاي پايه جنيني را از آن استخراج خواهد كرد.
سلول هاي پايه از توان بالقوه مبدل شدن به كليه انواع بافت هاي بدن از جمله سلول هايي كه انسولين توليد مي كنند برخوردارند و بنابراين معالجه بالقوه مؤثر چنين بيماري هايي خواهند بود.

نكته ها
تأثير داروها بر روي شنوايي
بسياري از درمان هاي دارويي- درمان هاي سرخودي يا با نسخه پزشك- مي توانند شنوايي را از بين ببرند يا مشكل شنوايي را در صورت وجود تشديد كنند.
داروهايي كه به طور بالقوه مي توانند ساختارهاي گوش داخلي را دچار اشكال كنند «اتوتوكسيك» ناميده مي شوند. «اتو» به معناي گوش و «توكسيك» به معناي مسموميت زاست. بنابر اين «اتوتوكسيك» يعني مسموم كننده گوش.
اختلالات شنوايي ناشي از داروهاي اتوتوكسيك، غالباً با قطع مصرف داروها قابل برگشت اند. اما گاه اين نوع كم شنوايي ها دائمي اند. زماني كه تصميم  گرفته مي شود درمان يك بيماري  يا مشكل باليني با استفاده از يكي از داروهاي اتوتوكسيك شناخته شده صورت گيرد، بايد يك گروه پزشكي اثرات سوء دارو را بر روي شنوايي و تعادل تحت كنترل گيرند تا كيفيت زندگي فرد پس از پايان دارو درماني به مخاطره نيفتد.
* اگر مشخص شده است كه دارويي سبب كم شنوايي دائمي يا حتي ناشنوايي مي شود، چرا از آن استفاده مي كنند؟
- برخي اوقات راه چاره اي نيست. گاهي، تنها راه درمان يك بيماري مهلك يا از بين بردن عفونتي مهلك، داروي شناخته شده خاصي است.
* چه داروهايي اتوتوكسيك اند؟
002178.jpg

- تقريباً ۲۰۰ داروي اتوتوكسيك شناخته شده اند. داروهاي اتوتوكسيك صدمات ساختاري موقت يا دائمي در گوش داخلي ايجاد مي كنند. اين صدمه درجات متفاوتي دارد و ممكن است برگشت پذير يا غير قابل برگشت  باشد.
شناخته شده ترين داروهاي اتوتوكسيكي كه صدمات دائمي ايجاد مي كنند، آنتي بيوتيك هاي آمينوگليكوزيد و سپس پلاتين و كربوپلاتين اند كه مواد مربوط به شيمي درماني انواع سرطان ها هستند.
داروهاي شناخته شده اي كه صدمات موقت بر جا مي گذارند، ساليسيلات هاي ضد درد، كوئينين  و ديورتيك هاي حلقوي هستند. گاه قرار داشتن در معرض اصوات بلند و آسيب زا در زمان مصرف داروهاي خاص، ميزان اتوتوكسيتي آنان را افزايش مي دهد.
گروه ديگري از داروهاي اتوتوكسيك عبارتند از مواد بيهوشي، داروهاي قلبي، گلو كوكورتيكواستروئيدها(كورتيزن، استروئيدها)، داروهاي روان گردان و برخي از داروهاي استنشاقي و محلول ها. نكته حائز اهميت، اين است كه از داروساز و يا پزشك خود بخواهيد به شما بگويند آيا داروهاي شما اثرات سوئي دارند يا خير.
* آيا مي  توان بيمار را هنگام استفاده از دارو، مورد پايش قرار داد؟
- بلي. شنوايي شناسان مي توانند فرد را پيش از مصرف و پس از پايان دوره درماني مورد آزمايش شنوايي قراردهند تا هر نوع كم شنوايي پيشرونده را در ارتباط با مصرف دارو شناسايي كنند.
اين ارزيابي ها غالباً شامل آزمايش شنوايي در محدوده فركانس هاي خيلي ريز- ۹۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز- مي شود. زيرا داروهاي اتوتوكسيك ابتدا اين فركانس ها را درگير مي كنند. (آزمون هاي شنوايي معمول فقط تا فركانس هاي ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ هرتز را ارزيابي مي كنند).
پيش از شروع مصرف داروها، شنوايي ارزيابي مي شود تا اطلاعاتي پايه در مورد ميزان شنوايي فرد داشته باشيم. در فواصل معين، پايش شنوايي جهت شناسايي هر چه سريع تر هر گونه تغيير آستانه شنوايي صورت مي گيرد. اطلاعات جمع آوري شده در طي اين پايش به پزشك كمك مي كند پيش از آن كه شنوايي در فركانس هاي گفتاري(فركانس هاي ضروري براي شنيدن گفتار) صدمه ببيند، در مورد قطع يا تغيير دارو درماني تصميم بگيرد. در مواردي كه ايجاد افت شنوايي امري اجتناب ناپذير است، شنوايي شناس در مورد چگونگي توانبخشي شنيداري فرد تصميمات لازم را اتخاذ و براي آن برنامه ريزي مي كند.
طي توانبخشي فرد نيز معمولاً پايش شنوايي ادامه مي يابد تا مشخص شود افت شنوايي ثابت است يا خير. توانبخشي شامل تجويز سمعك، وسايل كمك  شنيداري و راهكارهايي جهت بهبود ارتباط فرد است.
منبع: www.ASHA.org
ترجمه: گيتا موللي

خبر
توسط نيكي خسروي موسيقيدان و مدرس موسيقي تشريح شد:
آلماني ها و جنبه موسيقايي قرائت قرآن

جنبه موسيقايي قرائت قرآن از بيان و درك كلمات آن ملموس تر است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، «نيكي خسروي»، موسيقيدان مقيم آلمان، با بيان اين مطلب، گفت: «جنبه موسيقايي قرائت قرآن از درك معنايي آن، در كشورهاي خارجي و غيرمسلمان تأثيرگذارتر است. طبعاً گسترش اين مقوله مي تواند در كشورهايي كه به زبان عربي آشنايي ندارند، به درك محتوا و مفهومي آيه هاي قرآن منجر شود.»
خسروي با تأكيد بر اين كه مقوله صوت، بسياري از پيچيدگي هاي رواني انسان ها را بازگو مي كند، تصريح كرد:  «محتواي آيه هاي قرآن، بيان كننده زندگي بشري است. بشري كه در حيات خود پستي و بلندي هاي بي شماري را طي مي كند و به واسطه آن پستي و بلندي ها بر پيچيدگي  روحي و رواني خود مي افزايد. قاعدتاً در اين ميان، مقوله صوت به راحتي مي تواند بسياري از اين پيچيدگي ها را بازگو كند و مخاطبان را به منبع اين فراز و فرودها كه قرآن را هم نازل كرده است، نزديك تر كند.»
نيكي خسروي در پايان، جنبه موسيقايي قرائت قرآن را به «آواهاي داوودي» تشبيه كرد و افزود:  «كشورهايي نظير آلمان پديده صوت در قرآن را به مثل آواهاي داوودي مي پندارند و به راحتي مي توانند با آن نغمه هاي داوودي پيوند حسي برقرار كنند. قطعاً اين پيوند زماني آگاهانه مي شود كه مخاطب از اين طريق به درك معنايي رسيده باشد.»
رئيس مركز مطالعات بيوتكنولوژي كشور:
ضعف وزارت بهداشت در تدوين سند ملي زيست فناوري مشهود است

با توجه به اين كه محصولات بيوتكنولوژي پزشكي حدود ۷۰ درصد از بازار بيوتكنولوژي دنيا را به خود اختصاص مي دهد، انتظار مي رود كه بيوتكنولوژي پزشكي در كشور نيز جايگاه شايسته تري داشته باشد.
دكتر فريدون مهبودي عضو هيأت علمي انستيتو پاستور و رئيس مركز مطالعات بيوتكنولوژي كشور در گفت وگويي با ايتكا ضمن انتقاد از عملكرد وزارت بهداشت در مورد بيوتكنولوژي در كشور به ويژه نقش اين وزارتخانه در تدوين سند ملي زيست فناوري گفت: سند ملي كه توسط دولت به تصويب رسيده، داراي دو اشكال اساسي است نخست مسئله بودجه است كه بايد از سيستم پرداخت ساليانه خارج شده و به صورت دوره اي پرداخت شود تا از شمول تغيير سياست هاي روز مصون بماند
مهبودي دومين مشكل سند ملي را مربوط به ساختار دبيرخانه عنوان كرد و گفت: دبيرخانه بايد كاملاً فرا وزارتخانه اي باشد و زير نظر مستقيم رئيس جمهور و يا معاون اول وي باشد. وي در ادامه با بررسي روند عملكرد سازمان پژوهش هاي علمي كشور گفت: سازمان پژوهش هاي علمي كشور، در ابتدا قرار بود يك سازمان فرا وزارتخانه اي باشد و نتايج تحقيقاتي دانشگاهها و مراكز صنعتي را صنعتي كند، ولي بعد از مدتي اين سازمان به زيرمجموعه وزارت علوم تبديل شد و نتوانست از نتايج علمي دانشگاه ها بهره مند شود.
مهبودي سرنوشت صنعت بيوتكنولوژي را شبيه به سازمان پژوهش هاي علمي كشور دانست و گفت: صنعت بيوتكنولوژي نيز به زودي سرنوشت سازمان پژوهش هاي علمي كشور را پيدا خواهد كرد.وي در نقد عملكرد وزارت بهداشت در خصوص ايمني زيستي گفت: متأسفانه وزارت بهداشت در اين مورد ضعيف عمل كرده است در صورتي كه بيوتكنولوژي نوين بسيار سالم و بدون دردسر است. اين در حاليست كه سازمان محيط زيست نيز تاكنون براي همكاري در اين زمينه متقاعد نشده است . مهبودي در پايان با بيان اينكه انتظار مي رود وزارت بهداشت در روند پيشرفت بيوتكنولوژي كشور تجديد نظر كند ،گفت : در حال حاضر وزارت جهاد كشاورزي مجوز گياهان تراريخته (مهندسي ژنتيك شده) را دريافت كرده كه به نوبه خود حركت بزرگي محسوب مي شود .
توضيح
در ۲۶ مهرماه ۱۳۸۲، در صفحه علمي روزنامه همشهري (صفحه ۱۱) مطلبي با عنوان «فناوري اطلاعات، رويكرد نوين در اشتغال زايي» به چاپ رسيد. اين مقاله توسط آقاي محمد حسين و. به روزنامه ارسال و به نام همين فرد نيز به چاپ رسيده بود. در تاريخ ۲۷/۴/۸۳، مؤسسه فرهنگي روشنگران انديشه با ارسال نامه اي به روزنامه و نيز الصاق «مجموعه مقالات همايش نقش فناوري اطلاعات در اشتغال» كه در ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه ۱۳۸۰در محل سالن اجلاس سران برگزار شده است (و طبيعتاً تاريخ آن قبل از چاپ مقاله مذكور است)، نشان داده كه اين مقاله توسط مدير عامل اين مؤسسه «آقاي مهدي فهيمي» نگارش شده و در همايش مذكور هم ارائه شده است كه از قرار نسخه خلاصه شده اي از آن را آقاي محمد حسين و. به نام خود براي چاپ به همشهري ارسال داشته و ما نيز به سبب علمي و مفيد بودن مقاله، آن را چاپ كرده ايم. اميدواريم دوستان محترمي كه مقالاتي را برايمان ارسال مي كنند، در نظر داشته باشند كه با چاپ كردن حاصل تلاش علمي ديگران به نام خود، قطعاً اقدامي مغاير با اخلاقيات تحقيق انجام داده اند كه شرعاً وقانوناً مسئوليت آور است .
تصحيح
روابط عمومي دانشگاه تهران اعلام كرد: در مورد خبر روز ۱۹/۵/۸۳ روزنامه همشهري با عنوان اعطاي دكتراي افتخاري به رئيس جمهوري، اين دكتراي افتخاري در رشته روابط بين الملل خواهد بود.

علم
انديشه
خانواده
سياست
فرهنگ
كتاب
ورزش
هنر
|  انديشه  |  خانواده  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |