شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۶ - Sep 4, 2004
كارنامه داوطلبان آزمون دانشگاه آزاد اواخر هفته توزيع مي شود
ثبت نام پذيرفته شدگان از ۲۸ شهريور آغاز مي شود
گروه علمي فرهنگي: رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي اعلام كرد: كارنامه داوطلبان آزمون سراسري سال ۱۳۸۳ دانشگاه آزاد اسلامي اواخر هفته توزيع مي شود.
دكتر ناصر اقبالي، در گفت وگو با ايسنا، گفت: اسامي ۲۵۰ هزار پذيرفته شده آزمون سراسري دانشگاه آزاد اسلامي در رشته هاي غيرپزشكي، پزشكي و نظام آموزشي پاره وقت، شنبه به صورت همزمان در ويژه نامه فرهيختگان و خبرگزاري آنا منتشر مي شود.
وي همچنين اظهار داشت: ثبت نام پذيرفته شدگان آزمون سراسري دانشگاه آزاد اسلامي از ۲۸ شهريور ماه آغاز مي شود و پذيرفته شدگان بايد طبق جدول زماني اعلام شده براي ثبت نام به مراكز مربوطه مراجعه كنند.
رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي در ادامه با تأكيد بر صحت نتايج و سلامت آزمون، درباره نحوه بررسي اعتراضات، گفت: داوطلباني كه نسبت به نتايج ناراضي هستند، بايد تا زمان توزيع كارنامه صبر كنند و پس از دريافت كارنامه و در صورت قانع نشدن با تهيه فتوكپي كارنامه و تكميل فرم مربوطه، نسبت به بررسي مورد اعتراض خود درخواست كنند. وي از اختصاص چند پايگاه  در مراكز دانشگاهي آزاد اسلامي براي پاسخگويي به سئوالات داوطلبان خبر داد.
دكتر اقبالي در ادامه امكان جابجايي و نقل و انتقال پذيرفته شدگان را در دانشگاه آزاد رد كرد و گفت: نظام گزينش علمي دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامي با دانشگاه هاي سراسري متفاوت است و هيچ گونه امكان جابجايي و نقل و انتقال پذيرفته شدگان با يكديگر وجود ندارد.
رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي در خاتمه با اشاره به برگزاري دوره هاي بدون كنكور در دانشگاه آزاد اسلامي، اعلام زمان ثبت نام دوره هاي پودماني را موكول به اعلام نتايج و ثبت نام دوره هاي سراسري دانست.

مدير كل دفتر بهداشت و تغذيه آموزش و پرورش:
«تريا» جايگزين بوفه غيربهداشتي مدارس مي شود
مديركل دفتر بهداشت و تغذيه وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: «ترياهاي بهداشتي» جايگزين بوفه هاي غيربهداشتي مدارس مي شود.
دكتر رياض غيرتمند در گفت وگو با ايسنا، با اعلام اين كه ترياها  در ۳۰ مدرسه سراسر كشور به صورت آزمايشي و با كمك بخش غيردولتي جايگزين بوفه ها خواهند شد، تريا را محلي براي تغذيه بهداشتي همزمان دانش آموزان و كاركنان مدارس در يك محل خواند و تصريح كرد: آموزشهاي تغذيه اي در اين ترياها توسط افراد داراي كارت بهداشت ارائه شده و بعلاوه ترياها با نظارت يكي از اعضاي انجمن اوليا و مربيان يا كاركنان مدارس مواد غذايي را سرو مي كنند.
وي مساحت اين ترياها را ۱۸ تا ۲۰ متر و از نوع پيش ساخته خواند و گفت: برنامه غذايي ترياها مشخص و منطبق بر محصولات لبني، غذاهاي گرم تهيه شده در همان جا، بر اساس استانداردهاي تغذيه اي، انواع ميوه و سبزي و... بوده و به هيچ وجه مواد غذايي نظير پفك، چيپس، نوشابه و ساير غلات حجيم شده، سوسيس، كالباس و مواد با فساد غذايي بالا در آنها وجود ندارد.
غيرتمند با تأكيد بر اين كه آموزش و پرورش در ساير مدارس نيز به دنبال ساماندهي بوفه ها در سال تحصيلي جديد است، خاطرنشان كرد: هركس كه بوفه ها را اداره مي كند بايد در برابر محيط و شخصي كه مواد غذايي را در مدارس توزيع مي كند، پاسخگو باشد.
وي با استناد به تصميم شوراي برنامه ريزي به ايسنا گفت: بر اين اساس انجمن هاي اوليا و مربيان و مديران مدارس در زمينه گردش كار بوفه و مواد غذايي مدارس توسط دانشگاههاي علوم پزشكي، آموزش ديده و به عنوان بهترين ناظران آموزش و پرورش در مدارس جهت سامان  بوفه ها خواهند بود.
به گفته مديركل دفتر بهداشت و تغذيه وزارت آموزش و پرورش در اين زمينه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي كشور و انجمن اوليا و مربيان قول همكاري داده اند.
وي تأكيد كرد: نگراني ما عدم كمك و همكاري تعاونيهاي آموزشي است كه در اين صورت خود بايد پاسخگوي مردم در برابر وضع نابسامان بوفه ها باشند.

سازمان ملل خواستار كامل شدن برنامه بازگشت افاغنه از ايران شد
كميسارياي  پناهندگان  سازمان  ملل  در اطلاعيه اي  كه  در شهر رم  پايتخت  ايتاليا منتشر كرد خواستار كامل  شدن  برنامه  بازگشت  مهاجرين  افغاني  از ايران  به  افغانستان  شد.
به  گزارش  خبرگزاري  آنسا، كميسارياي  سازمان  ملل  در اطلاعيه   خود با اشاره  به  حضور تعداد زيادي  از دانش  آموختگان  افغاني  در ايران ، شركت مستقيم  آنان  در روند بازسازي  افغانستان  را يك  ضرورت  خواند.
در اين  اطلاعيه  آمده  است : حدود يك  ميليون  مهاجر افغاني  تاكنون  ايران  را ترك  كرده اند ولي  هنوز يك  ميليون  مهاجر ديگر در اين  كشور به سر مي برند و پيش بيني  مي شود تا شش  ماه  ديگر ۲۰۰ هزار نفر از آنان  نيز به  وطن  خود باز گردند.
از دو سال  پيش  در حال  تلاش  براي  خروج  كامل  مهاجرين  افغاني  از ايران  هستيم  زيرا بازگشت  يك  معلم  افغاني  به  كشور خود سبب  مي شود گروهي  از دانش آموزان  افغاني  باسواد شوند يا پزشكان  به  درمان  بيماران  بپردازند.
اين  كميساريا همچنين  به  فعاليت  هفت  كميته  در شهرهاي  ايران  براي بازگشت  مهاجرين  افغان  به  كشورشان  و پرداخت  كمك  نقدي  به  آنان  اشاره  كرده است .

اخبار كوتاه
اطلاعيه سازمان حج و زيارت
ثبت نام شدگان آبان و آذر ۱۳۸۰
مي توانند براي انتخاب كاروان حج اقدام كنند
سازمان حج و زيارت از كليه كساني كه در آبان و آذر ماه سال ۱۳۸۰ در بانك هاي ملي سپرده گذاري كرده اند خواست ۱۴ تا ۲۵ شهريور ماه سال جاري براي انتخاب كاروان حج تمتع خود اقدام كنند.
به گزارش ايسنا، در اين اطلاعيه آمده است پيش از اين سازمان حج و زيارت در تاريخ ۲۵/۵/۸۳ در اطلاعيه اي از متقاضياني كه تا پايان مهر ماه سال ۱۳۸۰ اقدام به سپرده گذاري كرده بودند براي انتخاب كاروان دعوت به عمل آورده بود. به گزارش روابط عمومي سازمان حج و زيارت سپرده گذران آبان و آذر ماه ۱۳۸۰ نيز مي بايست به مديراني كه اسامي و نشاني محل ثبت نام آنان در روزنامه هاي سراسري و محلي ۲۹/۵/۸۳ به چاپ رسيده است مراجعه و ثبت نام كنند.
در اين اطلاعيه از متقاضيان پيشين (كساني كه تا پايان مهر ۸۰ در بانكها سپرده گذاري  كرده اند) كه تا كنون موفق به انتخاب كاروان نشده اند خواسته شده است كه آنها نيز تا ۲۵ شهريور مهلت مجدد دارند تا نسبت به انتخاب كاروان هاي خود اقدام كنند.
اسامي ۲۵۰ هزار پذيرفته شده آزمون سراسري دانشگاه آزاد
امروز منتشر مي شود
اسامي ۲۵۰ هزارپذيرفته  شده  آزمون  سراسري  دانشگاه  آزاد اسلامي  در رشته هاي  پزشكي ، غيرپزشكي  و نظام  پاره  وقت  امروز   اعلام  مي شود.
به  گزارش  دانشگاه  آزاد اسلامي  اسامي  اين  پذيرفته شدگان  به  صورت همزمان  در ويژه  نامه  فرهيختگان  و پايگاه  انترنتي  خبرگزاري  دانشگاه  آزاد اسلامي منتشر خواهد شد. درآزمون  سراسري  دانشگاه  آزاداسلامي امسال  يك  ميليون  و ۱۳۰ هزار داوطلب شركت  كرده اند كه  از اين  تعداد ۴۴ درصد پسر و ۵۶ درصد دختر بوده اند.
درآزمون  سال  جاري  دانشگاه  آزاداسلامي ۳۸۸ هزار نفر در گروه  رياضي  و فني، ۲۶۶ هزار نفر در گروه  علوم  تجربي  و كشاورزي ، ۳۴۴ هزار نفر در گروه  علوم انساني ، ۵۸ هزار نفر در گروه  زبان  خارجه  و ۱۷ هزار نفر در گروه  هنر شركت كرده اند.
خبرنگار خبرگزاري فارس آزاد شد
حسن قائدي، عكاس و خبرنگار خبرگزاري فارس كه پنج روز پيش از سوي پليس شهر نجف بازداشت شده بود روز پنج شنبه آزاد شد.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فارس، حسن قائدي به همراه دو خبرنگار ديگر كه روز پنجشنبه گذشته براي پوشش خبري بازگشت آيت الله سيستاني به نجف و وقايع پس از آن، به عراق اعزام شده بودند، شامگاه يكشنبه از سوي پليس شهر نجف بازداشت شد.
براساس گزارش خبرگزاري فارس، قرار بود قائدي حداكثر ۴۸ ساعت بعد آزاد شود، ولي به دلايل نامعلوم بازداشت وي تا امروز به طول انجاميد.
خبرگزاري دانشجويان ايران، آزادي اين خبرنگار را به وي و همكاران خبرگزاري فارس تبريك مي گويد.
پرونده الكترونيك سلامت براي ايرانيان صادر مي شود
خبرگزاري كار ايران: نماينده وزير بهداشت در طرح تكفاب اعلام كرد: پرونده الكترونيك سلامت براي همه ايرانيان صادر خواهد شد.
به گزارش ايلنا، ترابي، نماينده ويژه وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در طرح تكفاب، گفت: پرونده الكترونيك سلامت حاوي اطلاعاتي درخصوص مباحث سلامتي افراد از بدو تولد تا فوت آنها است. وي افزود: اين اطلاعات به صورت خزانه  اي است كه به ارتقاي سلامت افراد كمك موثري مي  كند.
به گفته ترابي با راه  اندازي اين طرح هزينه  هاي درمان كاهش مي يابد، بيماري  هاي مادرزادي كمتر مي  شود، همچنين دوباره كاري  هاي بخش درمان نيز از بين مي  رود.
وي تصريح كرد: فاز اول طرح پرونده الكترونيكي سلامت تا ۶ ماه ديگر به بهره  برداري خواهد رسيد. ترابي يادآور شد: نقش ارايه  كنندگان خدمات پزشكي در شكل  گيري اين طرح بسيار مهم است و بايد تمام پزشكان و پيراپزشكان به عنوان ذي نفعان اصلي در اين پروژه نقش اصلي را داشته باشند.
نماينده ويژه وزير بهداشت در طرح تكفاب، با اشاره به جزئيات پرونده الكترونيك سلامت، گفت: اين پرونده  ها شامل پرونده الكترونيك بيمار، بهداشتي و فردي است كه هر كدام در حوزه  هاي مختلف فعاليت خواهند كرد. وي افزود: كل اعتباري كه براي پروژه مذكور نياز است، ۱۰۰ ميليارد تومان است كه تاكنون ۴ ميليارد تومان براي اين طرح هزينه شده و ۴ ميليارد تومان ديگر نيز بين دانشگاه  هاي علوم پزشكي توزيع شده است.
ترابي خاطرنشان كرد: براي اجراي كامل اين طرح يك دوره ۵ ساله نياز است تا تمام سازمان  ها و وزارتخانه  هاي ذيربط به صورت كامل آماده اجراي طرح باشند. وي با اشاره به جايگاه ايران در اجراي اين برنامه گفت: ۲۳ كشور در دنيا اين طرح را اجرا مي  كنند؛ اما در منطقه ايران نخستين كشوري است كه براي اجراي اين طرح اقدام كرده است.
ممنوعيت شماره گذاري ۳۰۰ مدل موتورسيكلت
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: شماره گذاري ۳۰۰ مدل موتورسيكلت ممنوع شد.
دكتر يوسف حجت در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به اين كه ۸۰۰ مدل موتورسيكلت هم اكنون در كشور توليد مي شود، گفت: از اين تعداد تنها ۵۰۰ مدل از ۱۴۳ شركت توليد كننده، مدارك مورد تأييد سازمان حفاظت محيط زيست مبني بر رعايت استاندارد زيست محيطي E C E ۴۰ _ ۰۱ انجين خود را ارايه كرده اند. وي افزود: بدين ترتيب به راهنمايي و رانندگي اعلام شده كه شماره گذاري ۳۰۰ مدل تأييد نشده از ابتداي مهر ماه سال جاري ممنوع است. معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به راه اندازي مركز تست موتورسيكلت در نيمه دوم سال جاري به ايسنا گفت: با راه اندازي اين مركز، سنجش ميزان آلايندگي موتورسيكلتهاي توليد داخل از بين ۵۰۰ مدل پذيرفته شده آغاز مي شود. وي تصريح كرد: بديهي است شماره گذاري موتورسيكلت هايي كه استاندارد آلايندگي مصوب را رعايت نكنند ممنوع خواهد شد.
حجت همچنين به طرح اسقاط و جايگزيني موتورسيكلت هاي دوزمانه فرسوده اشاره كرد و گفت: از زمان آغاز اين طرح تا كنون ۸ هزار دستگاه موتورسيكلت ۲ زمانه فرسوده از رده خارج شد كه اميد است با مساعدت سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اين طرح ادامه يابد. گفتني است بر اساس آخرين آمار موجود، ۸۶ درصد از جرم انواع آلاينده ها كه روزانه وارد هواي تهران مي شود، از منابع متحرك و ۱۴ درصد از منابع ساكن است كه سهم موتورسيكلت ها از كل منابع متحرك ۲۰ درصد و از كل آلودگي هواي تهران ۱۷ درصد است.


رئيس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان
كاهش ساعت كاري زنان در مجلس هفتم بررسي مي شود
000068.jpg
رييس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان گفت: كاهش ساعت كاري زنان در سازمان ها و ادارات مختلف، مصوبه قانوني دارد كه در مجلس چهارم به تصويب رسيده است و براساس آن زنان مي توانند در روز يك سوم ساعت كار خود را مرخصي بگيرند.
منيره نوبخت در گفت وگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: زنان كارمند بر اساس مصوبه قانوني مجلس اين حق را دارند كه يك سوم ساعت كار روزانه خود را از مرخصي بگيرند وبا اين شرايط ساعت كاري كمتري داشته باشند.
وي افزود: در مجلس چهارم اين لايحه با مخالفت هايي از سوي دولت مواجه شد كه با پيگيري نمايندگان برطرف شد و مصوب گرديد كه اين مرخصي به دليل جلوگيري از بي نظمي ها در پايان روز اتفاق بيفتد و زنان كار خود را زودتر از مردان به اتمام برسانند.
وي خاطر نشان كرد: زنان كارمند علاوه بر مسئوليت كار در ادارات و سازمان ها مسئوليت انجام كارهاي خانه وخانواده را نيز برعهده دارند، بنابراين كاهش ساعت كاري زنان بيشتر از خود آنها به نفع مردان و اعضاي خانواده است وبا استفاده از اين قانون زنان مي توانند ساعت بيشتري را در كنار اعضاي خانواده خود باشند و اجراي آن و اثرات مثبت اين قانون امتيازي است كه به كل جامعه داده مي شود.
رييس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان تاكيد كرد: اصل قانون در زمينه كاهش ساعت كاري زنان وجود دارد اما چنانچه اصلاحي در اين زمينه لازم باشد بايد از سوي نمايندگان مجلس هفتم انجام شود.
وي درخصوص عدم اجراي مصوبه تقليل ساعت كاري زنان گفت: يكي از دلايلي كه اين قانون اجرا نمي شود عدم اطلاع جامعه زنان از وجود حق و حقوق قانوني شان است، چنانچه زنان بدانند كه مي توانند از قانون كاهش ساعت كاري استفاده كنند در اين شرايط خود بدنبال گرفتن و رسيدن به حقشان مي روند.

مجلس و كاهش ساعت كاري زنان
مخبر كميسيون فرهنگي مجلس نيز در اين زمينه به خبرنگار اجتماعي مهر گفت: كاهش ساعت كاري زنان در كميسيون فرهنگي مجلس هفتم مطرح و بررسي خواهد شد.
عفت شريعتي افزود: چنانچه با كاهش ساعت كاري از حقوق زنان كم نشود و آنها همان ۳۰ روز حقوق را دريافت كنند بنابراين اجرايي كردن اين امر بسيار خوب و به نفع زنان و جامعه است.
وي با اشاره به اينكه در كشور ما برنامه ريزي براي زنان آسان نيست اظهارداشت: كاهش ساعت كاري زنان در دستور كار آينده كميسيون فرهنگي مجلس هفتم قرار دارد و براساس آن پس از انجام كار كارشناسي و پژوهش طرحي ارايه مي شود و ساز و كار آن نيز بعدا مشخص خواهد شد و ما تمام سعي وتلاشمان را در اين زمينه انجام خواهيم داد.
وي تاكيد كرد: با توجه به اينكه زنان هم بايد در داخل منزل كار و فعاليت داشته و هم فعاليت هاي اجتماعي در بيرون را برعهده دارند و در اين ميان نقش مادري آنها را نيز نبايد ناديده گرفت بنابراين درصورتي كه ساعت كاري زنان كمتر شود اما از حقوق آنها كسر نشود به سود تمام اعضاي خانواده و درنهايت اجتماع است.
وي خاطر نشان كرد: متوليان امر و مسئولين جامعه بايد تسهيلاتي در اين زمينه براي ايجاد آرامش و تسكين در زندگي زنان فراهم كنند و در اين صورت بركات آن به جامعه نيز منتقل خواهد شد.

رئيس شوراي شهر بم در واكنش به برگزاري «جشن زندگي در بم»:
مردم بم نمي توانند با شكم گرسنه و زير چادر زندگي را جشن بگيرند
000054.jpg
رئيس شوراي شهر بم با تا كيد بر نارضايتي مردم از عدم رفع مشكلات معيشتي، مسكن و اشتغال زلزله زدگان در آستانه فرارسيدن سالروز وقوع زلزله بم، تصريح  كرد: شكمي  كه گرسنه است با عطر زدن به آن پر نمي شود و همچنين براي مردم مسكن مهمتر از برگزاري جشن است.
د كتر عباس اسماعيلي با بيان اين مطلب به خبرگزاري مهر، ضمن تا كيد بر نارضايتي مردم، فرماندار، اعضاي شوراي شهر و ديگر مسئولان شهرستان بم از برگزاري جشن زندگي براي زلزله زدگان، اظهار داشت: هنوز در بم ۴هزار خانوار اسكان موقت داده نشدند و در چادرها سرگردان هستند.
وي اضافه  كرد: افرادي هم  كه در خانه و يا باغ ها سكونت دارند از سرويس هاي بهداشتي محروم هستند و همچنين با گذشت بيش از هشت ماه از زمين لرزه بم، زلزله زدگان فقط دو بار  كمك هزينه معيشتي به ميزان ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان دريافت  كردند و تقريبا اغلب آنها با توجه به از بين رفتن محصولات  كشاورزي شان مشكل معيشتي دارند.
رئيس شوراي شهر بم با اشاره به نبود مديريت واحد براي صرف مبالغ پيش بيني شده و سازندگي شهر بم، خاطر نشان  كرد: از زمان وقوع زمين لرزه تا  كنون هيچ اقدام چشمگيري در شهرسازي يا آموزش و پرورش نشده و به طور مثال اگر مدارس در فرصت  كوتاهي  كه تا مهر ماه مانده است احداث نشود، اغلب مردم سرگردان و نااميد از بم  كوچ خواهند  كرد.
وي تصريح  كرد: براي مردم بم  كه مشكل معيشتي، مسكن و غيره دارند زجر آور است شكم شان گرسنه باشد و به آنها عطر و اد كلن بزنند.
اسماعيلي گفت: بازسازي بم به گفته رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام آبروي نظام است ولي شاهديم  كه به سالگرد زمين لرزه نزديك شده و هنوز هيچ اقدام مثبتي در اين خصوص صورت نگرفته است.
وي ساخت منازل زلزله زده گان را مهمترين خواسته مردم بم برشمرد و اضافه  كرد: هنوز مردم بم از امنيت لازم برخوردار نيستند و اموال آنها توسط افراد غير بومي غارت مي شود، لذا در چنين شرايطي برگزاري جشن زندگي روحيه مردم را بدتر مي  كند.
رئيس شوراي شهر افزود: نمي دانم چه دستي در  كار است  كه بسياري از  كمك هاي مردمي و تشكل هاي غير دولتي را به اردوگاههاي افراد غير بومي و مناطق غير زلزله زده هدايت مي  كند و از ورود اين  كمك ها به داخل شهر جلوگيري مي  كند.
وي مخالفت فرماندار بم با برگزاري جشن زندگي را از زبان مردم بم دانست و تصريح  كرد: مردم از برگزاري اين جشن زماني استقبال خواهند  كرد  كه مشكل مسكن، معيشت، اشتغال و اسكان آنها برطرف شده باشد لذا چند ماه باقيمانده تا سالگرد اين زمين لرزه فرصت خوبي براي انجام اين اقدامات و درنهايت برگزاري جشن زندگي مي باشد.

اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |